Vuoden aikkari­mainokset 2013

Aikakausmedia 2014 /// Ulkoasu ja tekstit Outi Sonkamuotka /// Kannen kuva Shutterstock vUodeN AIKKArIMAINoKseT 2013 Tammikuu Louis Vuitton /// Algol Pharma /// Fazer Makeiset ...............................4 Helmikuu Valio /// Alko /// Louis Vuitton ..................................................................8 Maaliskuu Valio /// Kiinteistömaailma /// Nanso ......................................................12 Huhtikuu Kirkon ulkomaanapu /// Haglöfs /// SCA Hygiene Products ............18 Toukokuu Honkarakenne /// OP-Palvelut /// Merial Norden ................................22 Kesä-elokuu HJK Helsinki /// Fazer Makeiset /// Nokian Jalkineet .......................28 /// Haastattelu – Suunnittelijan sanoin: Case HJK /// ........................34 Syyskuu Panda /// Chiquita /// Mulberry ................................................................36 Lokakuu SCA Hygiene Products /// Nanso /// Volvo .............................................40 Marraskuu Nordea Pankki Suomi /// We Jazz /// Mandatum Life .........................46 Joulukuu HJK Helsinki /// Efva Attling Stockholm /// Sanoma Media Finland ................................................................................52 Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa ja sen tekijöitä. Kisassa ovat mukana kaikki Aikakausmedian jäsenkustantajien lehdissä ilmestyvät mainokset. 2 Vaihtuvan tuomariston jäsenistä yksi edustaa mainostajia, toinen mainostoimistoja ja kolmas mediatoimistoja. Tuomarit arvioivat mainoksia kokonaisvaltaisesti: ideaa, copya, visuaalista toteutusta sekä mediavalintoja. Kisa toteutetaan yhteistyössä Markkinointi&Mainonta -lehden kanssa. Ensimmäinen juttu kisasta julkaistiin M&M:ssa helmikuussa 2008.

MoNTA TIeTä voITTooN Pitelet käsissäsi, tai ehkäpä selaat digitaalisena, ensimmäistä Vuoden aikkarimainokset -julkaisua. Näiden kansien väliin on koottu parhaiten vuonna 2013 Kuukauden aikkarimainos -kisassa menestyneet aikakauslehtimainokset. Osa mainoksista hyödynsi upeasti laajojen väripintojen vaikutuksia (esimerkiksi Haglöfs ja Chiquita), toisia kiitettiin oivaltavasta iskulauseesta (OP-Palvelut). Osassa luotettiin voimakkaisiin tunnelmiin (Volvo), joissain kerrottiin yhdellä kuvalla suuri tarina (HJK Helsinki). Parhaiden mainosten joukkoon pääsi viime vuonna usealla reseptillä. Oli imago- ja tuotemainontaa, lennokkaita copyja, pelkistettyä estetiikkaa ja visuaalista ilotulitusta. Ennen kaikkea oli timanttisia ideoita! Mainostajista voittoisia olivat HJK ja Valio, mainostoimistoista loistivat DDB Helsinki (asiakkaana Honkarakenne ja Nordea) ja Intohimotoimisto Cassius (HJK). Myös Hasan & partners (Fazer Makeiset, Valio) ja SEK & GREY (Alko, Valio) menestyivät. Haastattelimme HJK:n voittajamainokset suunnitellutta AD Hermanni Kanervaa tähän julkaisuun. Hermannin mietteitä voittomainoksista ja aikkarimainonnasta voit lukea sivulta 34. Monet palkituista mainoksista ilmestyivät laajasti eri lehdissä, mutta mukana oli myös tarkasti tiettyyn lehteen suunniteltuja mainoksia. Vilkaisepa vaikka Kiinteistömaailman mainosta sivulla 14 – melko eksklusiivista, eikö totta. Useimmiten kolmen parhaan joukkoon pääsi pukeutumisalan mainoksia (7 kertaa) ja elintarvikemainoksia (6 kertaa). Ehkä hieman yllättäen pankki-, vakuutus- ja sijoitusmainoksiakin palkittiin vuoden aikana kolmesti. Myös yksi rekrytointimainos löytyi! Aikakauslehden ominaisuutta kiinnostuksen herättäjänä käytettiin monissa palkituissa mainoksissa: painetusta lehdestä saatiin ponnahduslauta lukijan johdattamiseksi kauppaan tai nettiin hakemaan lisätietoa. Kuukauden aikkarimainos -kisa jatkuu vuonna 2014. Tutustu uusiin voittajiin osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/kuukauden_aikkarimainos sekä tietysti kuukausittain Markkinointi&Mainonta-lehdessä! Inspiraatiota ja iloa! PS. Olethan huomannut, että olemme tutkineet, mikä tekee hyvästä mainoksesta hyvän, ja miksi hyvin huomattu mainonta toimii? Jos et, käy katsomassa viideltä eri toimialalta tehdyt tutkimukset osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/mediajamainonta 3

T a GLORIA 230x297 F-WEAV1 FINLAND - Issue Date: 22 JANUARY GLORIA 230x297 F-WEAV1 FINLAND_a 18/12/12 15:14 Page1 Lavastus : Daniel Buren © A D A G P - P a r i s & D B 2 012 S a a t a v i l l a y k s i n o i k e u d e l l a L o u i s V u i t t o n – l i i k k e i s t ä . T e l . 0 9 6 81 16 615 l o u i s v u i t t o n . c o m 4 m m

i k u u TuOMaRIT /// COO Kaisa Barkman, Happi Mindshare toimitusjohtaja daniel Tuori, KING planning director Mari riipinen, Dagmar senior manager Päivi suomalainen, Paulig voITTAJA: loUIs vUITToN mainostaja: Louis Vuitton julkaistu: Gloriassa tuomareiden kommentit Hypnoottisen hieno. Saattaa näyttää imagomainonnalta ja toimiakin sellaisena, mutta tämän mainoksen perusteella kohderyhmään kuuluvat paitsi haluavat, myös tietävät mistä ostaa. – Mari Riipinen Tämä mainos ei mene huomiotta ohi. Eikä Glorian lukijoilta mene myöhemmin keväällä ohi vastaantuleva ruutulaukkukaan – eikä sen merkki. – Kaisa Barkman Räväkät värit ja ruudut kiinnittävät huomion. Kuvassa paljon mielenkiintoista rytmitystä. Erottuva ja kiinnostava toteutus. – Päivi Suomalainen KUNNIAMAININTA: rAUHA MAHAl mainostaja: Algol Pharma brändi: Precosa mediatoimisto: Mediatoimisto Voitto mainostoimisto: ZEELAND julkaistu: matkailulehdissä ja naisten erikoislehdissä Rauha Mahal PRECOSA®. AINOA LÄÄKE MATKARIPULIN ENNALTAEHKÄISYYN JA HOITOON. NY T APTEEKISTA ILMAN RESEPTIÄ tuomareiden kommentit Otsikossa on jotain pielessä, se herättää huomion, oivalluttaa. Lääkemainonta kaipaisi paljon tämänkaltaista piristystä lisää. – Daniel Tuori Ilahduttava ja hienosti käyttötilanteeseen liittyvä otsikko jää mieleen. Puolikas sivu hyödynnetty taidokkaan tehokkaasti. – Kaisa Barkman Teksti ja kuva luovat hauskan ja kiinnostavan, oivallukselle tilaa jättävän yhdistelmän. Tuotteen käyttöyhteys tulee samalla hienosti esille. – Päivi Suomalainen SOPII KOKO PERHEELLE, MYÖS ANTIBIOOTTIRIPULIN EHKÄISYYN JA RIPULIN HOITOON. Tutustu pakkausselosteeseen. Mikäli oireet jatkuvat tai pahenevat, ota yhteyttä lääkäriin. Vaikuttava aine Saccharomyces boulardii. Markkinoija Algol Pharma Oy. WWW.RIPULI.FI 5

