N RO : 2 Mikael Jungner ”Suomi on maailman vähiten korruptoituneita maita, vapaan lehdistön ja vakaan demokratian kansakunta, jos tutkimuksiin on luottaminen.” 3 MAINOSLIITE MAINOSLIITE I o T & KY B E R T U R VA L L I S U U S 1 9/5/20 1 7 Tech Data Tuntematon jättiläinen digitalisaation taustalla 10 Gigantti Yritysmyynti haluaa parantaa asiakkaan liiketoimintaa 4 Telia Digitaalisten ekosysteemien tulevaisuus 12 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 1

2 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

Sisältö Pääkirjoitus GIGANTTI: Asiakkaiden kuuntelu ja henkilökohtainen palvelu Gigantin yritysmyynnin kulmakivinä 4 DELOITTE: Kuinka saattaa digistrategia ja kyberturvallisuus saumattomaan liittoon? 6 CYGETE: Kyberturva on vaativa joukkuelaji 7 PALETTE SOFTWARE: Kilpailukykyä sisäisillä prosesseilla 8 3T RATKAISUT: Johtaja on vastuussa työturvallisuuden ja työkyvyn johtamisesta 9 TECH DATA: Tuntematon jättiläinen digitalisaation taustalla 10 TELIA: Digitaaliset ekosysteemit jyräävät vanhat arvoketjut 12 ASIANTUNTIJA: Jarno Limnéll 14 CINIA: Tunne pilvitoimittajasi 15 Ketterää johtamista   S uomi on resilientti kansakunta. ”Resilientti” tarkoittaa kykyä toimia muuttuvissa olosuhteissa. Viime vuosisadan myrskyissä Suomi ehti olla ensin Saksan, sitten IsonBritannian, jälleen Saksan ja edelleen Neuvostoliiton liittolainen, kunnes päätyi Euroopan unionin jäseneksi, tulematta matkalla kertaakaan miehitetyksi. Nappisuoritus pienelle kansakunnalle.  Sama ketteryys löytyy suomalaisessa johtamisessa. Teollistuminen 50-luvulla, kansainvälistyminen 90-luvulla ja digitalisaatio nyt vaativat kukin oman tyyppistään johtamista. Tämän päivän johtaminen on valmentavaa, tilaa antavaa sekä vuorovaikutusta edistävää. Tuohon auttaa Suomessa ikiaikainen tasa-arvon perinne, mutkaton tapa tehdä asioita, jotka toimivat, sekä pienen kansakunnan valtti, kerhomaisuus, jossa jokaisella on vähintään yhteinen tuttu.  Johtamisen suurin yksittäinen ongelma on epäsuoraan puhumisen kulttuuri. Ihmiset puhuvat toiselle, mitä luulevat toisen haluavan kuulla. Tätä ongelmaa ei Suomesta löydy. ”Mennään joskus lounaalle” todellakin tarkoittaa, että mennään joskus lounaalle.  Tulevaisuutta ajatellen erityisen arvokasta Suomessa on luottamus. Sekä luottamus itseen että luottamus toisiin. Suomi on maailman vähiten korruptoituneita maita, vapaan lehdistön ja vakaan demokratian kansakunta, jos tutkimuksiin on luottaminen. Tuo kaikki lienee syy myös sille, miksi suomalainen johtaminen on niin resilienttiä. Olemme yhtenäinen ja toisiinsa luottava porukka, josta joku nousee näyttämään suuntaa, kunakin aikana omanlaisensa. JYVSECTEC: Osaamisen kehittäminen kyberturvallisuuden mahdollistajana 16 SCHNEIDER ELECTRIC: Koska nähdään rakennusalan Tesla? 17 STEREOSCAPE: Vienti hyötyy virtuaalitodellisuudesta 18 AALTO-YLIOPISTO: Opiskelijoiden ja työnantajien kohtauspaikkoja Aalto-yliopistossa! 19 MAINOSLIITE Mikael Jungner Toimitusjohtaja Kreab PÄÄTOIMITTAJA: Ville Leppäaho OIKULUKU: Delingua PROJEKTIJOHTAJAT: Juuso Kattilakoski, Mira Kankkonen AD / LAYOUT: Lina Hurmerinta TOIMITTAJAT: Kai Lintinen Akseli Kemppainen KUVAAJAT Lina Hurmerinta Janne Merinen Jyri Laitinen PUBLISHER:  Calcus.com Oy Köydenpunojankatu 2 a D, 7. krs, 00180 HELSINKI www.calcus.com Jaellaan Talouselämän yhteydessä kiinteänä liitteenä 19.5.2017 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3

