nro 2 2019 TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019 ssa on ollut Ei ole yllätys, että matkailu pitää tyhjiö, ja että jonkun tahon tä. ottaa nyt koppia tekemises eseen ry Jutta Äijälä, Elinvoimaa Häme Nyt tarvitaan houkuttelevia matkailutuotteita ja tehokas myyntikanava. Matkailun ostamisen pitää olla helppoa! s. 3 sivu sivu sivu 4 6 8 Hämeenlinna kiinteistökehittäjän silmin: Hyvinkääläinen kiinteistökehittäjä Kari Järvenpää pitää Hämeenlinnaa paikkana, jolla on kaikki mahdollisuudet menestyä, kunhan asiat tehdään oikein. Opiskelija voi tuoda yritykseen tuoretta otetta: Hamkin liiketalouden opiskelijoiden tietotaitoa kannattaa hyödyntää, siinä oppivat kaikki. Onko sinulla ideaa opinnäytetyöhön? Menot ja meiningit: Pienikin irtiotto arjesta tuo yrittäjälle uutta ajateltavaa. Osallistu tapahtumaan, koulutukseen tai piipahda yrittäjien aamukahvilla. KOTIPIZZA HÄTILÄ Nyt myös kotiinkuljetus! Uudet laajennetut aukioloajat ma–to 10–21, pe 10–22, la 11–22, su 12–21 KATTAVA VALIKOIMA pystypilkkejä, tasureita, mormys­ koita ja värikouk­ kuja! Kotipizza Hätilä Hätilänkatu 2, 13210 Hämeenlinna, puh. 020 771 6126 Avoinna: ma–to 10–21, pe 10–22, la 11–22, su 12–21 KOTIPIZZA.FI AINA TUOREET SYÖTIT: Toukat, madot ja survarit! ' TERVETULOA OLEMME AVOINNA ARKENA 8–17 JA LA 10–14 TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019 1

AMMATTILAISELLE ja HARRASTAJALLE Matkailusta elinvoimaa • Kiinnitys- • Terassiruuvit tarvikkeet • RST-kiinnikkeet • Käsityökalut • Bosch -sähkötyökalut • Naulaimet • Hitachi • Kemikaalit -sähkötyökalut • Työvaatteet ja suojaimet • Würth-tuotteet ... ja paljon muuta!   Hämeen ruuvimarket@ruuvimarket.fi www.ruuvimarket.fi RUUVIMARKET Oy Hämeenlinna p. 03 6166 766 MATKAILUSSA RIITTÄÄ tällä hetkellä lukuisia toimijoita: on elinvoimayh- distystä, ekosysteemiä, Hamkia, KK Tavastiaa, Hämeen liittoa, Visit sitä ja Let’s go tätä. Hankkeita ja hankerahaa pyörii, mutta onko niistä jäänyt käteen euroja? Jokainen tuhertaa omassa pilttuussaan edes haluamatta tietää, mitä muualla tehdään. Toiminta on pirstaleista ja hajanaista. Sivusta seuraajalle on muodostunut käsitys, että hankkeessa tärkeintä on hankerahoitus. Itse pihvi häviää taivaan tuuliin samalla, kun hanke päättyy. Vanajantie 9, Palvelemme ma-to 7-17, pe 7-18 ELINVOIMAN JA MATKAILUN kehittämiseen tarvitaan kaupungin, elinkeinojärjestöjen ja yrittäjien yhteistyötä ja yhteistä suuntaa. Kaupungin rooli siinä on keskeinen. Tarvitaan houkuttelevia tapahtumia ja tuotteistettuja matkailupaketteja. Jakelutiet on saatava kuntoon. Matkailijalle pitää luoda helppo väylä ottaa yhteyttä. Tähän on nyt – kiitos kaupungin aloitteellisuuden – aktiivisesti Hämeenlinnassa tartuttu. MATKAILU ON elinkeinopolitiikkaa. Niin virkamiesten kuin päättäjienkin on oltava samassa ruodussa yhteisen asian takana. Erillään toimivat matkailun ja yrittäjyyden tahot on saatettava toimimaan yhdessä sovitun toimintatavan mukaisesti, mielellään jopa saman katon alla ja roolit selkeinä. Ekosysteemityö tarjoaa tähän mahdollisuuden. KEHITTÄMINEN vaatii rahaa. Yleisesti todetaan, ettei ole ilmaista rahaa, mutta nyt on tarjolla vastikkeellista rahaa. Hämeenlinnan kaupunki on tullut esimerkillisesti vastaan ja luvannut kolmen vuoden aikana maksaa vuosittain jopa 150 000 euroa samassa suhteessa, kun yrittäjät laittavat likoon vastaavasti omia rahojaan. Sillä pitää pystyä luomaan polku matkailijoita houkuttelevaan Hämeenlinnaan. KAIKKI MATKAILUPALVELUJA myyvät on saatava mukaan. On varottava, ettei yrittäjien oma rahanhankinta johda eripuraan. On luotava selkeät ja läpinäkyvät pelisäännöt, mitä kukin yrittäjä voi omalla panostuksellaan saada. MATKAILU LUO ELINVOIMAA. Matkailun kerrannaisvaikutukset ovat moninaiset. Nyt otettu matkailun ryhtiliike ansaitsee kaiken tuen. Yrittäjät hoitavat siitä oman leiviskänsä. Ovatko kaikki toimijat valmiita puhaltamaan yhteen hiileen? julKaiSija hämeenlinnan Yrittäjät ry Sibeliuksenkatu 2 B 13100 hämeenlinna www.yrittajat.fi/hameenlinna info@yrittajat.fi lehdet ja mediakortti luettavissa www.yrittajat.fi/ hameenlinna hallitus 2019 2 2. varaPuheenjohtaja SuSanna lohjelm hämeen Kopiotalo oy Palokunnankatu 6, 13100 hml puh. 0400 517 521 marKKu heiKKilÄ tilitoimisto Customia oy laidunkuja 3 as. 6, 14500 iittala puh. 044 5727 667 markku.heikkila@customia.fi www.tilitoimistocustomia.fi Katri Selin-nurmi valiomies oy hallituskatu 24, 13100 hml puh. 050 336 2491 www.valiomies.fi tiina halinen Pihlajalinna hämeenlinna raatihuoneenkatu 10, 13100 hml puh. 050 439 0033 tiina.halinen@pihlajalinna.fi www.pihlajalinna.fi jenna jÄrnSteDt lakiasiaintoimisto jenna järnstedt oy Palokunnankatu 9, 13100 hml puh 040 844 4514 jenna@jarnstedt.fi www.jarnstedt.fi miia Peltola hämeen autosähkö oy hattelmalantie 16, 13100 hml puh. 040 900 6232 jarKKo hYvÄrinen japira-rakennuspalvelu oy Kiltintie 5, 13130 hml puh. 0400 850 422 eetu muStonen vision infra oy vankanlähde 7, 13100 hml puh. 040 049 8115 eetu.mustonen@visioninfra.fi www.visioninfra.fi miKa SelinKo hämeen lasitoimi oy uhrikivenkatu 6, 13130 hml puh. 0400 450 727 Samuli veijalainen metallisorvaamo veijalainen oy terminaalitie 3, 13500 hml puh. 0400 456 379 www.hameenlasitoimi.fi www.msv.fi toiminnanjohtaja www.yrityskumppani.fi 1. varaPuheenjohtaja www.kopiotalo.fi www.japira.fi Kalevi lauronen Yrityskumppani Kalevi lauronen Ky haperotie 8, 13270 hml puh. 044 733 2240 Puheenjohtaja PÄÄtoimittaja toimituS jarmo eSKelinen puh. 0500 481 288 jenni manninen viestintä manninen puh. 0400 458 435 www.hsaoy.com ari rÄSÄnen johtaja, SijoittumiSPalvelut linnan Kehitys oy visamäentie 33, 13100 hml puh. 040 866 7501 www.linnan.fi TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019

Matkailusektorilla jylläävät nyt suuret odotukset, sen on kokenut heti alkumetreillä Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistyksen vasta valittu projektipäällikkö Jutta Äijälä. Elinvoimaa Hämeeseen herättää odotukset – kaikkea on, mutta sitä ei voi ostaa Teksti ja kuva Jenni Manninen Elinvoimaa Hämeeseen -toimintaa on valmisteltu vuoden verran ja odotukset ovat kasautuneet kentällä suuriksi. Nyt pitäisi päästä tekemään asioita käytännössä. Nyt tehtävään on valittu henkilö, johon odotukset myös kulminoituvat. – Rumbasambaa on ollut sen jälkeen, kun aloitin. Ei ole yllätys, että matkailussa on ollut tyhjiö, ja että jonkun tahon pitää ottaa nyt koppia tekemisestä. Matkailu on myös sellainen asia, josta kaikilla on jonkinlainen mielipide, sillä kaikki tekevät sitä jollain tavalla, Jutta Äijälä sanoo. Äijälä korostaa, että Hämeessä ja Hämeenlinnan seudulla on viime vuosina tehty matkailutyötä muun muassa erilaisten hankkeiden muodossa ja niin sanotusti virkamiestyönä, mutta ilman suoria liiketoiminnallisia tavoitteita. Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistyksen tehtäväksi yhdessä yrittäjien kanssa on viedä asiat loppuun asti: toiminnaksi, kaupaksi ja euroiksi. Työtä siis tehdään yhdessä, vaikka Äijälä onkin nyt matkailun kasvot yhdistyksessä. – Tavoitteena on, että kaikki alan toimijat ja kehittämistyötä tekevät katsovat samaan suuntaan ja etteivät toteutuneet hankkeet jää irrallisiksi. Hankkeista pitää pystyä hyötymään niiden loppumisen jälkeenkin. Kukaan ei pysty tekemään tätä yksin, yhteistyön pitää olla selkeästi tavoitteellista. Yhdistys ei ole ihmeidentekijä, Äijälä huomauttaa. – Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistys on ennen TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019 kaikkea yrittäjien oma yhdistys. Yrittäjät ja matkailutoimijat ovat itse päättämässä toiminnasta, yhdistyksiltä saatavista palveluista ja ennen kaikkea toimimassa yhdessä. Kun toimitaan yhdessä samaan suuntaan, koko matkailuklusteri hyötyy, Äijälä sanoo. Matkailutoimijat muodostavat yhdessä toimiessaan eräänlaisen symbioottisen tuotantoverkoston eli matkailuklusterin. Mitä tiiviimmin klusteri toimii, sitä vahvempi ja kilpailukykyisempi se on. – Tämä on aivan keskeinen ajatus, kun tehdään alueellista tai segmenttikohtaista markkinointi- ja myyntiyhteistyötä. Mitä monipuolisempi ja vahvempi kanta-hämäläinen klusteri on, sitä kiinnostavampi alue on asiakkaalle ja kauppa saadaan runsaan vaihtoehtotarjonnan