TULEVAISUUDEN TULEVAISUUDEN YRITYS YRITYS WestPro VÄRE Älykkäitä energiaratkaisuja kaiken kokoisille yrityksille 6 MAINOSLIITE MAINOSLIITE on erottunut edukseen rakennusalan massasta jo 20 vuotta 10 Ikano Bank Laitteen omistamisesta kohti kiertotaloutta 20 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 1

Edelläkävijä myös ekologiassa TULEVAISUUDEN YRITYS REFILLO mat ® Ympäristöystävällinen, uudelleentäytettävä spraypullo VÄHENNÄ JÄTETTÄ, SÄÄSTÄ RAHAA JA LUONTOA. KUN PULLO ON TYHJÄ, POISHEITON SIJASTA SE TÄYTETÄÄN UUDELLEEN. 2 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS Tässä lehdessä Nivos luo energia-alan tulevaisuutta............................................................................ 3 Logonet: Työvaatteita muovipulloista.......................................................................... 4 Moilas: Erikoistu ja nosta rimaa.................................................................................... 5 Väreen energiapalvelut säästävät kukkaroa ja luontoa........................................... 6 Ecorum: Alan läpikotaisin tunteva perheyritys tarjoaa henkilökohtaista toimitilojen neuvonantopalvelua.................................................................................... 8 Nivos luo energiaalan tulevaisuutta Monialayhtiö Nivoksesta on tullut muutamassa vuodessa yksi innovatiivisimmista ja rohkeimmista energia-alan toimijoista. Nivos rakentaa tulevaisuuden ratkaisuja, jotka hillitsevät ilmastonmuutosta ja edistävät kiertotaloutta. Freebo tekee aurinkovoimasta helppoa Suomessa ja Ruotsissa.......................... 9 Westpro on erottunut edukseen rakennusalan massasta jo 20 vuotta...........10 CWT: Liikematkustuksen keskiössä on nyt työntekijä.............................................12 Airpro investoi miljoonia sähköiseen kalustoon......................................................13 JAMK IT-Instituutti: Terveydenhuollon kyberturvallisuuden tason nosto saavutetaan harjoittelemalla.............................................................................14 Combitech: Pääseekö hakkeri sisään – penetraatiotestaus paljastaa IT-ympäristön heikkoudet...............................................................................................15 Jyväskylän Yritystehdas rakentaa uusia suomalaisia menestystarinoita......16 Pfizer haluaa parhaan lääkehoidon suomalaisille ja houkuttelee investointeja Suomeen....................................................................................................17 Autamme asiakkaitamme tekemään vastuullisia tekoja. Esimerkiksi teollisuuden puolella vähemmän ympäristöä kuormittavat ratkaisut tehdään innovaatioiden ja yhteistyön myötä, kertoo Nivos Oy:n toimitusjohtaja Esa Muukka. Basware: Tulevaisuuden kilpailukykyinen yritys vaatii kattavan tiedon pohjalta tehtyjä hyviä liiketoimintapäätöksiä.............................................................18 Neele-Vat Logistics: Palveleva logistiikkakumppani auttaa yritystäsi menestymään....................................................................................................................19 Ikano Bank: Laitteen omistamisesta kohti kiertotaloutta....................................20 Kokkola LCC: Pinnoittamalla uutta ehommaksi – bonuksena mainehyöty.....21 Ideal Product Data: Closed-Loop Manufacturing – yksilöllisen tuotannon kriittinen menestystekijä............................................................................22 LAMK: Tuhkan hyötykäytöllä edistetään kiertotaloutta.........................................23 Suomen Keräystuote: Paperia tarvitaan yhä kiertoon........................................24 EcoPulp Finland: Ympäristöystävällinen kuitumateriaali haastaa muovipakkaukset..............................................................................................................25 Fundu tukee yritysten kasvua vastuullisesti..............................................................26 PÄÄTOIMITTAJA Olli Maila olli.maila@gsdnordic.com 040 7761 742 YRITYSYHTEISTYÖT Anssi Pähtilä anssi.pahtila@gsdnordic.com 050 3114 720 PROJEKTIPÄÄLLIKÖT Arto Parppei Hans Vuolab Janne Peltomäki Juuso Hokkanen Lauri Taattola MAINOSLIITE Pasi Anttila Päivi Pulkkinen TOIMITTAJAT Aurinna Weisman Jarmo Seppälä Kai Lintinen Laura