SSM Suomen Suoramainonnan asiakaslehti 2 • 2016 Suoran tehtävä on tuoda rahaa yritykselle PIHVI HUKASSA? Suora tuo asiakkaat Rollsin burgeripöytään SSM tarjoaa jakajille kielikoulutusta JÄ I K E T SEN K Y T S MENE

Pasi Latva Suomen Suoramainonta Oy SUORAAN SANOEN Lukijapalautteen kolme pointtia Kiitos edellisen lehtemme lukijapalautteesta! Palautteista nousi esiin kolme lukijoita eniten kiinnostavaa asiaa: asiakascaset, konkreettiset vinkit ja asiantuntijahaastattelut. Näistä kirjoitammekin heti tästä numerosta alkaen. Toivottavasti saat jutuista inspiraatiota ja ideoita. Kun markkinoinnin keinoihin tulee jatkuvasti uutta ja mahdollisuuksia on paljon, mistä tietää mihin kannattaa keskittyä? Liikkeessä tapahtuvan myynnin ja trafiikin määrän mittaaminen on se tärkein yksittäinen mittari. Se tuo kiistattoman näytön ja perusteet markkinointitekemiselle. Kun oma myyntitieto yhdistetään suoramainoksen jakelualuetietoihin, voidaan todentaa panostuksia ja kehittää kampanjoita yhä tehokkaammiksi. Hampurilaisketju Rollsissa on osattu tehdä asioita oikein, ja oivallettu markkinoinnissa myös suoran rooli. Ketjujohtaja Jouko Huumo kertoo lehdessämme franchising-ketjun menestystarinasta. Millainen mainos sitten on toimiva? Pitkään alalla ollut ammattilainen, mainostoimisto Banzain toimitusjohtaja Kari Ketola, kertoo lehdessämme näkemyksensä siitä millainen suoramainos lisää myyntiä. Myös nettisivuiltamme, suoramainonta.fi/tutkimuspalvelut, esim. SSM Sisu -osiosta löytyy apua oman suoramainoksen kehittämiseksi Suoramainontaketjussa jakelutyötä tekevillä adrenaliini virtaa ja lihaksissa tuntuu tehty jakelutyö. Kaksi jakelupäivää viikossa pakottaa säännölliseen liikkumiseen. Liikunta on hyötyliikuntaa. Jakelutyö vaikuttaa varmuudella positiivisesti terveyteen, mikä ei ole vähäpätöinen asia. Videoita ja lisätietoa löytyy rekrytointisivuiltamme lisäduuni.fi. Työn ja liikunnan iloa sekä terveyttä kaikille! SUORA Suomen Suoramainonta Oy:n asiakaslehti Päätoimittaja Pasi Latva • Toimituskunta Kaarina Koivuaho, Pasi Latva, Timo Kivioja, Kari Toiviainen • Tuotanto TK mediatalo Oy puhelin 010 421 5000, www.tkmediatalo.fi Tuottaja Kari Toiviainen • Toimittaja Tom Kalima • Valokuvaaja Mikko Käkelä Kannen kuva iStockphoto • Painopaikka Painotalo Plus Digital Oy 2 SUORA

yt in ur Ju Tässä numerossa 4 • Kohdistettu Suora tuo asiakkaat Rollsiin Mika Kauppinen kertoo Suomen Suoramainonnan laajentavan yhä jakelualueitaan. Uusia alueita SSM:n jaettavaksi SSM on laajentanut lisää jakelualueitaan ottamalla jakeluunsa postinumeroita mm. Juankosken, Mikkelin, Rautalammen ja Ylitornion alueilta ja siirtänyt samalla myös postinumeroita valtakunnallisen käytännön mukaiseen kahteen jakelupäivään mm. Ylivieskassa, Sievissä ja Haapajärvellä. Muutokset astuivat voimaan kesä-heinäkuun aikana. Toteutetut muutokset liittyvät SSM:n tavoitteeseen parantaa ja kehittää jatkuvasti asiakaspalveluaan. Asiakkaan on huomattavasti