JOHTAMINEN JA YRITYSVASTUU CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3. KESÄKUUTA • 2016 ERIKOISJULKAISU AE L HRS PUOLITA LÄPIMENOAIKA LEANILLÄ Rekrytointi ilman henkilöarviointia menee usein metsään 8 17 KASTE LLI NEBULA TALON PROJEKTINJOHTO TASKUSSA Pilvipalvelujen tietoturvariskejä pelätään turhaan 20 P ÖYRY 4 LUO INNOVATIIVISIA ENERGIAKONSEPTEJA DELTAGON 6 Digitaalista tiedonvälittämistä kyberturvallisesti 13 Anne Brunila HÖTTÖRAPORTEISTA AITOON YRITYSVASTUUSEEN MAINOSLIITE MAINOSLIITE 3 1

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Taittinger Brut Réserve 49,90 € Alko 582787 2 MAINOSLIITE

CALCUS.COMOY:N CALCUS.COM OY:NTUOTTAMA TUOTTAMAASIANTUNTIJAJULKAISU ASIANTUNTIJAJULKAISU SISÄLTÖ PÄÄKIRJOITUS HÖTTÖRAPORTEISTA AITOON YRITYSVASTUUSEEN Nebula: Pilvipalvelujen tietoturvariskejä pelätään turhaan............................ 4 Pöyry: Luo innovatiivisia energiakonsepteja yhteistyön avulla............................ 6 AEL: Toyota valitsi AEL:n autokorjaamojensa Lean-toiminnan sparraajaksi................................... 8 Asiantuntija: Petteri Orpo.............. 9 DNV: Vastuullisuudesta kasvua ja kannattavuutta........................... 9 RTK: Osaamisen osaaja................. 10 C&Q Systems: Osaamisen johtaminen vaatii hyvät työkalut...................... 11 Delficon: Johtamisen kehittäminen tehostaa koko organisaatiota......... 11 Necropoint: Strateginen johtaminen haltuun uusilla työkaluilla............. 12 LATO: Veho lähti uudelle strategiakaudelle LATOn tukemana........................... 12 Deltagon: Digitaalista tiedonvälittämistä kyberturvallisesti.......................... 13 Aureolis: Suutari, jolla on kengät................. 14 Asiantuntija: Anne Berner............. 15 Systems Garden: Tuotantoketjun solmut auki........... 15 Devecon: Kiinteistösijoittamisen koko elinkaari................................ 16 HRS: ”Kaiken piti olla selvää, työkokemuksen ja muun taustan - silti mentiin metsään että rytisi.”.................................... 17 Y ritysvastuusta puhutaan tänä päivänä enemmän kuin koskaan. Se on mukana keskusteluissa veroparatiiseista ja yritysten veronkierrosta, ihmisoikeuksista, johtajien bonuksista, osingoista ja työpaikoista, investoinneista ja liiketoiminnan ympäristövaikutuksista. Keskustelun polttopisteeseen eivät nouse yritysten hyvät teot vaan yleensä vastuullisen toiminnan puutteet. Sosiaalisen median ansiosta yrityksistä on runsaasti tietoa saatavilla, vastuuttomaksi koettu toiminta tulee nopeasti ilmi ja leviää hetkessä asiakkaiden, sijoittajien, henkilöstön sekä yrityksen liikekumppaneiden ja viranomaisten tietoon. Maineen menetys kostautuu monin tavoin: asiakkaiden ja liikekumppanien menetyksenä, osakekurssin romahduksena ja taloudellisina tappioina. Yhdenkin ison yrityksen vastuuton toiminta voi johtaa koko alaa koskevan lainsäädännön ja sääntelyn kiristämiseen. Luottamusta yritysten vastuullisuuteen ja rehellisyyteen ovat viime aikoina horjuttaneet erityisesti arvostettujen ja esimerkillisinä pidettyjen yritysten jääminen kiinni asiakkaiden ja viranomaisten tietoisesta huijaamisesta. Volkswagenin päästöskandaali, Nokian Renkaiden rengastestihuijaukset, Mitsubishi Motorsin polttoaineen kulutustietojen vääristely ja monet muut viimeaikoina ilmi tulleet tapaukset ovat hämmentäviä ja niiden motiiveja on vaikea käsittää. Yritysvastuu ei ole brändin kiillottamista tai höttöraporttien kirjoittamista kuten joskus kuulee sanottavan. Vastuullinen yritystoiminta on ennen kaikkea liiketoiminnan ja kilpailukyvyn pitkäjänteistä kehittämistä ja taloudellisten, sosiaalisten ja ympäristöriskien hallintaa. Vastuullinen yritys ei maksimoi hinnalla millä hyvänsä vain kvartaalitulosta, vaan huolehtii hyvistä toimintaedellytyksistä myös tulevaisuudessa. Yritysvastuu on toimintatapa, joka läpäisee yrityksen kaikki toiminnot ja ohjaa yrityksen strategisia valintoja. Yritysvastuuseen kuuluu myös vastuu alihankkijoista ja toimitusketjuista, avoin ja rehellinen viestintä. Pelkkä lain ja säädösten noudattaminen ei useinkaan riitä – menestyäkseen yrityksen pitää ymmärtää mikä on yhteiskunnallisesti hyväksyttävää toimintaa ja mikä ei. ■ Apex Communications: Nopeasti kaupalliseksi tuotteeksi...................................... 18 MultiCom: Onko pilvipalvelu oikotie onneen – kuka omistaa tietosi?.................. 19 EDITOR IN CHIEF: Ville Leppäaho Kastelli-Talot: Talon projektinjohto taskussa. . ..... 20 Asiantuntija: Mikko Routti............. 22 PROJECT DIRECTOR, PARTNER: Mira Kankkonen, Rasmus Piipponen, Antti Nurminen, Aleksanteri Ronkainen, Jussi Räsänen JFP Executive Search: Johtajat löydetään ammattitaidolla........................... 23 MAINOSLIITE Anne Brunila Professori PROJECT DIRECTOR: Juha Pälve AD / LAYOUT: Lina Hurmerinta JOURNALISTS: Kai Lintinen, Juha-Pekka Honkanen, Vesa Brandt, Pasi Sillanpää, Jarmo Seppälä, Kai Lintinen OIKULUKU: Alvari Kemppainen PUBLISHER:  Calcus.com Oy Köydenpunojankatu 2 a D, 7 krs., 00180 HELSINKI www.calcus.fi Jaellaan Talouselämän yhteydessä kiinteänä liitteenä 3.6.2016 3

CALCUS.COM CALCUS.COMOY:N OY:NTUOTTAMA TUOTTAMAASIANTUNTIJAJULKAISU ASIANTUNTIJAJULKAISU Pilvipalveluista löytyy hyötyjä jokaiselle yritykselle, miettii Pekka Eloholma. ”Pystymme viemään asiakkaamme nopeasti pilvipohjaiseen ICT-maailmaan ilman eksymistä matkalla.” PILVIPALVELUJEN tietoturvariskejä pelätään turhaan Perinteisen IT-infran vaihtaminen pilvipalveluun voi tuoda monia hyötyjä yrityksille. Monien käsitykset pilven tietoturvauhista perustuvat vääriin olettamuksiin. ”T ietoturvapeikko on kentällä suuri, mikä johtuu tietämättömyydestä ja vääristä luuloista. Yritysten johtoryhmissä käännetään monesti liian nopeasti selkä pilven mahdollisuuksille vetoamalla tietoturvariskeihin, mutta ammattilaisen suunnittelema pilvipalvelu on osoittautunut useimmissa tapauksissa huomattavasti turvallisemmaksi kuin perinteinen IT-infraratkaisu”, Nebulan CEO Pekka Eloholma valottaa. Pilvipalveluiden isona etuna on skaalautuvuus sekä ylös- että alaspäin, myös lyhyissä sykleissä. Asiakas maksaa vain niistä resurs4 seista, mitä kulloinkin käyttää, kun taas perinteinen IT-infra mitoitetaan maksimiliikenteen mukaan. Pilvi on kuin liikenneruuhka, johon ilmestyy tarvittaessa kaista lisää. Pilviympäristön rakentaminen ja muuttaminen on nopeaa. Yhdellä klikkauksella voi lisätä prosessoritehoa, muistia tai kapasiteettia. Pilvipalvelut ovat vieneet ITprosesseihin vaadittavan ajan ja resurssit minimiin. Nebula auttaa tarvittaessa asiakkaat pilveen avaimet käteen -periaatteella. ”Pilven suorat kustannussäästöt ovat jo 20—25 prosenttia, mutta se on vasta alkua. Kun pilveen mennään oikealla taval- la, voidaan parantaa palvelukokemusta ja lisätä toiminnallisuuksia. Lähtökohtaisesti IT-järjestelmien toimintavarmuuskin on pilvessä parempi kuin perinteisessä serverimallissa.” VISIONA OLLA POHJOISMAIDEN PARAS Nebula on ICT-ratkaisujen ja pilvipalveluiden kotimainen edelläkävijä. Kahdenkymmenen toimintavuoden aikana liikevaihto on kasvanut jokainen vuosi ja toiminta on ollut jatkuvasti kannattavaa. MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Visiomme on olla vuoden 2017 loppuun mennessä