Vuoden aikkari­mainokset 2015

Aikakausmedia 2016 /// Tekstit Outi Sonkamuotka ja Riitta Säteri /// Ulkoasu Pauliina Vuorinen /// Kannen kuva Shutterstock VUODEN AIKKARIMAINOKSET 2015 Tammikuu Vastuullinen lahjoittaminen ry /// Eckes-Granini Finland /// Pentik ............ 4 Helmikuu Manglani /// Marimekko /// Fiskars Home/Iittala ................................................. 14 Maaliskuu Vepsäläinen /// Aarikka /// HJK Helsinki ................................................................... 18 Huhtikuu Aurinkomatkat /// Fazer Makeiset /// Hartwall ...................................................... 24 Toukokuu Helsingin kaupunginorkesteri /// Suomisen maito /// Didriksons ............... 30 Kesä-elokuu Tallink Silja /// Lindroos/Kalevala Koru /// Alko .................................................... 34 /// Haastattelu: Lidl panostaa aikakauslehtimainontaan /// ........................... 40 Syyskuu Hartwall /// IKEA Suomi /// Atria Suomi .................................................................... 42 Lokakuu Fazer Makeiset /// Viinimaa.fi /// LähiTapiola ......................................................... 48 Marraskuu Helsinki Missio /// VV-Auto Group/Audi /// Mandatum Life ............................ 52 Joulukuu HJK Helsinki /// IKEA Suomi /// Nordea Pankki Suomi ..................................... 58 Kuukauden aikkari­mainos -kilpailun t­ arkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakaus­ lehtimainontaa ja sen tekijöitä. Kisassa ovat ­mukana kaikki Aikakaus­median ­jäsenkustantajien lehdissä ilmestyvät mainokset. Vaihtuvan tuomariston jä­se­ nistä yksi edustaa mainostajia, toinen mainos­toi­mis­toja ja ­kolmas media­­toimistoja. ­Tuomarit arvioivat ­mainoksia ­kokonaisvaltaisesti: ideaa, copya, visuaa­lista toteutusta sekä mediavalintoja. 2 Kisa toteutetaan yhteis­työssä ­Markkinointi&Mainonta -lehden kanssa. ­Ensim­mäinen­ juttu kisasta julkaistiin M&M:ssa ­helmikuussa 2008.

Teksti Outi Sonkamuotka /// Kuva Merja Yeung Kuukauden aikkarimainos -kisa jatkuu vuonna 2016 Markkinointi&Mainonnan sivuilla. Somessa kisaa voi seurata Aikakausmedian tileillä Facebookissa, Instagramissa tai Twitterissä hashtagillä #kuukaudenaikkarimainos. HELPPO VAIKEA LAJI mainonta on helppo laji! Ainakin siitä päätellen, että todella moni ammattilaisesta amatööriin osaa kertoa, miten sitä pitäisi tehdä. Jos ihan vakavissaan puhutaan, niin eihän se tietenkään niin mene. Maailma on täynnä huonoa mainontaa, joka ei maksa itseään takaisin tai tekee sen vain nipin napin. Sille on helppo naureskella, mutta todellisuudessa monen hymy hyytyy siinä vaiheessa kun pitäisi itse toteuttaa parempi. Myös aivan uusia mainostajia nousi listoille, esimerkiksi Vastuullinen lahjoittaminen VaLa ry ja Helsingin kaupunginorkesteri. Vuoden yllättäjä? Se oli luova toimisto N2 Helsinki, jonka suunnittelemia töitä palkittiin eri tuomaristojen toimesta peräti kuusi kertaa. Se tarkoittaa 20 prosenttia kaikista palkituista mainoksista. Mahtavaa työtä! Vahvoilla olivat myös Hasan & partners (4 mainosta) ja SEK (3 mainosta), jotka ovat jo vuosien ajan nostaneet suomalaisen mainonnan tasoa. Mainonnan tekemisen vaikeus on syy, miksi julkaisemme Vuoden aikkarimainoksia jo kolmatta kertaa. Toivomme, että saat ajatuksia ja inspiraatiota paitsi itse mainoksista, myös monipuolista osaamista edustavien tuomareiden kommenteista. Lisäksi haluamme antaa tunnustusta erityisen hyvin tässä vaikeassa lajissa onnistuneille. Kaikkein parhaita mainoksia yhdistää vuodesta toiseen selkeys. Vaikka se kirjoitettuna tuntuu aivan itsestäänselvyydeltä – kuka muka haluaa katsella liian täyteen tungettua, sotkuista mainosta? – selkeyden puute on ehkä suurin yksittäinen tekijä, jossa mainonta menee vikaan. Vuoden 2015 mainossadossa ei ollut suuria yllätyksiä mainostajien osalta. Huipulla tuulee, mutta parhaat eivät horju. Laadukasta ja linjakasta mainontaa vuodesta toiseen tekevät Fazer, Hartwall, Ikea ja Nordea pääsivät top 3:een kahdesti, kuten myös kahtena edellisenä vuonna Edit-kilpailun Vuoden aikakauslehtimainos -sarjan voittanut HJK Helsinki. Vinkkini mainonnan suunnitteluun tulevat seitsemältä eri alalta tehdyistä mainonnan vaikuttavuustutkimuksista. Hyvän mainoksen voi tiivistää kolmeen kohtaan: se 1) on selkeä, 2) hyödyntää myyttejä, ja 3) tuo brändin reilusti esiin. Helppoa, eikö totta! Kirjoittaja on Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö 3