Asiakkaiden kuuntelu ja henkilökohtainen palvelu Gigantin YRITYSMYYNNIN KULMAKIVINÄ Gigantin yritysmyynnin lähtökohtana on asiakkaiden liiketoiminnan parantaminen. Toimintatavassa tutustutaan ensin asiakkaan liiketoimintaan, ja sen pohjalta luodaan paras mahdollinen ratkaisu. ”T oimintatapamme lähtee asiakkaiden kuuntelemisesta. Haluamme tietää heidän tavoitteistaan, markkinoistaan ja siitä, kuinka he aikovat saavuttaa haluamansa tulokset. Tämän selvityksen pohjalta löydämme elementtejä, joissa voimme tukea heitä kohti menestystä”, Gigantin yritysliiketoiminnan johtaja Tuomo Laukkonen kertoo. INFONÄYTÖILLÄ TEHOA SISÄISEEN JA ULKOISEEN VIESTINTÄÄN Gigantti tarjoaa teknologisten ratkaisujen ympärille kokonaispalveluita, joita kehitetään parhaiden yhteistyökumppanien kanssa. Esimerkki alan johtavasta ratkaisusta on digital signage -palvelu, jossa viestintää parannetaan infonäyttöjen avulla. ”Infonäyttöjä on tähän asti totuttu näkemään enemmän yritysten ulkoisen mainonnan välineenä, mutta niillä on potentiaalia paljon laajempaan hyödyntämiseen”, Gigantin AV-tuotteiden yritysmyyntipäällikkö Tero Soini kertoo, ”näyttöjen hinnat ovat pudonneet parissa vuodessa jopa kolmasosaan ja niitä on saatavilla monissa näyttävissä eri muodoissa.” Toisin kuin perinteiset televisiot, infonäytöt on suunniteltu koko ajan päällä pidettäviksi. Lisäksi Gigantti tarjoaa niihin myös pidempää takuuta ja huoltoa paikan päällä. 4 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Infonäytöt mahdollistavat esimerkiksi myynnin reaaliaikaisen seuraamisen koko organisaation laajuudessa. ”Infonäyttöjen aivoina on ohjausohjelmisto, jolla kuvaruudun voi jakaa osiin ja niissä näyttää haluamiaan digitaalisia sisältöjä, jotka tuovat lisäarvoa sisäisille tai ulkoisille sidosryhmille sen mukaan, missä näytöt sijaitsevat.” SOSIAALISUUS TUO MYYNTIIN NOSTETTA Gigantti hyödyntää itsekin infonäyttöjä yritysmyynnin seurannassaan. Näytöissä pyörii myyjien motivoimiseen erikoistuneen Sparta Salesin tuottamat sisällöt, jotka kertovat myyntiä tukevien toimenpiteiden kehityksestä reaaliaikaisesti. ”Infonäytöt tarjoavat kilpailuille reaaliaikaisen ja sosiaalisen seurantavälineen. Lopputuloksena on huomattu kaikkien myyjien parantavan tuloksiaan, ei vain perinteisen kärkikolmikon”, Laukkonen kertoo. Sisäisessä viestinnässä näytöt mahdollistavat tärkeiden asioiden viestimisen vaivattomasti ja nopeasti koko organisaatiolle. Ulkoisille sidosryhmille näytöillä voidaan jakaa esimerkiksi markkinointimateriaalia tai muuta lisäarvoa tuottavaa tietoa. ”Myös eräät sisustusarkkitehdit ovat heränneet infonäyttöjen mahdollisuuksiin luoda tiloihin esimerkiksi upeita luonnonmaisemia”, Soini lisää. Gigantin yritysliiketoiminnan johtaja Tuomo Laukkonen ja AV-tuotteiden yritysmyyntipäällikkö Tero Soini. ”Toimintatapamme keskiössä on asiakkaan kohtaaminen esimerkiksi myymälöissä, asiakaskäynnein, puhelimitse tai videon välityksellä – niin kuin asiakas haluaa sen tapahtuvan.” HENKILÖKOHTAISUUS ON MYYNNISSÄ VALTTI Kun moni muu taho panostaa vain nettimyyntiin, Gigantti haluaa tarjota asiakkailleen aina myös henkilökohtaista palvelua. Gigantti palvelee yritysasiakkaitaan 14 pisteessä ympäri maan, ja lisäksi yritysasiakkaiden tukena on Gigantin oma Inside Sales -puhelinmyyntitiimi. ”Asiakkaamme arvostavat henkilökohtaista palvelua, ja me panostamme siihen jatkossa entistä enemmän. Toimintatapamme keskiössä on asiakkaan kohtaaminen esimerkiksi myymälöissä, asiakaskäynnein, puhelimitse tai videon välityksellä – niin kuin asiakas haluaa sen tapahtuvan”, Laukkonen ja Soini summaavat. ● MAINOSLIITE

Gigantti hyödyntää infonäyttöjä yritysmyyntikonttorissaan. Sparta Salesin luomat myyntikilpailut kannustavat myyjiä yhä parempiin tuloksiin tuomalla onnistumiset näkyville. GIGANTIN TAPA TOIMIA Gigantin yritysmyynnin tavoitteena on asiakkaan liiketoiminnan parantaminen: Kasvua, säästöjä, tehokkuutta, henkilöstön tyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyyttä. Sopiminen kaupasta, yhteistyöstä ja jatkotoimenpiteistä KAUPPA JA SOPIMINEN YHTEISTYÖSTÄ TAPAAMISEN SOPIMINEN Myymälässä / asiakkaan luona / puhelimitse / videolla • Yhteistyö ja tilannekatsaus sekä palaute ASIAKKAAN LIIKETOIMINTAKARTOITUS RATKAISUEHDOTUS • Asiakkaan liiketoimintatavoitteet • Asiakkaan markkinaympäristö • Mitä toimenpiteitä suunnitelmissa Ratkaisuehdotus ja tarjous ASIAKKAAN TARVEKARTOITUS MAINOSLIITE • Ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta • Keskustelu asiakkaan liiketoimintaa parantavista kokonaisuuksista: kasvua, säästöjä, henkilöstön tyytyväisyyttä, asiakastyytyväisyyttä ja tehokkuutta CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5

KYBERTURVALLISUUS Suomen Deloitten Cyber Partner Karthi Pillay ja Suomen Deloitten kyberpalveluista vastaava Tero Mellin. on digistrategian oikea käsi Digitaalinen strategia vaatii aina rinnalleen kyberuhkien johtamista. Eheän digistrategian rakentaminen lähteekin aina oman liiketoiminnan kyberuhkien syvällisestä ymmärtämisestä. Y ritykset ympäri maailman puhuvat kyberturvallisuudesta, mutta usein yritysjohtajille tuottaa päänvaivaa hallita kyberuhkia käytännössä osana tuloksellista liiketoimintaa. Deloitte auttaa yrityksiä ymmärtämään kyberturvallisuuskenttää ja varmistamaan sen saumattoman liiton jokapäiväiseen liiketoimintaan. ”Aiemmin kannettiin huolta palvelinten turvallisuudesta, tänään hyökkäykset voivat kohdistua jopa kokonaiseen tuotantolaitokseen. Uhkakuvat ovat muuttuneet merkittävästi, ja uusia kyberuhkia syntyy jopa tätä artikkelia lukiessa. Hallitusten jäsenet ja johtajat ovat viime kädessä vastuussa johtamansa yrityksen kyberuhkien aktiivisesta hallitsemisesta. Osakkeenomistajat vaativat jatkuvaa kasvua ja suurin haaste onkin kohdistaa investoinnit oikein”, kertoo Suomen Deloitten Cyber Partner Karthi Pillay. 6 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Pelkkä teknisten laitteiden ja järjestelmien hallinta ei riitä. Kyberturvallisuus voidaan taata vain silloin, kun se on rakennettu osaksi yrityksen strategiaa ja liiketoimintaprosesseja. ”IT-osastot eivät voi yksin vastata kyberturvallisuudesta. Kaikkien yrityksessä työskentelevien on ymmärrettävä tärkeä vastuunsa. Hyvin toimivilla teknisillä ratkaisuilla pääsee mukaan peliin, mutta parhaat paikat ovat varattu niille, jotka ymmärtävät, että kyberhyökkäysten kohteena eivät ole vain tekniset ratkaisut. Päähuomio pitää kiinnittää yrityksen työntekijöihin, eli ihmisiin”, avaa Pillay. Yrityksen kybersuojamuuri vahvistuu moninkertaisesti, kun yrityksen koko henkilökunta on mukana suojaamassa yhtiötä asianmukaisella toiminnallaan. Henkilöstöä ei kuitenkaan sitouteta kyberlähettiläiksi pelkällä tietoturvaosaamisella. Tässä työssä tarvitaan ymmärrystä ihmisten käyttäytymisestä ja siihen liittyvistä mahdollisuuksista, sekä vankkaa ymmärrystä motivaation herättämisestä osana muutosjohtamista. ”Jokaisen työntekijän pitäisi ymmärtää, mikä on yrityksen arvokkainta pääomaa ja kuinka sitä suojellaan. Ero on suuri, jos yrityksen kyberpuolustuksesta huolehtii viisi turvallisuudesta vastaavaa päällikköä tai kaikki 50 000 työntekijää”, sanoo Suomen Deloitten kyberpalveluista vastaava Tero Mellin. Kyberturvallisuusajattelun tuominen osaksi liiketoimintastrategiaa omin voimin on usein yrityksille haastavaa. Koska uhkat ovat globaaleja, käytettävän kumppanin kansainvälinen kyberturvallisuuskokemus on ensiarvoisen tärkeää. Ei myöskään haittaa, jos kumppanilla on osaamista strategian, digitalisaation, riskienhallinnan, hallinnon ja tiedonhallinnan osalta. ● MAINOSLIITE