kautta kotiutettua, Äijälä sanoo. EURO EUROSTA Rahoitus yhdistykselle syntyy niin, että jokaisesta yrityksiltä saadusta eurosta Hämeenlinnan kaupunki maksaa toisen ja enintään 150  000 euroon asti vuodessa. Rahat käytetään yhteiseen hyvää niin, että kaikki matkailualan toimijat hyötyvät. Yhdistyksen jäsenet maksavat jäsenmaksua, mutta sillä ei toimintaa pyöritetä. Henkilöjäsenyys maksaa 30 euroa vuodessa ja yritysjäsenyys 50 euroa. Kannatusjäsenet ja yhteisöt maksavat 500 euroa. Jäsenmaksun tarkoitus on enemmänkin sitouttaa kuin toimia tulonlähteenä. – Heittäisin haastetta myös muille kunnille tulla mukaan. Matkailu ei tunne kuntarajoja, Äijälä sanoo. – Emme ole rahankeruuorganisaatio vaan tuotamme jäsenille palveluita. Luomme erilaisia palvelutarjottimia, joihin yritykset voivat osallistua. Esimerkiksi mennään yhdessä messuille tai tehdään yhteismarkkinointia, jokainen jäsen päättää mitä tarvitsee ja ostaa. Paketit palastellaan niin, että jokainen pystyy osallistumaan. Jäsenet voivat toivoa, mitä palveluita halutaan tarjolle, Äijälä kertoo. Päällekkäistä työtä tai turhaa uuden keksimistä vältetään. Toiminnassa haetaan niitä asioita, joita on jo tehty ja hyödynnetään olemassa olevaa. – Esimerkiksi tutkimme mahdollisuutta ottaa käyttöön Let’s go Tavastia -hankkeessa syntyneet Kanta-Hämeen matkailun verkkosivut, Äijälä sanoo. KASSA AUKI Matkailijalle pitää olla tarjolla helposti ostettavia palveluja paketissa. Nyt jokaisen eri palvelun joutuu etsimään ja tilaamaan itse, siihen harva viitsii nykypäivänä lähteä, etenkään jos kyse on isommista kokonaisuuksista, kuten esimerkiksi kokous- ja ryhmämatkoista. Tarvitaan houkuttelevia matkailutuotteita, johon kuuluu kaikki. Ostamisen pitää olla helppoa ja myynnin tehokasta. – Kun ihminen tulee tänne, hän syö, juo, kokee elämyksiä ja majoittuu. Mistä hän saa ostettua palvelut yhdessä? Ei tällä hetkellä mistään. Toiminta on hajanaista ja pirstaleista. Tämä on meidän suurin haasteemme tällä hetkellä. Miten matkailu muutetaan kaupaksi ja ostaminen helpoksi? Äijälä sanoo. Samalla hän toteaa, että Häme on matkailutyölle oiva alusta. Mahdollisuuksia riittää ja puitteet ovat kunnossa. Hämeenlinnan kaupungin pitää kuitenkin hänen mielestään olla toiminnan veturina. – Kaikkea on, mutta sitä ei voi ostaa. Häviämme kauppaa, kun naapurissa toimivat isot organisaatiot. Tässä olisi jollekin yrityksellekin nyt ansainnan paikka, hän toteaa. Matkailu on Äijälän mielestä ennen kaikkea elinkeinopolitiikkaa. Benchmarkkausta muihin kaupunkeihin hän ei ole vielä tehnyt, mutta mainitsee Porvoon esimerkkinä onnistuneesta mielikuvan rakentamisesta. – Se, millainen mielikuva kaupungista ensimmäisenä tulee, on tärkeää. Porvoossa on tehty hyvää työtä ja kaupunki on myös muuttovoittoinen, hän sanoo. Elinvoimaa Hämeeseen yhdistyksen lisätiedot:   Jutta Äijälä puh. 040 1395775 jutta.aijala@hotmail.com 3

Elävä kaupunki tarvitse leipää ja sirkushuveja – keskitetysti punkeja, joissa oli pienin etäisyyksin toreja ja kokoontumispaikkoja. Ei ihminen ole perustarpeiltaan mihinkään muuttunut. KODINKONEKAUPASTA KIINTEISTÖALALLE Hämeenlinnalla on mahdollisuudet kaikkeen, mitä elinvoimaiseen kaupunkiin tarvitaan, sanoo kiinteistökehittäjä Kari Järvenpää. Teksti Jenni Manninen Kuva Loma Graphics Oy Kiinteistösijoittaja ja -kehittäjä Kari Järvenpää on ollut mukana monissa isoissa kiinteistökehityshankkeissa. Hän on ollut ideoimassa ja käynnistämässä muun muassa Hyvinkään kauppakeskus Willaa, jonka lähtökohdat olivat hankalat. Hullusta ideasta saatiin lopulta myynniltään Suomen kahdeksanneksi suurin kauppakeskus kehittämistyön kautta. – Minulla oli idea, joka vaati mm. suojellun talon, uuden parkkitalon, paloaseman ja kaupungintalon purkamista. Vaikeusaste oli luokkaa ”hullu”, mutta lopulta sain kutsun kaupungin suunnitteluryhmään, joka puuhasi nykyisen Willan kasaan, hän kertoo. Yksinkertaistettuna onnistuneen kauppakeskuksen kaava Järvenpään mukaan menee näin: päivittäistavarakaupat päihin ja erikoisliikkeet, ravintolat, palvelut sekä viihde keskelle kauppakeskuksen sydämeen. – Kooltaan Willa on näin jälkikäteen arvioiden hieman liian iso, mutta muuten se on ihanteellinen malli siitä, miten kauppakeskus pitää suunnitella, sanoo omasta omistusosuudestaan luo- 4 punut ja uusiin hankkeisiin siirtynyt Järvenpää. Hän on seurannut Hämeenlinnan keskustan kehittämistä ja ollut itsekin tutkimassa kehittämismahdollisuuksia – niitä kuitenkaan ainakaan vielä löytämättä. Hämeensaaren uusista suunnitelmista hän olisi hämeenlinnalaisena innoissaan. – Hämeenlinnan monitoimiareena on hieno ja vaikea hanke. Jos se toteutuu, se on keskustalle todella kova juttu. Pitää vain huolehtia pyhästä kolminaisuudesta: että luonteva kävelylenkki toimii areenan, Goodmanin ja vanhan keskustan välillä. Ja autot pitää viedä torin alle, Järvenpää sanoo. Häneltä ei löydy ymmärrystä toriparkin vastustajia kohtaan. Uudistukset vaativat aina kärsivällisyyttä rakentamisen ja myllerryksen ajan, mutta sitten päästään eteenpäin. – Keskustan kehittäminen vaatii toimintojen keskittämistä ja asukkaita. Elävä keskusta taas vetää puoleensa muuta ympäristöä. Hajauttaminen on hanurista, hän kiteyttää. – Vetovoima perustuu riittäviin palveluihin ja sirkushuveihin, mutta myös ihmisen haluun nähdä muita ihmisiä, tulla nähdyksi sekä tarpeesta syödä ja juoda. Keskiajalla jo rakennettiin kau- Järvenpää toimi aluksi kodinkonekauppiaana ja perusti uusia liikkeitä vuokratiloihin. Hän osti ensimmäisen oman kiinteistönsä ja siirtyi pikkuhiljaa omistamaan niitä lisää. Lopulta hän katsoi parhaimmaksi jättää kodinkoneliikkeet ja hypätä kokonaan kiinteistökehittäjän rooliin. Tällä hetkellä hän on mukana uusissa kiinteistökehittämishankkeissa mm. Levillä, Tampereella ja Vantaan Aviapoliksessa. Hän vilauttaa myös vielä julkistamatonta konseptia, joissa yhdistetään uudella tavalla kansainvälisiä hotellibrändejä muuhun sisältöön. Viimeisin valmistunut kiinteistökehitys- ja matkailuhanke on Hyvinkään Sveitsi (visitsveitsi.fi), jonka ensimmäisen vuoden kasvu oli 2,5-kertainen aiempaan nähden. Majoituspalveluiden lisäksi Sveitsissä on mm. elokuvakeskus, Superpark, köysiseikkailukeskus, liikuntakeskus, uimala, jota kehitetään kylpylämäiseksi, ratsastuskeskus ja monia ravintoloita. Luonnonsuojelupuisto latu- ja lenkkiverkostoineen on aivan vieressä ja lentokentälle vain puolen tunnin matka. – Meillä oli kunnianhimoiset tavoitteet ja yhdistimme elämykset sekä kokous- ja perhehotellin. Vuonna 2018 Sveitsin talvilomaviikko ei vielä vetänyt lapsiperheitä, mutta tänä vuonna hotelli oli täynnä. Kuluttajapanostus on ollut oikea, ja seuraava kehittämisvaihe on jo tulossa, hankkeen johtajana toimiva Järvenpää kertoo. ELINVOIMAN LÄHETTILÄÄNÄ Järvenpää on käynyt puhumassa elinvoimaisesta viranomaistyöstä eri kunnissa. Hän suosittelee kaikille kaupunkikeskustoja kehittäville sekä päättäjille itävaltalaisen yhdyskuntasuunnittelun professori Hermann Knoflacherin kirjoja, kuten ”Kaupungin ja liikenteen harmonia”. Järvenpään puheissa vilahtelee sana tunne-etäisyys, joka on juuri se tekijä, joka erottaa Goodmanin ja torin toisistaan. Vaikka matkaa on muutama sata metriä, se tuntuu kulkijasta kilometreiltä. Miksi? – Ihminen toimii vaistojen varassa. Tunneetäisyyttä ylipäänsä lisää se, että matkan varrella ei ole mitään katseltavaa, kuollut pinta on luotaantyöntävä ja turvattomuuden tunne kas- vaa, jos valaistus ei ole hyvä. Tai joutuu vaikka kulkemaan tuulisilla silloilla tai hämärissä tunneleissa. Nähtävän ei tarvitse olla myymälöitä, vaan se voi olla luontoa, taidetta tai vaikka hienoja graffiteja tai vastaavaa, Järvenpää selventää. Hän korostaa, että kaupungin elinvoiman ja matkailun kehittämiseen tarvitaan kaupungin, elinkeino- ja kansalaisjärjestöjen ja yrittäjien yhteistyötä ja yhteistä suuntaa. Kyseessä on monisäikeinen ja laaja kokonaisuus. – Kaupunki on veturi, joka kerää toiminnan yhteen. Kaupungin ylimmän johdon on oltava asian takana: kaupunginjohtajan, valtuuston ja hallituksen puheenjohtajat ja ennen kaikkea toimialajohtajat, joilla on valtaa. Siitä ei tule mitään, jos toimialoilla on siiloja ja ajetaan vain omaa asiaa, tiedon ja tavoitteiden pitää liikkua hallinnossa myös