Keväällä messut kentällä SIVU 20 Aika varata etelänmatka SIVU 14 Brittifutis houkuttelee Lupaa lisää lentoja etelään SIVU 17 SIVU 12 kokkola-pietarsaari Koira sujuvasti mukaan lennolle SIDAN 4 Valvovat kentän ilmatilaa Hemavan sopii kaikille SIDAN 8 SIDAN 18

2 KOKKOLA-PIETARSAARI Dubrovnik, Costa del Sol, La Palma, Teneriffa, Lanzarote, Dubai ja paljon lisää. Tässä muutama kohde omalta lentokentältämme, jotka ovat myynnissä juuri nyt. Loma voi alkaa ja viikko auringossa! Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta ja vielä paremmalta jos loma voi alkaa omalta lentokentältä. Moni sanoo meille lentoliikennekehittäjille haluavansa lisää lähtöja suoraan aurinkoon omalta lentokentältä. Mikä on täysin ymmärrettävää ja teemme työtä sen eteen. Saamme kuulla matkustajilta että on sekä helpompaa että mukavampaa matkustaa tutulta lentokentältä missä lähtöselvitys sujuu joustavasti ja monet kanssamatkustajat sekä henkilökunta tiskien takana ovat tuttuja entuudestaan. Sitä paitsi säästät sekä aikaa että rahaa matkustaessasi omalta lento- JARL SUNDQVIST Tj. Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia kentältä. Loma alkaa oikeastaan aikaisemmin kun lähdet omalta kotikentältä. Ei ole mukavaa kun loman lopuksi aurinkoisen viikon päätteeksi tietää, että vielä on edessä neljän tunnin automatka kotiin pahimmassa tapauksessa sadekelissä tai lumimyrskyssä. Loman aloittamisessa ja lopettamisessa kotikentän parkkipaikalta on paljon hyötyjä. Tehdäksemme lentämisen etelään Kruunypyyn Lentohalli Kiinteistö Oy:n julkaisema lehti lentoliikenteen edistämiseksi Kokkola-Pietarsaaren lentokentällä. LOCAL NEEDS GLOBAL SOLUTIONS helpommaksi Kokkola-Pietarsaaren lentokentältä olemme keränneet kaikki tällä hetkellä myynnissä olevat lomalennot yhteen paikkaan. Käynti sivullamme www.ckj.fi on hyvä tapaa parantaa matkakuume. Käy katsomassa! Matkanjärjestäjät ovat myös huomanneet että asukkaat lentokenttämme ympäristöstä pitävät matkustamisesta. Yksi matkanjärjestäjä, joka on pitkään vienyt matkaajia etelään kentältämme, kertoo koneiden täyttyvän nopeasti. Se on hyvä merkki ja tunnustus Kokkolan-Pietarsaaren lentokentää ympäröivälle seudulle. Arvostamme hyvää palvelua, kiinnostavia matkakohteita, mutta olemme myös valmiita ostamaan matkoja oikeaan hintaan. Vastaava toimittaja: Jonne Sandberg. Tuotanto ja taitto: Tiibaa Media. Paino: Botnia Print 2017. MAKSIMOI TEHOKKUUS - Ekerin kokonaan sivusta-avattavilla kuljetuskorirakenteilla. www.mirka.com # Loma alkaa KokkolaPietarsaaren lentokentältä Vastaa ja voita lentolaukku! Haluamme kehittää Kokkola-Pietarsaaren lentokenttää ja pyydämme nyt apuasi. Lähetä vastauksesi meille ja osallistut lentolaukun (arvo n. 100 euroa) arvontaan. 1. Mitä palveluja kaipaat KokkolaPietarsaaren lentokentälle? ................................................................ ................................................................ 2. Minne haluaisit lentää aurinkomatkalle suoralentona Kokkola-Pietarsaaren lentokentältä. ................................................................ Vastaa lähettämällä kuponki viimeistään 31. lokakuuta osoitteeseen Kiinteistö Oy Kruunupyyn Lentohalli c/o Concordia Koulukatu 25-27 C, 68600 Pietarsaari. Voit osallistua myös osoitteessa ckj.fi MAXIMERA EFFEKTIVITETEN - Ekeris skåpkonstruktioner med helöppningsbara sidor. Ab Ekeri Oy • Puh./Tel. (06) 788 7400 • www.ekeri.fi

Kenttä on yrityksille välttämätön Alueemme vientiyritykset sijaitsevat usein kaukana markkinoistaan ja heillä on tarve päästä nopeasti asiakkaidensa luokse. Text: Johan Svenlin Foto: Eva-Stina Kjellman/Baltic – Paikallinen lentokenttä joka palvelee vientiyrityksiä luo hyvinvointia koko alueelle, sanoo Hans Georg Näder. Professori Hans Georg Näder, maailmanlaajuisen Ottobock-yhtymän toimitusjohtaja, on tottunut matkustaja. Yritysjohtajana hän lentää säännöllisesti Saksasta, missä hän asuu, noin viiteenkymmeneen eri maahan missä yhtymällä on liiketoimintaa. Hän on nähnyt monia lentokenttiä ja hänellä on suosikkinsa, mutta ostosmahdollisuudet tai aulat eivät ole se mitä hän arvostaa eniten. –Mukavuus, läheisyys yrityksiin joissa vierailen, joustavat aukioloajat ja palveluiden korkea taso on tärkeintä minulle, hän toteaa. Baltic Yachtsista tuli osa Ottobock-yhtymää vuonna 2004, mutta Näder on vieraillut alueellamme monta kertaa aikaisemmin Baltic Yachtsin asiakkaana. Hänen mielestään Kokkola-Pietarsaaren lentokenttä (KOK) täyttää hyvintoiminvan lentokentän vaatimukset. – Lentokenttä on hyvällä paikalla ja siellä on erinoimainen maapalvelu (kenttäpalvelu) ja joustavat aukioloajat. Kenttähenkilökunta tuntee vakioasiakkaansa ja vaikka matkustan työn puolesta he tekevät aina parhaansa jotta tuntisin tulevani kotiin. Hans Georg Näderin koti sijaitsee Niedersachsenin alueella keskellä Saksaa ja hän näkee monia yhtäläisyyksiä oman kotiseutunsa ja pohjanmaan välillä. –  Meillä on yritysmaailmassa samat arvot ja ajattelemme monella tapaa samanlailla. Me pyrimme aina tuottamaan ja tarjoamaan erittäin korkealaatuisia tuotteita ja palveluja. Meillä on myös saman- hans georg näder > Syntynyt 9.4.1961 Duderstadt, Saksassa. > Isoisä Otto Bock perusti samaa nimeä kantavan yrityksen 1919. > Vuodesta 1990 Ottobock-yrityksen tomitusjohtaja. Perhekonsernilla on noin 7000 työntekijää 50 maassa. > On vastaanottanut lukuisia palkintoja, muun muassa liittyen yritysjohtamiseen, hyväntekeväisyyteen sekä purjehdukseen. > PFH Göttingen-korkeakoulun sekä Capital Medical University Peking:in kunniaprofessori. lainen johtamiskulttuuri jossa investoimme henkilökunnan hyvinvointiin. Panostuksen tuloksena on lojaali, ylpeä ja työteliäs henkilökunta. Pitkällä tähtäimellä kaiken yritystoiminnan tulos on riippuvainen sen osana olevista ihmisistä. Hän huomaa myös pohjanmaalaisia erityispiirteitä. – Teidän DNA:ssa on paljon ammattitaitoa. Kun saatamme yhteen pitkän veneenrakennusperinteen, käsityötaidon ja intohimon purjeveneisiin innovaatio innostuksen ja uusimman teknologian kanssa muodostuu vakaa pohja alueen tulevalle kasvulle. Hän muistuttaa että alueen hyvinvointi rakentuu sille, että vientiyrityksillä menee hyvin. –  Esimerkiksi Alholmen Industrial Parkissa (AIP) Pietarsaaressa, missä myös meidän tuotanto sijaitsee, tuottavat yritykset 870 miljoonan euron vientiarvon vuodessa. Asiakkaamme, toimittajamme ja yhteistyökumppanimme käyttävät Kokkola-Pietarsaaren lentokenttää säännöllisesti vieraillakseen lu- Paikallinen lentokenttä, joka palvelee vientiyrityksiä, edistää koko seudun hyvinvointia, sanoo toimitusjohtaja Hans Georg Näder Ottobock-konsernista, joka muun muassa omistaa Baltic Yachts:in. onamme tai hyvän naapurimme Nautor’s Swanin luona. Myös Baltic Yachtsin oman palvelutiimin on päästävä nopeasti niiden 550 rakentamamme veneen luokse jotka nyt purjehtivat ympäri maailmaa. Pohjanmaalaisille vientiyrityksille sijainti ei ole heidän valttikorttinsa. Verrattuna kilpailijoihin jotka sijaitsevat Keskieuroopassa meidän vientiyrityksillämme on monta tuntia pidempi lentomatka suurille markkinoille ja takaisin. Syrjäisen sijainnin voi osittain kompensoida lyhyillä transferajoilla lentokentälle ja takaisin sekä tehokkaan lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen avulla. – Aika jonka yritys panee työmatkoihin vie aikaa tuotannosta, mikä tarkoittaa pienentyneitä tuloja ja pienempää kasvua. Paikallinen lentokenttä mahdollistaa ajankäytön te- hostamisen ja luo näin kasvua alueelle. Hänellä on selvä sanoma niille joiden mielestä on liian kallista ylläpitää nykyistä lukumäärää lentokenttiä Suomessa. – Tämän päivän elinkeinoelämää kuvastaa nopeus ja ajalla on entistä tärkeämpi vaikutus. Siksi korostuu hyvien maailmanlaajuisten yhteyksien ja logistiikan tärkeys. Olisi päinvastaista koko yhteiskunnalle jos lentokenttä suljettaisiin, koska sen olemassaolo edistää elinkeinoelämää ja tulevaisuuden kasvua, kiteyttää Hans Georg Näder. – Veneteollisuutta ja koko yritysalue Pohjanmaata maailmanlaajuinen vienti. ”Paikallinen lentokenttä joka palvelee vientiyrityksiä luo hyvinvoinnin edellytyksiä koko alueelle”, sanoo Hans Georg Näder, Ottobockin toimitusjohtaja, joka muun muassa omistaa Baltic Yachtsin.

