OMPPU-ORAVAN & JÄTSKI-JÄNIKSEN LEHTIRETKET Mediakasvatustuokioita varhaiskasvatukseen

Askartele hahmoista tikkunuket. 2

Järjestä lehtiretki Aikakauslehdet soveltuvat mainiosti avuksi pienten lasten mediakasvatuk­ seen. Niiden avulla lasten kanssa on mahdollista käsitellä turvallisesti esi­ merkiksi kuvia, mainontaa, tarinoita ja erilaisia kertomisen tapoja. Aikakauslehdet tarjoavat loputtomasti tietoa eri aiheista: musiikista, teknii­ kasta­, matkustamisesta, luonnosta, liikunnasta, autoista jne. Lehtien tutkiminen yhdessä aikuisen kanssa kannustaa lasta median kriittiseen ­tarkasteluun, sekä kehittää lapsen ­tiedonhallintataitoja ja itseilmaisua. Tässä oppimateriaalissa ­Omppu-orava­ ja Jätski-jänis johdattavat lapset kym­­­ me­nelle erilaiselle lehtiretkelle. Lehti­ retket ovat lyhyitä ­teemoitettuja media­ kasvatustuokioita, joita on mahdol­lista toteuttaa esimerkiksi päivä­kotien pienryhmissä. Julkaisija: Aikakausmedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta Paino: Star-Offset Oy 2014 Jokainen lehtiretki sisältää lapsen ja aikuisen välistä keskustelua, konk­ reettisen aikakauslehtitehtävän sekä leikki-idean aiheen jatkokäsittelyä varten. Järjestääksesi lehtiretken tar­ vitset käyttöösi vain askarteluvälineitä sekä kasan aikakauslehtiä. Lehtiretkien tehtävät ja keskustelukysymykset ovat sovellettavissa erilaisille lapsiryhmille sopiviksi. Hyödyntämällä oppimateriaalin hah­ moja, kuvia ja loruja voit luoda jokaises­ ta lehtiretkestä omalle lapsi­ryhmällesi todellisen seikkailun. Materiaalin teh­ tä­vä­sivut on tarkoitettu kopioitaviksi lisätehtäviksi lehtiretkien teemojen käsittelyyn. Antoisaa tutkimusmatkaa aikakaus­ lehtien parissa! Tekstit: Maija Puska Kuvitus: Mira Mustonen Ulkoasu ja taitto: Outi Sonkamuotka Aikakausmedia Lasten tarinat: Oiva Reuter, Sulo Reuter ja Aapo Reuter 3

4

Lehtiretki alkaa Omppu-orava hyppäsi oksalle, hihkui ja hännästään veti. - Minä tahdon tutkimusretkelle, ja aion lähteä heti! Jätski-jäniskin sil oin huolissaan ujosti supatti kolossaan: - Niin paljon on mulla lehtiä, kuinka mä voisinkaan ehtiä, yksin ne kaikki tutkia. Tarvitsen lasten apua. Omppu pakkasi reppuun kynät ja sakset, kuvat, sanat ja kirjaimet. Huusi kolon ovelta Jätskil e: - Tule mukaan lehtiretkelle! 5

6

Tunteelliset Teemat: tunteet, vuorovaikutustaidot Kaikilla on hyviä ja huonoja päiviä. Joskus saattaa tuntua siltä, että kaikki ärsyttää. Toisena päivänä taas saattaa hymyilyttää ihan muuten vaan. • Mistä tunnistaa, että toista pelottaa tai että hän on iloinen? • Miltä sinun naamasi näyttää, kun olet surullinen? • Mitä kannattaa tehdä, jos oma kaveri vihastuu? TEHTÄVÄ Etsi lehdistä kuva ihmisestä, joka on joko • iloinen • surullinen • onnellinen • vihainen tai • yllättynyt Leikkaa kuva irti. Anna muiden arvata, mitä tunnetta kuva esittää. Mistä itse päättelit, että kuvan ihminen on iloinen, surullinen, vihainen tai yllättynyt? Mitäköhän kuvan ihmiselle on tapahtunut, että hän tuntee näin? Matki kuvan ihmisen ilmettä. LEIKKI-IDEA Koululeikin opettaja on tänään erityisen iloinen. Miksiköhän? 7

