Vuoden aikkarimainokset 2016

Sinä olet siellä. Aikakausmedioihin uppoudutaan. Ne kuljettavat lukijan toiseen maailmaan. Niitä luetaan keskittyneesti ja usein. Myös mainoksia. Lisätietoja aikkarimainonnasta: aikakausmedia.fi/sinaoletsiella

Aikakausmedia 2017 /// Toimittanut Lotta Huvinen /// Tekstit Vaula Norrena, Outi Sonkamuotka ja Susanna Takkunen /// Taitto Outi Laine Kannen kuva Shutterstock /// Painopaikka Star-Offset Oy /// Paperi 300 g Galerie Art Silk, 150 g Galerie Art Silk VUODEN AIKKARIMAINOKSET 2016 Tammikuu ET Matkaopas /// IKEA Suomi /// Aurinkomatkat 6 Helmikuu Lidl Suomi /// Fazer Makeiset /// Arla /// Valio 12 Maaliskuu Atelier Torbjörn Tillander /// Iittala /// KiiltoClean 18 /// 10 yllättävää asiaa, mitä lukija mainokselta haluaa: Vaula Norrena 21 Huhti–toukokuu Hartwall /// Finnair ja Finavia /// Aalto EE 22 Kesä–elokuu Valio /// Winestate /// Heureka 30 Syyskuu Mehiläinen /// Atelier Torbjörn Tillander /// Fere 36 /// Aikakauslehdet osana tarinankerrontaa: Susanna Takkunen 41 Lokakuu WWF /// Säästöpankki /// Mandatum Life 44 Marraskuu Tikkurila /// Gustav Paulig /// Oikotie 50 Joulukuu SantaPark /// Oikotie /// Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö 56 Kuukauden aikkari­mainos -kilpailun t­ arkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakaus­ lehtimainontaa ja sen tekijöitä. Kisassa ovat mukana kaikki Aikakausmedia ADS:in kautta välitetyt mainokset. Vuoden 2016 alusta kilpailun toteutustapa uudistui ja kisa siirtyi yleisöäänestykseen. Aikakausmedian esiraati valitsee kuukauden mainoksista viisi parasta, joista yleisö sitten äänestää suosikkiaan ja perustelee valintansa marmai.fi -sivustolla. Kisaa 4 on toteutettu yhteistyössä Markkinointi&Mainonta lehden kanssa jo lähes kymmenen vuotta. Ensimmäinen juttu kisasta julkaistiin M&M:ssa helmikuussa 2008.

Teksti Outi Sonkamuotka /// Kuva Merja Yeung Kuukauden aikkarimainos -kisa jatkuu vuonna 2017 Markkinointi&Mainonnan sivuilla. Somessa kisaa voi seurata Aikakausmedian tileillä Facebookissa, Instagramissa tai Twitterissä hashtagillä #kuukaudenaikkarimainos. PARHAAT MAINOKSET  HURMAAVAT TARINALLA Me rakastamme tarinoita. Suuria, pieniä, hauskoja ja kekseliäitä, ja mainonnassa ennen kaikkea koskettavia tarinoita. Joskus mainoksessa onnistutaan hyödyntämään myyttejä niin oivallisesti, että tarina aukeaa yhdellä silmänräpäyksellä. Tuttu myytti on mainostajalle oivallinen ponnahduslauta, sillä myytit on koodattu niin syvälle ihmismieleen, että niitä on vaikea vastustaa. Tästäkin julkaisusta voi bongata esimerkiksi äiti-, luonto- ja historiamyytit. set näkyvätkin usein vasta nousukaudella, jolloin muotiin tulevat räväkät värit, dynaamiset asettelut ja urbaanit ympäristöt. Vielä kuitenkaan ei olla siellä, vaan staattiset ja orgaaniset mainokset hallitsevat. Tarinoissa tämä tarkoittaa perinteikkyyttä ja pehmeyttä. Toinen trendi mainonnassa oli sarjatoteutukset, joita näkyi ilahduttavan paljon. Sarjalliset mainoksetkin ovat oikeastaan tarinallisuuden hyödyntämistä, ja siksi jälleen kerran aikkareihin erittäin hyvin sopivia. Joissain mainoksissa tarinat kerrottiin kuvin, osassa myös tekstein. Parhaissa mainoksissa yksityiskohtien bongaaminen aiheutti oivaltamisen ilon. Minäpä hoksasin! Tarinoiden hyödyntäminen sopii aikakauslehtiin erinomaisesti, sillä oman lehden pariin syvennytään rentoutumaan ja nauttimaan omasta ajasta. Mainoksissa tarinoista toimivat paitsi ne tutut, kaikkien tuntemat, mutta myös tulkinnalle tilaa jättävät tarinat. Mainoksia tutkiessamme olemme nimittäin huomanneet, että kun mainos on hyvin tehty, se kiihdyttää lukijan mielikuvitusta. Lukija täydentää mainosta itselleen sopivalla tavalla, ja joskus tarinaan kannattaakin jättää aukkoja täydennettäväksi. Millaisia tarinoita kuluva vuosi tuo tullessaan? Se selviää seuraamalla #kuukaudenaikkarimainoskisaa somessa ja Markkinointi&Mainonnassa. Tarinoimisiin! PS. Kannattaa kurkata sivulta 37 Susanna Takkusen mainio teksti, jossa hän kertoo tarinan merkityksestä Lumenen brändiuudistuksessa. Vuoden 2016 mainossato oli maanläheistä ja paikoitellen jopa klassista. Hurjimmat toteutuk- Kirjoittaja Outi Sonkamuotka on Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö. 5

