Vuoden aikkari­mainokset 2017

Aikakausmedioihin uppoudutaan. Ne kuljettavat lukijan toiseen maailmaan. Niitä luetaan keskittyneesti ja usein. Myös mainoksia. Lisätietoja aikkarimainonnasta: aikakausmedia.fi/sinaoletsiella 2

Sinä olet siellä. 3

Aikakausmedia 2018 /// Toimittanut Outi Sonkamuotka /// Taitto Outi Laine Kannen kuva Shutterstock /// Painopaikka Star-Offset Oy /// Paperi 300 g Galerie Art Silk, 150 g Galerie Art Silk VUODEN AIKKARIMAINOKSET 2017 /// Outi Sonkamuotka: Muottien rikkomisen vuosi 5 Restel Hotellit /// IKEA 6 /// Sari Mikkonen-Mannila: Brändin johtaminen ei ole demokratiaa 11 Altia / Viinimaa.fi /// Aurinkomatkat /// Fazer Makeiset 12 /// Anne Korkiakoski: Jääkiekkoraivoa ja terassihaaveita 17 Maaliskuu Nokian Renkaat /// Marimekko /// Helsingin Sanomat 18 Huhtikuu A-lehdet / Apu /// Valio /// Altia 23 Toukokuu Solidaarisuus /// Kalevala Koru /// Fazer Makeiset 34 Kesä–elokuu Pelastusarmeija /// Plan International Suomi /// Iittala (Fiskars Finland) 38 /// Koko Hubara: Mainostakaa minulle! 43 Varusteleka /// Fazer Makeiset /// Valio 44 /// Ilkka Ruotsalainen: Ole merkityksellinen tai kuole 49 Verman /// Froneri Ice Cream /// Plan International Suomi 50 /// Maria Uunila: Brändi todentaa arvomaailmansa kannanottojen kautta 56 Tammikuu Helmikuu Syyskuu Lokakuu Marras–joulukuu Nordea Henkivakuutus Suomi /// Valio /// Helkama-Auto / Škoda Kuukauden aikkari­mainos -kilpailun ­tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakaus­ lehtimainontaa ja sen tekijöitä. Kisassa ovat mukana kaikki Aikakausmedia ADS:in kautta välitetyt mainokset. Vuonna 2016 kilpailu muuttui yleisöäänestykseksi. Aikakausmedian esiraati valitsee kuukauden mainoksista viisi parasta, joista yleisö 4 äänestää suosikkiaan marmai.fi -sivustolla. Kisaa on toteutettu yhteistyössä Markkinointi&Mainonta -lehden kanssa jo vuodesta 2008. 58

MUOTTIEN RIKKOMISEN VUOSI M a i n o n ta o n v i e s t i n n ä n m u o t o n a v a r s i n pa l j a s ta v a . S e k e r t o o a r v o i s ta m m e , a s e n t e i s ta m m e j a h a a v e i s ta m m e . Y r i t y k s i l l e m a i n o n ta o n m y ö s k e i n o o s a l l i s t u a yhteiskunnalliseen keskusteluun. t ek st i o u t i s on k a m u ot k a ku va m e rj a ye u n g Vuonna 2017 saimme todistaa pehmeiden arvojen nousua monellakin tapaa. Maaliskuussa voimaan astunut sukupuolineutraali avioliittolaki sai useat yritykset ottamaan kantaa seksuaalisen tasa-arvon puolesta. Näin teki muun muassa Altia, jonka sateenkaaren väreissä hehkunut True Colours palkittiin Kuukauden aikkarimainoksissa helmikuun parhaana. Ikea ja Varusteleka puolestaan toivat mainoksiinsa heteronormatiivista poikkeavaa kuvastoa ihan muuten vaan. Ja miksipä ei? Tilastollisesti katsottuna on kuitenkin todennäköistä, että asiakkaansakaan eivät ole kaikki samasta muotista. Siksi moninaisuuden näyttäminen myös mainonnassa on kannattavaa liiketoiminta-ajattelua, joka samalla viestii tehokkaasti yrityksen arvomaailmasta. Sen keskeinen viesti oli, että on monta tapaa olla nainen – ja kaikki niistä yhtä hyviä ja oikein. Ihmisten liikuttuneet reaktiot kertoivat siitä, että tällaiselle viestille on tilausta. Kampanjan naistenlehdissä ilmestyneen toteutuksen voi kurkata sivulta 36. KUKA /// Outi Sonkamuotka on Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö. Tunteisiin vaikuttaminen ja ajankohtaisten ilmiöiden hyödyntäminen ei toki ole millään muotoa uusi asia markkinoinnissa. On kuitenkin selvää, että tänä päivänä vastaanottamiemme viestien määrä on suurempi kuin koskaan, mikä aiheuttaa pakostakin informaatioähkyä. Erottautuakseen massasta yrityksen on oltava merkityksellinen ja mielellään myös otettava kantaa. Taitavimmat mainostajat antavat jatkossakin tilaa kaikenvärisille, -kokoisille ja -näköisille ihmisille, ja avaavat kannanotoillaan ovensa uusille asiakasryhmille – ja jokaiselle, joka tunnistaa itsessään tarpeen tulla nähdyksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on. Toukokuussa ihastusta herätti Kalevala Korun Kesyttämätöntä kauneutta -kampanja. Kuukauden aikkarimainos -kisa jatkuu vuonna 2018 Markkinointi&Mainonnan sivuilla. Somessa kisaa voi seurata Aikakausmedian tileillä Facebookissa, Instagramissa tai Twitterissä hashtagillä #kuukaudenaikkarimainos. 5

Tammikuu vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta KUOLEMA & SYNTYMÄ IHANAA OLLA KOTONA mainostaja: Restel Hotellit Oy mainostaja: IKEA Suomi Hanna Pasanen Brand Manager Mia Boström Marketing Communications Manager Kati Litmanen Markkinointijohtaja mainostoimisto: N2 Marketing mainostoimisto: McCann Helsinki Reeta Hietalahti Asiakkuusjohtaja Jaakko Koskinen Copywriter Riitta Aunio Projektipäällikkö Janne Uotila AD Jenni Juntunen, AD Yrjö Haavisto Asiakkuusjohtaja Pertti Pällijef, Copy Teemu Toivanen, Graafikko mediatoimisto: Dagmar valokuvaaja: Mikko Ryhänen Johanna Pekari Strategist mediatoimisto: Toinen PHD Jenni Remes Media Planner (print) Jussi Haavisto Client manager julkaistu: Naistenlehdissä sekä Pirkka-lehdessä. Mainokset oli sijoitettu peräkkäisille aukeamille Riikka Nikula Markkinointiarkkitehti Paula Seppälä, Planner julkaistu: Monipuolisesti naistenlehdissä ja asumisen lehdissä 6

vo i t taj a 1965 – 2017 Tänä talvena, Levität siipesi vielä kerran, Ja kohoat kohti viimeistä kerrosta. Muistatko vielä meidät, sieltä kaukaa? Puhallan saippuakuplia muistollesi. Olet lintu ja sen pesä, Jossa itkin ja rakastin. Paljain jaloin. Vaikka nimesi on toinen, Saanko tulla käymään? 7