helpompaa asioida vain yhden palveluntarjoajan kanssa. – Teemme jatkuvasti työtä jakelualueiden laajentamiseksi ja kattavamman peiton saavuttamiseksi. Keskeisintä tässä työssä on löytää alueet, jotka ovat merkityksellisiä asiakkaidemme markkinoinnin kannalta. Tämän vuoksi tätä kehitystyötä on tehty yhteistyössä myös asiakkaittemme kanssa, toteaa tuotantojohtaja Mika Kauppinen SSM:stä – Tällä hetkellä jakelupeittomme on noin 90 prosenttia ja se kattaa jo kaikki keskeiset alueet. Työ jatkuu kuitenkin edelleen ja lisäämme kattavuutta harkitusti. Alueiden paikallislehdet ovat olleet mieluisa kaveri mainospostille. n 8 • Suoran tärkein tehtävä on lisätä myyntiä 10 • SSM tarjoaa jakajille kielikoulutusta 11 • Jakaja Shishay Atsbahalle palkka, Internet ja auto Mahdollisimman pieni hiilijalanjälki SSM reagoi nopeasti keskusteluun dieselautojen haitallisesta ympäristövaikutuksesta hankkimalla Suomen ensimmäisiä E6-päästöstandardin mukaisia MercedesBenz Sprinter -pakettiautoja. Ensimmäiset kuusi autoa on käytössä Kymenlaakson alueella, mutta hyvien käyttökokemusten myötä hankintaohjelmaa jatketaan sitä mukaa, kun jakeluautot tulevat vaihtoikään. Ympäristönäkökulmien ja määräysten huomioiminen on SSM:n arvojen mukaista. Auto-Suni Oy:n Tommi Korpela ja SSM:n Jakelusuora Oy:n toimitusjohtaja Janne Sundqvist. SUORA 3

MENESTYKSEN TEKIJÄ Suora tuo asiakkaat burgeripöytään Suomi on hampurilaisketjujen luvattu maa. Luulisi, että kansainvälisten ja suomalaisten jättien joukossa ei enää olisi tilaa, mutta oikealla tavalla profiloitumalla ja rokkaavalla yrittäjähengellä voi kuitenkin onnistua.  R olls aloitti toimintansa Seinäjoella 1988 ja on nyt jo noin 100 toimipaikan ketju. – Perustanamme on alusta pitäen ollut sellainen franchising-ketju, jonka jokainen yrittäjä voi aidosti menestyä ilman ylimitoitettuja kustannuksia. Heidän menestyksensä on meille tärkeä, sillä ilman heitä me emme olisi mitään, toteaa ketjujohtaja Jouko Huumo. Rolls on omassa lajissaan todellinen menestystarina. Kaikki alkoi pienestä hampurilaisgrillistä, joka oli Seinäjoen ehdoton ykkönen. Tänään ketju on yksi tunnetuimmista kautta maan. – Emme ole pyrkineet kilpailemaan elintilasta suurten viereen pääkaupunkiseudulle ja kaupunkien keskustoihin. Me olemme hakeneet sellaiset paikat, joissa meille on tilaus ja omaa elintilaa. – Sama koskee markkinointia. Teemme sen omalla tavallamme. Kustannustehokas suoramainos jaettuna älykkäästi kohdistaen sinne, missä ostavat asiakkaat ovat, on osoittautunut toimivaksi. Sen lisäksi rock and roll on meidän juttumme. – Meillä on oma bändi, joka kiertää soittamassa yrittäjiemme tapahtumissa. Se on yksi tekijä, joka erottaa meidät muista, Jouko Huumo kertoo. Suora oli loistava löytö Rollsin markkinointi perustuu sekä valtakunnalliseen mainontaan että paikalliseen yrittäjäkeskeiseen markkinointiin. – Ketjun menestyksen kannalta SSM:n suora on ollut meille loistava löytö. Voimme helposti