Sulkava Lauri Tuomi-Nikula Sami Turunen Suvi Huttunen Tuomas Lehtonen KUVAAJAT Aki Paavola Aleksi Friman Kai Lintinen Markku Pajunen Mikko Kuparinen Sami Turunen JULKAISIJA GSD Nordic Oy Rovakatu 9, 96100 ROVANIEMI www.gsdnordic.com ”EMME OLE PERINTEINEN vesi- ja energiayhtiö, vaan aito edelläkävijä”, painottaa Nivoksen toimitusjohtaja Esa Muukka, joka on luotsannut yhtiötä jo 12 vuotta. Nivos on viime vuosina kehittänyt lukuisia älyteknologiaa hyödyntäviä innovaatioita, jotka myös edistävät kiertotaloutta ja globaaleja päästötavoitteita. Yhtiöllä on muun muassa Suomen älykkäin sähköverkko ja se on palkittu datakeskuksen lämmönkierrättämisestä kaukolämpöverkkoon. ”Me Nivoksella viemme energia-alaa etunojassa eteenpäin. Viime vuosina olemme kehittäneet esimerkiksi luomubiokaasun tuotantoa nurmesta, sähköverkon automaatiota ja sensoritekniikkaa sekä hajautettuja energiaratkaisuja”, Muukka listaa. Monialayhtiö Nivoksen liiketoiminta kattaa tavallisten energiayhtiön palvelujen lisäksi erilaiset energiaratkaisut sekä vesilaitos- ja laajakaistaliiketoimintaa. Muukan mukaan yhtiön kasvu on saavutettu kovalla työllä, mutta myös rohkeudella ja avoimuudella. ”Olemme katsoneet tulevaisuuteen, panostaneet liiketoiminnan laajentamiseen ja ottaneet riskejä. Totuttujen toimintatapojen sijasta pyrimme aina pohtimaan: mitä seuraavaksi?” Uudellamaalla palvelevan yhtiön nimi vaihtui Mäntsälän Sähköstä Nivos Oy:ksi vuonna 2016. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3

TULEVAISUUDEN YRITYS TULEVAISUUDEN YRITYS Työvaatteita muovipulloista Logonet Oy käyttää työvaatteissa materiaaleja, jotka on valmistettu maalta ja merestä kerätyistä muovipulloista. YRITYKSET VOIVAT kierrätyskankaisiin siirtymällä tehdä erittäin merkittävän ympäristöteon. Logonetin prosessin ainutlaatuisuus on, että kierrätyskankaiden valmistukseen käyttämät PET-pullot kerätään suoraan pois luonnosta. ”Olemme dokumentoineet koko keräilyketjun yhdessä kumppaniemme kanssa. Noin kolmannes muovipulloista kerätään merestä, loput maalta”, toimitusjohtaja Lauri Hulkko sanoo. Määrät ovat merkittäviä. 1000 kappaleen erään kevyitä high visibility T-paitoja käytetään lähes 10 000 muovipulloa. Tällöin kankaan valmistuksessa käytettävästä polyesteristä 100% on korvattu luonnosta kerätyillä PET-pulloilla. Lisäksi prosessi säästää tuhannen t-paidan esimerkissä yli 9 360 litraa vettä ja kuluttaa yli 10  000 megajoulea vähemmän energiaa kuin tavanomainen prosessi. Hiilidioksidipäästötkin jäävät 731 kiloa pienemmiksi neitseelliseen polyesteriin verrattuna. Kankaasta ei käsituntumalla pysty sanomaan, onko sen valmistuksessa käytetty tavanomaisen polyesterin sijaan PET-pulloja. Ominaisuuksiltaan kankaat eivät juuri eroa toisistaan. ASIAKKAAN VALINTA Materiaalivalinnan lisäksi Logonet pienentää työvaatteiden ympäristöjalanjälkeä käyttämällä kierrätysmateriaaleista valmistettuja pakkauksia, välttämällä pakkaamisessa muovia ja kuljettamalla tuotteet merirahtina. Bangladeshissa sijaitsevalla tehtaalla toimiston sähkö tuotetaan aurinkopaneeleilla. PET-pulloista valmistettu kangas maksaa hiukan tavanomaista enemmän. Siksi asiakas päättää, kumman vaihtoehdon valitsee. Lisähinta on keskimäärin noin kaksi euroa t-paitaa kohden. Työvaateliiketoiminnasta vastaavan Helena 4 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Löfhjelmin mukaan asiakkaat ovat ottaneet ekologisen vaihtoehdon vastaan myönteisesti. ”Vaatteiden ohella toimitamme asiakkaille laskelmat siitä, kuinka paljon he valinnallaan vähentävät omaa ympäristökuormitustaan”, Löfhjelm sanoo. Asiakas voi tehdä alustavia laskelmia myös logonetworkwear.com sivustolla. VASTUULLISESTI VALMISTETTU Design: Kun työasut ilmentävät myönteisesti brändiä, sen huomaavat myös asiakkaat. Työvaatteisiin pukeutunut työntekijä voi varsin usein olla asiakkaan ensikosketus brändiin. Toiminnallisuus: Logonetin työvaatteet on suunniteltu vastaamaan asiakkaan ja käyttäjän erikoisvaatimuksia. Kun toiminnallisuus ja käyttömukavuus yhdistyvät, ihminen viihtyy työvaatteissaan. Yhtiö valmistaa työvaatteet pääosin omalla tehtaalla Bangladeshissa. Sen, kuten Logonetin alihankkijoidenkin toiminta on auditoitu BSCIyritysvastuujärjestelmän mukaisesti. ”Suomalainen johto viettää Bangladeshin tehtaalla useita päiviä