4 KOKKOLA-PIETARSAARI Lentäminen koiran kanssa voi kuulostaa haastavalta ja vaikealta, mutta loppujen lopuksi se on suhteellisen helppoa. Teksti: Pia Byskata Kuvat: Nicklas Mattsson Viime joulukuussa Kristina Djupsjöbacka pähkäili matkustusvaihtoehtoja. Hän oli ostanut Ruotsista koiranpennun, joka oli saatava Tukholmasta Kruunupyyhyn. Pennun lennättäminen kuulosti haastavalta, mutta toisaalta autolla ajo Turkuun ja siitä laivalla Tukholmaan, ja sama ruljanssi takaisin, ei myöskään houkutellut. – Paljon oli etukäteen selvitettävä, jotta lennon sai järjestettyä, mutta itse lentäminen olikin sen jälkeen helppoa. Ensiksi Djupsjöbacka otti yhteyttä Nextjetiin varmistaakseen ottavatko he lennolle lemmikkejä. Kaikki lentoyhtiöt kun eivät lemmikkejä ota. Sen jälkeen oli selvitettävä koiran maahantuonnin kannalta, mitä koira tarvitsee. – Koska pentu oli vasta kahdeksanviikkoinen niin se ei Ruotsista tullessa tarvinnut muuta kuin matolääkityksen, mikrosirun sekä passin. Yli 12-viikkoiset koirat tarvitsevat myös rokotukset, Djupsjöbacka listaa. Kun paperit oli selvitetty, oli seuraavaksi hankittava pennulle lentoboksi, jossa matkustaa. – Jos koira painaa laukun kanssa alle kahdeksan kiloa ja sopii käsimatkatavarakokoon, sen saa ottaa koneeseen jalkatilaan. Muussa tapauksessa koiran on lennettävä ruumassa kansainvälisen lentokuljetusyhdistyksen standardien mukaisessa lentoboksissa. Lisäksi lentoyhtiöllä voi olla myös omat vaatimuksensa kuljetusboksista. Yhtiöillä on omat maksimikokonsa, jolloin boksi menee suurena matkatavarana. – Kun matkaa varaa itselleen, on varattava paikka myös koiralle, sillä muuten ei ole takeita, että koira mahtuu lennolle. Esimerkiksi Nextjet ei ota kuin kaksi lemmikkiä ruumaan per lento, Djupsjöbacka huomauttaa. Itse lentäminen Tukholmasta Kokkola-Pietarsaaren kentälle olikin sitten helppoa. – Tein ihan normaalin lähtöselvityksen kentällä, jossa minut ohjattiin vielä erikoismatkatavaroihin. Siellä maksoin koiran lentomatkasta 350 Ruotsin kruunua ja koira otettiin pois boksista siksi aikaa kun boksi läpivalaistiin, jonka jälkeen lähdimme jo odottaman koneeseen lastausta. Odotusaika koirankin kanssa oli ihan normaalipituinen ja koira lastattiin viimeisenä ruumaan. – Kruunupyyssä koiran boksi nostettiin ensimmäisenä ulos koneesta ja koira oli jo ennen minua pihalla. Tulliviranomaisille näytetään pyydettäessä vielä koiran paperit ja sen jälkeen kotia kohti. Koirakin tottuu Juppe-pentu ei ollut moksiskaan itse lennosta. – Koira näytti nukkuneen koko matkan ja oiristeli unisena ja tyytyväisenä kun otin sen pois lentoboksista, Djupsjöbacka naureskelee. Näin jälkikäteen Djupsjöbacka on hyvin tyytyväinen valintaansa lennättää koira kotiin Ruotsista. – Näillä leveysasteilla koiranhaku koneella oli stressittömämpi tapa kuin autolla ja laivalla. Samalla aikaa kului huo- >> Kun matkaa varaa itselleen, on varattava paikka myös koiralle. mattavasti vähemmän. Suosittelen tätä muillekin ja tulen itsekin lentämään koiran kanssa uudestaan. Tämä on nopea ja halpa tapa matkustaa koiran kanssa. Samaa mieltä on myös Jonna Keskitalo, joka lähti Kokkola-Pietarsaaren kentältä jo toistamiseen tänä vuonna koiran kanssa Helsinkiin, ja siitä eteenpäin maailmalle. – Italiaan lensimme kesällä ja nyt lähdemme Libereciin Tsekkeihin agilityn

KOKKOLA-PIETARSAARI 5 > Kenttähenkilökunta nostaa koiran boksin koneen ruumaan, jossa boksi kiinnitetään hyvin turvallista lentomatkaa varten. > Kristina Djupsjöbacka ja Juppe-koira lensivät Tukholmasta joulukuussa ja matka niin nopeasti ja vaivattomasti, että he aikovat lentää myös jatkossa. > Kuura on jo tottunut lentomatkustamiseen eikä välitä lentokentän meluista. u lentämiseen MM-kisoihin kisaamaan. Lento täältä on niin helppoa ja kätevää kun pääsee koiran kanssa koneelle saakka. Helsingissä konetta vaihdettaessa Keskitalo ei pääse koiran lähettyville, vaan koira siirtyy koneesta toiseen muitten matkatavaroitten kanssa, ja se tietenkin jännittää hieman. – Jännittää, että tuleeko koira mukaan oikeaan koneeseen. Helsingissä kun ei pääse katsomaan koiraa, vaan joutuu vain tyytymään tuijottamaan kentän ikkunoi- den läpi nähdäkseen lastataanko koira koneeseen vai ei. Samoin perillä on lähes hermoja raastavaa yrittää löytää koira vieraalla kentällä. – Italian päässä oli todella vaikeaa ja stressaavaa kun ei tiennyt mistä koiraa hakea eikä samaa kieltäkään ollut. Nyt meitä on monia muitakin menossa mmkisoihin, joten yhdessä etsimme oikeat paikat, Keskitalo huomauttaa. Kaikista koirista ei ole matkustamaan >> Lento täältä on niin helppoa ja kätevää. koneella, sillä koirien stressitaso on erilainen. Mutta koiraa voi siedättää asioihin jo pennusta lähtien pakottamatta mihinkään. Matkanteko koneella ei pelota Keskitaloa taikka hänen Kuura-koiraansa. – Kuura on todella helppo ja rauhallinen matkakumppani. Se ei välitä lentokenttien hälinästä vaan kulkee iloisesti mukana. Suomalainen kulttuuri on myös sellainen, että koiraa arvostetaan, joten voin luottaa siihen, että koirasta pidetään hyvää huolta kun en ole sen seurassa.