räätälöidä sen kauppiaan yksilöi- 4 SUORA tyihin tarpeisiin. SSM:n myyntipäällikkö Mika Haakana hoitaa kaikki, mitä on sovittu. Mainos kohdistetaan tehokkaasti toimipisteiden läheisyyteen ja ne todella löytävät asiakkaansa. – Kerrankin eräällä paikkakunnalla toimiva yrittäjämme totesi, että hän tuntee jo kaikki alueen ostavat asiakkaat ja epäili suoramainoksen tehoa. Toisin kuitenkin kävi. Yrittäjä totesi jälkikäteen, että myyntikampanja toi paikalle suuren määrän ihmisiä, joita hän ei ollut koskaan nähnyt, eivätkä he ostaneet pelkästään sitä euron tarjoushampurilaista, vaan sen lisäksi muitakin tuotteita, Jouko Huumo kertoo. Suora on myös nopea Huumon mielestä suora on hyvän tehonsa lisäksi myös erittäin nopea keino reagoida, jos myynti yllättäen tuntuu hiljaiselta. – Jos kauppias esimerkiksi tiistaina soittaa, että nyt pitäisi tehdä jotain myyntiä piristävää, mainos saadaan jakoon jo seuraavan viikon keskiviikkona. Meidän Helsingissä oleva graafikkomme tekee mainoksen nopeasti ja me toimitamme sen SSM:lle, missä hoidetaan käytännön järjestelyt. – Yleensä yrittäjät jakavat lähiympäristöönsä paikkakunnasta riippuen 5 000–10 000 mainosta. Rollsin markkinointi on yrittäjäkeskeistä. Kaikki ovat muka-

Rohkea nuori yrittäjä Teija Mesimäki pyörittää huoltamoa ja Rolls-ravintolaa Pusulassa.. Yrittäjät jakavat lähiympäristöönsä yleensä 5 000– 10 000 mainosta paikkakunnasta riippuen. SUORA 55

MENESTYKSEN TEKIJÄ Teija Mesimäki löysi lisää nuoria ilta-asiakkaita huoltamolleen Rollsin franchising-yritäjyyden kautta. Nykyisin jo vanhemmatkin asiakkaat ovat löytäneet Rollsin. na yhteisessä valtakunnallisessa markkinoinnissa, missä käytetään radiota, televisiota ja suoramainontaa. Sen sijaan yksittäiset suorakampanjat on usein räätälöity yrittäjälähtöisesti piristämään myyntiä. Jos esimerkiksi jonkun yrittäjän paikkakunnalla on ihmisiä liikuttava kesätapahtuma, ei yrittäjän ole välttämättä viisasta lähteä yhteiseen erikoistarjouskampanjaan, koska asiakkaita riittää muutenkin. Rohkea huoltamoyrittäjä Huoltamoyrittäjä Teija Mesimäeltä ei rohkeutta puutu. Hän tekee lounasruokaa keittiössä aamupäivisin ja vaihtaa autoihin renkaita ja öljyjä iltapäivisin tai pyöräyttää tottuneesti Rolls-hampurilaisia, jotka toivat merkittävän lisän pienen Pusulan elämään. – Rolls tuli kuvaan mukaan 2012. Minulla oli kahvio ja lounastarjoilu, mutta illasta puuttui jotain erityisesti nuorille sopivaa. Nyt ovat vanhemmatkin asiakkaat löytäneet hampurilaiset ja joskus saa niitä pyörittää ihan tosissaan, Teija Mesimäki toteaa. – Franchising-yrittäjyys yhdessä Rollsin kanssa on asia, josta en luovu. Ketju toimii hienosti, sillä on hyvä maine ja siellä myös kuunnellaan yrittäjiä, eikä vain sanella ohjeita tai määräyksiä. Yksin 6 SUORA Yrittäjyys yhdessä Rollsin kanssa on asia, josta en luovu. Ketju toimii hienosti, sillä on hyvä maine ja siellä myös kuunnellaan yrittäjiä, eikä vain sanella ohjeita tai määräyksiä.