T a m 4 m

i k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta HYVÄ TESTAMENTTI JÄÄ ELÄMÄÄN KUN AURINKO ON LOMALLA HORTENSIA mainostaja: Eckes-Granini Finland suunnittelu: Pentik inhouse mainostaja: Vastuullinen lahjoittaminen ry VaLA mainostoimisto: The Artist mediatoimisto: Toinen PHD julkaistu: monipuolisesti erityyppisissä aikakauslehdissä, eri mediat sarjan eri versiolle t u o m a r ei d en ko mmenti t: Vahva visuaalinen toteutus ja selkeä kokonaisuus. Hienoa, että eri toimijat ovat yhdistäneet voimansa yhteiseen projektiin. Ei näytä silti kompromissilta. – Anna Heinsalmi Eläköön hyvät copyt ja pelkistyksen taito. Kuolema on aihe, jota ei moni halua ajatella. Näissä toteutuksissa kuolema on läsnä, mutta sitä suurempana on jälkeen jäävä elämä. Pistää ajattelemaan ja saa toimimaan. Miinuksena muuten ehyelle sarjalle on helmikorutoteutus, joka ei tunnu kuuluvan sarjaan. mainostaja: Pentik brändi: Marli Vital julkaistu: asumisen ja sisustamisen lehdissä mainostoimisto: Mainostoimisto Folk tuom are ide n kom me n tit: mediatoimisto: Toinen PHD julkaistu: naistenlehdissä, yleisaikakauslehdissä ja terveyden erikoislehdissä tu om are ide n kom m e n tit: Mainoksessa on hyvää se, että se on sukunäköinen TV-spotin kanssa. Tästä tulee heti mieleen kaamoksen mökin murretta vääntävä rouva. Toimii kumpaankin suuntaan. Pentikin aukeamat aikakauslehtien 2.–3. sivuilla ovat lähes aina onnistuneita ja huomiota herättäviä, niin nämäkin. Raikkaat värit ja kokonaisuudet huomataan ja ovat houkuttelevia. – Irma Salminen Tehoaa varmasti omaan kohderyhmäänsä. – Anna Heinsalmi – Irma Salminen Tuollainenhan Suomen talvi on pahimmillaan. Harmautta kiteytettynä yhteen sivuun. Aiheesta olisi voinut saada pysäyttävämmän toteutuksen. – Anna Heinsalmi – Heli Roiha TUOMARIT /// Art Director Heli Roiha, DDB Helsinki Asiakkuuspäällikkö Irma Salminen, Mediatoimisto Voitto Markkinointipäällikkö Anna Heinsalmi, OP 5

Hortensia Design: Minna Niskakangas

Hanki-Studiokeramiikka valmistetaan Posion keramiikkatehtaallamme. www.pentik.com

Hortensia Design: Minna Niskakangas

Uniikit ja pienisarjaiset keramiikkaesineet koristellaan käsityönä ja valmistetaan Posion keramiikkatehtaallame. www.pentik.com

H e l Exclusively available at MANGLANI in Finland HELSINKI Pohjoisesplanadi 37 • Tel. +358 9 68557611 • manglani.fi stefanoricci.com 14 m

i k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n o n ta STEFANO RICCI EXCLUSIVELY AT MANGLANI MARIMEKON SISUSTUSTUOTTEET TARINA ON ALKAMASSA mainostaja: Manglani mainostaja: Marimekko brändi: Stefano Ricci ja Manglani suunnittelu: Marimekko Global Marketing team suunnittelu: Stefano Ricci inhouse (Italia) mediatoimisto: Toinen PHD julkaistu: Blue Wings -lehdessä, kaksi eri versiota julkaistu: sisustamisen ja asumisen lehdissä tuomareiden kommentit: tuomareiden kommentit: Rohkea, tyylikäs ja katseenvangitseva. Vahva osta. – Mikko Peltomäki Ei todellakaan jää epäselväksi, mihin Manglani ja Stefano Ricci itsensä asemoivat. Tavallaan on sivuseikka, mitä tuoteryhmää brändi edustaa – pukuja, kenkiä, sukkia vai taskuliinoja? Jos kuulut kohderyhmään, tiedät. Ja jos haluaisit kuulua, otat diskreetisti selvää. – Mari Riipinen Marimekon mainos on sisustuslehdissä kuin kotonaan, samankaltaista kaunista ja laadukasta sisältöä jota on tarjolla aukeama toisensa jälkeen. Mainokseksi ja kaupalliseksi sen tekee verkkokauppa, jonka osoite sivulta löytyy ikään kuin itsestään selvänä. Tulevaisuuden kulttidesignia myynnissä nyt. – Mari Riipinen mainostaja: Fiskars Home / Iittala brändi: Tanssi mainostoimisto: SEK mediatoimisto: Carat julkaistu: asumisen ja sisustamisen lehdissä, naistenlehdissä tuomareiden kommentit: Tunnistettava layout. Konstailematon tuote-esittely, hyvä siksi. – Vesa Siirilä Ajaton, tasapainoinen ja tyylikäs kuvien ja tekstin sommitelma, olematta kuitenkaan tylsä. Lautassarjankin voi esittää kiinnostavalla tavalla, kertomalla olennaisen. Tarinan. – Mikko Peltomäki Brändinsä näköinen ilmoitus, raikas, selkeä ja tyylikäs. Kokonaisuuden yksityiskohdat houkuttelevat katsojan tutustumaan syvemmälle Marimekon tuotemaailmaan. Löydät jokaisella vilkaisulla jotain uutta ja kiinnostavaa. – Mikko Peltomäki TUOMARIT /// Toimitusjohtaja Vesa Siirilä, The Artist Planning Director Mari Riipinen, Dagmar Markkinointijohtaja Mikko Peltomäki, Halti 15

marimekko.f i/verkkokauppa

Tarina on alkamassa. Kiehtova Tanssi vie sinut matkalle mielikuvituksen maailmaan. Ovela Kettu -oopperan innoittama Tanssi-kuvio on Klaus Haapaniemen suunnittelema. Sadunomainen sarja nivoutuu osaksi sinun ainutlaatuista tarinaasi, tänään ja huomenna. Katso Tanssin koko tarina iittala.fi/Tanssi Tanssi, Muki 0,4 l Tanssi, Kulho 0,6 l Tanssi, Tyynynpäällinen 50 cm Tanssi, Lautanen 27 cm Tanssi-muki sopii niin arkisiin aamupalahetkiin kuin juhlavampiinkin kattauksiin. Tanssi-kulho sopii niin aamupalapöytään kuin keiton tai salaatin tarjoiluun. Tanssi-tyynynpäällisen runsas kuvitus tuo näyttävyyttä kodin sisustukseen. Tanssi- lautanen sopii hyvin yhteen Teemaastioiden kanssa. iittala.fi /iittala

M a a l AN ORIGINAL BoConcept® PRODUCTION S TA R R I N G M A D S M I K K E L S E N NOW PLAYING ON BoConcept.fi It's more than great design It's a concept Two Danish style icons. The Danish star and award winning actor Mads Mikkelsen takes a seat in the iconic Imola chair for a perfect style match in the new film THE GUEST. Enjoy the thrilling film at boconcept.fi or in your nearest BoConcept store. HELSINKI BOCONCEPT STORE Mannerheimintie 8, tel. +358 20 7801 660 18  

