SSM Suomen Suoramainonnan asiakaslehti 1 • 2016 Suomen Jätskiauto kohdentaa herkullisen suoransa tarkasti ● Kuvasto on Kultajousi-ketjun markkinoinnin kivijalka ● Jakelun laatu syntyy osaamisesta JÄ I K E T SEN K Y T S MENE

Pasi Latva Suomen Suoramainonta Oy SUORAAN SANOEN Menestys syntyy osaamisesta Yrityksen menestys nojaa aina osaaviin ja ahkeriin ihmisiin. Vaatimukset jakelutoimialallakin ovat muuttuneet lyhyessä ajassa valtavasti. Työmäärät ovat lisääntyneet vaatimusten lisäännyttyä. Nykyisin työt myös seuraavat helposti kotiin. Sivulla 10 tuotannon kehityspäällikkömme kertoo tärkeästä työstään konsernimme ja ketjumme jakeluyhtiöiden kehittämisen parissa. Tyytyväinen asiakas on elinehtomme ja kulmakivemme. Me pyrimme palvelemaan asiakastamme henkilökohtaisesti ja näin tekemään asioinnista helppoa, vaivatonta ja ammattimaista. Oma asiakkuudenhallintajärjestelmämme on hiljattain uusittu parantamaan tiedonkulkua ja näin asiakastyytyväisyyttä. Oman jakeluverkkomme peiton laajentaminen sekä jakelupäivien lisääminen ovat myös kuluvan vuoden tärkeitä asioita. Näin pääsemme pienempään riippuvuuteen alihankinnasta ja takaamaan palvelut joustavasti yhdestä paikasta. Asiakkaidemme menestys ja pärjääminen on meille kunnia-asia. Se ei ole itsestäänselvyys vaan vaatii onnistuakseen kaikilla yhteistyön osa-alueilla – eikä vähiten itse jakelutyössä, korkeaa ammattitaitoa. On aina suuri ilo ja kunnia saada esitellä asiakasyritystemme markkinointiratkaisuja tässä lehdessä. Lopuksi TOP 5 neuvoa. Kuluttaja käyttää erilaisia medioita erilaisen tiedon etsintään – perinteinen suora herättää piileviä tarpeita, digitaaliset mediat sen sijaan sinetöivät tehokkaasti ostopäätöksen. Molempia tarvitaan modernissa markkinoinnissa. Suoramainonnalla on luonteva rooli suurempien panostusten toteuttamisessa. Tilaa sinäkin itsellesi maksuton infopaketti tuoreen tutkimuksen tuloksista info@suoramainonta.fi.   Toivotan kaikille hyvää kevättä!
 SUORA Suomen Suoramainonta Oy:n asiakaslehti Päätoimittaja Pasi Latva • Toimituskunta Kaarina Koivuaho, Pasi Latva, Timo Kivioja, Kari Toiviainen • Tuotanto TK mediatalo Oy puhelin 010 421 5000, www.tkmediatalo.fi Tuottaja Kari Toiviainen • Toimittaja Tom Kalima • Kannen kuva iStockphoto Painopaikka Painotalo Plus Digital Oy 2 SUORA

yt in ur Ju Mikko Käkelä Tässä numerossa 4 • Suomen Jätskiauto Oy kohdentaa suoran tarkkaan Mika Kauppisen mukaan tuoreita uusia jakelualueita ovat mm. Kittilä, Sodankylä ja Jämsä. Uusia alueita jakelun piiriin SSM laajentaa jakelualueitaan tavoitteenaan lähitulevaisuudessa kattaa markkinoinnin kannalta kaikki keskeisimmät alueet. – Puuttuvat alueet on toistaiseksi katettu alihankkijoilla, esimerkiksi Postin palveluilla. Uudistusten myötä alue kerrallaan siirtyy SSM:n oman organisaation hoitoon, kertoo tuotantojohtaja Mika