Tammikuu vo i t taj a 6

vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta SITKUN NYTKUN (ET MATKAOPAS) KAIKELLA ON PAIKKANSA LOMAILOA LAPSIPERHEILLE mainostaja: IKEA Suomi mainostaja: Aurinkomatkat mainostoimisto: N2 Marketing mainostoimisto: Mirum Agency Reeta Hietalahti Asiakkuusjohtaja Sara Varjoranta Creative,Copy Riitta Aunio Projektipäällikkö Miikka Saari Creative, AD Jenni Juntunen, AD Vesa Kortelainen Senior Designer mainostaja: Sanoma Lifestyle mainostoimisto: Mirum Agency Annukka Puttonen Creative, Copy Iina Ratinen Creative, AD Noora Raitisto Account Manager, Project Lead Pertti Pällijef, Copy Teemu Toivanen, Graafikko Cecilia Lindström Junior Designer Cathy Lagus, Designer mediatoimisto: Toinen PHD Vanessa Bade Account Manager, Project Lead Jonna Ruissalo Project Manager Jussi Haavisto Account Manager mediatoimisto: Dagmar Jarno Varis Chief Creative Officer, Head of Marketing Communications & Innovation Paula Seppälä Planner Johanna Pekari Mya Rydman, Designer julkaistu: Sanoma Median lehdissä julkaistu: Sisustamisen ja asumisen lehdissä, naistenlehdissä 7 julkaistu: Naistenlehdissä

Tammikuu ku n n i a m a i n i n ta © Inter IKEA Systems B.V. 2015 Kaikella on paikkansa. Myös nettikaupasta STOCKHOLM-vitriinikaappi IKEA FAMILY -jäsenille 299,- Norm. hinta 349,Tarjous on voimassa 27.12.2015–2.2.2016 IKEA. XXXX_IKEA_Stockholm_230x297.indd 1 Ihanaa olla kotona. 17.12.2015 9.16

ku n n i a m a i n i n ta © Inter IKEA Systems B.V. 2015 Kaikella on paikkansa. Tammikuu Myös nettikaupasta Kannellinen FJÄLLA-laatikko 22x27x16 cm 5,99/kpl 27x36x20 cm 7,99/kpl 40x56x28 cm 9,99/kpl IKEA. XXXX_IKEA_Fjalla_230x297.indd 1 Ihanaa olla kotona. 17.12.2015 9.14

Tammikuu ku n n i a m a i n i n ta LOMAILOA LAPSIPERHEILLE Nauttikaa yhteisestä loma-ajasta, pienten lomailijoiden riemusta ja rentouttavista hetkistä myös perheen aikuisten kesken. Tutustu uuteen Parasta perheelle -lomakokoelmaan aurinkomatkat.fi/lomakokoelmat

58 % lukijoista pitää huomaamastaan aikakauslehtimainoksesta Luovaan toteutukseen panostaminen kannattaa, sillä mainos, josta pidetään, saa tutkitusti aikaan toimintaa. Tiesitkö muuten, että aikkarimainos herättää ostokiinnostuksen jopa kahdella kolmesta mainoksen huomanneesta? Katso lisää Aikakauslehtimainonnan tietopankista: www.aikakauslehdet.fi/tietopankki

Helmikuu vo i t taj a ä l l e i s i n e s muru on LIDLIN PAISTOPISTEESSÄ, NIMITTÄIN. YLI 30 MAKUA SUORAAN UUNISTA. 12

vo i t taj a SIELLÄ MURUSENI ON mainostaja: Lidl mainostoimisto: Inhouse Cristian Saukkola Mainospäällikkö Hanna-Mari Engblom, Copy Minna Vesander, Tuotanto-AD Tiia Väätäjä, Tuotanto-AD mediatoimisto: Virta Helsinki Päivi Saarinen julkaistu: Asumisen ja sisustamisen lehdissä, naistenlehdissä ” ” Lidlin mainoksessa on hyvä kuva, tuotteet hyvin esillä. Ei mitään turhaa, suora ja puhutteleva lähestymistapa. Muruseni sanaleikki on sopivasti hauska, ei liian kaukaa haettu. Geisha-mainoksessa on oivaltava, juuri kyseiseen mediaan suunniteltu copy. Mainos on laadukas, tuote isolla ja aihe ajankohtainen. Yllättävästä mediavalinnasta plussaa! ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta GEISHA IHANAJOGURTIT TÄTÄ SALAISUUTTA SAA LEVITTÄÄ mainostaja: Fazer Makeiset Rasmus Bange Senior Brand Manager mainostoimisto: Hasan& Partners Henri Haka, AD Anu Niemonen, Copy Barbara Sorsa, COO / CSD Kati Eerola, AM mediatoimisto: Dagmar Karoliina Masalin Client Director Mirka Rikman, Client Manager Pirjo Pellikka Planning Manager, print mainostaja: Arla mainostoimisto: 358 Kimmo Tupala Client team director mainostaja: Valio mainostoimisto: SEK & Grey Anne Rusanen, AD Linda Jakobsson, Jani Tynnilä Copy Ville Ohtonen, Copy Kalle Wallin, Essi Manni AD Jenni Komulainen Junior AD Elina Freden, Tuottaja Ainoliisa Hieta Projektijohto mediatoimisto: Carat Annika Kekkonen ja Tomi Siren julkaistu: Naistenlehdissä, HS Kuukausiliitteessä sekä Pirkassa kuvaaja: Mikko Lagersted kuvaaja: Mikko Ryhänen / Kuvaamo mediatoimisto: Virta Helsinki Päivi Saarinen Printtisuunnittelija julkaistu: Naistenlehdissä, asumisen ja sisustamisen lehdissä julkaistu: Tekniikan maailmassa 13

Helmikuu ku n n i a m a i n i n ta KU VA N SU UD EL MA ER IKOI SVAR US TE IN YS TÄVÄ NPÄI VÄ NÄ 14 .2. Jok ain en het ki voi olla se He tki.