i s k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta THE CALL KAIKKI KUKAT NUPUSSA HAAKSIRIKKOUTUNUT mainostaja: Aarikka tuote: Nuppu-maljakko mainostoimisto: Sherpa valokuvaaja: Anna Salmisalo julkaistu: Dekossa mainostaja: HJK Helsinki mainostoimisto: Intohimotoimisto Cassius valokuvaaja: Jeremy Koreski kuvankäsittely: Kasimir Häiväoja / FLC Helsinki julkaistu: Imagessa mainostaja: Vepsäläinen brändi: BoConcept mainostoimisto: BoConcept inhouse mediasuunnittelu: Vepsäläinen julkaistu: Blue Wings, Divaani, Olivia, Elle tuomareiden kommentit: Itse mainos ei räjäytä tajuntaa, mutta se on osa todella hienoa kampanjakokonaisuutta. Mainoksessa on hienosti hyödynnetty elokuvamainonnan keinovalikkoa alleviivaamaan sitä, että viestinnän pihvi on käsikirjoitettu videosisältö. tuomarin kommentti: Kaunis ja ihana, kuin koru. Hieno demonstraatio tuoteominaisuuksista, siitä että tämä maljakko päästää kukat pääosaan. Toki se on itsessäänkin sympaattinen esine ja toistaa kivasti Aarikan perinteistä muotokieltä. – Mari Riipinen tuomarin kommentti: Korkeatasoinen mainos huomiota herättävästä ja yllättävästä näkökulmasta. Vetää puoleensa tutkimaan yksityiskohtia. Selkeä ja kiteytetty tekstiosuus saa myös kiitosta. – Sanna Veijalainen – Mari Riipinen Miellyttävä kuva ja idea kahdesta ikonista. Parasta ideassa on yhdistää nämä ja tehdä vielä elokuva päälle BoConceptista. Kutkuttaa katsomaan elokuvaa. Slogan on myös hyvä. – Ritva Hanski-Pitkäkoski TUOMARIT /// AD, creative Sanna Veijalainen, Family inc & Vapaaherratar Oy Planning director Mari Riipinen, Dagmar Toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto 19

Nautintoja kaikille aisteille. Korean demokraattinen kansantasavalta on tuhansien tarinoiden maa, jossa riemukas kansanmusiikki ryydittää monimuotoista kulttuuria ja koskematon luonto kohtaa kaupungin lempeän sykkeen. Inspiroidu idän ainutlaatuisesta eksotiikasta ja tee matka vapauden maahan, jossa on tilaa hengittää. Täällä sielu ja ruumis lepää henkeäsalpaavissa maisemissa ja hurmeisilla niityillä. Vertaansa vailla olevat ruokaelämykset saavat arjen murheet unohtumaan. Pohjois-Korea yllättää aina! SÄÄNTÖ NRO 5 OLE AITO. Tiedätkö sinä, millainen on hyvä matkailumainos?   Me tiedämme. Selvitimme mikä saa aikakauslehden lukijan pysähtymään mainoksen kohdalla, ihastumaan ja muistamaan sen. Matkailun lisäksi meillä on vaikuttavaa tutkimustietoa kosmetiikka-, auto-, pukeutumis-, sisustamis-, hyvinvointi- sekä ruokamainonnasta. Ota vinkit käyttöön ja tehosta mainontaasi! Katso matkailumainonnan 10 kultaista sääntöä osoitteessa bit.ly/matkailumainontaa 

#VIELÄONUNELMIA #UCL Kerro meille oma HJK-unelmasi. Käytä hashtagia #VIELÄONUNELMIA ja voit voittaa Klubi-Jopon. Kausikortilla 17 kotiottelua ja etuosto-oikeus europeleihin. Hinnat alkaen 110 €. Hanki omasi hjk.fi

H u h JOKAINEN SAARI ON AARRESAARI. H ETK I Ä , J OTK A JÄ ÄVÄT E L Ä M Ä Ä N . aurinkomatkat.fi 24 t

i k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta HETKIÄ, JOTKA JÄÄVÄT ELÄMÄÄN SALTY POPCORN mainostaja: Aurinkomatkat mainostoimisto: Hasan & partners ASTETTA ENEMMÄN RAIKKAUTTA mainostoimisto: Mirum Agency mainostoimisto: SEK mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Laajasti erityyppisissä aikakauslehdissä. Sarjan eri versioilla eri mediat. tuomareiden kommentit: Samastuttava, selkeä, laadukas. Aiheuttaa lomakuumeen lapsesta ikäihmiseen. – Antti Rastivo Hieno printtisarja osana Aurinkomatkojen kampanjaa. Fiilis on skandinaavinen, modernille suomalaiselle istuva. Loman saa Auringosta, Finnair lennättää. Tiivis yhteistyö kommunikoidaan asiakkaalle selkeästi, raikkaasti ja luotettavasti. Kohderyhmät taklattu hyvin. Copy ja kuvat tukevat toisiaan, mainosten seurassa on helppo olla ja viihtyä. Fiilis on rento, lomasta haaveilevalle juuri oikealla tavalla kepeä. Hyvää työtä! mainostaja: Fazer Makeiset mediatoimisto: Dagmar julkaistu: naistenlehdissä, ruuanlaiton erikoislehdissä, Yhteishyvässä tuomareiden kommentit: No tämän tietenkin tunnistaa heti, nyt on uutuus saatavilla. Popcornin ja suklaan yhdistelmä ei heti tunnu itsestään selvältä, mutta tämän nähtyäni haluan ehdottomasti kokeilla! Hyvä ja selkeä asettelu, makuaistia kutitteleva visu, joka ei hirveästi kaipaa selittelyä. Kaikki muutkin elementit kohdallaan, taattua laatua. mainostaja: Hartwall mainostoimisto: N2 Marketing kuvittaja: Minni Havas / Agent Pekka mediatoimisto: Dagmar julkaistu: naistenlehdissä ja sisustuslehdissä tuomarin kommentti: Piirrostoteutus erottuu valokuvia täynnä olevasta aikakauslehdestä. Toteutus viestii tuotteen raikkautta hyvin. Omenista ja omenanlehdistä tehty hattu herättää mielleyhtymiä ja jää mieleen. – Vaula Norrena – Jenni Juuvinmaa Visuaalisuus tapissa. Popparit räjähtävät päälle kuin toimintaelokuvassa, hyvät syvyysvaikutelmat kuvassa. Myös sinisestä väristä on otettu kaikki irti. – Vaula Norrena – Jenni Juuvinmaa TUOMARIT /// Luova johtaja Antti Rastivo, Sherpa Markkinointitutkija, semiootikko Vaula Norrena, Valores Consult Markkinointipäällikkö Jenni Juuvinmaa, Matkavekka ja Lomamatkat 25

SADEPÄIVÄSTÄ TULIKIN PARAS LOMAPÄIVÄ. H ETK I Ä , J OTK A JÄ ÄVÄT E L Ä M Ä Ä N . aurinkomatkat.fi

ALTAALLE JÄIVÄT VAIN AURINKO JA ME. H ETK I Ä , J OTK A JÄ ÄVÄT E L Ä M Ä Ä N . aurinkomatkat.fi