6 KOKKOLA-PIETARSAARI Tämä on hyvin helppo ja joustava kenttä, mistään ei voi antaa moitteita, Lintilä huomauttaa. Kruunupyyn kenttä on tarpeellinen kaikille Jos lentää yli sata kertaa vuodessa, niin omaa jo jonkinlaista tietämystä lentokentistä ja niiden tarpeellisuudesta. Teksti: Pia Byskata Kuva: Nicklas Mattsson Elinkeinoministeri Mika Lintilä astuu Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalle sisään tutuin askelin. Tämä on ministerin kotikenttä, josta hän lentää lähes viikoittain. –  Edustaja-aikana tuli lennettyä noin sata lentoa vuodessa, nyt ministerinä lentoja on enemmän. Lennän keskimäärin neljä kertaa viikossa, mikä ei vielä ole lainkaan paha määrä. Kokkola-Pietarsaaren kenttä on tullut ministerille hyvin tutuksi eikä häneltä heru muuta kuin kehusanoja kentälle. – Tämä on hyvin helppo ja joustava kenttä, mistään ei voi antaa moitteita. Täällä on jotain kodinomaisuutta, kun on pieni porukka ja kaikki ovat tulleet tutuksi. Lisäksi kenttä on turvallinen, Lintilä huomauttaa. Kahvilakin saa kiitosta olemassaolostaan, vaikka ministeri huomauttaa, ettei kentällä koskaan tarvitse kauan odottaa omaa lentoa. – Jos negatiivisia asioita kaivamalla kaivetaan, niin se on lentovuorojen vähentyminen, mutta sehän ei ole kentän vika. On fakta, että reitit ovat heikentyneet ajallisesti, sillä esimerkiksi kello 7-9 aamulennot puuttuvat, mutta toisaalta niitä lentoja kaikki kentät haluavat. Kentällä on kuitenkin elinkeinoministerin mukaan enemmän hyviä kuin huonoja puolia. – Kentän vahvuus on siinä, että se palvelee suurta aluetta. Yrityspuolelta ollaan huolestuneita kentän jatkosta, sillä heidän asiakkaansa ovat kiinni kentän olemassaolosta. Tänne on helppo tuoda asiakkaita lentämällä ja se vaikuttaa siihen pysyvätkö yritykset täällä jatkossakin. Puhetta on ollut siitä, että Vaasan kenttä voisi yhtä hyvin palvella myös Kokkola-Pietarsaaren kentän toimialueen, mutta ne ajatukset Lintilä hylkää heti. –  Itselleni tulisi 200 kilometriä kentälle, joten varmasti siirtyisin Pendolinon käyttäjäksi. On myös >> Aivan mahtava kenttä, varsinkin kun lähden Lontooseen. On niin helppoa tätä kautta lentää. Oopperatähti Anu Komsi on lentänyt Kokkola-Pietarsaaren kentältä useaan otteeseen. Foto: Päivi Karjalainen puhuttu kimppakyydeistä, mutta sen haluaisin nähdä, että yritysjohtajat seisoisivat lumihangessa odottamassa kyytiä. Ei onnistu. Reittilentojen lisäksi KokkolaPietarsaaren kentältä tarjotaan lomalentoja, jotka Lintilä näkee oivana lisäpalveluna kentän käyttäjille. –  Vakiintuneet hyvät reittivuorot ovat kuitenkin kaiken a ja o. Kentän kehityksen kannalta on pidettävä kiinni vakiovuoroista ja hyvistä ajoista. Muutama lento lisää puolin ja toisin, niin se on siinä, Lintilä toteaa. Myös tähdet Kokkola-Pietarsaaren maailmankuulut käyttävät kenttää. Oopperatähti Anu Komsi on lentänyt kentältä useaan otteeseen. – Aivan mahtava kenttä, varsinkin kun lähden Lontooseen. On niin helppoa tätä kautta lentää. Lisäksi Kruunupyy on hyvin toimiva kenttä, kun sinne saapuessa saa taksit ja vuokra-autot tarvittaessa käyttöönsä helposti. Komsi itse ei ole ihan viime kuukausina lentänyt, sillä hän on joutunut siirtelemään autoaan Suomessa paikasta toiseen esiintymisten mukaan. Mutta Oopperakesän aikaan Komsi oli hyvin tyytyväinen kentän olemassaolosta. – Oopperakesään tuli paljon kansainvälisiä laulajia ja kävijöitä, ja he olivat todella tyytyväisiä ja iloisia kun pääsivät suoraan tänne lentämällä. Olisi suuri menetys jollei kenttää olisi. Komsi antaa pisteitä myös suorille Tukholman lennoille. – Tukholman suorat lennot ovat nyt todella hyvä asia. Aikaisemmin kun minä olisin niitä oikein tarvinnut, niin niitä ei vielä ollut. Onneksi nyt pääsee ja toivottavasti jatkossa pääsee vielä muuallekin Eurooppaan suoralla lennolla.

KOKKOLA-PIETARSAARI Koko maakunnan parhaaksi Jalostamme metsää maailmalle #upmpietarsaari www.upm.fi www.upmmetsä.fi www.upmpietarsaari.fi Yli 60.000 tuotetta saman katon alta! Över 60.000 produkter under samma tak! LA PALMA 3 481 HELSINKI attu osoitteessa v a e m m a p p u ka ko Verk addressen : å p ts a n p p ö r a h k ti u Vår webb www.halpahalli.fi UPM Pietarsaari 7

8 KOKKOLA-PIETARSAARI Sankka päiväsumu vaikeuttaa lennonjohtajan työtä, mutta harvoin säätilat ovat niin vaikeat, että koneet on käännettävä toiselle kentälle laskeutumaan. Lennonjohtajalla kaikki hallinnassa Lennonjohtaja pitää huolen siitä, että lentokentällä liikenne sujuu moitteettomasti ja turvallisuus on huipussaan. Teksti: Pia Byskata Kuvat: Nicklas Mattson Kokkola-Pietarsaaren lentokentällä työskentelee neljä lennonjohtajaa. Yksi heistä on Pirkka Collander, joka on viihtynyt Kruunupyyssä jo neljätoista vuotta. – Valmistuin lennonjohtajaksi vuonna 2003 ja tulin heti tänne töihin. Tämä on hyvin monipuolinen työ eivätkä päivät ole toistoja toisistaan, Collander kertoo. Tavallinen tallaaja voi kuvitella, että lennonjoh- taja vain ilmoittaa koneelle milloin laskeutua ja milloin nousta. – Tietenkin päätehtävä on järjestää ilmailualukset minimiviiveellä maahan niin etteivät ne törmää toisiinsa ilmassa taikka maassa. Mutta sen lisäksi teemme säähavainnot sekä annamme lennonneuvontaa. Lennonjohtajan käsissä on kartta, joka kattaa alueen Lohtajalta Uuteenkaarlepyyhyn sekä idäs- sä Kaustiselle saakka. Tällä alueella lentävät ovat koko ajan lennonjohtajan tarkkaavaisen katseen alla. Reittilentojen lisäksi kentälle tulee paljon liikelentoja, yleisilmailijoita sekä myös sotilaskoneita. – Päivät vaihtelevat paljon vuodenajasta riippuen. Reittikoneiden frekvenssit ovat harvassa, mutta etenkin keväisin liikelentoja on paljon kun veneen ostajia tulee paikalle. Marraskuussa il-

