SATA Sata vuotta onnistumisia • Keski-Pohjanmaan Kirjapainon juhlavuoden asiakaslehti

Sata vuotta onnistumisia Tässä, olkaa hyvä! Yritysten toimintaympäristö muuttuu vauhdilla ja voimakkaasti. Merkittävimpänä syynä ovat digitalisaation tuomat muutokset, mutta myös kaupungistumisen ja kansainvälisen kilpailun lisääntyminen näkyvät meidän jokaisen elämässä joka päivä. Me yrityksenä näemme, että ainoa keino selviytyä muutoksesta, ja jopa hyötyä siitä, on muuttua itsekin. Jatkuvalla kehittämisellä ja uuden rakentamisella selviydymme parhaiten ja voimme löytää uusia menestyksen eväitä. Ei myöskään kannata unohtaa vanhaa ja hyvin toimivaa työtä. Tähän julkaisuun olemme koonneet laajan paketin niistä tuotteista ja palveluista, joita me teille asiakkaillemme haluamme tarjota. Kattaus on aikalailla toisenlainen kuin mitä se oli muutama vuosi sitten julkaistessamme edellisen asiakaslehtemme. Pystymme nyt tarjoamaan asiakkaillemme hyvin monipuolisen palvelukokonaisuuden myynnin ja markkinoinnin tarpeisiin kuin myös yrityksen toiminnan tehostamiseenkin. Kun löydätte jotakin teitä kiinnostavaa, ottakaa yhteyttä. Tässä siis palvelumme teille tänään, olkaa hyvä! Vesa Pihlajamaa toimitusjohtaja Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj 2

100 vuotta onnistumisia Keski-Pohjanmaan Kirjapainon alkusanat lausuttiin 1917, kun ensimmäinen sanomalehti Keskipohjanmaa ilmestyi. Vuosikymmenten saatossa moni asia on muuttunut ja kehittynyt, mutta sama tiedon jano ja viestinnän tarve on läsnä tänäänkin. Matka alkoi yhdestä sanomalehdestä ja vuosikymmenten kuluessa toiminta on laajentunut, monipuolistunut ja kehittynyt huimaa vauhtia – aivan kuin juhlavuotta viettävä Suomikin on tehnyt. Konsernin liiketoiminta-alueisiin kuuluu tänä päivänä julkaisupalvelut, paino- ja jakelupalvelut, mainos- ja markkinointipalvelut sekä ohjelmistopalvelut. Olemme Keski-Pohjanmaan suurin monimediatalo, mutta toimintamme ei rajoitu vain yhteen alueeseen. Meillä on toimipisteitä useilla eri paikkakunnilla ympäri Suomea. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino ei siksi nimenä enää kerrokaan koko kuvaa, mutta olemme ylpeitä pitkästä historiastamme mitä nimi kantaa. Myös asiakaskuntamme on laaja, yhden hengen yrityksistä merkittäviin valtakunnallisiin toimijoihin. Tässä lehdessä annamme pääroolin asiakkaillemme, joiden kanssa haluamme olla rakentamassa yhdessä Suomea myös seuraavat 100 vuotta. KP Sata –lehti KP Sata on Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj:n juhlavuoden asiakaslehti. Julkaisija Creamedia. Lehden tuottaja Hanne Haapakoski. Taitto ja ulkoasu Hannele Ala-Hillilä. Kannen kuva Niko Kurvinen. Kannen mallit Kaapo Savolainen ja Saija Seppälä. Toimitus Hanne Haapakoski, Annika Tiitto. Valokuvat Jukka Lehojärvi, Pokka-artikkelin valokuva Elisa Karhula, Botnia Printin artikkelin valokuva Tuukka Kiviranta. Jakelu KP Jakelu. Paino Botnia Print. Painosmäärä 65 500 kpl. 7 370 Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oy:n tytäryhtiöitä ovat Lönnberg Painot Oy, Botnia Print Oy Ab, Kokkolan Jakelu Oy, Jopox Oy, Creamedia Finland Oy Ab sekä kiinteistöyhtiöt Koy Kokkola Väylä 4 ja Koy Ylivieskan Uusitori. Keski-Pohjanmaan Kirjapainokonsernin palveluksessa työskenteli viime vuonna keskimäärin 346. Henkilömäärä on tästä vielä kasvanut kauppojen myötä ja tällä hetkellä konsernin työntekijämäärä on 370. 100 55 Keskipohjanmaa-lehti täyttää tänä vuonna 100-vuotta. Juhlavuotena lehti on jälleen isojen muutosten edessä, kun vuonna 2018 lehti ilmestyy tabloid-koossa. Myös monet muut lehtemme ovat jo viettäneet vuosikymmenjuhlia ja tänä vuonna Kalajokilaakso-lehti täyttää 90 vuotta. Konsernin budjetoitu liikevaihto vuonna 2017 on noin 55 miljoonaa euroa. Konsernin liikevaihto edellisellä tilikaudella oli 33,5 miljoonaa euroa. Konsernin vuoden 2016 liikevoitto oli 1,58 miljoonaa euroa. tytäryhtiötä vuotta työntekijää milj.€ 3 uutta yhtiötä Vaasalaisen DreamNet Solutions Oy:n liiketoiminnan ostaminen toi digitaaliseen liiketoimintaamme tuntuvan lisän verkkokauppa- ja ajanvarauspalveluiden muodossa. Vaasaan muodostui uusi 8 henkilön toimipiste, mikä toimii osana ohjelmistoyksikkö Kosilaa. Loppuvuodesta 2016 konserni osti myös Creamedia Oy:n kokonaan itselleen. Creamedian resursseja vahvistettiin merkittävästi, minkä seurauksena siitä muodostui kertaheitolla alueen merkittävin markkinointi- ja viestintätoimisto. Lönnberg Painot Oy:n ja Av Holding Oy:n fuusion seurauksena Lönnberg Painot Oy:stä tuli konsernin tytäryhtiö, mikä kasvatti merkittävästi konsernin liikevaihtoa ja henkilöstömäärää. Lönnberg Painot Oy osti alkuvuodesta Keili Oy:n koko osakekannan, mikä vahvisti liiketoimintaa etikettien osalta. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 3

