ADAM Ammatti- ja järjestölehtien ­tutkimuskokonaisuus 2014 • Aikakausmedia • Innolink Research

2 Tietoa ja näkökulmia asianajon ammattilaisille // numero 6-2013 // kahdeksastoista vuosikerta Antti nylén pohtii rikosta ja rangaistusta >16 Vertailussa vastuuvakuutukset >22 Sähköinen jäämistö tuottaa päänvaivaa >28 Päivitä itsesi digiaikaan >31 Vinkit vihreään toimistoon >34 WOOD | HOLZ | BOIS | 7 | 3.4.2014 suomesta tuli yrttien maa SUOMALAISTA PUUARKKITEHTUURIA JA -RAKENTAMISTA FINNISH WOOD ARCHITECTURE AND CONSTRUCTION 1/14 monipuolinen pirilän kukkatalo feromonit apuun omenan kasvinsuojeluun tuurin pihapuoti houkuttelee tarjouksilla markkinointia tapahtumassa PUU 1/14 1

Reserviläinen Kesäkuu AJANKOHTAISTA 5 / 2014 KESKIöSSä 3 maaliskuu 2014 KESKIöSSä Panssarimuseon keräys alkoi Ilmatilan eturintamassa Menestystä Tanskassa Elisabeth Rehn lupautui hankkeen suojelijaksi. Käynnissä olevassa päivityksessä Hornetit saavat ilmasta-maahan –kyvyn. Suomalaiskaksikko voitti arvostetun Blå Negl –sotilastaitokisan. Sivu 9 Sivut 12-13 Sivu 18 Sivut 14-15 Monipuolisesti Gyltössä Fuusiosta voimaa maakunnan autoliikeketjuun s. 8 Kampanjat siivittivät autokaupan alkuvuotta s. 56 Volvon uusi modulaarinen Drive-E-moottoriperhe s. 60 Suurkatselmus Auto & Korjaamo -messujen antiin s. 16–36 Laitekatsaus: Automaattiset ilmastointihuoltolaitteet s. 39 3

4 5500 lukijaa kertoi mielipiteensä 26 ­erityyppisestä ammatti- ja järjestölehdestä. Advokaatti Aivoitus Ketju Kirjastolehti Kotipuutarha Locus Martat Näkyvä Nainen Opettaja Partio Pelastustieto Pikkuväki PUU-lehti Puutarha&Kauppa Reserviläinen Secretarius Sotilaskoti Suomen Autolehti Suomen Lääkärilehti Taloustaito TEK-tekniikan akateemiset Tilisanomat Työ Terveys Turvallisuus ­Ulkopolitiikka Viherympäristö YTY Adam: ammatti- ja järjestölehtien tutkimuskokonaisuus julkaisija: Aikakausmedia, Unioninkatu 11, PL 185, 00130 Helsinki, www.aikakausmedia.fi ulkoasu ja taitto: Outi Sonkamuotka • paperi: G-Print 130g/m2 ja 250g/m2 • paino: Lönnberg 2014

Ainutlaatuisia verkostoja ja suhteita Suomessa on osattu verkostoitua jo kauan ­ennen nettiä. Saman koulutuksen, ­ammatin tai harrastuksen hankkineet pitävät yhtä, ja Suomi onkin yhdistysten, liittojen ja ­järjestöjen luvattu maa. Kansainvälisesti ­ainutlaatuisessa­ verkostossa on mukana ­satojatuhansia am­mat­­ ti­laisia, järjestöaktiiveja ja harrastajia. Omasta alasta kertova painettu lehti on aina ollut tärkeä verkoston tunnusmerkki, ja usein myös konkreettinen jäsenetu. Miten ­digiaika on muuttanut ammatti- ja järjestölehtien lukijoiden suhtautumista paperilehteen? Adam-kyselyn mukaan vain kymmenen ­prosenttia lukijoista haluaisi vaihtaa painetun lehtensä sähköiseen. Lopuista 90 prosentista noin kolmannes arvostaa kuitenkin sähköisen sisällön tuomaa lisäarvoa painetun rinnalla. Entä suhtautuminen omaan lehteen, onko se väljähtynyt? Adam-tutkimuksen perusteella pitää kysyä voisikohan suhde olla enää inten­ siivisempi: yhdeksän kymmenestä sanoo, että lehden jutut houkuttelevat lukemaan ja ­niiden sisällöt on luotettavia ja ammattitaidolla tehtyjä. Ammatti- ja järjestölehtien kohderyhmät ovat useimmiten täysin ainutlaatuisia. Mainostajan näkökulmasta tällainen mediaympäristö on vastaansanomattoman kiinnostava. Saara Itävuo markkinointi- ja tutkimusjohtaja Aikakausmedia Tämä yhteenveto on koottu 26 eri alan ammatti- ja järjestölehden yksittäisen tutkimuksen ­poh­jalta. Internetissä toteutetuun kyselyyn vastasivat lehtien lukijat. Lehtikohtaiset tutkimukset toteutti Innolink Research Oy loppuvuoden 2013 ja kevään 2014 aikana. Mikäli haluat tietoa lehtikohtaisista tutkimuksista, ota yhteyttä kyseisen lehden mediamyyntiin. Ajantasaiset yhteystiedot löydät osoitteesta www.aikakauslehdet.fi/mediakortit 5