kuukaudessa, joten voimme myös itse varmistaa, että työolosuhteet ovat kunnossa. Kiinassa paikallinen henkilöstömme tarkistaa työolosuhteet samalla, kun he varmistavat tuotelaadun käynnissä olevien tuotantojen aikana”, Hulkko sanoo. Ympäristövaikutus: YKSILÖLLISET MALLISTOT Luonnosta kerätyt pullot: 19 378 pulloa Logonetilla ei ole valmiita työvaatemallistoja, vaan se suunnittelee mallistot asiakkailleen yksilöllisesti. Sen seurauksena tilausmäärien pitää olla riittävän suuria, vähintään tuhatkunta vaatetta kerrallaan. Asiakkaina ovat isot yritykset ja jälleenmyyjät. Työvaatteen tärkein tehtävä on suojata käyttäjäänsä. Sen pitää täyttää kansainvälisin ja kansallisin standardein säädellyt vaatimukset. Tehtävästä riippuen työvaatteen pitää olla esimerkiksi hyvin näkyvä tai sen pitää suojata työntekijää tulelta tai kuumilta roiskeilta. ”Oikein suunniteltu ja toteutettu työvaate vastaa käyttäjän tarpeita, helpottaa työntekoa sekä on mukava ja käytännöllinen. Laadukas työvaate myös kestää käytössä pitkään”, vaatesuunnittelija Maarit Rämö summaa. u Säästetty energia: 17 362 megajoulea Ympäristö: Laadukkaasti tehdyt vaatteet kestävät pitkään, mikä itsessään on jo ympäristöystävällistä. Kierrätysmateriaaleja käyttämällä säästyy raaka-aineita ja energiaa ja samalla luonnon muovikuormitus pienenee. Esimerkkilaskelma, 1 000 työhousua Säästetty vesi: 16 122 litraa Vähemmän hiilidioksidipäästöjä: 1 292 kiloa Vertailussa käytetty: 65% polyesteri / 35% puuvilla, 265g/m2 korvattu 65% R-PET / 35% puuvilla, 265g/m2 Logonet Oy Perustettu: 1992 Liikevaihto Suomessa: 8,1 M (2019 ennuste) Logonet ryhmän liikevaihto noin 25 M euroa Työntekijoitä Suomessa: 14 Työtekijöitä yhteensä: n 600 MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS Moilas Gluten-Free rakensi gluteenitonta markkinaa. Nyt Moilas Free From on uuden trendin aallonharjalla. ”Jo yli kolmannes meidän liikevaihdostamme tulee gluteenittomien leivonnaispakasteiden viennistä”, Moilas Oy:n Marko Hammar sanoo. Perheyhtiön vientiresepti: ERIKOISTU JA NOSTA RIMAA Mainio vientituote on vasta hyvä alku. Tärkeintä on hioa yritys vientikuntoon. Tällä strategialla menestystä leipoo perheyhtiö Moilas. MAINOSLIITE L eipää on leivottu vuosituhansia – gluteenitonta vasta vuosikymmeniä. Tavallisena leipomona vuonna 1955 aloittanut Moilas huomasi gluteenittoman markkinan mahdollisuudet 80-luvun puolivälissä ja kehitti itsestään gluteenittoman leivonnan erikoisosaajan. Nyt kysyntä vain kasvaa. ”Erilaiset ruoka-aineisiin liittyvät allergiat ja yliherkkyydet ovat yleistyneet ja diagnosointi on tehostunut. Lisäksi yhä useampi hakee ruoasta kokonaisvaltaista hyvinvointia, mikä on luonut uuden Free From -markkinan”, kaupallinen johtaja Marko Hammar sanoo. TÄRKEÄT AUDITOINNIT Moilas on saanut arjen suoritteet rullaamaan kansainväliseen malliin tilaus-toimitusjärjestelmää myöten. Tuoteturvallisuutta sekä vastuullisuutta mittaavat kansainväliset sertifioinnit. Moilas-laadusta kertovat mm. palmuöljysertifiointi, kansainvälinen FSSC 22  000 ISO -sertifiointi sekä monet ulkomaisten kumppaneiden asiakasauditoinnit. ”Jatkuva, kuluttajia kuunteleva tuotekehitys, vahva panostus tuotekehitykseen ja alati oppiva organisaatio. Nämä kolme asiaa ovat keskeisiä syitä pitkäjänteiseen menestykseen”, Hammar kertoo. SYDÄMELTÄÄN PERHEYHTIÖ Pieksämäellä sijaitsevien modernien Moilasleipomoiden tehokkuus on hiottu huippuunsa. Omistajaperheen sydämenasiana onkin säilyttää osaaminen ja työ kotiseudulla. Moilas on saman perheen omistuksessa jo kolmannessa polvessa. Jotta Moilas säilyisi lämminhenkisenä pieksämäkeläisyrityksenä kauas tulevaisuuteen, sen on oltava mentaliteetiltaan kansallinen ja eurooppalainen. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5