KOKKOLA-PIETARSAARI Pirkka Collander on työskennellyt KokkolaPietarsaaren lennonjohtotornissa jo 14 vuotta. mailukin vähenee kun veneitä ei enää lasketa vesille, Collander huomauttaa. – Olemme businesslennoissa Suomen top 5 – kentissä, sillä veneteollisuus tuo paljon koneita tänne. Karkeasti laskettuna Kokkola-Pietarsaaren kentälle tulee vuodessa noin 50 businesslentoa. Samalla täällä pääsee näkemään myös maailman hienoimmat ja kalliimmat businessjetit. Kokkola-Pietarsaaren kentälle lentää myös ambulanssilentoja. Määrä vaihtelee vuodesta toiseen. –  Ambulanssilentojen kanssa olemme hyvin joustavia, sillä niiden lennoissa voi olla ihmishenki kyseessä. Tänne tehdään elinsiirtolentoja, tuodaan potilaita ambulanssikoneella kotiin ulkomailta tai sairaalassa tulee akuutti tilanne, jotta potilas on vietävä muualle. Nämä lennot ovat kyllä hedelmällisin puoli tässä työssä, Collander toteaa. Ihan jokaisesta matti-meikäläisestä ei varmastikaan olisi lennonjohtajaksi. Työ vaatii paljon tekijältään. – Tärkeintä on pysyä rauhallisena, toimia loogisesti ja omata avaruuden hahmottelukykyä. Hil- 9 jaisemmassa yksikössä on rauhallista, mutta on pysyttävä ajan tasalla, sillä seuraavassa hetkessä voi kaikki muuttua. Koskaan ei saa tuudittautua siihen, että mitään ei voi tapahtua. Collander tietää mistä puhuu. Hän oli työvuorossa kun puolustusvoimien Hawk-kone putosi maahan Kokkola-Pietarsaaren kentän läheisyydessä. – Se oli hyvin epätodellinen tilanne, mutta jokaiselle lennonjohtajalle tulee jossain vaiheessa uraa jotain tämäntyyppistä vastaan. Lennonjohtajalla on suuri vastuu, sillä onhan meillä koneellinen ihmisiä vastuulla. Välillä myös luonto äiti laittaa lennonjohtajan koville. - Päiväsumu on hankala, sillä se on usein niin tiheää etteivät valot edes näy läpi. Yösumu sen sijaan on harvemmin niin tiheää. Talvella ongelmia voi aiheuttaa jäinen kiitotie kovan sivutuulen kera. Normaali luminen ja jäinen kiitotie ei haittaa, mutta jos sivutuuli on kova, niin silloin ongelmia voi syntyä. Ukkoset ja lumisateet sen sijaan eivät ole mikään ongelma. – Ukkospilviä koneet voivat tarvittaessa väistellä. Harvoin täällä kuitenkaan sää aiheuttaa niin suuria ongelmia, jotta koneita pitäisi ohjata muualle. Tätä sattuu korkeintaan viisi päivää vuodessa.

10 KOKKOLA-PIETARSAARI KOKKOLA–PIETARSAARI Kokkola-Pietarsaaren lentoasema sijaitsee Kruunupyyssä noin 19 kilometrin päässä Kokkolan keskustasta. Lentoasemalta on matkaa Pietarsaareen 30 kilometriä ja Ylivieskaan 100 kilometriä HELSINKI YHTEYDET Pyhät saattavat muuttaa aikatauluja Joukkoliikenne KOK–HEL MA TI KE TO PE LA Kokkola-Pietarsaaren lentokentälle saapuville tai sieltä lähteville matkustajille on järjestetty kuljetuspalvelu Kokkolan keskustan ja lentoaseman välille kaikille aikataulun mukaisille reittilennoille. SU KOKKOLA Kuljetus keskustasta lähtee 70 minuuttia ennen koneen lähtöä Mannerheimin aukiolta Hotelli Kokkolan ja Sokos Hotel Kaarlen kautta lentoasemalle. Paluu lentoasemalta vastaavaa reittiä tapahtuu noin 10-15 min. koneen laskeutumisesta.Matkan hinta on 20 euroa. Erillistilauksesta matkustaja voidaan samaan hintaan (20 euroa) noutaa kotoa ja viedä kotiin saakka. Lisäpalvelu koskee ydinkeskustan aluetta (ohjeellinen kehä noin 3 km). Kotoa haun edellytyksenä on, että tilaus tehdään vähintään 2 tuntia ennen kuljetuksen alkua. Näistä voidaan poiketa tapauskohtaisesti. Dahl Citybuss Oy: 045 1211 515 dahl@citybus.kpnet.com HEL–KOK MA TI KE TO PE LA SU PIETARSAARI Lentoaseman ja Pietarsaaren välisiä liityntäkuljetuksia liikennöi City Taxi Jeppis. Kuljetus Pietarsaaresta lentokentälle tilataan suoraan liikennöitsijältä kutsutaksina. Kuljetus lentoasemalta Pietarsaareen lähtee noin 10 min. koneen laskeutumisen jälkeen. Ennakkovaraus ei ole välttämätön. Kuljetuksen hinta on alk. 20 €/henkilö. City Taxi Jeppis: 050-5509 866 www.citytaxijeppis.fi/lentokentalle TUKHOLMA Taksi Pyhät saattavat muuttaa aikatauluja Kokkolan ja Pietarsaaren alueella liikennöiviä takseja on lentoaseman edustan taksipaikoilla lentoaikataulun mukaisina aikoina. Jos haluat varmistaa kyydin tai sinulla on erityistoiveita, voit myös tilata taksin etukäteen. Lentoaseman taksi Kruunupyy: 050-0266 041 Taksi Kokkola: 010-085 111 Ulataxi Pietarsaari:044-7719 944 KOK–ARN MA TI KE TO PE LA SU Pysäköinti Pysäköinti onnistuu kätevästi terminaalin edustalla sijaitsevalle pysäköintialueelle. Pysäköinti maksetaan ennakkoon pysäköintialueella sijaitseviin automaatteihin joko kolikoilla tai yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla. Invapaikat sijaitsevat terminaalin edustalla erillisellä pysäköintialueella. Jätä invapysäköintiin oikeuttava kortti tuulilasiin näkyvälle paikalle. Enintään yhden tunnin pysäköinti Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla on ilmaista. Muista käyttää pysäköintikiekkoa. ARN–KOK TI KE TO PE LA SU Vuokra-autot Myös auton vuokraaminen onnistuu Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta. Autovuokraamoiden palvelupisteet sijaitsevat terminaalin sisäänkäynnin läheisyydessä. Palveluehdot ja yhteystiedot tarkistat helpoimmin palveluntarjoajan internetsivuilta. Lisätiedot: ckj.fi Lähtöselvitys ja tulopalvelu TR OT TI ARN 85 MIN N’ HEL 60 MIN GL OB E MA Varmista matkavarauksestasi tai lentoyhtiösi kotisivulta, millaisia vaihtoehtoja lentoyhtiösi tarjoaa lähtöselvityksen tekemiseen ja mikä on lentosi lähtöselvitysaika. Ole kentällä ajoissa varsinkin, jos mukana on ruumaan menevää matkatavaraa kuten matkalaukkuja, golfbägejä, suksia tai lastenrattaita. Lähtöselvityksestä sekä matkatavaroiden kuljetuksesta ja luovutuksesta vastaavat lentoyhtiöt. Lentoasemilla näitä tehtäviä hoitavat maapalveluyhtiöt. Kun haluat tietoa lähtöselvityksestä tai viivästyneistä matkatavaroista, ole yhteydessä lentoyhtiön edustajaan. Flybe ja Nextjet, RTG Ground Handling Oy: 020-708 6818 V K s a 3 J m

