WAU! Hyvä SISUSTUSmainos aikakauslehdessä 1

Millainen on hyvä SISUSTUS­ mainos? Aikakausmedia halusi selvittää, mikä saa lehden lukijan pysähtymään mainoksen kohdalla, ihastumaan ja muistamaan sen. Mainosten huomio- ja lukuarvot tiedetään, vaan emme oikeastaan tiedä miksi juuri nämä mainokset huomataan ja luetaan. Uudenlainen semioottis-kvalitatiivinen tutkimus selvitti sisustusalan parhaiden aikakauslehti­ mainosten salaisuuden. 2

4 5 6 8 10 14 18 20 22 24 28 30 32 36 tutkimuksen toteutus semioottinen analyysi 1. Tunnelma ja tyyli 2. HARMONIA 3. VÄRIT 4. Tavarat pääasia 5. Kodikkuus 6. Vuodenajat 7. valikoima 8. brändit 9. Sisustusideat 10. vastaa tarpeeseen Värien merkityksistä myyttejä sisustusmainonnassa 3

Tutkimuksen toteutus A B Syvähaastattelut kuluttajien parissa: Mainosten semioottinen analyysi: \\ 15 tunnin mittaista haastattelua \\ Tutkimukseen valittujen mainosten ulkoasun ja sisällön semioottinen analyysi \\ Etnografinen metodi: lukijat saivat selata lehtiä rauhassa ja kertoa vapaasti, mitä mieleen tulee: vaikutelmia, mielipiteitä, reaktioita \\ ehtiin oli sijoiteltu eri lehtitalojen tutkimuksissa vuonna L 2012 parhaita huomio- ja lukuarvoja saaneita mainoksia (sekä muutamia huonompia arvoja saaneita vertailu— pohjaksi) \\ M illaiset värit, muodot ja toteutustavat vetoavat sisustustoimialalla ja miksi? \\ Millaiset ”tarinat” ja myytit mainoksissa vetoavat? \\ T utkimuksessa käytetyt lehdet (tammikuulta 2013) selailumateriaalina: Anna, Avotakka, Deko, Divaani, Glorian Koti, Kodin Kuvalehti, Koti ja keittiö, Meidän Talo, Unelmien Talo & Koti, Valitut Palat Tutkimuksen toteutti Valores Consult / Vaula Norrena helmikuussa 2013. Lainausmerkeissä esiintyvät kommentit ovat tutkimushaastatteluista. 4

Semioottinen analyysi I orientoiva II kertova III myyttinen Iv soveltuvuus Semioottinen analyysi selvittää tutkimuskohteensa viestintää erityisesti piilotajuisilla, myyttisillä ja symbolisilla tasoilla. Orientoiva taso Myyttinen taso Viestinnän värit, muodot, typografiat, kuvakompositio, rytmi, perspektiivit, mittakaava, aistivaikutelmat – mitä ja miten nämä viestivät. Se mikä luo selittämättömän voimakkaan tunnelatauksen. Se minkä tulkitsemme välittömästi meille hyvänä (tai pahana), haluttavana (tai ei-haluttavana) asiaintilana. Myytit, symbolit, arkkityypit, stereotyypit, universaalit arvot, hyvä-paha-kahtiajaot. Kertova taso Kaikki mikä luo tarinan. Miljöö, hahmot, esineet, eleet, rituaalit, viiteryhmä, sankarit, roolit, teot, tarina ja sen opetus. Vuorovaikutussuhteet, statuksen osoittaminen. Soveltuvuus Kuinka hyvin viestintä soveltuu ko. toimialalle, tuoteryhmälle ja brändille. Mainonta puretaan semioottisesti ja selvitetään, millaisia arvoja se lukijalle välittää. Lukijan oma kulttuuri ja tausta vaikuttavat siihen, miten hän lukee mainontaa ja minkälaisia arvoja kannattaa tai ei kannata. Myytit kuitenkin ovat meihin kulttuurin asettamia ja opettamia, niin että otamme niiden tarjoamat arvot itsestään selvinä, oikeina ja hyvinä. Värien vaikutus taas on suuresti fysiologinen, joten reagoimme niihin varsin yhdenmukaisesti. Kertovalla tasolla lukijalla on eniten aitoa tulkinnan vapautta, ja samat kertomukset voidaan tulkita hyvinkin eri tavoin, lukijan asenteesta riippuen. 5

1. Tunnelma ja tyyli Sisustusmainonnassa erityisesti tunnelma ja tyyli vetää lukijan huomion niin, että hän jää makustelemaan mainoksen pariin. Paras on sellainen tunnelma, joka vetoaa voimakkaasti juuri omaan arvomaailmaan. Luontoa arvostavalle luonnonmukaisia värejä ja materiaaleja, hassuttelevalle jotain humoristista, statusta arvostavalle jotain hienoa ja arvokasta. Ihanasti laitettu sammaleelle, tulee heti kiva retkifiilis, raitis ilma ja metsä... 6 Myös toisenlainen, itselle vieras sisutustyyli kiinnostaa, jos se on kauniisti toteutettu. Sisustuksessa on usein kyse paikasta tai tilasta, jonka haluaisi itselleen tai jossa haluaisi viihtyä. Sisustusmainonta on näin myös päiväunelmointia parhaimmillaan. Tässä on sen tyylinen vitriini, millaisen minä haluaisin.

” Tätä on ihana fiilistellä, että kohta  se kesä tulee. Ja ihanat mansikat ja värit…     KÄÄNNÄ Mainos näkyviin 7

Mansikka Kohti värikylläistä kesää. 8

Kesän 2012 mallisto Mansikka | Päärynä-astiasto | Nature-bambutuotteet | www.pentik.com 9