Tammikuu vo i t taj a Syntynyt 17.1.2017 En osannut odottaa, Ehkä kerran saatoin toivoa. Että olisit minulle enemmän. Ennen keskellä kaupunkia, nyt Veden alla ja äärellä. Suomeen on syntynyt uusi hotelliketju täynnä loistavia lomailun mahdollisuuksia, sillä Rantasipi-hotellit ovat nyt raikkaita Cumulus Resort -lomakohteita. Varaa virkistävä kaupunki- tai hiihtoloma osoitteesta cumulus.fi 8

ku n n i a m a i n i n ta Tammikuu © Inter IKEA Systems B.V. 2016–2017 Ihanaa olla kotona Uusi vuosi, uusi keittiö! IKEA tekee sen mahdolliseksi. Tule Keittiöviikoille inspiroitumaan ja laita tuulemaan! Keittiöviikot 26.12.2016– 14.2.2017 100,- lahjakortti jokaisesta 1000,ostoksesta * METOD/BODBYN Keittiö + kodinkoneet 144,-/kk ** (60 kk) tai 7392,- 12 kk korotonta maksuaikaa. Kaikki tarjoukset ja edut IKEA FAMILY -jäsenille. IKEA.fi/keittiö *) **) Lahjakorttitarjous koskee vain keittiöostoksia. IKEA hei-lainalla saat Keittiöviikkojen ajan yli 2000,- ostokselle 12 kk korotonta maksuaikaa, jolloin maksat vain avausmaksun 50,- ja lainanhoitomaksu 3,50 /kk. Kaikki kulut huomioiva todellinen vuosikorko kampanja-aikana tehdylle 7392,- ostokselle 60 kk takaisinmaksuajalla on 6,64 % ja 12 kk takaisinmaksuajalla 2,33 % (tilanne 1.12.2016). Luotonmyöntäjä Ikano Bank AB (julk), Suomen sivuliike. Lue lisää IKEA.fi/rahoitus Tarjous on voimassa IKEA FAMILY -jäsenille 26.12.2016–14.2.2017. XXXX_IKEA_winterkitchen_miespari_230x297.indd 1 9 14.12.2016 12.51

Tammikuu ku n n i a m a i n i n ta © Inter IKEA Systems B.V. 2016–2017 Ihanaa olla kotona Uusi vuosi, uusi keittiö! IKEA tekee sen mahdolliseksi. Tule Keittiöviikoille inspiroitumaan ja laita tuulemaan! Keittiöviikot 26.12.2016– 14.2.2017 *100,- lahjakortti jokaisesta 1000,ostoksesta METOD/VOXTORP Keittiö + kodinkoneet 97,-/kk ** (60 kk) tai 4939,- 12 kk korotonta maksuaikaa. Kaikki tarjoukset ja edut IKEA FAMILY -jäsenille. IKEA.fi/keittiö *) **) Lahjakorttitarjous koskee vain keittiöostoksia. IKEA hei-lainalla saat Keittiöviikkojen ajan yli 2000,- ostokselle 12 kk korotonta maksuaikaa, jolloin maksat vain avausmaksun 50,- ja lainanhoitomaksun 3,50 /kk. Kaikki kulut huomioiva todellinen vuosikorko kampanja-aikana tehdylle 4939,- ostokselle 60 kk takaisinmaksuajalla on 7,33 % ja 12 kk takaisinmaksuajalla 3,51 % (tilanne 1.12.2016). Luotonmyöntäjä Ikano Bank AB (julk), Suomen sivuliike. Lue lisää IKEA.fi/rahoitus Tarjous on voimassa IKEA FAMILY -jäsenille 26.12.2016–14.2.2017. xxxx_IKEA_winterkitchen_citykeittio_230x297.indd 1 10 15.12.2016 13.26

AJATU K SI A   M A R K K I NO I NNI STA BRÄNDIN JOHTAMINEN EI OLE DEMOKRATIAA Y h t e i s ö l l i s y y s j a o s a l l i s ta m i n e n o v at m a r k k i n o i n n i n tä m ä n h e t k e n v ä ä r i n y m m ä r r e t y i m p i ä k ä s i t t e i tä . K u n i h m i n e n p o s ta a k i i r e e s s ä m i e l i p i t e e n ta i l ä h t e e ä ä n e k k ä ä n m i e l i p i d e v a i k u t ta j a n k e l k k a a n , k y s e e s s ä o n t u n n e r e a k t i o . E i f a k ta , j o n k a v a r a a n y r i t y k s e n b r ä n d i s t r at e g i a v o i d a a n r a k e n ta a . t eksti sa r i m i k kon e n -ma n n i l a Yksi Euroopan tunnetuimmista ja vanhimmista urheiluseuroista, Juventus, uusi vast’ikään brändistrategiansa, -identiteettinsä ja logonsa. Yritysmaailmassahan näitä tapahtuu, mutta kun kyseessä on urheilu ja intohimobisnes, oli kyseessä lähestulkoon pyhäinhäväistys. Keskustelupalstat täyttyivät pöyristyksestä ja nokkelia pilaversioita uudesta logosta alkoi kiertää somessa. Jos kannattajilta olisi kysytty, tätä ei olisi koskaan tapahtunut. Hyvä ettei kysytty. Totuus on se, että maailmankuulusta Juventus-brändista on tullut osa elämysbisnestä globaalissa maailmassa. Brändi ei ole logo. Brändi on se, miten se käyttäytyy ja toteuttaa yrityksen strategiaa arjessa. Juventus teki nyt saman, minkä Ikea teki huonekalukaupalle ja H&M muodille. Jotain totaalisen poikkeavaa kategoriassaan – ”Black and White and More”. Brändilla pitää olla näkemys, mihin se on menossa ja mikä on sen tehtävä tässä maailmassa. Kun ennen brändit linnoittautuivat norsunluutorniinsa ja eivätkä pysyneet markkinan muutoksen pulssilla, on tänä päivänä vaarana ylireagoida palautteeseen. Tai näennäisosallistaa kuluttajia kampanjoilla, joissa kysellään tyhjänpäiväisiä. Niihin fiksu kuluttaja osallistuu ainoastaan piloillaan tai hyvän palkinnon toivossa. voi edelleen näyttäytyä kauneimmillaan tai härnätä keskusteluun. Digitaalisessa ympäristössä se niittää sadon. Ei kyselemällä, pitäisikö logomme olla soikea vai pyöreä, vaan osana intohimoista yhteisöä, jossa aikakausmedian tekijät toimivat löylynheittäjinä ja ihmiset markkinoivat parhaita brändejä toisilleen. KUKA /// Sari Mikkonen-Mannila on työskennellyt lukuisien brändien parissa mainostoimistoissa copywriterina ja luovana johtajana. Hän on toiminut mm. Vuoden Huiput -ylituomarina ja Cannes Lions -tuomarina. Tekstin kirjoittamisen aikaan hän oli HJK:n markkinointijohtaja. Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Aikakausmedian blogissa. Katso kaikki postaukset: www.aikakauslehdet.fi/blogi Mitä pirstaleisemmaksi mediakenttä muuttuu, sitä tärkeämpää on brändin johtaminen. Ihmiset valitsevat brändin, johon he uskovat. Joka kuuntelee ja keskustelee, jakaa yhteiset arvot eikä aliarvioi älyä. Vahva brändi ratkaisee ongelman, josta on ilmassa vasta heikkoja signaaleja. Pari vuotta sitten teimme joulun alla HJK:n kausikorttikampanjan, jonka startti oli aikakauslehdessä. Ennen kuin lehti oli myynnissä ja tilaajilla, sadat ihmiset olivat yön aikana jakaneet mainosta somessa eteenpäin positiivisin kommentein. Toimittaja, painotalon työntekijä tai autokuski oli huomannut mainoksen lehdessä ja laittanut sen jakoon ystävilleen. Mainoksen ideana oli esittää rahoitussuunnitelma yhden maailmantähden, Robin van Persien hankkimisesta HJK:hon. Kaavion avulla osoitettiin, että summa saadaan kokoon, kun myydään pukinkonttiin 132 632 kausikorttia, 200 000 pipoa ja aika paljon muutakin. Idea oli syntynyt kuuntelemalla mitä mediassa kirjoitetaan ja mikä yhteisöä mietityttää. Keskustelu niin painetussa lehdessä kuin keskustelupalstoillakin oli tuolloin käsitellyt uuden joukkueen kokoamista ja sitä, miksei Suomeen saada maailmanluokan pelaajia. Huumorin keinoin kampanjalla saatiin kannattajilta synninpäästö, kausikorttimyynti lisääntyi 25 % ja fanituotteiden 30 % edellisvuoteen. Yhteisö jakoi mainosta ylpeänä, koska lehteen painettuna se oli iso ja tosi. Uskon, että Juventuksen ystävät näkevät muutoksen positiivisena hyvinkin pian. Ja luulen, ettei Robin van Persien kaltaista maailmantähteä enää havitella Töölöön. Mutta hei – pipoja kyllä riittää. Aikakausmedia on ympäristönä monimuotoinen. Printin kiiltävällä sivulla brändi 11