KOKKOLA-PIETARSAARI 11 Vietä joulu lämmössä Kuumaa ja hikistä vai sopivan lämmintä? Sydneyssä kesä on jouluna vasta alkamassa, siellä kuten Kanariansaarilla voi olla sateista vaikka pävälämpötila pysytteleekin 20 asteen paikkeilla. Thaimaassa ja Malediiveilla elohopea näyttää 30 astetta, kun taas Mexikossa ja Dubaissa pävällä on noin 25 astetta. Jos kaipaa kylmään jouluksi kannattaa suunnata matka Siperian Jakutskiin jossa mittari näyttää -38 astetta. Jakutskissa ennätyspakkaseksi on mitattu -59,8 astetta. LOMALENNOT KE TO PE LA SU MA TI SU PE Terveenä matkalla 1. Tarkista määränpään rokotesuositukset. 2. Pikkuhaavat ja hyttysenpuremat tulehtuvat herkemmin trooppisessa ilmastossa – hoida ne huolella. 3. Turisteille yleisimpiä onnettomuuksia ovat mopo- ja mootoripyöräonnettomuudet. Ota selvää man liikennekulttuurista ja käytä aina kypärää ja vältä alkoholin käyttöä. 4. Varmista että matkavakuutuksesi on kunnossa. Ensiavun saaminen ei ilman vakuutusta ei ole taattua kaikissa maissa. 5. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Syö hedelmiä, jotka voit kuoria itse ja juo pullotettua vettä välttääksesi turistiripulin. 6. Muista juoda paljon vettä välttyäksesi kuivumiselta. 7. Suojaudu hyönteisiä vastaan hyttysverkon, hyttyskarkotteen ja suojaavien vaatteiden avulla. Ikuista auringonlasku Suunnitteilla syksyyn yhteensä noin 7 lähtöä. Lisätiedot matkavekka.fi ja ckj.fi Ota parempia luontokuvia seuraavien ohjeiden avulla: 1. Käytä jalustaa! Sen avulla saat pidemmän valoituksen, ilman että kuvasta tulee suttuinen eikä sinun tarvitse käyttää korkeaa ISO-lukua, joka voi tehdä kuvista rakeisia. 2. Paikka! Auringonlasku ja vesi ovat samannäköisiä kaikkialla. Palmut, hienot kalastusveneet tai ruskettunut kumppanisi voivat antaa lisäarvoa kuvallesi. 3. Sommittele paremmin! Aseta kohde sivummalle, ei välttämättä keskelle kuvaa. Huomio sekä kuvan etu- että taka-ala saadaksesi syvyyttä kuvaan. Muista suora horisontti! Connection Kokkola-Jakobstad LENTOKENTÄN OSOITE: Lentäjäntie 162, 68500 Kruunupyy FACEBOOK: facebook.com/KokkolaPietarsaariAirport BON VOYAGE! SÄHKÖPOSTI: info@ckj.fi PUHELIN: +358 (0) 20 708 6811 +358 (0) 20 708 6818 VERKKOSIVU: www.ckj.fi KOK www.ckj.fi

Jaalkapallo-ottelu Englannissa voi olla mahtava kokemus. Jalkapallomatkalle Englantiin Kiinnostaako brittifutis? Osta valmis matkapaketti taui räätälöi oma matkasi. Teksti & kuva: Kaj Högstedt Meidän seudullamme on paljon jalkapallosta kiinnostuneita, jotka mielellään lentävät Englantiin nähdäkseen oikean Premier League -ottelun. Sellaisen matkan järjestäminen on suhteellisen helppoa ja nykyään tarjolla on valmiita paketteja jotka sisältävät ottelulipun ja hotelliyöpymisen. ”You´ll never walk alone …” Lalu raikuu Anfieldin yllä, katsomot täyttyvät punaisista kaulahuiveista, lipuista ja banderolleista. Seurueemme Liverpoolkannattaja ei ole ainoa meistä johon mahtava yhteislaulu tekee vaikutuksen. Me neljä jalkapallosta innostunut- Lippu tai paketti ta miestä matkasimme Suomesta Englantiin katsomaan Premier League-jalkapalloa lähietäisyydeltä. Meistä kolmen matka alkoi aikaisin perjantaina Kruunupyyn lentokentältä. Välilaskun ja lyhyen ododtusajan jälkeen Helsinki-Vantaan lentokentällä, missä neljäs jäsenemme liittyi seurueeseen, oli aika nousta Finnairin Embrear-koneeseen lennolle kohti Manchesteriä LuoteisEnglantiin. Manchesterin lentokentältä matka jatkui junalla Liverpooliin, mihin saavuimme tunnin kuluttua 10 punnan hinnalla per henkilö. > Valmiita hotelli- ja ottelupaketteja löytyy usean matkanjärjestäjän tarjonnasta esim. Tjäreborg, Apollo-matkat, Event Travel, Mr Travel, Travelbird. > Footballticket.net -sivuilta voi tilata ottelulippuja. Liput toimitetaan useimmiten hotelliisi. > Premier Inn -hotelliketju tarjoaa skandinaavista laatua huokeaan hintaan. Hotelleja on useimmissa Englannin kaupungeissa. Matkamme koostui kahdesta hotelliyöstä Liverpoolin keskustassa, Liverpool-Burnley ottelusta Anfieldillä, Manchester United–Everton -ottelusta Old Traffordilla ja yhdestä yöpymisestä hotellissa Manchesterissä. Matkamme alkoi siis perjantai aamuna ja palasimme kotiin tiistain vastaisena yönä. Matkan kokonaiskustannus per henkilö oli hieman alle 1000 euroa. Hinta muodostui kolmesta hotelliyöstä, kahdesta ottelilipusta ja edestakaisesta lentomatkasta KruunupyyManchester. Miten ottelulipun saa? On olemassa monta eri tapaa, joista varmin on paketin ostaminen matkanjärjestäjältä. Paketit sisältävät ottelulipun ja haluamasi määrän hotelliyöpymisiä. Olimme valinneet tämän vaihtoehdon otteluun ja yöpymiseen Manchesterissä ja maksoimme siitä noin 230 euroa per henkilö. Liput haimme stadionilta ennen ottelun alkua. Toinen vaihtoehto on ostaa ottelulippu jonkin lippuja myyvään nettisivun kautta ja itse varata hotelli. Me ostimme lippumme footballticket.net sivun kautta otteluun Anfieldillä ja maksoimme noin 140 euroa per lippu. Kaksi hotelliyötä saimme Premier Inn hotellista Liverpoolista yhteishintaan 170 euroa per henkilö. Kyseessä ei ole huippuhalpa harrastus, mutta kun jalkapalloinnostus on niinkin suurta kuin meidän seurueessamme, tulee säästettyä vuosittaiseen jalkapallomatkaan. Tosin Englannissa on suhteellisen halpaa, varsinkin Lontoon ulkopuolella. Meidän pubilounaamme ”fish and chips” (kuinkas muuteen) Vernon Armsissa Liverpoolissa tuopin kera oli hinnaltaan noin 9 puntaa. Sekä Liverpoolissa että Manchesterissä on nähtävyyksiä ja shoppailua tarjolla, joten kaupungit tarjoavat ajanvietettä myös niille, jotka eivät ole kiinnostuneita jalkapallosta. NCE nordpipe composite engineering

KOKKOLA-PIETARSAARI 13 FIRST TY AL ITY SAF E www.ostp.biz U R E LY O N Q The Leading Manufacturer of Welded Stainless Steel Pipes, Butt Weld Fittings and Fabricated Products Raskaansarjan mestari Tungviktsmästaren GM-VAPAATA LIHAA SUOMALAISILTA PERHETILOILTA. AB A. HÄGGBLOM OY Yrittäjäntie 12, 67100 Kokkola HÄGGBLOM JUVANMALMI Juvantasku 3, 02920 Espoo 4www.haggblom.fi Elina Fennovoimalainen Ydinasian äärellä. Olemme osa ratkaisua. energiaasuomelle.fi RaniPackaging Solutions for industrial, agricultural and consumer applications Ab Rani Plast Oy | 68700 Teerijärvi | 020 7680 111 raniplast@raniplast.com | www.raniplast.com A tradition of personal service

