SSM Suomen Suoramainonnan asiakaslehti 3 • 2015 Printtimainonta iskee takaisin ● Kaikkea työtä tarvitaan ● Suora löytää asiakkaita Pelican Self Storagelle Liitteenä jakelupäiväkalenteri! JÄ I K E T SEN K Y T S MENE

Pasi Latva Suomen Suoramainonta Oy SUORAAN SANOEN Miksi nyt tarvitaan kaikkea työtä? Jokainen ihminen, joka tekee kaupunkilehtien ja mainosten jakelutyötä tälläkin hetkellä, tarvitsee tätä työtä. Katso ”Minä jakaja” -video osoitteessa www.suoramainonta.fi/minajakaja. Tätä urakkaluonteista jakelutyötä tarvitsevat myös ne, joille työllistyminen on vaikeaa ja jotka tarvitsevat ponnahduslautaa työelämään, kuten teiniiässä olevat nuoret ja maahanmuuttajat. Viime kesänä tarjosimme kahdelletuhannelle kesäajan kesätöitä. Moni heistä on halunnut myös jatkaa jakelutyötä sen jälkeenkin. Koko Suomi on tilanteessa, jossa emme halua menettää enää yhtään työpaikkaa. Emme tarvitse yhtään työtöntä lisää. Suomi tarvitsee kaikkea työtä ja sen tuomia verotuloja. Te, arvoisat asiakkaamme, tarvitsette omat asiakkaanne ja lukijanne, ja meillä jakelijana on tässä keskeinen tehtävä ja tärkeä rooli, jonka haluamme säilyttää. Mainosposti ei hautaudukaan, vaan se pinotaan kodeissa viikoiksi aktiivikäyttöön, paljastaa tutkimus. Tänä vuonna Britanniassa tehty ainutlaatuinen tutkimus kertoo mainosten käytöstä talouksissa. Tutkija käytti tiimeineen tutkimustapaa, jota ei aiemmin vastaavalla yhdistelmällä ollut käytetty. Tutkimuksen mukaan nimenomaan mainosposti tavoittaa kuluttajan kiinnostuksen varmemmin kuin vastaava mainos sähköpostilla tai televisiossa. – Mittasimme aivotutkimuksin, haastatteluin ja analyysein, mitä kuluttajat tunsivat mainospostia avatessaan. Sitten havainnoimme koteihin asennetuin kameroin, mitä he todellisuudessa tekivät, kertoo Dadid Brennan Konsultointija tutkimustoimisto Medianativen perustaja ja mediakonsultti. Tänä vuonna Suomen Suoramainonta -ketjun joululahjavarat on sijoitettu Suomen Punaisen Ristin nuorten turvatalotoimintaan. Haluankin meidän koko ketjumme ja jakajiemme puolesta toivottaa kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneille Hyvää ja Rauhallista Joulua sekä Uutta Vuotta 2016! Lisätietoja: suoramainonta.fi/medialle SUORA Suomen Suoramainonta Oy:n asiakaslehti Päätoimittaja Pasi Latva • Toimituskunta Mervi Kotiranta, Pasi Latva, Timo Kivioja, Kari Toiviainen • Tuotanto TK mediatalo Oy puhelin 010 421 5000, www.tkmediatalo.fi Tuottaja Kari Toiviainen • Toimittaja Tom Kalima • Valokuvat Mikko Käkelä ellei toisin mainita • Kannen kuva iStockphoto • Painopaikka Painotalo Plus Digital Oy

yt in ur Ju Tero Sivula Tässä numerossa 4 SSM työllistää tuhansia nuoria ja aikuisia niin kantasuomalaisista kuin maahanmuuttajistakin. Jopa kaksi tuhatta kesätyöntekijää SSM Suoramainonnan jakeluyhtiöt ovat merkittävä työllistäjä. Koska ala on työvoimavaltainen, kesätyöntekijöitäkin palkattiin viime kesänä noin kaksituhatta. SSM työllistää merkittävästi myös maahanmuuttajia. SSM on toteuttanut uudistuksen, jossa korkeat laatukriteerit tarkentuivat entisestään. Niitä toteuttavat kaikki ketjuun kuuluvat 31 jakeluyhtiötä. Samassa yhteydessä toteutettiin jakajien koulutusohjelma, jonka läpikäyvät kaikki työntekijät. Kaikilla mittareilla