Helmikuu vo i t taj a 12

vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta TRUE COLOURS KAUPUNKIELÄMÄN  PARHAITA  PALOJA RAKASTAN mainostaja: Altia / Viinimaa.fi Taru Jaakkola Junior Brand Manager Kaisa Uschanoff-Alasaari Category Director mainostoimisto: Mainostoimisto Adams Mari Wiberg Projektijohto ja konseptointi Tuomas Käyhkö Luova johto Jonna Manninen AD Katja Simonen AD-assistentti mediatoimisto: Dagmar Auli Viippola Asiakkuusjohtaja Tanja Hallberg Asiakkuuspäällikkö Jenni Remes Printtisuunnittelija julkaistu: Imagessa mainostaja: Aurinkomatkat mainostoimisto: Mirum Agency mainostaja: Fazer Makeiset Risto Kalsta Director Brands & Category, Chocolate Rasmus Bange Senior Brand Manager Miikka Saari, AD mainostoimisto: SEK Elina Kettunen Copywriter Marjo Taura Copywriter Cecilia Lindström Graphic Designer Heini Puha, Sami Kelahaara Art Director Jonna Ruissalo Project Manager Timo Bontenbal, Jari Kinnunen Graafinen viimeistely Vanessa Bade Account Manager Laura Mertano Asiakkuusjohtaja valokuvaaja: Anders Lönnfeldt Laura Salo Projektijohtaja mediatoimisto: Dagmar valokuvaaja: Tuukka Koski, Koski-Syväri Johanna Pekari, Strategist mediatoimisto: Dagmar Jonna Lindfors Client Manager / Media Planner (print) julkaistu: Monipuolisesti naistenlehdissä sekä Kodin Kuvalehdessä ja Blue Wings -lehdessä 13 Mirka Rikman Client Manager Pirjo Pellikka, Planning Manager (print & ooh) julkaistu: Monipuolisesti naistenlehdissä

Helmikuu ku n n i a m a i n i n ta M YÖ S KA UP KAUPUNKIELÄMÄN PARHAITA PALOJA Löydä unelmiesi kaupunkiloma helposti uudesta Kaupungista kokemuksia -lomakokoelmasta. aurinkomatkat.fi 14 UN KI LO M IA

Helmikuu ku n n i a m a i n i n ta M YÖ S KA UP KAUPUNKIELÄMÄN PARHAITA PALOJA Löydä unelmiesi kaupunkiloma helposti uudesta Kaupungista kokemuksia -lomakokoelmasta. aurinkomatkat.fi 15 UN KI LO M IA

Helmikuu ku n n i a m a i n i n ta JAA S I N I N E N HETKI. KF_Sininen_Rakastan_230x297.indd 1 9.2.2017 15.27 16

AJATU K SI A   M A R K K I NO I NNI STA JÄÄKIEKKORAIVOA JA TERASSIHAAVEITA K at s o n M a i k k a r i lta S u o m i - Tš e k k i j ä ä k i e k k o - o t t e l u a . J ä r k y t tä v ä ä t u n t e i d e n v u o r i s t o r ata a k o k o p i t k ä p e l i , s u u r e s ta i l o s ta e pät o i v o o n j a s u r u u n . V u o r i s t o r ata j at k u i v a h v a n a m y ö s m a i n o s k at k o i l l a , e l ä m y k s e t v a h v a s t i p i n n a s s a j a h u o m i o m e d i a a n i n t e n s i i v i n e n . Tu o s ta m a i n o k s e s ta j ä ä h y l l e , s e u r a a v a m a i n o s m e n i m a a l i n , t u o s s a s p o t i s s a h y ö d y t ö n tä k e s k i k e n t tä p e l i ä . te ksti a n n e kor k i a kos k i Pitkä ja vaativa työpäivä takana, ulkona sataa räntää. Järjestän itselleni palkkioksi rauhallisen hemmotteluhetken. Otan käteeni päivällä postiluukusta tipahtaneen sisustuslehden, otan rennon lukuasennon ja heittäydyn sivujen tunnelmiin ja kuviin haaveilemaan kesästä ja terassista. Kaunista, rauhallista, inspiroivaa, rentouttavaa. Myös niillä sivuilla, joilla on maksettua sisältöä mainosten tai hyvän PR-työn seurauksena. Vanha tunnettu totuus markkinointiviestinnästä ja medianympäristön vaikutuksesta tulee todeksi omassa arjessa päivittäin. Jokainen media lataa tunteeni ja aivoni vastaanottamaan signaaleja ja ehdotuksia – kukin tavallaan. Mediabrändi sellaisenaan lataa itsellään myös niitä brändejä ja asioita, joita mediaympäristössä jaetaan. Media luo mielentilan ja alustan, jolla tarjoillaan juttuja ja ideoita. Mediabulimikkona nautin erilaisia medioita eri tilanteissa ja asennoissa. Aamun asiallisen uutislehden asiallisesti terveellistä KUKA /// Anne Korkiakoski on markkinoinnin kummitäti, ammattitautina mediabulimia. Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Aikakausmedian blogissa. Katso kaikki postaukset: www.aikakauslehdet.fi/ blogi 17 aamiaista samalla nauttien ryhdikkäästi pöydän ääressä istuen. Hemmotteluaikkarin rennosti sohvalla maaten ja kiireettömyydestä nauttien. Sähköiset pikauutiset kännykästä metrossa viiden pysäkin välillä tehokkaasti selaten. Näissä tiloissa ja tilanteissa otan vastaan eri tavalla markkinoinnin sisältöjä. Joissakin tilanteissa olen otollisempi mielikuvien synnyttämiselle, toisissa tilanteissa ja väärissä medioissa ne tuntuvat hötöltä. Tylsä asiallinen viesti maistuu puulta, jos vietän juuri nautinnollista esteettistä mediahetkeä. Markkinointiviestinnän suunnittelussa medioiden suunnittelu on edelleen erittäin vaativaa. Kyse on toki numeroista, klikeistä, levikeistä ja silmien lukumääristä. Mutta kyse on myös mediaympäristöjen valinnasta ja oikeaan tunnetilaan hakeutumisesta. Rohkaisen edelleen käyttämään numeroiden lisäksi myös omia mediakokemuksia ja intuitiota. Media on tunnetila, vaikka virallisesti kerromme sen jakavan mitattavia tietosisältöjä.

Maaliskuu vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta KUNNES  MAAILMA ON  TÄYDELLINEN ROHKEASTI OMANLAINEN HS TEEMA / LEMMINKÄINEN mainostaja: Marimekko mainostaja: Helsingin sanomat idea ja tekijät: Marimekon markkinointitiimi suunnittelu: HS: Sami Valtere & Sami Saramäki mainostaja: Nokian Renkaat Antti-Jussi Tähtinen ja Anu Moisio mainostoimisto: McCann Helsinki Janne Uotila, Antti Heimo, Jutta Sutinen, Tuomas Myllymäki Suunnittelu Attila Kiraly Luova johto Peter Bruun, Sirkku Söderman Projektijohto Petteri Lillberg Suunnitteluun vaikuttanut henkilö mediatoimisto: IUM Helsinki styling, hair & make up: Minttu Vesala Styling & Mariela Sarkima Hair and Make Up valokuvaaja: Meeri Koutaniemi mediatoimisto: ToinenPHD Miia Sirviö Client manager Laura Tamminen Planner julkaistu: Monipuolisesti naistenlehdissä Allis Iranto Head of Client Unit julkaistu: Monipuolisesti naistenlehdissä sekä Tuulilasissa ja Tekniikan maailmassa 18 julkaistu: Kodin kuvalehdessä ja Gloriassa

vo i t taj a KUNNES MAAILMA ON TÄYDELLINEN. NOKIAN HAKKA® PYSÄYTTÄÄ SINUT AJOISSA. Tiet ja kelit vaihtuvat. Luonto yllättää. Maailma ei ole täydellinen. Pohjoisen kesän haasteisiin suunnitelluilla Nokian Hakka –kesärenkailla ajat turvallisesti kaikissa olosuhteissa. Mukana maksuton Hakka-turva yllättävän rengasrikon varalta. nokianrenkaat.fi 19