6 LUKIJAT Aikuisia, hyvin toimeen tulevia ja koulutettuja ­kaupunkilaisia. Päättäjiä. Uskollisia lehden lukijoita. Yli 60 prosenttia ammatti- ja järjestölehtien lukijoista on naisia. He asuvat enimmäkseen kaupungeissa eri puolilla Suomea. Muu yli 30 000 asukkaan kaupunki 40,3 % naisia 64,5 % Pääkaupunkiseutu 24 % miehiä 35,5 % Maalaiskunta 19,3 % Alle 30 000 asukkaan kaupunki 16,4 % 0 Lukijoista selvästi yli puolet on 50 ikävuoden ylittäneitä. 12-19 vuotta 10 20 30 40 Yli puolet on suorittanut ­korkeakoulututkinnon. Yliopisto, korkeakoulu, amk 53,2 % 1,8 % 20-29 vuotta 4,9 % 30-39 vuotta Keskikoulu, ammattikoulu, opisto 30,6 % 13,7 % 40-49 vuotta 22,6 % Lukio 13,4 % 50-64 vuotta 40,9 % 65+ vuotta 16,1 % 0 10 50 20 30 40 50 Kansakoulu, peruskoulu 2,7 % 0 10 20 30 40 50 60

Kolmanneksella talouden bruttotulot ovat yli 75 000 euroa vuodessa. Lähes 60 prosenttia on lukenut oma liittonsa tai järjestönsä lehteä yli 5 vuotta. Alle 35 000 € vuodessa 18,3 % 35 000 – 75 000 € vuodessa 47,8 % 60 75 001 - 150 000 € vuodessa 29,6 % 50 40 yli 150 000 € vuodessa 4,2 % 10 20 30 40 30 50 Lähes puolet lukijoista vastaa yksin tai ­yhdessä muiden kanssa yrityksen hankintapäätöksistä. Yksin 10,2 % Yhdessä muiden kanssa 38,4 % 20 10 0 Tä m uu ä o si n m le i ht nu i 7 ll ,2 e % 1-2 vu ott a 16 ,9 % 35 vu ott a 19 ,9 Yl % i5 vu ott a 56 ,1 % 0 Ei vastaa hankintapäätöksistä 51,4 % 0 20 40 60 80 100 Lehti on ainoa, jonka luen joka kerta ja sen lukeminen on minulle tärkeää, sillä näin pysyn ajan tasalla mitä lääketieteessä tapahtuu. Samankaltaista lehteä ei ole saatavilla, ja lehti osaltaan yhdistää samanmielistä ay-kenttää. 7

8 LUKEMINEN Kotioloissa ja mieluiten paperilta. Lukemiseen varataan reilusti aikaa. Ammatti- ja järjestölehtiä luetaan pääasiassa kotona. 9/10 lukee mieluiten ­paperilehteä, kolmannes haluaa lisäksi täydentävää tietoa sähköisenä. Painetusta lehdestä 58,9 % 84,4 % saa lehden kotiin kannettuna Painetusta lehdestä pääasiassa, täydentävä tieto sähköisenä 32,6 % Tabletista 3,2 % 15,6 saa lehden ­ työpaikalle Vaikka tietoa on tarjolla netissä, lehti tuo ­kaiken tiedon konkreettisemmin lähelle lukijaa. Sähköisestä uutiskirjeestä 2,7 % Liiton/järjestön kotisivuilta 2,6 % 0 10 20 30 40 50 60 Kiva selata työpaikalla tauoilla ja ­keskustella asioista työkaverin ­kanssa. Itselläni digiversiona jäisi varmaan unohduksiin, koska tulee jo nyt luettua niin ­ paljon muunlaisia lehtiä netissä. Paperiversiona tämä tulee oikeasti luettua ja s­ elailtua paremmin. Tietysti sähköpostin newsletter voisi itselläni myös toimia.

Yli 90 prosenttia lukee lehden jokaisen numeron. Lukee jokaisen numeron 92,6 % Lukee joka toisen numeron 4,7 % Lukee harvemmin 2,3 % Ei lue juuri koskaan 0,4 % 0 20 40 60 80 100 Lähes puolet käyttää yli tunnin ­lehden lukemiseen. 45,5 % lukee yli tunnin 27,2 % 1/2 – 1 tuntia 23,9 % 15 – 30 min. 3,4 % < 15 min. Ainoa lehti jonka luen kannesta kanteen. ­Säilytän myös kaikki numerot hakuteoksina. 9

10 YHDISTÄJÄ Tärkeä ammattitiedon lähde. Järjestön yhdysside. Luotettava ja ajankohtainen asiantuntija. Kahdeksan kymmenestä pitää lehteään ­erittäin tai melko tärkeänä. Lehti on edustamansa alan tiedonlähteenä minulle erittäin tärkeä 30,3 % Melko tärkeä 51,2 % Ei kovin tärkeä 17,5 % Merkityksetön 1 % 0 10 20 30 40 50 60 Yli puolet lukijoista luottaa lehdessä testattujen tai esiteltyjen tuotteiden laatuun. Neljä kymmenestä keskustelee lehden artikkeleista ystävien ja tuttavien kanssa. Haen usein tietoa lehden verkkosivuilta 12,4 % Käytän mielelläni lehdessä testattuja tuotteita/palveluita 29,5 % On tärkeää, että saan lehden kautta tietoa järjestöni/liittoni jäseneduista 30,4 % Lehti on minulle tärkein ammattitiedon lähde 30,7 % Lehti saa minut kertomaan siinä olleista artikkeleista ystävilleni tai tuttavilleni 42,1 % Luotan lehdessä esitetyjen tuotteiden ja palveluiden laatuun 52,9 % 0 10 20 30 40 50 60