mitattuna SSM:n jakelun laatu on korkea. Laatu on ta- saista, koska laatustandardi on selkeä, ja perehdytyskoulutusta tarjotaan niin suomeksi, englanniksi kuin ruotsiksikin. Jakotyötä tekevät hyvin monenlaiset ihmiset. Nuoria on paljon, koska työ on luvallista aloittaa nuorempana kuin pääosa muista työtehtävistä. Työtä tekevät myös opiskelijat tai aikuiset, jotka haluavat osa-aikatyötä lisäansioksi. SSM on suuri valtakunnallinen työnantaja, jonka palveluksessa on noin 6 500 jakajaa. Vaikka työ joillekuille on lyhytaikaista ja tilapäistä, kaikki tekevät virallisen työsopimuksen ja saavat työehtosopimuksen mukaista palkkaa. n LASSE KROGELL: Printtimainontaa kaivataan enemmän 8 Pelican Self Storage on nähnyt Suoran toimivan 11 Markkinointikoordinaattori rakastaa työnsä haasteita Tutkittua tietoa – Suoramainos tehokkain DAVID BRENNAN, konsultointi- ja tutki- mustoimisto Medianativen perustaja, on koko uransa tutkinut mainosten tehokkuutta ja kuluttajien tavoitettavuutta. Suoramainonnan vaikuttavuutta mittaavan ”Private Life of Mail” -tutkimuksen mukaan suoramainos päihittää kulutta- jan kiinnostuksen tavoittavuudessa niin televisiomainokset kuin sähköpostimainonnan. Mainonnan ROI kasvoi, kun suoramainonta yhdistettiin muihin mainonnan keinoihin. Tutkimus on luettavissa SlideShare -palvelussa (The Private Life of Mail Summary). n SSM:n YouTube kanava on uudistunut. Klikkaa ja katso mitä mieltä jakajamme ovat työstään. SUORA 3

ASIAKKAAT Printin vastaisku Voi olla, että lentolehtinen tai suoramainos on ikivanha keksintö, mutta miksi sitä ei kannattaisi edelleen käyttää? Miksi ei, sillä suora toimii, on edullinen, on ympäristöystävällinen ja vetoaa kaikkiin aisteihin. Tutkimusten mukaan ostajat lukevat mainoksensa mieluiten printistä.  P rintin asemasta markkinoinnissa on kannettu huolta jo jonkin aikaa. Lehtien levikit laskevat, ilmoitusmyynnit vähenevät ja painoala on ongelmissa. Kehitys on ollut yleismaailmallinen ilmiö, mutta pohja on esimerkiksi Yhdysvalloissa saavutettu ja samankaltaisia ennusmerkkejä on nähtävissä myös Euroopassa. Kansainväliset tutkimukset viittaavat siihen, että edessä on printin vastaisku. Tätä tukevat monet asiat. Ehkä suurimpana vaikuttimena on painotekniikan huikea kehitys. Mainonnan ja markkinoinnin alalla on aina vannottu suuren luovuuden nimiin ja nyt siihen tarjoutuu mahdollisuuksia juuri printin alalla. – Mainostajat toimivat kuitenkin sopulien tavoin ja juoksevat yhden asian perässä. On muodissa käyttää varoja nettimainontaan, vaikka tutkimukset osoittavat kiistatta, että ihmiset haluavat mieluiten lukea mainoksensa printistä. Lisäksi tiedetään, että nettimainonta ärsyttää, mutta printti ei, sanoo liittojohtaja Lasse Krogell Graafinen Teollisuus ry:stä. Menestyjät uskovat Lasse Krogell puhuu suoran puolesta. Hän on tehnyt pitkän uran graafisessa teollisuudessa, ja uskoo tulevaisuuden suuriin mahdollisuuksiin. – Printin puolesta puhuvat monet asiat. Kun sanotaan, että kaupalla menee huonosti, voi myös kääntää katseensa suuriin menestyjiin. Esimerkiksi Gigantti ja urheilutavaratalo XXL me- 4 SUORA nestyvät. XXL jopa niin, että teki jo ensimmäisenä vuotenaan positiivisen tuloksen. Mitä he tekevät? Ovat koko ajan panostaneet