Kauppinen. Laajennusten syy on ennen muuta parempi asiakaspalvelu. – Asiakkaan kannalta on hankalaa, jos hän joutuu hankkimaan jakelupal- velua kahdesta paikasta, pääosin meiltä ja pienen loppuosan toisaalta. Sen lisäksi monille asiakkaillemme alueen oma haluttu paikallislehti on mieluisa kaveri mainospostille. Laajennusten myötä SSM pystyy paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Jakelupeitto on tällä hetkellä vajaa 90 prosenttia. – Laajentaessamme jakelualueita, pystymme tarjoamaan asiakkaillemme helppoutta ja joustavuutta muun muassa koko tilauksen läpimenon nopeudessa. Samalla lisäämme jakelupäiviä. n 8 • Kuvasto on Kultajousen markkinoinnin kivijalka 10 • Pohjoisen Jenna-Riina kehittää jakelun laatua 11 • Tarua vai totta? Tiesitkö tämän printistä? Top 5 neuvoa mainostajalle TIEDÄTKÖ miten markkinointisi vaikuttaa myyntiisi? Aalto yliopiston myynnin johtamisen professorin Petri Parviaisen yhdessä ruotsalaisen Nepa-tutkimustoimiston ja suomalaisen Designtutkimuksen kanssa tekemä tutkimus nostaa markkinoinnin mittariksi kate-eurojen maksimoimisen perinteisen ROI-mittauksen sijaan. Tutkimukseen osallistuivat myös mm. Kotipizza, Vepsäläinen, Expert ja Graafinen Teollisuus ry. Tilaa SSM:ltä infopaketti tutkimuksen tuloksista. SUORA 3

MENESTYKSEN TEKIJÄ Jätskiautot luottavat Suoraan Vaikka jäätelöautojen iloinen tunnusmelodia ei talvikuukausina kaiukaan, Suomen Jätskiauto Oy:n yrityksissä tehdään rajusti töitä. Ostavat taloudet kautta maan etsitään tiiviissä yhteistyössä SSM:n kanssa. J äätelön myynti liikuteltavasta myyntipisteestä on vanha idea. Aikanaan sitä tekivät miehet toreilla ja turuilla suoraan kärrystä, jonka oleellinen osa oli iloisesti laulava posetiivi. Se oli merkki ihmisille siitä, että nyt sitä herkkua on taas saatavana. Nyt vastaavanlainen kutsu raikuu jätskiautojen kaiuttimista kun ne lähestyvät myyntipisteitä. Jos entisajan jätskimyyjälle riitti kaupungin keskeinen tori ja sen lähitienoot, enää ei näin ole. Asiakkaat on löydettävä tehokkaasti ja turhia ajokilometrejä on vältettävä. Menestymisen elinehto on hyvä reitin suunnittelu. On löydettävä sellaiset kohteet, joiden varrella on riittävästi ostavaa väkeä. Avainsanana on ennen muuta lapsiperheet. Jätski ei kuitenkaan ole pelkästään lasten herkku. Se maistuu aikuisillekin, joten tuotevalikoimassa pitää olla niin kattava tarjonta, että jokainen asiakas ostaa keskimäärin kaksi erilaista pakettia. Täysin kotimainen Suomen Jätskiauto Oy on täysin kotimainen, franchising-periaatteella toimiva yritys. Ketjun johto on Kuopiossa ja myyntitoimintaa pyörittää kuusi franchising-yritystä eri puolilla maata. – Toiminta on ollut kasvavaa, ja tämän vuoden maaliskuussa palvelun piiriin tuli Seinäjoen talousalue, kertoo Suomen Jätskiauto Oy:n yrittäjä Veijo Laitinen. Suomen Jätskiauto Oy aloitti toimintansa