ku n n i a m a i n i n ta Jos Ihana nautittaisiin näköaistilla, paidaton adonis edessäsi lähettäisi lentosuudelman kisaillessaan rantahietikolla bambien ja yksisarvisen poikasten kanssa. Ei muulla väliä, kunhan on ihanaa. Pehmeän täyteläiset jogurtit, joiden intensiiviset makuyhdistelmät yllättävät herkullisuudellaan. Helmikuu

Helmikuu ku n n i a m a i n i n ta Jos Ihana nautittaisiin tuntoaistilla, ihollasi kihelmöisi maailman ainoiden hierojakoulutuksen saaneiden kissanpentujen käpälien samettisen herkkä kosketus. Ei muulla väliä, kunhan on ihanaa. Pehmeän täyteläiset jogurtit, joiden intensiiviset makuyhdistelmät yllättävät herkullisuudellaan.

ku n n i a m a i n i n ta Helmikuu Tätä salaisuutta SAA LEVITTÄÄ Vihdoinkin RAEJUUSTO LEIVÄN PÄÄLLE Valio Raejuusto leivän päälle levittyy vaivattomasti ja maistuu juuri niin raikkaalta kuin raejuuston kuuluukin. Kaksi makua: maustamaton ja ruohosipuli. Lue lisää: valio.fi/raejuusto Valio_Raejuusto_Maustamaton_230x297.indd 1 26.1.2016 7.42

Maaliskuu vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta JEWELLERY DESIGNED BY TINA TILLANDER ISSEY MIYAKE / IXI mainostaja: Atelier Torbjörn Tillander Katri Sinisalo Global Marketing Manager SUOMALAISELLE VEDELLE SUUNNITELTU SERTO Tina Tillander, Hanna Niemenmaa, Jenny Tillander Niklas Koiso-Kanttila Global Marketing Director mainostoimisto: Perfect White Sara & Malin Bengts julkaistu: Gloriassa mainostaja: Iittala Jeremiah Tesolin Iittala Creative Director Reino Tikkanen Asiakkuusjohtaja Terhi Ruotsila Visual Coordinator Jutta Casén Projektipäällikkö mainostoimisto: SEK & Grey Bruno Ribeiro, AD Marjo Taura Creative, Copywriter Jenni Komulainen Graphic designer ” ” Aiemmin itselleni tuntemattomaan suunnittelijaan syntyi heti vahva suhde ja mieltä lämmittävä autereinen mielikuva. Iittala omana brändinään kertoo tässä mistä tuotetta kannattaa lähteä etsimään. Imagoa vahvistava, mutta myös kaupallisesti toimiva. mainostoimisto: Hasan& Partners Jonna Puhakka, Product Manager Anne Rusanen, Creative, AD Totutusta korumainonnasta täysin poikkeava, ajatuksia herättävä ja rohkea toteutus. Hieno veto ja varsinainen age- and gender blender Tillanderilta! mainostaja: KiiltoClean Anni Paltemaa, Copy mediatoimisto: Carat Veli-Pekka Ojamaa Asiakkuusjohtaja Mira Vierto, Client director Jenni Suominen Strateginen suunnittelija stylist: Lotta Agaton Mia Lehikoinen Printtisuunnittelija mediatoimisto: Carat julkaistu: Naistenlehdissä sekä asumisen ja sisustamisen lehdissä Jenni Suominen Strateginen suunnittelija Mia Lehikoinen Printtisuunnittelija julkaistu: Dekossa 18

vo i t taj a 19 Maaliskuu

Maaliskuu ku n n i a m a i n i n ta Maaliskuu ku n n i a m a i n i n ta MAAILMAN PARAS VESI ANSAITSEE ARVOISENSA PYYKINPESUAINEEN. SUOMALAINEN VESI ON LAADULTAAN MAAILMAN PARASTA. SERTO ON PYYKINPESUAINE, JOKA ON SUUNNITELTU TÄLLE MAAILMANLUOKAN VEDELLE. SIKSI SE ON LUONTEVIN VAIHTOEHTO SUOMALAISEN PYYKIN PESUUN. SERTO.FI