Secretarius edustaa minulle edelleen nuorena valitsemani ammatin parhaita puolia ja iloitsen sihteerin ammatin arvostuksen noususta. Lehti on aina ajan tasalla auto­ tekniikan kehityksessä. Kirjoittajat ovat alan asiantuntijoita. En voisi kuvitella marttailua ilman ­Martat-lehteä! Voin seurata vielä eläkkeellä ollessani koko työurani kestänyttä alaa, mitä se on nykyään, ja nuorten kollegoitten kuulumisia. Avaa pelastusalan maailmaa. Case-jutut mielenkiintoisia. Lehti on lapsilähtöinen. Se on ­y­kkös­juttu. Alan uudet pedagogiset ­virtaukset esitellään innostavasti. Asianajajakunta näyttäytyy lehdessä hyvässä valossa. Hyvä ammattilehti joka on aina ­kirjan­­pitäjille tarpeellinen painetuttuna lehtenä. Saa ajantasaista tietoa sekä yhteen­ kuulu­vai­suuden tunnetta, koska teen työpaikallani y ­ ksinään tätä työtä. Voin luottaa siihen, että Puuinfon ­kautta saan uusinta tietoa alalta. Lehti on yksi asia, miksi partio on minulle kuin elämäntapa. OAJ on opettajien asialla. 11

12 ARVIOINTI Lähes kiitettävä arvosana sisällölle, ulkoasulle ja lehdelle kokonaisuudessaan. Lukijat arvioivat lehtensä onnistumisen ­kouluarvosanoin (4–10). Lehden ulkoasu 8,5 Sisällön kiinnostavuus 8,4 Kokonaisarvosana 8,5 4 5 6 7 8 9 10 Lehden juttujen onnistuminen suhteessa odotuksiin Juttu on luotettava 9,0 -0,2 Jutussa on hyödyllistä tietoa 9,0 -0,2 Juttu on selkeä ja ymmärrettävä 8,9 +-0 Juttu on ammattitaidolla tehty 8,9 -0,1 Juttu on hyvin kirjoitettu 8,8 +-0 Tarjoaa uutta tietoa tai uutisen 8,7 -0,3 Juttu houkuttaa lukemaan 8,6 +0,3 Antaa myönteisen kuvan julkaisijasta 8,4 +0,4 6,8 +-0 Juttu tukee ostopäätöksiäni 4 5 Merkitys 6 7 8 9 10 Onnistuminen Onnistuneet tekijät = kuilu - 0,4 tai vähemmän Parantamisen varaa = kuilu -0,5 … -0,9 Kriittiset tekijät = kuilu -1,0 tai enemmän

YTY-lehti on erittäin asiallinen, ammatti­taitoisesti tuotettu, erinomaisesti taitettu ja tekniseltä laadultaan miellyttävä. Ulkoasultaan erittäin selkeä ja kuvat kauniita vaikkapa pelkästään katselemiseen, mikä sekään ei ole ollenkaan paha asia. En osallistu toimintaan vaan pääsyynä jäsenmaksun maksamiseen on lehti. Lehden sivuilta välittyy hyvä ja positiivinen ilmapiiri. Lehdessä julkaistut kohteet ovat hyvää arkkitehtuuria. On mukavaa päästä lukemaan tarinoita muiden sotilaskotien sisarista ja mitä he ovat tehneet. Olen aktiivinen ja innokas harrastaja. Lehti tulee säännöllisesti ja säilyy ilona ja hyötynä pitkään. Lehdessä on monipuolisia juttuja, joissa esitellään kehitysvamma-alan hyviä käytäntöjä, mutta uskalletaan tuoda esille myös alan epäkohtia. Jokaisesta numerosta on löytynyt jotain mielenkiintoista järjestöön ­liittyvää asiaa. Vuosisuunnitelman teossa verraton i­ deoitten tuoja, lehti mukana ­kokouksissa. Aiemman miltei pelkästään järjestötoimintaa esittelevän lehden rinnalle on noussut alan kehitystä seuraavia artikkeleita. Advokaatti on ammattijärjestön julkaisuna varmasti yksi parhaista. Tulisi myös tähdentää lehden lukemisen tärkeää roolia ammattitaidon ylläpitämisestä, joten kanteen on hyvä saada lukemiseen motivoivia otsikoita. Kaipaisin ehkä laajempaa näkö­ kulmaa näin yliopisto-opettajana. Täydentää sopivasti alan ammattikirjallisuutta. 13