14 KOKKOLA-PIETARSAARI Etelään kylmää pakoon Suomen säät ovat sen verran vaihtelevia, että ulkomaanmatka etelän lämpöön houkuttelee monia. Tuomalan pariskunta Kokkolasta lentääkin etelään nauttimaan useamman kerran vuodessa. Teksti: Pia Byskata Kuvat: Nicklas Mattsson Aurinkoinen syyssää vaihtuu hetkessä sankkaan sumuun, kosteuteen ja kylmenevään ilmaan. Markku ja Eivor Tuomala seisovat pihalla ja ihmettelevät mihin aurinko katosi. Pariskunta vietti syyskuun alussa viikon Turkin lämmössä ja suunnittelevat seuraavaa matkaa etelään kevättalvella. – Olimme Kanarialla huhtikuussa ja nyt syyskuussa Turkin Sidessä. Ennen joulua emme taida enää lähteä matkaan, mutta kyllä talven kylmät kelit vaihdetaan ainakin hetkeksi etelän lämpöön, Eivor tuumii. Pariskunta käy vuosittain 2–3 kertaa etelässä. Seuraava matkakohde on vielä suunnitelman alla. – Suuntaamme ehkä Kanarialle. Emme tiedä vielä, katsomme sitten lähemmin, minkälaisia tarjouksia sattuu olemaan tarjolla. Kohde tulee kuitenkin olemaan rantakohde, sillä suuret kaupunkilomat eivät Tuomaloita houkuttele. – Haluamme kävellä lomalla paikasta toiseen, nauttia auringosta ja lämmöstä. Voimme hypätä paikalliseen linja-autoon ja hurauttaa seuraavaan pikkukylään tai kaupunkiin, ja kävellä siellä tuntikausia. Nautimme kun saamme omatoimisesti tutkia paikkoja, Eivor kertoo. – Emme ole lomailleet paljoakaan isoissa kaupungeissa, joten sellaisissa menisimme vielä hukkaan, Markku naureskelee. Vaikka rantaloma onkin aina ykkösvaihtoehto, pariskunta ei kuitenkaan vietä lomaa rannalla maatessa. – Rannalla tulee liian kuuma emmekä muutenkaan halua vain maata hiekassa. Käymme rannalla aamupäivällä kävelyllä, mutta rantaleijonia emme ole. Kun lämpötila nousee yli +30, niin se alkaa olla meille liikaa, vaikka nopeastihan siihen tottuu.

KOKKOLA-PIETARSAARI 15 Markku ja Eivor Tuomala haaveilevat jo kevättalven matkasta etelän lämpöön. Matkaa valitessa Tuomalat valitsevat myös hotellinsa tarkasti. – Välillä tuntuu, ettei kunnon hotelleja ole tarpeeksi tarjolla. Joskus hotellin taso on ollut odotettua alhaisempi, mutta olemme sopeutuvaisia emmekä valita turhasta. Valitsemme aina matkan all inclusivena, jotta saamme hotellilta kaiken tarvittavan. Silloin ei tarvitse lähteä etsimään ruokapaikkaa muualta, vaan hotellilla saa syödä niin paljon kuin jaksaa, Eivor huomauttaa. Tuomalat kävivät Teneriffalla ensimmäistä kertaa vuonna 1981 ja sen jälkeen matkainnostus on vain kasvanut. – Silloin ajoimme autolla ensin Helsinkiin ja lensimme sieltä. Oli karua tulla takaisin 29 asteen lämmöstä 29 asteen pakkasiin Helsingissä ja vielä ajaa kotiin, Eivor muistelee. Nykyään pariskunta valitsee lähikentän lähtöpaikaksi, jos matkat vain ovat sopivat. – Kokkola-Pietarsaaren kentältä on lyhyt matka kotia, ja se merkitsee nykyään paljon, että pääsee nopeasti kotiin. Ja kotikentällä löytää helposti mille linjalle matkalaukut tulevat, Markku naureskelee. Samalla Markku huomauttaa myös, että pit- kät matkat kentälle vaativat lisävapaapäiviä. – Kun on ajettu ensin Helsinkiin, niin aina on joutunut olemaan yötä hotellissa ennen matkaan lähtöä. Ja monesti autolla on joutunut ajamaan sitten kotiin yötä myöten lentomatkan jälkeen. Se on aivan liian rankkaa. – Kruunupyyn kentällä on lisäksi hyvin tilaa ja yleensä vain yksi kone menossa , joten tilaa odottaa koneeseen pääsyä on hyvin. Yleensä sekin aika menee niin nopeaa, ettei ehdi edes kahvilassa käydä. >>

16 KOKKOLA-PIETARSAARI > Tuomalan pariskunta suunnittelee jo tulevaa matkaa kevättalvelle. Kohde on vielä hakusessa, mutta tärkeintä onkin etelän lämpö.   Pariskunnan kaikki tavarat mahtuvat hyvin yhteen matkalaukkuun. Myös kohdemaassa ostetut tavarat mahtuvat kotimatkallekin mukaan.   Tuomalat eivät juurikaan osta turhia matkamuistoja matkoiltaan, mutta tämä tuumiva mies oli pakko ostaa, kun se niin muistutti Markkua. > > Pariskunta on vuosien mittaan kerryttänyt melkoista kokemusta matkustelusta. Viime vuosien tarkentuneet turvallisuusmääräykset ja terroristiuhat eivät heitä pelota. – Hyvin rauhallista on ollut aina joka paikassa, jossa olemme lomailleet. Lentokentillä on loistavat turvatoimet, joten ei ole syytä pelkoon. Jos jotain tapahtuu, niin sitten tapahtuu, eihän sille voi mitään eikä sitä kannata etukäteen pelätä, Markku tuumii. – Jos Turussa voi tapahtua puukotuksia torilla keskellä päivää, niin mitä vain voi sattua missä vain. Enemmän pelkään kävellä iltaisin Kokkolassa kuin matkata etelään, Eivor toteaa hymyillen. Tuomaloilla on tietenkin myös matkavakuutukset kunnossa eikä niille koskaan ole tullut tarvetta. – Mitään kummallista ei ole koskaan sattunut eikä häiriöitä ole ollut. Hyvin olemme pärjänneet aina matkoilla. Samalla mentaliteetilla Eivor myös aina pakkaa matkoja varten. Pakkaaminen on nimittäin tarkkaa puuhaa. – Yhdellä isolla laukulla pärjäämme koko matkan ja lisäksi meillä on pienempi käsimatkatavaralaukku koneessa. Voin aloittaa pakkaamisen jo kuukautta ennen, jotta kaikki tulee hyvin silitet- tyä ja laitettua kunnolla laukkuun. Takaisin tullessa tavaroiden ei enää tarvitse olla niin kuosissaan, mutta menomatkalla kaiken on oltava tiptop. Matkakohteesta tuleekin yleensä lisää tavaraa matkalaukkuihin. Mitään muistoesineitä pariskunta ei juurikaan ostele, vaan enemmänkin käyttötavaroita. –  Minä taidan ostaa enemmän kuin Eivor, mutta kun usein tulee sopivia vaatteita vastaan, niin on niitä tullut sitten ostettua samaa useammassa värissäkin, Markku naurahtaa. Eivor nyökäyttelee hymyillen, mutta myöntää itsekin ostavansa yhtä sun toista. – Nyt oli mielestäni hinnat nousseet Turkissa, mutta löysin silti kivan syystakin itselleni. Olen aika kova tinkimään enkä heti suostu heidän hintoihinsa, joten he joutuvat melko koville kanssani ennen kuin kaupat on tehty. >> Kuuden tunnin lento on tarpeeksi pitkä, emme halua istua kymmentä tuntia tai enempää. Elektroniikkaostoksista pariskunnalla on huonot kokemukset. – Mitään elektroniikkaa ei kannata ostaa. Joskus olen ostanut jotain mutta eihän niistä ollut sitten mihinkään. Ihan turhaan meni rahat. Krääsääkään ei viitsi ostaa, kun sitä on entuudestaankin liikaa kotona ja siitä pitäisi päästä eroon. Tuomaloiden mielestä täydellinen lomareissu ei ihmeitä vaadi. – Lämmintä ja aurinkoista. Silloin se on loma kun kukaan ei pakota mihinkään, vaan saa vain olla ja nauttia. Suosikkikohdettakaan he eivät osaa mainita, sillä moni paikka on ollut niin upea. –  Kuuden tunnin lento on tarpeeksi pitkä, emme halua istua kymmentä tuntia tai enempää. Jos itse matka kestää liian kauan, niin sitten joutuu olemaan pitempään matkalla, ja se taasen kerryttää töitä kotona odottamaan matkalta paluuta, Markku toteaa. Yksi lomakohde on kuitenkin haaveiden listalla. – Kroatiassa olisi mukava käydä. Mutta aina me löydämme paikan, johon mennä kun haluamme. Pitääkin kohta ryhtyä katsomaan kevättalven lentoja, pariskunta naurahtaa.