keväällä 2014 kun kansainvälisomisteinen ketju oli lopettanut toimintansa Suomessa. Ensimmäisenä vuonna kaikkien ketjuun kuuluvien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli 4,3 miljoonaa euroa. Viime vuonna 4 SUORA luku oli jo 7,3 miljoonaa ja tälle vuodelle on tavoitteeksi asetettu 8,5 miljoonan euron liikevaihto. Laitisen mukaan jäätelönmyynti jäätelöautoilla on herkkää liiketoimintaa. Huonot säät näkyvät myynnissä heti ja tulokseen tekemiseen tarvitaan hyvien tuotteiden lisäksi hyvät myyjät ja ennen muuta huolella suunnitellut reitit. – Koko liiketoiminnan tulos on tehtävä lyhyenä aikana. Ensimmäiset autot lähtevät reiteille maaliskuussa ja ajot lopetetaan syyskuussa. Tänä aikana on tehtävä tulos, joten markkinoinnin onnistuminen on lähes kuolemankysymys kannattavan liiketoiminnan kannalta. Ketju hankkii, yrittäjä myy Suomen Jätskiauto Oy:n organisaatio on kevyen tehokas. – Minun vastuullani on myytävien tuotteiden osto, sekä niihin liittyvät sopimukset ja kaluston hankinta. Lisäksi teen markkinointisuunnitelmat, jotka täsmentyvät alueellisten yrittäjien tiedoilla, Laitinen kertoo. Markkinointisuunnittelussa on Suomen Suoramainonnan asiantuntemus ollut hänen mukaansa isossa roolissa.

iStockphoto Liiketoiminnan tulos on tehtävä lyhyenä aikana, joten markkinoinnin onnistuminen on lähes kuolemankysymys. SUORA 55

MENESTYKSEN TEKIJÄ Mikko Käkelä Suomen Jätskiauto Oy:n Veijo Laitinen ja Etelä-Suomen Jäätelö Oy:n yrittäjät Juha Lauronen ja Seppo Tumppila odottavat pian koittavaa kevättä, jolloin jätskiautot ampaisevat taas myyntireiteilleen. – Heidän järjestelmiensä avulla on pystytty jakopiirien tarkkuudella löytämään sellaiset kohteet, joissa on paljon lapsiperheitä. Tämän arvokkaan tiedon pohjalle on suunniteltu reittiverkosto yhdessä alueellisten yrittäjien kanssa. He ovat myös oman alueensa tuntijoita ja kirjaavat jatkuvasti myyntidataa, jonka perusteella reitityksiä voidaan hienosäätää. Hyvä markkinointi ja sää tuovat parhaan myynnin Seppo Tumppila ja Juha Lauronen ovat Etelä-Suomen Jäätelö Oy:n yrittäjiä. Helmikuun räntäsäässä he odottavat Vantaan konttorissaan innolla sesongin alkua. Pelkästä odottelusta ei kuitenkaan ole kyse, vaan suunnittelutyöstä, jolla varmistetaan tulevan sesongin onnistuminen. – Ylivoimaisesti tärkein markkinointivälineemme on SSM:n suorajakeluna toteutettu mainoksemme. Sen kohdistaminen on onnistunut hyvin ja odotamme mainoksen toimivan myös tänä vuonna, sanoo Seppo Tumppila. – Tärkeitä tukevia toimenpiteitä ovat myös tekstarit kanta-asiakkaille, myyntiauton soittoääni ja uutuutena se, että kännykkään ladattavan nettisovelluksen avulla voi seurata auton liikkeitä reaali- 6 SUORA Ylivoimaisesti tärkein markkinointivälineemme on suora. Sen kohdistaminen on onnistunut hyvin ja odotamme mainoksen toimivan myös tänä vuonna.