14 MAINONTA Huomatuimmat mainokset tukeutuvat vahvasti lehden sisältöön. Yli 70 prosenttia aktivoituu lukemaan mainosta. Kaikkien tutkittujen lehtien mainosten keskihuomioarvo on 50 %. Vaihteluväli oli 46 – 83 %. Kolmannes lukijoista perehtyy mainoksiin tarkasti. Yli 40 prosenttia katselee ja lukee osan ­mainosten sisällöstä. Perehdyin mainokseen tarkasti 28,4 % Katselin mainosta ja luin osan siitä 43,6 % Silmäilin mainosta 25,1 % Ohitin mainoksen, aion tutustua siihen myöhemmin 1,3 % Ohitin mainoksen siihen tutustumatta 1,7 % 0 10 20 30 40 50 Ammatti- ja järjestölehtien mainokset saavat kolmanneksen vastaajista kokeilemaan ­mainostettua tuotetta tai palvelua. Saa minut käymään mainostajan liikkeessä tai myymälässä 4,7 % Saa minut asioimaan yrityksen verkkokaupassa 6 % Saa minut hakemaan lisätietoa mainostajan kotisivuilta 20,1 % Saa minut kertomaan tuotteesta/palvelusta/julkaisijasta ystävilleni tai tuttavilleni 23,9 % Houkuttaa kokeilemaan tuotetta tai palvelua 34,2 % Saa minut harkitsemaan jonkun tuotteen tai palvelun hankkimista 40,9 % 0 10 20 30 40 50

Parhaiten huomattuja mainoksia Advokaatti Lakimiesliiton Koulutus on juridiikan kouluttajista ykkönen. Tiivistämme käyttöösi olennaiset tiedot, jotta menestyt työssäsi ja voit ottaa rennosti vapaa-ajalla. Taloustutkimus/Yrityskuvat 2013 Rikos- ja prosessioikeus 25.2. Johanna Hirvi, Lakimiesliiton Koulutus, yksikön johtaja Oikeudenkäyntitaidot-brunssisarja 4.3. 1. Oikeussalikäyttäytyminen 25.3. 2. Riita-asian kirjallinen ja suullinen valmistelu 3.4. 3. Riita-asian pääkäsittely 6.3. 2.4. 11.4. Huhtikuu IT-sopimukset Henkilötietojen siirtäminen ja pilvipalvelut 13.2. 7.3. 27.3. 9.4. 24.4. 15.5. 5.6. Jäsenetu-/normaalihinta 495/630 € 370/495 € Perhe ja perintö 18.3. 7.4. 22.5. Perillisasema, osakkuus ja perinnönjako kuolinpesässä Ennakkoperinnöt ja muut lahjat osituksessa ja perinnönjaossa Lapsioikeuden ajankohtaispäivä 450/630 € 495/630 € 450/630 € Rahoitus ja vakuudet 11.2. 19.3. 16.4. 23.4. 21.5. Pankki- vai bondirahoitus? Luottojen uudelleenjärjestelyt ja velkojien asema Rahoitusinstumentit Rahoituksen ajankohtaispäivä Yrityskaupparakenteet ja kauppahinnan tarkistusmekanismit Sopimusten laadinnan erityiskysymyksiä kansainvälisessä sopimusympäristössä Sopimusten räätälöinti käytännössä - sopimusmallien ja yleisten ehtojen oikea käyttö Osakassopimukset Ulkoistuksen ajankohtaispäivä 540/680 € 540/680 € 395/495 € 495/630 € Työoikeus asiantuntijoille. Asiantuntijalta. 10.4. 8.5. 990/1330 € 370/495 € 370/495 € 370/495 € Sopimusoikeus Juridiikan koulutusta Immateriaali- ja IT-oikeus Jäsenetu-/normaalihinta 495/630 € Ne bis in idem ja itsekriminointi 395/495 € 395/495 € 395/495 € 540/680 € 395/495 € Hintoihin lisätään alv. Syrjintää ja tasapuolista kohtelua koskevat riidat Työnantajan uudelleensijoitus- ja takaisinottovelvollisuus Työoikeuden uusin oikeuskäytäntö Liiketoiminnan luovutuksen vaikutukset työsuhteisiin Osatyökykyisen työntekijän työsuhteeseen liittyvät käytännön kysymykset Kilpailukieltoehdon pätevyys työsuhteessa Työoikeuspäivät 2014 370/495 € 370/495 € 370/495 € 495/630 € 495/630 € 370/495 € 495/630 € Yhteisöoikeus ja yritystoiminta 27.2. 14.3. 26.3. 23.4. Huhtikuu 8.5. 14.5. 20.5. Kesäkuu Yrityksen sukupolvenvaihdos Tilinpäätöksen tulkinta ja analysointi Osakeyhtiön päätösten moittiminen ja vastuun toteuttaminen käytännössä Yrityksen ja liiketoiminnan arvonmääritys Omistajaohjaus osakeyhtiössä In-house Legal Counsel Suuri Kilpailupäivä 2014 – kaupat-kartellit-korvaukset Järjestön johtamisen Must Know Yrityksen tietoturvapäivä 450/630 € 540/680 € 395/495 € 540/680 € 395/495 € 395/495 € 540/680 € 495/630 € 495/630 € Ympäristö ja asuminen 12.3. 13.5. 14.5. Maankäytön ja rakentamisen ajankohtaispäivä Asunto- ja kiinteistökaupan virheet Asunto-osakeyhtiölaki – kokemuksia uudesta asunto-osakeyhtiölaista 495/630 € 495/630 € 370/495 € Hintoihin lisätään alv Pidätämme oikeudet muutoksiin. Helsingin seudun kauppakamari on Suomen monipuolisin ajankohtaiskouluttaja. Lakimiesliiton Koulutus on osa koulutuskokonaisuuttamme, johon kuuluvat lisäksi Kauppakamarin Koulutus ja Kuntakamarin Koulutus. www.lakimiesliitonkoulutus.fi • Puhelin (09) 2286 0358 • asiakaspalvelu@lakimiesliitonkoulutus.fi ► Huomioarvo 80 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 38 % vastaajista 15