Sata vuotta onnistumisia Hyvä sisältö on mainostajallekin tärkeää K äyttöauto Oy:ssä tiedetään, että sanomalehti luetaan tänä päivänä varsin tarkasti. Käyttöauto on mainostanut säännöllisesti Keskipohjanmaassa, satunnaisesti Kokkola-lehdessä sekä Kalajokilaaksossa. Merkkimainonnassa pitää Käyttöauton paikallisjohtaja Juha Vainionpään mielestä muistaa, että vaikutukset voivat näkyä vasta jonkin ajan kuluttua – toisin kuin vaikka päivittäistavarakaupan mainonnassa. – Viikonloppunäyttelyn mainonnan mittaus on taas helpompaa. Sanomalehden kiinnostavuutta lisää digitaalisten näköislehtien tulo perinteisen paperilehden rinnalle – tai nykyään joskus myös niiden tilalle. Vainionpään mielestä myös mainostajan kannalta on tärkeää, että lehden kokonaisuus on lukijaa kiinnostavaa. – Lehden toimitettu sisältö pitää olla hyvää, ajankohtaista ja lukijan omaa tietämystä lisäävää. Tämä kaikki tuo meille ilmoittajille lehden lukijan asiakkaaksemme, Vainionpää toteaa. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino julkaisee 10 eri sanomalehteä. Konsernin lehtiin kuuluvat maakuntalehti Keskipohjanmaa, aluelehti Kalajokilaakso, kaksi kaupunkilehteä Kokkola-lehti ja Selänne sekä paikallislehdet Haapavesi-lehti, Kalajokiseutu, Lestijoki, Perhonjokilaakso, Nivala-lehti ja Pietarsaaren Sanomat. Pietarsaaren Sanomilla on lisäksi viikkolehti PS-Pulssi ja Kalajokilaakson keskiviikon numero jaellaan talouksiin ilmaiseksi. 4 • J U L K A I S U L I I K E T O I M I N TA Kirjapainon 1 Keski-Pohjanmaan lehdet saavat viikoittain jopa yli 800 000 lukukertaa printissä ja digissä. koskettavista aiheista, ihmisistä ja ilmiöistä. Sisältö on aidosti alueellista ja paikallista asiaa. jopa 212 eri mainosta. (Kokkola-lehti 5.4.2017) Lehtien sisällössä kerrotaan 2 alueemme asukkaita Tänä vuonna parhaillaan 3 yhdessä lehdessä on ollut Maakuntalehti Keskipohjanmaa 4 juhlii tänä vuonna 100-vuotista matkaa ja aluelehti Kalajokilaakso 90-vuotista ilmestymistä. on investoinut ja 5 Konserni kehittänyt voimakkaasti lehtien digitaalisia palveluita. Kaikki tilattavien lehtien sisällöt ovat luettavissa plus-palveluista, missä sisältöä on helppo lukea myös mobiilista. Ota yhteyttä! Tapani Mustonen 044 586 3056 tapani.mustonen@kpk.fi www.kpk.fi

Hyvän lehden merkitys on yhtä tärkeä niin mainostajalle kuin lukijallekin. – Laadukas ja laajasti leviävä lehti palvelee meitä kaikkia, Käyttöauto Oy:n paikallisjohtaja Juha Vainionpää sanoo. 1 Juhlavuoden tarjous Kolmen viikon sisällä kolmen ilmoituksen toistokampanja osta 3, maksa 2! Koskee vuonna 2017 kaikkia konsernin julkaisemia lehtiä. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 5