Pohjoismaiden paras Managed Cloud –palveluntarjoaja. Viemme asiakkaamme pilveen ja huolehdimme, että heidän palvelunsa, sovelluksensa ja muu sisältönsä toimii 24/7.” Eloholma on tuonut yritykseen johtamisosaamista Pohjoismaisesta toimintaympäristöstä. Hän johti aiemmin seitsemän vuotta pörssiyhtiö Affectoa, joka toimi samalla markkina-alueella. ”Nebula on 140 henkilöä työllistävä yhtiö, jossa on jo tietynlaisia johtamismalleMAINOSLIITE ja ja -prosesseja. Olen tuonut ymmärrystä siitä, miten keskikokoiseksi kasvanut yhtiö voi toimia tehokkaasti säilyttäen aiemmat vahvuutensa.” Nebulan asiakassegmentteihin kuuluvat yritykset aivan pienimmistä keskisuuriin. ”Olemme tarpeeksi iso tuottaaksemme heille tasalaatuista, uskottavaa ja joustavaa palvelua. Emme ole kuitenkaan liian suuri ja byrokraattinen. Pystymme viemään asiakkaamme nopeasti pilvipohjaiseen ICTmaailmaan ilman eksymistä matkalla”, Eloholma päättää. ■ NEBULAN erottautumistekijät: Riittävän suuri, mutta yhä joustava. Nebulan oma OpenStack -pohjainen Cloud 9 -pilvi alan edistyneimpiä. Cloud 9 -pilveä käytettäessä kaikki data on kotimaan kamaralla. 5

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Pöyry luo innovatiivisia energiakonsepteja YHTEISTYÖN AVULLA Pöyry on kansainvälinen konsultointi- ja suunnitteluyritys, jonka visio pohjautuu yhteistyöhön, kumppanuuteen ja parhaisiin ratkaisuihin. Energialiiketoiminta on yksi yhtiön kolmesta kivijalasta. 6 MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N OY:NTUOTTAMA TUOTTAMAASIANTUNTIJAJULKAISU ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Pyrimme jokaisessa projektissa taloudellisesti järkevään, mutta myös mahdollisimman energiatehokkaaseen ja vähäpäästöiseen lopputulokseen.” Anja McAlister on Pöyryn Energia -liiketoimintaryhmän johtaja. P öyry haluaa olla mukana rakentamassa parempaa maailmaa. Energiatuotannon kehittäminen yhä tehokkaammaksi ja puhtaammaksi on globaalin tason haaste, johon Pöyry luo uudenlaisia ratkaisuja vastuullisesti, sekä taloudelliset, sosiaaliset että ympäristön näkökulmat huomioon ottaen. ”Suunnittelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa energiakonsepteja kunkin projektin reunaehtojen mukaisesti. Vahvuuksiamme ovat monipuolinen asiantuntijuutemme suunnittelusta ja toteutuksen johtamisesta aina jatkuvan kehittämisen palveluihin”, Anja McAlister avaa. Yhtiö työllistää 6 000 asiantuntijaa, ja proMAINOSLIITE jekteja tehdään vuosittain yli 10 000 noin sadassa maassa. ”Meillä on kyky tuoda eri osaamisalueiden asiantuntijoita yhteen ja etsiä ratkaisuja perinteistä laajemmin. Tuloksena on uudistettuja, aiempaa parempia konsepteja energiatuotantoon.” YHTÄLÄISET MENESTYMISMAHDOLLISUUDET MIEHILLÄ JA NAISILLA McAlister on itse työskennellyt koko uransa energia-alalla. Hän onkin nähnyt alaa eri näkökulmista: niin yrityksissä kuin lähellä alan poliittista päätöksentekoa kauppa- ja teollisuusministeriössä. ”Alalla on naisille yhtäläiset mahdollisuudet edetä urallaan ja saada kansainvälistä, korkean tason kokemusta. Olen itsekin työskennellyt menestyksekkäästi monessa maassa enkä näe siihen estettä muidenkaan osalta.” ”Ylipäätään Suomessa on vahva koulutustaso ja korkean luokan ammattitaitoa. Pöyry voi tarjota heille globaalit työskentely- ja oppimismahdollisuudet johtavien asiantuntijoiden kanssa”, McAlister kertoo. KESTÄVÄN KEHITYKSEN SUUNNANNÄYTTÄJÄNÄ Pöyry on mukana suurissa hankkeissa, joilla on vaikutus tuhansien ihmisten elämään. Suomessa merkittäviä energiahankkeita on ollut esimerkiksi Vantaalla sijaitseva Suomen suurin ja energiatehokkain jätevoimalaitos, jonka hyötysuhde on peräti 95 prosenttia. ”Olemme muuallakin näyttäneet kykyämme yhdistää eri energiamuotojen osaamista uudella tapaa. Olemme esimerkiksi olleet suunnittelemassa Saudi-Arabian suurinta yhdistettyä voima- ja suolanpoistolaitosta, jossa käytetään myös aurinko- ja lämpöenergiaa. Pyrimme jokaisessa projektissa taloudellisesti toteuttamiskelpoiseen, mutta myös mahdollisimman energiatehokkaaseen ja vähäpäästöiseen lopputulokseen.” ”Optimiratkaisut löytyvät, kun kaikki elementit tuodaan kerralla pöydälle: mitä osaamista ja teknologiaa on ja millaiset ovat resurssit. Visionamme on olla ”The connected company” – luotettu kumppani, joka toimittaa järkeviä ratkaisuja tekemällä työtä yhdessä”, McAlister päättää. ■ 7

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Toyota valitsi AEL:n autokorjaamojensa LEAN-TOIMINNAN SPARRAAJAKSI AEL Oy ja Koulutuspalvelu Vaurio auttavat Toyota-autokorjaamoja tehostamaan prosessin läpimenoa Lean-ajattelun ja simuloinnin avulla. Toyotan tavoitteena on tuottaa asiakkaalle laadukas ja nopea palvelukokemus. J atkuva parantaminen, ”Kaizen”, on Toyotan perusarvo ja Leanajattelun keskeinen periaate. Lean-ajattelu siivittää myös AEL:n ja Toyota Service Managementin (TSM) yhteistyötä. Toyotalla TSM:sta ja varaosapalveluista vastaava Jouko Ryynänen korostaa erityisesti kahta kehittämiskohdetta: ”asiakkaan odotusajan lyhentäminen ja kuormituksen tasaisuuden parantaminen työvaiheiden välillä.” Korikorjauksissa autokohtaisesta korjaamoajasta jopa 49 % voi olla odottelua eri työvaiheiden välillä. Tasainen virtaus parantaa prosessin läpimenoaikaa, ja vähentää turhaa odottelua. ”Myös kävelyä (korjaamoprosessi) tulee paljon, jopa 7000 - 8000 askelta työvuoron aikana”, lisää AEL:n koulutusasiantuntija Kari Kaaja. Toyotan varaosalogistiikka on viritetty huippuunsa, varaosista 96 % pystytään toimittamaan tilausta seuraavana päivänä”, sanoo Jouko Ryynänen. LÄPIMENOAJAN PARANTAMINEN ILMAN TYÖMÄÄRÄN LISÄYSTÄ Jouko Ryynänen, Toyota. Simulointipelin avulla tiimit herätettiin itse ajattelemaan, millaisella tekemisellä ja valinnoilla prosessitutkimuksessa esiin nousseet muutostarpeet saadaan korjattua. Simulointipeli rohkaisi tekemään erilaisia kokeiluja ja muutoksia. Muutosten ansiosta läpimenoaika parani ja kiire väheni. ”Simulointi auttoi konkreettisesti havainnoimaan, miten pienillä muutoksilla voidaan saada näkyviä parannuksia aikaan”, tiivistää Kari Ronkainen Toyotalta. Lean-vauriokorjauspelin Toyotalle kehittivät Kari Kaaja AEL:stä ja Riku Kangastie Koulutuspalvelu Vauriosta. TOYOTA TAMMER-AUTON ASIAKASTYYTYVÄISYYS PARANI AEL ja Koulutuspalvelu Vaurio aloittivat yhteistyön Toyota TammerAuton kanssa noin 1,5 vuotta sitten. Toiminta on kehittynyt hyvään suuntaan; laatu, asiakastyytyväisyys ja tuottavuus ovat parantuneet. Asiakastyytyväisyys on Vakuutusyhtiö Ifin mittauksen mukaan kiitettävällä tasolla. ”Olemme pystyneet vähentämään sekä työvaiheiden välisiä odotusaikoja että auton viipymäaikaa korjaamolla. Lean-simulointipeli auttoi konkretisoimaan, miten eri työvaiheiden sujuvuus ja resur- Atso Sairanen ja Martti Huttunen (oik.), Toyota Tammer-Auto. sointi vaikuttavat läpimenoaikaan. Havaitsimme myös, miten isojen ja pienten töiden oikea ohjaus ja vaiheistus vaikuttavat läpimenoon”, sanoo huoltopäällikkö Martti Huttunen Tammer-Autosta, ja lisää suosittelevansa AEL:n sparrausta ja Lean-kehitystyötä kaikille Toyotakorjaamoille, ”kehityksestä seuraa pelkkää hyvää”.   ■ LISÄTIEDOT: www.ael.fi/yrityksen-kehittaminen/prosessin-kehittaminen 8 MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ASIANTUNTIJA HALLITUS TORJUU TALOUSRIKOLLISUUTTA MÄÄRÄTIETOISESTI V eronkierto ja harmaa talous aiheuttavat vuosittain merkittäviä menetyksiä valtioille, rehellisille yrittäjille ja muille veronmaksajille. Talousrikollisuutta voidaan torjua ennalta estävällä työllä, viranomaisten valvontatoimilla ja lainsäädäntömuutoksilla. Hallitus hyväksyi huhtikuussa harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan strategian vuosille 2016–2020. Se on ajallisesti jatkoa harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaohjelmille, joista edellinen päättyi vuoden 2015 lopussa. Tärkeimpiä tavoitteita ovat terveen kilpailun edistäminen, harmaan talouden ja talousrikollisuuden ennalta estäminen, viranomaisten toiminnan vaikuttavuuden lisääminen sekä harmaan talouden rikoksiin liittyvän rikostorjuntaketjun tehostaminen. Strategian toteutuminen edellyttää erillisen toimenpideohjelman laatimista. Se tehdään kevään 2016 aikana. Lisäksi päätöksenteon pohjaksi valmistellaan viranomaisten yhteinen harmaan talouden ja talousrikollisuuden tilannekuvatoiminto. Kansainvälinen yhteistoiminta on veronkierron kitkemisessä avainasemassa ja Suomi on osallistunut työhön aktiivisesti EU:ssa ja OECD:ssä. Esimerkiksi verotietojen automaattinen kansainvälinen tietojenvaihto astuu voimaan vuoden 2017 alusta. Suomi on myös liittynyt EU-maiden aloitteeseen, jonka tarkoituksena on ehkäistä bulvaaniyritysten käyttöä rikollisessa toiminnassa. Talousrikollisuuden tehokkaalla torjunnalla luodaan myös edellytyksiä talouskasvulle. Tasapuolinen ja korruptiosta vapaa liiketoimintaympäristö lisää Suomen kilpailukykyä ja houkuttelevuutta investointikohteena. ■ Petteri Orpo Suomen sisäministeri MAINOSLIITE Mitopron Mikael Niskala ja Tomi Pajunen sekä DNV GL:n Curt Ruokolahti kertovat vastuullisuuden vaikutuksista liiketoimintaan. Vastuullisuudesta kasvua ja kannattavuutta Toimintaympäristön muutos korostaa vastuullisuutta. Tähän kehitykseen liittyy niin riskejä kuin mahdollisuuksiakin. Parhaat yritykset kykenevät hyödyntämään vastuullisuuskehityksen kasvavina liiketoimintamahdollisuuksina. O dotukset yritysten vastuullisuudelle ja läpinäkyvyydelle kasvavat jatkuvasti. EU:n tilinpäätösdirektiivi velvoittaa ensi vuodesta lähtien yrityksiä raportoimaan vastuullisuustietoja toimintakertomuksessa. Tarkastelu kohdistuu oman toiminnan lisäksi myös liiketoimintasuhteisiin, kuten vaikutuksiin toimitusketjuissa. ”Tutkimusten mukaan vastuullisuus kannattaa; parantaen yritysten kilpailukykyä sekä riskienhallinnan että myös uusien liiketoimintamahdollisuuksien luonnin näkökulmista”, kertoo Curt Ruokalahti DNV GL Business Assurancesta, joka on yritysvastuupalveluiden globaaleja edelläkävijöitä. ”Vastuullisuustyö on perustettava yrityksen olennaisiksi tunnistamille vaikutuksille, riskeille ja mahdollisuuksille, strategian mukaisille tavoitteille sekä tavoitteiden saavuttamiseksi rakennetuille toimintatavoille”, Ruokolahti lisää. DNV GL Business Assurancen ja yritysvastuutiedosta liiketoimintahyötyä jalostavan Mitopron erikoisosaaminen kattaa sekä datan että toimintaprosessit. He tarjoavat asiakkailleen työkaluja vastuullisuuden hyödyntämiseen. ”Vastuullisuus pitää viedä osaksi strategiaa, ja tuloksekas toteuttaminen vaatii johtamista ja myös johtajalta itsensä likoon laittamista. Suomalaisyritysten kannattaakin rohkeasti hyödyntää vastuullisuutta liiketoiminnassaan”, Mitopron Mikael Niskala ja Tomi Pajunen valottavat. ”Me tuemme yrityksiä johtamisen ja raportoinnin kehittämisessä sekä yritysvastuun tulosten varmentamisessa, jolloin tuloksena syntyy kilpailuetua markkinoilla”, miehet summaat. ■ 9

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Osaamisen ”Me autamme ja helpotamme asiakkaitamme löytämään juuri oikeat osaajat. Toimimme valtakunnallisesti, mutta palvelemme paikallisesti”, tiivistää RTK-Henkilöstöpalvelun toimitusjohtaja Tuovi Maasio. OSAAJA RTK-Henkilöstöpalvelu Oy on henkilöstöalan moniosaaja, joka tarjoaa kaikki henkilöstöpalvelut saman katon alta henkilöstövuokrauksesta suorarekrytointiin koulutuspalveluista ja hr-neuvontaan. ”N ykymaailmassa tilauskirjat ja työelämä yleisestikin ovat lyhytjänteisiä ja vaikeasti ennustettavia. Suhdanteiden nopeat vaihtelut tarkoittavat monilla työpaikoilla epävarmuutta. Henkilöstövuoraus auttaa selviämään yllättävistä tilanteista. Henkilöstövuokrausta voidaan kuitenkin tehdä monella tavalla”, sanoo RTK-Henkiöstöpavelu Oy:n toimitusjohtaja Tuovi Maasio. ”RTK-Henkilöstöpalvelun laaja paletti tarjoaa mahdollisuuden syventää ja räätälöidä palvelupakettia joustavasti ja tilanteen mukaan. Tyypillistä onkin, että asiakkaat laajentavat palvelukokonaisuutta kattamaan uusia alueita.” Maasio kertoo, että yhteistyö alkaa esimerkiksi kiireavun kautta henkilöstövuokrauksella, ja laajentuu myöhemmin tästä toimihenkilöiden suorarekrytointeihin ja koulutusten räätälöinteihin. ”Asiakkuussuhteen jatkuessa tuotamme useita lisäpalveluita.” Suosituimpia uusia palvelumalleja on Maasion mukaan ollut koulutusratkaisuiden tuottaminen. ”Kun asiakas avaa esimerkiksi uuden tuotantolinjan ja uuden työvoiman tarve on akuutti ja mittava, koulutushankinnat voidaan järjestää RTK-Henkilöstöpalvelun kautta. Meidän ammattitaidollamme löytyvät oikeat kumppanit ja rahoituskanavat.” Maasio kertoo, että RTK-Henkilöstöpalvelun filosofia on toimia paikallisesti ja yhden luukun taktiikalla. ”Asiakas asioi siis yhden ammattilaisen kanssa, jolla on aina lisäkäsiä apunaan kulloisenkin projektin toteuttamisessa.” RTK-Henkilöstöpalvelu on keskittynyt teollisuuden, rakentamisen ja logistiikan aloille. ”Vuosien kokemus ja erilaisten toimialojen tuntemus takaa, että löydämme aina oikeat työntekijät.” Työntekijöille ja eri alojen osaajille Maasio lähettää terveisiä: ”Työsuhteet ovat yleisesti pitkiä ja usein johtavat työllistymiseen asiakasyrityksiimme.” RTK-Henkilöstöpalvelu Oy on HPL:n eli Henkilöstöpalveluyritysten liiton auktorisoima yritys. ■ 10 MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Johtamisen kehittäminen tehostaa koko organisaatiota Delficon Oy:n yhdessä Andritz Oy:n kanssa toteuttama esimiesten johtamisvalmennus lisäsi esimiesten johtamisosaamista sekä vastuunottoa omasta ja ryhmän johtamisesta. Koko organisaation työskentely tehostui. ”A ”Ohjelmistomme antaa myös henkilöiden perehdyttämiseen liittyvää tietoa”, toimitusjohtaja Taina Hanhinen sanoo. Osaamisen johtaminen vaatii HYVÄT TYÖKALUT Jokaisen yrityksen menestyminen perustuu osaamiseen. Sen tasosta huolehtiminen vaatii jatkuvaa työtä. Ulvilalainen C&Q Systems Oy onkin kehittänyt HRD-ohjelmiston, jolla hallitaan ja ohjataan yrityksen osaamisresursseja. O hjelmisto mahdollistaa henkilöstön osaamisen tarkan tunnistamisen ja auttaa arvioimaan, että vastaako senhetkinen osaaminen yrityksen strategisia tarpeita. Jos se ei vastaa, niin sitten tiedetään mitä osaamista yritykseen pitää hankkia. ”Samalla saadaan tietoa myös hyödyntämättä jääneestä osaamisesta”, korostaa toimitusjohtaja, FT Taina Hanhinen. Hän sanoo heidän kehittämänsä modernin työkalun antavan tarkan kuvauksen yrityksen palveluksessa olevien työrooleista. Jokainen tietää mitä osaamista juuri häneltä edellytetään. Tämä tieto parantaa