Maaliskuu ku n n i a m a i n i n ta 20

Teema-lehti käsittelee yhtä Teema-lehti käsittelee yhtä aihetta kerrallaan tarkastelee aihetta kerrallaan jaja tarkastelee sitä monista näkökulmista. sitä monista erieri näkökulmista. Osta Teema irtonumerona Osta Teema irtonumerona taitai tilaa osoitteesta HS.fi/Teema tilaa osoitteesta HS.fi/Teema EM IN Ä KÖ KU LM L AL A A J EJM P IPN Ä KÖ KU LM A .A . O STA R TO N UM : 7,50 I LAA A KOT : KU N UM R OA UD OEDSSA E SSA 34,50 O STA I RITO N UM E REOR:O7,50 €. €. TIT LA KOT I I NI I:NKU U SUI SNI UM E REOA V UVO 34,50 €. €. 21

Maaliskuu Eeva 1.3. Gloria, Kodin Kuvalehti 2.3. | 230 x 297 + 5 mm ku n n i a m a i n i n ta ROHKE ASTI OMANL AINEN. Meer i Koutaniemen ja Paula Vesalan tulk inta Mar imek ko-naisesta. Liidokki-mekko. Painettu Helsingissä. S A ATA V I L L A V I I K O L L A 1 0 . 22 6

Huhtikuu vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta APULAISET YHDESSÄ  PÖYDÄSSÄ VUOSISADAN VIINIT mainostaja: Valio mainostaja: Altia mainostoimisto: Bob the Robot mainostoimisto: Mirum Agency Anu Igoni, Creative Director Minna Hiltunen, AD Tuukka Paikkari, AD Jonna Mannila Copywriter mainostaja: A-lehdet / Apu Maarit Kivilahti Markkinointipäällikkö Sanna Tiittala Projektipäällikkö mainostoimisto: Superson Anssi Järvinen Luova johtaja Marja Isokangas-Huiko ja Minna-Maria Läntinen Asiakkuusjohto Miika Kumpulainen Art Director Timo Silvennoinen Copywriter Moniko Graafinen viimeistely tuotanto: FLC Helsinki julkaistu: Viherpiha, Apu Helmi Korpinen, Copywriter Miska Lehto ja Paula Salmikangas Graafikot Kaija Rossi, Asiakkuusjohto Annika Wiksten, Projektipäällikkö Miska Rajasuo, Strategiajohtaja valokuvaaja: Kari Ylitalo tuotantoyhtiö: Lucy Loves Stories mediatoimisto: Dagmar Auli Viippola, Asiakkuusjohtaja Elina Tuori Asiakkuusjohtaja Cathy Lagus Designer tuottaja: Duotone valokuvaaja: Juho Huttunen mediatoimisto: Dagmar Auli Viippola Asiakkuusjohtaja Tanja Hallberg, Asiakkuuspäällikkö Tanja Hallberg, Asiakuuspäällikkö Jenni Remes Printtisuunnittelija Pirjo Pellikka Printtisuunnittelija, Planning Manager julkaistu: Suomen Kuvalehdessä sekä naistenlehdissä julkaistu: Monipuolisesti naistenlehdissä 23

Huhtikuu V O I T TA J A 24

8 .1. 2017 APU JOKA LEVISI TULEN LAILLA Kun tuli vei kahdelta lapsiperheeltä kodin aamuyöllä, ei naapurustossa jääty kauhistelemaan. Paula, Reea, Jenni ja Minna tarttuivat tuumasta toimeen ja perustivat Facebook-ryhmän, jonka avulla perheille kerättiin tavaroita tuhoutuneiden tilalle. Joltain löytyi juuri oikean kokoiset keltaiset kumpparit, toiselta sohva, lähipizzeriasta ruokaa ja koko naapurustosta ennen kokematon yhteisöllisyys. Suomi on täynnä hyviä ihmisiä. Jos olet kohdannut sellaisia, kerrothan heistä meille. apu.fi/apulaiset 25

Huhtikuu ku n n i a m a i n i n ta Yhtenä päivänä se vain tapahtui: pöytää ei enää katettu. Yksi söi siellä, toinen täällä. Moni asia jäi sanomatta, kun ei keräännytty ruoan ääreen. Suomalaiset syövät yhdessä vähemmän kuin ketkään muut koko Euroopassa. Miten tässä näin pääsi käymään? Korjataan tilanne. Istahdetaan taas pöytään. Siinä huomaa pian, että aika, jota ei muka ollut, onkin parasta aikaa, mitä olla saattaa. valio.fi/yhdessapoydassa 26

27

Huhtikuu ku n n i a m a i n i n ta tärkeimmät Yhtenä päivänä se vain tapahtui: pöytää ei enää katettu. Yksi söi siellä, toinen täällä. Moni asia jäi sanomatta, kun ei keräännytty ruoan ääreen. Suomalaiset syövät yhdessä vähemmän kuin ketkään muut koko Euroopassa. Miten tässä näin pääsi käymään? Korjataan tilanne. Istahdetaan taas pöytään. Siinä huomaa pian, että aika, jota ei muka ollut, onkin parasta aikaa, mitä olla saattaa. valio.fi/yhdessapoydassa 28

29

Huhtikuu ku n n i a m a i n i n ta 30

31

Huhtikuu ku n n i a m a i n i n ta 32

33

Toukokuu vo i t taj a VEITSEN TERÄLLÄ. Joka minuutti kuusi tyttöä on vaarassa joutua sukuelinten silpomisen uhriksi. Pysäytä kello. www.silpomaton.fi 34

vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n o n ta SILPOMATON MIMOSAN HETKI HEY HONEY mainostaja: Solidaarisuus mainostaja: Kalevala Koru mainostaja: Fazer Makeiset suunnittelu: inhouse Maria Uunila, Mia Haajasalmi-Blomqvist, Mari Kotka, Lina Leden Risto Kalsta Director Brands & Category, Chocolate mainostoimisto: Ivalo Creative Agency Rasmus Bange Senior Brand Manager Janne Martiskainen, AD mainostoimisto: SEK Jussi Löytökorpi, AD Marina Laakso Projektipäällikkö Samuli Tarvainen Varainhankintapäällikkö valokuvaaja: Martiina Woodson julkaistu: Maailman Kuvalehdessä ja Diplo&NG -lehdessä Ilkka Ruotsalainen Creative Director, Copywriter Nina Antipin Account Director Marjo Taura, Copywriter Sami Kelahaara, Art Director Elina Känkänen Timo Bontenbal, Jari Kinnunen, Graafinen viimeistely tuotantoyhtiö: Mjölk Laura Mertano Asiakkuusjohtaja valokuvaaja: Viivi Huuska Laura Salo, Projektijohtaja malli: Maija Mattila julkaistu: Naistenlehdissä mediatoimisto: Dagmar Mirka Rikman Client Manager Pirjo Pellikka, Planning Manager (print & ooh) valokuvaaja: Tuukka Koski, Koski-Syväri julkaistu: Anna, Suomen Kuvalehti, Kotivinkki 35

Toukokuu ku n n i a m a i n i n ta Kesyttämätöntä kauneutta Tässä hetkessä juhlin kaikkia heitä, jotka sanoivat: ”pystytkö, osaatko, voitko”. Heiltä sain vain voimaa. Mimosan hetki, design Tiina Arkko Mimosan hetki ja muut kevään uutuudet valtuutetuilta Kalevala Koru -jälleenmyyjiltä sekä kalevalakoru.fi KK_Kesyttamatonta kauneutta_230x297_9.5_hires.indd 1 9.5.2017 13.18 36

ku n n i a m a i n i n ta Toukokuu O OT M U N U U S I L E M P PA R I Uutuusmaku Hunajapaahdet tu manteli. JAA SININEN HETKI. 37

