TRIP! HYVÄ MATKAILUMAINOS AIKAKAUSLEHDESSÄ

MILLAINEN ON HYVÄ MATKAILUMAINOS? Aikakausmedia halusi selvittää, mikä saa lehden lukijan pysähtymään mainoksen kohdalla, ihastumaan ja muistamaan sen. Mainosten huomio- ja lukuarvot tiedetään, vaan emme oikeastaan tiedä, miksi juuri nämä mainokset huomataan ja luetaan. Semioottis-kvalitatiivinen tutkimus selvitti matkailualan parhaiden aikakauslehtimainosten salaisuuden. 2

4 8 14 20 26 TUTKIMUKSEN TOTEUTUS 2. NÄYTÄ UPEA MAISEMA 5. OLE AITO 8. ANNA SOPIVASTI TIETOA VÄRIEN MERKITYKSISTÄ 5 10 16 22 28 SEMIOOTTINEN ANALYYSI 3. VETOA AISTIMUISTOIHIN 6. EROTU IDEALLA 9. OLE SELKEÄ MATKAILUMAINONNAN MYYTIT 6 12 18 24 29 1. TARJOA TUNNELMAA 4. TUO PAIKALLINEN KULTTUURI ESIIN 7. MUISTA HINTA 10. LUO LUOTTAMUS BRÄNDIIN TIIVISTELMÄ 3

TUTKIMUKSEN TOTEUTUS A Syvähaastattelut kuluttajien parissa B Mainosten semioottinen analyysi \ 20 tunnin mittaista haastattelua 20–70-vuotiaiden naisten ja miesten parissa \ Tutkimukseen valittujen mainosten ulkoasun ja sisällön semioottinen analyysi \ Etnografinen metodi: lukijat saivat selata lehtiä rauhassa ja kertoa vapaasti, mitä mieleen tulee: vaikutelmia, mielipiteitä, reaktioita \ Millaiset värit, muodot ja toteutustavat vetoavat matkailualalla ja miksi? Lehtiin oli sijoiteltu eri mediatalojen tutkimuksissa vuonna 2014 parhaita huomioarvoja saaneita mainoksia (sekä muutamia huonompia arvoja saaneita vertailupohjaksi). Lisäksi tutkittiin joitakin muuten kiinnostavia mainoiksia, joiden huomiota ei oltu mitattu. \ Millaiset tarinat ja myytit mainoksissa vetoavat? \ \ Tutkimuksessa käytetyt lehdet (helmikuulta 2015) selailumateriaalina: Anna, Eeva, Elle, Gloria, Matkaopas, Mondo, Me Naiset, Oma Aika, Trendi Tutkimuksen toteutti Valores Consult / Vaula Norrena helmikuussa 2015. Lainausmerkeissä esiintyvät kommentit ovat tutkimushaastatteluista. 4

SEMIOOTTINEN ANALYYSI I orientoiva II kertova III myyttinen IV soveltuvuus SEMIOOTTINEN ANALYYSI SELVITTÄÄ TUTKIMUSKOHTEENSA VIESTINTÄÄ ERITYISESTI PIILOTAJUISILLA, MYYTTISILLÄ JA SYMBOLISILLA TASOILLA. Orientoiva taso Myyttinen taso Viestinnän värit, muodot, typografiat, kuvakompositio, rytmi, perspektiivit, mittakaava, aistivaikutelmat – mitä ja miten nämä viestivät. Se, mikä luo selittämättömän voimakkaan tunnelatauksen. Se, minkä tulkitsemme välittömästi meille hyvänä (tai pahana), haluttavana (tai ei-haluttavana) asiaintilana. Myytit, symbolit, arkkityypit, stereotyypit, universaalit arvot, hyvä-paha-kahtiajaot. Kertova taso Kaikki mikä luo tarinan. Miljöö, hahmot, esineet, eleet, rituaalit, viiteryhmä, sankarit, roolit, teot, tarina ja sen opetus. Vuorovaikutussuhteet, statuksen osoittaminen. Soveltuvuus Kuinka hyvin viestintä soveltuu kyseessä olevalle toimialalle, tuoteryhmälle ja brändille. Mainonta puretaan semioottisesti ja selvitetään, millaisia arvoja se lukijalle välittää. Lukijan oma kulttuuri ja tausta vaikuttavat siihen, miten hän lukee mainontaa ja minkälaisia arvoja kannattaa tai ei kannata. Myytit kuitenkin ovat meihin kulttuurin asettamia ja opettamia, niin että otamme niiden tarjoamat arvot itsestään selvinä, oikeina ja hyvinä. Värien vaikutus taas on suuresti fysiologinen, joten reagoimme niihin varsin yhdenmukaisesti. Kertovalla tasolla lukijalla on eniten aitoa tulkinnan vapautta, ja samat kertomukset voidaan tulkita hyvinkin eri tavoin, lukijan asenteesta riippuen. 5