työyhteisön sisäistä työhyvinvointia. ”Myös jo sen tiedetään lisäävän työhyvinvointia, kun yritys on sitä aktiivisesti kehittämässä.” Toimitusjohtaja Hanhisen mukaan tarve osaamisen kartoitukseen kasvaa yrityksissä koko ajan, koska kiristynyt kilpailu pakottaa yritykset seuraamaan ja tehostamaan osaamistaan. Hän sanoo, että nykyisin käytössä olevat HRjärjestelmät eivät riittävästi tue osaamisen johtamista. Hän lupaa helppokäyttöisen HRD-ohjelmiston täyttävän tuon aukon koko henkilöstöhallinnan kattavilla ominaisuuksillaan. C&Q Systems Oy on perustettu 1997. Osaamisen johtamiseen kehitetty HRD-ohjelmisto tuli markkinoille 2012. Sen avulla on tehty osaamiskartoitus vajaan 20 vuoden aikana yli 4 000 asiakkaalle, joiden joukossa on kaikenkokoisia organisaatioita niin yritysmaailmasta kuin julkiselta sektorilta. ■ MAINOSLIITE NDRITZ Leader Development” -valmennusohjelman on suorittanut jo lähes 90 andritzilaista esimiestä. Huippuinsinöörit ovat ottaneet vahvasti vastuuta omasta kehittymisestään ja johtamisosaamisensa syventämisestä ja oppineet tuntemaan syvemmin omia toiminnallisia motiivejaan. ”Osallistujen vuorovaikutustaidot ovat kehittyneet ja yhteistyö on lisääntynyt. Maantieteellisesti lähellä toimivat esimiehet ovat tukeneet toisiaan oppimisprosessin aikana”, Delficonin Minnariikka Rajala kertoo. ”Usean vuoden järjestelmällinen esimiesten kehittäminen on selvästi vaikuttanut myönteisesti yrityksemme johtamiskulttuuriin ja toimintatapoihin, henkilöstön hyvinvointiin ja organisaation toimivuuteen”, Andritz Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen sanoo. ”Pitkäjänteisessä yhteistyössä Delficonin kanssa on kehitetty valmennusohjelman sisältöä ja vaikuttavuutta liiketoiminnan edellytysten mukaisesti”, kertoo Andritzin henkilöstöpäällikkö Marjo Valaja, jonka mukaan henkilöstö on arvostanut yhtiön johdon halua kehittää esimiesten johtamistaitoja. Oman työn merkityksen hahmottaminen suuressa organisaatiossa on myös koettu tärkeäksi. ■ Minnariikka Rajala arvostaa Marjo Valajan taitoa ja kyvykkyyttä kuunnella liiketoiminnan tarpeita, joiden pohjalta johtamisohjelmien painopisteet on rakennettu. 11

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Necorpointin Heli Salonen-McGrath, Nina Orvola ja Panu Kause uskovat, että strategia voi olla osa koko organisaation arkea. STRATEGINEN JOHTAMINEN HALTUUN UUSILLA TYÖKALUILLA Vain 10 – 50 prosenttia organisaatioista onnistuu strategiansa toteuttamisessa. Viimeisimpien tutkimustulosten mukaan vain murto-osa ylimmästä johdostakaan pystyy kysyttäessä edes kertomaan organisaationsa strategian. ”O Vehon uusi lippulaivamyymälä Vantaalla, Veho Mercedes-Bentz Airport on näkyvä merkki yhtiön kyvystä viedä projektit maaliin ajallaan. Kuvassa Vehon Anssi Räsänen vasemmalla. Veho lähti uudelle strategiakaudelle n tunnistettavissa neljä isoa strategista johtamisongelmaa”, sanoo Necorpoint Oy:n toimitusjohtaja Panu Kause: 1. Toimintaympäristön tulevaisuuden kuvaamisen vaikeus. Tämän koostaminen olisi tärkeää oman strategian ja tavoitetilan Veho otti käyttöönsä LATOn strategian jalkautuksen perustelujen ymmärtämiseksi. ja seurannan ohjelmiston. Yhteinen työkalu tuo 2. Strategisen päämäärän ja kehityspolun visualisoinnin puute. läpinäkyvyyttä läpi eri liiketoimintoihin sekä linjaa Näiden kuvaamisella on iso merkitys henkilöstön sitoutumista johtamista ja viestintää. ajatellen. 3. Strategia ei kytkeydy tekemiseen arjessa. Monesti tämä johtuu jo strategian kuvaamisen tavasta, joskus johtamisen rakenteista uden strategiamme kantava teema on ”Yksi Veho”. Nyt oh tai puutteellisesta päättäväisyydestä pitäytyä valituissa jaamme ja johdamme kaikkia liiketoiminta-alueita yhden panostuksissa. strategiatyökalun avulla läpinäkyvästi. LATO on käytössä 4. Kulttuurin johtamisen haasteet ja ongelmat oikeiden ihmisten kaikilla foorumeilla. Sitä tarkastellaan sekä hallituksessa että konser kiinnittämisessä oikeisiin rooleihin. Ihmiset ensin, strategia nijohtoryhmässä ja liiketoiminta-alueiden johtoryhmissä”, Vehon ta sitten. lousjohtaja Anssi Räsänen kertoo. Veho otti LATOn käyttöön uuden strategiakauden alkaessa vuoden ”Työkaluilla strategiaa ei toteuteta. Markkinoiden yksinkertaisim2016 alussa. Aiemmin jokaisella liiketoiminta-alueella oli käytössään maksi strategisen johtamisen sovellukseksi kehittämämme FIBRESTM oma ratkaisunsa strategisten tavoitteiden seurantaan. ”LATO on todella ketterä ja erittäin helppo ottaa käyttöön”, Räsäkuitenkin auttaa monella tavalla”, kertovat Necorpointin Nina Orvola ja Heli Salonen-McGrath: nen sanoo. ”Sujuva aloitus edellyttää dialogia avainhenkilöiden kans1. Toimintaympäristöä koskeva havainnointi ja johtopäätökset sa etukäteen. Meillä liiketoimintojen kehitysjohtajien panos käyt ovat työstettävissä ja liitettävissä omiin tavoitteisiin täysin töönoton onnistumisessa on ollut erittäin merkittävä.” ”LATO on vahva johtamisen ja viestinnän työkalu. Avainhenkilöi ainutlaatuisella tavalla. 2. Strategian voi kuvata aikajanalle vaiheistettuna ja halutulla den näyttämän esimerkin ja palkitsemisen kautta järjestelmän käyttö juurtuu organisaatioon”, Räsänen jatkaa. ”Meillä on yhdessä sovittu tavalla palasteltuna. käytäntö statuspäivityksistä, millä syklillä kaikki vievät kommenttinsa 3. Strategisten tavoitteiden alle voi kuvata osatavoitteista ja järjestelmään.” tehtävistä rakentuvan kokonaisuuden. ”Vehossa on LATOn käyttäjiä hiukan yli 50 ja kaikilla on käytössään 4. FIBRESTM on myös keskustelualusta ja toimii kaikilla älylaitteilla, myös mobiilisovellus”, kertoo Erno Launo, liiketoiminnan kehitysjoh mahdollistaen reaaliaikaisen läpinäkyvyyden. taja LATOsta. ”Palaute on ollut innostunutta, LATO tuo strategiaan läLUE LISÄÄ: www.fibresonline.com pinäkyvyyttä ja konkretiaa, tuo sen lähelle asiasta vastuullisen arkea.” ■ LATOn tukemana ”U 12 MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU DIGITAALISTA tiedonvälittämistä kyberturvallisesti Yhä useammat yritykset ottavat käyttöön uusia sähköisiä työvälineitä helpottamaan henkilöstön työtä ja tehostamaan viestintää. Digitalisaation myötä informaatiota liikkuu entistä enemmän ympäri maailman ja tiedon jakamisesta on tullut välttämättömyys. Turvallisuutta ei kuitenkaan sovi unohtaa. ”Johtaja joka ajattelee, että käyttäjä on turvallisuuden heikoin lenkki, on itse uhka yrityksen turvallisuudelle.” ”L iiketoiminnalle kriittistä tietoa on paljon ja sitä liikkuu monien eri käsien kautta. Tietoa kannattaa suojata liiketoiminta-, tietosuoja- ja imagosyistä”, sähköisen viestinnän tietoturvaratkaisuihin keskittyvän Deltagonin toimitusjohtaja Juha Lappi sanoo. Vaatimukset tiedon luottamuksellisena pitämiseksi tiukentuvat ja yritysten tietoturvan on oltava vaatimusten mukaista nykypäivänä. Näin sähköpostisuojaus sekä turvalliset ratkaisut tiedon jakamiseen ovatkin entistä tärkeämmässä roolissa. ”Tärkeintä on ymmärtää oma liiketoimintaympäristö ja peilata siihen liittyviä kyberturvallisuusuhkia ja vaatimuksia tiedon suojaamisesta”, selittää Lappi. Johdon vastuulla on varmistaa se, että käyttäjille on tarjolla välineet, joilla voi toimia turvallisesti. On myös välttämätöntä varmistaa, että toimintatapoihin on selkeät pelisäännöt, jotka henkilöstö myös tuntee. ”Johtaja joka ajattelee, että käyttäjä on turvallisuuden heikoin lenkki, on itse uhka yrityksen turvallisuudelle”, huomauttaa Lappi. Tiedon suojaamiseen käytettävien ratkaisujen on oltava mahdollisimman helppokäyttöisiä, jotta tietoturvan tarkoituksenmukaisuus toteutuisi. Jos palvelua ei osata käyttää, tai sinne on esimerkiksi liian hankala kirjautua, saattaa palvelu jäädä käyttämättä. Tämä ei tietenkään palvele enää yrityksen tarpeita, eikä lisää turvallisuutta. ”Jos tunnistaa haasteen, tässä tapauksessa käyttäjän, niin miksi asiaa ei korjattaisi. Kouluttamalla ja varmistamalla, että käyttäjällä on turvalliset ja työhön soveltuvat välineet saadaan aikaan tietoturvallisempi toimintaympäristö”, Lappi toteaa.  ■ Deltagonin toimitusjohtaja Juha Lappi. MAINOSLIITE 13