Kesä-elokuu vo i t taj a 38

vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta HUONO ONNI VOI KOHDATA KENET TAHANSA 12-VUOTIAAN ÄITIYSVAATTEET VUOSIKYMMENTEN TAIKAA mainostaja: Plan International Suomi mainostaja: Iittala (Fiskars Finland) Kirsi Mettälä Markkinointijohtaja mainostoimisto: Agency Leroy Eva Anttila Markkinointipäällikkö mediatoimisto: Carat Finland Kalle Heino Communications specialist julkaistu: Glorian Koti mainostaja: Pelastusarmeija Anne Fredriksson Markkinointijohtaja Joona Junkkari Markkinointipäällikkö Asta Kiema Markkinointiassistentti mainostoimisto: Make It Simple Jarkko Tuuri Creative Director Jukka Mannio Creative Director Pia Eiro Account Director mediatoimisto: Vizeum Pirjo Ketola Account Manager Ada-Maria Wäck Strategic Planner valokuvaaja: Anton Sucksdorff tuotanto: Left&Right, Kirsi Pärni julkaistu: Anna, Image, Kotiliesi, Seura, Suomen Kuvalehti mainostoimisto: Hasan & Partners Eka Ruola Executive creative director Tobias Wacker Creative director Anu Niemonen Senior Creative Bruno Ribeiro ja Joel Lindgren Creative Riikka Koistinen, Graphic designer Minna Lairi, AD assistant Marc Stevenson, Producer valokuvaaja: Meeri Koutaniemi vaatesuunnittelu: Paola Suhonen mediatoimisto: Dagmar Veera Jokinen, Digital planner julkaistu: mm. Anna, ELLE, Kodin Kuvalehti, Kotiliesi ja Trendi 39

Kesä-elokuu vo i t taj a 40

ku n n i a m a i n i n ta Kesä-elokuu by Paola Suhonen by Paola Suhonen Kuukausilahjoitus alk. €14,90 Kuukausilahjoitus alk. Joka vuosi 7 miljoonaa kehitysmaiden lasta tulee äidiksi. Kuten mallimme,12-vuotias sambialainen Fridah, joka synnyttää syyskuussa. Lahjoita, jotta tätä mallistoa ei tarvita plan.fi Keräyslupa: POL-2015-4693 OL-2015 L--2015-4693 -2015 20 -4 2015-469 4693 Keräyslupa: POL-2015-4693 €14,90 Joka vuosi 7 miljoonaa kehitysmaiden lasta tulee äidiksi. Kuten mallimme,12-vuotias sambialainen Fridah, joka synnyttää syyskuussa. Lahjoita, jotta tätä mallistoa ei tarvita plan.fi #ChildMothers 41 #ChildMothers

Kesä-elokuu ku n n i a m a i n i n ta 42

AJAT U K SI A   M A R K K I NO I NNI STA MAINOSTAKAA MINULLE! E i -va l ko i s e t i h m i s e t n ä h dä ä n s u o m a l a i s m a i n o k s i s sa a i v a n l i i a n h a r v o i n i h a n v a i n k o h d e r y h m ä n ä ta i e d e s o s a n a k o h d e r y h m ä ä , v a i k k a h e o v at k a s v a v a o s a vä e stöä j a h e i l l ä o n r a h a a . t ek st i ko ko h u ba r a ku va ton i h ä r kön e n Olen koulutukseltani yhteiskuntatieteilijä, en mainosnainen. Ehkä siksi välitän mainoksista paljon muunakin kuin rahantekovälineenä. Ajattelen mainosten olevan tärkeä osa julkista keskustelua ja osa sitä pintaa, jolta yhteiskuntamme heijastuu. Kaupalliset viestit osallistuvat mitä suurimmassa määrin merkitysten tuottamiseen yhteiskunnassa ja kertovat paljon esimerkiksi käsityksistämme vaikkapa sukupuolesta tai ”rodusta”. Ei-valkoisia ihmisiä ei ylipäänsä mainoksissa juurikaan nähdä, mutta silloin kun nähdään, toistuvat toiseuttavat, stereotyyppiset esitystavat (katsokaapa vaikka Postin Smartpost-kampanjaa). Jos hyvin käy, meitä saatetaan käyttää korkeintaan rekvisiittana rasisminvastaisissa kampanjoissa tai uudistamassa suomalaisuuden määritelmää (kuten esimerkiksi Telian Löydä uusi yhteys -mainosvideolla). Tällaiset representaatiot ovat ongelmallisia, sillä me olemme olleet täällä aina ja me olemme olleet suomalaisia ihmisiä aina. Silti meidät nähdään aivan liian harvoin ihan vain kohderyhmänä, tekemässä mainoksissa ihan tavallisia asioita. näkyisi välillä meidän näköisiämme ihmisiä vaikkapa uraohjuksina, kauppiaina, vanhempina tai ihan vain muotimerkin kasvoina ilman alleviivausta, että tässä nyt on suomalainen ihminen, vaikka hän ei siltä näytäkään meidän valkoisten mainosihmisten mielestä. On vain muutamia kampanjoita esimerkiksi Marimekolta, Samujilta, Orakselta, Mehiläiseltä ja Storyteliltä, joissa tämä on toteutunut viime vuosina onnistuneesti. KUKA /// Koko Hubara on Ruskeat Tytöt -kulttuurimedian päätoimittaja, vapaa kirjoittaja ja kääntäjä. Ruskeat Tytöt on median lisäksi myös kirjoittajakoulu RT LIT AKATEMIA ja viestintäpalvelu RT Collab. Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Aikakausmedian blogissa. Katso kaikki postaukset: www.aikakauslehdet.fi/ blogi Suomessa ei tilastoida ihmisiä etnisyyden perusteella, mutta on aivan varmaa, että eivalkoisten ihmisten määrä kasvaa meillä jatkuvasti maahanmuuton myötä. Lisäksi maahanmuuttajien ikärakenne on eri kuin kantasuomalaisten, heistä enemmistö on työikäisiä, eli niitä tyyppejä, jotka pyörivät fyysisissä ja nettikaupoissa ja kuluttavat. Lisäksi on kaikki me syntyperäiset suomalaiset, jotka vain satumme olemaan ruskeita. Me, jotka tarvitsemme erilaisia hius-, meikkija nudesukkahousutuotteita ja jotka ylipäätään toivoisimme, että suomalaismainoksissa Meillä on rahaa, me olemme bränditietoisia, me olemme ihan tavallisia keskiluokkaisia kaupunkilaisia, jotka arvostavat kotimaisuutta ja joille sellaiset brändit kuin Iittala ja Marimekko ovat nostalgisia ja kiinnostavia siinä missä valkoisille suomalaisille. Totuus on, että jos mainonta ei ala kohdistua meihin sen sijaan että se puhuu meistä päidemme yli, rahamme menevät sinne missä meidät todella nähdään. Siinä missä Lumene näytti What Makes Nordic Women Beautiful -mainoksessaan valkoisen naisen parempana ja kauniimpana kuin muut, Rihannan Fenty Beauty -meikkimallisto julkaisi yli 40 eri meikkivoidesävyä, myös sellaisia jotka käyvät albiinoille, ja käytti kampanjassaan kaikennäköisiä naisia. Ja tästä puheenollen: missä ovat kaikki ihanat muunsukupuoliset, entäpä transsukupuoliset, vammaiset naiset ja lihavat naiset? Tai naiset jotka ovat monia näistä asioista kerralla ja vielä ruskeita päälle? Yksi mainosvideo Kalevala Korulta, niin upea kuin se olikin, ei riitä. Jokaisen mainoksen pitäisi näyttää lähtökohtaisesti siltä miltä minä näytän. Minun ei enää pitäisi joutua olemaan poikkeus. 43