Cygaten toimitusjohtaja Markus Kalalahti sekä tietoturvaliiketoiminnasta vastaava Antti Lehtonen (oikealla) ja SOC-palveluista vastaava Antti Jääskeläinen (vasemmalla). Kyberturva on vaativa joukkuelaji T Oletko yritys- ja liiketoimintajohtajana varmistanut, että organisaatiosi tietoturvan työkalut ja toimintaedellytykset ovat kunnossa? Saatko siitä todennukseksi reaaliaikaisen tilannekuvan? ietoturvan tilannekuvan pitäisi olla yritysten johtoportaille samalla viivalla taloudellisten tunnuslukujen kanssa, koska molempien merkitys on liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamisen kannalta kriittinen. Jos organisaatiosi ei pysty tietoturvan tilannekuvaa tuottamaan, on reagoitava. ”Tietoturvauhat ovat kansainvälisiä ja nopeasti kehittyviä. Yritysten verkoista löytyy tietovuotoja sekä liiketoiminnan ja operaatioiden jatkuvuutta uhkaavia poikkeamia. Uhka voi kohdistua suoraan varsinaiseen liiketoimintaan tai esimerkiksi imagoon, jolla on välillinen vaikutus talouteen”, Cygaten toimitusjohtaja Markus Kalalahti kertoo. Cygaten kokemuksen mukaan tietoturvauhkia käsitellään vakavasti yrityksen johdossa tyypillisesti vasta siinä vaiheessa, kun jotain on jo sattunut tai kun puutteet ovat nousseet auditoinneissa esiin. ”Pahimmillaan liiketoiminta on jo kärsinyt ja vaikutukset ovat ulottuneet kumppaniverkostoihin saakka. Kyberturvan budjetti saatetaan koota kasaan nopeasti muita kuluja karsimalla. Tietoturvapäällikön parin vuoden takainen hanke-esitys MAINOSLIITE ENNALTAEHKÄISE JA PYSÄYTÄ UHAT tietoturvapoikkeamien käsittelystä. Olemme aktiivinen toimija erilaisissa sidosryhmissä ja autamme asiakkaitamme viranomaisyhteistyössä. Olemme asiakkaan operatiivinen vasen ja oikea käsi tietoturvauhkien ehkäisyssä”, Antti Jääskeläinen lisää. Cygate on asiakkailleen tietoturvaa kehittävä kumppani, jossa yhdistyy sekä vahva paikallinen osaaminen että Telia-konsernin ja muun laajan sidosryhmäverkoston tarjoama globaali tuki. Cygaten vahvan asiantuntija- ja projektiosaamisen avulla tilanteisiin puututaan jo ennen kuin mitään on ehtinyt tapahtua. Operatiivinen tietoturvanhallintakeskus (SOC, Security Operations Center) reagoi tietoturvauhkiin, korjaa ongelmia sekä kehittää palveluja proaktiivisesti. ”Kyberturva on vaativa joukkuelaji, jossa kukaan ei pärjää yksin. Pitkälle kehitettyjen tietoturvapalveluidemme avulla tarjoamme asiakkaillemme tarvittavat työkalut, prosessit, resurssit ja sidosryhmät, joiden avulla tietoturvan tilannekuva on tuotavissa yrityksen johdolle saakka”, tietoturvaliiketoiminnasta vastaava Antti Lehtonen avaa. ”Olemme Suomessa tunnistetusti yksi merkittävimmistä SOC-toimijoista, jolla on pitkä kokemus alalta ja ymmärrys erittäin vakavien Cygatella on äärimmäisen vahvaa teknologiaosaamista ja taitotietoa eri toimialoista ja yrityksistä. Yhtiö on toiminut markkinassa yli 25 vuotta ja on osa Telia Company -konsernia, jossa sillä on vahva rooli syvällisten tietoturvapalveluiden kehittäjänä. Cygaten ydinosaaminen on tietoturvan lisäksi tietoverkoissa ja pilvi- ja konesaliteknologioissa, ja cygatelaisia on Suomessa n. 240. Cygate on toiminut 23.3. alkaen Telian kanssa saman brändin alla. ”Olemme Suomen markkinoiden johtavia toimijoita, joka tarjoaa palveluita kaikille asiakkaille riippumatta heidän käyttämistään operaattoreista. Kehitämme ja investoimme jatkuvasti tietoturvaosaamiseemme ja haluamme jatkossakin pysyä edelläkävijänä asiakkaidemme liiketoimintojen suojaamisessa”, Kalalahti päättää. ● nostetaan uudelleen käsittelyyn”, Cygaten SOC-palveluista vastaava Antti Jääskeläinen täydentää. CYGATE ON VAHVA OSAAJA CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