1. Tarjoa tunnelmaa Loma tarkoittaa hyvää oloa kaikilla aisteilla. Hyvä kuva virittää lukijan aistit lomatunnelmaan. ” Aistilliset vaikutelmat ovat tärkeitä. Kuvaa katsoessa muistaa miltä tuntuu sukeltaa viileään veteen, miltä tuntuu kuuma hiekka varpaiden alla, miltä aaltojen kohina kuulostaa, miltä eksoottiset hedelmät maistuvat. Ihana loman tunnelma saa lukijan pysähtymään ja nautiskelemaan. Jospa itsekin pääsisi lomalle! Loman yleisin idea on päästä irti arjesta, joten kaikki kuvat, jotka välittävät tätä tunnelmaa, otetaan vastaan mieluusti. ” ” Niin ihana tunnelma, rentoa lomailua… lämpimässä vedessä leikkiä. Tää on täydellistä. Lämmintä, valkoista hiekkaa, palmuja, maja, rantatuoleja, muutama ihminen. Menisin heti! Tässä on hieno hetki, aamuaurinko tai ilta-aurinko rannalla on ihan spesiaali. Sulata talvi, lennä lämpöön TALVI 2014–2015 Kanaria alk. 395 € Katso hotellit finnmatkat.fi/kanaria1314 Miami MATKA KOHTI AURINKOA VOI ALKAA Huoletonta rantalomaa, pastellisävyjä ja nopeita autoja. Miami on kiehtova sekoitus suuren maailman shoppailua ja vauhdikasta yöelämää. Yhdistä kaupunkilomaasi vielä Bahaman risteily ja vietä ikimuistoinen loma Atlantin tuolla puolen. Varaa unelmalomasi ja lennä kanssamme Miamiin helposti Finnairin suorilla lennoilla. Katso kaikki talven kohteemme osoitteesta aurinkomatkat.fi Varaa netistä finnmatkat.fi, numerosta 0303 6000 (ma–to 8–19, pe 8–17, la 10–15, su 11–15) tai lomamyymälästä Mannerheimintie 16, Helsinki. Puhelun hinta kiinteän verkon puhelimesta 8,28 snt/puhelu + 3,20 snt/min, matkapuhelimesta 19,20 snt/min. Jonotus on samanhintaista. 0110_Finnmatkat_Kanaria_syys_2013_Viva_230x280.indd 1 6 11.9.2013 13.50 miin a Mia in a is lo m Valm tto masti v ! le o u o tk ilta —h ko ma Aurin

7

2. Näytä upea maisema Hätkähdyttävän upea maisema erikoisella tavalla kuvattuna sytyttää halun matkalle. Maisemaa dramatisoiva laadukas valokuva on tärkeä. ” Moni mainitsee, että maiseman tulee olla todellinen, tunnistettava tai nimetty paikka. Siinä tulisi mieluusti näkyä myös normaalin elämän merkkejä. Jos kuva on täydellisen sliipattu postikortti, se etäännyttää ja herättää epäilyksen, että paikassa ei oikeasti kuitenkaan ole sellaista. Tää on Lappia parhaimmillaan, paljon lunta ja mystiikkaa. 13047 PAL.VKO 2013 - 48 6 414887 175043 ” Tässä on hieno ja harvinainen maisema. 717504-13-47 ” Tässä on hienoa, kun on todellisuus noin upea. Ei ole tarvinnut käsitellä kuvaa… Paras tapa kokea Amerikka. Löydä lumilomallesi uusi suunta Suomen eteläisin tunturialue Horseshoe Falls - Niagaran hevosenkenkä Islanti, USA:n itärannikko ja Kanada Lähdöt: 4.6., 20.8. ja 17.9.2014 Hinta 4.180 e/14 pv Majoitus- ja laskettelupaketti hotellissa 139€/hlö/3vrk Sis. majoituksen 2 hengen huoneessa, aamiaiset, saunan ja uima-altaan käytön sekä 2 päivän hissilippu. (voimassa 1.12.-20.12.2013 sekä 12.1.1-13.2.2014). Huoneita ja lippuja rajoitettu määrä. Varaukset: Hotelli Isosyöte Vuoden hiihtokeskus 2012 Iso-Syöte ylpeänä esittää: Ainoa WST-kisa Suomessa IS OPEN 2.-5.4.2014 5 tähden WST slope style -osakilpailu, jossa palkintorahaa jaossa 50 000 USD Syötteen Joulun Keskusvaraamo supertarjous ennakkovaraajille Varaa majoitus ja ohjelmapalvelut Syötteen laajimmasta reaaliaikaisesta tarjonnasta. Puh. (08) 823 400 Email: keskusvaraamo@syote.fi 21.12.–28.12.2013 399 € /viikko 2 hh standard huoneessa 499 €/viikko 2 hengen superior huoneessa Tarjous voimassa 24.11. saakka Varaukset ja tiedustelut: Puh. (08) 815 4000 Puh. 0201476400 Email: myyntipalvelu@isosyote.fi www.hotelli-isosyote.fi Kalliovuoret ja USA:n länsirannikko Lähdöt: 6.6., 29.8. ja 19.9.2014 Hinta 3.990 e/12 pv Alaskan kiertomatka Lähdöt: 13.7. ja 27.7.2014 Hinta 4.590 e/13 pv New York - metropolien ykkönen Lähtö: 10.5.2014 Hinta 2.590 e/8 pv Email: myyntipalvelu@pikkusyote.fi www.isopen.fi www.syote.net www.pikkusyote.fi Kaikki tunturin palvelut, tapahtumat ja tarjoukset: www.syote.fi 8 Yhdysvaltain ja Kanadan rajalla sijaitsevat Niagaran putoukset ovat näyttävimmillään Kanadan puolelta katsottuina. Niiden vaikuttavuus perustuu enemmän leveyteen ja valtaviin vesimassoihin kuin melko vaatimattomaan 54 metrin korkeuteen. Niagaran seutu on saanut mainetta myös viinialueena, joka tunnetaan erityisesti mainioista Icewineistaan. Yli 60 matkavaihtoehtoa, yli 60 maahan, kaikille mantereille ja maailman ympäri. Kiertomatkat suomalaisen matkanjohtajan opastuksella. Yrjönkatu 9, 00120 Helsinki, p. (09) 696 2770 Esitetilaukset 24 t: (09) 6962 7777 tai www.olympia.fi