T o u HKO_XAVI_Image_230x300mm.indd 1 k 22/04/15 07:50 30

o k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n o n ta BIG BANG THERAPY JYMY-LUOMUJÄÄTELÖ FOR EVERY RAINY DAY mainostaja: Helsingin kaupunginorkesteri mainostaja: Suomisen Maito mainostoimisto: Erkki Mikola mainostaja, suunnittelu ja mediasuunnittelu: Didriksons mainostoimisto: BOND Helsinki kuvaaja: Marko Rantanen mediatoimisto: IUM Helsinki julkaistu: Imagessa tuomareiden kommentit: Yksinkertaisuus on kaunista. Pidän erittäin paljon mustasta värinä ja tässä se toimii erittäin hyvin! Myös mainostaja tulee ensi silmäyksellä hyvin esiin. – Pia Heino Rikottu rajoja, oikea kanava, yllätyksellinen visu. – Tarja Virmala Vahva visuaalisuus. Luo rohkeaa ja modernia kuvaa mainostajasta. Aktivoi, jopa haastaa. julkaistu: Imagessa tuomareiden kommentit: julkaistu: Kauneus & Terveys -lehdessä tuomarin kommentti: Hyvä mainos, veikkaan kakkoseksi. Mutta pitkä miikka sille, että lehmiltä on silvottu utareet pois. Niistä kai se maito jäätelöönkin tulee. Kuva kertoo enemmän kuin miljoona sanaa. Hienosti kuvattu maisema ja tunnelma. Ilmasta huolimatta voi olla onnellinen. – Tarja Virmala – Pia Heino Minua tuijotetaan! Veikeä visuaalisuus tuo sinänsä jo sympaattiseen tekstiin uskottavuutta, tunnetta ja aitoutta. Sympaattinen mainos, kuten pienen jäätelötehtaan odottaakin olevan. Houkuttelee varmasti myös jäätelönystävää ja luomutietoista kokeilemaan tuotetta. Kääntää sateen ja harmauden positiiviseksi – kuvan mukaisesti jopa unohtumattomaksi hetkeksi elämässä. – Sari Karjalainen – Sari Karjalainen – Sari Karjalainen TUOMARIT /// Toimitusjohtaja Tarja Virmala, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL Planner Pia Heino, Maxus Finland Markkinointipäällikkö Sari Karjalainen, Alko 31

Aidoin jäätelö syntyy luomumaidosta, joka tuodaan meille aamulla vastalypsettynä lehmänlaukan päästä, Suomisen maitotilalta. Pienessä jäätelötehtaassamme se kohtaa aidot ja puhtaat marjat, suklaan, vaniljan. Intohimolla luodut maut jäähdytetään herkullisen raikkaaksi suomalaiseksi JYMY-luomujäätelöksi. facebook.com/jymyicecream JYMY_230x270mm_IMAGE_5/2015_TAKAKANSI.indd 1 Hyvinvarustetuista ruokakaupoista kautta maan. jymy.fi 7.5.2015 00:14:55

TERVETULOA ULOS. Kuten kaikki tiedämme elämä ei pysähdy sateen alkamiseen. Älä anna harmaan taivaan ja muutaman vesipisaran estää sinua tekemästä juuri sitä mitä haluat. Me pidämme huolen siitä, että pysyt kuivana. Lue lisää miesten Emil takista ja naisten Thelma takista sivuiltamme www.didriksons.fi FOR EVERY RAINY DAY

K e s ä 34 –

e l vo i t taj a ETELÄNLOMALLE KUUDESTI PÄIVÄSSÄ mainostaja: Tallink Silja mainostoimisto: Hasan & partners mediatoimisto: Toinen PHD julkaistu: naistenlehdissä, Seiskassa o k ku n n i a m a i n i n ta u u ku n n i a m a i n i n ta THE ART OF EXPRESSION ALKOHOLITONTA mainostaja: Lindroos / Kalevala Koru mainostoimisto: SEK & Grey tuote: Amore, Lapponia Jewelry suunnittelu: Kalevala Koru inhouse valokuvaaja: Marjo Tokkari julkaistu: Blue Wingsissä tuomareiden kommentit: tuomarin kommentti: Hauska, tarjoaa katsojalle oivaltamisen iloa. Informatiivinen, ei turhaa kikkailua. Karun kaunis kuva pistää katsomaan kaksi kertaa. – Liisa Ingman – Jesper Bange Hieno oivallus: ei ole syytä lentää pidemmälle, hienoja paikkoja löytyy merimatkan päästä. Idea on loistavasti toteutettu. Kaikki oleellinen on saatu mukaan, jotta ostopäätös on helppo tehdä. mainostaja: Alko mediatoimisto: Dagmar julkaistu: naistenlehdissä, asumisen ja sisustamisen lehdissä, Apu-lehdessä tuomarin kommentti: Mainonta auttaa juhlien järjestäjiä onnistumaan paremmin. Kivasti keksitty ja tuotettu aikkarimainos, jonka viesti on kirkas ja jota ei voi nonsaleerata. Meitä juhlijoita tosiaankin on moneksi. Mainonta istuu hyvin valittuihin lehtiin. – Kaisa Barkman – Kaisa Barkman  TUOMARIT /// Creative Jesper Bange, BOND Helsinki Print manager Liisa Ingman, Dentsu Aegis Network Markkinointi- ja viestintäjohtaja Kaisa Barkman, Animagi ja Univet 35

The Art of Expression amore · design björn weckström

Huomaavainen isäntäväki varaa vierailleen myös maistuvia alkoholittomia juomia. Niitä on nyt enemmän kuin koskaan – viinejä, oluita ja siidereitä myymälämme turkoosissa hyllyssä. Hyviä vinkkejä saat myyjiltämme ja osoitteesta alko.fi/alkoholittomat.

Kesän trendikkäissä juomissa on paljon makua, mutta vähän – jos ollenkaan – alkoholia. Huomaavainen isäntäväki poimii vierailleen myös niitä, myymälämme turkoosista hyllystä. Hyviä vinkkejä saat myyjiltämme ja osoitteesta alko.fi/alkoholittomat.