poikittain, Järvenpää tietää. Hyvinkäällä matkailutoimen rakenne on hänen mukaansa tällä hetkellä kunnossa, ja töitä sen eteen on tehty. Erillään toimineet tahot, kuten yrittäjä- ja kaupunkikeskustayhdistys, kaupungin elinkeinotoimi ja matkailusihteeri saatettiin toimimaan yhdessä ja yrittäjien kanssa. Kaupunki kutsuu toimijat koolle säännöllisesti, ja strategiassa matkailu on kivijalka-asemassa. Elinkeinotoiminta on ollut viitisen vuotta kaupungin omissa käsissä. – Vetovoiman ja elinkeinotoimen puolesta osa toimijoista ja viranhaltijoista hoitaa hyvin hommansa. Silti edelleen, kun pitäisi oikeasti tehdä käytännössä jotain, niin aina niin ei tapahdu. Mutta eteenpäin on menty, kun rakenteet ovat kunnossa Järvenpää sanoo. Kaupunkien päätökset ovat joskus ristiriitaisia, Järvenpää naurahtaa ja antaa esimerkin. – Espoossa haaveillaan kivijalkakaupoista ja ruokamarkkinoista, mutta samaan aikaan tehdään viereen 20 000 neliömetrin kokoinen lähipalvelukeskus. Molempia ei voi saada. – Hämeenlinnalla on hyvä tilanne, kun Goodman on keskustassa, hän sanoo. Hämeenlinnalla on Järvenpään mielestä loistavat mahdollisuudet menestyä, kun asiat tehdään oikein. – Hämeenlinna on Helsingin ja Tampereen välillä kaupunki, joka on riittävän iso yksikkö menestyäkseen. Eikä kasvukäytävällä kenelläkään muulla ole tuollaisia vetovoimatekijöitä: historiallinen keskusta, joka on yksi Suomen hienoimpia – ihan ehdottomasti, Vanajavesi, Aulanko, Hämeen linna sekä hyvät raideyhteydet, hän luettelee.   TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019

Perustamisopas alkavalle yrittäjälle 2019 Suomen uusyrityskeskusten verkosto julkaisee vuosittain päivitetyn oppaan alkaville yrittäjille ja yrittäjyyttä suunnitteleville. Perustamisopas alkavalle yrittäjälle 2019 on julkaistu helmikuussa ja siitä löytyy ajantasaisin tieto yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyen. Perustamisopas jaetaan kaikille yrittäjiksi aikoville maamme uusyrityskeskusten kautta ja sähköisen version voi ladata maksutta osoitteesta www.perustamisopas. fi. Opas toimii yhtenä yritysneuvonnan työkaluna, mutta pelkästään sen varaan ei yrittäjyyttä suunnittelevan kannata jättäytyä. – Jokainen yritysidea ja jokainen yrittäjäkandidaatti on ainutlaatuinen ja menestymisen edellytykset tulee punnita jokaisen tapauksen kohdalla erikseen. Uusyrityskeskuksen yritysneuvojalta ja eri alojen asiantuntijoilta yrittäjäksi aikova saa maksutta parhaat arviot Hämeenlinna on mahdollisuuksien kaupunki HÄMEENLINNA ON KAUNIS ja luonnonläheinen kaupunki. Mikä onkaan parempaa kuin olla samaan aikaan sekä lähellä kaupungin eloisaa menoa että kaunista luonnon vehreyttä? Hämeenlinna on mahdollisuuksien kaupunki, niin urheilun ja kulttuurin kuin opiskelun ja työmenestyksenkin kannalta. Vasta muutamia vuosia pystyssä ollut upea kauppakeskus Goodman on tuonut aivan uudenlaista eloa ja vilskettä kaupunkiimme. Suurimmiksi ylpeydenaiheiksi mainitsisin kuitenkin Aulangon ja Ahveniston. Molemmissa näistä on aivan upeat ulkoilumahdollisuudet niin rennommalle lenkkeilijälle kuin hurjemmallekin hauskuuttelijalle.     MIELESTÄNI HÄMEENLINNA on juuri oikea kaupunki matkailukohteena, sillä tästä kaupungista löytyy kaikki, mitä loman aikana voi kaivata: luontoa, kulttuuria, liikunta-aktiviteetteja, kahviloita, shoppailumahdollisuuksia ja tänne on niin helppo tullakin. Tämä pitäisi saada kuitenkin myös muiden kuin vain hämeenlinnalaisten tietoisuuteen. NYKYPÄIVÄNÄ MAAILMA pyörii hyvin paljon sosiaalisen median ympärillä ja siksi se onkin oiva tapa Hämeenlinnan markkinoimiseen. Se, mitä mielestäni Hämeenlinnan markkinointi kaipaa, on nuorten näkökulmat ja osaaminen. Nuoret ovat tulevaisuuden lupaus ja siksi myös nuorten äänten kuuluminen on tärkeää.    KOSISKELKAA SIIS meitäkin mukaan matkailumarkkinointiin!    Emilia Salo  Hämeenlinnan lyseon lukio  Luovan yrittäjyyden linja  ja neuvot juuri omaan tilanteeseensa, Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama sanoo.  Torstain seminaariohjelma on perinteen mukaan salainen, mutta perjantain uusittu ohjelma on täynnä bisnestä ja verkostoitumista. Nyt jos koskaan kannattaa ilmoittautua, sillä luvassa on neljän tunnin ajan puheenvuoroja mm. yrityksen kasvusta, brändäyksestä, markkinoinnista, työvoimasta ja ekosysteemeistä. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu WWW.LINNAN.FI/HAMEENMAFIA PÄÄYHTEISTYÖKUMPPANIT Hämeen ammattikorkeakoulu Hämeen kauppakamari Hämeenlinnan kaupunki Koulutuskuntayhtymä Tavastia HALUATKO YHTEISTYÖKUMPPANIKSI? Tarjoamme yhteistyökumppaneille mahdollisuuden tuottaa ainutlaatuisia elämyksiä ja hyödyntää yli 300 osallistujan potentiaali. Mahdollisuuksia on monia, ideoidaan yhdessä yrityksesi näköinen kokonaisuus. Ville Viholainen +358 50 476 5832 ville.viholainen@linnan.fi GOES BUSINESS 23.-24.5. Vanaja Koulutus Oy Kasva ja kansainvälisty Yrittäjien aamukahvit Seitsemättä kertaa järjestettävä seminaari kokoaa yhteen kansainvälistymisestä ja kasvusta kiinnostuneet yritykset ja toimijat. Teemana uudenlainen yrittäjyys ja kiertotalous. Luvassa laadukkaita puheenvuoroja ja verkostoitumista. Perinteiset ja supersuositut yrittäjien aamukahvit ajankohtaisine puheenvuoroineen nautitaan hyvässä seurassa neljä kertaa vuodessa. www.linnan.fi/kasvajakansainvalisty www.linnan.fi/yrittajienaamukahvit 28.3. @ Hämeenlinnan Korkeakoulukeskus TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019 Olvi Oyj 9.5., 3.10., 28.11. @ Hämeenlinnan Raatihuone 5

Hämeenlinnaan. Yrittäjiä muualtakin kuin Aulangon alueelta alkoi liittyä mukaan. l l a a i i c c e e Sp Sp AULANKO MATKAILU poistettiin pelikentältä tapahtumastrategian tieltä. Juuri, kun se oli hyppäämässä 5-portaisen suunnitelmansa viimeiselle tasolle – valtakunnallisen ja kv-myynnin käynnistämiseen ja jakeluteiden valintaan. Matkailukysynnän alamäki on lopettamisen jälkeen ollut pitkä, eikä loppua näy. Hämeenlinnan osuus koko Suomen matkailukakusta on pudonnut kahdesta prosentista alle yhteen prosenttiin. Kilpailijoidemme veturit jyskyttävät kovaa. Hotellien käyttökate on mahdollista pudota alle kannattavuuden rajan. Investointihalukkuutta hotellirakentamiseen ei ole. Kehitystä matkailuun ei lähdetä hakemaan nollasta vaan paljon syvemmältä. VERKOSTOKEHITTÄMINEN on oikeiden ammattilaisten hommaa. Pelkkä innostus ei riitä. Osaajien löytäminen on kiven takana. Kaikki palvelua myyvät on saatava mukaan kehitystyöhön. Uusiutumisen nälkä on jatkuva prosessi kysynnän kasvulle. Kehittäminen ei ole osapäivätyötä. Kun saadaan kysyntää, se luo lisätarjontaa. Kasvu kiinnostaa investoimaan. Tämä on verkostojohtamisen toiminnan ydintä. Strategiaksi pitää valikoitua sellainen toimintamalli, joka tuottaa ympäri vuoden seudulle eniten euroja. Se edellyttää toteutettavaa liiketoimintasuunnitelmaa. Scandic Aulanko pitää saada mukaan. Jos ”häät linnassa” -tyyppiset ahaa-elämykset eivät suunnitelmaan sovi, ne pitää tunnistaa ja skipata pois voimia hajottamasta. l a i c e p S HÄMEENLINNALAISET OVAT historian pyörteissä olleet keskeisillä paikoilla, kun Suomen asiat ovat vaatineet tekijänsä. Olemme olleet kehityksen kärjessä, oli sitten kyse rautatiestä, asehommista tai kouluasioista. Harvassa paikassa on olympiatuli palanut. Aulanko oli Suomen ensimmäinen matkailukeskus. Kulttuurin saralla pitää olla melkoinen paikkakunta, että pystyy esittämään läpi historian sellaisen määrän merkkihenkilöitä ja taiteilijoita kuin meillä on. Suomi-Filmin maisema on oikeasti Hämeenlinnan maisemaa. Luonto ja vesi ovat lähellä. Kartanoita piisaa. Tarjonnassa olemme kokoluokkaamme isompi. LINNAN KEHITYS HUKKASI MATKAILIJAT UUTTA MATKAILUSTRATEGIAA ”matkailun ja tapahtumien ekosysteemiä” ollaan käynnistämässä. Vetämään on valittu yrittäjien perustama Elinvoimaa Hämeeseen ry. Sen tavoitteeksi kaupungin toimesta on kirjattu olla Suomen 5:nneksi suosituin matkailukaupunki vuoteen 2021 mennessä. Jos tavoitetta katsotaan yöpymisten määränä, se tarkoittaa yli kolminkertaista lisäystä eli pomppua alle 200 000:sta yli 630 000:een yöpymiseen. Tavoite on epärealistinen. Lausumaa on pidettävä tsemppauksena. Tärkeintä on saada viipymä kasvun uralle ja eurot kotiin. HÄMEENLINNAN SEUTU on syöksykierteessä, jos katselemme tilastoja