2. Harmonia Sisustusmainoksen pitää luoda lukijalle hyvä olo. Useimmille se tarkoittaa tiettyä levollisuutta ja harmoniaa kuvassa. Aika on pysähtynyt, esineet ovat kauniisti paikoillaan, mikään ei repsota, eikä kuvassa ole kovin paljon liikettä. Värit ja tavaroiden asettelu ovat tasapainossa, eivät liian pelkistetysti, eikä liian täyteen tupatustikaan. Vain harvoille mainos saa olla voimakkaan kontrastinen ja täynnä tavaraa. Ihmistä ärsyttää omassa kodissa sotkuisuus eikä hän halua katsoa sellaista mainoksessa. Siksi harmonia. Levollinen, rauhallinen, siinä silmä lepää. Vaikkei ole omaa tyyliäkään, mutta kiva katsella. Koe uusi ylellisyyys ” Kaikki on niin rauhallista ja kaunista, että tulee hyvä olo, jotenkin ajaton ja ikuinen. Huh, täähän on villi, aikamoinen sekametelisoppa, ei kyllä iske minuun… Okei haluavat näyttää valikoiman, mutta liian levoton minulle… LLISTO KODINMtA2012 kevä yllätyksellistä ikästä ja staessani Ihanan vär eitä, niin sisu me. minulle tärk emallistojam t aina olleet ellessani tuot VÄR IT ova keväänä kuin suunnit t minulle tänä isestä omaa kotiani ET sävy t ova ävy AIS ans roos PUN t tästä ROOSAN suuria – mitä pidä ä an leisi aika a mie erityisen illa voi saad täliina, Pienillä asio a tyynyä, pöy verannasta? reita kapa pari uutt uja tai aste Hanki vaik pioneja, ruus muutoksia. to... Kimppu isuuden. verhot tai mat ä viimeistelee kokona pöydäll mme ja my ymälöihi Tervetuloa mäläämme! nettimyy Pöytäliina ”Ängö” ekopuuvillaa 60 € Nouda inspiraatiota ja tee ostoksesi osoitteessa… www.gudrunsjoden.com Annamme jokaiselle Vi-Spring vuoteelle kuusi laatulupausta. Ennen kaikkea lupamme, että vuoteesi on erittäin mukava, sillä se on yksilöllisesti juuri sinulle räätälöity. Jokainen Vi-Spring vuode on tilauksen mukaisesti perinteisin menetelmin käsintehty. Se on valmistettu kaikkein hienoimmista luonnon materiaaleista, kuten sataprosenttista brittiläisestä lampaanvillasta. Olemme valmistaneet pussijousivuoteita jo yli sadan vuoden ajan ja luotamme ammattitaitoomme, joten myönnämme vuoteille elinikäisen takuun. Muuta elämäsi ja nuku täydellisiä unia ylellisessä Vi-Spring -vuoteessa. Helsinki Kaani | Imatra Imatran Masku | Järvenpää Viemerö Oy | Kuopio Kuopion Huonekalukeskus Oy | Kurikka Pohjanmaan | Lahti Finnlandia | Lempäälä Finnlandia | Oulu Finnlandia | Raahe Finnlandia | Turku Finnlandia Turku - Amore | Vaasa Kaluste Niemelä | Vantaa Finnlandia Tervetuloa uusille nettisivuillemme : www.vispring.fi 10 Maksuton puh. 0800 951 44 Tukholma: Götg. 44 / Regeringsg. 30 / Stora Nyg. 33 / Upplagsv. 1 | Göteborg: Södra Larmg. 18 | Malmö: Skomakareg. 12 | Oslo: Nedre Slottsg. 15 | Kööpenhamina: Fiolstr. 5 FinlandžSwedenžDenmarkžNorwayžGermanyžAustriažSwitzerlandžFrancežHollandžIrelandžUnited KingdomžUSAžJapan KODIN KUVALEHTI_2012_03_08.indd 1 2012-02-02 13.43

SÄVYT G 467, G 486/TIKKURILA SIJATTU SINUN unellesi Satsaa hyvään vuoteeseen NAUTI IHANIEN MATERIAALIEN KOSKETUKSESTA IHOLLASI 48 kevätkuvasto 2012 11

3. Värit Värit vetävät puoleensa erityisesti naisia. Mieluisat värit jo sinällään saavat pysähtymään ja nauttimaan niistä. Toisillle ne ovat luonnonmukaisia ja pehmeitä, toisille värikkäitä ja villejä, kolmansille arvokkaita ja hillittyjä. Useimmat pitävät sisustuksessa kodikkaista pehmeistä värisävyistä. Joihinkin vetoavat dramaattiset tummat ja juhlavat. taan siitä ideoita omaan joulutunnelmaan. Talven ollessa kylmimmillään aletaan odottaa kevättä ja kevätvärit saavat lukijat ihastelemaan. Vuodenaikaan liittyvät värit saattavat myös herättää (varsinkin naisilla) himon hankkia välttämättä jotain uutta sen väristä. Vuoden­aika vaikuttaa siihen, millaisia värejä silmä hakee. Joulun lähestyessä arvioidaan joulusisustuksia ja poimi- Pentikillä on aina niin HERKULLISET värit! Haluaisin suorastaan syödä nuo, niin ihanaa pimeän talven jälkeen… Uutuusastiasto Valo 12 PENTIK_AVOTAKKA_2.indd 1 ” Pistääkö tuo taulu jo liikaakin?  Jääkö sohva vähän sen varjoon? Kevään uutuusmallisto Gardenia • Pentik Studio • www.pentik.com 16.1.2012 11:41:57

Story – sohva joka on ihan oma tarinansa. Adean valmistama, Petra Lasseniuksen suunnittelema Story-modulisohva on monen tarinan aihe. Storyssä selkeään puusokkeliin on yhdistetty paksunpehmeät tyynyt. Harkitut tikkaukset viimeistelevät rennon komean kokonaisuuden. Saatavana useita eri moduleita, suorasta sohvasta divaanitai kulmasohvaan. Irrotettava kangasverhoilu. www.vepsalainen.com ESPOO | HELSINKI | HÄMEENLINNA | JYVÄSKYLÄ | KOTKA | KUOPIO | KUUSANKOSKI | LAHTI | LAPPEENRANTA MIKKELI | OULU | PORI | PORVOO | ROVANIEMI | SEINÄJOKI | TAMPERE | TURKU | VAASA | VANTAA 13

Tämänkin Tämänkinkylpyhuoneen kylpyhuoneen remontointiin remontointiinasiakkaamme asiakkaammekäytti käytti aikaa aikaakolme kolmevarttia. varttia. Varaa aika Kolme varttia kylppärille -tapaamiseen osoitteessa laattapiste.fi. Laitamme kylppärin puolestasi kerralla kuntoon suunnittelusta toteutukseen. Aikataulu ja budjetti pitävät takuulla. Tämänkin kylpyhuoneen remontointiin asiakkaamme käytti aikaa kolme varttia. Varaa aika Kolme varttia kylppärille -tapaamiseen osoitteessa laattapiste.fi. Laitamme kylppärin puolestasi kerralla kuntoon suunnittelusta toteutukseen. Aikataulu ja budjetti pitävät takuulla. 14 Ihanat värit! Rakastan maanläheisyyttä ja lämmintä ruskeaa.