printtiin. – Kun verkkokauppaan erikoistunut kameraliike Rajala Pro Shop järjesti Magic Monday -kampanjan, he ilmoittivat siitä Helsingin Sanomien etusivulla. Sen seurauksena kauppa kävi ja heidän nettiserveri kaatui. Krogellin mukaan netti on tietenkin tullut jäädäkseen. Verkkokauppa kasvaa kasvamistaan, mutta toimiakseen se tarvitsee tuekseen suoraa. Ihmiset rakastavat esimerkiksi kuvastoja ja lukevat mielellään hyviä mainoksia sekä sanomalehdistä että suoramainoksista. Raha puhuu Mainonnassa ja markkinoissa rahalla on keskeinen rooli. Mainostaja ostaa aikaa tai tilaa mediasta rakentaakseen omaa brändiään ja myydäkseen tuotteitaan. Sijoituksen onnistuminen näkyy myynnissä. Talouden termein puhutaan ROI:sta (return of investment). Tämä on tunnusluku, joka ilmaisee, kuinka paljon investoinnille saadaan tuottoa. – Tutkimusten mukaan mainosrahojen investointi printtiin antaa tulokseksi paremman ROI:n kuin muut mediat. Erityisen kustannustehokas on osoitteeton suora, Krogell sanoo.

iStockphoto Osoitteettoman suoran yhteydessä puhutaan usein mainoskielloista. Ne ovat todellisuutta, mutta eivät ole kampanjoiden onnistumisen kannalta niin oleellisia kuin luullaan. Vuoden 2015 tilanteen mukaan postiluukkujen määrä on Suomessa lähes 2,9 miljoonaa. Mainoskieltolappu on noin 407 000 laatikossa. Noin 86 prosenttia siis haluaa mainosjakelua, joka sisältää paikallisen ilmaisjakelulehden sekä yrittäjien mainokset. Jos postiluukussa olevia mainoskieltoja verrataan nettimainosten kieltoon, printti voittaa siinäkin. Noin 26 prosenttia ihmisistä kieltää nettimainonnan, kun printin luku on siis 14. Vastaanottaja unohtuu Verkkokauppa kasvaa kasvamistaan, mutta toimiakseen se tarvitsee tuekseen suoraa. Lasse Krogell hämmästelee mainostajia, koska he eivät ota huomioon asiakkaiden asenteita. Suomalaiset pitävät Sanomalehtien Liiton tutkimuksen mukaan painettuja sanomalehtiä selvästi mieluisimpana mainosvälineenä. Tätä eivät mainostajat todellakaan tunnu uskovan, koska lehtimainonnan alamäki on jatkunut. Mainostajat panostavat mieluummin verkkoon, elokuviin, ja ulkomainontaan. – Kuitenkin 45 prosenttia suomalaisista nostaa sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat mainoksensa. Myös Mark Forumin tuore tutkimus tukee Sanomalehtien liiton tutkimusta. Sen mukaan 65 prosenttia tykkää kotiin jaetuista mainoksista. Parempaan tulokseen yltävät vain ilmaisjakelulehdet ja maksulliset sanomalehdet. Perää pitävät sosiaalinen media, radio, ja internet. n SUORA 5

ASIAKKAAT imii o t o t n u K ä v y H nalla n u k a k ik a p a ll kolme ksassa kunto aitaan kahde kk ia as iaa iih tt R liiku ällä, alla, Hyvinkä Hyvä Kunto paikkakunn la el lm ko sa keskukses . levat läheltä usulassa. asiakkaat tu mäellä ja Tu tä et , on a ost inai in aj an 12 minuut Toimialalle om on korkeinta a n ja een ra ks sä u ös sk t kuntoke – Käytänn vät asiakkaa ei a pa em u nen. matka. Sen ka Janne Virta in. ntipäällikkö yy m markkinointi aa te yö to tule, llisesti m s ee ol a mta iy h ut lä ik ittensä Tämä fakta va vä toimipiste tä yt it en sk se ke äk tä sten on oin vält Kuntokesku hmänsä tark ry de än h h ko tä a o as kein rajattav päristöön ja ia. Yksi tehok ks u n n. an ee st ut ku u inointi n kesk