Palette Software Oy:n toimitusjohtaja Juha Väänänen. KILPAILUKYKYÄ sisäisillä prosesseilla T Palette Software automatisoi taloushallinnon prosesseja ja painottaa kumppanuuden merkitystä järjestelmävaihdoissa. alousennusteissa on vilahdellut positiivisia nousun merkkejä, vaikka epävarmuus näyttää jatkuvan. Yrityksillä on nyt hyvä aika tarkastella sisäisiä prosessejaan ja valmistautua liiketoiminnan vilkastumiseen. Suomessa taloushallinnon prosesseja on sähköistetty pitkään, mutta todelliset hyödyt saavutetaan automatisoiduilla prosesseilla. Palette Software yhdistää epäsuorat hankinnat sekä ostolaskujen ja sopimusten käsittelyn yhteen mobiilisti käytettävään ratkaisuun. Epäsuorat hankinnat voivat olla jopa 15 % yritysten liikevaihdosta. Säästöpotentiaali on tyypillisesti 10 % vuodessa, mikä näkyy suoraan viivan alla. Näihin hankintoihin pystytään Paletten ratkaisun avulla hakemaan hyväksyntä etukäteen, jolloin ennustettavuus 8 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU paranee, kulurakenne täsmentyy ja automaatio kasvaa. ”Pystymme nyt optimoimaan taloushallinnon prosessimme ja reaaliaikainen raportointi lisää sisäistä tehokkuutta. Konserni saavuttaa automatisoinnin avulla useiden satojen tuhansien eurojen säästöt”, kommentoi Paletteen vaihtanut Barona Groupin talousjohtaja Pasi Vilhunen. Palette keskittyy ainoastaan hankinnasta maksuun -prosessiin ja on erikoistunut ostolaskujen käsittelyjärjestelmien vaihtoihin. ”Kuuntelemme asiakkaan tarpeita ja haluamme toimia luotettavana paikallisena kumppanina asiakkaillemme. Kehitämme jatkuvasti ratkaisuamme yhdessä käyttäjäyhteisömme kanssa”, toteaa Paletten toimitusjohtaja Juha Väänänen. Attendo-konserni kilpailutti toimittajia ja vaihtoi Paletteen: ”Olimme yksimielisiä Paletten ylivoimaisuudesta ja päätös syntyi nopeasti. Meille tuli vaikutelma hyvästä yhteistyömeiningistä. Halusimme parhaan mahdollisen markkinoilla olevan hankinnasta maksuun -ohjelmiston”, talousjohtaja Merja Saurus kiteyttää. ● Palette Software on johtava hankintojen ja ostolaskujen käsittelyyn keskittynyt yhtiö Pohjoismaissa. Paletten hankinnasta maksuun -ratkaisua käyttää yli 2 000 yhteisöä yli 50 maassa. Vuonna 2016 konserni kasvoi yli 25 prosenttia ja rekrytoi 40 alan ammattilaista. www.palettesoftware.com/fi/ MAINOSLIITE

JOHTAJA ON VASTUUSSA työturvallisuuden ja työkyvyn johtamisesta HSEQ Online -pilvipalvelu automatisoi työnkulut ja varmistaa lainsäädännön ja sidosryhmien vaatimusten täyttymisen. K un Outokummun toimitusjohtaja Roeland Baan vieraili ensimmäisen kerran Tornion terästehtaalla, hänen voimakas kiinnostuksensa työturvallisuusasioihin herätti paljon huomiota. Baan vastasi, että työturvallisuusasiat kertovat ylipäänsä prosessien toimivuudesta (HS 17.1.2016). Hyvin suunnitellut työt, järjestyksessä oleva työympäristö ja osaava henkilöstö mahdollistavat korkean tuottavuuden, täsmälliset toimitukset ja ihmisten pääsemisen terveenä kotiin työpäivän jälkeen. ”MITÄ EI OLE DOKUMENTOITU, SITÄ EI OLE TEHTY” Työrikosjuristi Toni Sortti toteaa blogissaan, että järjestelmällinen ja dokumentoitu riskien arviointi, turvallisuushavaintojen tekeminen ja työnopastus ovat työnantajan tärkeimmät keinot osoittaa toimintansa lainmukaisuus viranomaistarkastuksessa, tapaturmatutkinnassa ja mahdollisessa oikeudenkäynnissä. ”Työturvallisuus ja laatu eivät synny itsestään. HSEQ Online -palvelu muodostaa perustan, jonka päälle kulttuuria on hyvä rakentaa. Se on työkalu HSEQ-asioiden systemaattiseen johtamiseen. Henkilöstölle palvelu tuo mahdollisuuden osallistua työpaikan kehittämiseen”, kiteyttää 3T Ratkaisut Oy:n toimitusjohtaja Marko Vuorinen. Samalla palvelulla voi hoitaa työturvallisuuden, työkyvyn, ympäristö- ja laatuasioiden dokumentoinnin, koulutuksen ja lainsäädännön seurannan. Auditoinnit ja työsuojelutarkastukset voidaan toivottaa tervetulleiksi! ● ➤ Tilaa maksuton esittely johtoryhmän tai työsuojelutoimikunnan kokoukseenne: myynti@3tratkaisut.fi, 010 2310 341 Ihmiset ilmoittavat mielellään epäkohdista, kun se on tehty helpoksi. Turvallisuushavaintoa tekemässä 3T Ratkaisut Oy:n toimitusjohtaja Marko Vuorinen. HSEQ Online -pilvipalvelu: • Lakisääteiset ja muut HSEQ-johtamisen prosessit • Täyttää ISO 9001-, ISO 14001- ja OHSAS 18001 -vaatimukset • Yli 100 koulutusvideota osaamisen kehittämiseen 3T Ratkaisut Oy Liikevaihto 1,2 M€, AAA-luokitus. Tohtoritasoinen asiantuntijuus. Edelläkävijä digitaalisissa tiedonhallinta- ja koulutusratkaisuissa. Yli 10 maassa käytössä oleviin järjestelmiimme tehtiin viime vuonna lähes 100 000 ilmoitusta ja arviointia. MAINOSLIITE • Integroitu Editan HSEQ-lainsäädäntöpalveluun • Toimii kaikilla päätelaitteilla • Kertakirjautuminen MS Office 365 -käyttäjille • Sopii kaikenkokoisille organisaatioille, käyttöönotto 2 viikossa ilman IT-projektia CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