9

3. Vetoa aistimuistoihin Katsoja pitää viedä matkakohteeseen niin, että hän voi aistillisesti samastua kuvan tilanteeseen. Matkakohteesta kiinnostutaan, kun se on aidon näköinen, kiinnostava, erilainen paikka. ” Millaista olisi olla nyt tuolla? Miltä se tuntuisi, mitä kuuluisi ja näkyisi, miltä maistuisi ja tuoksuisi? Paikan henki vetoaa ihmisiin. Erikseen ovat täydelliset hemmottelulomat täydellisine hotelleineen. Niihin sopivat unelmaiset kuvat rakennetusta lomaparatiisista. ” ” Mulle tulee tästä heti se sikäläisen ruoan maku suuhun, ai että! --- No Kreikka on just tota ja niin tuttua ja ennen nähtyä, mut silti se vie tuonne paikan päälle, tulee mieleen meren haju ja tuuli ja kaikki. Jos haluaa jotain tällaista rauhallista saaristolaiselämää, niin tuolta sitä saa. TALVI 2014–2015 Kuva:Visit Åland Meri ja Maarianhamina Kastelholman linna “Ihastuttava Maarianhamina tarjosi upeat puitteet “Meidän perheen suosikkikohde oli Kastelholman linna, jonka lomailuun.Vuokrasimme heti loman alussa polkupyörät, kiehtovassa ympäristössä lapset pääsivät eläytymään prinsessajoilla oli helppo liikkua paikasta toiseen. Maarianhami- ja ritarileikkeihin. Linnavisiitin yhteydessä käväistiin myös Smaknassa vierailimme satamassa sijaitsevissa Merenkul- byn krouvissa maistelemassa Strömsö-ohjelmasta tutun Michael kumuseossa sekä museolaiva Pommernissa, joissa Björklundin ahvenanmaalais-pohjoismaisia herkkuja, nam!” pääsimme tutustumaan merielämän saloihin.” ”Teimme koko perheen voimin unohtumattoman kesälomareissun Ahvenanmaalle.Tunnelma oli kuin ulkomailla!” Marokko MATKA KOHTI AURINKOA VOI ALKAA Uutuuskohde Marrakechissa seikkailet päivät basaarien sykkeessä ja nautit illat upeasta yötaivaasta hotellisi kattoterassin rauhassa. Samalla voit kokea Agadirin, auringosta ja rauhallisista hiekkarannoistaan tunnetun lomailijan paratiisin. Lähde yhdistelmä- tai kiertomatkalle tuhannen ja yhden yön maahan. Varaa unelmalomasi ja lennä kanssamme Marokkoon vain viidessä tunnissa Finnairin suorilla lennoilla. Katso kaikki talven kohteemme osoitteesta aurinkomatkat.fi n okkoo a Mar ain v is lo m Valm letto masti ta! — huo o matkoil k Aurin Kuva: Visit Åland Kuva: Daniel Eriksson Mariebad “Mariebadin kylpylässä saimme pulikoida sydämen kyllyydestä uimarannalla, seikkailualtaan vesiputouksissa ja pyörteissä sekä vesiliukumäessä. Äitikin pääsi rentoutumaan ja nauttimaan spa-osaston ihanista hoidoista.Täydellistä!” Kobba Klintarin luotsisaari “Loman lopussa teimme retken veneellä Kobba Klintarin luotsisaarelle. Saari oli todellakin kokemisen arvoinen: luotsitalon yläkerrasta avautui upeat merimaisemat ja herttaisen kahvilan herkut maistuivat koko perheelle meri-ilmassa. Ahvenanmaata parhaimmillaan.Tänne pitää tulla uudestaan!” vikingline.fi 10