Katso lähin remontteja tarjoava myymälä laattapiste.fi Espoo I Hyvinkää I Hämeenlinna I Joensuu I Jyväskylä Järvenpää I Kotka I Kouvola I Kuopio I Lahti I Lappeenranta Mikkeli I Oulu I Pori I Porvoo I Rauma I Rovaniemi I Salo Savonlinna I Seinäjoki I Tampere I Turku I Vaasa I Vantaa laattapiste.fi 15

4. Tavarat pääasia Sisustusmainoksessa pääosassa tulee olla tarjottavat tavarat. Niiden pitää näkyä tarpeeksi selkeästi ja kiinnostavasti. Muista katseenvangitsijoista on pikemminkin haittaa. Jos mainoksessa on päärooli ihmisillä, jää sisustus jopa huomaamatta. Ihmishahmot sopivat sisustusmainokseen, kunhan ovat sivuosassa, esim. softattu ’varjoiksi’. Sen sijaan elävän elämän merkit kuvassa ovat tervetulleita: shaali hieman vinossa, tyynyssä painauma, auki jäänyt kirja pöydällä – näitä ei kuitenkaan saa olla niin paljon, että syntyy sotkuinen tunnelma. Liitteet ja advertoriaalit otetaan vastaan suosionosoituksin. Lukijat pitävät siitä, että tuote- ja hintainformaatiota on tarjolla enemmän ja että tuotteiden esittely on laadittu ikään kuin lehtijutuksi. Lukijat kokevat liitteet, sponsoroidut artikkelit ja advertoriaalit palveluksi ja lukevat niitä ahkerasti. ” Onks tää nyt juttu vai mainos, mut ihan kivasti esitelty ja annettu infookin noista laitteista… Täähän on kiinnostava ratkaisu,   paljon hienoja tuotteita. Jos saan samalla rahalla paksumman lehden ja tää sisältökin tässä näin hyvä, niin mielellään kyllä otan... (kääntölehti) ILMOITUS ILMOITUS Uusia keittiötuulia VALKOINEN, MODERNI KEITTIÖ Kodinkoneistaan tunnettu tunnettu Gigantti Gigantti tuo tuo markkinoille markkinoille Kodinkoneistaan ruotsalaisen Epoqin Epoqin keittiömallistot. keittiömallistot. Mallistoon Mallistoon kuuluvat kuuluvat ruotsalaisen kaapistot, kaapistot, vetimet, vetimet, tasot, tasot, altaat altaat ja ja hanat. hanat. Kodinkoneet Kodinkoneet löytyvät saadaanGigantin Gigantinrunsaasta runsaastavalikoimasta. valikoimasta.Uudesta Uudestakeittiöstä keitsaadaan Gigantin runsaasta valikoimasta. Uudesta keithaaveileva voi tehdä keittiösuunnitelman ja tilauksen tiöstä haaveileva haaveileva voi tehdä tehdä keittiösuunnitelman keittiösuunnitelman ja tilatilatiöstä voi ja verkossa tai käydä Gigantin myymälöissä tutustumassa uksen verkossa, verkossa, jolloin hinnat pysyvät edullisina. edullisina. Asiakas uksen jolloin hinnat pysyvät Asiakas Epoq-keittiöihin ja kysymässä neuvoja asiantuntijalta. voi käydä käydä myös myös Gigantin Gigantin myymälöissä tutustumassa voi myymälöissä tutustumassa Laajasta mallistosta löytyy keittiö joka makuun ja tyyliin. Epoq-keittiöihin ja kysymässä kysymässä neuvoja asiantuntijalta. Epoq-keittiöihin ja neuvoja asiantuntijalta. Laajasta mallistosta mallistosta löytyy löytyy keittiö keittiö joka joka makuun makuun ja ja tyyliin. tyyliin. Laajasta Epoq keittiöt keittiöt Epoq ovat saatavilla saatavilla ovat yksinoikeudella yksinoikeudella vain Gigantista! Gigantista! vain Lisätietoja epoq.fi epoq.fi Lisätietoja ja gigantti.fi gigantti.fi ja Tyylikäs ja ja selkeän selkeän valkoinen valkoinen GlossGlossTyylikäs keittiö on on minimalistin minimalistin unelma. unelma. keittiö Koko seinän seinän kattava, kattava, kattoon kattoon asti asti Koko ulottuva, komea kaapisto sisältää ulottuva, komea kaapisto sisältää paljon säilytystilaa säilytystilaa ja ja tasokkaat tasokkaat paljon integroidut kodinkoneet. kodinkoneet. Ovet Ovet ovat ovat integroidut akryylikalvolla pinnoitettua pinnoitettua puukuipuukuiakryylikalvolla tulevyä, ovien ovien reunalistat reunalistat akryylia, akryylia, tulevyä, vedin Livia-alumiininuppi. Ohut, vedin Livia-alumiininuppi. Ohut, musta kompaktilaminaattitaso kompaktilaminaattitaso on on musta vain 1,2 1,2 cm cm paksu. paksu. Mielen Mielen indukindukvain tiotaso on on malli malli KM6344. KM6344. Savon Savon tiotaso 90634-liesituulettimet on on upotettu upotettu 90634-liesituulettimet yläkaappien pohjiin. pohjiin. yläkaappien 16 12KO11_gigantti_30422.indd 86 K&K_Gigantti_LOKA.indd 2-3 2-3 K&K_Gigantti_LOKA.indd Tämä II-mallinen II-mallinen keittiö jakautuu Tämä keittiö jakautuu Tämä keittiö jakautuu kahdelle kahdelle seinälle. seinälle. Toisella seinällä oleolekahdelle Toisella seinällä vastakkaiselle seinälle. Toisella vassa tasossa tasossa on Epoq Epoq SilverEpoq N-altaat, vassa on Silver N-altaat, seinällä on tasoon upotetut joidenNkoko koko on 79 79 48 koko cm. Hana Hana Mora Silver -altaat, joiden on Mora joiden on xx 48 cm. 79 x A2. 48 Hana on Mora Inxx A2. Inxx A2.cm. Laadukkaan ruuanlaittajan Inxx Laadukkaan ruuanlaittajan Laadukkaan ruoanlaittajan keittiöön keittiöön kuuluu kuuluu myös viinikaappi viinikaappi keittiöön myös kuuluu Norcool Norcoolmyös Caveviinikaappi 55 12550000. 12550000. PelkistetNorcool Cave 55 PelkistetCave 55 12550000. Pelkistettyyn tyyn keittiöön keittiöön sopivat hyvin Mielen Mielen tyyn sopivat hyvin keittiöön sopivat hyvin Mielen mallit integroitavat astianpesukoneet, integroitavat astianpesukoneet, mallit integroitavat astianpesukoneet, G4170SCVI ja ja G5575SCVI. G5575SCVI. G4170SCVI mallit G4170SCVI ja G5575SCVI. 17.10.2012 14:32:14 12KO11_gigantti_30422.indd 87 Alempi, kalusteisiin Alempi, kalusteisiin Uunit on asennettu integroitusopivalle uuni on on integroitu uuni kalusteisiin erillisuuni Miele Miele käyttökorkeudelle. erillisuuni Alempi on erillisuuni H5581BP ja ylempi ylempi H5581BP ja Miele H5581BP jaMiele yhdistelmäuuni Miele yhdistelmäuuni ylempi yhdistelmäuuni DGC5061. Kokonaan DGC5061. Kokonaan Miele ovenDGC5061. taakse integroiintegroioven taakse Uunien viereen oikealle tu kylmälaite kylmälaite on on MieMietu on integroitu Mielen len jääkaappipakastin jääkaappipakastin len jääkaappipakastin KF9713ID. KF9713ID. KF9713ID. Keittiö täydentyy täydentyy Keittiö kahvikeskuksella. kahvikeskuksella. Kahvikone Miele Miele Kahvikone on Miele CVA5060. CVA5060. Koneen CVA5060. Koneen Koneen alle alle on on suunnitelsuunnitelalle on suunniteltu tu avoin, avoin, valaistu tu valaistu avoin, valaistu tila, johon johon on tila, on tila, johon on ashelppo koota helppo koota ashelppo koota tiat valmiiksi valmiiksi kahkahtiat astiat valmiiksi vittelua varten. varten. vittelua kahvihetkeä varten. 17.10.2012 14:32:16 12.10.2012 13.37 13.37 12.10.2012