KOKKOLA-PIETARSAARI 17 Lisää lentoja Kruunupyystä Matkavekan toimitusjohtaja Minna Tuorila kertoo, että yhtiö tekee ensi vuonna yhteensä 15 lentoa Kokkola-Pietarsaaren lentokentältä Kruunupyystä, kun niitä tänä vuonna oli hiukan vähemmän. Teksti & kuva: Tiina Manninen Matkoja lisätään, koska KokkolaPietarsaaren kentältä lennot myyvät hyvin. –  Matkustajamäärät täällä ovat kasvamassa ja kasvaneet jo isommiksi kuin Vaasasta. Kun lomalennon budjetti lasketaan 79 prosentin täyttöasteen mukaan, Kokkolassa täyttöaste pysyy 97 prosentissa. Esimerkiksi Matkavekan tämän syksyn viisi lomalentoa Kruunupyystä ovat olleet käytännössä täynnä. Jutuntekohetkellä muutama paikka oli vielä vapaana marraskuun Malagan lennolle. Ensi vuonna hiihtoloma-aikaan Kruunupyystä voi lentää neljälle Las Palmasin saarelle: La Palmaan, Gran Canarialle, Teneriffalle ja Lanzarotelle. Lisäksi luvassa on lennot Arabiemiirikuntien Ras al Khaimahiin/Dubaihin sekä myöhemmin keväällä Barcelonaan ja Portugalin Algarveen. – Ras al Khaimah on rantalomakohde, jossa ilmasto on kuuma ja kuiva, mikä on miellyttävämpää kuin kuuman kostea ilma. Se on siinäkin mielessä mukava kohde, että lentokentältä on vain 10 minuuttia Ras al Khaimahiin ja 45 minuuttia Dubaihin, Minna Tuorila kertoo. Barcelona on Matkavekalla uusi kohde, jonne tehdään lento myös syksyllä. Syksyn uusia kohteita Kruunupyystä ovat myös Pohjois-Kypros, Lesbos sekä Istrian alue Kroatiassa. Lisäksi yhtiö lentää syksyllä perinteisiin Kreikan kohteisiinsa sekä Kyprokselle ja Gran Canarialle. – Ehkä lennämme jälleen myös Turkkiin. Tänä vuonna sinne ei lennetty ollenkaan, mutta nyt kysyntä on pikkaisen kasvanut. Tuorilan mukaan keväällä helmimaaliskuussa sekä syksyllä on siis luvassa lomalentoja Kruunupyystä lähestulkoon viikon välein. Kohteet on pyritty valitsemaan mahdollisimman moneen makuun sopivaksi. –  Yritämme tarjota mahdollisimman laajan valikoiman erilaisia kohteita erilaisille matkailijoille: golffareille, Kreikka-faneille, perheille ja sellaisille, jotka haluavat yhdistää rantalomaan myös nähtävyyksien katsomista tai muita aktiviteetteja. Myös uutuuskohteiden tarjoaminen asiakkaille on Tuorilan mukaan tärkeää, koska osa matkailijoista haluaa matkustaa aina uusiin kohteisiin. – Sitten on se osa, joka haluaa vain pois, jos aikataulussa on sopiva kolo. Lomalentojen myynti on ollut tänä vuonna parempaa kuin viime vuonna, ja kesän säätila on varmasti auttanut asiaa. Se tulee vaikuttamaan myös ensi vuoden kysyntään, Matkavekan toimitusjohtaja Minna Tuorila sanoo. Sitten ovat he, jotka nostavat hirveän haloon, jos Rhodos tai Kreeta otetaan listalta pois. Osa matkailijoista haluaa siis aina samaan paikkaan ja jopa samaan hotelliin. Ihmisillä on monenlaisia tarpeita. Matkavekka tekee Helsinki-Vantaan lisäksi matkoja 14 maakuntakentältä. Niiden merkitys valmismatkojen järjestämisessä on Minna Tuorilan mukaan suuri, koska monet asiakkaat haluavat matkustaa lomalle nopeasti ja helposti ja itselle sopivaan vuorokaudenaikaan. Hän näkeekin maakuntakentiltä lähtevien lomalentojen tulevaisuuden erittäin hyvänä. – Kilpailua ei ole tähän mennessä juuri ollut, mutta nyt näyttää, että kilpailu on kiristymässä. Pie- nenä toimijana olemme panostaneet omiin koneisiin ja pystymme näin järjestämään ja suunnittelemaan lennot mahdollisimman kustannustehokkaasti. Yhdellä koneella pyöritetään seitsemän kohdetta viikossa. Yhtiön uskosta tulevaisuuteen kertoo se, että sillä on tilauksessa 25 uutta lentokonetta. Tällä hetkellä sillä on kahdeksan omaa konetta, minkä lisäksi se käyttää lentoihin mm. turkkilaisia ja espanjalaisia koneita.

18 KOKKOLA-PIETARSAARI Laskeudu kävelymatkan päähän lasketteluhissistä Hemavanissa laskeudutaan kävelymatkan päähän rinteistä ja majoitusmahdollisuuksista. Sellaisia olosuhteita on vaikea löytää muista talviurheilukohteista. Teksti: Pia Byskata Tuntureille lennettäessä ei yleensä päästä ihan perille kohteeseen asti. Pidempi tai lyhyempi matka transferbussin kyydissä on usein välttämätön, mutta tähän ei ole tarvetta Hemavanissa, joka sijaitsee Ruotsissa Västerbottenin tunturimaisemassa noin 40 kilometriä Norjan rajasta. – Mahdollisuus laskeutua kävelymatkan päähän lasketteluhissistä ja majoitusmahdollisuuksista on harvinaista sanoo Pontus Lindh Hemavan Alpint AB:n markkinajohtaja. Nextjet lentää kohteeseen ja kohteesta vuoden ympäri. Syyssesongin aikana, joulu ja uudesta vuodesta aina huhtikuun loppuun, molempiin suuntiin on kahdesta kolmeen lähtöä päivässä. Useana päivänä viikossa on mahdollista lentää Kokkola-Pietarsaaren lentokentältä Hemavaniin muutamassa tunnissa jolloin välilasku tehdään Arlandassa. – Upeinta Hemavanissa on tunturimaisema. Me tarjoamme oikeita tuntureita tavalla johon harvat muut paikkakunnat Ruotsissa tai Suomessa pystyvät. Pontus Lindh nostaa mielellään esiin että Hemavanissa on paljon valinnanvaraa. –  Hiihtokeskuksena olemme todella perheystävällisiä koska meillä on sekä helppoja että vaikeampia rinteitä. Meiltä löytyy myös huippu hyviä vapaalaskualueita Kobåsetissa, jonne on 20 minuutin vaellus hissiltä. Sieltä löytyy myös 10 kilometrin murtomaahiihtolatu. Kypärään varustautuneet alle seitsemänvuotiaat lapset laskevat ilmaiseksi. Kolmella eri alueella Lämmellandet, Lillprinsen ja Centrum, lapsilla on etuoikeus ja voivat kokeilla slalomia ja skicrossia. Kaikkein nuorimmille Lenny Lämmel on tärkeä hahmo. Maskotti esiintyy tunnettujen artistien kanssa ja pitää päivittäin kerhotoimintaa lapsille kolmevuotiaista ylöspäin, missä he saavat leikkiä sekä sisällä että lumessa. Tällä hetkellä tehdään 75 miljoo-