KUNNIAMAININTA: Hyvät hetket on tehty nautittaviksi mainostaja: Fazer Makeiset, senior brand manager Jonna Pelvo brändi: Fazerin Sininen mediatoimisto: Dagmar mainostoimisto: Hasan & partners AD Ossi Honkanen copywriter Anu Niemonen graafikko Ella Kivinen projektijohto: Panu Norlund, Liisa Frick luova johtaja Eka Ruola kuva: Tuukka Koski julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä, asumisen ja sisustamisen erikoislehdissä, perhe- ja yleisaikakauslehdissä tuomareiden kommentit Fazerin Sininen omii sinisen hetken. Hyvä tunnelma ja idea. Nyt sinisestä hetkestä tulee mieleen suklaa! – Daniel Tuori Sininen hetki -symboliikkaa käytetty ja syvennetty hie­ nolla tavalla. Voisi olla alku sarjalle hienoja toteutuksia. – Mari Riipinen 6

7

H e Marjojen luonne aidoimmillaan. Maista uudet Valio Marjakeitot, joissa on enemmän marjaa ja 50 % vähemmän sokeria. Löydä muutkin maut: valio.fi/marjakeitto 8 l m

i k u u TuOMaRIT /// laatupäällikkö Anu-riikka Aalto, VR Matkustajaliikenne print & outdoor planner yeasmine randén, MediaCom creative director Pekka Toivonen, KASINO CREATIVE STUDIO voITTAJA: MArJoJeN lUoNNe AIdoIMMIllAAN KUNNIAMAININTA: loUIs vUITToN mainostaja: Louis Vuitton julkaistu: Gloriassa mainostaja: Valio mediatoimisto: Virta Mediacommunity mainostoimisto: SEK & GREY julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä tuomareiden kommentit Selkeä, graafinen kuva joka sopii hyvin lehden mediaympäristöön. – Yeasmine Randén tuomareiden kommentit Pelkällä kuvan vilkaisulla tiedän, että kyseessä on makuyhdistelmä, joka on minulle ennalta tuntematon ja uusi. Raikas, pirteä kuvamaailma, joka ei jätä kylmäksi. – Anu-Riikka Aalto KUNNIAMAININTA: MITä sINä sUosITTelIsIT? / AlKo reKry mainostaja: Alko mediatoimisto: Dagmar mainostoimisto: SEK & GREY julkaistu: Suomen Kuvalehdessä GLORIA 230x297 SL-JAIA1 FIN_a 17/01/13 10:43 Page1 GLORIA 230x297 SL-JAIA1 FINLAND - Issue Date: 19 FEBRUARY Herkulliset värit, tuote tulee hyvin esiin! – Yeasmine Randén Tätäkin pitää olla. Mutta miinuspisteet retusoijalle. – Pekka Toivonen Lavastus : Daniel Buren © A D A G P - P a r i s & D B 2 012 S a a t a v i l l a y k s i n o i k e u d e l l a L o u i s V u i t t o n – l i i k k e i s t ä . T e l . 0 9 6 81 16 615 l o u i s v u i t t o n . c o m tuomareiden kommentit Tämä tarttuu hienosti inhimilliseen tarpeeseen, joka elää potentiaalisessa hyvässä Alkon myyjässä – se on tietenkin päteminen. – Pekka Toivonen Alko puhuttelee sekä asiakasta että asiakkaan tulevaa palvelijaa. Uudenlainen kannanotto pitkän perinteen yritykseltä, joka ymmärtää että uusi potentiaali hyvä työntekijä ei löydy aina perinteisiä rekrykanavia pitkin. Toteutus herättää aivan uudenlaista mielenkiintoa Alkoa kohtaan työnantajana. – Anu-Riikka Aalto MITÄ SINÄ SUOSITTELISIT ? Oletko sinä uusi alkolainen, jonka hyvä palvelu ja osuvat suositukset muistetaan asioinnin jälkeenkin? Alkossa on sijaa hyville myyjille ja juuri nyt erityisesti kesätyöntekijöille. Kysy lisää omasta myymälästäsi tai tutustu myyjän työhön osoitteessa www.alko.fi/rekry, jossa voit myös täyttää hakemuksen. 9

MITÄ SINÄ SUOSITTELISIT ? Oletko sinä uusi alkolainen, jonka hyvä palvelu ja osuvat suositukset muistetaan asioinnin jälkeenkin? Alkossa on sijaa hyville myyjille ja juuri nyt erityisesti kesätyöntekijöille. Kysy lisää omasta myymälästäsi tai tutustu myyjän työhön osoitteessa www.alko.fi/rekry, jossa voit myös täyttää hakemuksen. 10

Lavastus : Daniel Buren © A D A G P - P a r i s & D B 2 012 S a a t a v i l l a y k s i n o i k e u d e l l a L o u i s V u i t t o n – l i i k k e i s t ä . T e l . 0 9 6 81 16 615 l o u i s v u i t t o n . c o m 11

M a 201198_Koskenlaskija_voimakas_230x297.pdf 1 2/5/13 a l 2:33 PM R Siika-kat 5- 6 A N N O 6 dl 1 10 3 2-3 (200 g) 7-8 (700 g) pala (50 g) 2 dl 1/2 pak (à 25 0 g) TAI 1 pussi (150 g) 500 g 1 pussi (180 g) 2 1-2 dl Hae vahva vaikutus ruokaan valio.fi/koskenlaskija 12 k arapuk STA eitto vettä kalaliemikuutio kokonaista ma ustepippuria laakerinlehteä porkkanaa perunaa piparjuurta Valio ruokakerm aa Valio Koskenla skija® voimakas sulat ejuustoa paloi teltuna Valio Koskenla skija® murua siika- tai kuhafi leetä (nahato nta) katkarapuja kevätsipulia var sineen tuoretta tilliä sitruunalohko ja Kuumenna ve si kiehuvaksi kat tilassa. Lisää liem pippurit ja laa ikuutio, kerinlehdet. Ku ori juurekset. perunat. Raast Kuutioi porkkan a piparjuuri. Lis at ja ää kattilaan en Keitä 5 min. Lis sin porkkanat. ää perunat ja piparjuuri. Keitä kypsiksi. Lisää kannen alla läh kerma. Sulata es joukkoon Koske kalasta ruodo nlaskija. Poista t, paloittele. Lis ää keittoon. Ke Lisää katkaravu itä hiljalleen 3 t, hienonnettu mi n. kev Tarjoa sitruuna ätsipuli ja tilli. Kuumenna. lohkojen kanssa .