Franchising-ketjussa kaikkien pitää menestyä. Huonolla konseptilla ei voi pärjätä. Tuotteen on oltava kunnossa. Laadukkaat raaka-aineet ovat tärkeitä. Ketjujohdon rakennettava hyvät sopimukset raaka-ainetoimittajiin. Kustannustehokas markkinointi ja tarjoukset. Selkeä, persoonallinen rooli luo tunnettuutta. Rollsin ketjujohtaja Jouko Huumon teesit. olisi ollut mahdotonta lähteä tekemään jotain vastaavanlaista konseptia. Heillä on tarjolla valmis konsepti, reseptiikat, allergiaohjelmat ja kaloritiedot. Nuoret ovat nykyisin erittäin hyvin perillä kaikesta ja osaavat kysyä ja vaatia. Rollsilla oli tähän valmis ohjelma. Suoramainokset toimivat hyvin Pusulan Neste on keskeisellä paikalla kylää. Aseman tuntevat kaikki ja se on tietynlainen kohtaamispaikka, missä tankataan, juodaan kahvia, vaihdatetaan renkaita ja syödään. – Itse käytän suoraa kahdesti vuodessa, kun rengassesonki on ovella. Sen lisäksi Rollsin suhteen kampanjoidaan aina silloin tällöin ja ne tuntuvat todella toimivan. Kuponkitarjoukset vetävät hyvin ja aina tulee myös uusia asiakkaita, vaikka minusta tuntuu, että tunnen jo kaikki potentiaaliset asiakkaat, näin ei kuitenkaan ole. – Yksi selkeä ryhmä ovat kesäasukkaat. Pusulan asukasmäärä nimittäin kolminkertaistuu kesäisin, koska kesämökkejä on paljon. Teija Mesimäki on toiminut yrittäjänä jo seitsemän vuotta. Nesteestä kaikki alkoi Teija Mesimäki on nyt yrittäjänä seitsemättä vuotta. Hän on yrittäjyyden perikuva, joka ei kuitenkaan asetu mihinkään valmiiseen kaavaan. Hän työskenteli ensin muutaman vuoden samaisella Nesteen huoltamolla ja päätti sitten ostaa sen itselleen. – Ensin piti remontoida katto ja lattia, investoida kaikkiin mahdollisiin uusiin laitteisiin, asfaltoida mittarikenttä ja niin edelleen. Alkuvuodet olivat pelkkää investointia, mutta viime vuosi oli jo selkeä tuloksen tekemisen vuosi. Huoltamon lisäksi Teija on myös Rolls-ketjun kouluttaja, joka käy aika ajoin kouluttamassa uusia yrittäjiä eri puolilla maata. En tiedä missä välissä, mutta hän myös suunnistaa, ajaa rallia kartturina ja näyttelee. – Ehkä se selittää, että olen sinkku, hän naurahtaa ja tekee tottuneesti taas uuden hampurilaisaterian, joka on oleellinen lisä tuloksen tekemisessä. Bensiinin myymisellä ei todellakaan elä, se on senttikauppaa. n SUORA 7

ASIANTUNTIJA Kari Ketolan ohjeet suoramainoksen tekoon Suoramainoksen tärkein tehtävä on tuottaa rahaa yritykselle. Jotta tämä toteutuu, mainoksen pitää olla visuaalisesti myyvä ja sen on myös aktivoitava asiakas toimimaan. Tarpeen tullen jopa brändi voi joustaa myyvyyden tieltä. S uoraa käyttävät sekä suuret että pienet yritykset. Jatkuvasti tulee esimerkkejä siitä, että suora todella toimii. Joskus pienet yksityisyrittäjät joutuvat jopa keskeyttämään kampanjan, koska kalenteri täyttyy, eikä uusia toimeksiantoja voi edes ottaa vastaa. Jotkut suuret, esimerkiksi kauppaketjut, puolestaan voivat aiheuttaa satojen metrien mittaisia jonoja ja liikenneruuhkia. – Suoran välitön teho on kiistaton. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että muut mainosmediat pitäisi unohtaa, kaikkia tarvitaan, mutta sitä se varmasti tarkoittaa, että suoraa ei pidä unohtaa vallitsevassa nettihuumassa, mainostoimisto Banzain toimitusjohtaja Kari Ketola sanoo. Kokeneena suoran tekijänä Ketola kuitenkin korostaa, että mikä tahansa A4-lappunen ei toimi, vaan suoramainokseen liittyvät omat lainalaisuudet. Tietyt asiat saavat ihmiset liikkeelle ja toimimaan toivotulla tavalla, eli ostamaan tuotteita tai palveluja. Hieno mainos ei välttämättä myy Kari Ketola korostaa, että hyvä ja toimiva suoramainos ei ole kaunis, viimeisen graafisen muodin mukainen tuote-esite. – Brändi on yritykselle tietenkin arvokas ja vaalittava asia. Tarvittaessa sekin voi kuitenkin joustaa tehokkaan ja myyvän suoran tieltä. Perusohje nimittäin on, että kauneutta ei pidä tavoitella pelkän kauneuden nimissä. Hyvä suora ei saa olla liian rauhallinen, vaan sen tulee olla tietynlaista Linnanmäkeä. – Monesti kuulee sanottavan, että jonkin kauppaketjun esite on ruma. Siltä ne saattavat joskus näyttää, mutta pitää muistaa, että esimerkiksi Hong Kongin tai Tokmannin esitteitä tekevät alan ammattilaiset. Eivät ne suoramainokset vahingossa ole rumia, vaan ne ovat täysin tietoisesti sen näköisiä, Ketola sanoo. – Hinnat ovat räikeillä väreillä, on nostoja jokaisella sivulla ja sellaisia asioita, jotka saavat ihmisen mielen liikkeelle. 8 SUORA Ihmisillä on aina piilossa olevia tarpeita ja haluja, joita he eivät välttämättä muista tai tiedosta. Kalastuksen harrastaja saattaa hyvän virvelitarjouksen nähdessään innostua asiasta ja huomaa, että haluaakin uuden vavan tai kelan. Juuri tällaisiin asioihin pystytään suoralla tehokkaasti iskemään. Etusivu on tärkein asia Ketolan mukaan varsin usein törmää sellaiseen perusvirheeseen, että suoramainosta tehtäessä on etsitty etusivulle kaikkein kaunein brändikuva. – Näin ei pidä toimia. Kanteen ei koskaan pidä laittaa mitään sellaista, mikä ei myy. Kun on selvitetty kauppaan tulevien asiakkaiden aikeita, on todettu, että varsin usein sinne tulee sellaisia, jotka ovat jo ostopäätöksen tehneet. Tämähän tarkoittaa, että he ovat napanneet heitä kiinnostavan tarjouksen tai tuotteen, eivät brändiä. – En usko, että niin sanottu ruma romuttaa brändiä, mutta sen sijaan voisi miettiä toisinpäin: monikohan brändi kasvaa ja on voimissaan, jos niiden tuotteita ei kukaan osta. Suoramainonnan tekeminen on Ketolan mukaan vastuullista toimintaa. – Netin maailma on kiehtova ja täynnä upeita mahdollisuuksia, joita pitää hyödyntää. Vaarana kuitenkin on, että tehdään sellaista kallista kivaa, joka ei kuitenkaan myy. Yrityksissä ja mainostoimistoissa saatetaan innokkaasti laskea klikkausten suurta määrää, mutta unohdetaan pohtia, tuliko kauppoja. – Aina pitää pohtia kokonaisuutta ja markkinoinnin kokonaispalettia. Kaikkia medioita tarvitaan ja kaikilla on oma selkeä tehtävänsä. Suoralla on tietenkin tärkeä rooli ja sen tekemiseen on syytä suhtautua vakavasti, minkä vuoksi suosittelen alan ammattilaisten käyttämistä. n