Lennot Kreikkaan 13 kentältä Löydä hurmaava Kreikka huhti-lokakuussa ympäri Suomen KESÄUUTUUDET Santorini Kos Paleohora ja Panormo, Kreeta Lindos, Rodos Kreeta SAAT SEN MATKATOIMISTOSTASI TAI LÄHIMMÄLTÄ R-KIOSKILTA Rodos Kos Varaa matkasi osoitteesta www.lomamatkat.fi Puhelinmyynti puh. 020 120 4100 (ma–pe klo 8–18, la ja su 10–14), MatkaVekan myymälät ja valtuutetut jälleenmyyjät (puh.hinta 8,35 snt/puh+7,02 snt/min, matkapuh. 8,35 snt/puh+17,17 snt /min) Tietää, mistä suomalainen tykkää. 11

4. Tuo paikallinen kulttuuri esiin Matkamainoksen tulee näyttää myös, mitä omaleimaista ja erikoista kyseisessä kohteessa on – miksi matkustaa juuri tänne. rahalle ja ajalle tarpeeksi vastinetta? Kohteen erikoispiirteitä kannattaa tuoda esiin omaleimaisesti esitettynä. Mitä täällä voi nähdä, mutta muualla ei? Mitä täällä voi tehdä, mutta muualla ei? Mitä sellaista täällä voi kokea, mitä muualla ei? ” Monilla matkailijoilla on halu kerätä erilaisia elämyksiä ja oppia tuntemaan eri maita. Toisaalta uudesta paikasta on aina pieni epävarmuus. Onko se matkan arvoinen, saako ” Ai Turkissakin on vanhoja temppelin raunioita, vois ollakin kiinnostavaa. ” Suurkaupungin sykettä, jotain ihan muuta kuin Suomessa. Aika cool. Hieno rinnastus. Ei tarviikaan mennä Asterdamiin, kun Pietarissa on tällaista. Amsterdam. Pietari. Koe Pietarin kanavat ja vesibussit kaupungissa, joka on kauneimmillaan katuvalojen sytyttyä. Kulttuuria, kauppoja ja kulinaarisia nautintoja. Nopeasti ja mukavasti keskustasta keskustaan vain 3,5 tunnissa. 12 Helsinki – Pietari alkaen 39 € Osta liput nyt - vr.fi

HOTELLIT YLI 50 KOHTEESEEN KESKELLÄ LOMIA AINA kaupunkia SU OSITU I M M AT: KAUPUNKI- PARIISI rooma BERLIINI BUDAPEST LO N TO O Myös halpalentoyhtiöiden lentoja! Tutustu osoitteessa tjareborg.fi/kaupunkilomat 13

5. Ole aito Yhä enemmän vaaditaan kuvalta aitoutta. Stereotyyppiset kuvapankkikuvat tai liiaksi puhdistetut ja parannellut kuvat eivät viehätä samalla tavalla kuin hieno, todellinen, reportaasimainen kuva samasta kohteesta. käitä basaareja. Paikan omaa henkeä ja elämää, ei välttämättä kuuluisimpia nähtävyyksiä. ” Varsinkin nuoremmat lukijat kritisoivat stereotyyppisiä kuvia ja kliseenähtävyyksiä, jotka eivät heitä niin kiinnosta. Todellinen elämä - vain hieman paranneltuna - sen sijaan viehättää. Paikallisia kalastajia rannalla, ukkoja pelaamassa shakkia puun siimeksessä, torimummoja. Hiljaisia kujia tai äänek- ” Rehellinen aito kuva, hyvä. Tripadvisorin merkki on iso plussa mulle. ” Tällainen kiinnostaa, siitä voi nähdä, että tuo paikka on todella olemassa ja siellä oikeasti on tuollaista. Täs kyl miettii, ett onko tuol oikeesti tommonen paikka vai mitä noi rauniot on? Aamupäivä: Rentoudu rannalla Djerbassa Iltapäivä: Vieraile ksourissa Tataouinessa tarjoaa kaiken www.tunisia.nu DOC_MATKAOPAS_TUNISIE_FINL_PLAGE_215X280.indd 1 14 07/02/14 11:24

Paras tapa kokea Kiina. Wuzhen lumoaa kauneudellaan Mahtavan Keisarinkanavan varrella sijaitseva pieni Wuzhen näyttää yhä elelevän tuhat vuotta sitten hallinneen Eteläisen Song -dynastian aikaa. Kanavan varren puutaloissa asutaan yhä, pyykit kuivuvat ulkona, seinille on ripustettu yrtti- ja sipulikimppuja, suurissa saviruukuissa kukkivat asterit ja krysanteemit. Neljän porukka pelaa mahjongia, toiset kaksi läiskivät korttia. Viinatehtaan luona leijuu mäskin lemu. Kiinan kiertomatka Lähdöt 30.3., 13.4., 14.9. ja 12.10.2015 Hinta 2.560 e/14 pv Peking ja Shanghai Lähdöt 6.3. ja 5.6.2015 Hinta 1.740 e/9 pv Lähdöt 10.4., 18.9. ja 23.10.2015 Hinta 1.790 e/9 pv Yli 60 matkavaihtoehtoa, yli 60 maahan, kaikille mantereille ja maailman ympäri. Kiertomatkat suomalaisen matkanjohtajan opastuksella. Tiibet ja Xi’an Lähtö 4.9.2015 Hinta 2.680 e/11 pv Matkanjohtajana Anssi Kankainen Risteily Jangtsella ja Hongkong Lähtö 13.3.2015 Hinta 3.080 e/12 pv Lähdöt 5.6. ja 9.10.2015 Hinta 2.980 e/11 pv Yrjönkatu 9, 00120 Helsinki, p. (09) 696 2770 Esitetilaukset 24 t: (09) 6962 7777 tai www.olympia.fi 15