16 Kirjastolehti ► Huomioarvo 64 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 20 % vastaajista

Parhaiten huomattuja mainoksia Kotipuutarha Puutarhan kuningattaret Piha & terassi TURUN MESSUKESKUS -MESSUT 28.–30.3. • Upea yli 500m² yleiskoristelualue ”Puutarhan kuningattaret” ja Keittiöpuutarha-alue • Perinnekasvinäyttely- ja myymälä • Runsas ohjelma täynnä tietoiskuja, työnäytöksiä ja puutarhaasiantuntijoita. • Noin 150 näytteilleasettajaa! Tutustu monipuoliseen ohjelmaan www.pihapuutarhamessut.fi " Liput 14 € , lapset 7–15-vuotiaat 5 €, eläkeläiset, opiskelijat 10 € Avoinna pe–la 10–18, su 10–17 Tällä kupongilla normaalihintaisesta (14 €) aikuisten alennus messulipusta. Keittiöpuutarha -4€ Puutarhanhoito Piharakennukset ► Huomioarvo 77 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 47 % vastaajista 03_2014_Kotipuutarha_PihaPuutarha_109x148.indd 1 10.2.2014 8.46 17

18 Martat TEEMA- JA KIERTOMATKAT Pääsiäinen Riiassa • 18. – 21.4...............................................................345,- Itä-Viron helmiä Voimaa arkeesi – Kauneinta Karjalaa– Viron Pyhäjärvelle RISTEILY HYVINVOINTIMATKA • 10. – 13.4. 375,– Laatokan ja Äänisen • 8. – 13.6. alk. Puolihoitoruokailut, 2 kylpylähoitoa, Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden Emmi Lauslehdon ja Roosa Lehmosen suunnittelema/vetämä hyvinvointia edistävä erikoisohjelma. • 18. – 21.4. ............................................................345,Sound of Music Tartossa • 25. – 27.4. 290,Türin kukkapäivät • 16. – 17.5. 155,Evita-musikaali Tartossa • 23. – 25.5. 255,Jänedan kukkapäivät • 24. – 25.5. 165,Riian oopperajuhlat • 12. – 15.6. 365,Tom Jones Tallinnassa • 17. – 18.6. 155,Tallinnan Laulu- ja tanssijuhlat • 5. – 6.7. 195,Saarenmaan oopperajuhlat • 21. – 24.7. 465,................................................................................................... ........................................................................................................... 585,– .................................................................................................. Risteilyllä luennoimassa sotahistorioitsija, everstiluutnantti Ari Raunio, sekä martta Anneli Palokangas, konsertoimassa Eija Sinikka – Vihtijärven Marttojen puheenjohtaja! Bussikuljetuksia eri puolilta Suomea. ..................................................................................................... ....................................................................................................... ......................................................................................................... ................................................................................................................... .................................................................................................... KÄSITYÖMATKA Hiidenmaalle • 3. – 5.6. 395,– Tiina ErkkiläWahteran johdolla Puolihoitoruokailut, Tiinan luento hyvää tekevästä neulomisesta sekä neulevinkkejä, virolaisia perinteisiä käsityökohteita Hiidenmaalla ja Haapsalussa. MARTTASEURASSA Pekingiin • 1. – 8.11. 1.395,– Puolihoito, runsas retkiohjelma marttojen makuun: Kiinan muuri, Kielletty kaupunki, kokkikurssi, silkkitehdas, Pekingin Ankka –illallinen... Majoitus Pekingin ydinkeskustassa! TEEMA- JA KIERTOMATKAT Vaellus Santiago de Compostelaan • 18. – 26.4. ....................................................... 1.450,Peking ja Kiinan muuri • 22. – 29.5. ...................................................... 1.445,Kroatian helmiä – Dubrovnik ja Korculan saari • 20. – 25.6....................................................... 1.295,Kentin linnoja ja puutarhoja • 27. – 30.6......................................................... 1.145,Risteily Moskovasta Volgalle ja Pietariin • 13. – 20.7. alk. .................................................. 725,Toscana, makujen maailma – matkalla mm. kokkikurssi sekä viininmaistajaiset • 7. – 12.9. ............................................................ 1.495,- Unkarilainen rapsodia • 26. – 29.9............................................................. 845,Pohjois-Kyproksen kierros • 11. – 18.10. ........................................................ 1.185,- Kerää oma Marttaryhmä maailmalle! Pyydä tarjous puh. 010 321 2800 tai ryhmat@matka-agentit.fi ja matkustakaa minne vain haluatte. • HELSINKI, Eerikinkatu 33 • JOENSUU, Kirkkokatu 20 • PORVOO, Lundinkatu 16 • TURKU, Linnankatu 8 E • VAPAA-AJAN MATKAT puh. 010 321 2800 Puhelut 8,28 snt/puh + lankaverk. 5,95 snt/min, matkapuhelimesta + 17,04 snt/min (+ alv). ► Huomioarvo 74 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 39 % vastaajista Matka agentit VARAA MATKASI 24 H www.matka-agentit.fi