17

HYVÄN UNEN VIIKOT 27.9.–23.10. EMELINA KNOPP -pussilakanasetti 14,95 150×200/50×60 cm. 12,99 EMMIE BLOM -pussilakanasetti 39,95 150×200/50×60 cm. Satiinikudottua lyoselliä. Tavaratalot Espoossa, Kuopiossa, Raisiossa, Tampereella ja Vantaalla. 1810_Ikea_MN_460x297.indd 1 18 Ikealla on niin kivasti, kun on monta tavaraa ja silti myös ihanaa tunnelmaa tuossa, ja eri kalusteet on kuitenkin hyvin esitelty.

© Inter IKEA Systems B.V. 2012 IKEA-tavarataloissa vietetään jälleen Hyvän unen viikkoja. Hyvän unen pehmeä perusta ovat patjat, tyynyt ja peitot, jotka niputimme edullisiin pakettitarjouksiin. Lisäksi olemme pedanneet tavarataloihin tarjoushintaisia tekstiilejä, valaisimia ja säilytysratkaisuja, joilla teet makuuhuoneestasi kaikkia aistejasi hellivän unelmahuoneen. Tutustu tarjouksiin osoitteessa IKEA./hyväuni HEMNES-peili 49,95 60×90 cm. Kehys lakattua massiivimäntyä. 25 vuoden TAKUU EMMIE RUTA -pussilakanasetti 24,95 150×200/50×60 cm. 100 % puuvillaa. SULTAN TAFJORD -sijauspatja ja SULTAN STAMNES -runkopatja PAKETTITARJOUS 399,- Lev. 90 cm. Pussijousitettu 5-vyöhykkeinen patja mukailee kehoa hyvin. Testimenestyjä ruotsalaisen Testfaktan testissä 7/2011. Norm.hinta 429,- BACKS-pussilakanasetti IKEA FAMILY -kortilla 9,99 150×200/50×60 cm. 100 % puuvillaa. Norm.hinta 14,99. Tarjous on voimassa 27.9.– 31.10.2012. ÅRSTID-pöytävalaisin 29,95 19,99 Kork. 56 cm. MYSA STRÅ -peitto ja GOSA VÄDD -tyyny PAKETTITARJOUS 20,- Peitto 150×200 cm, lämpöluokka 3. Helppohoitoinen tekokuitupeitto. Norm.hinta 19,99. Korkea tyyny 50×60 cm. Norm.hinta 5,99. EMMIE KVIST -tyyny 12,95 9,99 40×65 cm. Päällinen 100 % puuvillaa. HEMNES-sängynrunko 229,160×200 cm. Petsattua massiivimäntyä. HEMNES-lipasto 199,- 179,108×50, kork. 130 cm. Petsattua massiivimäntyä. IKEA./hyväuni 3.10.2012 10.26 19

5. Kodikkuus Haastateltavat sanoivat, että kuvassa tulee olla kodikas henki: lempeä ja rentouttava. Sellainen viihtyisä tila, että voisi kuvitella itsensä sinne. Liian täydellinen, varsinkin pelkistetty ’design-sisustus’ saattaa ärsyttää, koska se mielletään elämälle vieraaksi. Ikean liitteistä tykkään, kun niissä on enemmän tietoa. Voi alkaa heti suunnittelemaan jo sen esitteen avulla. 20 Mukavampaa on, jos mainoksessa näkyy jotain pieniä elävän elämän merkkejä, jotta kuva ’hengittäisi’. Kuvan pitäisi olla siisti ja ihana, mutta ei saisi näyttää liian steriililtä lavastukselta.