6. Erotu idealla Miten herättää lukijan kiinnostus ja innostus? Miten saada lukija miettimään mainosta hetken pidempään? Miten antaa impulssi ajatella matkaa juuri nyt? Parhaimmillaan matkamainoksessa on jokin omaperäinen idea, joka herättää uteliaisuuden, saa hyvälle tuulelle ja jää mieleen. Esimerkiksi Apollomatkojen peruukkipäinen rantaleijona herätti reaktioita puolesta ja vastaan, mutta myös erottui muista mainoksista. Se sai ällistelemään tai naureskelemaan ja jäi mieleen. ” Tää oli yks ainoita, missä on oikeasti ideaa, jotain erilaista. Matkamainoksia arvostellaan liiasta tavanomaisuudesta. Ideoita kaivataan, oivalluksia, jotka saavat miettimään mainosta – ja jotka voivat samalla välittää myös lomatunnelmaa. SUORIN REITTI KYMMENIIN KOHTEISIIN ” 16 Myynnissä suoria lentoja lähelle ja kauas. Osta kesän ja syksyn lentosi kymmenien kohteiden joukosta: finnair.fi Flamingoa vähän miettii, et miten se liittyy Finnairiin… mut joo, kaukokohteet, joo.

OUI! RANSKA-VIIKOT Lennä suoraan rennoimmille rannoille APOLLOMATKOJEN KARIBIA ON LÄHEMPÄNÄ KUIN KOSKAAN 11.3.– 30.4.2013 Dominikaaninen tasavalta alk. * 995 € Apollomatkat puh. 0600 18008** apollomatkat.fi *Hintaesimerkki alk. 995 €/hlö/1 vko/2hh **2 € /vastattu puhelu + pvm/mpm vikingline.fi Aisti Pariisin puistobulevardien tunnelma ja nauti ranskalaisen keittotaidon mestarinäytteet punaisilla laivoilla. Maista eri alueiden viinejä ja juustoja, tutustu Provencen parfyymeihin ja vietä unohtumattomia hetkiä, jotka vetävät mielesi riemukaarelle. Astu laivaan ja koe Viking Linen Ranska-viikot 11.3. – 30.4.2013. 17

7. Muista hinta Aina kun matkamainoksessa on hinta, on mainos astetta kiinnostavampi – riippumatta siitä, onko hinta pieni vai iso. Hinta ei pilaa tunnelmamainosta, kun se on siististi laitettu. ” Hinta saa lukijan heti arvioimaan, lähtisikö hän tuollaiselle matkalle – ja yllyttää osan lukijoista tekemään hintavertailuja päässään tai netissä, mitä vastaavat matkat yleensä maksavat. ” ” Tän täytyy olla läpällä tehty, mut hei tätä jää kattomaan et whaaatt!? Hauska idea. Tässä on hyvä hinta, niin hyvä että pannaan heti harkintaan. ” Tällainen kiinnostaa, missä on selvä hinta tai alkaen -hinta, tulee yllyke, että meniskö katsomaan tarkemmin netissä. Ai ilman viisumia, no hyvä, tästä voiskin vähän ottaa selvää. KESÄLOMALLA PIETARIIN ILMAN VIISUMIA Pariisi. Koe Pietarin tunnelma, majesteettiset palatsit, loisteliaat bulevardit ja boheemit kujat. Kulttuuria, kauppoja ja kulinaarisia nautintoja. Nopeasti ja mukavasti keskustasta keskustaan KÄÄNNÄ MAINOS NÄKYVIIN vain 3,5 tunnissa. Helsinki – Pietari alkaen 39 € Osta liput nyt - vr.fi Kesän supertarjous kaikilla lähdöillä 30.8. asti! Kesä on herättänyt Pietarin kauneimpaan kukoistukseensa. St. Peter Linen viihtyisä laivamatka vie sinut minilomalle vilkkaaseen suurkaupunkiin, jonka kulttuurielämästä, teattereista, museoista ja ravintoloista löytyy jokaiselle jotakin. Valitse oma tapasi nauttia kesästä St. Peter Linen laivoilla! alk. 51 € hlö jaetussa B4-hytissä Hintaan sisältyy viisumivapauden edellyttämä shuttlebussikuljetus, polttoainelisä ja satamamaksu. VARAUKSET: Myyntipalvelu puh. 09 – 6187 2000 tai myynti@stpeterline.com www.stpeterline.com 18 Matkamyymälä puh. +358 9 6187 2070 tai myynti.esplanadi@stpeterline.com Eteläesplanadi 2, 00130 Helsinki