turhia markk en asiakkaide in am tt au ät lk e menev nnan ja ihenkilömm on henkilöku tä, että toim si n ljo , joissa on pa iin e ks – Teemm uppakesku ka i ks ki er e. oille, esim toimintaamm julkisille paik isiä ja esitellä m ih ta da h ko mahdollista Uusi tekniikka antaa mahdollisuuden aistimarkkinointiin. Printti näkyy, kuuluu ja tuoksuu. at aradio tehoav Suora ja pusk ästään enkaan pelk yihin ei kuit el tt si se ka ta ia en as ainon a. Jalkautumin myös printtim ä tä yt kä lto n yvä Ku a kaikilla ko riitä, vaan H htimainonta le tä lis ksi öl sä n Li sään dissä. – Käytämme ä paikallisleh ss vi ty es ilm e Jann kunnalla an palveluita, mella paikka oramainonn Su en om Su käytämme mme laajasti oo. toiminnasta Virtanen kert oa rt ke e m oituksissa yerissam ikä lehti-ilm – Voimme fl m e, m am u al rran kuin h ja juuri sen ve den vuoksi. kohlan rajallisuu ti tu is n voi helposti on a ei ain , että jakelun se s yö ekin m m m on ä asiakkaa – Hyvää siin a uskomme ilt jo , lle ei u iille al distaa juuri n o käyttää, tulevan. oraa on helpp su :n M SS kaan a koko Virtasen mu issuora, joss erkiksi Valm im es on la . esti koska tarjol kannalta kevy n tuu yrittäjän oi h ponkia kirjee ja n ku pa s m yö ka täneen m yt ho. kä te s u n ja sk n jo a kampa – Olemme helppo mitat on toilla e u m av m n la Se ta alal yhteydessä. vä teho, mut hy on a n ill . n n oo n inoi nen sa Suoramarkk aisesti, Virta adio erinom ar sk pu s yö mii m 6 SUORA Hyvä Kunto Oy:n myyntipäällikkö Janne Virtanen pitää henkilökohtaista myyntityötä alansa merkittävänä markkinointikeinona. Tämän tukena sekä printti- ja suoramainonta että puskaradio ovat osoittautuneet tehokkaiksi.

Monen aistin printti Print Power on Euroopan laajuinen, painotuotteiden tehokkuudesta kertova hanke, jonka äänenkannattaja on kahdesti vuodessa julkaistava Print Power -lehti sekä verkkosivut, joilta löytyy erilaisia luovia ratkaisuita, joita ovat käyttäneet sekä suomalaiset että kansainväliset suuret mainostajat. – Meidän tavoitteenamme on kertoa printin uusista mahdollisuuksista, jotka helposti jäävät huomaamatta, Lasse Krogell sanoo. Yksi uusista innovaatioista on aistimarkkinointi, joka on noussut kansainväliseen suosioon. On alettu ymmärtää, että mainos tehoaa ja vaikuttaa sitä paremmin, mitä tehokkaammin se vetoaa ihmisten aisteihin. Useampien aistien käyttö tekee aina kokemuksesta elämyksellisemmän ja mieleenpainuvamman. Tähän painotuote antaa mahdollisuuden, koska se voi kutkuttaa muutakin kuin näköaistia. ● Kuulo On mahdollista tehdä soitettava levyn kansi. Painotuotteen pinta on käsitelty sähköä johtavilla painoväreillä niin, että näitä kohtia koskettelemalla voidaan saada samanlaisia ääniefektejä kuin dj:t vinyylilevyillä. ● Näkö Myöskään visuaalisesti painotuote ei jää jälkeen liikkuvasta kuvasta. Esimerkiksi Cosmopolitan-lehti häkellytti Britanniassa ihmisiä kannella, jossa kansikuvan tyttö näytti tukehtuvan lehden muoviseen myyntikääreeseen. Valmissuora on helppo, nopea ja tehokas SSM-valmissuora varmistaa kampanjan onnistumisen ideasta jakeluun. Valmissuorapalvelu on helpoin ja vaivattomin tapa tehdä suoramainontaa ammattimaisesti. Edulliset hinnat sisältävät painatuksen painovalmiista aineistosta ja