Syyskuu vo i t taj a ku n n i a m a i n i n ta ku n n i a m a i n i n ta KYNTÖPUUHISSA LAKRITSIN UUDET VAATTEET KOSKENLASKIJA mainostaja: Varusteleka suunnittelu: inhouse valokuvaaja: Toni Suokas, Varusteleka julkaistu: Kamera-lehdessä, RIVO-lehdessä mainostaja: Fazer Makeiset Soile Mosakov-Nykopp mainostoimisto: SEK mainostaja: Valio Laura Vesterholm Markkinointipäällikkö Ann-Mari Hämäläinen Markkinointi- ja viestintäjohtaja Sami Kelahaara, Art Director mainostoimisto: SEK Marjo Taura, Copy Heli Roiha, Art Director Henri Kemppinen Tekninen viimeistelijä Otto Kilpiö, Copywriter Laura Salo Projektijohtaja Laura Mertano Asiakkuusjohtaja mediatoimisto: Dagmar Mirka Rikman Client Manager Pirjo Pellikka Planning Manager (print & ooh) julkaistu: Mm. Imagessa sekä naisten yleis- ja erikoislehdissä Jari Mäkelä Tekninen viimeistelijä Ainoliisa Hieta Projektijohtaja Laura Mertano Asiakkuusjohtaja mediatoimisto: Dagmar Juuso Wäänänen Strategist Heidi Rautala Client Manager Annika Merenheimo Media Planner (print & ooh) julkaistu: Mm. Erä, Image, Suomen Kuvalehti, Tiede ja Trendi 44

vo i t taj a ARMEIJAYLIJÄÄMÄ | METSÄSTYS | ULKOILU | KUNNON HYVÄT VARUSTEET MIHIN VAAN! Meillä saat hoidettua vaatekaapin ja varusteet kuntoon kerralla. Syksyn kunniaksi tässä olisi 10% alennuskoodi. Koodi toimii niin verkkokaupassa, kuin myymälässä. Tervetuloa tekemään löytöjä! 10 % alennuskoodi varustelekan verkkokauppaan! Syöttämällä oheisen koodin ostoskorissa sille varattuun kenttään, saat 10 % alennuksen normaalihintaisista tuotteista. Koodi toimii myös Helsingin myymälässämme. Voimassa 31.10.2017 asti. 45

Syyskuu ku n n i a m a i n i n ta LAKRITSIN UUDET VAATTEET KUN FAZERIN LAKRITSI KOHTAA FAZERIN SUKLAAN, SYNTYY JOTAIN VASTUSTAMATONTA #UUSIMUSTA KF_Suklaalakritsi_220x285.indd 1 5.9.2017 12.06 46

ku n n i a m a i n i n ta #RETKELLÄ Reseptejä luontoon sukupolvelta toiselle: valio.fi/Koskenlaskija 47 Syyskuu

LAKTOOSITON Reseptejä luontoon sukupolvelta toiselle: valio.fi/Koskenlaskija Ainekset: juusto (maito, hapate, suola), vesi, voi, sulatesuolat (E452, E339, E331), suola. Tuote on pastöroitu. Säilöntäaineeton. LAKTOOSITON. Ingredienser: ost (mjölk, syrningskultur, salt), vatten, smör, smältsalter (E452, E339, E331), salt. Produkten är pastöriserad. Utan konserveringsmedel. LAKTOSFRI. VALIO koskenlaskija® voimakas I-luokkainen laktoositon sulatejuusto/I-klassig laktosfri smältost avataan tästä 48 Valio Koskenlaskija® vahva vaikutus ruokaan sukupolvelta toiselle. Valio Koskenlaskija® Korpikokkaajan keittokirjan ja reseptit löydät osoitteesta valio.fi/koskenlaskija. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ja Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuvayhteistyön kunniaksi haluamme tehdä rintamamiesten reseptejä tutuksi myös nykysukupolville. voimakas 4721 Tuote linkittyy osaksi myös itsenäisen Suomen historiaa, koska Valio Koskenlaskija ® 500 g sulatejuustopakkaus oli osa kaukopartiomiesten muona-annoksia. Rintamalla olleet sotilaat valkaisivat juustolla jopa kahvinsa. Valio Koskenlaskija® on koko kansalle tuttu sulatejuusto, jonka valmistus aloitettiin vuonna 1933. Monella liittyy Koskenlaskija® sulatejuustoon oma makumuisto ja hopeiseen folioon kääritty kermainen klassikko herättää tunteita. voimakas 250 g Laktoosia/laktos 0 g Voimakassuolainen/Kraftigt saltat. Säilyy avaamattomana alle + 8 ˚C:ssa vähintään pakkauksessa merkittyyn päivään. Hållbar i oöppnad förpackning under +8 ˚C minst till bäst före -datum. Ravintosisältö/Näringsvärde/100 g: Energia/energi 1150 kJ / 280 kcal Rasva/fett 22 g josta tyydyttynyttä / varav mättat fett 12g Hiilihydraatit/kolhydrat 0g josta sokereita / varav sockerarter 0g Proteiini/protein 19 g Suola/salt 2,8 g Kalsium/kalcium 570 mg (71 % *) * päivän saantisuosituksesta / av rekommenderat dagsintag Syyskuu ku n n i a m a i n i n ta #KALASSA Valmistaja/Tillverkare: Valio Oy, Fazerintie 2, 01230 Vantaa www.valio.fi, puh./tfn 0800 0825

AJAT U K SI A   M A R K K I NO I NNI STA OLE MERKITYKSELLINEN TAI KUOLE E l ä m m e u s k o m at o n ta y ltä k y l l ä i s y y d e n a i k a a . M e i l l ä o n v a r a a j a v a i h t o e h t o j a k u l u t ta m i s e e n e n e m m ä n kuin koskaan ennen. Jokainen brändi, joka ei pian k e k s i , m i tä a n n e t ta v a a s i l l ä o n m a a i l m a l l e , t u l e e poistumaan käsi kädessä suurten ikäluokkien kanssa l u o n n o l l i s e l l a ta v a l l a . t e ksti i l k k a ru otsa l a i n e n Verkko on tuonut kaikki maailman tuotteet ja leijonanosan palveluista ruuduillemme ostettaviksi. Joka ikisellä toimialalla, jokaisessa kategoriassa kilpailu kasvaa. Laadullisia eroja kilpailijoista on enää vaikea löytää. Ja näyttää siltä, että mitä enemmän meillä on varaa valita, sitä valikoivammiksi käymme. Tämä uusi kuluttamisen idea on muuttamassa autot päästöttömiksi, ruoan kasvispainotteiseksi, vaatteet ekologisiksi, kosmetiikan luomuksi. Tämä saa Audin puhumaan Superbowlin katkolla tasa-arvosta, Niken ottamaan kantaa rasismiin, Kalevala Korun puhumaan naiseuden moninaisuuden puolesta. Miten tässä tilanteessa erottua joukosta? Ja ehkä pikemminkin, miten koskettaa ostavaa asiakaskuntaa ja luoda vahva emotionaalinen suhde kuluttajaan? Mistä tulevaisuuden ikoniset brändit ovat tehty? Me haluamme ostaa suuria ideoita, ihanteita, meitä puhuttelevia arvoja. Tunteen siitä, että meillä on merkitystä. Tunteen, että muutamme brändin toiminnan kautta tulevaisuuden suuntaa. Me etsimme muovin sijaan merkitystä. Me xenniaalit ja perässämme tulevat millenniaalit suhtaudumme kuluttamiseen perusteellisesti eri tavoin kuin vanhempamme. Samalla, kun uskomme politiikkaan on romahtanut, kuluttamisesta on tullut meille uskottavin tapa muuttaa maailmaa. Ja maailman paremmaksi tekeminen kiinnostaa meitä. Ehkä siksi, että meidän ja lapsiemme on elettävä tulevaisuudessa. Tai sitten yltäkylläisyyden maailma pystyy tyydyttämään perustarpeemme niin, että meillä on aikaa ja kiinnostusta suunnata ajatuksiamme myös oman napamme ulkopuolelle. Meidän toivemaailmassamme naisten euro on tasan euron, eivätkä eläimet eivät joudu kärsimään päätyäkseen suojakaasuun pakatuksi tarjousjauhelihaksi. Meidän tulevaisuudessamme energiaa tuotetaan turpeen sijaan auringonvalosta ja tekoälyn ohjaamat autot antavat tietä jalankulkijoille. KUKA /// Ilkka Ruotsalainen on Ivalo Creative Agencyn luova johtaja ja yksi perustajista. Hänet on palkittu muun muassa Vuoden huippujen ja Grand Onen Grand Prix -palkinnoilla. Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Aikakausmedian blogissa. Katso kaikki postaukset: www.aikakauslehdet.fi/ blogi 49 Oatly on idea. Tesla on idea. Dove on idea. Patagonia on idea. Kalevala Koru on idea. Luomu on idea. Reilu Kauppa on idea. Luontoystävällisyys on idea. Feminismi on idea. Seksuaalinen tasa-arvo on idea. Rasismin vastustaminen on idea. Oikeudenmukaisuuden puolustaminen on idea. Siksi jokainen brändi, joka ei tiedä, mitä annettavaa sillä on maailmalle, on pulassa. Brändeillä on resursseja ja valtaa. Me haluamme tietää, mihin ne niitä käyttävät. Seisovatko ne rinnallamme ja tähyävät kanssamme tulevaisuuteen, joka näyttää paremmalta.