elinvoimaisuudesta ja vetovoimasta. Linnan Kehitys Oy alkoi toimintansa vuonna 2014 tehtävänään edistää Hämeenlinnan elinvoimaa ja kasvua. Haettiin uutta konseptia. Neuvoa kysyttiin hienoilta konsulttitoimistoilta. Matkailun osaajat eivät kuuluneet kuultavien joukkoon. Kikkapakkiin valikoitui matkailujärjestelmän lopettaminen. JOISSAKIN PUHEISSA on esiintynyt myyntikanavan luominen. Se varmaan pitää paikkansa. Hämeen Matkailun lakkauttamisen myötä meiltä häipyi yksi puhelinnumero, mistä matkailupalveluja saattoi kysyä ryhmille. Matkailija tuskin haluaa tulla tänne tietämättä, mitä tarjontaa on. Jakelukanavien kehittäminen on tärkeää. Soittoja on turha odottaa, jos matkailuvalttejamme ei ole tuotteistettu ainutkertaisiksi. Siinä on meidän vahvuutemme. JÄLKEENPÄIN ON jopa huvittavaa lukea tapahtumastrategian tavoitteita. Ajateltiin, että kun yhtenä päivänä vuodessa saadaan kasaan 50 000 ihmistä, se luo kasvun. Puuttumaan jäi vain loppujen 364 päivän kauppaaminen. Pistäytyjät nostettiin vierailustrategian työhevosiksi. Jopa nimenä matkailua ei koettu tarpeelliseksi. Unohdettiin perusasiat. Vain matkailijan viipymän avulla seudulle tulee rahaa. Se näkyy tilastoissa yöpymisinä. Kun syntyi arvostelua, pyydettiin näyttöihin viiden vuoden työrauha. Ammattilaiset toki näkivät, että metsään mennään ykkösluokassa. Tänään tehtyjä virheitä voi luvan kanssa arvioida. AINA VIETETÄÄN Sibeliuksen, Irwinin, Larin-Kyöstin, Edelfeltin tai Cygneuksen jotakin päivää tai muuta juhlavuotta. Aulanko Matkailu teemoitti uutuutensa esim. Suomi-Filmin ja rakensi sen ympärille tuoteperheen. Matkailijat saivat oppaiden johdolla nähdä paikat, missä mitäkin filmiä kuvattiin. Illalla syötiin ja tanssittiin elokuvien tunnelmissa. Teemasta riitti verkoston jokaiselle yrittäjälle kaluttavaa. Hyvinkää on löytänyt konseptin ja porskuttaa nosteessa (kts. tässä lehdessä Kari Järvenpään haastattelu). VAUHTISOKEUS oli päässyt sisään jo aikaisemmin. Hämeen Matkailussa osaajat olivat yksi kerrallaan lähteneet. Hankerahoitusjärjestelmä sekoitti toimivan johdon päät. Tappio oli sitä luokkaa, että se vaati reagoimaan. Samalla, kun Hämeen Matkailu Oy lopetettiin, tehtiin suuri virhe. Lopetettiin yhdessä yrittäjien ja matkailualan liiketoiminnan asiantuntijoiden kehittämä Aulanko Matkailu ry. Se oli synnytetty kaupungin avustuksella ja hankerahoituksella matkailustrategisena päätöksenä. Se toimi sillä strategialla, jota nyt tavoitellaan verkostoyrittäjien yhteistyöllä. MIKÄ PARASTA, Aulanko Matkailun toiminta ei hankerahoituksen jälkeen niellyt julkista rahaa. Kaikilla mittareilla mitattuna se hakkasi yhden ihmisen vetämällä orkesterilla Hämeen Matkailun raskaan organisaation mennen tullen. Verkostoyrittäjien voimin tuote oli saatu hiottua iskukuntoon. Yhdellä napin painalluksella uusi tuotetarjonta saatiin Helsingissä toimivien valtakunnallisten järjestöjen ostettavaksi. Järjestöt hoitivat itse tuotteen levityksen jäsenistölle. Viestintä oli kunnossa. Päivittäin saatoimme lukea valtakunnan lehdistä Aulangon kehittymisestä. Tämänkin lehden yhdessä artikkelissa JHL yhteistyösopimuksella lupasi tuoda lisää väkeä 6 VALOA TUNNELIN PÄÄSSÄ KAUPUNGIN ROOLI MATKAILUSSA KAUPUNGIN ULOSTULOA rahoituksen järjestämiseksi on kiitettävä. Sillä luodaan toiminnalle resurssi. Kaupungin päärooli on kaavoituksessa ja infran rakentamisessa. Esimerkkinä viitoitukset pitää olla kunnossa. Latujen ja lenkkipolkujen pitää lähteä hotellien pihalta ja uimarantojen olla houkuttelevia. Kaupungin on uskallettava käyttää takausinstrumenttia matkailua palveleviin kohteisiin. Kaupungin roolista yrittäjäyhteistyön veturina voi lukea Kari Järvenpään haastattelusta. NOPEIMMIN KAUPUNKI voi omilla toimillaan saada suunnitellun Verkatehtaan paviljongin rakentamisen käyntiin. Kaupungin neuvotteluprosessia pitää virtaviivaistaa. Byrokratian esteitä on madallettava. Maailmalta on tullut tietoa, että kaupungin neuvottelupöydässä istuu ”kymmenen” edustajaa eri osastoilta. Jokainen sanoo, että ”ei onnistu”. ENTINEN PÖHINÄ on saatava takaisin. Vain eurot ratkaisevat. Matkailun kasvulla on muitakin hyviä etuja. Sillä tavalla saadaan investoinnit käyntiin ja kaupungin väkiluku uuteen kasvuun. 2006 Kylpylä Aulangolle Yöpymiset vuodessa 300000 Matkailu ja Hämeen Matkailu lopetetaan 2012 Aulanko 2016 Laulufestarit, Roihu 250000 2005 200000 2003 150000 ”TEHDÄÄN YHDESSÄ” on lupaus. Kehityksen uhka ovat riitaisuudet yrittäjien kesken. Rivit saadaan helpoiten rikki, jos esim. ry:n hallituksen yrittäjät ohjaavat keskeisiä toimintoja itselleen. Yrittäjien pitää varoa, että oma rahanhankinta ei johda väärille poluille. Kyräilyä saadaan Hämeen Matkailusta tutuilla markkinointipaketeilla. Niissä eniten maksaville pyrittiin ohjaamaan eniten asiakkaita. Sellainen ei tue yhteistyötä. Riesana oli myös organisaation työntekijöiden omat suosikit. Toiminnan läpinäkyvyys on yhdessä tekemisen elinehto. Siihen pitää aidosti kiinnittää huomiota. Aulanko Matkailu ry perustettiin Aulanko Hämeenlinna, kehitysprojekti luodaan matkailu2009 Taantuma alalla 2015 Tapahtumapuisto Kantolaan Kehitys Innoparkkiin 2013 Linnan Lähde: Linnan Kehitys Oy/tilastokeskus Yöpymisten kehitys Hämeenlinnassa vuosina 2002–2018. Yöpymisten määrä on yli kymmenessä vuodessa pudonnut kolmasosan. TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019

Opiskelijat tuovat yrityksiin tuoretta näkemystä Hämeen ammattikorkeakoulun (Hamk) opiskelijoiden osaamista voisi yrityksissä hyödyntää paremminkin. Yhteistyö opiskelijan kanssa on hedelmällistä puolin ja toisin. Sari Hanka toivoo, että yrityksistä oltaisiin rohkeasti yhteydessä, jos mieleen nousee pienikin idea. – Voimme yhdessä tarkastella, mikä yrityksen kehittämiskohde olisi sellainen, jossa voisi hyödyntää opiskelijan tuoretta näkökulmaa, Hanka sanoo. Teksti ja kuva Jenni Manninen – Meillä on tarjolla paljon osaamista ja toisaalta tarvitsemme opinnäytetyön aiheita sekä lyhyempiä toimeksiantoja, sanoo Hamkin liiketalouden yksikön työelämäpalvelu- ja koulutuspäällikkö Sari Hanka. Hän on ollut mukana laatimassa tuoretta ”Yrittäjyyden pelikirjaa korkeakouluille”, jossa esitetään suositukset yrittäjyyden kasvuympäristön kehittämiseksi. Keskiössä on yrittäjämäisen asenteen istuttaminen opiskelijoihin, olivat heidän tulevaisuuden suunnitelmansa millaiset tahansa. Suosituksen ovat laatineet Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ja Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI yhteistyössä Suomen Yrittäjien kanssa. Työssä ovat olleet mukana myös opiskelijoiden edustajat. – Suositukset ovat meidän näköisemme, ja olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Suositukset ovat sen tyyppiset, että niitä voidaan helposti viedä yritysten kanssa eteenpäin. Ne on jaettu kolmeen eri osa-alueeseen: yrittäjyysasenne ja -valmiudet, uusi yrittäjyys ja uudistuva yrittäjyys, Hanka sanoo. MITÄ OPISKELIJAT VOIVAT TARJOTA? Käytännön yhteistyö yritysten kanssa on tärkeä osa opiskelua ja ratkaisee usein myös tulevaisuuden työpaikan. Opinnäytetyöt ja harjoittelupaikat poikivat toisinaan kesätyön tai jopa vakituisen työpaikan – ja näin opiskelija myös jää paikkakunnalle töihin. Hamkin opiskelijat voivat tehdä esimerkiksi kahdeksan viikkoa kestäviä toimeksiantoja, jotka tukevat yrittäjämäisen asenteen ja valmiuksien löytämistä. – Lyhyet toimeksiannot voivat olla vaikkapa kampanjoita somessa, asiakaskyselyjä tai liiketoiminnan taustoituksia, kuten kilpailija-analyyseja. Opiskelijat ovat myös hyviä kehittämään uusia tuotteita, palveluja ja tapahtumia tai edistämään myyntiä ja tunnettuutta, Hanka kertoo. Uusi yrittäjyys -osa-alueen puitteissa opiskelijoille tarjotaan koulutusta esimerkiksi yritystoiminnan harjoittelemiseen ja yritysideoiden hautomiseen. Tärkeintä on kuitenkin innostaa yrittäjyyteen ja yrittäjämäiseen asenteeseen ihan kaikkia opiskelijoita. TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019 – Opiskelijoiden joukosta nousee myös omaa yrittäjyyttä, mutta se usein vaatii hieman omaa työuraa pohjalle, Hanka sanoo. KUN OMAT RESURSSIT EIVÄT RIITÄ Uudistuva yrittäjyys -osa-alue tarjoaa yrityksille paljon mahdollisuuksia hyödyntää opiskelijoiden osaamista. – Etenkään pienyrittäjällä ei ole välttämättä aikaa ja voimia uudistaa ja kehittää yrityksen toimintaa. Opiskelijat voivat toimia kehittäjänä markkinoinnissa tai taloushallinnossa ja he puolestaan saavat näin oppia liiketoiminnan kehittämisestä. Myös opettajat ja yrittäjät oppivat, Hanka korostaa. Pienemmästä toimeksiannosta, joka sisältyy kahdeksan viikon opiskelumoduuliin, voidaan myös jatkaa saman aiheen kehittämistä opinnäytetyöhön, jolloin asiaan päästään jo hyvinkin syvälle.  