i s k u u TuOMaRIT /// laatupäällikkö Anu-riikka Aalto, VR Matkustajaliikenne print & outdoor planner yeasmine randén, MediaCom creative director Pekka Toivonen, KASINO CREATIVE STUDIO voITTAJA: KosKeNlAsKIJA mainostaja: Valio mediatoimisto: Vastavirta mainostoimisto: Hasan & partners julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä tuomareiden kommentit Hieno ´retro´ luova, jonka yhdistää heti tuotteeseen. Resepti lisää mielenkiintoa. Muusta elintarvikemainonnasta erottuva toteutus. – Yeasmine Randén Nyt on muuten logo isolla. – Pekka Toivonen KUNNIAMAININTA: KääK! NIIdeN vAlIKoIMAANHAN KUUlUU MyÖs... mainostaja: Kiinteistömaailma mediatoimisto: Dagmar mainostoimisto: EastStreet julkaistu: Aku Ankassa KUNNIAMAININTA: vAsTUUllIsTA sUoMAlAIsTA MUoTIA mainostaja: Nanso mediatoimisto: Virta Helsinki mainostoimisto: Folk Finland projektijohto: Jaana Haapala, Päivi Juusola AD Minna Lavola copy Mira Olsson kuvaaja Jonas Lundqvist kuvausjärjestelyt Left&right, Kirsi Pärni Repro: Reprostudio Heku julkaistu: naisten yleislehdissä, sarjassa useita mainoksia tuomareiden kommentit Yritys on nostanut hienosti tuotteidensa kiinnostavuutta eri ikäisten naisten kohderyhmässä. Tuotteet ja niiden tekijät on tuotu hienosti esiin rinta rinnan. Ikävää, että käsite vastuullisuus on saanut myös Nansolla viime viikkoina mustan pilven päälleen. – Anu-Riikka Aalto tuomareiden kommentit Kääk – tämän olisi voinut tehdä kunnolla! – Pekka Toivonen Juuri kyseiseen mediaan tehty – toimii. – Yeasmine Randén JAANA, Niputtaja, Nansolla 18v SAKI, Leikkaamon varastomies, Nansolla 15v Design by Katri Niskanen Design by Anna Ruohonen VASTUULLISTA SUOMALAISTA MUOTIA VUODESTA 1921. VASTUULLISTA SUOMALAISTA MUOTIA VUODESTA 1921. Nanso-kauppa myös netissä: www.nansoshop.com Nanso-kauppa myös netissä: www.nansoshop.com Välityspalkkioesimerkki: VARMA 1200 € + 4,3 % velattomasta kauppahinnasta + asiakirjakulut. Minimipalkkio 2700 €. Hinnat sisältävät alv:n. 13

Välityspalkkioesimerkki: VARMA 1200 € + 4,3 % velattomasta kauppahinnasta + asiakirjakulut. Minimipalkkio 2700 €. Hinnat sisältävät alv:n. 14

Design by Minna Sillanpää EEVA-LIISA, Niputtaja, Nansolla 32v VASTUULLISTA SUOMALAISTA MUOTIA VUODESTA 1921. Nanso-kauppa myös netissä: www.nansoshop.com 15

JAANA, Niputtaja, Nansolla 18v Design by Katri Niskanen VASTUULLISTA SUOMALAISTA MUOTIA VUODESTA 1921. Nanso-kauppa myös netissä: www.nansoshop.com 16

SAKI, Leikkaamon varastomies, Nansolla 15v Design by Anna Ruohonen VASTUULLISTA SUOMALAISTA MUOTIA VUODESTA 1921. Nanso-kauppa myös netissä: www.nansoshop.com 17

u Tuettu ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin. H h .. .. KUKA TASSA TARVITSEE OPETUKSEN omakampanja.fi on uusi tapa tehdä yhteisestä pallostamme reilumpi ja parempi paikka. Valitse sinulle tärkeä kohde, esimerkiksi nuorten naisten yrittäjyys- ja ammattikoulutus kehitysmaissa. Sitten vain perustat oman kampanjasi ja kutsut ystävät mukaan. Maailma muuttuu, kun sitä muutetaan. Ei se sen vaikeampaa ole. 18 t

i k u u TuOMaRIT /// viestintäjohtaja Ulla-riitta Unkuri, UPM Paperiliiketoiminta projektijohtaja Mikko Toivanen, Rocky Advertising account director leena Korkeamäki, OMD Finland voITTAJA: KUKA Tässä TArvITsee oPeTUKseN? KUNNIAMAININTA: KäsIlAUKKUUN soPIvA PIKKUHoUsUNsUoJA mainostaja: Kirkon ulkomaanapu brändi: Naisten Pankki mediatoimisto: Dagmar mainostoimisto: Dynamo Advertising julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä, asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon erikoislehdissä, kahden mainoksen sarja mainostaja: SCA Hygiene Products brändi: Libresse mainostoimisto: F&B Factory julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä tuomareiden kommentit tuomareiden kommentit Kirvoitti spontaanit naurut ekan kerran nähdessä ja saa edelleenkin hymähtämään. Oivaltava, NIIN naisen elämästä... – Leena Korkeamäki Musta-valkoinen kuva toimii hienosti viestin välittäjänä. Katseet puhuttelevat ja vetoavat. Kuvan henkilöt vahvasti läsnä. – Ulla-Riitta Unkuri Hyvä kampanjakokonaisuus. Printissä viesti hautautuu leipätekstiin. Kuinka moni lukee, jos ei näe muuta mediaa? – Mikko Toivanen KUNNIAMAININTA: MoNoCHroMe By HAGlÖFs mainostaja: Haglöfs mainostoimisto: Haglöfs inhouse julkaistu: Me Naiset Sport -lehdessä, takakansi tuomareiden kommentit .. .. Tuettu ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin. Huomiotaherättävä, kiinnostava iso kuva ja viestin kiteytys tyylikkäästi pelkkään otsikkoon. QR-koodi on toteutettu myös poikkeuksellisen hillitysti. Lisätieto löytyy varmasti, jos se kiinnostaa – Mikko Toivanen KUKA TASSA TARVITSEE OPETUKSEN omakampanja.fi on uusi tapa tehdä yhteisestä pallostamme reilumpi ja parempi paikka. Valitse sinulle tärkeä kohde, esimerkiksi nuorten naisten yrittäjyys- ja ammattikoulutus kehitysmaissa. Sitten vain perustat oman kampanjasi ja kutsut ystävät mukaan. Maailma muuttuu, kun sitä muutetaan. Ei se sen vaikeampaa ole. 19

www.haglofs.com/ intense monochrome BY haglöfs HAGLÖFS LOGOTYPE B A S IC LO G O TY P E . TO B E US E D A S NE G AT I V E W HI T E O N A B L A CK O R DA RK B A CK G RO UND 20

MO ME NTUM Tyylikkäästi yksittäispakattu Libresse Normal – kulkee helposti mukana. 21

T o u k voITTAJA: lAAJeNNUKseN PAIKKA mainostaja: Honkarakenne brändi: Honka Laajennuspalvelu mediatoimisto: OMD Finland mainostoimisto: DDB Helsinki AD Jukka Mannio copywriter Pasi Lindqvist graafikot: Veera Lindstedt, Antti Salminen projektijohtaja Teppo Juuvinmaa projektipäällikkö Julia Jämsen luova johtaja Vesa Tujunen tuomareiden kommentit Ihana kesämaisema, mikä löytynee melko monesta toukokuun ilmoituksesta. Hauska oivallus, kun mökki käy pieneksi. – Mirka Rikman Huippuluokan kuva, jota on vaikea ohittaa. Ideassa on tosin jotakin tuttua. Otsikko ja tekstit ovat napakat. – Mikko Toivanen kuva: Anton Sucksdorff tuottaja Kirsi Pärni, Left & Right post production: Fake Graphics NOPEAN TILAAJAN ETU: ILMALÄMPÖPUMPPU KAUPAN PÄÄLLE! KUN MÖKKI KÄY AHTAAKSI, HONKA LAAJENNUSPALVELU AUTTAA. Lisätiedot honka.fi Etu koskee yli 30 m2 laajennusta, joka tilataan 31.8.2013 mennessä ja toimitetaan 2013 loppuun mennessä. Edun arvo on n. 2000 €, eikä sitä voi yhdistää muihin tarjouksiin tai alennuksiin. julkaistu: asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon erikoislehdissä Tiesitkö, että nykyistä mökkiä voisi laajentaa? Honka Laajennuspalvelu tarjoaa koko paketinPREMIUM yksilöllisestä suunnittelusta aina rakentamiseen asti. STANDARD OF LIVING Oli rakas mökkisi sitten Hongan tai jonkun muun valmistama. HONKA_Laajennuspalvelus_printti_460x297.indd 1 22 17.4.2013 17.25