Täydellinen lomakeidas aikuisille r Rodos, Sunprime Miramare Beach alk. 750# /hlö, elokuu 1 vk Kun kaipaat lomaltasi ennen kaikkea rauhaa ja rentoutumista, valitse kohteeksi Rodos ja sen länsirannikolla sijaitseva, uusi Sunprime Miramare Beach -hotellimme. Valtava hotellialue on kuin salainen puutarha, jonne on ripoteltu matalia huoneistorakennuksia ja bungaloweja. Täällä nautit auringon lisäksi upeista näköaloista ja ensiluokkaisesta palvelusta. SOITA JA VARAA 0303 8080. ARK. 8.30-18, LA 10-14. 8,35 snt/puh. + 3,2 snt/min. lankapuh. /+ 19,2 snt/min. matkapuh. (sis. alv 24%) 19

8. Anna sopivasti tietoa Informaatiota on joissakin mainoksissa nyt liikaa ja joissakin liian vähän. Mainoksen tulisi tarjota mieluiten vain 1–3 erilaista matkaa. Joissakin kiertomatkamainoksissa on liian monta vaihtoehtoa liian pienellä tekstillä, että lukija jaksaisi perehtyä. kysyä asioita suullisesti kuin kirjoitella meilejä tai kahlata nettiportaaleja. Mainostajan oma logo tarvitsee riittävän tilan ja huomion, koska sillä luodaan lukijan luottamusta. Informaatiota tulee olla sen verran, että lukija saa peruskäsityksen palvelusta ja parhaassa tapauksessa kiinnostuu tutkimaan lisää. ” Nuoremmille lukijoille riittää nettiosoite aktivoinniksi. Sen sijaan vanhemmat ja osa keksi-ikäisistäkin haluaa, että mainoksessa olisi myös puhelinnumero ja kellonajat, jolloin toimistoon voi soittaa. He kokevat luontevammaksi ” Täs on kivasti laitettu näitä symboleita, joista näkee mitä tuolla voi tehdä. ” Tuo 75 % lapsiale kiinnostaa heti. Kivasti noissa palloissa jotain tarjousta ja kuitenkin juhlavan näköinen. PIENET JOULUT TÄHÄN VÄLIIN. Lähde suomalaisella laivalla Tallinnaan. Nauti viihteestä, syö maukas joulubuffet ja tee edulliset joulupöytä- sekä joululahjaostokset kuuden tunnin miniristeilyllä. Tai vietä päivä tai pari Tallinnassa ja käy hakemassa persoonalliset lahjavinkit Raatihuoneen joulutorilla. Päivä Tallinnassa -risteily S-Etukortilla Miniristeily 6 h alk. 12 €/hlö. Lähdöt 8.30 tai 15.30. alk. 17€/hlö. Hinta ilman S-Etukorttia 19 €/hlö. Hotellimatka Hotel Metropol alk. 43 €/hlö Hinta sis. laivamatkat kansipaikoin, majoituksen 1 vrk/ 2 hh/hlö, hotelliaamiaisen. Alk. hinta voimassa 29.12.14 asti. Bonusta matkoista ja laivaostoksista. eckeroline.fi N I M E S TÄ Ä N H U O L I M AT TA S U O M A L A I N E N 20

Tässä on lapsellisia lomia Joka lapsen unelma on viettää loma itse Muumipeikon seurassa. Aurinkomatkojen Muumikerhoissa se on mahdollista! Maksuton, suomenkielinen kerho leikittää 4–12-vuotiaita lapsia. Tutustu ja varaa: aurinkomatkat.fi Lapsialenn us jopa -75% Kesän 2013 Muumikerho-hotellit Talven 2013–2014 Muumikerho-hotellit Alanya, Orient Suite*** 1 vk 3.6. alk. 575 € Teneriffa, Isabel Family Hotel**** 1 vk 18.12. Hania, Maleme Imperial*** 1 vk 30.5. alk. 650 € Gran Canaria, Cay Beach Princess*** 1 vk 6.3. alk. 725 € Faliraki, Epsilon*** 1 vk 3.7. alk. 695 € Phuket, BW Premier Bangtao*** 1 vk 28.2. + + Hintaesimerkit 10.1. paikkatilanteen mukaisesti. Paikkoja rajoitetusti. + alk. 680 € alk. 1285 € 50 vuotta – 50 syytä matkustaa. aurinkomatkat.fi 21

9. Ole selkeä Selkeys on perusvaatimus kaikessa mainonnassa nykyään. Aikakauslehden lukija kaipaa, että tieto tuodaan hänelle helpossa ja miellyttävässä, rentouttavassa muodossa. ” Älä laita liikaa tavaraa ja tapahtumia yhteen mainokseen. Mieluiten mainoksen sisältö on myös aseteltava rauhallisesti ja selkeästi, niin että sitä on miellyttävä lukea. Täs on kolme kuvaa mut silti tätä on kiva kattoo, ei oo liian levoton. Vain kaikkein nuorimmat lukijat kaipaavat lisää säpinää mainoksiin, elämää ja liikettä, ettei olisi liian rauhallista ja tylsää. ” Pieni mutta selkeä ja kivannäköinen. PHOTO BY EMICH SZABOLCS VISIT CROATIA. SHARE CROATIA. #LoveCroatia #Bol @Laura@Arnold @Jan@Irma w w w. c ro a t i a . h r 22