RIPAUS TAIKAPÖLYÄ Uusi Taika Stardust -kimallelasyyri antaa sopivasti jännittävää hohtoa sisustukseen. Saat sillä kullan- tai hopeanväristä kimallusta erilaisten sisustusmaalien päälle. Tutustu aitoon Taika Stardust -pintaan hyvinvarustetuissa maalikaupoissa tai lue lisää: www.tikkurila.fi 21

6. Vuodenajat Vuodenajan värit ja esineet vetävät huomion ja herättävät ostohalun varsinkin naisilla. Pimeän talven jälkeen on ihanaa saada kukkaisia tai pastellisia kevään värejä, kesään sopivat kirkkaat värit ja syksyllä ruskan värit ovat nautittavia. Joulun lähestyessä silmä tarttuu punaisiin joulun tavaroihin ja tekstiileihin. herättää (varsinkin naisilla) himon hankkia välttämättä jotain uutta sen kaltaista. Hyvällä vuodenaikamainoksella voi saada myytyä sellaisellekin lukijalle, jonka koti on valmis, eikä periaatteessa tarvitse mitään uutta. Myös muotitrendien uudet värit saavat naiset pysähtymään. Vuodenaikaan tai trendiin liittyvät värit tai esineet saattavat Nämä värit kuuluvat kesään, niiden aika ei ole vielä. Joulu on jo mennyt, niin kiva katella, mitä kevätkankaita tulee. www.marimekko.fi Rakkaus “Sydänkäpy” by Saara Eklund www.vallilainterior.fi 22

ILMOITUS Puurolle! – Löydätkö kupistasi mantelin? KAT TAUSKOULU, TEEMA 3 YHDISTELTÄV Y YS Joulumieli herää viimeistään joulupuuron ääressä, mutta ennen sitä maistellaan glögiä. Nyt nostetaan päivänvaloon myös kaappeihin unohdetut ja parittomat astiat ja katsellaan niitä kynttilänvalossa. Tuttu punavalkoinen saa kaverikseen myös hennon pinkin. ILMOITUS Raikas ja ilotteleva jouluaamun kattaus rakentuu Joulukylän punavalkoisten astioiden ympärille. Kokeile miten sopuisasti astiat korostavat toistensa parhaita puolia, kun Joulukylän iloiseen seuraan liittyvät Arctica, 24 h, Tuokio, KoKo Pale Pink, Savonia ja Pino-kynttilänjalat. Joulukylä-sarja huokuu ihanaa ja perinteistä joulutunnelmaa. Pattern Bakeryn suunnittelijakolmikko sai idean kuvioon valkoisen glögin valmistusreseptistä. Moderniin kuvioon on napattu aiheita kaupunkimiljööstä, pikkupuodeista, joulukaloista ja arkkitehtuurista, mutta mahtuupa kuvitukseen vielä itse tekemistä ja paljon muitakin joulusesonkiin liittyviä yksityiskohtia. Joulupuuro kokoaa perheen ja ystävät yhteen, ja odotus voi alkaa. Joulukylä-sarja saa vahvistusta Tuokio- ja Arctica-sarjoista, maitolasit ovat Iittalan Kartiot, ja puuro hautuu Timo Sarpanevan suunnittelemassa valurautapadassa. Joulun pikku vinkit Joulukylä-sarjan osat ovat muki, kulho, kaadin, purkki, lusikka sekä keraamiset joulukoristeet. Rakenna oma jouluinen kattaus yhdistämällä eri sarjojen tuotteita, nosta eriparisuus rohkeasti esille. Glögitarpeet koottiin Iittalan Vitriini-sarjan puiselle alustalle, mukinalusina toimivat käsinvirkatut isoäidin ruudut. Pienet pipariyllätykset katettiin KoKo-sarjan XS-lautasille. Lautasliinoiksi taiteltiin reippaat puna-valkoraidalliset keittiöpyyhkeet, joiden ympärille kietaistiin paperinarulla keraamiset joulukoristeet. Joululta tuoksuva asetelma koottiin Tosca-vadille katajanoksista ja omenoista. YHTEISTYÖSSÄ Tutustu kattauskouluun osoitteessa www.arabia.fi at11_arabia_osa3.indd 6 16.10.2012 16.36 ” Koti on valmis, niin en hirveesti    nyt sisusta. Paitsi tekstiileillä  vaihdan ilmettä talvesta kesään.     23

7. Valikoima On kahdenlaista koulukuntaa. Niitä joita hermostuttaa, jos mainoksessa on kovin paljon tavaraa. Ja niitä, joilla alkaa kuola valua, kun on runsaasti valikoimaa, mitä katsella. ”Katalogityypit” rakastavat tutkia, mitä kaikkea sitä ihminen voisi ostaa. Heille toimivat erilaiset tavarakokoelmat, kuvaluettelot ja myös tarjouslehtiset. Valikoiman runsaus vetoaa ostajaan: saa vertailla vaihtoehtoja, mitä näistä ottaisin. Ne toiset, ”leppoistajat”, taas haluavat viihtyä kauniin sisustuskuvan ääressä. Heistä on mukavampi katsoa jotain selkeää, missä ei ole liian paljon tavaraa. Hekään eivät vaadi pelkistettyä ja autiota, mutta haluavat, että kaikki on kaunista ja järjestyksessä. Aina mä katon Jyskin liitteen läpi... Tässäkin nyt jos olis kesä tulossa, niin miettis, että mimmoset tuolit haluaisi hommata terassille… Kiva että on koko sarja esillä, niin voi miettiä rupeisko keräilee… Ajaton muotoilu. KERAILYARVOA huoLtovapaa BRAVA Terästä ja kuitupunosta -40% -50% -33 % RAJOITETTU Iittala Essence Kuohuviinilasi 21 cl Iittala Essence Valkoviinilasi 33 cl Iittala Essence Punaviinilasi 45 cl Iittala Essence Malja 31 cl Iittala Aalto-maljakko, kirkas, 201 mm Iittala Aalto-maljakko, kirkas, 160 mm Iittala Decanter 190 cl 14,45 12,45 13,95 14,45 59,90 59,90 29,90 Hinta ilman keräilyleimoja ja K-Plussa-korttia 24,90 2 kpl Hinta ilman keräilyleimoja ja K-Plussa-korttia 27,90 2 kpl hatuoLeja huoLtovapaa huoLtovapaa VERMONT FSC-kovapuuta ja alumiinia Hinta ilman keräilyleimoja ja K-Plussa-korttia 28,90 2 kpl 6999 Artwood lIVORNO Alumiinia ja artwoodia SA-KORTILLA KERÄILYETU K-PLUS SA-KORTILLA KERÄILYETU K-PLUS 2 kpl 69 99 GENOVA Terästä ja petania AALTO-MALJAKKO ESSENCE-LASIT 2 kpl 59 99 OREGON FSC-kovapuuta utar Laaja vaLikoima pu iin hL kesän ju itselle tai lahjaksi! 2 kpl 16 99 2 kpl Hinta ilman keräilyleimoja ja K-Plussa-korttia 28,90 2 kpl Hinta ilman keräilyleimoja ja K-Plussa-korttia 99,90 Hinta ilman keräilyleimoja ja K-Plussa-korttia 99,90 ERÄ! 69 99 MANIlA Alumiinia ja petania, käsinojat tiikkiä. Myös mustana 79 99 8999 5 vuoden takuu BEDFORD TuOlI Alumiinia ja petania, sis. pehmusteen 199,- SÄÄSTÄ ALENNUS 10396 LISÄTUOLISTA Hinta ilman K-Plussa-korttia 45,00 MONZA Alumiinia ja punosta huoLtovapaa misestä: 5x15 € =75 € Esimerkkilaskelma ensimmäisen keräilytuotteen ostoedun kertymisestä: 5x15 € =75 € Lisätietoa keräilystä saat www.k-supermarket.fi ja keräilyvihkosta, jonka saat K-supermarketista. K E R Ä I LYA I K A 1 . 1 0 . - 3 1 . 1 2 . 2 0 1 2 24 ANDRIA PöYTä + 4 MONZA TuOlIA Pöydässä musta lasilevy, runko alumiinia ja säätä kestävää punosta Ø110 x K73 cm. Tuolit alumiinia ja punosta. Pöytä 169,Tuoli 89,99 PöYTä + 4 TuOlIA Tarjous voimassa 28.5.-9.6.2012 425,- Paljon erilaisia settivaihtoehtoja ja aukioloajat JYSK.fi By Appointment to The Royal Danish Court JYSK