asiakkaalle räätälöidyn jakelun SSMjakeluverkossa. Valmissuoralla toteutettu mainonta on helppo budjetoida, ja tarvittaessa palveluna saa myös esitteen suunnittelun ja sivunvalmistuksen. Monipuoliset rakennemallit kattavat tuotteet A5-pikkuesitteestä isoon 8-sivuiseen broadsheet-lehteen. Alueellinen kampanja toteutuu jopa viikossa avaimet käteen -periaatteella. Helpon ja tehokkaan Valmissuoran voi tilata SSM:n verkkosivuilta, valmissuorapalvelusta. ● Tunto Lubriderm julkaisi luovan kosteus- ja kuorintavoidemainoksen, jossa mallin kasvoja voi ensin tunnustella karkealta paperilta ja sen jälkeen repäistä irti kuvan pinnan, jonka alta paljastuu sama nainen sileäihoisena. Mainoksen jälkeen tuotteen myynti kasvoi 16 prosenttia. ● Maku Virvoitusjuomabrändi Fanta julkaisi vuonna 2013 makumainoksen, jossa lukijoita kehotettiin repäisemään pala mainoksesta ja maistamaan sitä. Materiaaliin oli liitetty mauksi lämmin auringonpaiste ja virkistävä tuulenhenkäys. ● Haju VALMISSUORAN TILAAMINEN JAKELUPÄIVÄ Keskiviikko TILAUS- JA AINEISTOPÄIVÄ Edellisen viikon ke klo 12 Lauantai (viikonvaihde) Edellisen viikon pe klo 12 Muu jakelupäivä Sopimuksen mukaan Myöskään hajun tarjoaminen efektiksi lukijalle ei ole mahdotonta. Pintaan voidaan liittää mansikan tai metsän tuoksua, joka tulee esiin, kun lukija raaputtaa kuvaa. SUORA 7

ASIAKKAAT Pelican Self Storage löytää asiakkaita suoralla Vuonna 2010 Suomessa toimintansa aloittanut Pelican Self Storage on kasvanut nopeasti alansa johtavaksi toimijaksi. Varastointipalveluihin on ollut ilmeinen tarve, mutta kuinka asiakkaat on löydetty? Tässä suoralla on ollut tärkeä rooli. P elican Self Storagella on tarjolla varastotilaa kaikkiaan 14 toimipisteessä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Turussa. Konsepti on kaikissa sama. Tarjolla on erikokoista varastotilaa sekä yrityksille että yksityisille. Varastojen koot vaihtelevat pienistä yhden neliön tiloista suurempiin autotallikokoihin. Tavarat ovat turvassa varastossa, mutta helposti saatavissa silloin kun niitä tarvitsee. Pelican Self Storage on ollut Suomessa vasta viitisen vuotta, joten hyvällä ja mieleenpainuvalla näkyvyydellä on brändin rakentamisen kannalta suuri merkitys. Vantaan Tammistossa sijaitseva uusi toimipiste näkyy hyvin Tuusulantielle. – Näkyvyydellä on ollut merkitystä. Useat asiakkaat ovat keksineet palvelumme, kun ovat nähneet meidän toimipisteemme ajaessaan Tuusulantietä, sanoo kohdepäällikkö Markus Kouki. Suora toimii Ylimääräisen varastotilan tarve on selvästi kasvamassa. Sitä tarvitsevat sekä yksityiset ihmiset että yritykset. – Yritysten varastotilat heidän toimipaikoillaan saattavat olla melko pieniä ja kalliita, jolloin tilaa kannattaa vuokrata mieluummin meiltä. Luonnollisesti lähetysten vastaanotto yritysten varastotiloihin onnistuu suoraan asiakaspalvelumme kautta, mikä on ollut nimeomaan yrityksille suuri lisäarvo. Myös perheillä on runsaasti tarvetta joko jatkuvaan tai tilapäiseen varastointiin. Meidän on vain löydettävä nämä ihmiset ja kerrottava heille palvelustamme, Markus Kouki sanoo. – Suora on osoittautunut erittäin toimivaksi ja kustannustehokkaaksi markkinointikeinoksi. Valitsemme haluamamme alueen, katsomme Suomen Suoramainonnan