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Me annamme hyvät työkalut tiedolla johtamiseen.” -KATJA AHOLA SUUTARI, jolla on kengät Liiketoimintatiedon hallinnan palveluihin keskittyvä Aureolis pitää kiinni huippuosaamisesta. ”T ehtävänämme on tehdä asiakkaistamme kilpailukykyisiä ja kannattavia. Asiantunteva Business Intelligence -kumppani on yrityksille arvokas resurssi. Tietopääomalla johtaminen on todettu yritysten menestyksen kulmakiveksi, ja siksi BI:stä on tullut vauhdikkaimmin kasvava IT-alue. Aureolis on Suomen nopeimmin kasvavia BI-toimijoita”, sanoo liiketoimintatiedon hallinnan palveluihin keskittyvän Aureoliksen toimitusjohtaja Katja Ahola. Suomen johtaviin Business Intelligence -toimijoihin lukeutuva Aureolis palvelee suuria ja keskisuuria yrityksiä sekä organisaatioita laidasta laitaan, kuluttajamarkkinoista valmistavaan teollisuuteen ja finanssialasta julkiseen sektoriin. Aureoliksen kysynnälle on päteviä syitä. Liiketoiminnan kannalta relevanttia tietoa on tänä päivänä saatavilla monista lähteistä. Datalla ei kuitenkaan tee mitään ilman analysointia ja visualisointia, siis analytiikkaa. Oikeanlaisella osaamisella suuria tietopääomia voidaan jalostaa, paketoida ja tehdä asiakkaan liiketoiminnalle ymmärrettäväksi. Tähän työhön liittyy myös erilaisten hype-termien konkretisointia ja markkinoiden avaamista asiakkaan liiketoiminnan kannalta. ”Me annamme hyvät työkalut tiedolla johtamiseen.” OSAAMISTA KEHITETÄÄN JA VAALITAAN Aureolis on kasvanut johdonmukaisesti markkinoita nopeammin ja selviytynyt kuivin jaloin yli vaikeimpien suhdanteiden. ”Avainosaamisesta on pidetty kiinni, ja yt-neuvotteluilta on vältytty.” Ahola kertoo, että omien asiakkaille tarjottujen oppien hyödyntäminen on auttanut tuntuvasti Aureoliksen liiketoiminnan johtamisessa. ”Myös oman toiminnan pitää olla sen näköistä, että on asiassa uskottava. Me seuraamme ja analysoimme numeroita, ja tätä kautta toimimme viisaammin.” Eräs tapa reagoida viisaasti ja ennakoivasti markkinoiden liikkeisiin, on panostaa konsulttien koulutuksiin muun muassa uusien BI-teknologioiden käyttöönotossa. ”Markkinaennusteiden mukaan toteutettavat henkilöstön koulutukset ovat hyvä investointi. Konsulttimme ovat koulutuksessa keskimäärin 12 päivää vuodessa.” Voimakas kasvu tarkoittaa, että Aureoliksella on jatkuva haku päällä. Viime vuonna yritys palkkasi yli kymmenen henkilöä. ”Tänä vuonna uusia konsultteja aloittaa vähintään yksi kuukaudessa”, Ahola arvioi. ■ 14 MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ASIANTUNTIJA S TIETO LIIKKUMAAN uomi on EU:n neljänneksi digitalisoitunein maa ja langattoman laajakaistan edelläkävijä. Digitalisaatio asettaa infrastruktuurin rakentamiselle kuitenkin jatkuvasti uusia haasteita. Globaalissa kilpailutilanteessa laajakaistainfrastruktuuri onkin nähtävä ennen kaikkea innovaatioalustana, joka mahdollistaa uusien toimintatapojen ja teknologioiden etenemisen. Jatkossa 5G ja esineiden internet vaativat entistä tiheämmän valokuituverkon kaikkialle, niin koteihin, teiden varsille kuin tehdasalueille. Palvelutarjonta internet-alustojen kautta edellyttää nopeaa tietoliikenneyhteyttä, joka on toteutettu tarkoituksenmukaisimmalla teknologialla. Tieto on digitaalisten palveluiden rakennusaine. Globaalissa kilpailussa entistä merkityksellisempää on se, millaiset mahdollisuudet tiedolla on liikkua. Suomi pyrkii houkuttelevaksi kohteeksi palvelinkeskuksille ja robotisaatio- ja automaatioinvestoinneille. Tavoitteena on nousta globaaliksi tietoliikenteen solmukohdaksi, jossa tietoon perustuvat palvelut ja tiedon hyödyntäminen synnyttävät ympärilleen vahvoja ekosysteemejä esimerkiksi biotalouteen, liikenteeseen ja cleantechiin. Merikaapelit kuten juuri valmistunut Itämeren kaapeli, tuovat koko Suomen maailman nopeimpien tietoyhteyksien äärelle. Hallituksen tavoitteena on kytkeä rajat ylittävät yhteydet tiiviisti kansalliseen laajakaistainfrastruktuuriin. Näin rakennamme Suomesta houkuttelevan investointikohteen digitaaliselle liiketoiminnalle solmukohtana idän ja lännen välissä. ■ Anne Berner Suomen liikenne- ja viestintäministeri ”Toimitusvarmuuden noustessa yli 90 prosentin voimme olla asiakkaiden suuntaanavoimempia ja luotettavampia. Jos sanomme, että tilaus on tiistaina valmiina ja pihassa, se myös on niin”, Alupron toimitusjohtaja Vesa Samela iloitsee. Tuotantoketjun solmut auki Alupro otti käyttöön Systems Gardenin toimittaman modulaarisen ja asiakkaan toimintamalliin sovitetun toiminnanohjausjärjestelmän. Nyt Alupron toimitusvarmuus on ennätyskorkealla. ”U uden toiminnanohjausjärjestelmän myötä tilaukset eivät enää jää jumiin tuotantoketjuun”, Alupron toimitusjohtaja Vesa Samela kertoo. Tuusulassa ja Pietarissa toimiva Alupro suunnittelee, valmistaa ja toimittaa vaativia metallisia julkisivuja. Alupron käyttöön ottama Systems Gardenin ratkaisu tarjoaa muun muassa ajantasaisen varastosuunnittelun, tuotantoerien täyden jäljitettävyyden raaka-aineisiin saakka ja toimitusvarmuuden seurannan. Järjestelmä on selainpohjainen ja integroituu yrityksen omiin taloushallinto- ja palkanlaskentaohjelmistoihin. Sitä voidaan käyttää myös mobiililaitteilla. Samela kertoo, että uudentyyppinen tuotannon tehokas seuranta on mahdollistanut aiemmin piilossa olevien tietojen reaaliaikaisen näkyvyyden johdon lisäksi myös koko organisaatiolle – avainluvut ovat jatkuvasti näkyvissä muun muassa reaaliaikaisessa infomonitorissa henkilöstön ruokalassa. ”Nyt tuotantoprosessimme on esteettömästi virtaava ja notkeasti vaihteleviin tilanteisiin mukautuva.” Systems Garden tarjoaa avainlukujen reaaliaikaisia näkymiä myös asiakkaiden omista taustajärjestelmistä. ■ Lue lisää eKontrollerista Systems Gardenin sivuilta www.systemsgarden.com/ekontrolleri MAINOSLIITE 15