o k u u TuOMaRIT /// viestintäjohtaja Ulla-riitta Unkuri, UPM Paperiliiketoiminta projektijohtaja Mikko Toivanen, Rocky Advertising tuottaja Mirka rikman, ToinenPHD KUNNIAMAININTA: Jos MeTsäN TAHdoT Myydä NyT, NIIN TAKUUllA ylläTyT KUNNIAMAININTA: MoNTAKo eläINTä NäeT KUvAssA? mainostaja: OP-Palvelut mediatoimisto: Toinen Helsinki mainostoimisto: Bob the Robot julkaistu: perhe- ja yleisaikakauslehdissä mainostaja: Merial Norden brändi: Frontline julkaistu: naisten yleislehdissä tuomareiden kommentit Iso otsikko hyödyntää tutun laulun sanoja, sisältää lupauksen ja pysäyttää. Typografia, kuvitukset ja taustakuva viimeistelevät mukavan tunnelman. Huolellista työtä. – Mikko Toivanen Mahtava slogan! – Mirka Rikman tuomareiden kommentit Otsikon kysymys haastoi tutkimaan mainosta tarkemmin. – Ulla-Riitta Unkuri Eläimet niin printissä kuin bannereissakin kiinnittävät huomion, niin tälläkin kertaa. – Mirka Rikman Kuinka monta eläintä näet? Vaarallisimmat eläimet ovat vaikeita huomata. Monilla kissoilla ja koirilla on omia lemmikkejään loisten muodossa. Ne sekä vaivaavat että levittävät tauteja. Tiesitkö esimerkiksi, että puutiainen on maailman pahin tartunnanlevittäjä? Elämänsä aikana se voi imeä verta kolmesta eri eläimestä ja turvota jopa 200-kertaiseksi. Frontline Vet 100 mg/ml paikallisvaleluliuos ja 2,5 mg/ml sumute iholle. Vaikuttava aine: Fiproniili. Frontline Comp paikallisvaleluliuos. Vaikuttava aine: Fiproniili, (S)-metopreeni. Kohde-eläinlaji(t): koira ja kissa (Frontline Comp myös fretti). Käyttöaiheet: koiran ja kissan kirpputartuntojen tai samanaikaisten kirppu-, puutiais- ja/tai väivetartuntojen hoito ja häätö. Fretin kirpputartuntojen tai samanaikaisten kirppu- ja puutiaistartuntojen hoito ja häätö (Frontline Comp). Koiran täiden häätö (Frontline vet paikallisvaleluliuos ja sumute). Annostus ja antotapa: ulkoiseen käyttöön. Annostellaan iholle. Katso tarkemmat ohjeet käsittelyväleistä ja annostuksesta pakkausselosteesta. Lääke annetaan alueelle, josta eläin ei pysty nuolemaan sitä pois. Sumutteella kastellaan koko turkki, minkä jälkeen eläintä estetään nuolemasta turkkia. Eläimet eivät saa nuolla toisiaan hoidon jälkeen. Vasta-aiheet: Alle 8-viikkoiset koirat ja kissat. Sairaita tai sairaudesta toipuvia eläimiä ei saa hoitaa. Ei saa käyttää kaneille. Frontline Comp: Alle 2 kg painavat koirat, alle 1 kg painavat kissat ja alle 6-kuukautiset fretit. Frontline Comp ja Frontline vet paikallisvaleluliuos: Kissalle ja fretille (Frontline comp) ei saa käyttää koiralle tarkoitettuja pipettejä, koska tästä voi aiheutua yliannostus. Erityisvaroitukset: eläintä ei saa kylvettää/kastella 48 tuntiin annoksen jälkeen, ks. tarkemmat ohjeet pakkausselosteesta. Eläimiä koskevat erityiset varotoimet: vältä tuotteen joutumista eläimen silmiin. Eläin ei saa uida vesistössä 2 päivään lääkekäsittelyn jälkeen. Ks. tarkemmat tiedot pakkausselosteesta. Erityiset varotoimenpiteet, joita eläinlääkevalmistetta antavan henkilön on noudatettava: älä koske antokohtaan ennen kuin se on kuivunut. Lääke saattaa aiheuttaa limakalvojen ja silmien ärsyyntymistä, joten valmisteen joutumista niille pitää välttää. Torjunta-aineille tai alkoholille yliherkkien eläinten ja ihmisten pitää välttää kosketusta valmisteen kanssa. Sumutteella käsittely on tehtävä hyvin ilmastoidussa tilassa ja käytettävä käsineitä. Kädet on pestävä saippualla ja vedellä valmisteen käsittelyn jälkeen. Sumute on tulenarkaa. Suositellaan, että eläin hoidetaan illalla, eikä eläimen anneta nukkua ihmisen kanssa. Haittavaikutukset: älä yliannostele. Haittavaikutukset ovat harvinaisia tai hyvin harvinaisia. Seuraavia haittavaikutuksia saattaa esiintyä: paikallisia ihoreaktioita antokohdassa, hypersalivaatiota, ohimeneviä neurologisia oireita, oksentelua tai hengitysvaikeuksia. Ks. tarkemmin pakkausselosteesta. Tiineys ja laktaatio: Frontline vet sumute: valmistetta ei saa käyttää tiineyden ja laktaation aikana. Frontline vet paikallisvaleluliuos: voidaan käyttää tiineyden ja laktaation aikana. Frontline Comp: koira: voidaan käyttää tiineyden ja laktaation aikana. Kissa: voidaan käyttää tiineyden aikana, laktaation aikana hoidossa on oltava varovainen: Fretti: vain eläinlääkärin antaman ohjeen mukaan. Yhteisvaikutuksia ei tunneta. Pakkaukset ja hinnat: Frontline vet paikallisvaleluliuos 4 x 0,5 ml, 4 x 0,67 ml, 4 x 1,34 ml ja 4 x 2,68 ml, sumute 100 ml ja 250 ml, Frontline Comp 3 x 0,5 ml ja 6 x 0,5 ml (kissa/fretti); 3 x 0,67 ml, 3 x 1,34 ml, 3 x FL/SF/063/05.13 RELEVANS.NET 2,68 ml ja 3 x 4,02 ml (koira). Tutustu pakkausselosteeseen ennen käyttöä. Myyntiluvan haltija: Merial, Lyon, Ranska. Lisätiedot: Merial Norden, puh. 050 505 1399. Päiväys: 01/2013. 23

KUN MÖKKI KÄY AHTAAKSI, HONKA LAAJENNUSPALVELU AUTTAA. 24

ILMALÄMPÖPUMPPU KAUPAN PÄÄLLE! Lisätiedot honka.fi Etu koskee yli 30 m2 laajennusta, joka tilataan 31.8.2013 mennessä ja toimitetaan 2013 loppuun mennessä. Edun arvo on n. 2000 €, eikä sitä voi yhdistää muihin tarjouksiin tai alennuksiin. NOPEAN TILAAJAN ETU: Tiesitkö, että nykyistä mökkiä voisi laajentaa? Honka Laajennuspalvelu tarjoaa koko paketinPREMIUM yksilöllisestä suunnittelusta aina rakentamiseen asti. STANDARD OF LIVING Oli rakas mökkisi sitten Hongan tai jonkun muun valmistama. 25