LIETTUA SEE IT! FEEL IT! LOVE IT! Rentoudu rantahietikolla, tutustu Vilnan idylliseen vanhaan kaupunkiin opastetulla kierroksella tai koe mieleenpainuva kuumailmapallomatka kauniissa maisemissa. Tämän kaiken ja paljon muuta voit kokea tänä kesänä Liettuassa! Matkasi alkaa osoitteessa www.lithuania.travel 140705_liettuan_matkatoimisto_addu.indd 1 15.5.2014 15:57:55 23

10. Luo luottamus brändiin Kun mainostetaan matkoja maisemakuvien kautta, on vaarana, että itse matkatoimisto ja brändi jää vähemmälle huomiolle. Kuluttajan luottamuksen herättämiseksi on erittäin tärkeää luoda brändille oma erottuva visuaalinen tyyli, joka toistuu mainonnassa vuosikausia ja joka opitaan tuntemaan. ” Monien matkatoimistojen logot ja nimet jo pelkästään ovat samankaltaisia. Kun siihen yhdistetään vielä samantapaiset, luettelomaiset matkamainokset, on selvää, että lukija ei erota brändejä toisistaan. Siljan mainoksissa tulee aina esiin meri, se merihenkisyys…. ja toi norppa. Brändin erottuvuus on tärkeää, jotta kuluttajalle syntyy luottamus kyseiseen yritykseen. Kun on toistuvasti nähnyt laadukasta ja tunnistettavaa viestintää joltain brändiltä, on pienempi kynnys ostaa matkapalvelu ensimmäistä kertaa heiltä. TALVI 2014–2015 ” Aurinkomatkoilla on aina tää oranssi pallo… Vietnam MATKA KOHTI AURINKOA VOI ALKAA Vietnam on kiehtova yhdistelmä viehättäviä rantoja ja elämää sykkiviä kaupunkeja. Vietä viikko Saigonin sykkeessä, tai anna lomasi jatkua vähän pidempään ja suuntaa Vietnamin upeisiin rantakohteisiin. Uutuuskohde Phu Quocissa astut vaalealta hiekalta kristallinkirkkaaseen mereen. Danangin upeassa kaupungissa lomailet huolettomasti uima-altaan reunalla loikoillen tai vaikka golfia pelaten. Varaa unelmalomasi ja lennä Aurinkomatkojen mukana Vietnamiin huolettomasti Finnairin suorilla lennoilla. Katso kaikki talven kohteemme osoitteesta aurinkomatkat.fi 24 amiin a Vietn ain v is lo m Valm letto masti ta! — huo o matkoil k in Aur

YHDESSÄ OHOI! Varaa irtiotto arjen kiireistä. Sovi päivä, merkkaa se kalenteriin ja valmistaudu irrottamaan jalat maasta juuri sinulle tärkeimpien ihmisten seurassa. silja.fi 20140904_Silja_etukortti-ilmo_Mondo_230x300.indd 2 30.7.2014 14.18 25

Värien merkityksistä Värit toimivat sähkömagneettisilla aalloilla. Isoina pintoina väreillä on fyysisiä vaikutuksia esimerkiksi sydämensykkeeseen ja hormonitoimintaan (punaiset kiihottavat, siniset tyynnyttävät). Värien symboliset merkitykset ovat syntyneet aikojen kuluessa värien a) fyysisistä vaikutuksista, b) kokemuskerrostumista (missä yhteydessä väriä on nähty), c) kulttuurin ja alakulttuurin vahvistamista merkityksistä sekä d) sovituista merkkiväreistä. Väripsykologian mukaan vaaleat, hennot ja pastelliset värit viestivät hempeyttä, lapsenkaltaisuutta, viattomuutta, kevättä. Turkoosi Assosiaatiot Symboliikka Sinivihreä etelän meri, lämmin vesi, kreikkalaiset ikkunat ihmisen alkukoti, puhtaus, lepo Sininen Assosiaatiot Symboliikka 26 meri, avaruus salaperäisyys, salatieto, avaruus, äärettömyys Oranssi vesi, viileä, taivas, ilmavuus vapaus, totuus, haaveet, tulevaisuus Keltainen Assosiaatiot Symboliikka Assosiaatiot Symboliikka Assosiaatiot Symboliikka aurinko, lämpö, valo elinvoima, hedelmällisyys, onni Hiekka aurinko, valo, kukat, perhoset onnellisuus, huolettomuus, optimismi Assosiaatiot Symboliikka uimaranta, lepo, leikki luonnollisuus, aitous, lapsuus