Iso pala purtava ks i SSM:n p alvelup äällikkö auton k Petri Hy onsepti ytinen t on yksi oteaa, e toimint haastav ttä Jätsk a-aluett immista ia , jo . Kuusi e ilta joka mukaise iselta pit rillistä t parhaa i löytää t jakopii vaatimu rit jätsk sten iautojen reittien pohjaks i. KOHDIS Massaja kelu halu TUS ttiin koh prosentt distaa a lueille, jo iosuus o lisi yli ta illa laps iperheid voitteek en si asete tun mää Taustat rän. yö on oll ut laaja 30 000 . Kaikkia excel-riv an kerätt in verra iin tieto n, mistä a yli p äädyttii Asuinalu n 4 600 eiden an riviin. alyysit t tietoläh ehtiin T teen ja O ilastoke skuksen KL-luok korkeim ituksen sosioek mat lap onomis peruste siperhe en ella. Nä id distaa ja en osuu in löyde asiakas det. Sen tt ii pystyi p n jä lk een jake äättämä lu voitii än, mitk jaetaan n kohä parha aina ja m ista koh itkä har t e is ta v e mmin. Analyys i on vars in m erkittäv hyvässä ä. Tulos piirissä ten peru voi pros steella s enttiosu elvisi, e u s o lla esim ttä viereise erkiksi 7 ssä piiris 5, mutta sä vain 1 5. Suoram PAINO ainoste n oleellis kampan ta sisält jat ja au öä ovat tojen ja tuotelu kuusi, s koreitit ettelot, amasta s ekä aika tarjouk materia set, taulut. K Tämä va alista te oska alu atii Koli h d ä eita on ä print-pa n peräti inolta e 418 eri v rityistä ersioita tarkkuu . nippuje tta aine n tekem istojen isessä. ja Myös ja JA KELU kelu on todellin useita e e n p a lapeli, k ri jakop oska sa äiviä ja jaettavia masta m sama ja nippuja kaja voi ateriaali . Suome saada e sta on SSM:ltä n Jätskia ri aikaan , eli jake u eri alue to Oy on lun lisäk ille ostanut si myös koko pa painopa lvelun lvelut ja logistiik an. Kotiin jaettava jäätelökuvasto tuo asiakkaat ostoksille. aikaisesti. Etenkin aurinkoisina päivinä ennakkoon ilmoitetut reittiaikataulut saattavat pettää, koska kasvanut asiakasmäärä pidentää pysähdysaikoja, Juha Lauronen kertoo. Mainos ja soittoääni Kaupan onnistumisen keskeisiä tekijöitä todellakin ovat suoramainokset ja soittoääni. Lopullisesti myynnin onnistumisen tekee vielä hyvä myyjä ja ennen muuta sää. – Tilannetta voisi kuvata vaikka siten, että hyvällä markkinoinnilla, mutta huonolla säällä voidaan saada kohtalainen tulos, mutta jos sekä markkinointi että sää ovat hyvät, saadaan hyvä tulos. Hyvä sää ei kuitenkaan yksin riitä, sillä ilman markkinointia saadaan kesäheteelläkin vain kohtalainen tulos, Tumppila selittää. Markkinointiin ja ennakkovalmisteluihin luottavaisesti suhtautuen Jätskiauton porukka esittääkin siis vielä toiveita säiden haltioille. – Aurinkoinen kevät toisi hyvän lähdön myynnille, he toteavat. n SUORA 77