Pari kuvaa Isoisän kameran Jätski kerran näki tutki sitä, käänteli, voi hyvä herrasväki! Kamerassa siel ä täällä oli nappuloita Jätski mietti, kummasteli päätti painaa noita Sil oin kamerasta kirkas valo välähti Voi pupun pöksyt, Jätski aivan säikähti! Isoisän kameralla ihan ilman lupaa Jätski-jänis vahingossa otti pari kuvaa. 8

Valokuvaaja Teemat: taide, kulttuuri, medialukutaito, oma mielipide Valokuva on kameralla otettu kuva. Lehtiä varten otetut valokuvat siirretään yleensä kamerasta tietokoneelle ja tietokoneella niitä voidaan vielä muokata, eli esimerkiksi värittää, kallistella ja rajata, ennen kuin ne päätyvät lehteen. • Oletko itse joskus ottanut valokuvia? • Minkälainen on sinun mielestäsi hyvä valokuva? • Ovatko valokuvat aina ihan samanlaisia kuin niiden kuvattavat kohteet? TEHTÄVÄ Selaa aikakauslehteä ja etsi valokuvia. Mitä kuvissa näkyy? Laske, kuinka monessa valokuvassa näkyy ihminen. Valitse valokuvista omasta mielestäsi ihanin, esittele se ryhmälle ja perustele valintasi. Piirrä sitten valitsemastasi valokuvasta oma versio paperille värikynillä. LEIKKI-IDEA Leikkikää oman lehden tekemistä. Kuka kirjoittaa jutut ja kuka ottaa kuvat? Kuka esiintyy kuvissa? Minkälaisia kuvia lehteenne tulee? 9

”Olipa kerran Omppu-orava ja Jätski-jänis. He katsoivat televisiosta hurjaa ohjelmaa, jonka nimi oli Hurjaboo. Kun ohjelma loppui, heidän piti odottaa viikko, niin se tuli takaisin. He päättivät mennä metsään. Metsässä he näkivät sieniä, mustikoita, tulppaaneja, ruusuja. Ja kun he tulivat kotiin, he menivät nukkumaan ja sen pituinen se.” Oiva, 5 v. ”Ja se Aapo oli pieni pieni. Se söi omenaa. Auto ajaa kovaa ja se meni leikkimään ja meni pikkuautoilla leikkimään ja autoilla.” Aapo, 2 v. ”Olipa kerran yksi haisunäätä, joka asui yksin. Ja yhtenä herttaisena sunnuntaina haisunäätä meni piiloon. Eikä ne sen kaverit tiedä missä se on. Ja sitten tapahtui niin, että kasvoi yksi kissa ja se oli paha ja se oli ilkeä ja se tönäsi ne kaikki sen haisunäädän kaverit veteen. Ja se kissa meni veteen ja yksi hai söi sen ja sitten se hai kuoli ja yksi valas söi sen. Ja sitten tuli sade ja ne ankat tuli metsästä. Sen pituinen se.” Sulo, 3,5 v. 10 Esimerkkejä eri-ikäisten lasten omista saduista

Oma satu Teemat: sadutus, kieli, itseilmaisu Lehtien kuvat ja tekstit kertovat monenlaisia satuja ja ­tarinoita. Joskus kuva voi kertoa ihan erilaisen tarinan kuin siihen liittyvä lehtijuttu. • Minkälaisista tarinoista sinä pidät? • Minkälaiset tarinat ovat mielestäsi pelottavia? Miksi? TEHTÄVÄ Valitse aikakauslehdestä kuva ja kerro siitä tarina. Aikuinen kirjoittaa tarinan ylös ja lukee lopuksi tarinan sinulle, jotta voit tehdä siihen tahtomiasi korjauksia. Lasten valitsemista kuvista ja niihin liittyvistä ­tarinoista­ voi koota vaikka kirjan tai seinänäyttelyn vanhemmille. LEIKKI-IDEA Kertokaa toisillenne satuja tai vitsejä vuorotellen. 11

Auta Omppu-oravaa ja väritä kaikki ympyrät punaisiksi, neliöt sinisiksi ja kolmiot keltaisiksi.