26

Kuinka monta eläintä näet? Vaarallisimmat eläimet ovat vaikeita huomata. Monilla kissoilla ja koirilla on omia lemmikkejään loisten muodossa. Ne sekä vaivaavat että levittävät tauteja. Tiesitkö esimerkiksi, että puutiainen on maailman pahin tartunnanlevittäjä? Elämänsä aikana se voi imeä verta kolmesta eri eläimestä ja turvota jopa 200-kertaiseksi. Frontline Vet 100 mg/ml paikallisvaleluliuos ja 2,5 mg/ml sumute iholle. Vaikuttava aine: Fiproniili. Frontline Comp paikallisvaleluliuos. Vaikuttava aine: Fiproniili, (S)-metopreeni. Kohde-eläinlaji(t): koira ja kissa (Frontline Comp myös fretti). Käyttöaiheet: koiran ja kissan kirpputartuntojen tai samanaikaisten kirppu-, puutiais- ja/tai väivetartuntojen hoito ja häätö. Fretin kirpputartuntojen tai samanaikaisten kirppu- ja puutiaistartuntojen hoito ja häätö (Frontline Comp). Koiran täiden häätö (Frontline vet paikallisvaleluliuos ja sumute). Annostus ja antotapa: ulkoiseen käyttöön. Annostellaan iholle. Katso tarkemmat ohjeet käsittelyväleistä ja annostuksesta pakkausselosteesta. Lääke annetaan alueelle, josta eläin ei pysty nuolemaan sitä pois. Sumutteella kastellaan koko turkki, minkä jälkeen eläintä estetään nuolemasta turkkia. Eläimet eivät saa nuolla toisiaan hoidon jälkeen. Vasta-aiheet: Alle 8-viikkoiset koirat ja kissat. Sairaita tai sairaudesta toipuvia eläimiä ei saa hoitaa. Ei saa käyttää kaneille. Frontline Comp: Alle 2 kg painavat koirat, alle 1 kg painavat kissat ja alle 6-kuukautiset fretit. Frontline Comp ja Frontline vet paikallisvaleluliuos: Kissalle ja fretille (Frontline comp) ei saa käyttää koiralle tarkoitettuja pipettejä, koska tästä voi aiheutua yliannostus. Erityisvaroitukset: eläintä ei saa kylvettää/kastella 48 tuntiin annoksen jälkeen, ks. tarkemmat ohjeet pakkausselosteesta. Eläimiä koskevat erityiset varotoimet: vältä tuotteen joutumista eläimen silmiin. Eläin ei saa uida vesistössä 2 päivään lääkekäsittelyn jälkeen. Ks. tarkemmat tiedot pakkausselosteesta. Erityiset varotoimenpiteet, joita eläinlääkevalmistetta antavan henkilön on noudatettava: älä koske antokohtaan ennen kuin se on kuivunut. Lääke saattaa aiheuttaa limakalvojen ja silmien ärsyyntymistä, joten valmisteen joutumista niille pitää välttää. Torjunta-aineille tai alkoholille yliherkkien eläinten ja ihmisten pitää välttää kosketusta valmisteen kanssa. Sumutteella käsittely on tehtävä hyvin ilmastoidussa tilassa ja käytettävä käsineitä. Kädet on pestävä saippualla ja vedellä valmisteen käsittelyn jälkeen. Sumute on tulenarkaa. Suositellaan, että eläin hoidetaan illalla, eikä eläimen anneta nukkua ihmisen kanssa. Haittavaikutukset: älä yliannostele. Haittavaikutukset ovat harvinaisia tai hyvin harvinaisia. Seuraavia haittavaikutuksia saattaa esiintyä: paikallisia ihoreaktioita antokohdassa, hypersalivaatiota, ohimeneviä neurologisia oireita, oksentelua tai hengitysvaikeuksia. Ks. tarkemmin pakkausselosteesta. Tiineys ja laktaatio: Frontline vet sumute: valmistetta ei saa käyttää tiineyden ja laktaation aikana. Frontline vet paikallisvaleluliuos: voidaan käyttää tiineyden ja laktaation aikana. Frontline Comp: koira: voidaan käyttää tiineyden ja laktaation aikana. Kissa: voidaan käyttää tiineyden aikana, laktaation aikana hoidossa on oltava varovainen: Fretti: vain eläinlääkärin antaman ohjeen mukaan. Yhteisvaikutuksia ei tunneta. Pakkaukset ja hinnat: Frontline vet paikallisvaleluliuos 4 x 0,5 ml, 4 x 0,67 ml, 4 x 1,34 ml ja 4 x 2,68 ml, sumute 100 ml ja 250 ml, Frontline Comp 3 x 0,5 ml ja 6 x 0,5 ml (kissa/fretti); 3 x 0,67 ml, 3 x 1,34 ml, 3 x FL/SF/063/05.13 RELEVANS.NET 2,68 ml ja 3 x 4,02 ml (koira). Tutustu pakkausselosteeseen ennen käyttöä. Myyntiluvan haltija: Merial, Lyon, Ranska. Lisätiedot: Merial Norden, puh. 050 505 1399. Päiväys: 01/2013. 27

K e s ä – voITTAJA: TÖÖlÖN IHMe mainostaja: HJK Helsinki, markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila mainostoimisto: Intohimotoimisto Cassius luova johtaja Erkko Mannila copywriterit: Axa Fahler, Antti Tuominen, Erkko Mannila AD Hermanni Kanerva AD-assistentti Taneli Okkonen valokuvaaja Miika Kumpulainen kuvankäsittely Miika Kumpulainen asiakkuusjohto Heikki Laakso, Timo Simonen repro: DMP, Ina Lakkonen julkaistu: Apu & Urheilulehti tuomareiden kommentit Vahva visuaalinen ilmoitus. Herättää uteliaisuuden lukea myös teksti. – Satu Laakso Halleluja, mikä kuva ja dramatiikka! – Anne Rusanen Huomioita herättävä mainos. Mahtipontinen kuva ja sellaista tunnetta futis nostaa parhaimmillaan. HJK haluaa olla valokeilassa. – Tarja Virmala TaPaHTuuko TÖÖlÖn iHME? Episodi i – uusi toivo: klubi-nõmme kalju ke 17.7. klo 18.30 sonera stadiumilla. liput ennakkoon alk. 15 € (+ toim.kulut) lippupalvelu.fi @hjkhelsinki hjk_toolonihme_UL_1107_460x273_hk.indd 1 28 on vain yksi klubi. 28.6.2013 13.27

e l o k u u TuOMaRIT /// markkinointipäällikkö satu laakso, Lumene AD Anne rusanen, SEK & GREY toimitusjohtaja Tarja virmala, Markkinointiviestinnän Toimistojen Litto MTL KUNNIAMAININTA: orANGe CrIsP KUNNIAMAININTA: FINNTrIM mainostaja: Fazer Makeiset mediatoimisto: Dagmar mainostoimisto: Hasan & partners AD Ossi Honkanen copywriter Anu Niemonen graafikko Ella Kivinen projektijohto: Panu Norlund, Liisa Frick luova johtaja Eka Ruola kuva Tuukka Koski mainostaja: Nokian Jalkineet mediatoimisto: Dagmar mainostoimisto: Kuudes kerros julkaistu: naisten liikuntapainotteisissa erikoislehdissä, puolen sivun mainos julkaistu: naistenlehdissä, sisustuslehdissä tuomareiden kommentit tuomareiden kommentit Ei ole huonoja säitä, on vain vääriä varusteita: Kun pitää jalat kuivina, voi rakastaa toista. Ihana mainos. Hyvin konkretisoitu saappaiden käyttötarkoitus: pussataan pitkospuilla! – Tarja Virmala Selkeä visuaalinen ilmoitus, joka kertoo heti tuotehyödyn. Raikas, herkullinen. – Satu Laakso Raikasta makuunmenevää tuotemainontaa. Menee suoraan kielen päälle! – Anne Rusanen Suomen Suunnistusliitto ry Hyvä olo löytyy luonnosta FINNTRIM www.nokianjalkineet.fi 2108_MeNaisetSport_NJ_Fintrimm_230x146_v2.indd 1 1 / 8 / 13 2:15 PM 29