OP P EJA MAINON NA N  VA I KU T TAV U UST U T K I M U K SI STA 10 YLLÄTTÄVÄÄ ASIAA, MITÄ LUKIJA MAINOKSELTA HALUAA ” J o o e i i h m i s i ä n ä i h i n o l l e n k a a n , k i i t o s ! H a l u a n , e t tä t o i s o h v a o n v a a n m u a v a r t e n . ” / / / ” Pa r e m m at v ä r i t ! Va r s i n k i n ta lv e l l a s i tä i h a n n ä ä n t y y i l m a n h e r k u l l i s i a v ä r e j ä . ” / / / ” M i k s e i n e t e e j o ta i n v i e l ä h u l l u m pa a ? ” / / / ” Ky l l ä h i n ta k a n d e i s o l l a k a l l i i m m a s s a k i n ta v a r a s s a . T ä m ä k i n d e s i g n -t u o l i , l u u l i n pa l j o n k a l l i i m m a k s i . ” t ek st i vau l a n or r e n a ku va p i i a h a rj u l a Olen muutaman vuoden aikana tehnyt yli sata pitkää syvähaastattelua mainonnasta aikakauslehtien lukijoiden parissa, seitsemällä eri toimialalla. Tuloksista löytyi yllätyksiä konkarillekin. 1. On toimialoja, joiden mainoksissa ihmiset ovat haitaksi: ruoka, sisustus, matkailu. Kuluttaja haluaa, että ruoka tai sohva tai hiekkaranta on valmiina vain häntä varten, eikä kukaan muu pyri osille. 2. On toimialoja, joiden mainoksissa ihmiset eivät saa olla liian hyvännäköisiä: lääkkeet, terveystuotteet. Herättää epäilyksen terveystuotteen ammatillisuudesta, jos malli mainoksessa on liian kaunis. 3. On toimialoja, joiden mainoksissa ihmiset eivät vieläkään ole tarpeeksi hyvännäköisiä: muoti, kosmetiikka. Lisää fantasiaa ja vielä myyttisemmän näköisiä ihmisiä, toivoo kuluttaja. 4. On lukijoita, jotka suorastaan elävät väreistä. He ovat enimmäkseen alle 35-vuotiaita, varsinkin alle 25 – tai sitten naisia. Pelkkä ihana väripinta saa heidät kuolaamaan. 5. Lämpimien, kellansävyisten värien (sininenkin voi olla kellansävyinen) rakastajat ovat enimmäkseen naisia. Viileiden, sinisävyisten värien tykkääjät (punainenkin voi olla sinisävyinen) ovat enimmäkseen miehiä. KUKA /// Kirjoittaja Vaula Norrena on semiootikko ja markkinointitutkija.  Norrena on toteuttanut Aikakausmedialle HELP!tutkimuskoosteen, joka kerää yhteen mainonnan opit seitsemältä eri toimialalta ja tarjoaa 10 hyvän mainoksen sääntöä, pikakurssin brändäykseen sekä mainonnan semiotiikan perusteet. Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Aikakausmedian blogissa. Katso kaikki postaukset: www.aikakauslehdet.fi/ blogi 21 6. Yhä useammilla on photoshop-allergia. He kiljaisevat nähdessään näkyvästi photoshopatun mainoksen. Hekin ovat useimmiten alle 35-vuotiaita. Vaan jos kuvankäsittely on tehty oikein taitavasti, he nostavat sille peukkunsa. 7. Myös typografia-natsius kasvaa alle 35-vuotiaissa. (Mikä nirppanokkien sukupolvi!) He arvostelevat brändejä sen mukaan, ovatko typografiat ja logot ”kulahtaneita ja jälkeenjääneitä” vai ”siistejä ja seksikkäitä”. 8. Asiaa ei ole tarpeeksi. Esim. silmälasimainokseen ei kaivata maalailevaa sössötystä, vaan selvää asiaa linsseistä, pokista, myymälöistä ja hinnoista. Asianiiloja ovat erityisesti yli 50-vuotiaat. 9. Asiaa on liikaa. Pitkiä tekstejä ei jakseta lukea, pitäisi osata tiivistää kuluttajalle olennaisin tieto kivaksi tekstinpätkäksi. 10. Myös visuaalisia elementtejä on usein liikaa. Sotkuinen hermostuttaa, se ohitetaan heti. Selkeässä mainoksessa silmä lepää. Selkeys on yksinkertaisuutta, vähäelementtisyyttä ja keskitettyä asettelua. Nämä olivat kuriositeetteja, jotka jäivät mieleen isosta tutkimusrupeamasta. Varsinainen pihvi on HELP!-tutkimuskoosteessa, sekä kunkin toimialan omassa mainonnan vaikuttavuustutkimuksessa. Niistä varmasti löytyy ammennettavaa kokeneemmallekin osaajalle!

Huhti-toukokuu vo i t taj a KUN TARVITSET VET TÄ VAHVEMPA A . KLASSIKKO VUODELTA 18 36. 22

” Klassikkotuotteelle klassikkotyylinen mainos joka tuo mieleen Aki Kaurismäen elokuvat! Mainos saa kiinnostumaan tuotteesta. ” Inspiroiva, kansainvälinen ja trendikäs tuulahdus maailmalta, joka on laskeutunut Helsinkiin. vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta ORIGINAL VICHY MATCH MADE IN HELL MUOTOKUVIA JOHTAJUUDESTA mainostaja: Hartwall mainostaja: Finnair ja Finavia mainostaja: Aalto EE Heidi Päiväniemi Brand Manager mainostoimisto: Mirum Agency Anu Pietinen ja Riitta Lumme-Tuomala mainostoimisto: Bob the Robot Kaari Koskela Creative, Copy mainostoimisto: Wörks Anu Igoni Luova johtaja Harri Lappalainen Creative, AD Pia af Hällström Copywriter Elisa Konttinen, AD Paavo Järvilehto Creative Director Jaakko Veijola, AD Helmi Korpinen Copywriter Ilkka Uotila Strategi Heidi Nieminen Projektinjohto valokuvaaja: Kimmo Syväri/Koski Syväri mediatoimisto: Dagmar Mika Lehtoranta Asiakasvastaava Kati Lähdeaho Printtisuunnittelija julkaistu: Suomen Kuvalehdessä, Erä-lehdessä ja Tekniikan Maailmassa Miikka Saari, Creative Elina Kettunen, Copy Vanessa Bade Account Manager, Project Lead Elina Tuori Client Services Director Cecilia Lindström Junior Designer Jarno Varis Chief Creative Officer, Head of Marketing Communications & Innovation mediatoimisto: Dagmar Anna Salo julkaistu: Blue Wings 23 Tuukka Sinisalo, Creative Tuuli Haapanen, Creative Pekka Räty, Creative Johanna Kouhi Executive Producer mediatoimisto: Dagmar Riikka Hallenberg julkaistu: Blue Wings, HS Kuukausiliite, Kauppalehti Optio, Talouselämä

Huhti-toukokuu V O I T TA J A KUN TARVITSET VET TÄ VAHVEMPA A . JUHL AVUODEN UUTUUS TÖLKISSÄ .