Muotomato Teemat: matematiikka, taide Oletko huomannut, että muotoja on kaikkialla? Ovi on suorakaide, nappi voi olla ympyrä ja ikkuna voi olla neliö. • Mitä muotoja sinä muistat? • Miltä ne näyttävät? TEHTÄVÄ Selaile aikakauslehtiä ja leikkaa irti suorakaiteet ja ­ympyrät. Onko joku kirjain ympyrän muotoinen? ­ Ovatko valokuvat suorakaiteita vai neliöitä? Liimaa l­ öytämäsi ­ympyrät ja suorakaiteet jonoiksi ­paperille. Näin saat ­ympyrämadon ja suorakaidemadon. Piirrä madoillesi kasvot. LEIKKI-IDEA Kerätkää erilaisista esineistä muotomatoja lattialle. 13

Riippukeinussa Liehuvan kuusen latvassa on Omppu-oravan kolo siel ä omassa riippukeinussa on Ompulla hyvä olo 14

Ympäristö Teemat: ympäristö, luonnontieto Eläimet ovat suloisia ja niillä kaikilla on oma elinympäristönsä. • Onko teidän perheessänne kotieläimiä? • Mitä eläimiä olet nähnyt luonnossa? TEHTÄVÄ Etsi aikakauslehdistä kuvia eläimistä ja leikkaa kuvat irti. Mitkä eläimet ovat sinulle tuttuja? Onko joukossa eläimiä, joita et vielä tunne? Selvitä, mitä ne ovat. Jakakaa ryhmän kanssa kaikki löytyneet eläimet kahteen eri ryhmään: kotieläimet ja villieläimet. Liimatkaa kaikki kotieläimet yhdelle isolle kartongille ja villieläimet toiselle LEIKKI-IDEA Eläytykää joksikin itsellenne tutuksi lemmikkieläimeksi. Miten valitsemanne lemmikki tavallisesti käyttäytyy? Mitä hän tykkää puuhata? Kokeilkaa leikissä, mitä tapahtuu, kun esittämänne lemmikkieläimet kohtaavat toisensa. 15

16

Mainos­ metsästys Teemat: mainonta, medialukutaito • Mikä on mainos? • Mistä mainoksen tunnistaa? • Miksi lehdissä on mainoksia? TEHTÄVÄ Leikkaa lehdestä irti mainokset. • Kuinka monta ­mainosta löysit? • Mistä mainoksesta ­pidät eniten, entä vähiten? Miksi? • Mitä mainoksessa mainostetaan? • Mitä mainosten kuvissa näkyy? LEIKKI-IDEA Leikkikää kauppaa. Askarrelkaa kaupallenne mainoksia ja jakakaa niitä eri ihmisille. Minkälaisesta mainoksesta isä tykkäisi? Entä päiväkodin keittäjä? 17

Super-Omppu Älä leuhki lihaskimppu, tässä sulle taikatemppu: venytys, voltti ja hurja pomppu, täällä määrää Super-Omppu! 18

Sarjakuva Teemat: kuvakerronta, medialukutaito Sarjakuvissa peräkkäiset kuvat muodostavat tarinoita. ­Kuvien lisäksi sarjakuvissa käytetään puhe- ja ajatus­ kuplia. Sarjakuvissa esiintyy monenlaisia hahmoja, toiset ovat hassuja, kuten Aku Ankka. Joillakin sarja­ kuvahahmoille voi olla myös supervoimia. • Mitä sarjakuvia sinä olet lukenut? • Mitä sarjakuvahahmoja muistat? TEHTÄVÄ Selaile sarjakuvalehtiä ja tutki niiden hahmoja ja puhe­­ kuplia. Minkälaisia sarjakuvien hahmot ovat? Mitä ne ­tekevät? Onko puhe- ja ajatuskuplissa käytetty ­muita merk­kejä kuin kirjaimia? Mitä nuo merkit voivat ­tarkoittaa? Piirrä viereisen sivun tyhjään sarjakuvaruudukkoon oma sarjakuva. Voit käyttää hahmona Super-Omppua tai keksiä oman hahmon. LEIKKI-IDEA Mikä supersankari sinä haluat olla? Muistelkaa, miten ­supersankarit ovat toimineet eri elokuvissa tai ­sarja­kuvissa. Miten sankari on auttanut muita? 19

20 Kopioi sivu ja leikkaa paperinukke irti.

Uudet vaatteet Teemat: mainonta, median välittämät mies- ja naiskuvat Keväisin monissa aikakauslehdissä on kuvia kesävaatteista: mekoista, shortseista, hameista ja uima-asuista. Syksyllä taas lehdet pursuavat kuvia talviasuista: pipoista, kaulahuiveista, toppatakeista ja lämpimistä kengistä. • Miksi lehdissä on niin paljon kuvia vaatteista? • Miten miesten ja naisten vaatteet eroavat ­toisistaan? • Minkälaisissa vaatteissa sinä viihdyt? TEHTÄVÄ Leikkaa viereiseltä sivulta irti kuva Jätski-jäniksestä, väritä se ja liimaa paperille. Etsi sitten aikakauslehdistä jänikselle sopivat uudet vaatteet. Leikkaa ne irti ja pue jäniksen ylle liimaamalla. Esittele lopputulos ryhmälle ja kerro, minkälaisista vaatteista Jätski-jänis tykkää. LEIKKI-IDEA Pukeutukaa hassuiksi aikuisiksi. 21