30

31

32

Suomen Suunnistusliitto ry Hyvä olo löytyy luonnosta FINNTRIM www.nokianjalkineet.fi 2108_MeNaisetSport_NJ_Fintrimm_230x146_v2.indd 1 1 / 8 / 13 2:15 PM 33

Suunnittelijan sanoin: Case HJK Rakkaudesta lajiin Teksti Outi Sonkamuotka | Kuva Intohimotoimisto Cassius Helsingin Jalkapalloklubi ja Intohimotoimisto Cassius ovat tehneet osuvaa ja mieleen­ painuvaa mainontaa vuonna 2013, ja menestystä on tullut niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Cassiuksen AD Hermanni Kanerva kertoo, kuinka hyvää urheilumainontaa tehdään. Intohimo ”Ei tätä voi tehdä silleen, että yritetään vaan myydä jotain! Kyllä tässä pitää näkyä lämpö ja rakkaus”, Hermanni Kanerva sanoo painokkaasti. Cassiuk­ sen tekijät ovat itsekin urheilun ystäviä, mikä Kanervan mukaan helpottaa teke­ mistä. ”Kohderyhmänä on kuitenkin aika pitkälti ne lajiin vihkiytyneet, joten meidän pitää olla sisällä siinä maailmassa.” sitä, että minimalistinen toteutus ei riittäisi. Peliä mainostaneen ”Töölön ihmeen” idea mietitytti Kanervaa pit­ kään suunnitteluvaiheessa, mutta idean edetessä toteutusvaiheeseen varmuus vaiston osumisesta oikeaan kasvoi. Yksinkertainen ajatus, ”ihme”, vaati ja sai vastapainokseen massiivisen visun. Lopputulokseen Kanerva on erittäin tyytyväinen. ”Pitää nimenomaan puhua siitä, että me teurastetaan se vastustaja, tulkaa kattoo. Ei se yleisö sinne anteeksi­ pyytelemällä tule.” Töölön ihme ei toteutunut, mutta mainos menestyi. Pysäyttävyys Aikakauslehtimainonnassa on omat lain­alaisuutensa, joita on otettava huomioon suunnitteluvaiheessa. Her­ manni Kanervan mielestä tärkeintä on pysäyttävyys. ”Printtimainonta on kuitenkin se kuningaslaji, kun pitää saada yhteen kuvaan kiteytettyä niin paljon tunnetta ja voimaa, että ihmi­ nen jää tuijottelemaan sitä.” Kanerva pitää oleellisena lukijan arvostamista ja mainoksen kykyä viestiä eksklusiivisuutta. ”Hyvässä mainoksessa on tärkeää, että se pystyy tarjoamaan lukijalle oival­ tamisen ilon ja tunteen, että jes, tää on suunniteltu just mulle.” Joulukuussa Kuukauden aikkari­mainos -kisan voittanut ”Väärä lahja” (s. 54) leikittelee ­mielikuvalla fanaattisten kannat­ tajien joskus överiksikin menevästä joukkue­uskollisuudesta. Aihetta ei tarvinnut lähteä hakemaan kaukaa. ”Itsekin kun kannatan tiettyä jääkiekko­ seuraa, niin vaikka mulla sattuisi olemaan jonkun muunkin seuran paitoja himassa, niin en mä voi niitä laittaa päälle koskaan – en tietenkään voi! Ainakaan julkisesti. Kun sä kasvat jonkun seuran kannattajaksi, se on osa sun elämää.” cassius_hjk_aikkarimainos2013_toolon_ihme_440x290.indd 1 Rohkeus Heinäkuussa pelattuun HJK–Nõmme Kalju -europeliin oli ladattu paljon odotuksia, sillä HJK:n toivottiin pääse­ vän Mestarien liigan lohkovaiheeseen, jonne on edellisen kerran noustu vuonna 1998. Odotettiin siis ihmettä. Mainonnan kannalta tämä tarkoitti 34 23.4.2014 11.45 Töölön ihme voitti aikakauslehtikilpailu Editin ­ Vuoden aikakauslehtimainos 2013 -sarjan. Mainoksen toteutusprosessi oli lenno­ kas – kirjaimellisesti, sillä mainoksessa käytetty kuva käytiin nappaamassa Helsingin yltä helikopterista. A ­ vuksi­ kuvan toteuttamiseen saatiin FLC Helsinki, joka vastasi kuvauksesta ja kuvankäsittelystä. Stokkikuviakin haes­ keltiin aluksi, mutta kun oikeanlaista ei löytynyt, päätettiin kuva toteuttaa alusta asti itse. ”Ja onhan se niin, että kaikki tollaset pienet yksityiskohdat saa kaikkein parhaiten itse tekemällä”, Kanerva summaa. Töölön ihmeen kuvasta ei puutu dra­ matiikkaa, eikä tekstikään jää seinä­ ruusuksi. Pelille annettiin Star Warsin hengessä nimi Episodi I – Uusi toivo. Kanervan mielestä urheilumainonnassa pitää olla rohkea, röyhkeäkin. Tärkeää on myös tehdä huolellista työtä. ”Mediasta riippumattahan kaik­ ki yksityiskohdat täytyy hioa loppuun asti, mutta varsinkaan printtimainok­ sessa ei saa olla yhtään virhettä. Se virhe kyllä löytyy sieltä, kun lehden luku on hidasta ja mainosta katsellaan pitkään.” Kyse on loppujen lopuksi siitä, että asiat tehdään pieteetillä. Kuka/// Hermanni ­Kanerva on ­Intohimotoimisto­ Cassiuksen AD ja partneri, joka toivoisi ­näkevänsä aikakauslehdissä enemmän brändimainontaa. Lukee Urheilusanomia,­ ­Imagea ja HS:n Kuukausiliitettä. Suunnittelijan sanoin: Case HJK

Maksimoi mixisi. Menopelikin on sitä messevämpi, mitä tehokkaammista osista se koostuu. Tutkimme hiljattain kampanjan, jossa suositun automerkin huomioarvo lisääntyi jopa 28 %, kun mediamixiin lisättiin aikakauslehtimainonta. Pistää pyörät pyörimään, eikö? Tutustu menestystarinaan osoitteessa www.aikakauslehdet.fi/maksimoimixisi 35

S 36 y y

s k u u TuOMaRIT /// markkinointipäällikkö satu laakso, Lumene AD Anne rusanen, SEK & GREY toimitusjohtaja Tarja virmala, Markkinointiviestinnän Toimistojen Litto MTL voITTAJA: KUN MAAIlMA oN IHAN PAlAsINA mainostaja: Orkla Confectionery & Snacks Finland brändi: Panda Hurmaava Tumma mediatoimisto: OMD Finland mainostoimisto: Lahtinen Mantere Saatchi & Saatchi AD Joona Mantere copy Saara Toivonen projektijohtaja Mathias Lampenius kuvaus Anton Sucksdorff kuvatuotanto: Left & Right, Kirsi Pärni julkaistu: naisten yleis- ja erikoislehdissä julkaistu: syyskuussa Yhteishyvässä, aiemmin myös muissa lehdissä tuomareiden kommentit MULBErrY.COM Pysäyttävä! – Tarja Virmala 09-624642 mainostaja: Chiquita, Laura Leskinen mediatoimisto: Dagmar, Liisa Pulkkinen & Sirpa Tasanko mainostoimisto: Armando Testa (Italia), Orange Advertising (Suomi) copy Veli-Antti Aalto JrAD Nina Paananen asiakkuusjohtaja Paula Valtimo projektikoordinaattori Nanna Saarela tuomareiden kommentit HELSINKI AIrpOrt t2 KUNNIAMAININTA: MIlJooNIeN MAKUUN mainostaja: Mulberry mainostoimisto: F&B Factory julkaistu: Costumessa, myös muita versioita eri naistenlehdissä FABIANINKAtU 12 Erinomainen tapa ottaa stereotypia lohturuoasta pääviestiksi. Kuva ja teksti puhuvat samaa kieltä ja jokainen tunnistaa hetken, jolloin vain suklaa auttaa. – Satu Laakso KUNNIAMAININTA: MUlBerry / sUFFolK BAG HELSINKI Kohderyhmälähtöinen, kolahtaa varmasti oikeaan suklaankuluttajaporukkaan. – Tarja Virmala © 2013 Chiquita Brands LLC SUFFOLK BAG tuomareiden kommentit Selkeä, herkullinen, hauska ja keltainen. Hyvää Chiquitaa. Markkinoinnin proffa totesi aikoinaan kauppakorkeakoulussa, että jos banaanit voi brändätä, minkä tahansa voi. – Satu Laakso Finland_Costume_Suffolk_RHP.indd 1 23/08/2013 11:17 37