” Tämä on elävää elämää: kaikki astiat eivät ole samaa, eikä kaikki meinaa mahtua pöytään.     KÄÄNNÄ Mainos näkyviin 25

ILMOITUS Buffet-pöytä – syksyn värien harmonia K AT TAU S KO U LU, T E E MA 2 : I NNOVAT I I VI S U U S Riehaannu syksyn väreistä ja kutsu ystävät yhteiselle aamiaiselle buffet-pöydän ääreen. Uudet astiayhdistelmät ja käyttötavat tuovat pöytään raikasta vaihtelua ja keräävät ympärilleen hymyileviä kasvoja. Sekoita eri sarjojen helmiä, päästä parittomat astiat irti ja riko harmonia pienillä poikkeuksilla. Syksyinen kattaus syntyi yhdistelemällä Arctica-, 24 h Tuokio-, Paratiisi-, KoKo-, Lempi- ja Uunikokkisarjojen tuotteita. 26 at9_arabia.indd 3

ILMOITUS Syksyinen buffet-kattaus koottiin eri sarjojen helmistä, joiden yhdistävä tekijä ovat värit. Paratiisin ja 24 h Tuokion sinivalkoisuuden keskelle tuotiin syksyinen tuulahdus KoKo-sarjan oransseilla ja pistaasinvihreillä mukeilla. Paratiisi-sarjan suuri liemikulho sai tehtäväkseen toimia kuplivan juoman jäähdyttimenä. Paratiisi-sarjan kannu pitää buffet-pöydän aterimet järjestyksessä, ja sokerirasiasta kelpaa sipaista myös voinokare. Keitetyt munat tarjoillaan vaihteeksi espressokupeista, jotka sopivat mainiosti myös jälkiruokien tarjoiluun, tervetuliaismaljoiksi tai muffinien paistoastiaksi. Uunikokki-sarjan vuoat voi nostaa uunista suoraan pöytään, ne ovat pinottavia ja soveltuvat myös pakastamiseen. Buffet-pöydän Uunikokissa on paistettu sämpylät, ja niistä tarjoillaan lisukkeet. Pienet KoKo-sarjan XS-vadit ovat pöydän tehokkaita pikkuapureita, ne sopivat myös mukien kansiksi ja vaikkapa teepussin alle. Vinkit Käy tutustumassa kattauskouluun osoitteessa www.arabia.fi nen ja moderni kuvio istuu hyvin nykypäivän monimuotoisiin kattauksiin. Noutopöydän ympärillä käy kuhina ja istumapaikat vaihtuvat lennossa. Samojen lautasten ja mukien tulisi pysyä tallessa koko tilaisuuden ajan. Ongelma ratkeaa, kun kiinnität kupin korvaan nimikortit. Hauska idea on myös nimikoidut puusta veistetyt kalat, joilla käy kuuman juoman hämmentäminen. Pulikka pitää paikkaa pöydässä ”santsikierroksen” ajan. Syksyisen buffet-pöydän koristeet löytyvät suoraan luonnosta. Kuvan pöytäkoriste syntyi hennoista pikkupulloon upotetuista tammentaimista, jotka voi antaa vieraille mukaan muistoksi. Tuokion synty 24h Tuokio -kuvion ovat suunnitelleet Harri Helorinne ja Jarkko Kallio muotoilutoimisto Helorinne & Kalliosta Heikki Orvolan vuonna 1996 muotoilemalle 24 h -sarjalle. Tuokio suunniteltiin korostamaan 24h -sarjan helposti lähestyttävää muotoa. Sana ”tuokio” kuvaa ajan intensiivisyyttä – erityistä ja muistoja synnyttävää hetkeä. Käsinmaalatun tuntu tuo kuvioon rytmin, jossa pensselinjälki on vahvasti läsnä. Mielenkiintoi- YHTEISTYÖSSÄ 17.9.2012 17.45 27

8. Brändit Lukija skannaa sisustusbrändejä laatu- ja hintatason mukaan: olisiko sopiva minun tasolleni ja kukkarolleni. Oma maku ja vaatimustaso määrää, mitä brändejä jäädään katsomaan, mitkä ohitetaan. Brändit ja niiden tavaratarjonta tunnetaan hyvin. Monella on se tilanne, että kalliita brändejä kyllä katsellaan mielellään, vaan kukkaro ei salli niiden ostamista. Oon sitä ikäpolvea, että arvostan kotimaisia laatumerkkejä. Etsin aina ensin kotimaisia merkkejä, mieluummin ostan niitä. Brändien suhteen näyttäisi olevan myös sukupolvimaku. Pienelläkin aineistolla tutkimus herättää hypoteesin: alustavasti näyttäisi siltä, että yli 40-, yli 50-vuotiaat arvostavat vanhoja kotimaisia brändejä erityisen paljon. Ja nuoremmat taas hiukan vähemmän välittävät. ” Aina katson, että on kotimaisia merkkejä. Arvostan Arabiaa, Finlaysonia, Iittalaa, Vallilaa… ja pienempiäkin  – silloin ostin kun vielä oli olemassa Nuutajärven lasi, niin niitä… Elefantti DESIGN www.marimekko.fi Laina Koskela 1969 Kaikki pussilakanat -20 % 30.11.-24.12. Finlayson-myymälöistä ja verkkokaupasta. Etu koskee normaalihintaisia tuotteita, ei J.F. by Finlayson -tuotteita. Anna lahjaksi joulun kauneimmat unet. Löydä pehmeät lahjaideat ja opi kangaspaketoinnin salat osoitteessa finlayson.fi/joulu. MAAILMAN JA IHMISEN VÄLIIN TARVITAAN JOTAIN PEHMEÄÄ. 28