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU KIINTEISTÖSIJOITTAMISEN koko elinkaari Devecon Projektijohto Oy:n toimitusjohtaja Antti Kaplas. Kiinteistösijoittamisen kauneus piilee yksityiskohdissa. Kiinteistön parhaan mahdollisen käyttötarkoituksen miettiminen, viisas rakentaminen ja pitkäjänteinen kehittäminen sisältää lukuisia yksityiskohtia, joissa taitava sijoittaja voi päätöksillään vaikuttaa myönteisesti kiinteistön arvoon. ”K aikki lähtee siitä, että ymmärretään miten saadaan tehtyä lisäarvoa kiinteistön loppukäyttäjälle. Kohteesta on tehtävä houkutteleva järkevillä kustannuksilla. Samalla on jo alusta alkaen osattava hahmottaa kiinteistön elinkaarta pidemmälle tulevaisuuteen”, kertoo Devecon Projektijohto Oy:n toimitusjohtaja Antti Kaplas. Deveconin vastuulla on johtaa, ohjata ja valvoa eri kiinteistöhankkeita kiinteistön omistajille ja käyttäjille. Hyvän konsultin rooli korostuu hankkeen alkuvaiheessa, jolloin konsultin tehtävänä on sparrata ja haastaa hankkeen eri osapuolia. Deveconin asiakaskunta koostuu muun muassa kotimaisista institutionaalisia sijoittajista, ulkomaisista ja kotimaisista rahastoista sekä tilojen käyttäjistä ja käyttäjäomistajista, joiden kanssa tehtävä yhteistyö sisältää niin kaavakehitys-, kiinteistökehitys-, perusparannus- ja vuokralaismuutoshankkeita sekä kaikkea mahdollista näiden ympärille. Tänä päivänä rakennuttajakonsultin pitää olla joustava ja muuntautumiskykyinen. Jokaisen asiakkaan kanssa määritellään heidän toimintaansa tai projektiin sopiva prosessi ja käydään tarkasti läpi suunnittelun johtamisen ja ohjauksen periaatteet. Näitä noudattamalla tuotetaan oikeaa lisäarvoa jokaiselle osapuolelle; omistajalle, managerille ja käyttäjille. ”Sopimusehdoissa määritellyillä asioilla voi olla hyvinkin suuri vaikutus rakentamiskustannuksiin. Esimerkiksi vuokrasopimukseen kirjattujen työpisteiden ja toimistotilan tarvitseman talotekniikan määrä voivat muuttua kesken rakentamisen. Mikäli näitä 16 ei ole osattu määritellä oikein, voi siitä tulla ikäviä yllätyksiä sekä vuokralaiselle että sijoittajalle”, Kaplas kertoo. On erittäin tärkeää, että kaikki osapuolet ovat ymmärtäneet sopimuksen sisällön ja lähtötiedot oikein. Investointipäätöstä tehtäessä omistajan tai managerin täytyy olla tarkkana asiakaslupausten kanssa ja samaan aikaan pitää mielessä että kaiken perusta on tyytyväinen loppukäyttäjä. Esimerkiksi vuokralaismuutoshankkeen peruskivi muurataan vuokrasopimusta määrittäessä, mistä syystä onkin tärkeää, että tekninen osaaminen on otettu tarvittavan ajoissa mukaan osaksi hanketta. Kaplaksen mukaan vuokralaiset osaavat vaatia toimintaansa tukevia ratkaisuja. Hyvin ennakoimalla vaatimukset pystytään täyttämään ja kustannukset saadaan pidettyä kurissa, niin että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä vielä harjannostajaisissa. Kaplaksella on annettavaa myös vuokraukseen, vaikka Devecon ei varsinaista välitystoimintaa harjoitakaan. Kehitysstrategian luonnissa pitää asettua loppukäyttäjän asemaan. Esimerkiksi 80-luvulla rakennetun koppikonttoritoimitalon vuokraaminen avotoimistoksi saneerattuna on haastavaa, koska käyttäjä ei pysty konkreettisesti havainnollistamaan lopputulosta. Pienet etupainotteiset investoinnit tuntuvat usein riskeiltä ennen vuokrasopimusta, mutta sisältävät myös potentiaalin nostaa kiinteistö alueen houkuttelevimmaksi toimitilaksi. “Pilottien avulla saadaan kehitettyä konsepti, joka on skaalautuva, muuntojoustava ja kustannustehokas sekä palvelee loppukäyttäjien tarpeita”, Kaplas toteaa. ■ MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Toni Koskinen ja Tarja Kohtamäki ovat työskennelleet rekrytointien parissa jo parikymmentä vuotta. ”Kaiken piti olla selvää, työkokemuksen ja muun taustan - silti mentiin metsään että rytisi” Rekrytoinnissa nopeuden vaatimus on kasvanut hurjasti, mutta ilman kunnon suunnittelua ja henkilöstötarpeen syvällistä pohdintaa lopputulos voi olla arvaamaton. ”O n liiankin helppoa etsiä lähteneen avainhenkilön kopiota ja jättää huomioimatta se, että tehtävän ja organisaation asettamat vaatimukset ovat muuttuneet” rekrytointiyritys HRS Advisorsin perustajajäsenet Toni Koskinen ja Tarja Kohtamäki valottavat. Olennaista onkin selvittää ennen rekrytoinnin aloittamista, millaista osaamista, asennetta ja persoonaa ollaan hakemassa. ”Yleensä vasta hakuprofiilin täsmennyksen jälkeen pystymme esittämään asiakkaallemme, onko julkinen haku, suorahaku tai näiden yhdistelmä kustannustehokkain ja sopivin tapa tavoittaa oikeat henkilöt.” HRS Advisorsin henkilökunnasta yhdekMAINOSLIITE sällä kymmenestä on psykologin koulutus ja suurimmalla osalla myös käytännön kokemusta niin esimiestyöstä kuin tulosvastuullisesta liiketoiminnan vetämisestä. ”Tarjoamiimme rekrytointipalveluihin kuuluu psykologinen henkilöarvio tärkeänä osana prosessia. Pelkkä osaamisen varmistaminen ei riitä, on myös selvitettävä sopivuus työyhteisöön ja yrityksen toimintatapoihin. Voisi jopa kärjistäen todeta, että Ihmisiä palkataan CV:n perusteella, mutta irtisanotaan persoonallisuuden tai huonon henkilökemian takia.” Henkilöarviointityö on Suomessa lailla säädeltyä asiantuntijatyötä. Lista henkilöarvioinnin sertifikaatin saaneista psykologeista on helppo löytää nettihaulla. ”HRS:n tekemä henkilöarviointi on kokonaisuus, joka koostuu aina useasta psykologisesta testistä, kyselystä, haastattelusta ja hakijalle annetusta sparraavasta palautteesta.” Vuonna 2012 perustetun HRS Advisorsin toimintatavat ovat myös tuottaneet tulosta. Yhtiö on kasvanut vahvasti koko olemassaolonsa ajan, vaikka rekrytointiala kokonaisuutena onkin polkenut paikoillaan. ”Avoin ja rehellinen vuoropuhelu asiakkaan kanssa on tämän työn perusedellytys. Velvollisuutemme on antaa asiakaskumppaneillemme realistinen kuva siitä, mitkä ovat heidän rekrytointinsa onnistumisen mahdollisuudet ja edellytykset. Tyhjät lupaukset kostautuvat aina.” ■ 17

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU  ”Hyväkään tuote ei lennä, jos sitä markkinoidaan väärälle kohderyhmälle.” NOPEASTI kaupalliseksi tuotteeksi Tuotteen tai palvelun matka ideasta markkinoille on jatkuvasti lyhentynyt ja asiakkaat osaavat vaatia laatua kaikissa yksityiskohdissa. Toimintaa on suunniteltava yhä vahvemmassa etukenossa ja myytävät palvelut on paketoitava kiinnostavasti. “K Apex Communications Oy:n toimitusjohtaja Hannu Peltola. 18 ilpailun kiristyminen on asettanut kovat vaatimukset tuotteistamiselle. Toiminta pitää saada tasalaatuiseksi, vähäiset resurssit on käytettävä mahdollisimman tehokkaasti ja käytettävä yhteistyökumppaneita siellä, mihin omat resurssit eivät riitä”, sanoo Apex Communications Oy:n toimitusjohtaja Hannu Peltola. Apex Communications on erikoistunut tuotteiden ja palveluiden kaupalliseen tuotteistamiseen. Apexin tausta on ICT-palveluiden kehittämisessä. Vuodesta 1998 lähtien Apex on ollut kehittämässä esimerkiksi operaattoreiden verkkopalveluita ja tietotekniikka-alan palvelukonsepteja.  Peltolan mukaan tuotteistamisessa tarvitaan samaan aikaan rohkeutta ja analysointitaitoa. Hyväkään tuote ei lennä, jos sitä markkinoidaan väärälle kohderyhmälle, sen käytettävyydessä on ongelmia, hinnoittelua ei ole mietitty kunnolla, tuotteen brändi ei ole riittävän kiinnostava ja siitä ei kerrota oikealla sanomalla oikeissa kanavissa. Yksityiskohdissa ei kannata tehdä liian helppoja kompromisseja, koska kiinnostavuus syntyy lopulta riittävästä erilaisuudesta kilpailijoihin nähden. Yritykset ovat usein hyviä miettimään palveluiden teknistä laatua tai teknistä luotettavuutta. Jos verkkopalvelu kuitenkin on vaikeasti käytettävä tai asiakkaat eivät ymmärrä palvelun etuja riittävän hyvin, voi hyväkin idea jäädä käyttämättä. Tästä on ammennettu runsaasti oppia esimerkiksi puhelinyhtiöiden siirtäessä asiakaspalveluaan verkossa tehtäväksi itsepalveluksi. Perusteellisesti suunniteltu palvelukonsepti ei ole välttämättä kallis. Tänä päivänä projektit tehdään verkostoissa ja niissä käytetään joustavasti ja kustannustehokkaasti resursseja sopivista organisaatioista, tarvittaessa eri puolilta maailmaa. Konseptin kehittämisessä voi olla omat spesialistit jokaiselle osa-alueelle ja sen ansiosta kehittämisessä on myös entistä enemmän nopeutta.  