V O I T TA J A KUN TARVITSET VET TÄ VAHVEMPA A . KLASSIKKO VUODELTA 18 36. Huhti-toukokuu

Huhti-toukokuu ku n n i a m a i n i n ta THREE THOUSAND METRES OF RUNWAY. SEVEN DESIGNERS FROM TWO CONTINENTS. ONE FASHION SHOW. This spring, Asia and Europe unite in Helsinki, as Tuomas Laitinen invites seven of today’s most interesting fashion designers to Helsinki Airport for a fashion show unlike any other. MATCHMADEINHEL.COM

ku n n i a m a i n i n ta Huhti-toukokuu The portrait of Philip II of Spain by Sofonisba Anguissola served as the inspiration for this picture. Time misspent is always a fateful investment. Among thousands of options globally, Aalto EE’s programs are the only in Finland that rank among the top 40 in reaching set goals. (Financial Times Executive Education Ranking 2015) 30156364_BlueW_RISKI_215x285_ENG.indd 1 3/16/16 5:02 PM

Huhti-toukokuu ku n n i a m a i n i n ta Kuvan inspiraationa on toiminut Diego Velázquezin teos ”Paavi Innocentius X”. Ylimmillä tasoilla johtaminen ei ole taistelua vaan diplomatiaa. Yli 90 prosenttia Nasdaq OMX Helsinki -pörssiin listattujen suomalaisten suuryritysten toimitusjohtajista on hankkinut tutkintonsa Aallosta.

ku n n i a m a i n i n ta Kuvan inspiraationa on toiminut ottomaanien hallitsija Suleiman I Suuri. Harva suomalainen on valloittanut Etelä-Korean. Aalto University Executive Education on toiminut Aasiassa jo yli 20 vuotta ja ollut ensimmäinen varteenotettava kansainvälisesti akkreditoitu toimija esimerkiksi Iranissa, Taiwanissa sekä Indonesiassa. Huhti-toukokuu

Kesä-elokuu vo i t taj a valio.fi/lumo LÖYDÄ SUOMEN LUMO Uusi suomalainen herkkurahka. Valio Lumo™. Lumoava maku. Runsaasti hyvää proteiinia, ei lisättyä sokeria. Laktoositon. valio_lumo_230x297_AL_HERKKU_VENE_21060512.indd 1 18/05/16 10:02 30

vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n o n ta LÖYDÄ SUOMEN LUMO DEEP ROOTS YÖPERHOSTEN SALATTU MAAILMA mainostaja: Valio Oy Outi Lindberg Markkinointipäällikkö Jussi Mattsson Kategoriapäällikkö mainostoimisto: Hasan&Partners Sami Anttila, AD Tomi Winberg, Copy mainostaja: Winestate mainostoimisto: Adviisori mainostaja: Heureka Kari Hartikainen Projektijohtaja, copywriter mainostoimisto: Inhouse Jarkko Matikainen, AD Vesa Kuokkala Projektin johto kuvaus: Vilhelm Sjöström / Musta & Valkoinen Ulla Pitkänen Graafinen suunnittelu julkaistu: Glorian ruoka&viini, Viini julkaistu: GEO-lehdessä Jussi Peso ja Elli Tervo Production AD Jussi Lindholm, COO / CSD Jonna Ilvonen, AM kuvaaja: Mikko Lagersted mediatoimisto: Dagmar Miila Peltonen, CGD ” Mirka Rikman, AM Pirjo Pellikka, PM julkaistu: Useissa eri naistenlehdissä, yleisaikakauslehdissä ja erikoislehdissä 31 Mikään ei toimi paremmin kesällä kuin suomalainen juhannuksesta muistuttava kesämaisema. En tosin ensimmäiseksi osaisi yhdistää maisemia proteiinirahkaan, mutta toisaalta maisema kiinnittää tehokkaasti huomion ja saa tarkastamaan, mitä siinä mainostetaan.

Kesä-elokuu vo i t taj a LÖYDÄ SUOMEN LUMO valio_lumo_460x297_AL_PROT_TIE_21060505.indd 1

valio.fi/lumo Uusi suomalainen proteiiniherkku. Valio Lumo™. Lumoava maku. Runsaasti proteiinia, ei lisättyä sokeria. Laktoositonta Lumoa ei voi tuoda Islannista, se syntyy Seinäjoella. 18/05/16 09:50

Kesä-elokuu ku n n i a m a i n i n ta Juurevaa. Saksalainen riesling tarjoaa viininystävälle jännittävän makuelämyksen: vaikka se on kuivaa, voit aistia siinä hivenen makeutta. Uusi ilmiö sinulle? Testaa Deep Roots - kuiva saksalainen riesling, jonka ikivanhat juuret kasvavat syvällä Rheinhessenin maaperässä. Sieltä kumpuaa sen kiitelty, luonnollisen aromikas maku. Deep Roots Riesling 11,99 € (75 cl, 15,85 €/l) Kokeile myös: Deep Roots Muller – Thurgau Organic 9,85 € (75 cl, 13,00 €/l) Deep Roots Rosé 12,49 € (75 cl, 16,52 €/l)

ku n n i a m a i n i n ta Kesä-elokuu ENSIMMÄINEN SUOMALAINEN TÄYSPITKÄ PLANETAARIOELOKUVA YÖPERHOSTEN SALATTU MAAILMA GEO MAINOS_dl1006.indd 1 6.6.2016 12.15