Auta Omppu-orava labyrintin läpi Jätski-jäniksen luo! 22

Sanalabyrintti Teemat: kirjaimet, lukutaito, hienomotoriikka Kirjaimia yhdistämällä syntyy sanoja ja sanoja yhdistämällä juttuja, uutisia ja tarinoita. Joskus sanat ja kirjaimet muodostavat paperille ikään kuin pieniä labyrinttejä, joiden läpi ja ohi kulkee erilaisia reittejä. • Mitä kirjaimia sinä tunnet ja muistat? • Minkä muotoisia ne ovat? TEHTÄVÄ Etsi lehdistä • Oman nimen kirjaimet • Tuttuja sanoja • Erivärisiä ­ kirjaimia • Lyhyitä sanoja • Pitkiä sanoja Leikkaa kirjaimet ja sanat irti ja liimaa niistä paperille sanalabyrintti. Piirrä kynällä reitti labyrintin läpi. LEIKKI-IDEA Kirjoita isovanhemmillesi kirje. Ei haittaa, vaikka ­kirjaimet eivät ole oikeita, kunhan sinä muistat, mitä kirjeessä lukee. Voit piirtää kirjeeseen myös kuvia ja askarrella sille kirjekuoren. 23

Väritä kuva. 24

Värimeri Teemat: taide, värit, hienomotoriikka Aikakauslehdet pursuavat värejä ja värisävyjä. Oletko huomannut, että keltaista voi olla monenlaista? Aurinko, sitruuna ja leijona ovat eri sävyisiä, vaikka ne kaikki ovat keltaisia. • Mikä sinun lempivärisi on? • Mitkä asiat tai esineet ovat lempiväriäsi? TEHTÄVÄ Valitse yksi väri. Etsi aikakauslehdistä valitsemasi värisiä kuvia, taustoja ja kirjaimia. Leikkaa ne irti ja paloittele pieneksi silpuksi. Liimaa sitten palat sekaiseen järjes­ tykseen paperille. Huomaatko, että paperisi on täynnä eri ­värisävyjä? Niistä muodostuu kokonainen värivaltameri. LEIKKI-IDEA Muovaile muovailuvahoista erivärisiä palloja ja kokoa niistä iso värikäs lumilinna. 25

26

Lehtiretki loppuu Nyt on lopussa lehtiretki, Omppukin tuolilta hypätä ehti. - Tämä oli hauskaa, hän huudahtaa ja lattiaa hännällä rummuttaa. Mutta Jätski-jänistä itkettää: - Eikö voitaisi yhtään enempää, tutkia lehtiä yhdessä? Vielä paljon jäi näkemättä. - Älä itke jänis höppänä, sanoo Omppu ja ottaa kädestä. - Tullaan takaisin toisella kerralla, mutta välil ä käydään kotona! 27

Omppu-Oravan & Jätski-jäniksen lehtiretket Omppu-orava ja Jätski-jänis johdattavat päiväkoti-ikäiset lapset kymmenelle erilaiselle lehtiretkelle. Lehtiretket ovat lyhyitä teemoitettuja mediakasvatustuokioita varhaiskasvatukseen. Mediakasvatuksen avulla lapset oppivat huomioimaan ja analysoimaan ympäröivää mediaa, sekä luomaan erilaisia tuotoksia heille merkityksellisistä asioista. Tämä oppimateriaali kannustaa näkemään ja tutkimaan maailmaa luovasti ja toisin, myös median perinteisiä malleja kyseenalaistaen. Aikakauslehti opinnoissa Aikakausmedian Aikakauslehti opinnoissa -toiminta tukee lasten ja nuorten medialukutaidon kehittymistä ja aikakauslehtien opetuskäyttöä. Toiminnan tavoitteena on tutustuttaa lapset ja nuoret aikakauslehtiin ja kasvattaa heistä monipuolisen lukutaidon myötä aktiivisia kansalaisia. www.aikakauslehdet.fi/opetus 28