11 ohjetta tehokkaalle suoralle  Ei liia n rauh allin e  Visu n aalist a metel  E i er iä ottum atont  Ha l a m össöä utut t uottee  Py s t n o s äyttä tettav viä no a stoja  An n a brä n din j  Ker ousta ro, m is a t ä t u otetta  Akt ivoi, j saa u u ri n yt  Kelt ainen , p u na  H int in en j a esiin a m us ta toim r ä j ä  Älä h dysk ivat hukka uvalla a kan tta ka uniise en kiv aan Suoran välitön teho on kiistaton, sitä ei pidä unohtaa vallitsevassa nettihuumassa, Kari Ketola sanoo. SUORA 9

IHMISET Kouluttaja Mia Uronen pitää SSM:n ulkomaalaistaustaisten jakajien ryhmää erittäin innostuneena ja motivoituneena. Jakajamme kieliopinnoissa  H elsingin Jakelu-Expertit käynnisti ulkomaalaistaustaisille jakajille kielikoulutuksen yhteistyössä TE-toimiston kanssa. Yhtiössä koetaan tärkeänä helpottaa jakajien työn ja yksityiselämän arkea ja nostaa myös jakajien motivaatiota. – Työnantaja oli tämän koulutuksen käynnistämisessä aloitteentekijä, mikä on mielestäni hieno asia. Koulutuksella on suuri merkitys paitsi työhön sitouttamisessa ja siinä selviämisessä, myös maahanmuuttajien yleisessä kotoutumisessa, sanoo Jarna Lahti Työvoiman liikkuvuus Euroopassa -hankkeesta. Hanke on suunnitellut koulutuskokonaisuuden, jonka tässä tapauksessa toteuttaa Spring House Oy. – Jakelu-Expertit on tällaisen koulutuksen tilaajana ensimmäinen jakelualan toimija, mutta onneksi tällaiset koulutukset ovat nyt yleistyneet. Työnantajat ovat havainneet niiden suuren merkityksen maahanmuuttajataustaisten työntekijöittensä sitouttamisessa. Vastaavia koulutuksia järjestetään nyt enene- 10 SUORA västi esimerkiksi kaupunkien, kuntien ja sairaaloiden työntekijöille. – Se on minusta erittäin vastuullista toimintaa, Jarna Lahti toteaa. Työ on paras väline Työ on Jarna Lahden mukaan paras väline maahanmuuttajien kotouttamisessa. Sen vuoksi on sääli, että yhteiskunta ei ole pystynyt aikaisemmin tukemaan tällaista toimintaa. – Tämä on yksi aikaisemmalla rahastokaudella pilotoitu tuote, joka on suunnattu erityisesti työnantajien tarpeisiin ja jossa työnantaja on mukana myös rahoittajana. Sen ideana on, että koulutukseen pääsylle ei kansalaisuudella ole merkitystä, mutta ehtona on voimassa oleva oleskelulupa, Jarna Lahti kertoo. Koulutuksia järjestetään eri puolilla maata ja ne toteutetaan osana paikallisten TE-toimistojen yrityspalveluja ja kouluttajaorganisaatiot on valittu normaalin tarjouskilpailumenettelyn perusteella. Yksi merkittävistä organisaatioista on Spring House Oy.