Suoranetpalvelusta talouksien määrän, minkä mukaan painatamme flyereita. Sen jälkeen ilmoitamme Helsingin Jakelu-Experteille 8 SUORA haluamamme jakopäivän. Kaikki sujuu todella vaivattomasti ja osa tuloksista näkyy heti ja osa myöhemmin, koska fyysinen mainos jää hyvin mieleen ja jopa säilöön, Kouki sanoo. – Suoramainoksen saatuaan ihmiset oivaltavat, että tarvitsevat varastointitilaa ja löytävät näin palvelumme. Turvaan remontilta Varastotilan tarpeeseen on monia syitä. Asunnot ovat nykyisin melko pieniä, varastointitilat ovat vähissä ja toisaalta ihmisillä myös on paljon tavaroita. Joskus tarve voi myös olla tilapäistä: asunto on myyty eikä muutto uuteen ole vielä mahdollista, asunnossa on remontti ja tavaroita on siirrettävä turvaan sen tieltä. Yksi merkittävistä varastotilojen tarpeesta liittyykin putkiremontteihin. – Ennen Tammiston avaamista työskentelin Herttoniemen toimipisteessä. Siellä oli runsaasti vanhoja kerrostaloja, joihin tuli putkiremontti. Monet halusivat siirtää turvaan herkästi pölyyntyvää elektroniikkaa ja arvohuonekaluja. – Varastointiyrityksenä tämä oli meille suuri mahdollisuus. Kun saimme tiedon putkiremontista, kohdistimme suorajakelun juuri näihin kohteisiin. Emme tarvinneet postin osoitteellista jakoa, vaan asia voitiin hoitaa helposti Suomen Suoramainonnan osoitteettomalla suoralla, Kouki kertoo. Vanha toimii Markus Kouki korostaa, että suorajakelu toimii, eikä sitä pidä unohtaa modernien välineiden rinnalta. – Tietenkin nettisivut ovat tärkeä asia, mutta sinne pitää myös saada ihmisiä, siinä suora toimii erinomaisesti. – Näiden lisäksi olemme olleet esillä paikallisradioissa, tv:ssä ja alan messuilla. Ne tuovat tärkeää näkyvyyttä ja rakentavat hyvin nuorta brändiä, kohdepäällikkö Markus Kouki sanoo. n

Nettisivut ovat tärkeä asia, mutta sinne pitää saada ihmisiä, siinä suora toimii erinomaisesti. Pelican Self Storage ■ Nordic Real Estate Partners perusti Pelican Self Storage -yrityksen Tanskaan vuonna 2009. ■ Toimii Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa. ■ Ensimmäinen Pelican Self Storage avattiin Helsingin Vallilaan kesällä 2010. ■ Toimipisteitä pääkaupunkiseudulla ja Turussa. ■ Markkinointikanavia: www.tilaakaikelle.fi Messut Radio ja TV Osoitteeton suora Kohdepäällikkö Markus Kouki on havainnut suorajakelun toimivan. Hän korostaakin, että suoraa ei pidä unohtaa modernien välineiden rinnalta. SUORA 9

IHMISET Markkinointikoordinaattori Mervi Kotiranta nauttii työnsä monipuolisuudesta ja haasteellisuudesta Suomen Suoramainonnassa. Työtään rakastava markkinointikoordinaattori M ervi Kotiranta työskentelee SSM:n markkinointitiimissä markkinointikoordinaattorina ja viihtyy työssään todella hyvin. Tällä hetkellä hän vastaa muun muassa internetsivuista. Alun perin merikarvialainen Mervi Kotiranta tuli Suomen Suoramainontaan kesätöihin. Tuolloin hän opiskeli valtiotiedettä Helsingin yliopistossa. Koska työ oli mukavaa ja työpaikka viihtyisä, hän tuli myös seuraavana kesänä ja jatkoi sen jälkeen osa-aikaisena opiskelujensa lomassa. – Valmistumisen ja äitiysloman jälkeen pääsin taloon vakinaiseksi, ensin trafiikkiin ja sieltä markkinointikoordinaattoriksi. – Työ on erittäin monipuolista ja vastaa hyvin koulutustani. Olen opiskellut hallinto- ja organisaatiotutkimusta, sosiolo­giaa ja viestintää, joita kaikkia pystyn hyödyntämään työssäni. 