38 © 2013 Chiquita Brands LLC

39 SUFFOLK BAG HELSINKI FABIANINKAtU 12 HELSINKI AIrpOrt t2 09-624642 MULBErrY.COM

L o k a TuOMaRIT /// Art Director, partner Hermanni Kanerva, Intohimotoimisto Cassius mediasuunnittelija Päivi saarinen, Virta Mediacommunity tuoteryhmäpäällikkö Johanna olli, Panda voITTAJA: TeNA lAdy & roosA NAUHA KUNNIAMAININTA: BlACK Horse mainostaja: SCA Hygiene Products mainostoimisto: F&B Factory julkaistu: useissa naisten yleis- ja erikoislehdissä mainostaja: Nanso brändi: Black Horse mainostoimisto: Nanso Group inhouse julkaistu: Viini-lehdessä tuomareiden kommentit tuomareiden kommentit ak etis ta myydyst äp h au Roosa n i ka 0,50 € jo se s ta Tätä mainontaa olen huomannut itsekin, vaikka koko on ollut ½ sivua. Ensin ajattelin, että tämä on korni tapa saada huomiota, mutta kun juttu toimii ja saa lukemaan ilmoituksen, tulin lopputulokseen, että mainonta täyttää sille asetetut tavoitteet. – Päivi Saarinen Tämän huomioarvo on korkea, minkä ansiosta ilmoituksen muut asiat pääsevät vaikuttamaan. Läheisyys, tunne ja brändi on hyvin läsnä. Ehkä vauvan Black Horset olisi voinut jättää pois. – Päivi Saarinen a -ka mpanjaan TENA haluaa olla mukana taistelussa naisten elämänlaadun ja terveyden puolesta. Siksi lahjoitamme lokakuussa jokaisesta Roosa nauha -tarroitetusta TENA Lady -paketista 0,50 € Roosa nauha -kampanjaan. Nyt on siis erinomainen tilaisuus kokeilla TENA Lady -pikkuhousunsuojia – oman itsesi ja hyvän asian puolesta. Lue lisää osoitteesta www.tena.fi/roosanauha 40 lo ka kuussa. Hauska idea. Aukeaman kokoisina olisi varmasti vielä pysäyttävämpi. – Hermanni Kanerva 0,50€ Tämän paketin myynnistä Roosa nau ha -kampanjaan!

k u u nansoshop.com facebook.com/ BlackHorseChooseYourHorse 41

KUNNIAMAININTA: Anna elämälle tilaa mainostaja: Volvo , markkinointipäällikkö Jon Höckerstedt mediatoimisto: Mindshare Finland / GroupM Finland, Niina Pippuri & Pia Heino mainostoimisto: Nitro Group (ilmoitus perustuu ­kansainväliseen Volvon mainosmateriaaliin) AD Roope Leikoski copy Heikki Paatelma AD-assistentti Sami Kähkönen projektipäällikkö Susanna Suomela asiakkuusjohtaja Mats Berglund julkaistu: Tekniikan Maailmassa, kaksi eri ­aukeamaversiota + ¼ pikkuilmoitus tuomareiden kommentit Kiva fiilis mainoksissa. Automainos, joka viestii ­erilaisella­ tavalla auton tilavuudesta ja mukavuudesta. Visuaalinen toteutus henkii uudenlaista trendikkyyttä perinteisenä tunnettuun Volvoon. – Johanna Olli VOLVOCARS.FI Volvo V70 -mallisto alkaen: autoveroton hinta 33 100 €, autovero 6 857,44 €, kokonaishinta 39 957,44 € + toimituskulut 600 €. Autoetu alkaen: vapaa 795 €/kk, käyttöetu 600 €/kk. EU-yhd. 4,2−10,2 l/100 km, CO2 109−237 g/km. Kuvan auto erikoisvarustein. 42

Anna elämälle tilaa. Volvo V70 Sportswagonissa yhdistyvät tyylikkään kaupunkiauton ja tilavan perheauton ominaisuudet harmoniseksi kokonaisuudeksi. Farmareiden ikonin muodot uudistuivat ja tyyli on entistä hiotumpi. Vakiona peräänajoja estävä City Safety –järjestelmä. Tervetuloa koeajolle! Uudistunut Volvo V70 Sportswagon Alkaen 39 958 € 43

Anna elämälle tilaa. Volvo V70 Sportswagonissa yhdistyvät tyylikkään kaupunkiauton ja tilavan perheauton ominaisuudet harmoniseksi kokonaisuudeksi. Farmareiden ikonin muodot uudistuivat ja tyyli on entistä hiotumpi. Vakiona peräänajoja estävä City Safety –järjestelmä. Tervetuloa koeajolle! Uudistunut Volvo V70 Sportswagon Alkaen 44 39 958 €

VOLVOCARS.FI Volvo V70 -mallisto alkaen: autoveroton hinta 33 100 €, autovero 6 857,44 €, kokonaishinta 39 957,44 € + toimituskulut 600 €. Autoetu alkaen: vapaa 795 €/kk, käyttöetu 600 €/kk. EU-yhd. 4,2−10,2 l/100 km, CO2 109−237 g/km. Kuvan auto erikoisvarustein. 45

M a r r Pistä laiska rahasi ruotuun. Tuntuuko sinusta, että vaivalla ansaitsemasi rahat vain loikoilevat laiskoina tilisi lämmössä? Älä huoli, sillä SiSu auttaa sinua pistämään rahasi ruotuun. Tule juttelemaan, miten voisit säästää paremmin ja saada rahoistasi enemmän irti. Tehdään sinulle oma SiSu – sinun suunnitelmasi säästämiseen. Tutustu tarkemmin osoitteessa nordea.fi/sisu 46 savings_sisu_syksy13_217x280_laiska.indd 1 22.10.2013 14.28

a s k u u TuOMaRIT /// account manager Mari Hepola, Vizeum Finland asiakkuusjohtaja Mats Berglund, Nitro Group luova johtaja Petteri Kolinen, Nanso tuomareiden kommentit voITTAJA: vIlKAs / lAIsKA rAHA mainostaja: Nordea Pankki Suomi mediatoimisto: OMD Finland, planning group director Laura Hartikainen mainostoimisto: DDB Helsinki AD Tommi Turkulainen copy Johanna Lindblom luova johtaja Vesa Tujunen projektijohtaja Tomi Hakanpää projektipäällikkö Pia Husu digital designer Toni Tiainen Pankkiasiointi on tylsä, välttämätön paha. Mainostaja on kuitenkin onnistunut viestimään asiansa huomiota herättävästi kevyesti ja lyhyesti. Mobiiliaktivoinnista lisäplussa. – Mats Berglund Raha-analogia possun unisuuteen nokkela oivallus. Värimaailma ja possun ulkonäkö miellyttävä ja toimiva. Kaikenkaikkiaan visuaalisesti hyvin selkeä ja miellyttävä, ydinviesti aukeaa nopeasti, mutta kivalla huumoritvistillä. – Petteri Kolinen julkaistu: kaksi versiota useissa eri aikkareissa: naistenlehdissä, perhe- ja yleisaikakauslehdissä, autoilun ja tekniikan lehdissä, sisustamisen ja asumisen lehdissä, ammatti- ja järjestölehdissä sekä harrastelehdissä Pistä vilkas rahasi aisoihin. Tuntuuko sinusta, että et ehdi säästää, kun elämä vie ja eurotkin vain vilisee silmissä? Älä huoli, sillä SiSu auttaa sinua pistämään rahasi aisoihin. Tule juttelemaan, miten voisit säästää paremmin ja saada rahoistasi enemmän irti. Tehdään sinulle oma SiSu – sinun suunnitelmasi säästämiseen. Tutustu tarkemmin osoitteessa nordea.fi/sisu Nordea_savings_sisu_vilkas_230x297.indd 1 16.10.2013 12.04 47