Sata vuotta onnistumisia Räätälöityä näkyvyyttä KP24:ssa K alajoki-Ylivieska Kiinteistömaailma halusi poiketa ladulta, erottautua ja kokeilla jotain aivan uutta. Niinpä he valitsivat KP24.fisivuston bannerit osaksi superviikonloppukampanjaansa. Tulokset näkyivät heti, sillä asuntoesittelyissä kävi porukkaa tavallista laajemmalta alueelta ja asiakkaat kertoivat huomanneensa mainokset. – Saimme oikein aktiivista, asiakaslähtöistä ja asiantuntevaa palvelua. Meille esiteltiin ennakkoluulottomasti eri vaihtoehtoja ja pystyimme räätälöimään kampanjamme näkyvyyttä useissa eri kanavissa, Kiinteistömaailman yrittäjä Anne Anttiroiko-Takala sanoo. Kun yrityksen tarkoituksena on tavoittaa koko keskinen Pohjanmaa, on KP24.fi oikea paikka. KP24 on konsernimme lehtien yhteinen verkko- ja mobiilipalvelu. Sivustolla yrityksen bannerit tavoittavat tehokkaasti sekä mobiilikäyttäjät että digitaalisia medioita suosivat nuoret. Tarjolla on monipuolinen valikoima toimivia mainospaikkoja. Lukijoille KP24:n tarjonnasta löytyvät niin paikalliset sähkeuutiset, RegiOnline ja lounaspaikat kuin tapahtumakalenterit, sääennusteet ja Kauppatori. 1 Yli 350 000 sivulatausta viikossa. 2 Jopa 80 000 kävijää viikossa. Jopa 60% käynneistä KP24.fi-sivustolla 3 tehdään mobiilisti. Pienikin banneri näyttää mobiilissa isolta 4 ja toimii tehokkaasti. KP24 tavoittaa myös digitaalisia medioita 5 käyttävät alle 35-vuotiaat. 6 • KP24 Ota yhteyttä! Petteri Saari 050 325 6633 petteri.saari@kpk.fi www.kp24.fi

– Voin suositella KP24:sen bannereita yrityksille, jotka kaipaavat laajempaa näkyvyyttä ja tahtovat olla mukana ajan hengessä, Kiinteistömaailman yrittäjä Anne Anttiroiko-Takala sanoo. 2 Juhlavuoden tarjous Ota alueen suosituin verkkopalvelu KP24.fi mainoskanavaksi, tuplaamme näyttömäärän veloituksetta! Tarjous 1krt/ asiakas vuoden 2017 aikana. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 7

Sata vuotta onnistumisia Markkinoija – ymmärrä yritystä H äggblom on telaketjusovellusten ja erikokoisten kauhojen merkittävä valmistaja Pohjois-Euroopassa. Markkinointi- ja viestintätoimisto Creamedia on ollut jo vuosia Häggblomin strateginen kumppani markkinoinnissa ja yritysilmeen rakentamisessa. – Olemme olleet Creamedian palveluun tyytyväisiä. Vaikka aina ei olla oltu projektien alkuvaiheessa samaa mieltä ideoista, niin lopputulokseen on aina voinut olla tyytyväinen. Näinhän se hyvillä kumppaneilla menee, toisiamme haastamalla olemme löytäneet parhaan ratkaisun, toimitusjohtaja Jukka Karhula kertoo. Yhteistyö on vain syventynyt Creamedian tullessa osaksi Keski-Pohjanmaan Kirjapaino –konsernia. – Tulemme laajentamaan yhteistyötä entisestään muun muassa digi- ja some-kanavien sisällöntuotantoon sekä Häggblomin nettisivujen kehittämiseen, Karhula toteaa. Kaksikielisen markkinointi- ja viestintätoimisto Creamedian palveluun kuuluu 10 osa-aluetta: markkinoinnin suunnittelu, viestinnän suunnittelu ja toteutus, sisältömarkkinointi, digitaaliset markkinointipalvelut, pakkaussuunnittelu, printtituotteet, brändityö, some-markkinointi ja -koulutukset, videot ja valokuvat sekä messuosastot ja liikelahjat. 13 hengen asiantuntijatiimillä on laaja osaaminen ja kokemus kaikesta tästä. Kun suunnittelet markkinointisi kerran, säästät 1 aikaa ja rahaa. Hyvin tehty monikanavainen markki- nointi jää mieleen, tuo tulosta ja edistää myyntiä. Vakuuttavan sisällön merkitys markkinoinnissa 2 kasvaa jatkuvasti. Ihmiset kaipaavat tietoa ja tarinoita. tuotteen arvoa. mediassa tärkeintä on julkaista 3 Sosiaalisessa laadukasta sisältöä säännöllisesti oikeissa kanavissa. Laadukas video on tehokas ja kiinnostava 4 tapa saada viestisi läpi. Hyvin suunniteltu pakkaus erottuu edukseen 5 kilpailijoista, herättää ostohalun ja nostaa 8 • CREAMEDIA Ota yhteyttä! Marita Vuorinen 050 486 3848 marita.vuorinen@creamedia.fi www.creamedia.fi