Koulutuksella on suuri merkitys työhön sitouttamisessa ja siinä selviämisessä, kuten myös maahanmuuttajien yleisessä kotoutumisessa. Shisahay Atsbaha on onnellinen työn tuomasta itsenäisestä elämästä. Palkka, internet ja oma auto Valmennusyhtiö Spring House Spring House Oy on vuonna 2002 perustettu, StaffPointkonserniin kuuluva valmennusyhtiö, jossa työskentelee valtakunnallisesti 130 valmennuksen asiantuntijaa. Konserni tuottaa ratkaisuja, joissa yhdistyvät henkilöstöpalvelut, rekrytointi, osaamisen kehittäminen ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmät. Spring House valmentaa vuosittain noin 20 000 työnhakijaasiakasta kohti uusia urapolkuja ja työllistymistä valtakunnallisesti. Kotoutumiskoulutuksissa ja suomen kielen opetuksissa opiskelee vuosittain yli tuhat maahanmuuttajaa. – Helsingin Jakelu-Expertien halu kouluttaa ulkomaalaistaustaisia jakajiaan on mielestäni todella hienoa. Uskon, että se lujittaa näitä työntekijöitä työpaikkaan ja lisää heidän ammattiylpeyttään. – Arvostus on näkynyt tässäkin koulutuksessa, he ovat erittäin motivoituneita, asiakkuusjohtaja Anna-Kaisa Koivikko Spring Housesta kertoo. n Etiopialainen Shisahay Atsbaha haluaa ehdottomasti tehdä haastattelun suomeksi, vaikka englanti tuntuisi sujuvan luontevammin. Hän oli myös ensimmäinen, joka nosti käden ylös, kun tiedustelin halukasta haastateltavaa opiskelijoiden joukosta. Shishay Atsbaha tuli Etiopiasta Suomeen nelisen vuotta sitten. Hän on iloinen sinkku, joka tuli Suomeen yksin perheen ja koko suvun jäätyä Etiopiaan. – Nyt olen onnellinen, koska minulla on vakituinen työ jakajana ja saan sen verran rahaa, että pystyn maksamaan elämiseni Suomessa ja lähettämään vielä rahaa äidille. Shishay jakaa SSM:n Helsingin Jakelu-Expert Oy:n vakituisena jakajana suoramainoksia Helsingin Viikissä. – Pidän työstä kovasti. Se on tärkeää työtä ja on kiva, että asun itsekin Viikissä, joten pystyn jakamaan mainokset lähellä asuntoani. Palkka on mielestäni hyvä. Sen lisäksi teen toistakin työtä postissa, joten teen lähes koko ajan töitä. Ei se tosin minua haittaa. On tärkeä ansaita itse rahaa, Shishay sanoo. Talvet ovat Shishaylle kovaa aikaa, koska hän on tottunut siihen, että Etiopiassa paistaa lähes aina aurinko. – Muuten pidän Suomesta kovasti. Suomi on erittäin kehittynyt maa, kuljetukset ja terveyspalvelut toimivat ja minusta tuntuu mahtavalta, että minulla on täällä oma auto ja Internet. – Koulutus on ollut minusta hyödyllistä ja on hienoa, että oma työnantajani on järjestänyt tallaisen mahdollisuuden, Shishay Atsbaha sanoo. n SUORA 11