10 SUORA Nettisivujen uusi ilme Viimeksi Mervi Kotiranta on ollut yhdessä markkinointipäällikön kanssa uudistamassa SSM:n www-sivuja. Ne ovat nyt käyneet läpi ison myllerryksen ja ovat Mervin mielestä kehittyneet oikeaan suuntaan. Nettisivujen muutosten takana oli kolme muutostarvetta. – Ensimmäinen ja tärkein oli parantaa palveluiden löydettävyyttä. Me olemme asiakaspalveluyritys, joten on tärkeä, että asiakkaat löytävät helposti meidän palvelumme. Olemme esimerkiksi halunneet helpottaa Valmissuorapalveluiden löytämistä ja tehdä niiden käyttämisen mahdollisimman helpoksi. – Toinen tärkeä tavoite oli saada paikalliset toimijamme ja asiantuntijamme paremmin esiin. Me olemme valtakunnallinen toimija, jolla on toimintaa Helsingistä Rovaniemelle. Tämä pitää näkyä myös internetsivuilla. Missä asiakas sivumme avaa-

Panostamme edelleen asiakaslehteen. Olemme todenneet sen olevan tärkeä media myös asiakkaillemme. kaan, hänen pitää helposti löytää juuri hänen omaa aluettaan koskevat asiat ja oikeat kontaktit. Asiakaskokemukset esiin Kolmantena tärkeänä uudistuksen tavoitteena on ollut saada asiakaskokemukset ja referenssit esiin. – Olemme yritysten kumppani ja suoramarkkinoinnin asiantuntija. Me rakennamme joka ikinen päivä mielenkiintoisia kampanjoita, jotka tuovat onnistumisia eri alojen eri kokoisille toimijoille. Nämä onnistumiset ja tarinat ovat sellaisia, joista voi ottaa mallia ja saada ideoita omaan toimintaan, Mervi korostaa. – Olemme saaneet uudistuksesta hyvää palautetta. Pyrimme jatkossakin pitämään sivut sellaisina, että ne parhaalla mahdollisella tavalla palvelevat asiakkaitamme. Luovuutta suoraan Mervi on ollut myös mukana tekemässä SSM:n Suora-lehteä. – Se on erittäin antoisaa ja kiinnostavaa. Haluamme edelleen panostaa asiakaslehteen, koska olemme todenneet sen olevan tärkeä media myös asiakkaillemme. Senkin tekemisessä pitää muista asiakastarpeet. Teemme lehteä heille ja haluamme sen palvelevan heidän tarpeitaan. Printtimediat ovat olleet uusien digimedioiden puristuksessa. Tähän Mervillä on vahva mielipide, jonka hän haluaa välittää yrityksille. –Suora on monien mahdollisuuksien media, jota ei missään tapauksessa saa unohtaa. Suoran suunnitteluun kannattaa panostaa ja ammentaa rohkeasti luovuutta, jolla turvataan mahdollisimman suuri huomioarvo. SSM JAKELUVERKKO ULOTTUU NYT MYÖS RAAHEEN Mainoskatko SSM CITYJAKELU OY edustaa toimialueellaan Raahessa, Pyhäjoella ja Siikajoella valtakunnallista SSM Suomen Suoramainontaketjua. SSM Cityjakelu  jakaa painotuotteita lähes 17.000 kotitalouteen keskiviikkoisin ja lauantaisin. Mervin omassa elämässä on edessä mainoskatko, sillä äitiysloma alkaa joulukuussa. – Tuleva uusi vauva-arki perheen parissa on ihanaa ja tärkeää aikaa elämässä, mutta kaipaan varmasti takaisin, sillä on ollut suuri ilo työskennellä tässä markkinointitiimissä. Meillä on täällä hyvä porukka, Mervi Kotiranta sanoo. n Lisää uutisia ja ajankohtaista Suorasta saat jatkossa myös sähköisen uutiskirjeen muodossa. Uutiskirje lähetetään noin 4 kertaa vuodessa ja ne ovat aina luettavissa myös nettisivuillamme. PS.