TUNTEMATON JÄTTILÄINEN digitalisaation taustalla S Maailman suurimpien ICT-yrityksien joukkoon kuuluva IT-tukkuri Tech Data on tuntematon jättiläinen digitalisaation taustalla. uomessa on erittäin osaava ja palvelukeskeinen kumppanikenttä, joka on lisännyt vaatimuksia tukkureita kohtaan. ”Osuutemme arvoketjusta on kasvanut ja pystymme osaltamme tukemaan kumppaneitamme entistä parempaan lisäarvon tuottoon. Olemme digitalisaation taustalla toimiva välikäsi, joka mahdollistaa teknologian potentiaalin hyödyntämisen olohuoneista konesaleihin”, Tech Data Finlandin toimitusjohtaja Jani Koivu valottaa. Yhdysvalloissa pääkonttoriaan pitävä Tech Data -konserni nousee seuraavalla Fortune 500 -listalla jo sadan suurimman yrityksen joukkoon sijalta 108, kun yhtiö hankki kilpailijansa Avnet Technology Solutions omistukseensa. Espoossa sijaitsevan Tech Data Finlandin liikevaihto on lähes 300 miljoonaa euroa, mikä tekee yrityksestä Suomen 14. suurimman ICT-yhtiön*. ”Globaali selkäranka antaa meille näkymän alan trendeihin, ja hyödynnämme Suomessa maailmalta saatuja oppeja tuoden arvoketjuun vahvan näkemyksemme alasta: kerromme, mikä toimii muualla ja miten niitä asioita voisi hyödyntää myös meidän markkinassa.” PARAS RATKAISU LAAJASTA VALIKOIMASTA Tech Datan toimitukset ovat barometri koko Suomen liike-elämän suhdanteesta. Alalla on vuodesta 2007 ollut alavire, joka on luonut Koivun mukaan patoutunutta kysyntää. ”Nyt talouden piristyminen näkyy selvästi toimituksissamme”, Koivu kertoo. Tech Datalla on alansa laajin valikoima 10 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU tuotteita perinteisistä päätelaitteista laajamittaisiin konesaliratkaisuihin. Lisäksi Tech Data tarjoaa tuotteisiinsa liittyviä palveluita, kuten asennuksia, rahoitusratkaisuja ja kierrätystä eli kokonaisvaltaista elinkaarenhallin- ”Kerromme, mikä toimii muualla ja miten niitä asioita voisi hyödyntää myös meidän markkinassa.” taa. Yhtiö on teknologianeutraali kumppani, jonka valikoimasta etsitään juuri tarpeisiin sopiva ratkaisu. ”Ydintoimintaamme on tietenkin vielä laitteiden, ohjelmistojen ja ratkaisujen toimittaminen, mutta teemme sen uudella tavalla: olemme muuttuneet tuotekeskeisestä organisaatiosta ratkaisukeskeiseksi.” Kaikki lähtee asiakkaan tarpeeseen sopivan kokonaisratkaisun suunnittelemisesta. Esimerkiksi pelkkien laitteiden lisäksi tarvitaan verkolta aiempaa parempaa kapasiteettia, ohjelmistoja ja laitteiden elinkaarenhallintaa. ”Työelämään tulevat milleniaalit odottavat kaikelta vaivattomuutta. Bisneksestä halutaan mahdollisimman tehokasta ja kulurakenteeltaan kevyttä. Hankinnat eivät ole enää pääomavaltaisia vaan halutaan en- nemmin ostaa palveluita, joista maksetaan käytön mukaan ja jotka ovat heti käytettävissä.” ”Roolinamme on mahdollistaa entistä suuremman lisäarvon saavuttaminen. Tarjoamamme kokonaisratkaisut eivät ole välttämättä mullistavia innovaatioita, vaan eri asioiden yhdistämistä uudella tavalla, joka tuottaa aiempaa parempaa lisäarvoa. Loppujen lopuksi vain ne yritykset, jotka pystyvät teknologiasta parhaiten jalostamaan lisäarvoa, korjaavat potin”, Koivu päättää. ● (*Lähde: Tivi 250 – Suomen suurimmat ict-yritykset -selvitys 3.6.2016) Tech Data Yli sadassa maassa toimiva Tech Data on digitalisaation mahdollistaja, jonka ydintoimintaa on päätelaitteiden (tietokoneiden, tablettien, matkapuhelimien), ohjelmistojen, pilvipalveluiden ja AV- ja IT-ratkaisujen toimittaminen jälleenmyyjille. Valikoimaan kuuluu markkinoiden suurimpien valmistajien tuotteita aina vaativista järjestelmä- ja verkkoratkaisuista kuluttajatuotteisiin asti. Tech Data Finland Oy:n liikevaihto oli 295,6 miljoonaa euroa 2016/01 päättyneellä tilikaudella. Monet laitteista ja järjestelmistä, joita käytät päivittäisessä elämässäsi, ovat kulkeneet Tech Datan logistiikkakeskusten kautta. MAINOSLIITE

”Palveluosaamisemme on lokaalia, mutta tukenamme on vahva globaali selkäranka”, Jani Koivu valottaa Tech Datan toimintaa Suomessa. MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

Telia Companyn VP of Global IoT Solutions Hans Dahlberg ja Telia Finlandin Digital Solutions Lead Kalle Mehtola valottavat digitaalisten ekosysteemien tulevaisuutta. Digitaaliset ekosysteemit JYRÄÄVÄT VANHAT ARVOKETJUT N Internet of Things on yhä useammalle yritykselle tärkein asia johdon asialistalla. Telia Companyn globaalissa tutkimuksessa 72 prosenttia yritysten edustajista oli sitä mieltä, että IoT on liiketoiminnalle kriittinen asia tulevaisuudessa. oin 40 prosenttia IoT:n potentiaalisesta arvosta löytyy digitaalisista ekosysteemeistä, jotka syntyvät yritysten yhdistäessä voimansa verkostomaiseen rakenteeseen. ”Uudet digitaaliset ekosysteemit syrjäyttävät vanhat arvoketjut, ja mahdollisuuksiin tarttuneet yritykset kukoistavat”, Hans Dahlberg kertoo. IoT:LLÄ SUURIN MERKITYS PAIKALLISESTI Vaikka IoT:stä puhutaan ennen kaikkea globaalin skaalautuvuuden kautta, Dahlberg näkee lisäarvon olevan jopa suurempi paikallisesti. Alueelliset ekosysteemit kehittyvät, kun aiemmin analogisista palveluista tulee digitaalisia: ”Mahdollisuuksiin tarttuneet yritykset lähellä ihmisten arkea, kampaamoista ja autokorjaamoista lähtien, kukoistavat”, Dahlberg valottaa. Telia Companyn roolina digitaalisessa ekosysteemissä on olla mahdollistajan roolissa hallinnoimassa alustaa, jolle muut yritykset tuottavat palveluita. Esimerkki yrityksen luomasta ekosysteemistä on Telia Sense -palvelu, jonka avulla autoon voidaan tuoda eri tahojen tarjoamia, uusia lisäarvoja tuottavia palveluita. 12 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Palveluilla voi olla myös yhteiskunnallinen merkitys. Ruotsalainen Folksam-vakuutusyhtiö tarjoaa Telia Sensen datan perusteella edullisempia vakuutuksia rauhallisesti ajaville. Lopputuloksena käyttäjien keskinopeudet ovat pudonneet, mikä on vähentänyt kuolonkolareita”, Dahlberg tietää. NYT ON AIKA TOIMIA Telia auttaa yrityksiä hahmottelemaan, millaisia palveluita nämä voisivat luoda Telian tuella ja yhdessä muiden kumppanien kanssa. ”Toimimme auttajan ja mahdollistajan roolissa. Emme itse valmista laitteita tai ohjelmistoja, vaan etsimme kuhunkin tilanteeseen parhaita mahdollisia ratkaisuja”, Kalle Mehtola valottaa. Muutosta pelkäävät yritykset jäävät jalkoihin digitaalisille suunnannäyttäjille, jotka voivat tarjota asiakkailleen parempia tarjouksia ja tehokkaampia tapoja toimia. ”Nyt on aika toimia, jos haluaa pysyä kilpailukykyisenä myös tulevaisuudessa. Vain liittymällä osaksi digitaalista ekosysteemiä voi varmistaa menestyksensä tulevaisuudessa”, Dahlberg summaa. ● ”Vain liittymällä osaksi digitaalista ekosysteemiä voi varmistaa menestyksensä tulevaisuudessa.” MAINOSLIITE

MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13

ASIANTUNTIJA Turvallisuudesta yhä merkittävämpi kilpailuetu TURVALLISUUDESTA on Suomessa viime vuoden aikana puhuttu enemmän kuin vuosikymmeniin ja suorasanaisemmin kuin koskaan itsenäisyytemme aikana. Tämä on ymmärrettävää turvallisuusympäristössämme tapahtuvien nopeiden muutosten sekä vallitsevan epävakauden takia. Turvallisuutta ei tule kuitenkaan tarkastella pelkästään uhkien ja riskien näkökulmasta. Turvallisuutta voi kuvata olotilaksi, joka mahdollistaa asioiden tekemisen. Välttämättömyyden ohella turvallisuus näyttäytyy tämän päivän maailmassa yhä vahvemmin mahdollistajana, oli kyse sitten digitaalisesta tai fyysisestä turvallisuudesta. Turvallisuutta on osattava tarkastella kokonaisuutena, johon digitaalinen ympäristö erottamattomasti kuuluu – sitä yli- tai alikorostamatta. Tämä edellyttää strategista turvallisuuden kokonaisuuden ymmärtämistä sekä sitoutumista turvallisuuden vahvistamiseen alkaen yritysten ylimmistä päättävistä tahoista. Tällöin turvallisuudesta syntyy merkittävä ja liiketoimintaa tukeva kilpailuetu. Jarno Limnéll Kirjoittaja on kyberturvallisuuden professori Aalto-yliopistossa ja kyberturvallisuusjohtaja Insta Group Oy:ssä. Turvallisuuteen yhdistyy keskeisesti luottamus. Turvallisuus ja luottamus kulkevat käsi kädessä. Ilman toista ei ole toista. Yhä useampi turvallisuutta koskeva kysymys näyttäytyykin tänä päivänä kysymyksenä luottamuksesta. Kehen ja mihin voi tässä nopeasti muuttuvassa ja totuuden jälkeisessä maailma enää luottaa? Asiakkaan luottamus heijastuu suoraan yrityksen arvoon. Valtioneuvoston kanslialle tekemässämme selvityksessä Suomen kyberturvallisuuden nykytilasta ja tulevaisuudesta nostamme esille kyberturvallisuuden nimenomaan kilpailuetuna. Turvallinen yhteiskunta houkuttelee sijoittajia, ja turvallisia älylaitteita valmistavat yritykset ansaitsevat kuluttajien luottamuksen. Juuri nyt on mahdollisuus nostaa turvallisuus positiivisena kilpailuetuna esille. Kyberturvallisuus, kuten turvallisuus, on kulttuurinen asia. Hyvään turvallisuuskulttuuriin liittyy ymmärrys riskeistä, vastuun kokeminen turvallisuuden kehittämisestä ja mahdollisuudesta vaikuttaa turvallisuuden parantamiseen. Yleinen tietous kyberturvallisuuden perusasioista ja näiden omaksuminen käyttäytymiseen kaipaa Suomessa aktiivista kehittämistä. 14 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

”Ei kannata ajautua markkinoiden vietäväksi, vaan todella miettiä, mitä pilveltä halutaan ja kenen kanssa sitä lähdetään hakemaan.” Cinian pilvipalvelujen johtaja Kristian Nieminen. TUNNE PILVITOIMITTA JASI O Globaali talous pyörii tehokkaiden tietoverkkojen ja yhä älykkäämpien ohjelmistojen varassa. Nopeat yhteydet, luotettavat tietojärjestelmät ja turvatut tietovarastot ovat digitaalisen ajan yhteiskunnan välttämättömiä rakenteita. rganisaatioissa ollaan uudenlaisten kysymysten äärellä. Pilvipalvelujen yleistyminen ja niiden hyötyjen ymmärtäminen ovat jo arkipäivää, mutta pilveen siirryttäessä yllätyksiltä vältytään harvoin. Nykyään IT-hankkeissa korostuu luotettavan ja asiantuntevan kumppanin löytäminen. Cinia on älykkäiden verkko-, pilvi- ja ohjelmistopalveluiden tinkimätön asiantuntija. Suomalaisena toimijana yritys tarjoaa konesalit syvältä kotimaan graniitista sekä paikallista tukea asiakkailleen. ”Pitkät perinteet ja taustamme kriittisten sovellusten parissa on koulinut meidät varMAINOSLIITE mistamaan toimivuuden ja tietoturvan kaikissa tilanteissa. Huolellisella suunnittelulla vältytään pilveen siirtymisen tyypillisimmiltä yllätyksiltä, kuten budjettien ja aikataulujen pettämiseltä”, kertoo Cinian pilvipalvelujen johtaja Kristian Nieminen. Pilvipalveluihin siirryttäessä tulee myös muistaa vastuu tiedon hallinnasta. Usein vastuullisuus tiedonhallinnassa on jo lainsäädännön puolesta pakollista, mutta myös käytännön syyt tulee huomioida. Yhä useammin yritysten arvoa määrittää sen kyky kerätä ja käyttää tietoa. Pahimmillaan huonosti suunnitellut pilvipalvelut aiheuttavat toimittajalukkoja, joiden vuoksi koko toiminta voi kärsiä. ”Viime kädessä vastuu datasta on aina datan omistajalla. Tällöin operaattorin valinta korostuu erityisesti. Ei kannata ajautua markkinoiden vietäväksi, vaan todella miettiä, mitä pilveltä halutaan ja kenen kanssa sitä lähdetään hakemaan.” Yritysten siirtäessä toimintojaan pilveen turvallisuus on tärkein asia. ”Meidän tarjoama pilviratkaisu on suunniteltu arkkitehtuurista lähtien niin, että alusta on turvallinen ja aina saatavilla. Kaikki data tallentuu useammin kuin kerran, joten mikään yksittäinen vika ei aiheuta katkoa”, avaa Nieminen. ● CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15