Koska Häggblom ei ole investoinut yritykseen omaa erillistä markkinointiosastoa, on sen mielestä tärkeää löytää yrityksen strategian ja tavoitteet ymmärtävä markkinointikumppani. – Creamedialla on positiivinen tahtotila toimia juuri näin. Yhteistyössä ei ole koskaan ollut kitkaa, toimitusjohtaja Jukka Karhula kertoo. 3 Juhlavuoden tarjous Asiantuntijan maksuton markkinointikartoitus yritykseen (arvo 250€). Kartoituksen avulla teet parempaa tuottoa ja tehokkaita markkinointipäätöksiä. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 9

Sata vuotta onnistumisia ProAgria luottaa Botnia Printin laatuun P roAgria Etelä-Pohjanmaa painoi Itua-jäsenasiakaslehteään kauan samassa painotalossa. Kun oli painotalon kilpailutuksen aika, yhtenä painon valintakriteerinä oli korkea painolaatu. Vedettömän painotekniikan mahdollistamat kirkkaat värit ja tarkka painojälki, saivat ProAgria Etelä-Pohjanmaan valitsemaan asiakaslehden painopaikaksi Botnia Printin. – Vaikka painoksemme on pieni, olemme saaneet henkilökohtaista, nopeaa, ripeää ja ammattitaitoista palvelua, ProAgria Etelä-Pohjanmaan viestintäpäällikkö Miia LenkkeriTamminen kertoo. Botnia Printin tuotevalikoimaan kuuluvat sanoma-, aikakaus-, järjestö- ja mainoslehdet. Tarkka painojälki takaa asiakkaille taloudellisia säästöjä sekä myönteisen imagon. Painotalo käyttääkin ainoana Suomessa ja maailmassakin suhteellisen harvinaista kokonaan vedetöntä kuivaoffsetrotaatiokonetta. Vedetön painotekniikka suojelee ympäristöä vähentämällä hukkapaperin määrää eikä painolevyjen valmistuksessa käytetä luonnolle haitallisia kemikaaleja. Botnia Print käyttää myös ainoastaan materiaaleja, joilla on omat ympäristösertifikaattinsa. Painotalo ei halua tehdä halvinta mahdollista painotyötä, vaan laatua. Se on kannattanut, sillä Botnia Printin asiakaskunnan vaihtuvuus on pientä. Iso merkitys on myös henkilökunnalla, sillä painotalon 33 hengen tiimissä on panostettu hyvän painolaadun lisäksi myös korkeaan ammattitaitoon. 10 • B O T N I A P R I N T Suurin osa Botnia Printin 1 käyttämästä paperista on kierrätettyä. Suomen ainoa painotalo, 2 joka käyttää vedetöntä painotekniikkaa. painotekniikan 3 Vedettömän ansiosta hukkapaperi vähenee jopa viidenneksen perinteisiin painomenetelmiin verrattuna. 4 Pääsi vuonna 2012 jäseneksi World Association of Newspapers and New Publishers WAN-IFRA laatuklubiin. vuodessa noin 5 5Käyttää 000 - 6 000 tonnia paperia. Ota yhteyttä! Hannu Salmi 0400 800 279 hannu.salmi@botniaprint.fi www.botniaprint.fi

– Olemme olleet tyytyväisiä lehden laatuun. Suosittelen Botnia Printin lehtipainoa niille painotuotteen tekijöille, jotka ovat kiinnostuneet laadusta ja haluavat hyvää hinta-laatusuhdetta, ProAgria Etelä-Pohjanmaan viestintäpäällikkö Miia Lenkkeri-Tamminen kertoo. 4 Juhlavuoden tarjous Tilaa maksuton näytelehtipaketti. Kiitokseksi saat oman asiakaslehden painattamisesta juhlavuoden tarjouksen! K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 11