Kokoa oma aamuhetkesi. Arabia KoKo -astioiden uudet karkkivärit houkuttelevat herkuttelemaan. Kata KoKo Pale Pink tai Mint -uutuuksilla ja heittäydy hetkeen. Osta Arabia tuotteita ja voita luksusyö hotellissa. Lue lisää osoitteessa www.arabia.fi 29

GANT SS12 5 SP Home_9571.indd 1-2 Tää Gant on niin ihana, mutta hirveän kallis, mieli kyllä tekisi kaikkea tätä! 30

221 Fogra39 TAC300 Coated 2012-03-13 16.41 31

9. Sisustusideat Lukija ihastuu uusista ideoista: tavaran toisenlaisesta käyttötarkoituksesta tai erilaisesta asettelusta. Lukijat hakevat tietoisesti uusia ideoita ja kätevämpiä ratkaisuja sisustus­mainoksista. Keittiötrendit tutkitaan, onko keksitty uutta toimivampaa ideaa keittiön hyörinään. Uudenlaiset Tuossa on kiva idea tuo hylly mikä on oviaukon ympärillä, tollanen sopis meillekin johonkin. säilytysratkaisut ovat suosittua lukemistoa. Tilan parempi hyödyntäminen on kysyttyä. Ja sitten on ne hauskat ideat, jotka halutaan toteuttaa ihan vain sen hauskuuden takia. Oikein hyvä idea siis herättää tarpeen ja ostopäätöksen. Nyt on muotia nuo rappuset hyllyinä… nähty jo aika monessakin paikassa… sen sijaan muhun kyllä upposi penkki-idea, että vanhanaikainen penkki tv-tasoksi, se piti saada. Parastakin voi parantaa! Jensenin uusi Supreme-vuodemallisto on kehittynyt nukkujan parhaaksi. Jensen Aloy® on uusin, paras ja mukautuvin jousitusjärjestelmämme, jonka pintapehmeys ja tuki vartalolle ovat vertaansa vailla. Lisäksi Jensen® Original -vyöhykejärjestelmä mahdollistaa erinomaisen nukkumismukavuuden. Suprememallistossa nyt myös uudet upeat entistä korkealuokkaisemmat kankaat. Tervetuloa hyvien Jensen-unien lähteelle Vepsäläiselle. www.vepsalainen.com ESPOO | HELSINKI | HÄMEENLINNA | JYVÄSKYLÄ | KOTKA | KUOPIO | KUUSANKOSKI | LAHTI | LAPPEENRANTA MIKKELI | OULU | PORI | PORVOO | ROVANIEMI | SEINÄJOKI | TAMPERE | TURKU | VAASA | VANTAA 32

” Mielenkiintoinen toteutus, tuo voisi  olla oikeasti tosi toimiva… tutkin  aina pohjapiirrokset ja mitta­­suhteetkin,  jos ne siihen on laitettu.   KÄÄNNÄ Mainos näkyviin 33

UUtUUs: Malli ConCept White oak Veneer 34 63595_HTH_ann_460x297_master_fi_dtp1.indd 1-2

Inspiraatiota ja ideoita… Rulo-o vi u Upotett i jääkaa pp öllin en K ä y tänn aa tikko il el kk so T ilaa ille o okirj keitt Tutustu uusiin upeisiin keittiöihimme myymälässä Uudet tyylikkäät keittiömme jatkavat tanskalaista toimivan muotoilun ja laadukkaiden materiaalien perinnettä. Kaappien sisustuksessa olemme toteuttaneet uusia ideoita, joiden ansiosta käytössäsi on mm. Koko keittiö voidaan esimerkiksi suunnitella saarekkeeksi. Muunnamme keittiösi keskitetyksi kokonaisuudeksi, jonka ympärille kaikki voivat kokoontua viettämään aikaa yhdessä. Tule tarkastelemaan uutuuksia lähemmin myymälöissämme. Sisustussuunnittelijamme voivat auttaa sinua suunnittelemaan juuri oman makusi mukaisen HTH-keittiön. Heille asiakkaan toiveet ovat aina keskipisteenä. Voit lukea lisää ja löytää lähimmän jälleenmyyjän osoitteesta www.hth-keittio.fi 1/18/12 12:57 PM 35

10. Vastaa tarpeeseen Sisustusmainos on erittäin hyvä silloin kun se vastaa lukijan tarpeeseen. Ollaan juuri miettimässä uuden sohvan tai sängyn ostamista, tai suunnitteilla on keittiön tai koko talon remontointi. Kaikki aiheeseen liittyvä mainonta on silloin lukijan palvelua. Akuutti uuden hankinnan tarve saa lukijan tutkimaan mainokset tarkkaan. Silloin mainoksilta toivotaan myös tarkempia tietoja, nettiosoitteita yms. kättä pidempää, jolla työssä pääsisi eteenpäin. Kun kuluttajalla on tarve, hän myös siirtyy hanakasti mainoksesta nettiin mainostajan kotisivuille. Keittiö pitää remontoida jossain vaiheessa, niin näitä tutkii sillä silmällä. Sitten menee nettiin katsomaan mittoja ja valikoimaa. ” Sohva on hakusessa, niin tulee  katsottua kaikkia sohvia nyt tarkemmin. Säilytystilat pitäisi meillä kehitellä kokonaan uusiksi… Elämäsi asiat järjestykseen Suunnittele säilytysratkaisusi osoitteessa elfa.com Täydellinen yhteensopivuus elfa säilytysjärjestelmäkonsepti on luotu tekemään elämästäsi helpompaa sekä tänään että huomenna. Ulosvedettävät korinkehykset, housuripustimet ja kenkätelineet on mitoitettu sopimaan täydellisesti yhteen – joka tekee suunnittelusta, ostamisesta ja asennuksesta erityisen helppoa. Ja myös muuntelusta, kun sitä tarvitset. elfa – alkuperäinen jo vuodesta 1948 36 Yli 60 vuoden ajan elfa on ollut markkinajohtaja ja edelläkävijä säilytyskalusteiden valmistajana unohtamatta skandinaavista muotoilua. Moni on yrittänyt kopioida meitä, mutta on vain yksi alkuperäinen. Säilytysjärjestelmämme ovat erittäin vankkoja ja kestäviä. Olemme niin varmoja laadustamme, että annamme tuotteillemme 10 vuoden takuun!