ASIAKKAAT Kultajousen kuvastoa lukee koko Suomi Kulta- ja koruala on esimerkki äärimmäisen kilpaillusta kaupan sektorista. Jos tässä kilpailussa mielii pärjätä pitää olla laadukas mallisto, oikea hinnoittelu ja tietenkin hyvä markkinointi. Kultajousella markkinointimixin päämedia on kuvasto. K ultajousi on osa Pohjoismaiden suurinta kello- ja korualan vähittäiskauppaketjua, jolla on myymälöitä kaikkiaan reilut 280, Suomessa 82. – Suuri koko on meille etu. Pystymme hankkimaan kontaktiemme kautta korkealaatuisia tuotteita sekä kotimaasta että ulkomailta ja ylläpitämään laajaa korujen ja kellojen valikoimaa. Hieman eri tavoin konseptoidut myymäläverkostomme takaavat myös sen, että tarjonta kattaa kaikki vaihtoehdot edullisimmista kaikkein kalleimpiin tuotteisiin, Kultajousi Oy:n markkinointijohtaja Tomas Nyberg toteaa. – Se ei kuitenkaan vielä riitä. Vaikka Kultajousi tunnetaan hyvin ja meillä on hyvä maine, asiakkaalla on aina vaihtoehtoja: alan toinen ketju sekä suuri määrä pieniä liikkeitä. Meidät pitää siis löytää ja siihen tarvitaan tehokasta markkinointia. Noin 600 kultakauppaa Suomessa on kaikkiaan noin reilut 600 kultakauppa. Ketjuna Kultajousen kanssa kamppailee muun muassa Timanttiset, mutta lisäksi on myös suuri määrä pienempiä kultaseppien perustamia perinteisiä liikkeitä. – Se tarkoittaa, että ylihintaa ei voi ottaa, koska kilpailija rokottaa heti. On siis pysyttävä jatkuvasti hereillä ja tehtävä asiat hyvin. Suurissa kauppakeskuksissa on myös tyypillistä, että asiakas voi jopa kymmenien metrien säteellä käydä 2-5 eri liikkeessä vertailemassa hintoja ja palvelua. – Tämä on mielestäni pelkästään hyvä asia. Jos haluaa olla mukana, tässä kilpailussa on pärjättävä! Kuvasto on kivijalka Kulta-ala on Nybergin mukaan sesonkikeskeistä. – Tammikuussa pidettävät häämessut ovat tärkeä alkusysäys hääsesongille, joka sijoittuu koko kesään. Tämän lisäksi 8 SUORA vilkkaita aikoja ovat tietenkin joulu ja kevään äitienpäivä sekä koulujen valmistujaiset. Tätä silmällä pitäen on myös rakennettava markkinointi, jonka kivijalka Kultajousella on kuvasto. Kultajousi julkaisee 6–8 kuvastoa vuodessa. Ne ajoitetaan esimerkiksi helmikuun ystävänpäiviin, äitienpäiviin, lakkiaisiin ja jouluun. – Kuvaston vaikutus myyntiin on välitön, sen teho on ylitse kaikkien muiden, Tomas Nyberg vakuuttaa. Suomen hyvien kokemusten jälkeen koko Pohjoismaisesta markkinoinnista vastaava Nyberg kokeili kuvaston toimimista myös Ruotsissa. – Aikaisemmin tiettyä kampanjaa markkinointiin siellä julisteilla, lehtimainonnalla ja muilla medioilla, mutta nyt kokeiltiin kuvastoa. Ensimmäisen kuvaston teko oli tietenkin prosessina työläs, mutta sen teho oli uskomaton. Vaikutus näkyi heti ja myynnin kasvut ruotsissa vaihtelivat eri liikkeissä vastaaviin ajanjaksoihin verrattuna peräti 22–46 %. ROI kohdallaan – Osoitteettomana suoramainoksena jaettavan kuvaston ROI (sijoitetun pääoman tuottoprosentti) on moninkertainen moniin muihin medioihin verrattuna. Oleellista tietenkin on myös, että kuvasto on huoliteltu, mietitty ja toimiva. Muitakin kanavia tietenkin tarvitaan. Kultajousi käyttää muun muassa kanta-asiakasmarkkinointia, sanomalehti- ja aikakausilehtimainontaa, radiota ja televisiota sekä digitaalista mainontaa SOME mukaan lukien. – Suomen Suoramainonta toimii hyvin. Heillä on hyvät prosessit ja tehokas kontrolli. Jaettaviin määriin nähden häiriöt ovat vähäisiä, mutta jos niitä sattuu, ne selvitetään aina. n