TULEVAISUUDEN YRITYS Väreen energiapalvelut säästävät kukkaroa ja luontoa Väre Oy on valtakunnallinen energiapalveluyhtiö, jolla on alansa laajin palvelukokonaisuus ja sähkömarkkinoiden perusteellinen ja pitkäaikainen tuntemus. Asiakas hyötyy monista tulevaisuuden ratkaisuista jo nyt esimerkiksi aiempaa pienempänä sähkölaskuna ja hiilidioksidipäästöjen vähenemisenä. Väreen ajatuksena on myydä asiakkailleen mahdollisimman vähän sähköä. ”Viime vuonna yritysasiakkaamme vähensivät sähkönhankintakustannuksiaan yhteensä 21,1 miljoonaa euroa ja CO2-päästöjä noin 300 tonnin verran”, summaa Väreen myyntijohtaja Tommi Riikonen. KUVA: Kari Vesterinen 6 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS Väre Oy • perustettu kesäkuussa 2018 • perustajina Savon Voima Oyj, Jyväskylän Energia Oy, Kuopion Energia Oy ja Lappeenrannan Energia Oy • Suomen 4. suurin energiayhtiö • työllistää 37 energia-alan vahvaa ammattilaista • yli 250 000 asiakasta eri puolella Suomea • Väre tarjoaa sähköä sekä vastuullisia energiapalveluja yrityksille, yhteisöille, taloyhtiöille, julkiselle sektorille sekä kuluttajille. V äre ottaa tosissaan ilmastomuutosten uhkat ja tarjoaa ekologisia ratkaisuja eli vihreää sähköenergiaa ja ympäristöystävällisiä energiatehokkuuspalveluja. Tämä merkitsee siis asiakkaan kannalta aiempaa pienempää, mutta entistä tarkoituksenmukaisempaa sähkönkulusta ja siten myös pienempiä sähkölaskuja. Väreen ajatuksena onkin myydä asiakkailleen mahdollisimman vähän sähköä. PÄÄSTÖT JA KULUT KURIIN, ASIAKKAIDEN VASTUULLISUUS ESILLE ”Meillä on kattava kokonaistarjoama, joilla asiakkaidemme energiakustannuksia ja hiilidioksidipäästöjä voidaan merkittävästi vähentää. Väreen muodostaneiden yhtiöiden yritysasiakkaat vähensivät sähkönhankintakustannuksiaan jo viime vuonna yhteensä 21,1 miljoonaa euroa ja hiilidioksidipäästöjään noin 300 tonnin verran”, Väreen myyntijohtaja Tommi Riikonen esittelee. MAINOSLIITE Riikosen mukaan tämä onnistui luotettavien sähköenergian salkunhallintapalveluiden, kysyntäjouston ja aurinkosähkön hyödyntämisen avulla. Lisäksi hiilidioksidipäästöissä huomioitiin Väreen asiakkaiden sähköautoilu. Erityisesti yritykset tai yhteisöt, joiden toiminta sallii tuotannon ja sähkönkulutuksen säätämisen tarpeen mukaan, voivat osallistua kysyntäjoustoon. Sähkönkulutuksen ohjaamisesta ja varallaolosta maksetaan asiakkaalle korvaus. Väre tarjoaa yrityksille nopean ja riskittömän väylän osallistua kysyntäjoustomarkkinoille ja kartoittaa maksutta yrityksen säästö- ja tuottomahdollisuudet. Myös pienyrityksille on olemassa oma soveltuva sähkönmyyntituote, johon liittyy asiantunteva salkunhallintapalvelu. Näin pientenkin yritysten sähkönhankintaa voidaan tehostaa ja kustannuksia pienentää. Tavoitteena on mahdollisimman tasainen sähkön hinta. ”Me autamme asiakasyrityksiämme myös brändäämisessä eli yritysten omien ekologisten ratkaisujensa oikeanlaisessa esilletuomisessa. Suurilla yrityksillä on hyvät voimavarat viestiä ekologisista toimistaan, mutta me voimme avustaa myös pk-asiakkaitamme tuomaan vihreyttään ja vastuullisuuttaan esille nykyistä paremmin.” SÄHKÖN OSTO OIKEAAN AIKAAN SUOJAA ISOILTA HINTAHEILAHTELUILTA Sähkön markkinahinta on ollut jo pitkään nousussa ja hinnan kehitys on herättänyt myös osan asiakkaista. Kun sähkön verollinen hinta on voinut asiakkaalle olla vielä pari vuotta sitten jopa alle neljä senttiä, se voikin nyt uudessa sopimustilanteessa nousta kerralla jopa 5,5 senttiin kilowattitunnilta. Tähän voidaan kuitenkin varautua. ”Ostamme sähköä koko ajan esimerkiksi kolmen vuoden aikajänteellä, jolloin asiakkaan sähkönhankinnan hintaheilahtelut voidaan välttää. Tavoitteenamme on suojata asiakkaan sähkön hinta nousuriskeiltä sekä arvioida edullisimmat ostojen ajankohdat niin hyvin kuin mahdollista. Näin voidaan mahdollistaa asiakkaalle vakaa ja edullinen sähkön hinta pitkällä aikavälillä”, Riikonen kertoo. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

TULEVAISUUDEN YRITYS ”Me olemme henkilökohtaisesti mukana asiakkaamme matkalla ideoimassa ja toteuttamassa heidän tarpeidensa mukaisia ratkaisuja.” Alan läpikotaisin tunteva perheyritys tarjoaa henkilökohtaista toimitilojen neuvonantopalvelua Sijainti ja toimitilojen muu houkuttelevuus ovat olennaisia asioita yrityskulttuuria, liiketoiminnan kasvun edellytyksiä ja imagoa rakennettaessa. ”YRITYKSISSÄ OLISI HYVÄ POHTIA kriittisesti sitä, kannattaako tilat omistaa vai vuokrata ja palvelevatko ne parhaalla tavalla yrityksen liiketoiminnan tarpeita. Hyvin mietityillä toimitiloilla yritykset voivat osoittaa kilpailukykyään ja houkuttelevuuttaan niin asiakkaille kuin halutuimmille työntekijöille”, Ecorumin Janne Nurminen kertoo. Perheyritys Ecorum on toiminut kiinteistömarkkinassa kohta jo 50 vuotta tuntien kohteet ja markkinoiden eri toimijat. Nurmisen