HA A STAT T E LU LIDL PANOSTAA AIKAKAUSLEHTIMAINONTAAN JA SUOMALAISEEN HUUMORIIN l i d l i n m a i n o n ta o n v i i m e a i k o i n a k ä ä n t y n y t ta r j o u s h i n tat y k i t y k s e s tä t y y l i k k ä ä s e e n m i e l i k u v i e n l u o m i s e e n . m a r k k i n o i n t i pä ä l l i k k ö s e p p o n i e m e l ä n m u k a a n h y v i n t o t e u t e t t u p r i n t t i m a i n o n ta k o e ta a n pa r h a i m m i l l a a n h y v ä n ä pa lv e l u n a j a v i i h d y k k e e n ä . t ek st i r iit ta sät e r i ku va l i d l s u om i mielenkiintoisia reseptejä, herkullisia ruokakuvia ja vahvaa urheilutunnelmaa. Lidl Suomi näkyy nykyään vahvasti myös aikakauslehdissä – oli kyse sitten naistenlehdistä tai harrastelehdistä. ”Tekemisemme on monipuolistunut viimeisten vuosien aikana ja olemme saaneet aikakauslehdistä hyviä tuloksia. Aikakauslehdet ovat mukana useimmissa isommissa kampanjoissamme”, markkinointipäällikkö Seppo Niemelä kertoo mainonnan muutoksesta. ”Meillä on vuoden mittaan erilaisia kampanjoita ja kohderyhmät vaihtelevat niiden välillä. Hyviä esimerkkejä ovat vaikkapa Sportyfeel-urheiluravinteet sekä kansainvälisiä ja kotimaisia erikoisuuksia sisältävä Deluxetuoteperhe. Pyrimme löytämään kuhunkin kampanjaan parhaan mahdollisen median ja sisällön yhdistelmän.” Aikakauslehtimainonnassa Lidliä kiehtoo vaihtuvien kohderyhmien kustannustehokas tavoittaminen. Niemelän mukaan printin etuna on laskeneista levikeistä huolimatta KUKA /// Urheilua ja ruoanlaittoa harrastava markkinointipäällikkö Seppo Niemelä lukee ahkerasti työhönsä liittyviä aikakauslehtiä, muun muassa Talouselämää ja Markkinointi& Mainontaa. Ensi vuonna, kun tytär menee kouluun, lehtivalikoimaan otetaan mukaan myös Aku Ankka. 40 se, että siihen paneudutaan eri tavalla kuin moneen muuhun mediaan. ”Kuluttajat kokevat onnistuneen aikakauslehtimainonnan parhaimmillaan viihdykkeenä, tiedon lähteenä tai niin hyvänä palveluna, että sitä ei edes pidetä mainontana.” Vaikka Lidl on kansainvälinen kauppaketju, eri maiden mainonnassa on vahva paikallinen leima. Niemelä mainitsee huumorin yhtenä esimerkkinä suomalaisen mainonnan erityispiirteistä. ”Mainonnassamme on usein paljon huumoria. Eri maissa toimii kuitenkin erilainen huumori eivätkä esimerkiksi meidän mainoksemme välttämättä toimisi muissa maissa.” Lidlissä mitataan tiiviisti mainonnan onnistumista niin kampanja- kuin mediakohtaisestikin. Jotta tavoitteet pystytään saavuttamaan, viesti pitää saada kuluttajille läpi. ”Informaatiotulva on tänä päivänä valtava. Siksi on tärkeää pystyä mainonnalla herättämään kuluttajissa tunteita ja jäämään ihmisten mieliin.”

H NAL PUS I F E H T OR READY F 01 Energy Gel on hiilihydraattigeeli joka nautitaan ennen urheilusuoritusta tai sen aikana. Kätevästi pakattu geeli täydentää kulutettuja energiavarastoja esimerkiksi pitkäkestoisen urheilusuorituksen aikana. 45 min + 4 h esivalmistelut 12 hengelle gluteeniton 02 Glutamine + Vitamin C on ravintolisä, joka sisältää C-vitamiinia ja auttaa ylläpitämään kehon puolustusjärjestelmien toimintaa sekä vireystilaa. Käytetään palautumisen tehostamiseen. 03 CLA on ravintolisä kiinteytymisen tai dieetin tueksi. Suositeltu vuorokausiannos 4 kapselia päivässä. UUSI PROFESSIONAL TUOTERYHMÄ NYT LIDLISSÄ 01 2,5 dl Alesto saksanpähkinöitä 2,5 dl Alesto cashewpähkinöitä 1,5 dl Alesto taateleita 1/2 tl Kania suolaa 1 tl Fairglobe ruokosokeria 225 g huoneenlämpöistä Roquefort-sinihomejuustoa 400 g maustamatonta Goldessa tuorejuustoa 3 kananmunaa ripaus Kania mustapippuria 2 tl Marlene hunajaa LISÄKSI: Aromata leivinpaperia Deluxe viikunahilloa tarjoiluun 02 03 1. Liota pähkinöitä noin neljä tuntia runsaassa kylmässä vedessä. Sen jälkeen valuta ja huuhtele pähkinät. 2. Laita pähkinät taateleiden, suolan ja sokerin kanssa monitoimikoneeseen ja jauha taikinaksi. Painele taikina leivinpaperilla vuorattuun irtopohjavuokaan ja aseta pähkinäpohja jääkaappiin jäähtymään. 3. Valmista sillä välin sinihomejuustotäyte. Murenna sinihomejuusto maustamattoman tuorejuuston sekaan ja sekoita. Lisää kananmunat yksi kerrallaan koko ajan vatkaten, kunnes täyte on sileää. Mausta täyte lopuksi mustapippurilla ja hunajalla. 4. Ota pähkinäpohja jääkaapista ja levitä täyte pähkinäpohjan päälle. Paista kakkua 175-asteisen uunin keskiosassa noin 30 minuuttia tai kunnes kakku on hyytynyt myös keskeltä. Kakun kypsyyden voit varmistaa taputtamalla sormenpäällä keskeltä kakun pintaa. Jos pinta hytisee, kakku on vielä raaka keskeltä. Jos se tuntuu napakalta, kakku on valmis. 5. Jäähdytä kakku ennen vuoan renkaan irrottamista ja esillepanoa. Tarjoile kakku viikunahillon kera. deluxe viikunahilloa saatavilla 12.11. alkaen Kastike ¾ dl Primadonna oliiviöljyä ½ dl Acentino balsamiviinietikkaa 2 tl Duc de Coeur dijon-sinappia Silakkasalaatti 1 pkt/200g Isokari paistettuja silakkapihvejä Milbona voita paistamiseen 1 valkosipulin kynsi 1 punasipuli ripaus Kania suolaa ja Kania mustapippuria Belbake sokeria Kania suolaa ripaus Belbake sokeria Winarom väkiviinaetikkaa 400g uusia perunoita 2 kpl Freshona grillattuja säilykepaprikoita 3 luumua 1 ruukku rucolaa LIIKKUVILLE IHMISILLE. SPORTYFEEL-TUOTTEET. 41 Kastike Tee ensin kastike. Hienonna valkosipulin kynsi ja yhdistä loput kastikkeen ainekset kannellisessa lasipurkissa. Sulje kansi ja ravista sekaisin. Tarkista maku ja mausta oman maun mukaan. 3. Kuumenna reipas nokare voita pannulla ja paista leivitetyt silakkafileet pannulla molemmin puolin rapeiksi ja nosta ne sitten sivuun jäähtymään. Silakkasalaatti 4. Puolita kypsyneet ja jäähtyneet uudet perunat ja suikaloi paahdetut paprikat. Poista luumuista kivet ja kuutioi ne. 1. Keitä uudet perunat kypsiksi. Anna niiden jäähtyä ennen salaatin kokoamista. 2. Suikaloi punasipuli ohuiksi puolirenkaiksi ja laita kulhoon. Mausta etikalla, suolalla ja sokerilla ja anna marinoitua sillä välin, kun valmistelet loput salaatin aineksista. 5. Valuta sipuleista liemi ja lado kaikki ainesosat kerroksittain lasipurkkeihin tai tarjoiluvadille. Lisää kerrosten väliin myös tuoretta rucolaa. 6. Kaada salaatinkastike salaatin päälle vasta juuri ennen tarjoilua.