Lokakuu vo i t taj a 50

vo i t taj a : ku n n i a m a i n i n ta : ku n n i a m a i n i n ta : HELEIN KAUNEUSRAVINTOLISÄT VÄLILLÄ VOI PARATIISIN MAISTAA SUOMESSAKIN JOS MINÄ SAISIN PÄÄTTÄÄ Piia Taimela Markkinointikoordinaattori mainostaja: Froneri Ice Cream Kirsi Mettälä, Development Director suunnittelu: Verman inhouse ja Dagmar Stories Mari Vainio Brand Manager mainostaja: Verman mediatoimisto: Dagmar Annika Hätönen Asiakkuuspäällikkö Päivi Leppänen Printtisuunnittelija Tuukka Muhonen Head of Production Julia Isoniemi Creative Producer Saara Majanne Graphic Designer Vilma Lehtonen Graphic Designer Ilari Viippola Director, content strategy Karoliina Masalin Content Strategist mainostoimisto: Mirum Agency Iina Ratinen Creative, AD Netti Genberg Creative, Copy Christina Nelskylä Projektijohtaja mainostaja: Plan International Suomi Eva Anttila, Marketing Director Kalle Heino, Communications Specialist Hanna Partanen, Marketing Specialist mainostoimisto: Hasan & Partners Joel Lindgren, Creative / Art director Katariina Harteela, Creative / Copywriter Tobias Wacker, Creative Director Minna Lairi, AD assistant Cathy Lagus Tuotanto-AD Pia Fri, Account manager mediatoimisto: Mediacom tuotanto: Antti Viitala/Bird on a Wire Reija Terävä Account Director valokuvaaja: Antti Viitala julkaistu: Mondossa, Maku-lehdessä sekä useissa eri naistenlehdissä styling: Karlien Labuschange hair/make up: Diane Bessesen mediatoimisto: Dagmar julkaistu: Useissa naistenlehdissä sekä asumisen lehdissä Julia Railosvuo, Client manager julkaistu: Anna, Me Naiset, Kotivinkki 51

Lokakuu vo i t taj a 52

ku n n i a m a i n i n ta 53 Lokakuu

Lokakuu ku n n i a m a i n i n ta JOS MINÄ SAISIN PÄÄTTÄÄ. Tyttö, joka saa tehdä elämäänsä koskevat valinnat itse, kantaisi mieluummin koulukirjoja kuin lasta. Kaikkien maailman tyttöjen pitää saada päättää omasta elämästään. Ryhdy lahjoittajaksi ja tuet tyttöjen oikeutta käydä koulua. plan./kuukausilahjoitus Keräyslupa: POL-2015-4693 54

ku n n i a m a i n i n ta Lokakuu JOS MINÄ SAISIN PÄÄTTÄÄ. Jos tytöt saisivat tehdä elämäänsä koskevat valinnat itse, he kantaisivat mieluummin koulukirjoja kuin vettä. Kaikkien maailman tyttöjen pitää saada päättää omasta elämästään. Ryhdy lahjoittajaksi ja tuet tyttöjen oikeutta käydä koulua. plan./kuukausilahjoitus Keräyslupa: POL-2015-4693 55

AJAT U K S I A   M A R K K I NO I NNI STA BRÄNDI TODENTAA ARVOMAAILMANSA KANNANOTTOJEN KAUTTA K u l u t ta j at h a l u a v at b r ä n d e i ltä tä n ä pä i v ä n ä k a n n a n o t t o j a . B r ä n d i n o m i s ta j a n a y r i t y k s e n p i tä ä t i e tä ä , m i n k ä ta k a n a s e s e i s o o j a tä m ä p i tä ä u s k a lta a m y ö s n ä y t tä ä . B r ä n d i n j a y r i t y k s e n a r v o t o v at e n t i s tä e n e m m ä n s i d o k s i s s a y m pä r ö i v ä ä n maailmaan. t ek sti m a r i a u u n i l a Lanseerasimme toukokuussa 2017 Kalevala Korun Kesyttämätöntä kauneutta -filmin ja kampanjan, jolla halusimme kannustaa naisia olemaan ylpeitä omasta itsestään ja kauneudestaan, sekä olemaan välittämättä ulkoapäin tulevista ulkonäkö- ja käyttäytymispaineista. Kampanjalla halusimme rohkaista jokaista olemaan tyytyväinen omaan itseensä, sillä jokainen meistä on arvokas juuri omanlaisenaan. Kampanja sai aikaan positiivisen palautteen ryöpyn. Meitä on kiitetty erityisesti rohkeudesta. Mietin, mikä kampanjassa oli niin rohkeaa? Tuskin se, että kannustamme jokaista tuntemaan itsensä kauniiksi – sitä on tehnyt moni brändi jo pitkään. Rohkeana on pidetty sitä, että perinteinen suomalainen brändi käyttää mainonnassaan kuvastoa, jota ei ole Suomessa vieläkään totuttu näkemään: sateenkaariperheitä ja samaa sukupuolta olevia pareja, vammaisia, trans-ihmisiä, eri näköisiä ja muotoisia ihmisiä. Tämän kuvaston kautta on nähty meidän ottaneen kantaa monimuotoisuuden puolesta. KUKA /// Maria Uunila on Kalevala Korun Design management -johtaja, ja vastaa brändikehityksestä, markkinoinnista ja mallistotyöstä. Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Aikakausmedian blogissa. Katso kaikki postaukset: www.aikakauslehdet.fi/ blogi Aika, jossa elämme, vaatii brändeiltä ja yrityksiltä kannanottoja. Enää ei riitä, että brändin arvot on yrityksessä dokumentoitu 56 ja ripustettu tauluksi seinälle. Tänä päivänä kuluttajat mittaavat jatkuvasti yritysten arvomaailmaa suhteessa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ympäröivän maailman tapahtumiin. Yrityksiltä odotetaan arvojen todentamista päivittäisten tekojen ja kannanottojen kautta. Miten me yrityksenä suhtaudumme ilmastosopimuksen tilaan? Mikä on kantamme nykypäivän rasismiin? Olemmeko neutraalin avioliiton puolella vai sitä vastaan? Yritys, joka ei näytä arvojaan kantaa ottamalla, ei ole puolueeton tai neutraali. Sellaisella yrityksellä ei kuluttajan mielestä ole arvoja. Ja sellaiseen brändiin on vaikeampi kiintyä. Itse teen töitä yrityksessä, jolla on aina ollut vahvat arvot. Sellaiset, joiden takana itse pystyn seisomaan. Jatkossa haluamme puhua kuuluvammin niiden asioiden puolesta, joihin uskomme. Haluamme ottaa voimakkaammin kantaa. Toivon tämän kannustavan myös muita suomalaisia yrityksiä ottamaan kantaa ja näyttämään arvonsa, sillä jos 80-vuotias perinteinen korutalo uskaltaa sen tehdä – uskaltavat myös muut.