Kirkkaat ja voimakkaat perusvärit viestivät reippautta ja raikkautta, moderniutta, kaupunkilaisuutta, spontaaniutta, kesää. Taitetut värit viestivät luonnonläheisyyttä, realismia, maltillisuutta, kokemusta, hiljaisuutta, syksyä. Tummat värit viestivät arvokkuutta, juhlavuutta, sisäänpäinkääntyneisyyttä, ikää, talvea. Matkailumainonnan perusvärejä ovat loman ja levon värit: turkoosi, oranssi, hiekka, vihreä, sininen ja valkoinen. Vaaleanvihreä Vihreä Assosiaatiot Symboliikka luonto, ruoho, metsä, rauha kasvu, toivo, elämä Ruskea, ruska Assosiaatiot Symboliikka Assosiaatiot Symboliikka Punainen maa, kallio, puu, ruska luonnon kiertokulku, pysyvyys, turva Assosiaatiot Symboliikka Neon- ja valovärit Valkoinen Assosiaatiot Assosiaatiot Symboliikka Symboliikka kasvin itu nuoruus, viattomuus, uusi alku mainosvalot, disco, yöelämä, kaupunki jännitys, seikkailu, kiire, kiihkeys mausteet, chili, flamenco, meloni elinvoima, erotiikka, juhlat, elämykset lumi, poutapilvi, raikkaus puhtaus, pyhyys, ihmeellisyys 27

Matkailumainonnan myytit Myyttisesti matka on matka toiseen maailmaan, jossa sankari kokee suuria seikkailuja – sekä sietämättömiä vastoinkäymisiä, pahoja taisteluita että unohtumattomia onnen ja riemun elämyksiä. Myyttinen matka on sankarin tulikoe ja kehityskertomus. Matkailumainonta hyödyntää sankarimatkan myytistä vain hauskat osuudet: seikkailut ja elämykset. Mainonnassa matka on usein matka toiseen todellisuuteen, unenomaiseen maailmaan, jossa kaikki on ihmeellistä fantasiaa. Paratiisin myytti | Unelma täydellisestä onnelasta, jossa kenenkään ei tarvitse tehdä töitä, elämä on jatkuvaa lepoa ja ilonpitoa. Eksoottiset ja yltäkylläiset luonnon antimet tarjoavat aistillista herkuttelua mielin määrin. Olosuhteet ovat kaikin puolin paratiisilliset tai ainakin kuninkaalliset: aurinko paistaa ja laineet liplattavat, enkelit laulavat taustalla ja orjat palvelevat, kun sormia napsauttaa. Paratiisin myyttiin kuuluu usein trooppinen ympäristö. Luonnon myytti | Paluu ihmisen alkukotiin: luonnonmukaiseen, yksinkertaiseen elämään, jossa voi kokea primitiivisyyden viehätystä ja villin luonnon komeutta ja voimaa. Kaupungin äänet ja kiire puuttuvat, ulkoilma on aistillista ja luonnon hiljaisuudessa ihmisen sielu lepää viattomana ja tyytyväisenä kuin oravainen sammalvuoteellaan. Luonnon myyttiin kuuluvat komeat luontomaisemat. Historian myytti | Aikamatkailijan elämyksiä historiallisissa paikoissa, joissa voi samastua entisajan elämään (kuninkaana, orjana, käsityöläisenä, sotilaana jne.), elää, kokea ja ottaa haltuun kokonaisia historiallisia aikakausia. Kokea yhteyttä tuhansien vuosien takaisiin kulttuureihin ja ihmisiin ja samalla nykypäivän tiedolla ”hallita” heitä yksinvaltiaan tavoin. Historian myyttiin kuuluvat pyhät paikat, rauniot, pyramidit, temppelit, maailman ihmeet, sekä mitkä tahansa matkailijalle merkittävät historialliset paikat ja henkilöt. Seikkailun myytti | Matkakohde esitetään erikoisena, jännittävänä, jopa vaarallisena paikkana, jossa selviytyminen vaatii sankarin asennetta, riskinottoa, kykyä heittäytyä ja kokea jotain kummallista. Myyttiä ruokkivat lukuisat seikkailutarinat ja elämyselokuvat Tintistä Indiana Jonesiin, Arabian Lawrencesta Englantilaiseen Potilaaseen. Matka kuin matka voi olla seikkailu, vaan erityisesti eksoottiset kulttuurit, henkisesti ja fyysisesti vaativat seudut ja vaikeapääsyiset paikat joissa harva on käynyt, vetoavat seikkailun myytin ystäviin. 28

TIIVISTELMÄ 1. Upea MAISEMA aidosta paikasta aidon elämän makuisena herättää halun matkalle. 2. Mehevät VÄRIT ja aistimuistoja herättävät KUVAT lupaavat ELÄMYKSIÄ. 3. Omaleimainen KULTTUURI ohjaa kiinnostumaan kohteesta. 4. Hauska IDEA saa miettimään ja jää mieleen. 5. Riittävä INFORMAATIO hinnasta, paikasta ja yrityksestä auttaa toimimaan. 6. SELKEÄ asettelu, ei liikaa tekstiä. 7. Brändin OMA LINJA erottuu ja luo luottamusta. 29

ONNEA MATKAAN JA MENESTYSTÄ MAINONTAAN! Tutustu myös aiemmin sarjassa ilmestyneisiin vaikuttavuustutkimuksiin osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/mediajamainonta Aikakausmedian Mediakorttipalvelusta löydät ajantasaiset tiedot noin 250 aikakauslehdestä. Voit hakea tietoa aakkosten, lehtiryhmien, asiasanojen ja vaikkapa teemojen perusteella. www.mediakortit.fi