mukaan taustalla voi olla jopa vuosien vuoropuhelu ja valmistelu asiakkaiden kanssa ennen kuin ajatuksesta syntyy projekti. ”Me olemme henkilökohtaisesti mukana 8 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU asiakkaamme matkalla ideoimassa ja toteuttamassa heidän tarpeidensa mukaisia ratkaisuja. Vastaamme omilla kasvoillamme lupauksistamme eikä meillä voi piiloutua organisaation taakse tai hävitä yhtäkkiä muualle. Tyytyväisyys tekemiseemme näkyy pitkissä, luottamuksellisissa asiakassuhteissa.” Ecorum on erikoistunut vuokralaisneuvonannossa parhaiden vaihtoehtojen etsimiseen myös ”laatikon ulkopuolelta” löytäen asiakkailleen tiloja, jotka eivät lähtötilanteessa ole välttämättä edes olemassa tai ainakaan vapaina. ”Viemme kiinteistön omistajille ja vuokraajille viestiä asiakkaittemme tarpeista auttaen heitä luomaan sopivia ratkaisuja esimerkiksi tilojen tai olemassa olevien vuokrasopimusten muutoksilla. Lopputuloksena asiakkaamme löytävät sopivimmat tilat ja kiinteistöjen omistajat saavat hyviä vuokralaisia. Näin arvomme on todistettu ja luottamus jälleen kerran lunastettu.” Janne Nurminen on vuokralaisedustusta ja kiinteistökauppoihin liittyviä palveluita tarjoavan Ecorumin perheyrityksen kolmatta sukupolvea. Liiketoiminnan käynnisti 1970-luvun alussa Jannen isoisä Esko Nurminen ja yhtiön nykyinen toimitusjohtaja on Jannen isä Aarne Nurminen. Ecorumin kilpailuetuna vankan kokemuksen lisäksi on henkilökohtainen ja palveleva ote asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin. Toinen puoli Ecorumin liiketoimintaa on osto- ja myyntineuvonantopalvelut. ”Haemme sijoittajille markkinasta soveltuvia kohteita laskien alustavia kannattavuuslaskelmia annettujen parametrien mukaan ja avustamme heitä onnistumaan ostotavoitteissaan tarjouskilpailujen kautta myytävissä kohteissa. Myyntitoimeksiannoissa autamme sijoittajia myymään kohteitaan kulloinkin tilanteeseen parhaiten soveltuvalla kauppamenettelyillä”, Nurminen summaa Ecorumin palveluita. u MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS Freebo tekee aurinkovoimasta helppoa Suomessa ja Ruotsissa Kun aurinko paistaa pilvenkin takaa, tuhansien suomalaisten pientalojen katoille asennetuissa aurinkovoimaloissa syntyy energiaa, jolla kodin sähkölaitteet pysyvät käynnissä. F reebo on markkinoiden johtava aurinkosähkökumppani, jonka asentama voimala on jo yli kuudessa tuhannessa suomalaisessa pientalossa. Aurinkosähkön tuotanto on äänetöntä, hajutonta, päästötöntä ja se kohentaa kotitalouksien energiaomavaraisuutta. Siksi onkin helppo ymmärtää, että yhä useampi pientaloasuja on tyytyväinen aurinkovoiman tuottaja ja kuluttaja. Mutta eihän Suomessa ole auringonvaloa kuin lyhyen aikaa kesällä, sanovat epäilevät. Yhtä monen yllätykseksi aurinkosähkön tuotannon näkökulmasta olosuhteet Suomessa MAINOSLIITE ovat pohjoisen Keski-Euroopan tasolla. Lisäksi viileä ilmanala tekee olosuhteista vielä otollisemmat aurinkovoimaloille. Sähkön varastointi on olennainen kysymys arvioitaessa aurinkovoiman käytettävyyttä ja taloudellisuutta. Valoisissa olosuhteissa aurinkopaneelit tuottavat enemmän sähköä, kuin kotitalous samanaikaisesti tarvitsee ja sähköä tulevan varalle varastoiva akkuteknologia on vielä kallista ja tilaa vievääkin. VERKKOAKKU RATKAISEE SÄHKÖN VARASTOINNIN KEKSELIÄÄSTI Verkkoakku on Freebon ja Nordic Green Energyn yhdessä toteuttama ja loppuvuodesta 2018 markkinoille tuoma ratkaisu sähkön varastointiin. Siinä kaikki pientalon aurinkovoimalassa tuotettu ylijäämäsähkö siirtyy sähköverkkoon, josta Freebon asiakas saa vastaavan määrän sähköä maksuitta ja veroitta käyttöönsä aina kun sitä tarvitsee. Verkkoakku on esimerkki helposta ja taloudellisesta avaimet käteen -ratkaisusta, joita Freebo toteuttaa asiakkailleen. Freebo on nyt viemässä Suomesta saatua oppia ja kokemusta myös maan rajojen ulkopuolelle. Yhtiö on jo aloittanut aurinkovoimaloiden asennukset Ruotsissa, jossa aurinkovoimamarkkinat ovat Suomen tavoin kiihtyvässä kasvussa ja kuluttajien kysyntä kokonaisratkaisuille on kova. Tämän syksyn kuluessa Freebo vahvistaa organisaatiotaan palvelemaan niin Suomen kuin Ruotsinkin kasvavaa kysyntää. Yhtiö työllistää jo yli 200 henkilöä eri tehtävissä ja sen liikevaihto vuonna 2018 oli noin 20 miljoonaa euroa. Freebo Groupin pääomistaja on johtava suomalainen pääomasijoittaja MB Rahastot. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