Sata vuotta onnistumisia Kensapuu kulkee edellä muita L aadukkaita kalusteovia valmistava Kensapuu on pitänyt tärkeänä pysyä digitalisoituvassa maailmassa mukana. Asiakkaita palvellaan toimivalla tilausjärjestelmällä, joka helpottaa tilausten seurantaa. – Tilausjärjestelmä on nopeuttanut tilausten käsittelyä ja myös virheiden mahdollisuus on pienentynyt. Asiakkaat ovat ottaneet järjestelmän positiivisesti vastaan ja sen käyttö lisääntyy tasaisesti, toimitusjohtaja Sauli Kurikkala kertoo. Kosila valittiin Kensapuun digitaalisten palvelujen tuottajaksi sen monipuolisen osaamisen vuoksi. Kensapuu on ollut tyytyväinen Kosilan toimivaan ja asiakaslähtöiseen palveluun. Ohjelmistotalo Kosilan tavoitteena on auttaa asiakkaitaan myymään enemmän, tehostamaan toimintaansa ja luomaan kilpailuetua. Kosila toteuttaa yksilöllisiä verkkopalveluja ja erityisesti liiketoiminnan digitalisointia edistäviä ratkaisuja, kuten vaativia verkkokauppajärjestelmiä, B2B-tilausportaaleja ja booking -palveluja. Kosila tarjoaa tehokkaita ratkaisuja tiedonhallintaan toimien M-Files ohjelmiston jälleenmyyjänä ja patnerina. Kosila työllistää tällä hetkellä 27 digitaalisen 1 liiketoiminnan huippuosaajaa. Ohjelmistotuotantoon tarjotaan 100% 2 tyytyväisyystakuu. pystyy tekemään jopa kymmeniä tuhansia 3 Kosila tuotenimikkeitä sisältävien verkkokauppojen hallinnasta helppoa. asiakkaan liiketoiminnasta. Integraatio-osaaminen, räätälöinti ja tiedon 4 hallinnan helpottaminen ovat Kosilan vahvuuksia. Kosila uskoo, että yrityksen digitaalisen liike5 toiminnan kehittäjällä on oltava syvä ymmärrys 12 • K O S I L A Ota yhteyttä! Jari Lundell 020 750 4598 jari.lundell@kosila.fi www.kosila.fi

Kensapuun asiantuntijat Minna Yliuntinen, Tommi Pakkala ja Sami Lukkarila Kensapuun tuotteiden äärellä. – Digitalisaatio mahdollistaa asioiden tekemisen uudella ja tehokkaammalla tavalla. Tästä hyötyy myös asiakas. Kosila on Kensapuulle osaava paikallinen yhteistyökumppani, talous- ja hallintojohtaja Tommi Pakkala summaa. 5 Juhlavuoden tarjous Asiantuntijan maksuton kartoituskäynti yrityksen digitalisoinnin tarpeista (arvo 900€). Kartoituksesta saat suuntaviivoja liiketoimintasi tehokkaaseen ditalisointiin. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 13

Sata vuotta onnistumisia Ymmärrystä ja laadukkaita painopalveluita H alpa-Hallille on tärkeää, että painopalveluiden työn laatu on korkeatasoista ja aikatauluissa pysytään. Nämä ovat toteutuneet hyvin Lönnbergin kanssa, joka on Suomen monipuolisin painopalveluiden tarjoaja. – Koska Lönnbergiltä löytyy toimipiste Kokkolastakin, se on meille myös paikallinen kumppani. Henkilökohtainen pitkä asiakassuhde on tuonut tuntemusta ja ymmärrystä meidän tarpeista asiakkaana. Myös uusien ratkaisujen säännöllinen esittely on pitänyt asiakassuhteemme virkeänä, Halpa-Hallin markkinointipäällikkö Juha Hakala kertoo. Halpa-Halli on tilannut Lönnbergiltä tuotteita laajalla skaalalla. Lönnberg on tehnyt kauppaketjulle käytävämobileja, arvontalaatikoita ja henkilöstölehden painatuksia sekä hinnannäyttömateriaaleja ja tuotteita myymälämarkkinointiin. Lönnbergillä painetaan päivittäin erilaisilla painotekniikoilla satojatuhansia neliömetrejä paperia, kartonkia, pahvia, muovia, tarraa, levyä ja kangasta. Lopputuloksena syntyy monipuolinen kirjo tuotteita, kuten mainospainotuotteita, julkaisuja, myymäläratkaisuja, pakkauksia, messuosastoja ja tilaratkaisuja. Voikin sanoa, että mitä ikinä haluatkaan painettavan tai tulostettavan, saat kaiken Lönnbergiltä. Painotuotteiden lisäksi Lönnbergin tavoitteena on parantaa yritysten markkinointia ja liiketoimintaa erilaisilla palveluilla. Lönnberg on perustettu jo vuonna 1922 ja tänä päivänä yrityksessä on 140 työntekijää. 14 • L Ö N N B E R G lisäksi 1 Laatujärjestelmän Lönnbergille on myönnetty EU-ympäristömerkki, Joutsenmerkki ja PEFC- ja FSC-merkit (Helsingin yksiköissä). toimipisteet Kokkolassa sekä Ylivieskassa. Lönnbergillä on kaksi 2 toimipistettä Helsingissä ja Lönnbergin tarjoamalla 3 manager-palvelulla voi koota yrityksen digitaalisen omaisuuden yhteen järjestelmään ja hallita helposti suuria määriä tietoa. Painotyön lisäksi Lönnbergissä 4 tehdään julkaisujen taittoa ja graafista suunnittelua. Ideat ja aineistot muutetaan fyysisiksi ja digitaalisiksi tuotteiksi tai niiden yhdistelmiksi. palveluihin 5 Lönnbergin kuuluvat myös suora- markkinointi ja crossmedia. Crossmedia tehostaa markkinointia hyödyntämällä useampaa viestintäkanavaa yhdessä. Ota yhteyttä! Timo Karkia 050 598 2052 timo.karkia@lonnberg.fi www.lonnberg.fi