Osaamisen kehittäminen D KYBERTURVALLISUUDEN MAHDOLLISTAJANA Verkotettujen järjestelmien, laitteiden ja palveluiden määrä kasvaa jatkuvasti, mikä luo runsaasti mahdollisuuksia, mutta samalla myös uhkia. igitalisaatio kasvattaa vaatimuksia kyberturvallisuudelle. Kiihtyvällä vauhdilla kehittyvä digitaalinen ympäristö tarjoaa suuremman toimintakentän kyberrikollisuudelle, kybervandalismille, kybervakoilulle ja kyberterrorismille ja kasvattaa samalla vaatimuksia turvallisuudelle ja koko toimintakentän ymmärrykselle. Yleisesti ajatellaan ratkaisun löytyvän tekniikasta. Toki tekniikalla on suuri rooli kyberturvallisuudessa, mutta kompleksisen ympäristön hallintaan liittyy paljon muutakin kuin tekniikka. Oleellisessa osassa ovat esimerkiksi häiriötilanteiden hallinta ja siihen olennaisesti liittyvä kommunikaatio, jatkuvuussuunnittelu sekä organisaation kriittisten toimintojen ymmärtäminen. Pelkät tekniset laitteet ja järjestelmät eivät siten takaa turvallista kybertoimintaympäristöä, vaan sen saavut16 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Oleellisessa osassa ovat esimerkiksi häiriötilanteiden hallinta ja siihen olennaisesti liittyvä kommunikaatio, jatkuvuussuunnittelu sekä organisaation kriittisten toimintojen ymmärtäminen.” tamiseen tarvitaan organisaatiossa työskentelevien yksilöiden osaamista ja osaamisen jatkuvaa ylläpitämistä sekä kehittämistä. Arkikielen termi ”osaamisen kehittäminen” koostuu osaamisen jatkuvasta ja suunnitelmallisesta kehittämisestä, jolla digitalisaation ja kyberturvallisuuden yhteydessä edesautetaan saavuttamaan edellytykset liiketoimin- nan jatkuvuuden turvaamiselle. Myös Suomen kyberturvallisuusstrategia nostaa esille kaikkien yhteiskunnan toimijoiden kyberosaamisen ja -ymmärryksen parantamisen ja mainitsee erityisesti koulutuksen ja harjoitustoiminnan. Jyväskylän ammattikorkeakoulun IT-instituutin osana toimiva JYVSECTEC (Jyväskylä Security Technology) -niminen tutkimus-, kehitys- ja koulutuskeskus on erikoistunut toteuttamaan osaamisen kehittämisen kokonaisuuksia yhteistyökumppaneilleen. Nämä kokonaisuudet koostuvat suunnitelmallisesti toteutettavista koulutuksista ja kyberturvallisuusharjoituksista, joiden avulla kehitetään henkilöstön – työntekijästä liiketoimintajohtoon – osaamista ja kykyä toimia menestyksekkäästi kompleksisessa ja muuttuvassa kybertoimintaympäristössä erityisesti mahdollisissa kyberpoikkeamatilanteissa. ● MAINOSLIITE

Koska nähdään RAKENNUSALAN TESLA? Rakennetussa ympäristössä on valtava potentiaali energiansäästön, tuottavuuden ja kiinteistöjen arvonkehityksen näkökulmista, ja käyttäjäkokemus tulee saamaan suuremman merkityksen. Koska näemme rakennusalan Teslan, jossa lopputulos suunnitellaan täysin käyttäjien näkökulmasta huipputeknologiaa hyödyntäen? J otta visio toteutuu, omistajan tulee ottaa enemmän johtajuutta rakennushankkeesta, laatia elinkaaren hyötyjä tukevat kriteerit halutulle lopputulokselle ja seurata etenemistä asetettujen tavoitteiden mukaisesti. ”Tärkeää on keskittyä aikaan ennen rakentamista ja aikaan rakentamisen jälkeen ja siihen, kuinka rakennushankkeessa huomioidaan kiinteistön käyttäjät ja elinkaari. Teknologian mahdollisuudet voidaan hyödyntää parhaiten, kun eri järjestelmiä integroidaan yhteen ja vaaditaan toiminnallisuuksia, jotka tuottavat lisäarvoa kiinteistön elinkaaren aikana. Valitettavan usein teknologiahankinnat johdetaan erillisinä osina ja hankintahinta on ainoa valintaperuste”, Tuomas Qvick pohtii. Qvick vastaa Schneider Electricillä EcoBuilding & Field Services -liiketoiminnoista Suomessa. Yhtiö on energia- ja automaatioalan globaali markkinajohtaja, joka tarjoaa teknologiaa ja asiantuntemusta muun muassa rakennusten internetin luomiseen. ”Kun kiinteistön teknologia – kuten ilmanvaihto, automaatio, valaistus, sähkönohjaus ja kulunvalvonta – integroidaan yhteen ja hyödynnetään edistyksellisiä analytiikan mahdollisuuksia, voi kiinteistönomistaja hyötyä teknologiasta täysin uudella tavalla. Rakennusten IoT tuottaa tietoa, jota analysoimalla voidaan merkittävästi säästää energiakustannuksissa, parantaa käyttäjien tyytyväisyyttä ja kehittää palveluita. Teknologia siis tukee rakennusten arvonkehitystä.” ”Vahvin draiveri tulevaisuudessa on se, että käyttäjät äänestävät jaloillaan ja valitsevat parhaiten tarpeitaan vastaavat KÄYTTÄJÄKOKEMUS TULEVAISUUDEN VETOVOIMATEKIJÄNÄ Kun nykypäivän diginatiivit nuoret tulevat työelämään, työn mielekkyyden lisäksi he vaativat työn olosuhteilta, niiden joustavuudelta ja käytettävyydeltä korkeaa tasoa. ”Kaiken ytimessä on käyttäjäkokemuksen parantaminen. Uskon, että vahvin draiveri tulevaisuudessa on se, että käyttäjät äänestävät jaloillaan ja valitsevat parhaiten tarpeitaan vastaavat tilat, olivat ne sitten työtiloja, kauppakeskuksia tai omia kotejaan. Tässä tulevat korostumaan teknologiset mahdollisuudet ja se, miten tilat kommunikoivat käyttäjien kanssa. Tällöin muutos rakentamisen fokuksessa viimeistään tapahtuu.” Schneider Electricin innovatiivisessa EcoStruxure-konseptissa rakentamisen lähtökohtia huomioidaan uudella tavalla. Yhtiön integroitavan alustan ja sen avoimien rajapintojen kautta saadaan eri teknologiat osaksi yhtä, helposti hallittavaa kokonaisuutta. ”Suomi on huipputeknologiayhtiöiden ja -osaajien maa eli kysymys ei ole siitä, etteikö täällä osattaisi rakentaa modernisti. Suomi voisi maailmanlaajuisesti ottaa johtavan aseman älyrakentamisessa ja kehittää modernimpia hankintatapoja. Omistajien kannattaa pitää vahvemmin ohjat käsissä, jotta tuloksena on vahvan vision mukainen ja tulevaisuuden tarpeet täyttävä rakennettu ympäristö”, Qvick päättää. ● MAINOSLIITE Yli miljardi vuosittain tuotekehitykseen. Tuomas Qvickin edustama Schneider Electric on rakennusten IoT:n edelläkävijä. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 17