Mikko Käkelä Kuvaston vaikutus myyntiin on välitön, sen teho on ylitse kaikkien muiden. Kultajousi Oy ■ Osa pohjoismaista konsernia. ■ Kaikkiaan yli 280 myymälää. ■ Suomessa yhteensä 82 Kultajousi sekä Elegance Kultajousi -myymälää. ■ Markkinoinnin kivijalka on kuvasto, joka ilmestyy 6–8 kertaa vuodessa. ■ Kuvasto jaetaan lähes kaikkiin kotitalouksiin. ■ Markkinointia tuetaan muilla medioilla mm. kanta-asiakasmarkkinoinnilla. ■ Kanta-asiakkaita on kaikkiaan yli 460 000. Tomas Nyberg vei ketjun kuvastomarkkinoinnin myös Ruotsiin. Vaikutus näkyi heti myynnin kasvuna. SUORA 9

IHMISET Mikko Käkelä Jenna-Riina Ylimys viihtyy hyvin Rovaniemellä, mutta tulee mielellään töiden perässä myös pääkaupungin vilinään, yleensä pari kertaa kuukaudessa. T Tuotannon kehittäminen on osaamisen kehittämistä uotannon kehityspäällikkö Jenna-Riina Ylimys on Suomen Suoramainonnan pohjoissuomalainen vaikuttaja. Hän osallistuu muun muassa koko SSM-organisaation laadun kehittämiseen. Näkyvimmät muutokset tuotannossa liittyvät tällä hetkellä jakelualueiden laajennuksiin. Lisäksi hän toimii vastuuhenkilönä SSM:n pohjoisimmassa jakeluyhtiössä, P-S Suorajakelu Oy:ssä. Jenna-Riina Ylimys tuli P-S Suorajakelulle hoitamaan aluevastaavan sijaisuutta kaksi vuotta sitten. Kun tämä tehtävä päättyi, lisää töitä oli kuitenkin tarjolla. Pohjoisen jakeluyhtiö oli saanut runsaasti uusia asiakkaita ja lisääntyneet työt loivat uusia haasteita. Tänä vuonna jakelualueita on laajennettu Rovaniemen sivukylillä ja laajentumissuunnitelmat jatkuvat myös Meri-Lapin alueella. Kuusamossa uuden lehtiasiakkaan myötä jakelupäivien määrä kasvoi kahteen jakelupäivään viikossa. 10 SUORA – Tällä hetkellä jakelualueemme kattaa noin 65 000 taloutta. Vastaava määrä kotitalouksia mahtuu Etelä-Suomen ruuhkakeskuksissa varsin pienelle alueelle verrattuna pohjoiseen, jossa välimatkaa jakelupisteiden välille kertyy runsaasti. – SSM:n laadusta ei kuitenkaan voi tinkiä. Päinvastoin, siitä on pidettävä kiinni kaikkialla, missä osoitteettoman suoran jakelua tarjotaan, Jenna-Riina Ylimys toteaa. Samalla, kun SSM:n eri jakeluyhtiöitä yhdistetään entistä selkeämmin yhtenäiseksi organisaatioksi, myös yhtenäisiä koulutusjärjestelmiä ja toimintamalleja on kehitettävä. Kaikki ideat otettava käyttöön Jenna-Riina on silminnähden innostunut työstään tuotannon kehityksen parissa. – Kyse ei ole pelkästään siitä, että yksittäiset jakeluyhtiöt asettuvat kaikki samaan muottiin. Sen lisäksi on osattava olla