S y y 42

s k u u vo i t taj a : ku n n i a m a i n i n ta : ku n n i a m a i n i n ta : LAPIN KULTA KAHVIKUTSUT JYVÄBROILER mainostaja: Hartwall mainostaja: IKEA Suomi mainostaja: Atria Suomi mainostoimisto: N2 Albiino mainostoimisto: N2 Marketing mainostoimisto: TBWA\Helsinki valokuvaaja: Perttu Saksa mediatoimisto: Toinen PHD mediatoimisto: OMD Finland mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Imagessa julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä julkaistu: Naistenlehdissä. Kokosivu + ½ sivun resepti. Useita versioita. tuomareiden kommentit: tuomareiden kommentit: Yksinkertaisen pysäyttävä. Saatu esille niin Pohjantähti kuin luonnon alkuvoimakin. Hieno! Tuttua Ikea-tyyliä, ei jätä epäselväksi kuka on mainostaja. Vaikka paljon asiaa, kaikki tuotteet on saatu selkeästi esille. Inspiroivasti ideoita kotiin. – Marja Uski Helppo valinta. Jos hyvän mainoksen yksi kriteeri on se, laittaisinko toteutuksen seinälle, ylittää tämä riman useilla senteillä. Ja vaikka ”tuote mahdollisimman isolla, kaiken keskellä” -lähestymistapa yleensä tökkiikin, tässä tapauksessa lopputulos ei kärsi – päinvastoin. – Marja Uski Miten monenlaisiin ostoihin tämä sesonkiherkku meitä inspiroikaan! Ajankohtainen, houkutteleva ja lukijoita palveleva mainos – riippumatta siitä, aikooko piirakan leipoa itse vai ostaa valmiina. tuomarin kommentti: Sarja inspiroi kokkaamaan kanasta ja kanatuotteista uusia kivoja makuja. Mainos viestii selkeät syyt ostaa tuote ja lisänä konkreettinen ruuanlaitto-ohje. Toimii hyvin sarjana. – Kaisa Barkman – Kaisa Barkman – Jarkko Mononen TUOMARIT /// Toimitusjohtaja Jarkko Mononen, Mainostoimisto RED Head of client unit Marja Uski, IUM Helsinki Markkinointi- ja viestintäjohtaja Kaisa Barkman, Animagi ja Univet 43

© Inter IKEA Systems B.V. 2015 Kahvikutsujen syyksi riittää leipomisen ilo. PAJMIX ÄPPLE & PÄRON Omenapäärynämurupaistos, pakaste 3,95/0,7 kg ALLEHANDA DRAGON Kannellinen vatkauskulho, vihreä, tilavuus 4 l Kakkulapio, ruostumaton teräs 4,99/kpl 8,99/kpl SPRITTA IDEALISK Vispilä, 2 kpl, ruostumaton teräs Omenanlohkoja, vihreä 2,99/kpl 0,99/kpl UPPHETTA VANILJSÅS Kahvin-/ teenkeitin, lasi,ruostumaton teräs, tilavuus 1 l Vaniljakastike 1,40/0,5 l 9,99/kpl ARV BRÖLLOP Kannellinen kakkulautanen, kirkas lasi BRYGGKAFFE MELLANROST 9,99/kpl Suodatinkahvi, keskipaahto, UTZ-sertioitu 2,50/0,25 kg FANTASTISK Paperilautasliina, keskivihreä Myös nettikaupasta Lisätiedot IKEA. 1,99/50 kpl SMARTA Piirasvuoka, valkoinen, halkaisija 29 cm 5,99/kpl IKEA 365+ Muki, tilavuus 24 cl 1,99/kpl

jyvabroiler.fi KÄÄNNÄ SIVUA JA LEIKKAA TALTEEN KLASSIKKORESEPTI. Vain parhaasta kokkautuu klassikko Jokainen itseään arvostava kokki tietää, että hyviä raaka-aineita ei korvaa mikään. Jyväbroiler on laatua arvostavan ruoanlaittajan valinta. Luonnollisen herkullinen ja lisäaineeton. Se on parasta kotimaista broileria. Kuin tehty innoittamaan sinut klassikkoruokien, kuten kanaa Marengon, laittoon.

jyvabroiler.fi KÄÄNNÄ SIVUA JA LEIKKAA TALTEEN KLASSIKKORESEPTI. Vain parhaasta kokkautuu klassikko Jokainen k i itseään i ää arvostava k kokki kki tietää, että hyviä raaka-aineita ei korvaa mikään. Jyväbroiler on laatua arvostavan ruoanlaittajan valinta. Luonnollisen herkullinen ja li ä i S on parasta k i lisäaineeton. Se kotimaista broileria. Kuin tehty innoittamaan sinut klassikkoruokien, kuten Poulet Poele a l’Estragon –Rakuunabroileri padassa, laittoon.