TULEVAISUUDEN YRITYS WESTPRO CC OY ON EROTTUNUT EDUKSEEN RAKENNUSALAN MASSASTA JO 20 VUOTTA Yritys on kasvanut kahdessa vuosikymmenessä näyttävien omakotitalojen rakentajasta suurten ja yksilöllisten kerrostalokohteiden rakentajaksi ja rakennuttajaksi. Westpron toimitusjohtaja Heikki Schemeikka iloitsee yrityksen massasta erottuvan asuntorakentamisen vahvasta menestyksestä. T änä päivänä Westprolla on käynnissä tai suunnittelussa useita yhtäaikaisia kerrostalokohteita pääkaupunkiseudulla. Kohteiden yhteisenä nimittäjänä on toiminnan kulmakiviin alusta alkaen kuulunut omaleimaisuus, jolla pyritään erottautumaan muun asuntorakentamisen massasta. ”Monet asiakkaamme odottavat mielenkiinnolla, minne rakennamme seuraavaksi ja millaisia pohjavaihtoehtoja voimme tarjota. Olemme aina erottuneet ja erotumme jatkossakin intohimolla ja korkealla ammattitaidolla suunnitelluilla ja rakennetuilla kohteillamme”, Westpro cc Oy:n toimitusjohtaja Heikki Schemeikka lupaa. Westpro on uskonut alusta alkaen omaan tarinaansa – ja se on kannattanut. Westprolla ei ole lähdetty suin päin mukaan nopeasti vaihtuviin trendeihin tai reagoimaan liikaa kilpailijoiden tekemiseen: ”Kun rakentamisessa esimerkiksi alkoi pienten asuntojen buumi, emme luopuneet laadukkaiden perhekotien rakentamisesta. Kohteistamme löytyy toki myös pieniäkin asuntoja.” JOKAINEN PROJEKTI ON AINUTLAATUINEN UPEA YKSILÖNSÄ Yksilöllisten ja erilaisten kohteiden toteuttamiseen tarvitaan parhaat tekijät. Schemeikka uskoo, että Westpron tarjoamat haasteet ja työn monipuolisuus houkuttelee jatkossakin alojensa parhaita osaajia taloon. 10 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS Westpron ainutlaatuiset kohteet syntyvät alojensa parhaiden asiantuntijoiden yhdistäessä osaamisensa. He pääsevät jokaisessa projektissa luomaan jotain uutta ja erilaista maailmaan. ”Emme tee aiempien kohteiden kopioita projektista toiseen. Teemme koko ajan jotain uutta ja erilaista, ja meillä pääsee näyttämään parasta osaamistaan. Se pitää työn mielenkiintoisena ja mielen virkeänä.” Hieman erilaisen brändin ylläpitäminen uudisasuntomarkkinoilla ei ole koskaan helppoa vaan se vaatii taustalla paljon työtä ja jokaiselta kovaa panosta ja paljon sydäntä. ”Kaikki kiteytyy ihmisiin niin yrityksen omassa organisaatiossa kuin yhteistyökumppanien valinnassa. Jokaisen projektiin osallistuvan on laitettava itsensä täysillä likoon. Siten syntyy meidät itsemme palkitseva ja asiakkaiden haluama lopputulos.” Westpro on kasvanut vakaasti ja riittävän rauhallisesti, millä yritys on varmistanut täyttävänsä jokaisessa projektissa asiakkaidensa odotukset: ”Se, millaisia asuntoja ja kohteita teemme, on kehittynyt ja muuttunut vuosien varrella. Mutta se, miten asiat teemme, ei muutu”, Schemeikka lupaa. u Westpron lippulaivakohde on Kalasataman metroaseman tuntumaan Helsingin Verkkosaarenrantaan rakentuva Portus. Toukokuussa 2020 valmistuvan ensimmäisen vaiheen asunnoista melkein kaikki on jo myyty. Viime kesäkuussa myyntiin tulleen toisen vaiheen asunnoistakin jo yli puolet on myyty tai varattu. VAIN VAHVAT KESTÄVÄT YLI SUHDANTEIDEN Rakennusala kokonaisuutena on nyt taitekohdassa, jossa katsotaan mihin suuntaan rakentaminen ja talous kehittyvät. Vain osa menestyy yli erilaisten suhdanteiden. ”Me uskomme itseemme ja mitä tahansa rakennammekin, siinä näkyy meidän tuttu kädenjälkemme ja arvomaailmamme jatkossakin. Olemme saaneet kehuja palvelualttiudestamme sekä erittäin hyvästä asuntosuunnittelusta. Käyttämämme arkkitehtikumppanit esimerkiksi tietävät jo valmiiksi, mitä meille voi ja kannattaa ehdottaa sekä mitä juuri meidän asiakkaamme arvostavat.” MAINOSLIITE GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