Sinä olet siellä. Aikakausmedioihin uppoudutaan. Ne kuljettavat lukijan toiseen maailmaan. Niitä luetaan keskittyneesti ja usein. Myös mainoksia. Lisätietoja aikkarimainonnasta: aikakausmedia.fi/sinaoletsiella

Marras-joulukuu ku n n i a m a i n i n ta JUUSTOMESTAREIDEN KASVATIT mainostaja: Valio vo i t taj a HARVA PÄRJÄÄ HYVÄLLÄ ONNELLA mainostaja: Nordea Henkivakuutus Suomi Päivi Juselius ja Tiia Kaipainen Asiakasviestintä ja markkinointi mainostoimisto: McCann Helsinki Antti Heimo ja Jutta Sutinen Luova suunnittelu Milla Leisti Projektinjohto kuvatuotanto: Studio Skaala Oy valokuvaaja: Olga Poppius tuottaja: Jukka Kaitala mediatoimisto: OMD Finland Camilla Potrykus Account Director Ami Hämäläinen,Maria Pimenoff ja Sanna Kuosa mainostoimisto: Bob the Robot Anu Igoni Creative Director Vesa Kuula, AD Helmi Korpinen, Copywriter Hanna Palo, Account Director Kaija Rossi, Client Director Jenna Hämäläinen Projektikoordinaattori Tuomo Killström, Graafikko Jani Leppänen, Strategiajohtaja tuotantoyhtiö: FLC Helsinki Oskari Hellman, Valokuvaaja Nikola Tomveski, Stylisti Artem Pissarevskiy, Post Producer Kasimir Häiväoja, Kuvan digituottaja Riikka Isotalo, Tuottaja Nina Ahlfors Digital planner mediatoimisto: Dagmar Kati Lähdeaho Planner Auli Viippola, Client Director julkaistu: Useissa naisten yleis- ja erikoislehdissä sekä asumisen lehdissä Tanja Hallberg, Strategic Planner Pirjo Pellikka Planning Manager (print & ooh) julkaistu: Yleisaikakauslehdissä, ruoka- ja juomalehdissä sekä naistenlehdissä 58 ku n n i a m a i n i n ta SUOMEN TALVEEN / KESÄÄN mainostaja: Helkama-Auto / Škoda Jussi Kostiainen Markkinointi -ja tuotejohtaja Kari Aalo Viestintäpäällikkö Vesa Pääkkö Markkinointipäällikkö mainostoimisto: Fallon Prague (Tšekki) ja Dynamo & Son (Suomi) Milla Monola Account Director Krista Jääskö Account Manager Markus Nieminen, AD Anssi Halkola, Copywriter Jyri Kurkinen Visual Designer mediatoimisto: Dagmar Liisa Pulkkinen Client Manager Sanna Ikonen, Media Planner julkaistu: Tekniikan Maailmassa

vo i t taj a Harva pärjää vain hyvällä onnella Kaikkea ei voi aina ennakoida, useimpiin asioihin on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa ja varautua – myös taloudellisesti. Nordea MyLife-henkilövakuutus on järkevä lisäturva elämän ikävimpien yllätysten varalle. Lue neljä syytä ottaa henkilövakuutus nordea.fi/mielenrauha Nordea MyLife -henkilövakuutukset myöntää Nordea Henkivakuutus Suomi Oy, jonka asiamiehenä toimii Nordea Bank AB (publ), Suomen sivuliike 59

Marras-joulukuu vo i t taj a Harva pärjää vain hyvällä onnella Kaikkea ei voi aina ennakoida, useimpiin asioihin on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa ja varautua – myös taloudellisesti. Nordea MyLife-henkilövakuutus on järkevä lisäturva elämän ikävimpien yllätysten varalle. Lue neljä syytä ottaa henkilövakuutus nordea.fi/mielenrauha Nordea MyLife -henkilövakuutukset myöntää Nordea Henkivakuutus Suomi Oy, jonka asiamiehenä toimii Nordea Bank AB (publ), Suomen sivuliike 60

ku n n i a m a i n i n ta Marras-joulukuu Vahva, voimakas ja vastustamaton. Aromimaailman kyynelehtivä aatelinen. Pitkään kypsytetty ja kerrassaan hienostunut cheddar. Aina vähän happamana, murtuu herkullisesti paineen alla. 61

Marras-joulukuu ku n n i a m a i n i n ta SIMPLY CLEVER ŠKODA OCTAVIA 4X4 -mallisto alkaen 33 142,29 €, CO2 -päästöllä 124 g/km, yhdistetty EU-kulutus 4,7 l/100 km. ŠKODA OCTAVIA COMBI 4X4 -mallisto alkaen 33 928,85 €, CO2 -päästöllä 124 g/km, yhdistetty EU-kulutus 4,7 l/100 km. ŠKODA OCTAVIA 4X4 -malliston CO2 -päästöt 124–158 g/km, yhdistetty EU-kulutus 4,7–6,8 l/100 km. Hinnat sisältävät ä˫ëäéݺé½éäǡǛǛɚȳ:éô‚Ä‚éä˘٫ºË«Ýô‚ÙéÝ䘫Äȳ:ûÝû]:I*é˽˜ÄÖ«äËÝËÖ«ÃéºÝ˜Ýä‚]:IɈ·†½½˜˜ÄÃûû·†½ä†Ý«䂫½é˜½«Ý††ȭݺ˔‚ȳēȹ¨é˽˜ÄÖ«äËÝËÖ«ÃéÝȳ ݺ˔‚ȳē 62

ku n n i a m a i n i n ta Marras-joulukuu SIMPLY CLEVER SUOMEN TALVEEN. ŠKODA SUPERB 4X4 ŠKODA SUPERB 4x4 -mallisto alkaen 36 064,96 €, CO2 -päästöllä 135 g/km, yhdistetty EU-kulutus 5,8 l/100 km. ŠKODA SUPERB COMBI 4x4 -mallisto alkaen 37 300,29 €, CO2 -päästöllä 137 g/km, yhdistetty EU-kulutus 5,9 l/100 km. ŠKODA SUPERB 4X4 -malliston CO2 -päästöt 129–164 g/km, yhdistetty EU-kulutus 4,9–7,2 l/100 km. Hinnat sisältävät ä˫ëäéݺé½éäǡǛǛɚȳ:éô‚Ä‚éä˘٫ºË«Ýô‚ÙéÝ䘫Äȳ:ûÝû]:I*é˽˜ÄÖ«äËÝËÖ«ÃéºÝ˜Ýä‚]:IɈ·†½½˜˜ÄÃûû·†½ä†Ý«䂫½é˜½«Ý††ȭݺ˔‚ȳēȹ¨é˽˜ÄÖ«äËÝËÖ«ÃéÝȳ ݺ˔‚ȳē 63

64

Sinä Sinäolet oletsiellä. siellä. Ammattilehtiin Ammattilehtiinsyvennytään. syvennytään.Ne Neimaisevat imaisevatlukijansa lukijansatoiseen toiseenmaailmaan. maailmaan.Ne Neantavat antavatlukijalleen lukijalleen keskimäärin keskimäärinkolmen kolmenvartin vartinmatkan matkanrauhaisaan rauhaisaanpaikkaan paikkaan––oman omanalan alantiedon tiedonjajataidon taidonäärelle. äärelle. JaJavirkeämpänä virkeämpänätakaisin. takaisin.aikakausmedia.fi/sinaoletsiella aikakausmedia.fi/sinaoletsiella 65

KUUKAUDEN  AIKKARIMAINOKSET MARKKINOINTI& MAINONTA-LEHDESSÄ SEKÄ OSOITTEESSA  WWW.AIKAKAUSLEHDET.FI/ KKAM