TAVOITA KAIKKI TAI VALITUT JOUSTAVA, ajattelumalli tie menestykseen. menestykseen. JOUSTAVA, SUORAVIIVAINEN SUORAVIIVAINENJAJATULOKSIA TULOKSIATUOTTAVA TUOTTAVA ajattelumalliononmielestämme mielestämmetehokkain tehokkain tie Niinpä oikeinkohdistettu kohdistettujajaajoitettu ajoitet-suorakampanja tu suorakampanja saa väistämättä ovipumpun laulamaan. kukkuraksi Niinpä oikein saa väistämättä ovipumpun laulamaan. Kaiken Kaiken kukkuraksi tarjoamme hinta-laatusuhteeltaan arvokkaimmat kontaktit kustannuste- hokkaasti ja kannattavasti. tarjoamme hinta-laatusuhteeltaan arvokkaimmat kontaktit kustannustehokkaasti ja kannattavasti. Valta- Valtakunnallisesti ja paikallisesti. pistetäänmyynti myyntinousuun. nousuun. kunnallisesti ja paikallisesti.Kartoitetaan Kartoitetaansiis siisyhdessä yhdessä tarpeesi tarpeesi jaja pistetään suoramainonta.fi suoramainonta.fi VALTAKUNNALLINEN MYYNTI- JA ASIAKASPALVELU PAIKALLINEN MYYNTI- JA ASIAKASPALVELU M Y Y N T IPA LVE L U Erkki From • 0400 459 318 Mika Haakana • 040 159 7639 Petri Hyytinen • 0400 750 616 Pasi Latva • 040 742 9043 Iiro Nolvi • 040 558 5491 Harri Nyström • 0400 452 997 Jari Virtanen • 044 253 4283 T UO TA N T OY H T E Y DE T Nanny Alanen • 040 679 1030 Nina Gabrielsson • 040 905 2712 Kira Karlsson • 040 715 8237 Katri Kiiskinen • 09 561 56 540 Tanja Ruoti • 09 561 56 455 Päivi Salmi • 09  561 56 441 Suvi Suominen • 09  561 56 471 etunimi.sukunimi@suoramainonta.fi E SPOO, HEL SINK I, K IRK KONUMMI JA L Ä NSI-VA N TA A Helsingin JakeluExpert Oy • 09 5615 6400 E T E L Ä-K A R JA L A JA K Y ME NL A A KSO Jakelusuora Oy • 0400 555 705 FORS SA-L OIM A A Jakelukulma Oy • 03 422 4615 HYVINKÄÄ, JÄRVENPÄÄ, KERAVA, MÄNTSÄLÄ, NURMIJÄRVI, RIIHIMÄKI, TUUSULA, SIPOO, PORNAINEN JA ITÄ-VANTA A Jakelujuniorit Oy • 09 274 6360 JOE NSUU JA Y MPÄ RYSKUNN AT Joensuun Ykkösjakelut Oy • 013 122 034 JY VÄ SK Y L Ä JA Y MPÄ RYSKUNN AT Jyväskylän Jakelut Oy • 045 230 3015 K A INUU JA POH JOIS-SAVO Jakelumasters Oy • 08 632 560 KOK KOL A Kokkolan Jakelut Oy • 020 750 4687 KUOPIO, VA RK AUS, PIEKSÄ M Ä K I, SAVONL INN A JA MIK K E L I Suora Lähetys Oy • 017 264  7800 L A H T I JA PÄ I JÄT-H Ä ME Lahden Jakelut Oy • 03 872  130 L OH JA Länsi-Uudenmaan Mainosjakelu Oy • 019 334 560 OUL U JA Y MPÄ RYSKUNN AT Oulu-Suorajakelu Oy • 044 737 0331 PORI Porin Jakelukeskus Oy • 02  635 9760 PORVOO Porvoon Mediajakelu Oy • 050 555 7913 R A A HE SSM Cityjakelu Oy • 050 560 0013 ROVA NIE MI, K E MI JA KUUSA MO P-S Suorajakelu Oy • 040 596 0166 SA L O Salon Suorajakelu Oy • 02  733 1841 SEIN Ä JOK I JA Y MPÄ RYSKUNN AT Jakelu-Ässät Oy • 06  414 4286 TA MPE RE JA PIRK A NM A A Tampereen Ykkösjakelut Oy • 03  3140 4200 T URKU Turku-Palvelu Oy • 02 269 4466 VA A SA JA PIE TA RSA A RI Pasi-Jakelut Oy • 0400 758 958 Hankasuontie 3 • 00390 Helsinki • Puh 09  561 5 6400 • Fax 09  561 5 6444 • www.suoramainonta.fi • info@suoramainonta.fi