Halpa-Halli suosittelee Lönnbergiä kumppaniksi etenkin sen tuote- ja palvelutarjonnan laajuuden vuoksi. – Lönnbergin laatu ja kilpailukykyinen hintataso on toiminut meille, joten uskon, että ne toimivat myös muillekin, Halpa-Hallin markkinointipäällikkö Juha Hakala summaa. 6 Juhlavuoden tarjous Kysy juhlavuoden tarjoushinta painotuotteista, pakkauksista, tarroista, suurkuvista ja myymälämainonnan ratkaisuista. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 15

Sata vuotta onnistumisia Parempaa urheiluseuratoimintaa S alibandyseura Nibacoksella ei ennen ollut yhteistä tiedotuskanavaa ja joukkueet hoitivat tiedottamisen kukin omia kanaviaan käyttäen. Tästä tuskasta lähti tarve yhtenäistää toimintaa ja seurassa otettiin Jopox käyttöön. Pian seurassa huomattiin, että Jopox tarjoaa paljon enemmän kuin vain apua viestintään. – Jopox on helppokäyttöinen järjestelmä, joka sopii jokaiselle urheiluseuralle. Perusnettisivun alta löytyy mahtava ja laaja työkalu koko seuran toimintaan. Treenipäiväkirja toimii valmennuksen apuna ja rahastonhoitajalle on oma työkalu laskutukseen ja jopa taloudenhallintaan. Nibacos suosittelee lämpimästi Jopoxia, toteavat hallituksen jäsen Jani Koivisto sekä juniorijaoston puheenjohtaja Sami Anttonen. – Nyt kaikkien joukkueiden tiedot löytyvät yhdestä paikasta ja ovat jokaisen saatavilla reaaliaikaisesti. Tapahtumista tiedottaminen ja niihin ilmoittautuminen hoituvat yhden sivuston kautta. Tilastoinnit harjoituksista ja otteluista säilyvät historiassa ja niistä voidaan ajaa monenlaisia raportteja, Koivisto listaa Jopoxin etuja. Jopox on urheiluseurojen toiminnanohjausjärjestelmä, joka on luotu helpottamaan seurojen arkea. Jopox tarjoaa seuroille muun muassa responsiiviset kotisivut, joukkueen sisäisen tiedotuskanavan, kalenterit, harjoituspäiväkirjan, jäsenrekisterin sekä työkalut tiedottamiseen, vuorojakoon, sähköiseen laskutukseen, lomakkeiden tekoon, raportointiin, tilastointiin ja varainhankintaan. on koonnut yhteen kaikki urheiluseuran 1 Jopox tarvitsemat työkalut, mikä säästää seuran aikaa ja rahaa. Urheiluseurojen toiminnassa on usein enemmän 2 ihmisiä mukana, mitä pk-yrityksissä. Jopox mahdollistaa tiedolla johtamisen urheiluseuroissa. sekä seurajohto. Jopox on käytössä yli 130 urheiluseurassa ympäri 3 Suomea, sisältäen yhdeksän jääkiekon liigaseuraa. Seuran yhteisestä työkalusta hyötyvät pelaajat, 4 junioreiden vanhemmat, kannattajat, toimihenkilöt tarjoaa jatkuvan maksuttoman 5 Jopox palvelutuen kaikille käyttäjilleen. 16 • J O P O X Ota yhteyttä! Tom Hedman 040 131 7533 tom.hedman@jopox.fi www.jopox.fi

Vasta julkaistu Jopox-mobiilisovellus auttaa Nibacoksen joukkueviestinnässä. – Valmentaja tai joukkueenjohtaja voi muutamalla klikkauksella laittaa koko joukkueelle push-viestin vaikkapa muuttuneesta treeniajasta. Samoin pelaaja tai vanhempi voi ilmoittaa helposti, jos treeneihin ei tänään päästäkään, Sami Anttonen kertoo D-tyttöjen treeneissä. 7 Juhlavuoden tarjous Ainutlaatuinen kanava tavoittaa urheilevat perheet, mainosta yli 130 urheiluseuran sivuilla. Tuplaamme näyttömäärän veloituksetta! Esimerkiksi 200 000 bannerinäyttöä hintaan 600 € Tarjous 1krt /asiakas vuoden 2017 aikana. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 17