48

49

MANDATUM HENKIVAKUUTUSOSAKEYHTIÖ Mustaa kultaa Mandatum Lifen asiakkaana istut oikeassa pöydässä. Olemme osa menestyvää Sampo-konsernia ja avaamme sinulle ovia suursijoittajien kohteisiin sekä pääsyn maailman suurimman varainhoitotalon, BlackRockin pörssinoteerattuihin indeksirahastoihin. Ja mikä parasta, koko kattaus vakuutussopimuksessa – joustavasti ja verotuksellisesti järkevästi. Tutustu ja ota yhteyttä: www.mandatumlife.fi 50

KUNNIAMAININTA: We JAZZ 2013 mainostaja: We Jazz mainostoimisto: We Jazz inhouse, AD Matti Nives & valokuvaaja Miikka Pirinen julkaistu: Imagessa, aukeama tuomareiden kommentit Visuaalinen staili on aina ollut olennainen osa jazz-genreä. Mukava ja lämmin fiilis… Smooth! – Petteri Kolinen Minimalistisesti toteutettu, kuten hyvän mainoksen kuuluukin. Kun kaikki epäoleellinen on poistettu, mainos on valmis. – Mats Berglund KUNNIAMAININTA: MUsTAA KUlTAA mainostaja: Mandatum Life mainostoimisto: N2 Albiino AD Marko Liukkonen copywriter Virpi Kailento/Marko Liukkonen valokuvaaja Perttu Saksa julkaistu: Matkalehti, Blue Wings tuomareiden kommentit Tyylikäs ja huomiota herättävä, toimialasta poikkeava. Selkeä kuvaus ehkä monimutkaisestakin palvelusta. – Mari Hepola 51

J o u l voITTAJA: väärä lAHJA mainostaja: HJK Helsinki, markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila mainostoimisto: Intohimotoimisto Cassius luova johtaja Erkko Mannila copywriter: Axa Fahler, Antti Tuominen, Erkko Mannila AD Hermanni Kanerva AD-assistentti Taneli Okkonen valokuvaus ja kuvankäsittely: Miika Kumpulainen asiakkuusjohto: Heikki Laakso, Timo Simonen tuomareiden kommentit Kertoo oivaltavalla tavalla kohderyhmälle merkityksellisen tarinan. Toteutettu hienosti! – Juuso Kemi Fiilis kohdallaan, puhutteleva ja ajatuksia herättävä. – Markus Rauramo repro: DMP, Ina Lakkonen julkaistu: Apu & Urheilulehti OIKEANVÄRISET LAHJAT OSOITTEESTA HJK.FI hjk_vaara_lahja_APU_aukeama.indd 1 52 ON VAIN YKSI KLUBI. 14.11.2013 14.42

u k u u TuOMaRIT /// suunnittelujohtaja Juuso Kemi, Staart account manager Markus rauramo, Vizeum Finland markkinointijohtaja sirpa Korpela, IKEA KUNNIAMAININTA: AMor vINCIT oMNIA KUNNIAMAININTA: UUdIsTUNUT MeIdäN PerHe mainostaja: Efva Attling Stockholm julkaistu: Glorian Koti & Me Naiset mainostaja: Sanoma Media Finland mainostoimisto: Sanoma Media Finland inhouse AD Riku Koskelo brändijohtaja Johanna Wilén päätoimittaja Tytti Kontula tuoteryhmäpäällikkö Tiina Tuohi graafinen suunnittelija Saara von Veh toimitusten esimies Niina Leino tuomareiden kommentit Kuvasta välittyy intohimo hienolla tavalla. Pysäyttävä. – Markus Rauramo Selkeä toteutus, yhdellä silmäyksellä ilmenee mistä on kyse. Herättää huomion. – Sirpa Korpela kuvitus: Lotta Nieminen julkaistu: laajasti eri tyyppisissä aikakauslehdissä, kolme eri versiota tuomareiden kommentit Hieno sarja aidosta oivalluksesta. Ottaa hyvällä tavalla kantaa vaikeassa aiheympäristössä. Toteutus olisi voinut olla yksinkertaisempikin. – Juuso Kemi PHOTO: DENISE GRÜNSTEIN meidän perheen kasvatusfilosofia meidän perheen kasvatusfilosofia  Stock hol m  New York  G ot hen bu rg  Ma l moe  Helsin k i  Oslo M i kon k at u 3 , Helsin k i | ef va at t l in g.com Glorian Koti FI (Parfym) 230x297.indd 1 2013-11-06 12:08 Anna lapselle oikeus olla pieni On monta oikeaa tapaa olla perhe Tilaa uudistunut Meidän Perhe: meidanperhe.fi/tutustu Tilaa uudistunut Meidän Perhe: meidanperhe.fi/tutustu ME_230x297_leiskat.indd 1 10.12.2013 9:11:29 53

OIKEANVÄRISET LAHJAT OSOITTEESTA HJK.FI 54

ON VAIN YKSI KLUBI. 55

PHOTO: DENISE GRÜNSTEIN  Stock hol m  New York  G ot hen bu rg  Ma l moe  Helsi n k i  Oslo 56 M i kon k at u 3 , Helsi n k i | ef va at t l i n g.com

meidän perheen kasvatusfilosofia Katso maailmaa lapsen näkökulmasta Tilaa uudistunut Meidän Perhe: meidanperhe.fi/tutustu 57

meidän perheen kasvatusfilosofia On monta oikeaa tapaa olla perhe Tilaa uudistunut Meidän Perhe: meidanperhe.fi/tutustu 58

WROOM! EHDESSÄ OS AIKAKAUSL AIN HYVÄ AUTOM 1 Uusin toimiala: Autot MIKä TeKee HyväsTä AIKKArIMAINoKsesTA HyväN? TUTKIMMe MAINoNNAN vAIKUTTAvUUTTA vIIdellä erI ToIMIAlAllA. TUTUsTU JA PoIMI vINKIT osoITTeessA WWW.AIKAKAUsleHdeT.FI/ MedIAJAMAINoNTA WAU! IC! ! CZHIP DESSÄ S AIKAKAUSLEH AINO HYVÄ MUOTIM SLEHDESSÄ INOS AIKAKAU SMA HYVÄ SISUSTU 1 Pukeutuminen INTI MAINOS HYVÄ HYVINVO 1 Sisustaminen NAM! DESSÄ AIKAKAUSLEH IKEMAINOS HYVÄ ELINTARV DESSÄ AIKAKAUSLEH 1 Hyvinvointi 1 Ruoka & juoma 59

Kuukauden aikkarimainokset markkinointi&Mainonta -lehdessä SEKÄ OSOITTEESSA WWW.AIKAKAUSLEHDET.FI/ KUUKAUDEN_AIKKARIMAINOS