Parhaiten huomattuja mainoksia Partio ► Huomioarvo 66 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 23 % vastaajista 19

20 Pelastustieto VAADITHAN KOTIMAISTA! Palvelu ja huolto ovat aina lähelläsi. Suomen johtava liikkuvaan kalustoon kiinteästi asennettavien sammutusvesipumppujen valmistaja. Korkean laadun ja ympäristöystävällisyyden takaamme huolellisella suunnittelulla ja työntekijöidemme hyvällä ammattitaidolla, laadukkailla ja ympäristöystävällisillä materiaaleilla, valmistamiemme tuotteiden perusteellisella testauksella sekä koko henkilökuntamme sitoutumisella tämän laatupolitiikkamme noudattamiseen. Erittäin kestävät kotimaiset TR-vesitykit ammattilaisille yli kolmen vuosikymmenen kokemuksella. TR-Vesitykit Oy on Kaarinassa toimiva metallialan konepaja, joka on jo vuodesta 1981 valmistanut palonsammutustyöhön laadukkaita suomalaisia vesitykkejä sekä niiden lisälaitteita. Yrityksen on perustanut Tauno Rantanen, ja alkujaan yritys toimi nimellä Konepaja T.Rantanen Ky. Esteri 10-2000 Esteri 10-4000 (D-240) Esteri 10-6000 (LK-6000) Esteri 3000K suurtehoruisku ja John Deere Gator 855D Tuotevalikoimaamme kuuluu pääasiallisesti käsikäyttöisiä sekä hydraulisia vesitykkejä, jotka voidaan asentaa paloautoihin, nostolavalaitteisiin, tehdasalueille, tai mihin tahansa missä on tarvetta palosammutuskalustolle. Terätie 4 • 20760 Piispanristi p. (02) 243 3685 • www.trvesitykit.fi Kaiken toimintamme tärkein tavoite on tyytyväinen asiakas. Tuotteidemme kehittely lähtee useimmiten liikkeelle asiakkaittemme esittämistä toiveista. 45 VEIKKO NUMMELA VUOTTA 1968 – 2013 Kotimaisen laadun tunnistat tuotemerkistämme vesitykissäsi. Autoilijankatu 8, 20780 KAARINA | puh. (02) 2162 112 faksi (02) 4692 115 | esteri@veikkonummela.fi | www.veikkonummela.fi Palonsammutusvälineiden osaavat ammattilaiset palveluksessasi. ► Huomioarvo 83 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 44 % vastaajista

Parhaiten huomattuja mainoksia Pikkuväki Kevään kuvakirjauutuuksissa seikkaillaan metsässä Brigitte Weninger Eve Tharlet Pasi yllättää äidin Hinta 23,50 Srk-hinta 21,15 ISBN 978-952-288-060-4 21,15 Kauniisti käyttäytyminen ei ole helppo juttu! Pasi sisaruksineen päättää opetella hyvän käytöksen niksit yllätykseksi äidille. Valloittava Pasi-kani seikkailee jälleen saaden pienet lukijat oivaltamaan elämän tärkeitä asioita. 21,60 21,60 Ulla Lehtonen Sari Airola Mila Teräs Karoliina Pertamo Metsän outo vieras Olga Orava ja metsän salaisuus Hinta 24,00 Hinta 24,00 Srk-hinta 21,60 Srk-hinta 21,60 ISBN 978-952-288-083-3 ISBN 978-952-288-085-7 Outo vieras saa metsän eläimet varuilleen. Miten uuteen tulokkaaseen oikein pitäisi suhtautua? Tietoa ja runoa yhdistävä kirja käsittelee kulttuurien kohtaamisen problematiikkaa lämpimästi, mielikuvituksen ja riimittelyn keinoin. Sisältöä elämään. Pieni Olga Orava haluaisi löytää metsän suuren salaisuuden. Löytyykö se ahmimalla kirjoja tai rakastamalla kovasti? Vai unista ja unelmista? Oksilla hypellessään Olga kohtaa monenmoista metsän elävää – ja kaikilla niillä on oma salaisuutensa. Tilaukset: Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy, puhelin (09) 6877 4530, tilaukset@lastenkeskus.fi Sacrum, p. 020 754 2350, tilaus@sacrum.fi ► Huomioarvo 82 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 36 % vastaajista 21

22 PUU-lehti Puuinfon opintomatka Kanadaan 6.–11.5.2014 PUUINFON OPINTOMATKALLA Kanadan Brittiläiseen MATKAOHJELMASSA MM. • • asuin- ja julkisessa rakentamisessa. • • PUUINFON JÄRJESTÄMÄ opintomatka sisältää ammatil• lisen osuuden lisäksi lennot Helsinki-Vancouver-Helsinki • (turistiluokassa), majoittumisen kahden hengen huoneissa, • aamiaiset, lounaat ja neljä illallista, bussikuljetukset ja • sisäisen lennon paikan päällä, sisäänpääsymaksut, asian• tuntijatapaamiset ja opastukset sekä matkanjohtajan • palvelut. • Matkan hinta on 3.729,- €/hlö + alv. • Columbiaan erityisteemoina ovat korkeat puukerrostalot, puun käyttö sairaalarakentamisessa sekä CLT:n käyttö Olympic Oval pikaluisteluareena Ronald MacDonald –talot Surrey Memorial Hospital North Vancouver City Hall Asunto- ja aluerakentamista sekä kerrostaloja Capillano Suspension Bridge University of British Columbia FPInnovation BC Forestry Innovation and Investment University of Northern BC Wood Innovation Center Prince George Regional Hospital Care and Assisted Living –kohde Paikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä. Lisätietoja antaa Kirsi Pellinen, kirsi.pellinen@puuinfo.fi. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan: ► Huomioarvo 81 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 34 % vastaajista