Sata vuotta onnistumisia Satojatuhansia lehtiä jakajien käsissä K P Jakelun päivittäinen volyymi varhaisjakelussa vaihtelee noin 22 000 kappaleen ja noin 70 000 kappaleen välillä. Viikkovolyymi on noin 300 000 kappaletta. Kaikki nämä tuotteet kulkevat jakelijoiden käsien kautta ihmisten postilaatikkoihin ja -luukkuihin. Suuri osa jakelijoista on toiminut alueella pitkään, ja ovat jakelutyön vankkoja ammattilaisia. Vahva alueellinen osaaminen onkin KP Jakelun vahvuus. Sanomalehtien lisäksi KP Jakelu jakaa lehtien markkinointiesitteitä, aikakausilehtiä ja sopimusasiakkaiden kirjeitä. – Oman varhaisjakelun lisäksi jakeluyksikön kautta hoidetaan Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyjn kaikkien tuotteiden jakelu asianmukaisiin verkkoihin. Teemme yhteistyötä useiden eri varhaisjakeluyhtiöiden, suorajakeluyritysten ja Postin kanssa, jakelupäällikkö Päivi Rättyä kertoo. Yrityksessä on vahva halu kehittää jakelutoimintaa vastaamaan tämän päivän tarpeisiin. – Liitteistettynä tuotteet voidaan jakaa kunkin konsernin lehden levikin tai päivän jakelun mukaan, vaikka tuote menisi oman jakelumme ulkopuolellekin, Rättyä kertoo mahdollisuuksista. Varhaisjakelun toiminnan taso on muutaman vuoden takaisesta aloituksesta vakiintunut, ja jakelun palvelutaso on sekä ajallisesti että laadullisesti parantunut. 18 • K P J A K E L U Jakelulla on kaiken kaikkiaan 1 KP eri tuotenimikkeitä jakelussa tällä hetkellä reilut 40 kpl, joskin paikallisia eroja on. KP Jakelu on osa Jakeluyhtiö 2 Suomea, joka on varhaisjakelu yhtiöiden valtakunnallinen yhteenliittymä. JYSin kautta olemme mukana kehittämässä varhaisjakeluyhtiöiden toimintaa uudelle tasolle. 3 KP Jakelu työllistää kokoaikaisia työntekijöitä tai säännöllisessä vuorokierrossa olevia jakajia 37 ja lisäksi osa-aikaisia työntekijöitä on vajaa parikymmentä. KP Jakelulla on myös 12 yrittäjä- 4 kumppania, joiden kautta työllis- 5 tetään vielä lisää jakelijoita. Ylivieskan jakelu otettiin haltuun viime syksynä. Jakelu muuttui yrittäjävetoisesta KP Jakelun omaksi toiminnaksi. Ota yhteyttä! Päivi Rättyä 040 167 7011 paivi.rattya@kpk.fi www.kpk.fi KP JAKELU KP JAKELU KP JAKELU

KP Jakelu on saanut postitoimiluvan ja aloittaneet sen tiimoilta osoitteellisen jakelun. – Uusia toimintamalleja ja mahdollisuuksia etsitään jakelussakin jatkuvasti. Jaettavien tuotenimikkeiden määrä on kasvussa, joten seuraamme tiiviisti verkkomme kuormitusta, jotta laatu saadaan säilytettyä jatkossakin, jakelupäällikkö Päivi Rättyä kertoo. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 19