Syyskuu vo i t taj a Tänään 20:08 Lapsen kuume on laskenut, mutta nyt silmät rähmivät. Tässä kuva. Silmätulehdus? Tänään 20:52 Kuvan perusteella vaikuttaa selvältä silmätulehdukselta. Resepti kirjoitettu. Laitan vielä ohjeet erikseen. T: Lääkärisi Mehiläisestä Aina lähelläsi. Nyt lääkärikäynti onnistuu sujuvasti vaikka iltasadun lomassa. OmaMehiläinen-sovellus tuo lääkärin sinne missä olet. Tutustu sovellukseen: mehilainen.fi/mobiilisovellus 36

vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta AINA LÄHELLÄSI JEWELLERY DESIGNED BY TINA TILLANDER FERE mainostaja: Mehiläinen mainostoimisto: Zeeland Family mainostaja: Atelier Torbjörn Tillander Rainer Geselle, AD Risto Etelämäki, Copy Tina Tillander, Hanna Niemenmaa, Jenny Tillander Liisu Levoranta Projektipäällikkö mainostoimisto: CFA Projects / Stockholm Liisa Syväniemi Asiakkuusjohtaja Catt ja Marcus Söder mediatoimisto: Dagmar Anni Sirén kuvaaja: Philip Messmann julkaistu: Gloria julkaistu: Kaksplus, Vauva, Meidän Perhe ” ” Tuo selkeästi esiin hyödyn & edun minkä palvelusta voi saada ja vetoaa onnistuneesti turvallisuuteen ja terveyteen. Kaunis, herkkä ja tunteisiin vetoava kuva. Todella onnistunut! 37 mainostaja: Fere Mervi Kärkkäinen suunnittelu: Mervi Kärkkäinen ja Mikko Rasila kuvaaja: Mikko Rasila julkaistu: Gloriassa

Syyskuu ku n n i a m a i n i n ta

221 Fogra39 TAC300 Coated FINE JEWELLERY BY TINA TILLANDER HANDMADE BY THE BEST FINNISH GOLDSMITHS SOLD EXCLUSIVELY AT KLUUVIK ATU 1, HELSINKI TEL +358 9 686 0980, TILLANDER.COM

Syyskuu ku n n i a m a i n i n ta Eteläesplanadi 22 www.fere.fi

MA I NOSTA JA N  NÄ KÖ KU L M A AIKAKAUSLEHDET OSANA  TARINANKERRONTAA I st u n kot i s o h va l l a . S i i h e n m i n u l l a o n n y t e l ä m ä n t i l a n t e e s ta n i j o h t u e n a i k a a . O l e n h a a v e i l l u t tä s tä h e t k e s tä j o p i t k ä ä n . S i i tä , e t tä s a a n a a m u l l a p e r h e e n r a a h a u t u e s s a pä i v ä n r i e n t o i h i n k e i t tä ä i t s e l l e n i k u p i n m a i t o k a h v i a , n o s ta a j a l at s o h v a l l e j a ta r t t u a v i i m e i s i m pä ä n m u o t i l e h t e e n . t e ksti s u sa n n a ta k ku n e n Olen nimittäin aikakauslehti-junkie. En siksi, että luen lehtiä, vaan siksi, että minulle ne ovat osa elämäntapaani. Niiden myötä irrottaudun arjesta, ne ohjaavat ostosvalintojani ja mikä tärkeintä, ne pääsevät osaksi sisustustani (kyllä, ostan lehden usein kansikuvan perusteella!). Kotonani on vino pino lehtiä – tarkasti aseteltuina sopiviin paikkoihin – vuodenaikojen väriskaalojen mukaan. Niitä täydentävät kynttilät ja kukat. Jos oikein innostun, otan asetelmasta kuvan Instagramiin – toki harkitusti siten, että otos täydentyy syksyn trendejä noudattavilla asusteilla. Tämä viestii seuraajilleni, että tiedän, mikä on in. Median murros aiheuttaa jatkuvasti mainostajille päänvaivaa. Miten rakennan itselleni vahvan digitaalisen jalanjäljen? Miten erotun ja saan kohderyhmäni kiinni? On jopa väitetty, että brändit ovat kuolleet ja sisältö on kuningas. Ja että ensin pitäisi miettiä kanava ja rakentaa siihen sopiva sisältö. Voihan sen tietysti näinkin tehdä, mutta koen kyseisen lähestymistavan riskialttiina. Kun lähdimme noin vuosi sitten uudistamaan Lumene-brändiä kansainvälisemmäksi, emme miettineet mediavalintoja tai sisältöjä lainkaan. Aloitimme työn perusoletuksesta, että jos haluamme pärjätä, on tarina rakennettava siten, että se osuu globaaliin kuluttajatarpeeseen. Vasta kun tämä lupaus oli paketoitu tiiviiksi kokonaisuudeksi, muokkasimme sen eri kanaviin sopivaksi sisällöksi. Selvää oli kuitenkin, että vahvan mielikuvan rakentaminen vaatii tuekseen aikakauslehdet. KUKA /// Lumenen Susanna Takkunen oli tekstin julkaisuhetkellä juuri aloittanut äitiysloman. Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Aikakausmedian blogissa. Katso kaikki postaukset: www.aikakauslehdet.fi/ blogi 41 Vaikka mainoskanavia on mistä valita, muoti- ja kauneuskategoriassa lehdet pitävät vuodesta toiseen pintansa. 72% suomalaisten naistenlehtien 18-64 vuotiaista lukijoista toteaa, että uutuudet tulevat tutuiksi aikakauslehdissä olevista mainoksista, minkä lisäksi 64 % naisista kokeilee lehdissä olevia tuotenäytteitä mielellään. Erityisen kiinnostavaa on, että 73 % naisista suhtautuu myönteisesti lehdissä olevaan mainontaan ja yli 40 % kokee niiden olevan kiinnostava osa lehtien sisältöä. Tuore Vogue UK kädessäni en voi kuin naiskuluttajana (ja kosmetiikka-alan ammattilaisena) nyökytellä tutkimustuloksille. Vaikka ammattini puolesta tiedän, että mainosten tehtävä on luoda mielikuvia ja koukuttaa, on minulla lehden luettuani pitkä muistilista siitä, mitä syksyn aikana haluan kokeilla. Tovin mietittyäni päätän myös ikuistaa lehden parissa viettämäni haavehetken sosiaaliseen mediaan – napsaisen huolettomasti kuvan Victoria Beckhamin cover lookista ja siihen täydellisesti sointuvasta Lumenen syksyn uutuuskynsilakkasävystä 19, Kuulas ilta. Tekstiksi kirjoitan #vogue #lumene #finnishbeautyis. Asettelen lehden kauniisti sohvapöydälleni ja mietin, että onko mitään muuta mediaa, jossa visuaalisuuden voi näin kätevästi yhdistää osaksi omaa lifestylea ja brändin tarinankerrontaa… Sitten kaadan itselleni toisen kahvikupposen.