myös avoin ja ymmärrettävä, että eri puolilla Suomea sijaitsevat yhtiöt ovat oman alueensa asiantuntijoita. Erilaisuudesta syntyy malleja, joita voi jalostaa käyttöön yhteisiksi toimintatavoiksi kaikkiin SSM:n jakeluyrityksiin. Näin koko toiminnan laatu kehittyy jatkuvasti. – Oleellista kuitenkin on, että asiakas voi luottaa SSM:n tarjoamaan palveluun tapahtuipa jakelu missä alueella tahansa. Palvelu on samaa, jakajien perehdytys yhteneväinen ja mahdolliset häiriötilanteet hoidetaan aina samalla tavalla. Siitä syntyy laadukas toiminta, Jenna-Riina painottaa. Jotta tämä laatu pystytään säilyttämään, osoitteettoman suoran jakelun laajentaminen uusille alueille täytyy tehdä Jenna-Riinan mukaan erittäin huolellisesti. Kyse on useimmiten laajoista, harvaanasutuista alueista, joissa postilaatikotkaan eivät välttämättä löydy yhtä helposti kuin taajamissa. – Täytyy muistaa, että myös pitempien taipaleiden päässä asuu ihmisiä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita mainostajille. Joustavuus syntyy vahvasta osaamisesta Valtakunnallisesti toimivassa yrityksessä on pidettävä huolta jokaisen työntekijän mahdollisuuksista kehittyä työssään. Jenna-Riinalta on mahdollista saada tukea päivittäisiin työtehtäviin liittyvissä asioissa ja perehdytystä esimerkiksi uusien työvälineiden käyttöönoton yhteydessä. – Kun osaaminen on vahvaa, näkyy se asiakkaalle asioinnin vaivattomuutena. Vahvuutemme on kyky reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja järjestää joustavasti toivottu palvelu. Joustavuus ja vaivattomuus tulee näkyä myös jakeluketjun tärkeimmän lenkin, eli jakajan työssä. Esimerkiksi P-S Suorajakelulla jakelutyön kehittämiseen osallistuvat aktiivisimmat jakajat yhteistyössä lähimpien esimiestensä kanssa. Jakajia on kaikkiaan 160. Asiakkaiden tilaamat jakelut toteutetaan yhdessä. Mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön ylläpitää työtyytyväisyyttä ja motivaatiota työhön, jolla on suora vaikutus työn laatuun. – Rekrytointien suhteen olemme onnistuneet hyvin ja toivomme, että menestys jatkuu kun alamme pian etsiä kesätyöntekijöitä, Jenna-Riina hehkuttaa. n TARUA VAI TOTTA? Tiesitkö printistä tämän? Paperin käyttöön liittyy runsaasti uskomuksia, joista monet ovat vääriä. Usein ajatellaan, että vain netti on tulevaisuutta, mutta senkin käytöstä aiheutuva hiilijalanjälki on usein suurempi kuin painetussa mediassa. Testaa tietosi ja arvaa ovatko alla olevat väitteet totta vai tarua. 1. Paperin valmistaminen on tuhonnut Euroopan metsävarantoja. 2. Todellisuudessa vain 19 prosenttia paperin kokonaiskulutuksesta voidaan kierrättää. 3. Vanhat kirjat ovat arvokasta kierrätysmateriaalia. 4. Noin puolet Euroopassa käytetystä paperista on valmistettu kierrätyspaperista. 5. Metsien käyttö paperin lähteenä voitaisi lopettaa ja siirtyä kokonaan kierrätyspaperin käyttöön. 1. Tarua! Näin luullaan, mutta todellisuudessa Euroopan metsien pinta-ala on kasvanut 30 % vuoden 1950 jälkeen. 2. Tarua! Arviolta vain 19 % käytetystä paperista ei sovi kierrätettäväksi. 3. Tarua! Kirjat eivät esimerkiksi tapettien tavoin sovi kierrätettäväksi. 4. Totta! Noin puolet Euroopassa käytetystä paperista on valmistettu kierrätyskuidusta. Eniten sitä käytetään sanomalehtipaperissa ja pakkausmateriaaleissa. 5. Tarua! Paperi voidaan kierrättää vain 4 – 6 kertaa. Sen vuoksi tarvitaan myös ensikuitua. Paperi loppuisi siis pian, jos uusiokuitua ei valmistettaisi. Oleellista on, että asiakas voi luottaa SSM:n tarjoamaan palveluun tapahtuipa jakelu millä alueella tahansa. SUORA 11