Sata vuotta onnistumisia Onko teillä pokkaa? P okassa toteutettiin syksyn aikana kolmen jutun sarja yhteistyössä Pietarsaaren matkailun kanssa. Asiakkaan tavoitteena oli nostaa esiin kaupungin vahvuuksia ja kohottaa alueen yleistä imagoa. Ensimmäinen juttu kertoi kaupungin nähtävyyksistä, toinen perinteisestä joulusta ja kolmas nosti esiin sisustusliikkeitä, kahviloita ja kirpputoreja. – Yhteistyö Pokan kanssa oli meille helppoa. Koska kirjoittaja ja kuvaaja eivät työskennelleet matkailualalla, he katsoivat kaupunkiamme aivan uusin silmin, Pietarsaaren matkailu- ja markkinointisuunnittelija Tiina Pelkonen kertoo. Valokuvien, kaupungin esittelyn ja linkitysten avulla artikkelit levisivät laajalle. Kun matkailun kesäsesonki käynnistyy, artikkeleiden todellinen voima tulee esiin. Sisältömarkkinointiin keskittyvään Pokka-verkkolehteen tuotetaan rennolla ja rohkealla otteella sisältöjä yhteistyössä yritysten kanssa. Verkossa päivittyvät sisällöt saavat lukijat sitoutumaan ja pokka-asenne takaa sen, että keskustelua syntyy ja juttu jatkaa elämäänsä vielä pitkään julkaisupäivän jälkeen. suosituinta juttua on luettu yli 50 000 1 Pokan kertaa. Monet Pokan jutuista ovat keränneet yli 10 000 lukijaa. päättäjät pitävät sisältömarkkinointia tulevaisuuden markkinointikeinona. Lukijat sitoutuvat julkaisuun, sillä artikkeleita 2 luetaan keskimäärin 2 minuuttia ja 37 sekuntia. on julkaistu ja analysoitu jo 120 artikkelia. 3 Pokassa Tutustu artikkeleihin www.pokka.club Huumori, tunne ja rohkeat mielipiteet saavat lukijat 4 kiinnostumaan sisällöistä. Median Sisältömarkkinointi 2016 -tutkimus 5 Aller paljastaa, että suomalaisyritysten markkinointi- 20 • P O K K A Ota yhteyttä! Hanne Haapakoski 044 503 0180 hanne.haapakoski@kpk.fi www.pokka.club

– Suosittelen Pokkaa muillekin, sillä tarinan taso nousee, kun asialla ovat ammattilaiset, Pietarsaaren matkailuja markkinointisuunnittelija Tiina Pelkonen kertoo. Kuvassa sympaattisen kaupungin pienet mannekiinit Helmi Peltola ja Unto Koskinen. 8 Juhlavuoden tarjous Yritykselle suunniteltu vaikuttava sisältömarkkinointiartikkeli. Tarjoushinta 950 € Sisältää 2000 merkin tekstin, kaksi ammattikuvaajan ottamaa valokuvaa sekä julkaisun valtakunnallisessa Pokka-verkkolehdessä, jolla on yli 200 000 lukijaa. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 21

Sata vuotta onnistumisia Rautapohja loistaa digiscreeneissä Y livieskan K-Rauta Rautapohja on panostanut pitkäaikaiseen BIG24-näkyvyyteen tavoittaakseen asiakkaat, jotka kaipaavat heidän palveluitaan. Yritys on hyödyntänyt Ylivieskassa, Kannuksessa ja Pyhäjoella sijaitsevia tauluja ennen kaikkea tuotemainontaan. Toisinaan taulujen avulla on uutisoitu myös erilaisista tapahtumista kuten messuista ja ulkomaalauspäivistä. Digiscreenissä voidaan loistavasti myös tukea printtimainontaa, nostamalla esiin esimerkiksi mainoksen kärkituote. Digiscreenimme löytyvät Kokkolasta, Ylivieskasta, Kannuksesta, Kalajoelta ja Pyhäjoelta. 20 neliömetrin mainos erottuu jo kaukaa. Niinpä kaupunkien keskustoissa ja valtateiden varsilla sijaitsevat BIG24 Digiscreenit eli suuret LED-näytöt tarjoavat mainostajille näkyvyyttä juuri siellä missä ihmiset ovat. Jättinäytön avulla voi rakentaa yrityksen brändiä tai kertoa tarjouksista, tapahtumista ja muista mielenkiintoisista uutisista. Myös mainosten ajastaminen ja muuttaminen hoituvat nopeasti. BIG24 vangitsee huomion, sillä sitä ei voi 1 sammuttaa eikä kanavaa voi vaihtaa. 2 Näyttöpinnat ovat kooltaan noin 20 neliömetriä. Laadukkaat taulut eivät vääristä värejä tai 3 kontrastia. Mainoksen näkevä asiakas on jo kumirenkaiden 4 päällä ja odottaa ajo-ohjetta yritykseesi. Mainos voidaan vaihtaa esimerkiksi säätilan 5 muuttuessa vain muutamassa minuutissa. 22 • B I G 2 4 Ota yhteyttä! Jaakko Niemelä 040 679 0660 jaakko.niemela@kpk.fi www.big24.fi

9 Juhlavuoden tarjous Yhden viikon kampanja BIG24-digiscreenissä 120 € (+alv) Karusellinäkyvyys, vähintään 6s/4min valitussa BIG24-näytössä. – Yhteistyö on sujunut hyvin ja BIG24-tauluista on ollut meille selvästi hyötyä. Tämä mainontatapa sopii monenlaisille yrityksille, K-Rauta Rautapohjan toimitusjohtaja Tero Nissilä suosittelee. K E S K I - P O H J A N M A A N K I R J A P A I N O O YJ • 23

www.kpk.fi