42

Sinä olet siellä. Ammattilehtiin syvennytään. Ne imaisevat lukijansa toiseen maailmaan. Ne antavat lukijalleen keskimäärin kolmen vartin matkan rauhaisaan paikkaan – oman alan tiedon ja taidon äärelle. Ja43virkeämpänä takaisin. aikakausmedia.fi/sinaoletsiella

Lokakuu vo i t taj a © FLORIAN SCHULZ / VISIONSOFTHEWILD.COM SULAA HULLUUTTA… …että jää sulaa ja ihan pimeetä, kun ei ole lunta. Jäästä ja lumesta riippuvaisten eläinten tulevaisuus on ilmaston lämpenemisen myötä vakavasti uhattuna myös Suomessa. Mutta onneksi ihmisten toiminnasta voi seurata jotakin hyvääkin. Yhdessä pystymme auttamaan arktista luontoa. Nyt on kiire toimia! Liity nyt: wwf.fi/lumikummiksi (alk. 8 €/kk) Vaikutamme Arktisen neuvoston työhön ainoana tarkkailijajäsenen roolin saaneena ympäristöalan kansalaisjärjestönä. Suomen puheenjohtajuuskausi alkaa vuonna 2017. WWF_Arktinen_KauneusJaTerveys_230x297.indd 1 together possible TM 4.10.2016 10.53 44

vo i t taj a : ku n n i a m a i n i n ta : ku n n i a m a i n i n ta : ARKTINEN KAMPANJA PATRUUNA JA PÄÄJOHTAJA ARVO & OIKEIN mainostaja: WWF mainostaja: Säästöpankki Marita Koskinen Outi Piipari ja Niina Pakkala suunnittelu: WWF:n oma tiimi mainostoimisto: Bob the Robot Päivi Larikko, Alexandra Antell, Tarja Hakala, Jyrki Reinikka Jannis Mavrostomos Luova johtaja, AD mediatoimisto: Toinen PHD Jan Sederlöf, Copy Irina Kauko mainostoimisto: Dynamo&son Ilkka Kärkkäinen AD/Creative Virpi Kailento Copy Writer/Creative Mia Oksala Client Director Anna Holtari Asiakkuusjohtaja Laura Hedman Account Manager julkaistu: Image, Kauneus&Terveys mainostaja: Mandatum Life Tuija Pulkkinen Account Manager Heidi Nieminen Tuottaja kuvaaja: Anton Sucksdorff kuvaaja: Kimmo Syväri, Koski Syväri kuvaajan tuottaja: Kirsi Pärni / Left&Right mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Monipuolisesti naistenlehdissä, asumisen lehdissä sekä Tuulilasissa ” WWF:n mainos saa edes hetkeksi miettimään, missä tilanteessa maapallo on. Se saa tuntemaan sen piston itsessä ”pitäisikö minun tehdä asialle jotain”. ” julkaistu: Gloria, Suomen Kuvalehti, Taloustaito Säästöpankin mainokset eniten samaistuttavissa. Lisäksi pienyrittäjät on selkeästi liian vähän esiin nostettu ”kansanryhmä”. Heidän avullaan meillä on jotain toivoa saavuttaa menestystä valtiona. 45

Lokakuu ku n n i a m a i n i n ta PATRUUNA PIENYRITYS ON OMISTAJALLEEN ISO JUTTU. NIIN MYÖS MEILLE. Pienyrittäjät, oman yrityksensä patruunat, muodostavat Suomen talouden perustan. Me Säästöpankissa kohtelemme yritysasiakkaitamme myös sen mukaisesti. Me tiedämme, että pienikin voi vaurastua, kun antaa sille mahdollisuuden. Ja valitsee matkalle mukaan oikean kumppanin. Varaa aika tapaamiseen ja totea itse: saastopankki.fi/yrittaja

ku n n i a m a i n i n ta PÄÄJOHTAJA PIENYRITYS ON OMISTAJALLEEN ISO JUTTU. NIIN MYÖS MEILLE. Pienyrittäjät, oman yrityksensä pääjohtajat ja patruunat, muodostavat Suomen talouden perustan. Me Säästöpankissa kohtelemme yritysasiakkaitamme myös sen mukaisesti. Me tiedämme, että pienikin voi vaurastua, kun antaa sille mahdollisuuden. Ja valitsee matkalle mukaan oikean kumppanin. Varaa aika tapaamiseen ja totea itse: saastopankki.fi/yrittaja Lokakuu

ku n n i a m a i n i n ta Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö Lokakuu Raha ei välitä siitä, kuka olet. Hyvä varainhoitaja tuntee sinut, päämääräsi ja arvosi. mandatumlife.fi /varainhoito

Lokakuu Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö ku n n i a m a i n i n ta Pääoma valitsee aina oikean suunnan. Siksi se virtaa kohti vastuullisempia sijoituskohteita. Se, mikä on oikein, on tuottavaa. mandatumlife.fi /tulevaisuus