Opinnäytetyöllä voidaan auttaa esimerkiksi sukupolvenvaihdosta tai liiketoiminnan uudelleen muotoilua. Hanka korostaa, että yritykset tekevät lopulta päätökset siitä, mitä toimenpiteitä toteutetaan käytännössä. Pääsääntöisesti yritykset ovat antaneet hyvää palautetta opiskelijatöistä. Lopputulos on usein parempi, jos yrittäjä ehtii myös itse hieman paneutumaan opiskelijan aiheeseen ja olemaan siinä mukana. Hamkin asiantuntija on aina ohjaamassa opiskelijan työtä. – Pitää tietenkin muistaa, että opiskelijat ovat oppimisen matkalla, Hanka korostaa. Hamkin liiketalouden yksikköön tulee vuosittain noin sata päiväopiskelijaa, mikä tarkoittaa saman verran opinnäytetyön aiheita. Moni opiskelija etsii aiheensa itse, mutta silti aiheita tarvitaan vuosittain kymmeniä. – On iso ponnistus löytää tarpeellinen ja innostava toimeksianto, johon toimeksiantaja on myös sitoutunut, Hanka sanoo. YRITTÄJÄ, olisiko sinulla ideaa opiskelijatyöhön? Ota yhteyttä! Sari Hanka, sari.hanka@hamk.fi, puh. 050 372 3544 Tiina Björkskog, tiina.bjorkskog@hamk.fi, puh. 040 769 0900 Jäsenkysely opinnäytetyönä Hamkin tradenomiopiskelija Juuso Renqvist tekee kevään aikana Hämeenlinnan Yrittäjille jäsenkyselyn, joka on osa asiakaslähtöistä palveluiden muotoilua. Yhdistyksen jäsenet pääsevät kertomaan esimer- kiksi mihin asioihin he ovat tyytyväisiä, minkälaista toimintaa pitäisi olla lisää ja mitä ei tarvita. Toivomme, että jäsenet vastaavat aktiivisesti kyselyyn, sillä se tuottaa toiminnan kehittämisestä tärkeää tietoa! Pyydä tarjous omasta hallista! Yli Yli 30 30 vuoden vuoden kokemuksella kokemuksella – – www.linnasteel.fi www.linnasteel.fi Jussi 044 590 0045 • Timo 0500 499 935 • Teräsputket • Rakenneputket • Teräslevyt • Muototeräkset • Ruostumattomat teräslevyt ja -putket • Alumiinilevyt ja -tangot • Verkkolevyt Sahaus-, leikkaus- ja kanttauspalvelut Temeko Oy Kantolankatu 11, 13110 Hämeenlinna puh. (03) 644 800 temeko@temeko.fi www.temeko.fi 7

Hämeenlinnan Yrittäjät toimii 2019  mahdollistaa, ohjaa ja toisinaan sulkee pois toimintoja, mutta paljon on tehtävissä myös ilman suurta rahallista panosta. Tule kuulemaan rahan innoittamia yrittäjätarinoita sekä tietopaketteja, joista saat konkreettisia vinkkejä yrittäjyyden tiellesi, verkostoitumaan vanhojen tuttujen kanssa ja luomaan uusia yrittäjäverkostoja. Päivitä osaamisesi ja tule tapaamaan myös Suomen Yrittäjien asiantuntijoita. Yrittäjäristeilyn juontaa bisnesantropologi, ainutlaatuinen André Noël Chaker. Mukana myös upea Paula Koivuniemi ja Gebardi, yksi Suomen suosituimmista bilebändeistä. Tule matkaan yksin, puolison, perheen, kaveriporukan tai henkilökuntasi kanssa. Ota ansaittu tauko kiireisiin ja aloita kesä rennosti merellä hyvästä seurasta nauttien. Lisätiedot: https:// me.yrittajat.fi/yrittajaristeily/ YRITTÄJIEN AAMUKAHVIT RAATIHUONEELLA JATKUVAT Seuraavien aamukahvien aiheena: Hämeenlinna uusin silmin – Haasteita ja ratkaisuja, torstaina 7.3. klo 8– 10, Raatihuoneen valtuustosali (ilmoittautuminen päättynyt). Yrittäjien aamukahvit myös torstaina 9.5. klo 8–10 Raatihuoneella. Seuraa tapahtumia: linnan.fi/tapahtumat/ KASVUA KANSAINVÄLISTYMISESTÄ Kasva ja Kansainvälisty! -tapahtuma torstaina 28.3.2019 klo 12–16, Hämeenlinnan Korkeakoulukeskus, Vankanlähde 9. Tapahtuma kokoaa seitsemättä kertaa yhteen kansainvälistymisestä ja kasvusta kiinnostuneet yritykset sekä kansainvälistymispalveluja tarjoavat toimijat. Teemana tänä vuonna ovat uudenlainen yrittäjyys, start up -yrittäjyys ja läpileikkaavana teemana kiertotalous. Päivän käynnistävät työpajat sekä rahoitusinfot ja iltapäivän seminaarissa on luvassa kiinnostavia kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyviä puheenvuoroja. Seminaarin yhteydessä jaetaan myös maakunnallinen vientipalkinto. Ratkaisutorilla voi tutustua mm. kansainvälistymispalveluja tarjoavien toimijoiden antiin. Päivän lopuksi on mahdollista verkostoitua Viiniä ja vinkkejä -tilaisuudessa. Kaikki tilaisuudet ovat maksuttomia, tervetuloa!   Katso lisätiedot ja ilmoittaudu 21.3.2019 mennessä www.linnan.fi/kasvajakansainvalisty YRITTÄJIEN VAALIVANKKURIT TORILLA Hämäläisten yrittäjäehdokkaiden vaalivankkurit pysähtyvät Hämeenlinnan torille Mikael Pentikäisen ohjastamina tiistaina 12.3. klo 10.50–12.30. Tule jututtamaan ehdokkaita ja tuomaan viestisi heille sekä Suomen Yrittäjille. Paikallisyhdistyksen edustajia on tavattavissa torilla klo 9–13. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen jututtaa yrittäjäehdokkaita Hämeenlinnan torilla 12.3 NÄKÖKULMIA JOHTAMISEEN Yritysaamu johtamisen eri näkökulmista perjantaina 5.4.2019 klo 8.30–10.30, Hamk Visamäki, auditorio C, Vankanlähde 7. Ilmoittaudu tilaisuuteen: www.lyyti.in/yrittaja0504   HYRRÄKLUBILLE TUTUSTUMAAN JA TEKEMÄÄN TUTUKSI Hyrräklubi kokoontuu jälleen torstaina 25.4. klo 17. Kokoonnumme vapaamuotoisen keskustelun merkeissä. Tule mukaan tutustumaan muihin yrittäjiin ja osallistumaan keskusteluun. SELLAISTA ELÄMÄ ON Kalenteriin kannattaa jo laittaa yrittäjien yhteinen reissu Hämeenlinnan kesäteatteriin torstaina 27.6. klo 18 (Sellaista elämä on) ja syksyn iloisesti käynnistävä Eloristeily torstaina 22.8. klo 18–22. Juha ”Junnu” Vainio  oli yksi kaikkien aikojen merkittävimmis- 8 tä suomalaisista sanoittajista. Uransa aikana hän ehti tehdä lähes 2500 sanoitusta tai sävellystä, joiden joukossa on kasapäin jokaiselle suomalaiselle tuttuja hittejä. Sellaista elämä on -musiikkinäytelmä on tarina Juha Vainiosta, henkilöstä laulujen ja tekstien takana. ILMOITA HYRRÄSSÄ! Hyrrän seuraava numero ilmestyy tiistaina 2.4.2019. Ilmoitusmyynnistä vastaa Hämeen Sanomat. Lehdet ovat luettavissa paitsi kotisivuiltamme myös näköislehtenä Hämeen Sanomien verkkosivuilla ja mobiililaitteissa. MATKAILUTOIMIJOIDEN GET TOGETHER PARTY – ILMOITTAUDU HETI! Matkailutoimija, vielä ehdit ilmoittautua Get Together Partyyn, kun teet sen heti 5.3.! Tilaisuus järjestetään 8.3.2019 klo 18– 21 Vanajanlinnassa ja paikalle on tulossa yli 40 alan toimijaa. Haluatko verkostoitua matkailuyrittäjien kanssa tai löytää yhteistyökumppanin? Kertoa omasta toiminnastasi? Ja ennen kaikkea innostua matkailun kehittämisestä? Osallistumismaksu jäsenille 29 euroa, ei-jäsenille 36 euroa. Hinta sisältää tervetulokuohuvan ja herkkubuffan. Ilmoittautuminen on sitova ja osallistumismaksu maksetaan paikan päällä. Elinvoimaa Hämeeseen yhdistyksen lisätiedot: Jutta Äijälä puh. 040 139 5775 jutta.aijala@hotmail.com PALVELUMUOTOILUKOULUTUS ILORANNASSA 19.3 järjestetään Tuotteista ruoka ja maisema palvelumuotoilun avulla -työpaja Ilorannassa Hauholla. Päivän aikana käsitellään mm. miten maisema voidaan ottaa monin tavoin huomioon yrityksen palveluissa sekä miten yhdistää kokemuksena ruoka ja maisema. Työpaja on suunnattu Kanta- ja Päijät-Hämeen maaseudun matkailu- ja palvelualan yrittäjille. Työpajan tavoitteena on, että osallistujat kasvattavat ymmärrystään maisemasta osana palvelumuotoilua, pääsevät verkostoitumaan ja tuottamaan palveluideoita, joita he voivat testata omassa liiketoiminnassaan. ProAgrian tilaisuus on maksuton. Tarkempi ohjelma ja ilmoittautuminen: etela-suomi.proagria.fi/ tapahtumat TULEVAISUUDEN TEKIJÖITÄ TAVASTIASTA! Linnan Kehitys järjestää yhdessä koulutuskuntayhtymä Tavastian kanssa rekrytilaisuuden Hämeenlinnassa nimellä Tavastia Rekry. Tapahtuma järjestetään torstaina 7.3.2019 klo 9.00–11.00. Tavastian S-rakennuksessa osoitteessa Hattelmalantie 8. Tavastia tuo paikalle opiskelijoita ja lisäksi mukana on muita työnhakijoita. YRITTÄJÄRISTEILYLLÄ PUHUTAAN RAHASTA Suomen Yrittäjien järjestämä Yrittäjäristeily uudistuneella Silja Europalla 8.