L o k 48 a

k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta CRUNCHY CARAMEL AND SEA SALT LAROCHE CHARDONNAY L LÄHITAPIOLAN TYÖKYKYPALVELU mainostaja: Viinimaa.fi mainostoimisto: Haha & ha mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Glorian ruoka & viini -lehdessä mainostaja: LähiTapiola mainostoimisto: Hasan & partners mediatoimisto: Toinen PHD julkaistu: Suomen Kuvalehdessä tuomareiden kommentit: tuomareiden kommentit: Helposti ymmärrettävä mainos pienellä huomiota herättävällä twistillä. Ei jää epäselväksi, että viini sopii kalan kanssa. Ohjaus resepteihin/nettisivulle tehty tyylikkäästi. Kiinnittää hyvin huomion, mutta kokonaisuus on vähän sekava. Pääajatus ei välity niin kirkkaana kuin voisi, ja vähemmälläkin tekstillä varmaan pärjäisi. mainostaja: Fazer Makeiset mainostoimisto: Hasan & partners mediatoimisto: Dagmar julkaistu: naistenlehdissä, perhelehdissä, Imagessa tuomareiden kommentit: Herkullinen mainos, houkuttelee kokeilemaan uutta makua. Jos suklaata söisin, tämän mainoksen perusteella ostaisin. – Marja Uski Helposti tunnistettava mainos. Mainos ei sinänsä yllätyksellinen, mutta vahva brändi, jonka tunnistaisi muotokielen ja värien perusteella, kertoo vahvalla tunnistettavalla tavalla uutuudesta. Selkeää viestintää uutuusmausta – mainos, jota tarvitsee vain vilkaista ja tietää, mistä on kyse. – Sanna Päällysaho – Helmi Korpinen – Marja Uski Kertoo selvästi sen, mitä on tarkoituskin kertoa. Taitollisesti kuitenkin vähän levoton, lähinnä monen erilaisen tekstityypin takia. Pysäyttävä mainos, sekä visuaalisesti että viestillisesti. Ajankohtainen myös yritysten kannalta ja yhteiskunnallisesti. Hyvä kokonaisuus, joka pysäyttää ajattelemaan. – Helmi Korpinen – Sanna Päällysaho Yksinkertainen mainos, joka kertoo viinin sopivuudesta kalaruoan kanssa. Huomioarvollisesti kysymysmerkki, mutta oikeassa kohderyhmäympäristössä voi hyvinkin olla relevantisti pysäyttävä. – Sanna Päällysaho TUOMARIT /// Creative Helmi Korpinen, Bob the Robot Head of client unit Marja Uski, IUM Helsinki Brändijohtaja Sanna Päällysaho, Atria Suomi 49

Mestarin salainen luomulohi Laroche Chardonnay L 9,99€ (13,19€/l)

M a r vapauta yksinäisyyden vangit. Yli 400.000 yksinäistä odottaa toista ihmistä. Auta tukemalla toimintaamme 10 eurolla. Lähetä viesti 10 YKSIN numeroon 16301. Voit myös tehdä lahjoituksen osoitteessa helsinkimissio.fi. Poliisihallituksen HelsinkiMissio ry:lle myöntämä rahankeräyslupa POL-2014-8805, voimassa koko maassa Ahvenanmaata lukuun ottamatta 31.12.2016 asti. 52 r

a s k u u vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta VAPAUTA YKSINÄISYYDEN VANGIT AUDI A4 VAALI VAURAUTTASI mainostaja: Helsinki Missio mainostoimisto: Folk Finland julkaistu: FIT, Koti ja Keittiö, Oma Aika tuomareiden kommentit: Yksinäisyys on vankila – hyvin paketoitu viesti, joka on toteutettu upeasti. Kuva täynnä yksityiskohtia. Koska kuvan mittasuhteita on liioiteltu, olisi hahmossa voinut olla selkeämpiä viitteitä henkilön iästä – katsoin ensin, että kyseessä on lapsi. Siitä huolimatta mielestäni kuukauden paras mainos. – Petteri Laamo Huomiota herättävä, hyvin mietittyjä yksityiskohtia sisältävä mainos, joka saa lukijan pysähtymään ja miettimään isoa epäkohtaa yhteiskunnassamme. – Seppo Niemelä mainostaja: VV-Auto Group/Audi mainostoimisto: N2 Helsinki mediatoimisto: Virta Helsinki julkaistu: Tekniikan Maailmassa tuomareiden kommentit: Upea, erottuva, kerroksellinen kuva, jossa kojelauta mittaristoineen muodostaa myös ikään kuin auton ääriviivat. Kerroksellisuutta on myös siinä, että itse auton kuva on upotettu mittaristoon. Miehen kasvot mittariston yläpuolella terävällä katseellaan pakottaa lukijan kiinnittämään huomion mainokseen. Ilmoituksessa riittävät tiedot Audi A4:sta, hinta ym. Erittäin visuaalinen mainos, jossa monta elementtiä, mutta toteutettu hyvin ja jossa on huomioitu aikakauslehtien kyky välittää tunnelmaa ja informaatiota. mainostaja: Mandatum Life mainostoimisto: N2 Helsinki julkaistu: Blue Wingsissä tuomarin kommentti: Hieno kuvitus melko abstraktista tuotteesta. Laittaa mielikuvituksen liikkeelle. – Petteri Laamo Oivallisesti keksitty, yllättävä yhdistäminen. Sittisontiaisen lannan tilalla timantti – hieno visualisointi tylsäksi koettuun, joskin tärkeään aiheeseen. Mukana fiksulla tavalla huumoria (sittisontiainen/raha). Mainos saa lukijan huomion ja lukemaan sen tekstin. – Pirjo Ouanoughi – Pirjo Ouanoughi Audin brändille sopiva mainos, joka viestii samalla taktisemmin uutta ominaisuutta ja pidemmän aikavälin valittua mielikuvallista linjaa. Kohderyhmälleen tehty. – Seppo Niemelä TUOMARIT /// Creative, partner Petteri Laamo, Redandblue Media planner Pirjo Ouanoughi, IUM Helsinki Markkinointipäällikkö Seppo Niemelä, Lidl Suomi 53

Virtuaalinen mittaristo. Täysin uusi A4 ja Audi virtual cockpit.* Teknistä vetovoimaa. Yhteistyössä suomalaisyritys Rightwaren kanssa kehitetty Audi virtual cockpit avaa uusia näkymiä ajamiseen. Äärimmäisen tarkka, täysin digitaalinen 12,3”-näyttö kokoaa kaiken ajamiseen liittyvän informaation juuri tilanteeseen sopivalla ja kuljettajan haluamalla tavalla. Tutustu osoitteessa audi.fi/uusia4 Audi Care Base -huolenpitosopimus alk. 32 €/kk. Audi A4 Sedan 1.4 TFSI Business 110 kW (150 hv): autoveroton hinta: 30.170 €, arvioitu autovero 7.331,93 €**, kokonaishinta: 37.501,93 €. Vapaa autoetu 755 €, käyttöetu 575 €. Keskikulutus 5,2 l/100 km. **CO2-päästöt 123 g/km. Hintaan lisätään jälleenmyyjäkohtaiset toimituskulut. Kuvan auto erikoisvarustein. *Saatavana lisävarusteena.

To d e l l i n e n k o k e m u s .