Älylasit tuovat uusia yhteistyömalleja. Stereoscapen toimitusjohtaja John Grönholm. VIENTI HYÖTYY virtuaalitodellisuudesta E Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus eivät ole mitään markkinointijippoja. Kun näytöt ja näppäimistöt korvautuvat älylaseilla, yritys voi saada isoja hyötyjä huollossa, koulutuksessa, myynnissä ja markkinoinnissa. simerkiksi GE:n tehtaalla tuuliturbiinien kokoonpanossa saavutettiin 34 prosentin tuottavuusparannus, kun asentajat käyttivät älylaseja työssään. Suoraan näkökenttään tulevia ohjeita on paljon helpompi ja nopeampi seurata verrattuna siihen, että keskeyttää työnsä ja etsii tietoa ohjekirjasta tai tietokoneelta. ”Asiakkaamme ovat kertoneet vieläkin suuremmasta tehostumisesta”, suomalaisen Stereoscapen toimitusjohtaja John Grönholm sanoo. Globaalisti toimiville suomalaisyrityksille on huomattavaa etua siitä, että laitteita voidaan huoltaa kotimaasta käsin, vaikka ne sijaitsisivat toisella puolella maapalloa. Virtuaaliteknologia pystyy häivyttämään syrjäisen sijainnin haitat ja saattamaan meikäläiset yritykset samalle viivalle keskeisemmällä sijainnilla siunattujen kilpailijoiden kanssa. ”Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus voivat auttaa myös 18 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU raskaamman teollisuuden vientiponnisteluissa. Valtavan kokoisia moottoreita, koneita ja laitteita voidaan messuilla demonstroida niiden oikeassa ympäristössä, olipa kyseessä veden alla toimiva potkuri tai maan alle kaivautuva jättipora. Mahdottomasta tulee mahdollista”, Grönholm sanoo. Uuteen tekniikkaan lähtemisen kynnys on paljon matalampi kuin kuvitellaankaan. Monilla yrityksillä on jo nyt materiaalia, josta älykästä tuoteviestintää voidaan lähteä rakentamaan. Esimerkiksi CAD-aineistosta voidaan visualisoida VR-sovellus messukäyttöön tai jalostaa tiedoksi huoltohenkilöstön älylasien näytölle. ”Stereoscapesta tekee poikkeuksellisen se, että pystymme yhdistämään visuaalisen tarinankerronnan taidon ja teknologisen huippuosaamisen. Asiakkainamme on alansa johtavia vientiyrityksiä, kuten ABB, Nokia, Robit, The Switch, Valmet ja Wärtsilä. Meidän asiantuntijoiltamme he saavat koko paketin alusta loppuun”, Grönholm toteaa. ● MAINOSLIITE

Opiskelijoiden ja työnantajien kohtauspaikkoja Aalto-yliopistossa! A alto-yliopistossa opiskelee kandidaattija maisteritasoilla yhteensä noin 11 000 opiskelijaa. Kun haette tulevaisuuden kykyä, opinnäytetyön tekijää tai harjoittelijaa orga- nisaatioonne, löydätte alta muutamia hyviä keinoja näiden opiskelijoiden tavoittamiseksi. Lisää palveluita myös verkkosivuillamme osoitteessa: aalto.fi ➤ Yhteistyö ja kumppanuudet ➤ Palvelut työnantajille ILMOITA AALTO CAREERWEBISSÄ Aalto-yliopiston ura- ja rekrytointipalveluiden ylläpitämä Aalto CareerWeb on sekä työnantajille avoimien paikkojen ilmoituskanava että opiskelijoillemme lähde monipuoliseen työnhakuun liittyvään tietoon. Vain Aalto-yliopiston opiskelijat voivat käyttää CareerWebiä, ja siksi se toimiikin hyvänä kanavana opiskelijoidemme tavoittamiseen rekrytointimielessä. Ilmoittaminen on työnantajille maksutonta. ➤ Lue lisää: aalto.fi/careerweb KONTAKTEJA MESSUILTA Usein face-to-face-kontakti on avain tulevaisuuden osaajien kiinnostuksen herättämiseen. Opiskelijoiden kohtaaminen messuilla voi olla ajankohtaista, kun • teillä on opiskelijoille sopivia avoimia työpaikkoja • trainee-ohjelmanne haku on alkamassa tai käynnissä • haluatte kertoa opiskelijoille tulevaisuuden rekrytointitarpeistanne tai haluatte saada näkyvyyttä ja rakentaa työnantajamielikuvaanne opiskelijoiden keskuudessa. ARENA-messut 2017 TalentIT-messut 2017 Aalto-yliopiston ja Hankenin kauppatieteellisen alan opiskelijat tavoitatte ARENAmessuilla. Vuonna 2017 messut järjestetään 8.11. jo 21. kerran yliopiston Töölön kampuksella Helsingissä. Näytteilleasettajia messuilla on vuosittain 50–70 ja opiskelijoita siellä vierailee noin 2 500. TalentIT-messuilla kohtaat Aalto-yliopiston ICT-alasta ja -tehtävistä kiinnostuneet Aalto-yliopiston opiskelijat. Vuonna 2017 messut järjestetään 2.11. Otaniemessä (Otahalli). Vietämme tänä vuonna messujen 20-vuotisjuhlia ja se näkyy myös messujen ohjelmassa! Viime vuoden tapaan odotamme näkevämme syksyn messuilla noin 100 näytteilleasettajaa sekä yli 2 500 alasta kiinnostunutta messuvierasta. ➤ Lisätietoja: arena-biz@aalto.fi tai fairs.aalto.fi/arena ➤ Lisätietoja talentit@aalto.fi tai fairs.aalto.fi/ talentit Tutustu myös muihin yhteistyömahdollisuuksiin, joita Aalto-yliopiston kaikki kuusi korkeakoulua tarjoavat alansa yrityksille, yhteisöille ja alumneille. aalto.fi ➤ Yhteistyö ja kumppanuudet ➤ Korkeakoulukohtainen yhteistyö MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 19