LUKIJAKYSELY Haluamme kehittää lehteämme. Vastaathan kyselyyn – lähetämme 100:lle ensimmäiselle kiitoslahjan. Valitse itsellesi matkalaukkuvaaka tai herätyskello/radio. 1. Mikä oli mielestäsi tämän lehden kiinnostavin juttu? 2. Mistä seuraavista aihealueista haluaisit jatkossa lukea? A) Jakelutoimialan kuulumisista? B) Organisaatiostamme svyvällisemmin? C) Asiakkaiden kokemuksista? D) Ihmistä jakelutoimialalla? E) Markkinoinnin asiantuntijoiden haastatteluita F) Vinkkejä kampanjan tehokkuuden parantamiseksi E) muu aihealue, mikä? 3. Muut terveiset, risut ja ruusut: Vastaa meille sähköpostitse 30.5. mennessä lukijakysely@suoramainonta.fi. Ilmoita samalla mikä on sinulle mieluinen lahja. VALTAKUNNALLINEN MYYNTI- JA ASIAKASPALVELU PAIKALLINEN MYYNTI- JA ASIAKASPALVELU M Y Y N T IPA LVE L U Erkki From • 0400 459 318 Mika Haakana • 040 159 7639 Petri Hyytinen • 0400 750 616 Kaarina Koivuaho • 050 422 0010 Pasi Latva • 040 742 9043 Virpi Mettänen • 040 681 5691 Iiro Nolvi • 040 558 5491 Harri Nyström • 0400 452 997 Jari Virtanen • 044 253 4283 T UO TA N T OY H T E Y DE T Nanny Alanen • 040 679 1030 Nina Gabrielsson • 040 905 2712 Kira Karlsson • 040 715 8237 Katri Kiiskinen • 09 561 56 540 Tanja Ruoti • 09 561 56 455 Päivi Salmi • 09  561 56 441 Suvi Suominen • 09  561 56 471 etunimi.sukunimi@suoramainonta.fi E SPOO, HEL SINK I, K IRK KONUMMI JA L Ä NSI-VA N TA A Helsingin JakeluExpert Oy • 09 5615 6400 E T E L Ä-K A R JA L A JA K Y ME NL A A KSO Jakelusuora Oy • 0400 555 705 FORS SA-L OIM A A Jakelukulma Oy • 03 422 4615 HYVINKÄÄ, JÄRVENPÄÄ, KERAVA, MÄNTSÄLÄ, NURMIJÄRVI, RIIHIMÄKI, TUUSULA, SIPOO, PORNAINEN JA ITÄ-VANTA A Jakelujuniorit Oy • 09 274 6360 JOE NSUU JA Y MPÄ RYSKUNN AT Joensuun Ykkösjakelut Oy • 013 122 034 JYVÄSKYLÄ, JÄMSÄ JA YMPÄRYSKUNNAT Jyväskylän Jakelut Oy • 045 230 3015 K A INUU JA POH JOIS-SAVO Jakelumasters Oy • 08 632 560 KOK KOL A Kokkolan Jakelut Oy • 020 750 4687 KUOPIO, VA RK AUS, PIEKSÄ M Ä K I, SAVONL INN A JA MIK K E L I Suora Lähetys Oy • 017 264  7800 L A H T I JA PÄ I JÄT-H Ä ME Lahden Jakelut Oy • 03 872  130 L OH JA Länsi-Uudenmaan Mainosjakelu Oy • 019 334 560 OUL U JA Y MPÄ RYSKUNN AT Oulu-Suorajakelu Oy • 044 737 0331 PORI JA R AUM A Porin Jakelukeskus Oy • 02  635 9760 PORVOO Porvoon Mediajakelu Oy • 050 555 7913 R A A HE SSM Cityjakelu Oy • 050 560 0013 ROVA NIE MI, K E MI JA KUUSA MO P-S Suorajakelu Oy • 040 596 0166 SA L O Salon Suorajakelu Oy • 02  733 1841 SEIN Ä JOK I JA Y MPÄ RYSKUNN AT Jakelu-Ässät Oy • 06  414 4286 TA MPE RE JA PIRK A NM A A Tampereen Ykkösjakelut Oy • 03  3140 4200 T URKU Turku-Palvelu Oy • 02 269 4466 VA A SA JA PIE TA RSA A RI Pasi-Jakelut Oy • 0400 758 958 Hankasuontie 3 • 00390 Helsinki • Puh 09  561 5 6400 • Fax 09  561 5 6444 • www.suoramainonta.fi • info@suoramainonta.fi