37

Värien merkityksistä Värit toimivat sähkömagneettisilla aalloilla. Isoina pintoina väreillä on fyysisiä vaikutuksia mm. sydämensykkeeseen ja hormonitoimintaan (punaiset kiihottavat, siniset tyynnyttävät). Värien symboliset merkitykset ovat syntyneet aikojen kuluessa värien a) fyysisistä vaikutuksista b) kokemuskerrostumista (missä yhteydessä väriä on nähty) c) kulttuurin ja alakulttuurin vahvistamista merkityksistä d) sovituista merkkiväreistä. Valkoinen Assosiaatiot: Symboliikka: Harmaa lakanat, hotelli, laboratorio puhdas, ylellinen, täydellinen Beige Assosiaatiot: Symboliikka: Assosiaatiot: Symboliikka: 38 kivi, betoni, sadepilvi, tuhka hiljaisuus, askeettisuus, nöyryys Pastellivärit pellava, rantahiekka mietous, neutraalisuus, harmonia Ruskea Assosiaatiot: Symboliikka: Assosiaatiot: Symboliikka: vauvanvaatteet, ranskalaiset pastillit lapsuus, viattomuus, hempeys, kevät Vihreä maa, multa, syksy pysyvyys, turva, materia, ”sukupolvelta toiselle” Assosiaatiot: Symboliikka: Sininen metsä, ruoho, puisto, sammal luonto, kasvu, elämä, toivo

Sisustusalalla värien sävyerot merkitsevät enemmän kuin itse värit. Vaaleat, hennot ja pastelliset värit viestivät hempeyttä, lapsenkaltaisuutta, viattomuutta, kevättä. Kirkkaat ja voimakkaat perusvärit viestivät reippautta ja raikkautta, moderniutta, kaupunkilaisuutta, spontaaniutta, kesää. Taitetut värit viestivät luonnonläheisyyttä, realismia, maltillisuutta, kokemusta, hiljaisuutta, syksyä. Tummat värit viestivät arvokkuutta, juhlavuutta, sisäänpäinkääntyneisyyttä, ikää, talvea. Punainen Sininen Assosiaatiot: Symboliikka: vesi, viileä, taivas, ilmava vapaus, totuus, haaveet, tulevaisuus mainosvalot, lelut, muovi energia, nopeus, vahvuus, spontaanius Musta Oranssi Assosiaatiot: Symboliikka: Assosiaatiot: Symboliikka: aurinko, appelsiini, piristävä, raikas, lämmin elinvoima, ilo, lämpö, sosiaalisuus Assosiaatiot: Symboliikka: metalli, ase, mustat autot, mustat puvut voima, teho, valta, arvokkuus, asian­ tuntijuus Keltainen Assosiaatiot: Symboliikka: aurinko, vilja, valo, tuli onnellisuus, huolettomuus, optimismi, empatia 39

40

Suunnittele oma Muurame-kokonaisuus www.muurame.com 41

Myyttejä sisustusmainonnassa Sisustuksessa pelataan paljon ikuisen sunnuntain myytillä, levon ja rauhan tunnelmilla, täydellisellä harmonialla, jossa sielu lepää. Kiireinen ihminen toivoisi kodin olevan turvallinen ja rauhaisa mukava kotipesä, ja mainokset ja sisustuslehdet toteuttavat tätä toivetta. Monet nauttivat myös ylellisyyden tunnelmasta, ikään kuin ylempään yhteiskuntaluokkaan kuulumisesta, tokihan vaurauden mielikuva vahvistaa turvallisuudentunnetta. \\ S unnuntain tarina: levollisuus, liikkumattomuus, paljon pehmeitä ja pyöreämuotoisia esineitä, aikaa on loputtomasti, joutilaisuutta, hyvinvointia \\ V aurauden ja omistamisen myytit: kotini on linnani, statussymboliikka, kalliit brändit, statusmerkit ja –tavarat luovat laadun ja hemmottelun tunnetta \\ Y lemmän yhteiskuntaluokan tarina: vauraudesta kertovat tavarat ja tyylit, henkilöt hienoissa vaatteissa, kalliit merkit, aikaa ja rahaa on \\ H allinnan ja järjestyksen myytit: täydellinen järjestys kotona, kaikki on tiptop, selkeää ja siistiä, tavarat täydellisessä järjestyksessä, neliskulmaisia esineitä ja teemoja, selkeitä perusvärejä ja ruututeemaa – tämä vastaa kuluttajan hallinnan tarpeeseen. Liian pitkälle vietynä saattaa ärsyttää, koska kontrasti omaan sotkuiseen kotiin on liian suuri. \\ T oimeliaisuuden tarina: iloinen toimeliaisuus, dynaaminen asettelu, vahvoja värejä ja diagonaalilinjoja, esineitä, joita käytetään jonkin tekemiseen, kaikessa tekemisen tunnelma \\ K otipesän turvallisuusmyytit: pesämäinen asettelu sisustuksessa, pehmeät ja pörröiset materiaalit, muhkeat sohvat, maailmalta suljettu tila, turvallisuutta vahvistavat luonnolliset värit ja materiaalit Kiireinen ihminen toivoisi kodin olevan turvallinen ja rauhaisa, mukava kotipesä. 42

43

Muista SISUSTUSmainonnassa 1. Tunnelma ja tyyli 2. Harmonia 3. mieluisat värit 4. tuotteet pääosassa 5. kodikkuus 6. vuodenajat 7. runsas valikoima 8. brändit 9. sisustusideat 10. vastaa tarpeeseen Katso sarjan muut tutkimukset ja digipaper–esitteet NAM! ja JES! osoitteesta www.aikakausmedia.fi/Media&Mainonta 44

Tunnelmoivan toimivaa sisustus­ mainontaa! 45

46