TULEVAISUUDEN YRITYS Liikematkustuksen keskiössä on nyt työntekijä Kun liikematkustaminen on yksinkertaista ja helppoa, työn tuottavuus paranee ja työaikaa säästyy. PERINTEISESTI liikematkustuspalveluja on myyty yrityksille, mutta tänä päivänä matkustamista ajatellaan entistä enemmän myös työntekijän näkökulmasta. Jotta työnteko sujuu matkustaessakin tehokkaasti, kaiken matkustamiseen liittyvän pitää hoitua yksinkertaisesti ja helposti. ”Matkustaja voi keskittyä työhönsä ja olla tehokas siinä eikä hänen tarvitse miettiä muita asioita”, lupaa Vice President, North&South Europe Sales, CWT Jari Oinonen. Matkalle lähdettäessä varaaminen ja vaihtoehtojen etsiminen onnistuvat helposti online –järjestelmässä, mobiilissa, sähköpostitse tai puhelimitse. Matkan aikana tiedot löytyvät helposti yhdestä paikasta. Poikkeustilanteista matkustaja saa automaattisesti tiedon omaan mobiiliin, ja tarpeen vaatiessa CWT pystyy etsimään nopeasti korvaavia vaihtoehtoja. Matkan jälkeen tiedot siirtyvät suoraan matkalaskujärjestelmään. ”Tänä päivänä integraatiot ovat tärkeä osa digitaalisuutta. Olemme luoneet matkustamisesta saumattoman kokonaisuuden, jossa työntekijä on keskiössä”, Oinonen sanoo. Matkustamisessa digitaalisuus on edennyt vauhdikkaasti ja Pohjoismaissa CWT:n varauksista yli 60 prosenttia tehdään digitaalisten kanavien kautta. Monimutkaisissa varauksissa moni kaipaa kuitenkin edelleen henkilökohtaista palvelua. CWT:llä asiakaspalvelussa on saatu myös ensimmäisiä kokemuksia niin sanotusta hybridimallista, robotin ja ihmisen yhteistyötä, jossa robotti keskustelee ensin asiakkaan kanssa ja kerää perustiedot, minkä jälkeen se siirtää varauksen ihmisen hoidettavaksi. CWT:n luoma myCWT-alusta taas kokoaa yhteen matkustusalan toimijat, kuten Booking. comin ja Expedian. Tämä takaa riittävän määrän vaihtoehtoja ja hintoja. Nykyisellä tarjonnalla CWT:n hinnat ovat vähintään samat tai edullisemmat yli 97 prosentissa varauksista online-matkatoimistoihin verrattuna. Alustan näkymää voi muokata yrityksen tarpeisiin, jolloin se näyttää ensisijaisesti yrityksen omaan matkustuspolitiikkaan sopivat vaihtoehdot. Työntekijän ei tarvitse käyttää tuntikausia halvimman vaihtoehdon etsimiseen eri verkkosivuilta, vaan myCWT kerää kaiken tiedon ja hinnat yhteen paikaan. ”Ihmiset ovat tottuneet vapaa-ajan matkustamisessa valtavaan tarjontaan. Me tarjoamme saman tarjonnan myös liikematkoille, mutta kuratoimme sisällön yrityksen tarpeisiin”, Oinonen toteaa. u ”Olemme luoneet matkustamisesta saumattoman kokonaisuuden, jossa työntekijä on keskiössä.” Jari Oinonen kertoo, että CWT:n asiakkaat saavat käyttöönsä raportit, joista näkee nopeasti matkustamisen avainmittarit. Datan avulla on helppo laskea, mistä kustannussäästöä voisi syntyä. 12 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS Kesäkuussa Helsinki-Vantaalla tehtiin ensimmäistä kertaa lennon maahuolintatyöt kokonaan sähkökäyttöisellä kalustolla. Ilmailualan ilmastovaikutus puhuttaa myös alan toimijoita – Airpro investoi miljoonia sähköiseen kalustoon Lentokoneiden maahuolinta hoituu Airpron sähkökäyttöisellä kalustolla huomattavasti totuttua ympäristöystävällisemmin. Airpro on investoinut uuteen maahuolintakalustoon 5,5 miljoonaa euroa vuosina 2017–2018. Tänä vuonna kalustoinvestoinnit aiempaa ekologisempiin ratkaisuihin ovat 2,5 miljoonaa euroa. S uomessa 16 lentoasemalla maahuolintaa hoitava Airpro on investoinut mittavasti sähkökäyttöiseen kalustoon: esimerkiksi HelsinkiVantaalla maahuolintakalustosta jo 70 prosenttia on sähkökäyttöistä ja siten päästötöntä. Maahuolinta kattaa muun muassa lentokoneen matkatavaran purkamisen ja kuormauksen, matkustajaportaiden ajamisen koneelle sekä koneen työntämisen rullausalueelle. Näihin tarvittava kalusto – kuormaushihnat, matkustajaportaat ja työntötraktori – on pääosin sähkökäyttöistä. Myös matkatavarakärryjä vetävät trukit toimivat sähköllä. Testikäytössä Airprolla on lisäksi ladattava maavirtalaite, jota on testattu niin Helsinki-Vantaalla kuin talvisissa ääriolosuhteissa Kittilässäkin. MAINOSLIITE Sähköllä toimiva maahuolintakalusto pärjää teholtaan perinteiselle kalustolle. Haasteena on ollut sähkökäyttöisen kaluston toimintakyky arktisissa oloissa pohjoisen Suomen lentoasemilla. Yhdessä huoltokumppaninsa GSE Arcticin kanssa Airpro on kehittänyt Suomen talveen sopivia ratkaisuja, ja nykyään sähköinenkin maahuolintakalusto on täysin säänkestävää vuoden ympäri. AIRPRO HALUAA NÄYTTÄÄ TIETÄ Miljoonainvestoinnit sähkökäyttöiseen maahuolintakalustoon ovat Airpron tapa toimia edelläkävijänä alallaan ja viitoittaa tietä muillekin alan toimijoille. ”Ilmailualan ilmastovaikutukset puhuttavat paitsi suurta yleisöä myös alan toimijoita. Me Airprossa haluamme näyttää tietä kohti aiempaa vihreämpää ilmailua panostamalla merkittävästi sähköiseen maahuolintakalustoon”, toteaa Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula. Alkusyksystä osaksi Airpron maahuolintakalustoa ovat tulossa myös täysin sähköiset wc- ja vesipalveluautot, jotka ovat tiettävästi maailman ensimmäiset lajissaan. w ”Investoinnit sähköiseen kalustoon ovat Airpron tapa toimia edelläkävijänä alallaan.” GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13