Marraskuu vo i t taj a Tikkurila_Varilauseke_Printit_230x297mm.indd 4 50 29.8.2016 10.52.31

vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta SÄVYLUPAUS TOM OF FINLAND KUN AIKA ON mainostaja: Tikkurila mainostaja: Gustav Paulig mainostaja: Oikotie Terhi Bothas Karri Kauppila mainostoimisto: TBWA \ Helsinki mainostoimisto: Sherpa Elina Bono, Joonas Pihlajamaa, Mikko Ristimäki, Emma Kola, Suvi Airaksinen Miika Kumpulainen, AD Kalle Tarkiainen, AD mainostoimisto: Intohimotoimisto Cassius Juuso Kalliala, Copy Jaakko Hovi, Copy Hermanni Kanerva, AD Timo Klemola, Designer Jussi Manni Retouch Tuukka Tujula, AD Juha-Matti Raunio Asiakkuusjohtaja Anni Mielityinen Projektipäällikkö mediatoimisto: Toinen PHD Lauri Ferrer Projektijohto kuvaaja: Mikko Ryhänen mediatoimisto: Toinen PHD Markus Rauramo ja Katriina Jokela-Ruuskanen Account Manager Miria Kostiainen Account Manager Emilia Tallqvist ja Laura Tamminen Planner Kirsi Korpelainen Planner julkaistu: Monipuolisesti sisustuslehdissä, naistenlehdissä ja perhelehdissä julkaistu: Trendi, Image Antti Tuominen, Copy Erkko Mannila Luova johtaja Teppo Juuvinmaa Asiakkuusjohtaja Maija Nikkonen-Hilli Projektijohtaja mediatoimisto: Toinen PHD Meri Saarikoski Account Manager Kata Gregory Planner julkaistu: Kodin Kuvalehti, ET 51

Marraskuu ku n n i a m a i n i n ta

SANTA IS COMING JOULUN MAUSTEKAHVI NYT KAUPOISSA. www.robertpaulig.fi

Marraskuu ku n n i a m a i n i n ta OIKOTIE.FI asunnot | työpaikat | autot | Huuto.net oikotie_230x297_asunnot.indd 1 Kun aika on. 21/10/16 14:28

Sinä olet siellä. Aikakausmedioihin uppoudutaan. Ne kuljettavat lukijan toiseen maailmaan. Niitä luetaan keskittyneesti ja usein. Myös mainoksia. Lisätietoja aikkarimainonnasta: aikakausmedia.fi/sinaoletsiella

Joulukuu vo i t taj a Brand new design hotel on the Arctic Circle Opening 19 November 2016 www.arctictreehousehotel.com info@arctictreehousehotel.com tel. +358 50 517 6909 56

vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta ARCTIC TREEHOUSE HOTEL KUN AIKA ON PALOTURVALLISUUSVIIKKO mainostaja: SantaPark Elina Bono, Joonas Pihlajamaa, Mikko Ristimäki, Emma Kola, Suvi Airaksinen mainostaja: Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö mainostoimisto: Intohimotoimisto Cassius Juha Hassila ja Elias Kivelä Hermanni Kanerva, AD mainostoimisto: Mint Company Katja Ikäheimo-Länkinen Saila Wilhelmsson mainostoimisto: Advertising Kioski Ilkka Väyrynen Projektin vetäjä Kirsi Pitkänen, Teemu Matinlauri, Sanni Harju-Nikula, Ilkka Väyrynen Suunnittelijat Kirsi Pitkänen, Copy Sanni Harju-Nikula Graafinen suunnittelija kuvaaja: Ilkka Väyrynen julkaistu: Blue Wings mainostaja: Oikotie Tuukka Tujula, AD Antti Tuominen, Copy Erkko Mannila Luova johtaja Teppo Juuvinmaa Asiakkuusjohtaja Pia Paldanius-Koivikko, AD Hilkka Haaga, Copy Sami Säily, AD Maija Nikkonen-Hilli Projektijohtaja kuvaaja: Timo Heikkala kuvaaja: Juha Törmälä julkaistu: Meidän Perhe, Kotitalo, ET mediatoimisto: ToinenPHD Meri Saarikoski Account Manager Kata Gregory, Planner julkaistu: Naistenlehdissä ” Mari Storhammar Toimitusjohtaja, projektinjohto, konsepti, mediasuunnittelu Arctic vei mielessäni voiton eikä yksin visuaalisen ilmeensä ansiosta vaan myös kohderyhmän - Suomeen, Suomessa ja Suomesta lentävät. 57

Joulukuu ku n n i a m a i n i n ta OIKOTIE.FI työpaikat | asunnot | autot | Huuto.net 30337301_Oikotie_230x297_tyopaikat_cassius.indd 1 Kun aika on. 11/25/16 2:52 PM

ku n n i a m a i n i n ta OIKOTIE.FI asunnot | työpaikat | autot | Huuto.net oikotie_230x280_asunnot_cassius.indd 1 Joulukuu Kun aika on. 24/11/16 12:16

Joulukuu ku n n i a m a i n i n ta

ku n n i a m a i n i n ta Huolehtimalla perheesi paloturvallisuudesta ET MENETÄ MITÄÄN. Joka päivä kahdeksassa kodissa syttyy tulipalo. Ennaltaehkäisy on pieni vaiva – ja sinun vastuullasi. Paloturvallisuusviikko.fi Hanketta rahoittaa Palosuojelurahasto. Joulukuu

Aikakausmedian Mediakortit Kaikki yhdessä paikassa Joskus tulevaisuudessa sitä ehkä ihmetellään, että pitikö ne aikakauslehtien mediatiedot tosiaan etsiä ihan lehti kerrallaan. Oli se aikamoista hommaa. Aikakausmedian Mediakorttipalvelusta löydät noin 250 aikakauslehden tiedot aakkosittain, lehtiluokkien, asiasanojen tai teemojen perusteella, sekä suomeksi että englanniksi. Vertaile lehtiä keskenään ja laske kampanjallesi kontaktihinta. Kaikki yhdellä istumalla, yhdestä paikasta. www.mediakortit.fi