Parhaiten huomattuja mainoksia Reserviläinen Suomen ryhdikkäin yliopisto Maanpuolustuskorkeakoulu kouluttaa kaikki Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen upseerit. Valmistuneet upseerit työskentelevät monipuolisissa tehtävissä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Tie Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen johtaviin tehtäviin kulkee Maanpuolustuskorkeakoulun kautta. 3.3. - 1.4.2014 ► Huomioarvo 78 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 48 % vastaajista 23

24 Secretarius ► Huomioarvo 91 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 63 % vastaajista

Parhaiten huomattuja mainoksia Suomen Autolehti www.tecalemit.fi Parhaat työkalut diagnosointiin Diagnosointitarpeisiin merkkiriippumattomat huipputesterit Kattava valikoima testereitä eri tarpeisiin: Laajat tietokannat Innovatiivinen Texa Google Search Helppo päivityspalvelu Kysy lisää myyjiltämme: Laitemyynti p. 0290 06 201 Huoltotilaukset p. 0290 06 211 Varaosatilaukset p. 0290 06 212 Ohjelmasopimus ja päivityspaketit vapaasti valittavissa – ei ostopakkoa Texa Axone 4 Texa Navigator Nano • Tablettiaikakauden laite diagnosointiin • Kehittynein ja erittäin pienikokoinen diagnosointityökalu kaikille ajoneuvoille missä OBD-pistoke • Texa Google Search tietokanta, missä tuhansia todennettuja ratkaisuja käyttäjien ulottuvilla • Langaton - vapautta työskentelyyn • Voidaan yhdistää Texa kannettaviin laitteisiin, erinomainen pari esim. Axone 4 JiPS.fi • Päivitykset myös matkapuhelinverkon kautta Päivitä nyt diagnostiikkalaitteesi ajan tasalle – Tecalemit palvelee sinua! ISO 9001:2008 ISO 14001:2004 Tecalemit Oy • Ruosilantie 18, 00390 Helsinki • Vaihde 029 006 200 • www.tecalemit.fi ► Huomioarvo 67 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 41 % vastaajista 25

26 Taloustaito SAAMMEKO SÄÄSTÄÄ sinulle KOTTIKÄRRYLLISEN RAHAA? ÄLÄ MAKSA LIIKAA PALKKIOTA ASUNNONVÄLITTÄJÄLLE! Myyntiturva välittää asuntoja kiinteillä välityspalkkioilla, jotka ovat tuhansia euroja muiden välittäjien palkkioita pienempiä. Katso, paljonko sinä voit säästää välityspalkkioissa, kuinka säästö syntyy ja miten asiakkaat arvioivat meitä: myyntiturva.fi MYYNTITURVAN VÄLITYSPALKKIOT 31.3.2014 SAAKKA: PALAUTETTA ASIAKKAILTAMME Välittäjämme oli aivan ihana! Ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa hänestä. Tämä oli kolmas avullanne myyty asunto, tuskin viimeinen, joten yhteistyö on sujunut hyvin. Asuntoni myytiin ennätysvauhdilla ja ammattitaidolla! Ei mitään valittamista, hyvin meni asiat :) Välitystyö sujui erittäin hyvin, täydet 10 pistettä. Uusi politiikka välityshinnoissa on selkeydessään enemmän kuin tervetullut! Myyntiturva on asuntosijoituspalveluiden markkinajohtajan Vuokraturvan myyntivälitykseen erikoistunut osa. Kiitos kaikesta avustanne, voin lämpimästi suositella palvelujanne muillekin. Edustajanne oli loistava kiinteistövälittäjäammattilainen, joka myi omistamani huoneiston ensimmäisellä näytöllä! Vieläpä täyteen hintaan. Soita ja sovi tapaaminen! Puh. 010 2327 400 ► Huomioarvo 72 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 53 % vastaajista

Parhaiten huomattuja mainoksia TEK-tekniikan akateemiset VAL AV TEKS FULLMÄKTIGE 2014 Läsa mer: vaalit.tek.fi/sv Vaikuta äänelläsi TEKin valtuuston kokoonpanoon toimintakaudeksi 2014–2017. Kenet haluat valtuustoon käyttämään TEKin ylintä päätäntävaltaa? Vaali-infoa ja ehdokkaat löydät uusimmasta TEK-lehdestä tai netistä, jossa voit myös vaalikoneella testata kenen ehdokkaan näkemykset ovat lähinnä omiasi. Äänioikeutettuja ovat kaikki Tekniikan Akateemiset ry:n ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF rf:n vuosijäsenet ja kunniajäsenet. Voit äänestää joko sähköisesti tai postitse. vaalit.tek.fi ► Huomioarvo 65 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 36 % vastaajista 27