KOKKOLA-PIETARSAARI 19 JULFEST PÅ STADSHOTELLET Har ni bokat julfest för er personal redan? Kom och upplev stämningen, Stadshotellet Live med Ben Bergmans kvartee i vår förnayade festsal. Vi skräddarsyr menyerna enligt era önskemål. Vänligen kontakta oss med det snaraste och försäkra er om en plats. MONICA PORTIN +358 44 700 8574 sales@ccotel.fi Kanalesplanaden 13 68600 Ja Jakobstad Internet | Kaapeli-TV | IPTV | Puhepalvelut jntNykyisiin Kuitu ja tuleviin tarpeisiin Kypärään varustautuneet alle seitsemänvuotiaat lapset laskevat ilmaiseksi Hemavanissa. nan kruunun investointi ja valmista tulee olla avajaisiin marraskuun lopussa. Kyseessä on uusi gondolihissi joka vie matkaajan viidessä minuutissa paljakan huipulle. Aikaisemman hissin kyydissä matka taittui kahdessatoista minuutissa. Kapasiteetti on 2  544 henkilöä tunnissa. – Näin laskettelijat saavat enemmän irti päivästään samalla kun hissikyyti itsessään on osa elämystä. Myös muuten, vain noin 200 pysyvän asukkaan Hemavanissa, on tapahtunut paljon viime vuosien aikana. Paikkakunnan pienuudesta huolimatta täällä on jo muutaman vuoden ollut sekä kauppagalleria että Systembolaget. Hiihtolomaviikon aikana paikkakunnalla voi olla 25 000 kävijää. Heille löytyy majoitusvaihtoehtoja monessa eri hintaluokassa. –  Vaihtoehtoja löytyy matkustajakodista vuokrattaviin mökkeihin ja asuntoihin ja niiden lisäksi löytyy neljä-viisi rinnehotellia. Tänne on rakennettu erittäin paljon viimeisen 10–15 vuoden aikana. Luksusvaihtoehtona on Guldbollen, joka sijaitsee Högfjällshotellin yhteydessä ja on muutettu majoitukseksi. – Tämä saunan ja porealtaan sis- HEMAVAN Avataan 26. marraskuuta Korkeusero . . . 665 metriä Hissejä: . . . . . . . . . . . . . . . 9 Rinteitä: . . . . . . . . . . . . 30 Vihreitä: . . . . . . . . . . . . . 12 Sinisiä: . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Punaisia: . . . . . . . . . . . . . . 9 Mustia: . . . . . . . . . . . . . . . 2 Lastenrinteitä: . . . . . . . . . 3 Offpiste: Kyllä Snowpark: Kyllä Skicross: Kyllä Tärnaby Avataan 9. marraskuuta Korkeusero: . . 350 metriä Hissejä: . . . . . . . . . . . . . . 5 Rinteitä: . . . . . . . . . . . . 16 Vihreitä: . . . . . . . . . . . . . 3 Sinisiä: . . . . . . . . . . . . . . . 5 Punaisia: . . . . . . . . . . . . . 3 Mustia: . . . . . . . . . . . . . 4 Lastenrinteitä: . . . . . . . . 1 Offpiste: Kyllä Retropark: Kaudella 2017–18. Laajakaista, TV, Puhelin ja IT-palveluja Pohjanmaan hyväksi. Alholminkatu 3 | Pietarsaari | 06 786 8210 kuitutiimi@jnt.fi | www.jnt.fi ältämä kohde sijaitsee ylimpänä kerroksissa yhdeksän ja kymmenen mistä on mahtava näkymä Hemavanin tunturimaisemaan ja tilaa on 14:sta henkilölle. Heille, jotka eivät halua kokata itse löytyy runsaasti ravintoloita. Hotelleissa on omat ravintolat ja useita baareja ja yökerhoja. – Gondolihissi kulkee uuden huippuravintola ja tunturibaari Björkin ohi. Vieraat saapuvat ravintolaan gondolilla päiväsaikaan ja rinnekoneella iltaisin. Ensikertalaiselle on 1 800 metriä pitkä Kungsliften korkeimpana hissi- ja rinnejärjestelmässä todellinen elämys, Pontus Lindh suosittelee. – Täältä löytyy oikea tunturimaisema. Jos sinulla on lapsia mukanasi pääset kätevästi paljakalle mistä löytyvät etenkin kevään puolella suosiossa olevat rinteet. Hemavania täydentää Tärnaby, joka sijaitsee 18 kilometriä itään päin. Hiihtopassi on voimassa myös siellä. Huippusesongin aikana hiihtobussi kulkee paikkakuntien välillä. Muina aikoina on käytettävä autoa tai taksia. – Monet haluavat kokeilla Ingemar Stenmarkin ja Anja Pärsonin legendaarisia kotirinteitä. Kalibrointiteknologian uranuurtaja jo yli 40 vuoden ajan. Föregångare inom kalibreringsteknologi i mer än 40 år. w w w. b e a m e x . c o m

Ilmailupäivästä suunnitellaan messutapahtumaa Ilmailupäivää on vietetty Kokkola-Pietarsaaren lentokentällä jo vuodesta 1992 lähtien. Teksti: Pia Byskata Kuva: Nicklas Mattsson Lähialueen asukkaille on jo käynyt perinteeksi suunnistaa toukokuussa helatorstaita viettämään lentokentälle. Silloin kentällä järjestetään ilmailupäivä, jossa vietetään niin sanotusti avoimien ovien päivää. – Tapahtuma alkoi lentoaseman avoimet ovet tapahtumana, mutta on laajentunut sen jälkeen ilmailupäiväksi, jonka Kokkolan ilmailukerho järjestää. Ilmailukerho vastaa nykyään yksin tapahtuman järjestämisestä, mutta lentoaseman henkilökunta osallistuu toimintaan vapaaehtoisesti ja asennoituu tapahtumaan hyvin myönteisesti, kertoo ilmailukerhossa mister ilmailupäiväksikin kutsuttu aktiivijäsen Erik Nyberg. Nyberg on ollut mukana alusta lähtien ollen koko tapahtuman ideanikkari, mutta kerhossa on hyvä talkoohenki, ja yhdessä saadaan tehtyä paljon. Tänä vuonna ilmailupäivässä oli monen vuoden tauon jälkeen yleisölennätyksiä pienkoneella ja matkustajakoneella. – Lennot pienkoneilla olivat todella suosittuja, jonoa riitti koko ajan. Tänä vuonna oli ensimmäistä kertaa myös taitolentonäytöksiä, ja tätä on tarkoitus lähteä kehittämään eteenpäin. Näin suunnittelun alkuvaiheessa kerhon ajatuksissa siintää lisätä taitolentoesityksiä, mutta tarjolla on myös muuta. –  Puhdas taitolentoesityspäivä ilmailupäivästä ei tule, sillä siinä on aivan liikaa taloudellisia riskejä, mutta toimintaa halutaan kehittää ja tuoda päivään jotain lisää, Nyberg huomauttaa. Nyberg on keskustellut Pietarsaaren seudun kehittämisyhtiö Concordian kanssa tavoista, joilla saada seudun yrittäjät mukaan tapahtumaan. LIGHTER STIFFER FASTER www balticyachts.fi Lähes 70 metriä pitkään ja 30 metriä leveään halliin mahtuisi Erik Nybergin mukaan noin 70 yrittäjää esittelemään tuotteitaan ja palveluitaan. – Suunnitelmissa on messutapahtuman järjestäminen, jossa seudun yrittäjät saisivat markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan ilmailupäivässä. Tämä olisi hyvä kanava tuoda esimerkiksi lähimatkailua esille ja autokauppiaat voisivat järjestää autonäyttelyn kentällä. Tiloista ei ainakaan ole puute, sillä kentällä on sata hehtaaria maata käytössä ja messut voisi pitää lähes 70 metriä pitkässä lentokonehallissa. – Halliin mahtuu hyvin jopa 70 yrittäjää ja hinta pidettäisiin heille niin sopivana, ettei se ainakaan olisi kynnys osallistua, Nyberg toteaa. Itse kävijöille tapahtuma on jatkossakin ilmainen, vain pieni pysäköintimaksu veloitetaan. – Paikoitusmaksun avulla olemme kattaneet kulut, mutta sisäänpääsymaksua ei jatkossakaan veloiteta. Vuosittain on käynyt noin 3 000 kävijää, mutta olemme kovasti sään armoilla. Uusi messutapahtumahan kuitenkin olisi hyvässä sateensuojassa, joten siellä voisi viettää hyvinkin aikaa huonommallakin säällä. Kansainvälinen sopimusvalmistaja ja järjestelmätoimittaja. Ammattitaitoa yli 40 vuoden kokemuksella. www.scanfil.com www.lki.net 1