–9.6.2019 sopii niin konkareille kuin uusille yrittäjillekin. Järjestyksessään kolmannella Yrittäjäristeilyllä puhutaan rahasta! Rahalla on monia ominaisuuksia – hyviä ja huonoja. Raha OSAKEYHTIÖN PERUSTAMINEN HELPOTTUU Heinäkuun alusta lähtien osakeyhtiön voi perustaa ilman 2500 euron osakepääomaa. Eduskunta hyväksyi 18. tammikuuta hallituksen esityksen, joka poistaa yksityisiltä osakeyhtiöiltä osakepääomavaatimuksen. Tähän saakka oy:n perustaminen on vaatinut vähintään 2 500 euron osakepääoman, mutta 1. heinäkuuta 2019 alkaen ei enää vaadita alkupääomaa lainkaan. Valtaosassa EU-maita osakepääomavaatimus on jo aiemmin poistettu. Oikeusministeriö perusteli muutosta ammatinharjoittamisen ja pienyritystoiminnan helpottamisella. Uudistus tukee myös hallituksen norminpurkutavoitetta. MUUTAMA TÄRPPI Top 5 -palvelut jäsenillemme • Maksuton lakineuvonta puhelimitse • Oppaat yrittäjälle • Yrittäjän liittymät, vakuutukset ja muut jäsenedut • Yrittäjäsanomat 1/2019 • Asiakirjapankki: lomakkeet yrittäjälle (Lähden Suomen Yrittäjät) Hämeenlinnan Yrittäjien uudet jäsenet 30.1.–26.2.2019 Ari Kolehmainen Consulting Muu liikkeenjohdon konsultointi Ari Kolehmainen Back AppEurope Atte Salminen Huonekalujen, mattojen ja valaisimien tukkukauppa Bulmier Unique Oy Sisustussuunnittelu Marjo Oksanen Delva Oy Muiden metallituotteiden valmistus Jarmo Kastell Dialogo Tmi/LMI Finland Muu liikkeenjohdon konsultointi Jaana Ahtonen-Huuskonen Infinitum Oy Muu liikkeenjohdon konsultointi Pasi Hakala Jyhä Oy Jyrki Häggman Elintarvike-, makeis- ym. kioskit (alle 100m2) PihaPimu Pia Muilu Muualla luokittelemattomat henkilökohtaiset palvelut Puunhoitajat Mantere & Hopeakoski Oy Metsätaloutta palveleva toiminta Jaakko Mantere Taksiliikenne Helander Taksiliikenne Mika Helander Vaateputiikki Jasmiina Oy Naisten vaatteiden vähittäiskauppa Soile Tuominen Yksittäistapaus Kiinteistönhoito Joni Suutarinen TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019

Hyrrä-klubilla jutellaan ja tutustutaan Hyrrä-klubi kokoontui helmikuun lopulla ja tällä kertaa yrittäjät tapasivat Juliuksen Olohuoneessa. Keskustelua aktivoi Linnan Kehityksen Ari Räsänen, mutta tilaisuus on hyvin vapaamuotoinen ja jokainen voi tuoda ilmoille ajatuksiaan eri aiheista. Helmikuun tapaamisessa mietittiin muun muassa sitä, miten uusia yrittäjiä voitaisiin parhaiten kannustaa alkutaipaleella. Tuore mainostoimistoyrittäjä Samu Rissanen kertoi, että suurin hyöty tulee erilaisista tapaamista ja small talkista muiden yrittäjien kanssa. Tapaamisia ja tapahtumia todettiinkin kaupungissa olevan paljon, ja niistä löydät lisää tietoa tästäkin lehdestä. Erilaisia mahdollisuuksia verkostoitumiseen tarjoaa myös esimerkiksi Crazy Town (linkroom. cafe). Pelkästään Linnan Kehitys Oy järjestää yli 50 tapaamista vuodessa. Seuraavan kerran klubia pyöritetään 25.4. klo 17. Paikka ilmoitetaan myöhemmin. Uusien yritysten määrä kasvus- Hyödynnä Suomen Yrittäjien sa kolmatta vuotta peräkkäin etäkoulutuksia Uusyrityskeskusten maksutto- yrityksen voidaan olettaa ole- aita) oli yrityksen perustaneisman yritysneuvonnan avulla perustettiin viime vuonna lähes 8 000 uutta yritystä. Hämeenlinnassa yrityksiä perustettiin viime vuonna 549 (vuonna 2017 luku oli 515). Uusien yritysten määrä kasvoi valtakunnallisesti jo kolmatta vuotta peräkkäin. Nyt kasvua oli neljä prosenttia. Vaikka perustettujen yritysten määrä kasvoi, oli uusia asiakkaita uusyrityskeskuksissa aavistuksen verran vähemmän kuin aikaisemmin. Samansuuntainen kehitys on jatkunut jo muutaman vuoden ajan. Viime vuonna perustetuista 7 771 yrityksestä yli 6 200 van toiminnassa vielä vuosien kuluttuakin. Uusyrityskeskusten neuvonnalle myönnetty ISO 9001:2015-laatusertifikaatti edellyttää, että 80 prosenttia uusyrityskeskusten kautta perustetuista yrityksistä on toiminnassa vielä viiden vuoden kuluttua perustamisesta. Vastaava luku kaikista Suomessa perustetuista yrityksistä on 50 prosenttia. Suurin osa (18 %) viime vuoden aikana yrittäjäksi ryhtyneistä oli 26–30-vuotiaita. Lähes yhtä suuri osuus (17 %) oli 31–35-vuotiaita. Kaiken kaikkiaan nuoria (alle 36-vuoti- ta puolet. Kolme prosenttia perustaneista oli yli 65-vuotiaita. Lähes kolmanneksella (32 %) yrittäjäksi ryhtyneistä oli ammattikoulututkinto ja noin viidenneksellä (19 %) ammattikorkeakoulututkinto. Pelkän kansa- tai peruskoulun käyneitä oli joukossa viisi prosenttia. Vajaa kolmannes (30 %) viime vuonna yrityksen perustaneista oli työttömiä. Useimmiten yrittäjäksi lähdettiin yksityisen työnantajan palveluksesta (35 %). Joka kymmenes yrityksen perustaneista oli opiskelijoita. Suomen Yrittäjät tarjoaa webinaareja ja verkkokoulutuksia jäsenhinnalla. Tulossa on mm. koulutus tehokkaan kokouksen ja esitysten elementeistä.  Excel-kurssilla nostat osaamisesi uudelle tasolle! Etäkurssi Excel tehokäyttöön on tulossa 7.3.2019 klo 9.30–10.45. Hinta jäsenille 85 euroa + alv (muille 170 euroa). Koulutuksesta saat kattavan paketin aineiston käsittelyyn liittyvistä työkaluista ja paljon muita aikaa säästäviä vinkkejä, joiden avulla saat varmuutta Excelin käyttöön. Koulutus sopii kaikille, joilla on Excelin perusteet hallussaan. Lisätietoa koulutuksista saat yrittajat.fi, sähköpostitse koulutus@yrittajat.fi tai puhelimitse 09 2292 2962. Koulutuksen hintaan sisältyvät varsinaisen koulutuksen lisäksi videotallenne koulutuksesta sekä koulutuksen materiaali. Tallenne ja materiaali toimitetaan kaikille ilmoittautuneille, joten vaikka et pääsisikään osallistumaan itse koulutukseen, voit tilata pelkän tallenteen ja materiaalin. Tallenne vastaa koulutusta. Etäkoulutuksiin voit osallistua tietokoneella, jossa on kaiuttimet ja verkkoyhteys. Osallistuminen on mahdollista myös älypuhelimella (lataa GoToWebinar-app puhelimesi sovelluskaupasta). Saat ilmoittautumislomakkeella kertomaasi sähköpostiosoitteeseen osallistumislinkin, jota klikkaamalla pääset mukaan koulutukseen. Hämeen Mafia on yrittäjän must-juttu! Hämeen Mafian sukukokous 23.-24.5.2019 suuntaa katseensa eteenpäin, kohti mahdollisuuksia. Kahden päivän aikana tarjoamme ohjelmaa ja puhujia valtakunnan tason hui- pulta – viihdettä unohtamatta. Sukukokouksen perinteisiin kuuluu, ettei ohjelman sisältöä tai paikkaa kerrota etukäteen – näin myös tällä kertaa. Sukuun ovat tervetulleita kaikki Hämeenlinnan seudun yritykset ja toimijat. Suku kutsuu sinut mukaan verkostoitumaan ja saamaan uusia ideoita. Lisätiedot ja ilmoittautuminen: linnan.fi/hameenmafia/ Matkailun kasvuohjelman tavoitteena on nostaa Iittala päiväretkikohteiden kärkeen Vuoden 2015 notkahduksen jälkeen perustettujen yritysten määrä on ollut koko ajan nousussa ja uusien asiakkaiden määrä hienoisessa laskussa. TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019 Aluetalouden kasvuun tähtäävässä i-laakso2030-ohjelmassa kootaan parhaillaan voimia seuraavaan vaiheeseen, jossa käynnistetään Iittalan matkailun kasvuohjelma. Matkailun kasvuohjelman lähtökohtana on, että Hä- meenlinnan Iittalalla on hyvät edellytykset kasvaa yhdeksi suosituimmista kotimaisista päiväretkikohteista. Seuraava superjuhlavuosi on päätetty pidettäväksi vuonna 2021, jolloin Iittalan lasitehdas täyttää 140 vuotta ja Kultasuklaa 30 vuotta. Yhteistä visiota työstetään parhaillaan yhteistyössä alueen yritysten ja muiden kumppanien kanssa. Iittalan matkailukylän kasvusuunnitelmista kuullaan lisää kevään aikana. Lisätietoja: linnan.fi/ilaakso2030/ 9