TAVATAAN MESSUILLA! Suomen Suoramainonta on mukana markkinoinnin ammattimessuilla 21.-22.9. Tule tapaamaan meitä messuille ja samalla katsomaan jokin Sinua kiinnostava huippupuheenvuoro! Seminaaripuheenvuoromme on Suomi nousuun -salissa torstaina 22.9. klo 13.00-13.20 aiheena “XXL:n minikuvastot jalkauttavat brändin sanomaa”, puhujana Toni Stigzelius, XXL Sports&Outdoorin toimitusjohtaja. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu maksutta osoitteessa markkinoinninviikko.messukeskushelsinki.fi. Löydät meidät osastolta numero 12. Osallistu samalla matkalahjakortin arvontaan! Tervetuloa! Ystävällisin terveisin, Suomen Suoramainonta Oy Ps. Sama lippu käy myös Bisnespäiville toisessa Messukeskuksen salissa. ME  M E OL ANA! K MU 21.-22.9. Messukeskus Helsinki Markkinoinnin viikko VALTAKUNNALLINEN MYYNTI- JA ASIAKASPALVELU PAIKALLINEN MYYNTI- JA ASIAKASPALVELU M Y Y N T IPA LVE L U Erkki From • 0400 459 318 Mika Haakana • 040 159 7639 Petri Hyytinen • 0400 750 616 Kaarina Koivuaho • 050 422 0010 Pasi Latva • 040 742 9043 Virpi Mettänen • 040 681 5691 Iiro Nolvi • 040 558 5491 Harri Nyström • 0400 452 997 Jari Virtanen • 044 253 4283 T UO TA N T OY H T E Y DE T Nanny Alanen • 040 679 1030 Nina Gabrielsson • 040 905 2712 Kira Karlsson • 040 715 8237 Katri Kiiskinen • 09 561 56 540 Tanja Ruoti • 09 561 56 455 Päivi Salmi • 09  561 56 441 Suvi Suominen • 09  561 56 471 etunimi.sukunimi@suoramainonta.fi E SPOO, HEL SINK I, K IRK KONUMMI JA L Ä NSI-VA N TA A Helsingin JakeluExpert Oy • 09 5615 6400 E T E L Ä-K A R JA L A JA K Y ME NL A A KSO Jakelusuora Oy • 0400 555 705 FORS SA-L OIM A A Jakelukulma Oy • 03 422 4615 HYVINKÄÄ, JÄRVENPÄÄ, KERAVA, MÄNTSÄLÄ, NURMIJÄRVI, RIIHIMÄKI, TUUSULA, SIPOO, PORNAINEN JA ITÄ-VANTA A Jakelujuniorit Oy • 09 274 6360 JOE NSUU JA Y MPÄ RYSKUNN AT Joensuun Ykkösjakelut Oy • 013 122 034 JYVÄSKYLÄ, JÄMSÄ JA YMPÄRYSKUNNAT Jyväskylän Jakelut Oy • 045 230 3015 K A INUU JA POH JOIS-SAVO Jakelumasters Oy • 08 632 560 KOK KOL A Kokkolan Jakelut Oy • 020 750 4687 KUOPIO, VA RK AUS, PIEKSÄ M Ä K I, SAVONL INN A JA MIK K E L I Suora Lähetys Oy • 017 264  7800 L A H T I JA PÄ I JÄT-H Ä ME Lahden Jakelut Oy • 03 872  130 L OH JA , VIH T I JA K A RK K IL A Länsi-Uudenmaan Mainosjakelu Oy • 019 334 560 OUL U JA Y MPÄ RYSKUNN AT Oulu-Suorajakelu Oy • 044 737 0331 PORI JA R AUM A Porin Jakelukeskus Oy • 02  635 9760 PORVOO JA L OVIISA Porvoon Mediajakelu Oy • 050 555 7913 R A A HE SSM Cityjakelu Oy • 050 560 0013 ROVA NIE MI, K E MI, KUUSA MO JA Y L IVIE SK A P-S Suorajakelu Oy • 040 596 0166 SA L O Salon Suorajakelu Oy • 02  733 1841 SEIN Ä JOK I JA Y MPÄ RYSKUNN AT Jakelu-Ässät Oy • 06  414 4286 TA MPE RE JA PIRK A NM A A Tampereen Ykkösjakelut Oy • 03  3140 4200 T URKU JA Y MPÄ RYSKUNN AT Turku-Palvelu Oy • 02 269 4466 VA A SA JA PIE TA RSA A RI Pasi-Jakelut Oy • 0400 758 958 Hankasuontie 3 • 00390 Helsinki • Puh 09  561 5 6400 • Fax 09  561 5 6444 • www.suoramainonta.fi • info@suoramainonta.fi