Peltola kehottaakin lopettamaan turhan lamassa rypemisen ja sen sijaan ottamaan kaiken hyödyn tarjolla olevista kehitysresursseista. Suomesta löytyy paljon osaamista tietotekniikkapalveluiden kehittämisessä, ja internet tarjoaa suoran kanavan kansainvälisille markkinoille. ”Kaiken menestyksen avain on kyky yhdistää tarjolla oleva osaaminen ja markkinoida se oikein valituille kohderyhmille”, hän päättää.  ■ MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU TIEDON VARMISTAMISEN VIISI KULTAISTA SÄÄNTÖÄ: 1 Minimoi aktiividata 2 Testaa palautukset MultiComin Pasi Haatasella ja Timo Danilotschkinilla on pitkä työhistoria varmistus- ja tallennusratkaisujen parista. ”Tiedon suojaus on aina kompromissi.” 3 3-2-1 (3 kopiota, 2 teknologiaa, 1 offsite kopio) 4 Ammittilaiset toteuttamaan 5 Suhtaudu kriittsesti uuteen ONKO PILVIPALVELU OIKOTIE ONNEEN – kuka omistaa tietosi? Tieto on nykypäivän yrityksille arvokkainta pääomaa, jonka varmistusta ja arkistointia ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä. ”L ähes jokaisella suomalaisella yrityksellä data on varmistettu, mutta harva on testannut palautusten toimivuuden käytännössä. Jos palautus ei toimi, hinta voi olla kova”, kertoo varmistusja arkistointipalveluja tarjoavan MultiComin toimitusjohtaja Timo Danilotschkin. Yritykset hakevat skaalautuvista pilvi-infroista ja -sovelluksista joustavuutta ja muita hyötyjä IT:hen. Varmistusten osalta pilven kanssa kannattaa olla tarkkana. ”Pilvellä on monia etuja skaalautuvuutensa vuoksi, mutta varmistukseen sen käyttö on riskialtista. Datan palauttaminen pilvestä voi olla hidasta ja kallista. Lisäksi suuret globaalit palveluntarjoajat sanelevat sopimukset, joiden ehtoja muutellaan yksipuolisesti.” ”Toki esimerkiksi Suomesta löytyy hyviä pilvitoimittajia, joiden kanssa pääsee paMAINOSLIITE remmin neuvottelupöytään ja joiden konesalitkin sijaitsevat turvallisesti omalla maaperällämme. Pilvessä voi ja on järkevääkin pyörittää erilaisia sovelluksia, mutta varmistus sekä oman tiedon turvaaminen ja saanti palvelun erilaisissa epäjatkuvuuskohdissa kannattaa miettiä ennakoivasti ja toteuttaa taidolla.” LUOKITTELE TIETO HUOLELLA Tiedon varmistuksessa käytettävät resurssit määrittävät toteutuksen laadun ja hinnan. Varmistusratkaisun kustannukset ovat yleensä suorassa suhteessa tiedon määrään. Passiivinen tieto kannattaa arkistoida kustannustehokkaasti, jotta kriittisin tieto on varaa suojata ja varmistaa liiketoimintavaatimusten mukaisesti. ”Tiedon suojaus on aina kompromissi. Raha ratkaisee sen, kuinka pieni aika palautukseen kuluu (RTO) ja mihin menneisyyden hetkiin on mahdollisuus palata (RPO)”, MultiComin tekninen asiantuntija Pasi Haatanen valottaa. MultiCom Software Oy on kotimainen alan johtava asiantuntijatalo jo neljännesvuosisadan ajalta. Yhtiössä tunnetaan asiakkaan tarpeet sekä käytössä olevat teknologiat ja järjestelmät. ”Tämän tietotaidon pohjalta toteutamme kullekin yritykselle parhaiten sopivan varmistus- ja tallennusratkaisun tai -palvelun”, miehet summaavat. ■ LISÄTIETOA: Timo Danilotschkin, CEO (p. 040 727 1313) ja Pasi Haatanen, Technical Specialist (p. 040 772 7078). Pyydä meiltä kartoitus tietojenne nykytilasta. 19

CALCUS.COM CALCUS.COMOY:N OY:NTUOTTAMA TUOTTAMAASIANTUNTIJAJULKAISU ASIANTUNTIJAJULKAISU Talon PROJEKTINJOHTO taskussa Älypuhelimen näyttö kertoo omakotirakentajalle prosentteina, kuinka valmis koti on. Tämä ja monta muuta tietoa kulkee OmaKastelli-palvelussa helposti mukana. O makotitalon rakentajan on vaikeaa hallita aikatauluja, pitää erilaiset asiakirjat tallessa ja muistaa mitä moninaisimpia tehtäviä ja yksityiskohtia. Kastelli-Talot Oy:n vastikään käyttöön ottama digipalvelu OmaKastelli tekee nämä asiat helpommiksi. Mobiilisovelluksen ansiosta kaikki työmaahan liittyvä tieto kulkee asiakkaan mukana kännykkäkamerakuvina, teksteinä tai liitetiedostoina. Aikataulussa pysymistä helpottaa viikkokohtainen projektisuunnitelma ja tehtävälistat – rakentaja saa muistutukset myös omista tehtävistään, ja valmiit työt kuitataan tehdyiksi. Liiketoimintajohtaja Jukka Vaaramo Kastelli-Talot Oy:sta sanoo, että OmaKastelli on Suomessa ensimmäinen näin laaja omakotirakentajille suunnattu digipalvelu. Se toimii kaikilla päätelaitteilla, mutta on optimoitu toimimaan erityisesti mobiililaitteilla. ”Työkalu kehitettiin asiakkaiden antaman palautteen pohjalta ja asiakkaille, mutta samalla se tehostaa meidän työprosessejamme ja parantaa työn laatua.” Kastelli-Talojen puolella työkalu helpot20 taa projektin johtamista, yhteydenpitoa ja tiedonkulkua, sillä sama sovellus on muun muassa työpäällikön käytössä. Asiakas voi halutessaan kutsua sovelluksen käyttäjiksi myös muita, esimerkiksi rakennustöiden valvojan. Eri henkilöille voidaan rajata pääsy vain osaan tiedoista. Yritys lähti kehittämään palvelua asiakkaiden toiveiden pohjalta. Kevättalvella 2016 käyttöön otettu sovellus on jo saanut asiakkailta myönteistä palautetta. ”Omakotirakentajat ovat pääosin 30–50 -vuotiaita ja jo tottuneita käyttämään mobiilipalveluja.” Rakentamiseen liittyvät piirustukset ja muut dokumentit ja yhteystiedot löytyvät OmaKastellista, samoin tiedot projektin tilauksista ja maksueristä. Asiakas pääsee sen kautta myös Kastelli-rakentajan Tukun tarjouksiin ja alennuksiin. Työkaluun sisältyy oma viestintäkanava, jolla asiakas voi pitää yhteyttä talotoimittajan kanssa. Viestit ja tehdyt sopimukset arkistoituvat automaattisesti kaikkien osapuolten nähtäville. ”Viestin voi välittää vaikka myöhään il- lalla työmaalta, ja vastauksen saa meiltä seuraavana aamuna.” MYÖS VALMIISEEN TALOON Jukka Vaaramo muistuttaa, että OmaKastellia voi käyttää sähköisenä huoltokirjana talon valmistuttua ja sen tiedot voidaan MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Omakotirakentajat ovat pääosin 30–50 -vuotiaita ja jo tottuneita käyttämään mobiilipalveluja.” Liiketoimintajohtaja Jukka Vaaramo Kastelli-Talot Oy:sta sanoo, että OmaKastellin saa maksutta käyttöön sekä uusiin että jo meneillään oleviin rakennusprojekteihin. myös siirtää seuraavalle omistajalle. Työkalu soveltuu oman talon veden- ja energiankulutuksen seuraamiseen sekä remonttien ja huoltotoimien dokumentointiin. ”Asiakas itse voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon OmaKastellista on hyötyä”, Vaaramo sanoo. Esimerkiksi valokuvaaminen MAINOSLIITE on yksinkertainen mutta tärkeä dokumentointikeino. Rakentamisaikana kohteesta otetut kuvat kannattaa säilyttää sovelluksessa. Kun tarvittavista osista tai maalien sävykoodeista on muistilappuina kuvat, rautakaupassa asiointi on nopeampaa. ”Esimerkiksi perustusvaihe ja kaikki muut näkymättömiin jäävät vaiheet on hyvä valokuvata, jolloin tieto esimerkiksi sähköjohtojen sijainnista löytyy helposti vuosienkin päästä.” ■ 21