MANDATUM HENKIVAKUUTUSOSAKEYHTIÖ Vaali vaurauttasi Rahalla on loputtomasti mahdollisuuksia, mutta menestys vaatii työtä. Yhdessä maailman suurimman varainhoitotalon kanssa valitsemme iShares-indeksituotteista sinulle sopivimmat ja yhdistämme ne vakuutussopimuksen hyötyihin. Vaali vaurauttasi ja pyydä meiltä Parempi suunnitelma. mandatumlife.fi/ishares

HELP! NÄIN TEHDÄÄN HYVÄ AIKAKAUSLEHTIMAINOS Mainonnan vaikuttavuustutkimukset brändäyksen työkaluna seitsemällä eri toimialalla: ruoka, hyvinvointi, sisustaminen, pukeutuminen, autot, kosmetiikka ja matkailu. www.aikakauslehdet.fi/HELP

J o u l OSTA KAUSIKORTTI ENNEN VUODENVAIHDETTA. 1.1.2016 KALLISTUU. hjk.fi hjk_UL_1-2_03122015_cassius.indd 1 58 25/11/15 10:26

u k u u SINIVALKOINEN IHME. Tuijota tätä ilmoitusta herkeämättä 30 sekunnin ajan. Sen jälkeen katso valkoista seinää. Saat selville, minkä värisen seuran kausikortin ostat. Ensimmäinen europeli, Stadin derby ja 16 muuta veikkausliigaottelua vuoden loppuun asti viime kauden hinnoilla, alk. 110 €. Toimi heti - vuodenvaihteen jälkeen kallistuu. hjk.fi hjk_UL_2-1_03122015_cassius.indd 1 25/11/15 14:23

k u u © Inter IKEA Systems B.V. 2015 u Kaupungin rennoin juhlatila vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta SINIVALKOINEN IHME IHANAA OLLA KOTONA UNELMAKARTTA mainostaja: HJK Helsinki mainostaja: Ikea Suomi tuote: kausikortti mainostoimisto: N2 Marketing mainostoimisto: Intohimotoimisto Cassius mediatoimisto: Toinen PHD julkaistu: Urheilulehdessä (aukeama + ½) tuomareiden kommentit: Visuaalisesti näyttävä, pelkistetty ja kekseliäs mainos, joka aktivoi myös katsojaa. Kohderyhmään kuulumattomalle täysin käsittämätön ilmoitus herättää kuitenkin sen verran kiinnostusta, että näkötestiä on pakko kokeilla. Hauska idea, joka jää mieleen. – Emma Laiho Erilainen, oivaltava ja huomio herettävä mainos! Hyvä idea ja toimii varmasti hyvin Urheilulehdessä, missä tavoittaa oikean kohderyhmän. – Philip Aminoff julkaistu: sisustamisen ja asumisen lehdissä, naistenlehdissä tuomareiden kommentit: Hyvä esimerkki siitä, että taktinenkin mainonta voi rakentaa brändiä ja olla laadukkaan näköistä. Erottuu raikkaana huonekalumainonnan ALE-massasta. Selkeys hivelee silmää. – Johanna Linna Idea on yksinkertainen, ehkä jopa käytetty, mutta silti toimiva. Mainos pelaa huumorilla ja itseironialla; Ikean kliininen tuotekuvako muka “kaupungin romanttisin kohtauspaikka”? Noh, ainakin yleisin. Ikea on arkea ja arki on Ikeaa, mitäs sitä kieltämään. Mainokset toimivat hyvin sarjana ja antavat henkeä Ihanaa olla kotona -sloganille. – Emma Laiho mainostaja: Nordea Pankki Suomi IDOLF-tuoli 49,-/kpl suunnittelu: Sanoma Content Marketing Joka kolmas tuoli puoleen hintaan, kun ostat ruokailuryhmän. Tarjous voimassa IKEA FAMILY -jäsenille 12.11.–26.12.2015. kuvitus: Napa Illustrations mediatoimisto: OMD Finland julkaistu: Me Naisissa tuomarin kommentti: Näyttävä mainos, jossa hyödynnetään suosittua värityskirjojen estetiikkaa. Tyyli erottuu hyvin valokuvapitoisen lehden muusta sisällöstä. Mainoksessa keskitytään asiakkaaseen, ei mainostajan tarjoamiin valmiisiin tuotteisiin, mikä on ihan virkistävää tässä genressä. – Emma Laiho Aarrekarttamainen lähestymistapa on hieman naiivi mutta ihastuttava! Melkein tekee mieli alkaa askartelemaan. Yleensä pankkimainonnassa vedotaan koviin faktoihin ja ratioon. Viesti Nordeasta unelmien toteuttajana tulee kivalla tavalla esille. – Johanna Linna TUOMARIT /// Designer Emma Laiho, Redandblue Asiakkuusjohtaja/strategi Johanna Linna, Mediatoimisto Voitto Brand Manager Philip Aminoff, Altia Corporation 59 Yhteystiedot ja IKEA. aukioloajat IKEA. Ihanaa olla kotona. Myös nettikaupasta Uutta LISABO-pöytä 140×78 cm. 149,-

© IIn Inter terr IKEA IKE KEA KE EA A Sys S Systems ystems tem B.V tems B.V.. 2 B. 20 2015 15 Kaupungin romanttisin kohtauspaikka Kolmen istuttava KIVIK-sohva Myös nettikaupasta 399,- Norm. 449,- Valkoinen Dansbo-päällinen. Tarjous voimassa IKEA FAMILY -jäsenille 12.11.–26.12.2015. Uutta LISABOsohvapöytä 89,- KIVIK-rahi 149,- 70×70, kork. 50 cm. Sisällä säilytystilaa. Valkoinen Dansbo-päällinen. Yhteystiedot Yh Y hte hte teys ysti ys tied ti tied dot jja a IKEA. aukioloajat IKEA. au a uki kiiol oloa ol oajja at IKEA I IK KE EA A.  Ihanaa olla kotona.

MAINOS

MAINOS Unelmakartan täyttämisen tueksi: Mieti, mistä unelmoit. Muista, että ikinä ei ole liian myöhäistä asettaa itselleen uusia päämääriä. Mieti, miten saavutat unelman. Mitä käytännön askeleita voit ottaa päästäksesi lähemmäs tavoitettasi? Paljonko tarvitset rahaa unelman toteuttamiseen? Mieti, milloin unelma pitäisi toteuttaa. Voitko säästää hiljalleen vai onko unelmalla aikaikkuna, joka on otettava huomioon? Jos unelmasi saavuttaminen kestää pidempään, mieti miten muuttuva maailma vaikuttaa sen toteuttamiseen ja omaan rahatilanteeseesi. Tärkein askel unelmien toteuttamisessa on niiden tavoittelu. Sen voi aloittaa vaikka heti.