 oitonjaon verotuksen V pitää kannustaa yrittäjäriskiin Suomen Yrittäjät korostaa, että voitonjaon verotuksen pitää kannustaa ottamaan yrittäjäriskiä ja kasvattamaan yrityksiä. Siksi Yrittäjät esittää listaamattomien yhtiöiden voitonjaon verotukseen nettovarasidonnaisuudesta riippumatonta osinkoveromallia, joka on nykyistä selkeämpi ja yksinkertaisempi.  Yrittäjien esittämässä mallissa yhtiön ja osakkaan kokonaisveroaste säilyy 30 000 euron osinkoihin asti nykyisen huojennetun osingon tasolla eli 26 prosentissa. 30 000 euroa ylittävien osinkojen osalta kokonaisverorasitus olisi 29,6 prosenttia. – Yrittäjät ehdottaa pääomaveron progressiosta ja ansiotulo-osingoista luopumista. On erityisen tärkeää, että yrittäjän osinkoverotus on kannustava. Yrittäjät ei hyväksy kokonaisveroasteen nostoa yli 30 prosentin millään voitonjaon tasolla, koska se leikkaa liikaa kasvun kannustimia, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo. – Jotkut puolueet ovat kiristämässä yrittäjien verotusta. Tämä on vaarallista puhetta, koska se voi johtaa siihen, että entistä useampi yrittäjä jättää työllistämättä, investoimatta ja kasvattamatta yritystään. Se uhkaa leikata kansantalouden muuten- kin heikkenevää kasvua, Kuismanen varoittaa. Elinkeinoelämän järjestöt valmistelivat loppuvuodesta yhteistä voitonjaon verotuksen mallia. Yhteistä mallia ei kuitenkaan syntynyt. Yrittäjät julkisti tammikuussa oman kannustavan mallinsa. Se on mukana myös Suomen Yrittäjien Kasva Suomi -tavoiteohjelmassa. SIJOITTAJARISKIN JA YRITTÄJÄRISKIN ERO ON YMMÄRRETTÄVÄ – Verotuksessa on välttämätöntä ymmärtää sijoittajariskin ja yrittäjäriskin ero. Yrittäjän sijoitukset ovat usein yhdessä korkean riskin kohteessa, omassa yrityksessä, Kuismanen sanoo. – Yrittäjän on hyvin vaikea muuttaa yritysomistustaan nopeasti ja helposti likvidiin muotoon. Ilman yrittäjäriskin huomioimista yhteiskunnalta jää merkittävä määrä verotuloja saamatta. Jos yrittämisen kannusteet ovat huonot, kansantalouden kasvu kärsii. Kasvu syntyy vain yrittäjien ja yritysten riskinoton kautta, hän muistuttaa.  Yrittäjien ehdotus pääomatulojen progressiosta luopumisesta keven- Suomen Yrittäjät ajaa myös yksinyrittäjien asioita. Yrittäjävähennystä on arvosteltu voimakkaasti siitä, että se suosii hyvätuloisia. Verohallinnon tilastotietojen perusteella voidaan todeta, että vähennyksen saajat ovat jakautuneet kaikkiin tuloluokkiin. Verohallinnon tietojen perusteella yrittäjävähennyksestä hyötyvät tavalliset pienyrittäjät. tää myös listattujen yhtiöiden osinkojen verotusta.  – Listattujen ja listaamattomien yhtiöiden voitonjaon verotuksen täy- dellinen harmonisointi ei ole kuitenkaan perusteltua, koska aidosta yrittäjäriskistä pitää palkita, Kuismanen sanoo. – Listaamattomien yritysten omistajia ei saa myöskään laittaa maksamaan listattujen yritysten omistajien voitonjaon verotuksen keventämistä, hän lisää. Elinkeinoelämä haluaa sitoutua ilmastotavoitteisiin SE ON VANHANAIKAINEN käsitys, että elinkeinoelämä näkisi uhkana sitoutumisen EU:n ilmastotavoitteisiin. Pikemminkin tilanne on kääntynyt lyhyessä ajassa päinvastaiseksi. Ilmaston lämpenemisen hidastamisessa nähdään myös taloudellisia mahdollisuuksia. Muun muassa Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark on todennut, että hiilivuotoon ja kilpailukykyyn liittyvät riskit voidaan ratkaista, eikä niiden varjolla voida torpata kunnianhimoisen ilmastopolitiikan tavoitteita. Suomalainen elinkeinoelämä ei ole yksin ilmastolinjaustensa kanssa. Saman suuntaisesti ajattelee yhä useampi kansainvälinen yritys. Climate Leadership Coalition (CGL) on kansainvälinen yritysten muodostama yhteenliittymä, joka ajaa EU:n ilmastopolitiikan tavoitteita, ilmaston lämpenemisen kiristäminen 1,5 asteeseen nykyisestä yli kahdesta asteesta. EK on tämän järjestön jäsen. Lundmark on julkisuudessa korostanut, että ilmastotalkoissa ei ole mukana vain EK, vaan nimenomaan sen jäsenyritykset. 10 SUOMESSA ON OTETTU ilmaston lämpeneminen vakavasti. Siitä kertoo kahdeksan eduskuntapuolueen sitoutuminen tuohon samaiseen tavoitteeseen. Ainoastaan perussuomalaiset ovat jääneet tuosta ryhmästä pois. Sitä ei voi kieltää, etteikö kireä ilmastopolitiikka toisi haasteita suomalaiselle energiaintensiiviselle teollisuudelle, kuten metsä- ja metalliteollisuudelle. Taloudellisten mahdollisuuksien ikkunoita avautuu kuitenkin koko ajan lisää. Muun muassa Nesteeltä kerrotaan, että se suunnittelee täysin jätteistä tehtävän dieselin valmistusta. Tällainen polttoaine vähentää 90 prosenttia hiilidioksidipäästöistä nykyiseen dieseliin verraten. Energiateollisuudelle taas avautuu uusia mahdollisuuksia biopolttoaineiden kehittämisessä. Äänekosken tehdas on hyvä esimerkki siitä, miten selluloosan tuotanto ja energian valmistus kyetään yhdistämään. Enää ei niinkään puhuta selluloosatehtaasta, vaan yhtä paljon energian tuotannosta. Autoteollisuus on valtavassa murroksessa. Arvioidaan, että jo runsaan kymmenen vuoden kuluttua sähköautot valtaavat markkinat perinteisiltä diesel- ja bensaautoilta. Myös laivateollisuudessa puhaltavat uudet tulet. Halutaan vähemmän energiaa kuluttavia ja rikkiä päästäviä aluksia. Tällainen muutos luo runsaasti uusia mahdollisuuksia etenkin Suomen kaltaisessa maassa, jossa korkeaa teknologiaa osataan soveltaa saumattomasti teolliseen tuotantoon. Pelot siitä ovat turhia, että tiukat ilmastonormit vei- sivät kilpailukykymme ja tuotantoa siirtyy maihin, joissa päästörajoitukset ovat meitä löyhemmät. Tämä on paljolti jälkijättöistä ajattelua. Pikemminkin voi ajatella niin, ettei meillä ole varaa jättäytyä teollisuudessa vanhojen teknologioiden varaan. MAAILMAN YMPÄRILLÄ muuttuu ja meidän pitää muuttua mukana. Nekin väittämät, että nousevat taloudet kuten Kiina ja Intia eivät tee mitään päästöjen vähentämiseksi, eivät enää pidä paikkaansa. Molemmissa maissa on menossa valtavat investoinnit uusiutuvaan energiaan ja ydinvoimaan, jolla kyetään tuottamaan sähköä ilman hiilidioksidipäästöjä. Usein kuulee sanottavan, että edellä mainitut maat saastuttavat ilmaa paljon enemmän kuin Suomi. Se taas riippuu laskentatavasta. Jos päästöjä verrataan per henkilö, niin suomalaisen hiilijalanjälki on kymmenkertainen intialaiseen verraten. Toki Suomessa on pitkät etäisyydet ja kylmä talvi, mutta sittenkin. Tätä taustaa vasten on vaikea perustella, miksi meidän ei pitäisi elää tiukkojen päästönormien mukaan. Viisimiljoonaisen kansamme päästöt ovat promilleja kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä. Jos tämä olisi peruste, niin yhtä hyvin voisi ajatella, ettei kantahämäläisten tarvitse osallistua ilmastotalkoisiin, koska päästömme ovat niin pienet Eurooppaan tai ihan vaan Suomeenkin verraten. Muutokset pitääkin nähdä myös mahdollisuutena, eikä vain uhkana. Ja ilmasto on kaikille maailman ihmisille yhteinen, niin myös vastuu. TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019

Yksinyrittäjäakatemian viime vuonna aloittanut ryhmä koostui eri alojen tekijöistä. Tiiviisti verkostoitunut ryhmä tapaa toisiaan myös koulutuksen ulkopuolella. Yksinyrittäjälle verkostoja ja vertaistukea Suomen Yrittäjäopiston yrittäjä­yhdistyksen kanssa yhteistyössä toteutettu yksinyrittäjä­akatemia mahdollistaa verkostoitumisen ja opiskelun samassa paketissa. Seuraava koulutus starttaa Hämeenlinnassa huhtikuussa. Teksti Jenni Manninen Kuva SYO Yksinyrittäjäakatemia sopii käytännönläheistä valmennusta ja ajankohtaista tietoa sekä uusia verkostoja hakeville yrittäjille, jotka haluavat samalla suorittaa yrittäjien ammattitutkinnon. Reilun vuoden yrittäjänä toiminut Elina Lintula osallistui koulutukseen, koska halusi lähteä kehittämään yritystoimintaansa oikeaan suuntaan heti alkutaipaleelta. Lintulan yritys El DesignMedia tuottaa muun muassa tapahtumia ja graafista suunnittelua. – Ajattelin koulutuksesta aluksi vain, että miksipäs ei. Sain siitä lopulta paljon enemmän kuin osasin odottaakaan ja koin sen erittäin loistavaksi. Luulin tietäväni jo paljon, mutta kyllä tämä pisti ajattelemaan yrityksen toimintaa hyvin monelta eri kantilta ja syvällisemmin, hän kertoo. SPARRAUSTA YRITTÄJÄLTÄ TOISELLE Opintoihin kuuluu mm. johtamista, markkinointia, myyntiä, tuotteistamista ja talouden hallintaa. Opinnot koostuvat lähipäivistä, verkko-opinnoista ja ohjauksesta. Yksinyrittäjäakatemiassa lähipäivien lisäksi on mahdollisuus osallistua erilaisiin yrittäjille järjestettäviin teematapahtumiin. – Meille rakentui todella hyvä verkosto, ja olemme tavanneet opintojen ulkopuolellakin. Olemme potkineet toisiamme eteenpäin ja saaneet uusia ideoita. Olen saanut ryhmästä sekä yhteistyökumppaneita että asiakkaita, Lintula kertoo. Valmennus on rakennettu yrittäjien tarpeita kuunnellen ja käytännönläheisesti toteuttaen. Tavoitteena on, että jokainen saa rakennuspalikoita yrittäjän taipaleelleen, ajankohtaista tietoa ja oppia sekä vertaistukea yrittäjäkollegoiltaan. – Oma aktiivisuus vaikuttaa paljon siihen, Kesätyösetelit ovat taas jaossa Kesätyöseteli on kaupungin maksama tuki työnantajalle, joka palkkaa kesätyöhön vuosina 1995–2004 syntyneen hämeenlinnalaisen nuoren 1.5.– 30.8.2019 välisenä aikana. Työpäiviä on tänä ajanjaksona oltava vähintään kolme viikkoa. Seteli on henkilökohtainen.  