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU I LOVE SAIMAA! ASIANTUNTIJA VASTUULLISUUS ON TOIMITUSJOHTAJAN TYÖTÄ V SAIMAA SUMMIT 2016 t o 2 8 .7 . | S AVON L IN N A Tervetuloa kansainväliseen Saimaan talousfoorumiin. Nauti korkeatasoisten esitysten ohella Savonlinnan kesäisen rennosta oopperatunnelmasta ja laiva­ risteilystä sinisellä Saimaalla. Saimaa Summit 2016 keskustelee asiantuntijoiden ja päättäjien johdolla teknologian uusista mahdollisuuksista ympäristö- ja terveydenhuoltosektoreilla. Mukana ovat mm. Bruce Oreck, Raimo Sailas, Eija­Riitta Korhola, Seppo Remes ja Järven tarina – elokuvan tekijä Marko Röhr. Summit -päivän juontaa tuttuun tapaan Peter Nyman. astuullisuuden kautta on 2016 arvioitu monia asioita: case Volkswagen, veronmaksumoraali, osingot ja irtisanomiset ovat etusivuilla. Mediahuomion kohteet vaihtuvat nopeasti, mutta asiakkaat, omistajat sekä työntekijät seuraavat kohdetta pitkään. Onnistumisia ja kestäviä investointipäätöksiä näkee harvoin pintajulkisuudessa, mutta johdonmukainen ja kestävä työ palkitaan yhä useammin. Onko kestävä ja vastuullinen johtaminen liian vaikeaa? FIBSin yli 200 johtajaa, suurissa ja keskisuurissa yrityksissä, kattavan tutkimuksen mukaan näin ei ole. Yritysten käytännön teot ovat lisääntyneet lähes kaikissa vastuullisuusteemoissa ja myös johtamiskäytännöt ovat yleistyneet. Asiakastarve on 59 prosentin mukaan jo tärkein syy panostaa vastuullisuuteen. 58 prosenttia vastaajista painotti omistajien ja sijoittajien merkitystä, eli nämä välineet ovat sijoittajienkin perusarsenaalissa. Ilahduttavasti myös keskisuuret yritykset ovat heränneet tähän asiaan. Vahva signaali on se, että jo kolmasosalla yrityksistä on palkitsemista koskevia vastuullisuusmittareita. Yritysvastuuvälineet ovat osa normaaleja pelivälineitä ja johto vastaa niiden käyttöönotosta. Strategiatyössä katsotaan megatrendit kuten kaupungistumisen ja digitalisoinnin riskit ja mahdollisuudet. Suunnittelussa ja logistiikassa ympäristö- ja sosiaalista vastuullisuutta ohjaavat modulit sisäänrakennetaan oikeisiin paikkoihin, esimerkkinä työsuhdejärjestelmiin rakennetut yhdenvertaisuus-ja ihmisoikeusvarmistukset. Vastuullisuuden johtaminen eroaa kuitenkin ympäristö- ja laatujärjestelmistä siinä, että tarvitaan myös yhteiskunnallista ja moraalista pelisilmää. Jo 70 prosentissa kohdeyrityksistä on omaa ja alihankkijoiden toimintaa koskeva eettinen ohjeistus. Lisäksi pitää kertoa kaikesta tekemisesta ajankohtaisesti ja avoimesti. Maailman nopea muutos edellyttää herkkyyttä toimintaympäristön lukemisessa. Yritykset voivat muuttua nopeastikin ja saada kestävyydestä uutta kilpailukykyä. ■ Mikko Routti FIBS, toiminnanjohtaja Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tervetuloa. Lisäinfoa ja ilmoittautuminen: saimaasummit.fi P Ä Ä Y H T E I S T Y Ö K U M P PA N I T 22 Nyt lentäen Helsinki­Savonlinna­Helsinki kaksi kertaa päivässä ma–pe www.airlink.fi MAINOSLIITE

CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU YRITYSESITTELY: • JFP Executive Search on suomalaisten partneriensa omistama ja vuonna 1979 perustettu Suomen johtavia johdon ja hallitusjäsenten suorahakuyhtiöitä • Kansainvälisen IIC-verkoston jäsenyys mahdollistaa kansainväliset haut 35 maassa   • Asiakkaita palvelee viiden suorahakukonsultin ja neljän research-konsultin tiimi, joilla kaikilla on vahva liiketoiminnan, oman toimialan ja rekrytoinnin kokemus JFP:n suorahakukonsultteina toimivat Erkki Arvola, Matti Kaskeala, Anu Mankki, Heikki Vahtera ja Risto Wahlroos Advisory Boardin jäseninä toimivat Ilkka Hallavo, ex CEO, Danske Bank Finland ja Jorma Halonen, ex Deputy CEO, Volvo Group Suorahakukonsultti Anu Mankki ja Managing partner Risto Wahlroos. LISÄTIETOA: www.jfp.fi ja www.iicpartners.com JOHTAJAT LÖYDETÄÄN ammattitaidolla JFP Executive Search auttaa asiakasyrityksiään parantamaan kilpailukykyään löytämällä liiketoiminnan eri kehitysvaiheissa tarvittavat osaajat, joilla on myös kyky kasvaa haasteiden myötä. Avainhenkilöiden valinta on yksi yrityksen keskeisimmistä menestykseen vaikuttavista päätösprosesseista. M anaging partner Risto Wahlroos toteaa, että avainhenkilöiden rekrytoinnin painoarvo on kasvanut ja suorahaun rooli kasvaa. ”Liiketoimintaympäristössä tapahtuvat muutokset ovat nopeita ja rajujakin, ja menestyminen perustuu johdon kykyyn reagoida muutoksiin. Suomessa johtajien kyvyssä reagoida osaamisen muutoksiin ajoissa on parannettavaa.” ”Johdon resurssointikeskustelun keskiössä on strategian toteuttamiseksi tarvittavien kyvykkyyksien tunnistaminen. Menestymiselle asetettavat vaatimukset ovat luonnollisesti myös kontekstisidonnaisia. Kykymme löytää asiakkaalle tarvittavaa osaamista perustuu strategian, kontekstin MAINOSLIITE ja tarvittavan osaamisen ymmärtämiseen. Ja vahvaan kykyyn tunnistaa potentiaalisimmat kandidaatit”, toteaa suorahakukonsultti Anu Mankki. JFP:n asiakasyritykset toimivat hyvin erilaisilla toimialoilla, henkilöstömäärien vaihdellessa kymmenistä tuhansiin. “Meillä on tarkasti mietitty paletti erilaista osaamista, joten pystymme ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa ja resurssikysymyksiä teollisuuden, kaupan, ICT:n, finanssialan, life sciencen ja palveluiden toimialoilla. Koko henkilöstömme osaaminen ja Advisory Boardin kokemus on asiakkaidemme käytössä. Lisäksi kansainvälinen IIC-partneriverkosto antaa meille vahvan ymmärryksen eri segmenttien re- surssitrendeistä ja mahdollistaa avainpelurien haun kaikilla mantereilla”, kertoo Wahlroos. Osana asiakkaan muutosprosesseja JFP toteuttaa myös johdon arviointeja, mikä tuottaa asiakkaalle strategisen tason kokonaiskuvan yrityksen resursseista suhteessa tavoitteisiin. Johdon review-prosessi nostaa resurssikysymykset osaksi strategiaa tukevaa päätöksentekoa. Yritysten arvonmuodostajina vahva liikkeenjohdollinen kyvykkyys ja ydinosaamisen kehittäminen ovat kiistattomia. ”Meillä on onni olla kehittämässä suomalaisten yritysten kilpailukykyä sekä hakemassa asiakkaillemme tulevaisuuden tekijöitä ja strategian jalkauttajia”, toteaa Wahlroos. ■ 23

kia.fi @kiamotorsfinland CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Ympäröi itsesi älyllä. Automaattinen hätäjarrutus 360° kamera 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto Monitoiminäyttö Ilmastoidut istuimet Uusi innovatiivinen Kia Optima. Uuden Kia Optiman ylelliset sisätilat suorastaan kutsuvat viihtymään älykkään teknologian huolehtiessa ajonautinnostasi. Optiman automaattinen hätäjarrutus, kuolleen kulman tunnistusjärjestelmä ja 360° kamera huolehtivat siitä, että pääset turvallisesti määränpäähäsi. Tulossa pian myös GT, ladattava hybridi sekä farmari, jonka ennakkomyynti on alkanut. 24 Uusi Kia Optima -mallisto alk. autoveroton hinta 24.797,24 € + arvioitu autovero 4.849,64 € = kokonaishinta 29.646,88 €. Kokonaishintaan lisätään toimituskulut 600 €. Vapaa autoetu alk. 630 €/kk, käyttöetu alk. 465 €/kk. EU-yhd. kulutus 4,2–7,5 l/100 km, CO2-päästöt 110–175g/km. Kia-huolenpitosopimus alk. 34 €/kk (sopimusaika 36 kk, 10 tkm/vuosi). Kia-takuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa. Kia 24h tiepalvelu vuodeksi veloituksetta. Kuvan auto erikoisvarustein. MAINOSLIITE