28 Ulkopolitiikka leikkaa irti Klubikortti Voimassa 12/2014 asti (kääntöpuolella olevien osoitetietojen kanssa) Ajankohtaista klub Klubiedut Gaudeamukselta Pirkko Vartiainen, Seija Ollila, Harri Raisio ja Johtajana kaaoksen reunalla Klubitarjous 27€ (ovh 38 €) Yrityksissä ja yhteisöissä törmätään yhä use ratkaisua. Kaaoksen reunalle ajautuminen ei Teos auttaa ymmärtämään pirullisia ongelm budjetin laatimiseen. Teos hyödyntää kompleksisuusajattelun tarj sellaisia, miltä ne aluksi näyttävät. Uusi näkö löydetty ratkaisua perinteisillä menetelmillä. Tapio Raunio & Matti Wiberg (toim.) Eduskunta Klubitarjous 27 € (ovh 38 €) Uutuusteos osoittaa eduskunnan kehittynee Eduskunta käyttää kansanvaltaa puolueiden valtaa? Entä mitä valiokunnat tekevät ja mih Eduskunnan asema Suomen politiikassa on tietopaketti kaikille Suomen yhteiskunnasta Pysyvä etu Gaudeamukselta UP-klubikortilla saat lisäksi kaikista Gaudeamuksen kustantam kun ostat kirjasi Kirja & Kahvi -kaupasta (Vuorikatu 7, Helsinki osoitteesta tilaukset@gaudeamus.fi. ► Huomioarvo 77 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 39 % vastaajista

Parhaiten huomattuja mainoksia Viherympäristö Viherympäristö 1/2014 1 Lohkarekivi, musta Roomalaiset kivet, hiekkapuhallettu profiloitu, HP 859 Kuru Tukimuurielementti, h 3000 mm, graafinen betoni Betonikiviä jo 40 vuoden ajan Rudus aloitti ensimmäisenä Suomessa betonikivien koneellisen valmistuksen 40 vuotta sitten. Tuotekehityksemme tuloksena on syntynyt monia uusia tuotteita ja olemme maisematuotteiden markkinajohtaja. Uusimpia tuotteitamme ovat hiekkapuhalletut profiloidut Roomalaiset kivet sekä luonnonkivimäiset, vettä hyvin läpäisevät Louhi-kivet. Rudukselta saat myös betonit, kiviainekset, betoniset infrarakentamisen tuotteet, murskausurakoinnin ja kierrätyksen. Olemme mukana Tampereen Viherpäivillä 11.-12.2. osastolla nro 43. Tervetuloa tutustumaan! www.rudus.fi ► Huomioarvo 79 % ► Mainosta piti kiinnostavimpana 46 % vastaajista 29

Maksimoi mixisi. Parhaat pankki- ja vakuutustuotteet aiheuttavat pitkiä ja rauhallisia yöunia. Sama pätee myös mediasuunnitteluun. Tutkimme hiljattain kampanjan, jossa ostokiinnostus erästä ammattijärjestöjen jäsenille suunnattua vakuutustuotetta kohtaan lisääntyi jopa 98 %, kun mediamixiin lisättiin ammatti- ja järjestölehtiä. Pettämättömän tehokasta, eikö? Tutustu menestystarinaan osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/maksimoi_caset

Mikä tekee hyvästä aikkarimainoksesta hyvän? Tutkimme mainonnan vaikuttavuutta viidellä eri toimialalla. Tutustu ja poimi vinkit osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/mediajamainonta NAM! EHDESSÄ OS AIKAKAUSL ARVIKEMAIN HYVÄ ELINT 1 Ruoka & juoma WAU! EHDESSÄ OS AIKAKAUSL VOINTIMAIN HYVÄ HYVIN TUSMAINOS HYVÄ SISUS 1 Hyvinvointi IC! ! CZHIP EHDESSÄ AIKAKAUSL Tutustu myös vuoden 2013 parhaisiin aikkarimainoksiin osoitteessa www.aikakausmedia.fi/ aikkarimainokset2013 tai pyydä itsellesi painettu kappale Aikakausmediasta! Pukeutuminen Ä AUSLEHDESS AINOS AIKAK HYVÄ AUTOM 1 1 Sisustaminen WROOM! AUSLEHDESSÄ IMAINOS AIKAK HYVÄ MUOT 1 Autot Tulossa: Kosmetiikka Vuoden aikkarimainokset 2013 31

ADAM ► 5500 lukijan mielipide 26 ammatti- ja järjestölehdestä ► Lukijat: Aikuisia, hyvin toimeen tulevia ja koulutettuja kaupunkilaisia. Päättäjiä. Lehteensä sitoutuneita. ► Lukeminen: Kotioloissa ja mieluiten paperilta. ­Lukemiseen varataan reilusti aikaa. ► Kouluarvosana: Lähes kiitettävä arvosana sisällölle, ulkoasulle ja lehdelle kokonaisuudessaan. ► Mainonta: Parhaiten huomatut mainokset tukevat vahvasti lehden sisältöä. Yli 70 prosenttia aktivoituu l­uke­maan mainosta. ► Tutkimuksen tulokset sähköisessä muodossa ­osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/adam