Nuorelle käteen jäävän nettopalkan on oltava vähintään 500 euroa. Kesätyösetelin saadakseen nuori etsii itse työnantajan ja täyttää hänen kanssaan hakulomakkeen. Työllistävä yritys voi sijaita missä tahansa Suomessa. Kesätyöseteleitä jaetaan 280 kpl.  Nuori voi hakea hakulomakkeen Ohjaamosta (Turuntie 4) ma–to klo 9–15. Ohjaamo palvelee kesätyöseteliasioissa poikkeuksellisesti myös 20.3., 17.4. ja 15.5. klo 18 asti. Hakulomakkeita saa myös pitäjien palvelupisteistä aukioloaikojen mukaan tai sen voi tulostaa netistä. Lisätietoja: www.hameenlinna.fi/tyoseteli/   TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019 kuinka paljon kukin saa irti koulutuksesta. Mitä enemmän osallistut ja jaat omia kokemuksia sekä otat vastaan muiden ideoita ja ajatuksia, sitä enemmän varmasti omaan yritystoimintaan saa opinnoista irti, Lintula korostaa. Yksinyrittäjäakatemia starttaa Hämeenlinnassa 24.4. Lähde mukaan! www.syo.fi MUUTAMA TÄRPPI Yksinyrittäjäakatemia on Uudenmaan Yrittäjien konseptoima koulutusohjelma, joka on suunnattu yksinyrittäjille. Akatemiaa toteuttavat alueellisesti paikalliset yrittäjäyhdistykset tai yrittäjäjärjestö yhteistyössä alueen koulutuksen järjestäjän kanssa. Hämeenlinnassa koulutuskumppanina toimii Suomen Yrittäjäopisto. SEURAAVA NUMERO TI 2.4. Seuraava Hyrrä ilmestyy tiistaina 2.4. Hyrrä ja sen ilmoitukset on luettavissa myös kotisivultamme www.yrittajat.fi/hameenlinna sekä näköislehtenä Hämeen Sanomien verkkosivuilla www.hameensanomat.fi. Ilmoitusmyynti, ilmoitusvaraukset Hämeen Sanomien mediamyynti Puh. (03) 61 511 ilmoitukset@hameensanomat.fi etunimi.sukunimi@hameensanomat.fi 11

valinneet suosikkinsa. Ammattilaiset ovat valinneet suosikkinsa.37 784 € Transpor + -hinta alkaen ter PRO ny t ste-etusi + PRO varu + -hinta alkaen O PR r te or Transp Ammattilaiset ovat valinneet suosikkinsa. Transp 4 60 0 € 37 784 € 4 60 0 € ste-etus + PRO varu i ny t LUOTETTAVAA JA MONIPUOLISTA MUUTTOPALVELUA + -hinta alkaen or ter PRO 37 784 € 4 60 0 € ste-etus + PRO varu i ny t Ammattilaiset ovat valinneet suosikkinsa. Transporte – laadukkaasti tarpeidenne mukaan tehtynä! + inta alkaen r PRO -h 37 784 € 4 600 € ste-etus + PRO varu  kotimuutot  yritysmuutot  varastointipalvelut  muuttosiivoukset muuttotarvikkeet sekä  pienet pintaremontit i nyt Volkswagen Transporter on Suomen ostetuin pakettiauto 2018.* Volkswagen Transporter on Suomen Ykkössijan kunniaksi saat kattavat PRO+-varusteet etuhintaan. ostetuin pakettiauto 2018.* Volkswagen Transporter on Suomen ostetuin pakettiauto 2018.* Kattava PRO+-varustelu sisältää mm. Ykkössijan kunniaksi kattavat PRO+-varusteet etuhintaan. Ykkössijan kunniaksi saatsaat kattavat PRO+-varusteet etuhintaan. • Nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä • Led-ajovalot ++ PRO -varustelu sisältää mm. Kattava PROpuskurit, -varustelu sisältää mm. • Monitoiminäyttö MFD+ •Kattava Korinväriset peilinkotelot ovenkahvat Led-ajovalot •• ja Led-ajovalot Korinväriset puskurit, Automaattitoimiset ajovalot •• Korinväriset puskurit,peilinkotelot peilinkotelot ja ovenkahvat • ja Sadetunnistin ovenkahvat Automaattitoimiset ajovalot ••• Automaattitoimiset Coming/leaving home -toiminto ajovalot • Sadetunnistin Paras kuljettaa • Coming/leaving home varmasti. -toiminto •Sadetunnistin Lisälämmittimen kaukosäädin •• Nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä home -toiminto •Coming/leaving Kyynärtuet kuljettajan istuimessa •• Monitoiminäyttö MFD+ monitoimiohjauspyörä •Nahkaverhoiltu Pysäköintitutka takana •• Lisälämmittimen kaukosäädin • Monitoiminäyttö MFD+ • Kyynärtuet kuljettajan istuimessa • Pysäköintitutka takana Paras kuljettaa varmasti. Huolenpitosopimus Paras kuljettaa varmasti. • Lisälämmittimen kaukosäädin • Kyynärtuet kuljettajan istuimessa • Pysäköintitutka takana Huolenpitosopimus Transporter PRO+ alk. 37 €/kk Ota yhteyttä – annamme mielellämme tarjouksemme! Transporter Pitkä 2,0 TDI 84 kW 3000 kg PRO+ alk. 37 784 € (sis. alv), hinta CO2-päästöllä 162 g/km. Yhdistetty EU-kulutus 6,2 l/100 km. Hinta sisältää toimituskulut 600 €. Kuvan auto erikoisvarustein. CarePort-huolenpitosopimus Transporter PRO+ alkaen 37 €/kk, esimerkkihinta ajosuoritteella 15 tkm/vuosi, sopimusaika 36 kk/45 tkm. *Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Pakettiautojen ensirekisteröinnit 1-12/2018. Tietojen tekninen toimitus: Bisnode Marketing Oy, PL 136, 00521 Helsinki. Transporter PRO+ alk. 37 €/kk Huolenpitosopimus Transporter PRO+ alk. 37 €/kk Transporter 2,0 TDI kW 84 3000 kg 3000 PRO+ alk. 784 €alk. (sis. 37 alv),784 hinta€CO2-päästöllä 162 g/km. Yhdistetty EU-kulutus 6,2 l/100 km. Katuosoite Pitkä 00,Pitkä Kaupunki, vaihde 00-000 000 Transporter 2,084TDI kW kg37 PRO+ (sis. alv), hinta CO2-päästöllä 162 g/km. Yhdistetty Hinta sisältää ma-pe toimituskulut Kuvan auto erikoisvarustein. CarePort-huolenpitosopimus Transporter PRO+ alkaen 37 €/kk, esimerkkiAutomyynti: 0-00, 600 la 00-00 EU-kulutus 6,2 l/100 km.€.Hinta sisältää toimituskulut 600 €. Kuvan auto erikoisvarustein. CarePort-huolenhinta ajosuoritteella 15 tkm/vuosi, sopimusaika 36 kk/45 tkm. *Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Pakettiautojen ensirekisteröinnit www.autoliike.fi Transporter Pitkä 2,0 TDI 84 kW 3000 kg PRO+ alk. 37 784 € (sis. alv), hinta CO2-päästöllä 162 g/km. Yhdistetty EU-kulutus 6,2 l/100 km. pitosopimus Transporter PRO+ alkaenMarketing 37 €/kk,Oy,esimerkki-hinta ajosuoritteella 15 tkm/vuosi, sopimusaika 36 1-12/2018. tekninen PL 136, 00521 Helsinki. Hinta sisältääTietojen toimituskulut 600toimitus: €. Kuvan Bisnode auto erikoisvarustein. CarePort-huolenpitosopimus Transporter PRO+ alkaen 37 €/kk, esimerkkikk/45 tkm. *Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Pakettiautojen ensirekisteröinnit 1-12/2018. Tietojen hinta ajosuoritteella 15 tkm/vuosi, sopimusaika 36 kk/45 tkm. *Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Pakettiautojen ensirekisteröinnit tekninen toimitus: Bisnode Marketing Oy, PL Oy, 136, 00521 Helsinki. 1-12/2018. Tietojen tekninen toimitus: Bisnode Marketing PL 136, 00521 Helsinki. Autoliike Oy Autoliike Oy Katuosoite 00, Kaupunki, Autoliike Oyvaihde 00-000 000 Automyynti: ma-pe 0-00, la 00-00 Katuosoite 00, Kaupunki, vaihde 00-000 000 www.autoliike.fi Automyynti: ma-pe 0-00, la 00-00 www.autoliike.fi Autotalo Laakkonen Oy Tampereentie 169, Hämeenlinna Volkswagen Hyötyautot 010 309 2760 Aukioloajat: ma-pe 9-18, la 10-15 Puheluhinnat 010 –yritysnumeroon: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti (sis. alv. 24 %) 050-368 6893 (Marko Peltoniemi) myynti@laatumuutot.fi • www.laatumuutot.fi Facebook®/Hämeen Laatumuutot Oy HÄMEEN LAATUMUUTOT Tehdään yhdessä asiat helpoksi. Olemme nelikymppinen paikallinen yritys, jonka henkilöstöllä on yli 450 vuoden ammattikokemus! Väriä kevääseen Brother monitoimilaitteilla DCP L3550CDW PTE 550WSP Brother Erittäin hiljaista väritulostamista (47 dp) Brother LED-tekniikalla vaikka työpöydälle. DCP J1100DW DCP-L3550CDW MFC L8690CDWLED sis. alv sis. alv Nopeaa värilasertulostamista 334Chromecast! € alv 24 % toimistoon. Tukee monipuolisesti ja kaupanpäälle 329€ 269,35 € alv 0 % - pakkauksessa mukana 6000s. (musta)* ja 5000s. (värilliset)* -mustekasetit * ISO/IEC 24711 -standardin mukaisesti laskettuna - Tulostaa, kopioi ja skannaa - Langaton verkkoliitäntä, mobiili/pilvi -yhteensopiva - 6,8 cm LCD-kosketusnäyttö - 3 vuoden takuu Tarjoukset voimassa 29.3. asti 12 334€ pilvi- ja mobiilitulostamista. - Erittäin hiljainen, alle 47 dB - tulostus - Tulostaa, kopioi ja skannaa alv 24 % - Automaattinen 2-puolinen tulostus 386,29 € alv 0 % - Langaton ja kiinteä HUOM!verkkoliitäntä, 14.12. mennessä L8690-laitteen ostanei- 3 vuoden takuu PS4/500GB-pelikonsoli! den kesken arvotaan Olemme+ 4nelikymppinen paikallinen nauhaa bundle! yritys, jonka henkilöstöllä on yli 450 159 € alv 24 % vuoden ammattikokemus! 128,23 € alv 0 % 479 € Poltinahontie 11, 13130 Hämeenlinna. Puh. 075 754 1500 Poltinahontie 11, 13130 Hämeenlinna. Puh. 075 754 1500 Tehtaankatu 11, 11710 Riihimäki. Puh. 075 754 1500 Tehtaankatu 11, 11710 Riihimäki. Puh. 075 754 1500 TIISTAINA 5. MAALISKUUTA 2019