TULEVAISUUDEN YRITYS Terveydenhuollon KYBERTURVALLISUUDEN tason nosto saavutetaan harjoittelemalla TEKSTI: JAMK IT-instituutti Jani Päijänen, Tero Kokkonen & Mika Karjalainen KUVA: Shutterstock Jyväskylän Ammattikorkeakoulun ITinstituutissa käynnistyi tammikuussa 2019 kolmivuotinen hanke terveydenhuollon kyberturvallisuusosaamisen kehittämiseksi harjoitustoiminnan avulla. HEALTHCARE CYBER RANGE (HCCR) -hankkeessa laajennetaan IT-instituutin kyberturvallisuuden tutkimus-, kehitys ja koulutuskeskuksen (JYVSECTEC) osaamista ja toimintakykyä terveydenhuollon sektorille. Hanke luo terveydenhuollon toimijoille edellytykset harjoitella toimintaansa yhdessä kumppaneidensa kanssa aidoissa kyberpoikkeamatilanteissa ja siten siirtää oppeja osallistujien päivittäiseen toimintaan. Hankkeessa toimitaan tiiviissä yhteistyössä hankkeen osapuolten kanssa ja JAMK:n hyvinvointiyksikön kanssa, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jani Päijänen. Hankkeessa jatkokehitetään JYVSECTEC:n kyberturvallisuuden harjoitusympäristöä vastaamaan terveyden- 14 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU huollon vaatimuksia kyberturvallisuusharjoitusten järjestämisessä. Havainnot kansainvälisistä hankkeista ja vastaavista eurooppalaisista ympäristöistä on osoittanut, että JYVSECTEC:n harjoitusympäristö RGCE (Realistic Global Cyber Environment) on jo nyt äärimmäisen edistyksellinen ympäristö, joka kyseisen hankkeen myötä tarjoaa entistä laajemmat puitteet kyberturvallisuuden tutkimus-, kehitys ja koulutustoiminnalle. Kehitämme määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti toimintaamme ja palveluntarjontaa strategisen painopisteen, kyberturvallisuuden, alueella. Järjestämme vuosittain kansallisen kyberturvallisuusharjoituksen, johon osallistuu laajasti valtiohallinnon toimijoita ja lisäksi meillä harjoittelevat ja kehittävät henkilöstönsä osaamista yritykset, jotka ovat tunnistaneet kyberturvallisuusosaamisen merkityksen liiketoimintansa jatkumiselleen ja arvoketjulleen. Hankkeessa kehitettävän harjoitustoiminnan avulla kykenemme tarjoamaan osaamisen kehittämistä myös terveydenhuollon pariin osana kansallista kybertoimintakykyä. w MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS PÄÄSEEKÖ HAKKERI SISÄÄN – penetraatiotestaus paljastaa IT-ympäristön heikkoudet T ietoturvan ja tietosuojan laiminlyönneistä aiheutuu liiketoiminnalle merkittäviä riskejä ja kustannuksia. Liiketoiminnan jatkuvuutta vaarantavien kyberhyökkäysten uhka on kasvanut. Norjalainen alumiinijätti Norsk Hydro kärsi keväällä kymmenien miljoonien tappion kiristyshaittaohjelman pysäytettyä osan yrityksen tuotannosta useiksi päiviksi. Myös viranomaiset voivat määrätä seuraamuksia organisaatioille, jotka eivät noudata esimerkiksi EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen periaatteita kyberuhkiin varautumisen osalta. MURTAUTUMISTESTAUS LAITTAA ITYMPÄRISTÖN KOETUKSELLE Penetraatio- eli murtautumistestauksessa tietojärjestelmien, verkkojen ja web-sovellusten suojaus pannaan koetukselle kyberturva-asiantuntijoiden toimesta. Simuloidussa hyökkäyksessä asiantuntijoiden tavoitteena on löytää haavoittuvuuksia, joiden kautta todellinen hyökkääjä voisi saada haltuunsa arkaluontoisia tietoja tai häiritä yrityksen tietojärjestelmiä ja liiketoimintaa. Murtautumistestauksen tuloksena syntyy priorisoitu lista toimenpidesuosituksista, jonka perusteella asiakas voi korjata havaitut puutteet ja näin ehkäistä niiden käyttämisen hyväksi tietomurroissa ja hyökkäyksissä. u Murtautumistestaus tuo yritykselle sekä suoria että välillisiä hyötyjä: 1. 2. 3. Pienentää kyberhyökkäysten ja niihin liittyvien haittavaikutusten riskiä: liiketoiminnan keskeytykset, taloudelliset tappiot, asiakkaiden luottamuksen menetys, sanktiot. Auttaa vakuuttamaan johdon, asiakkaat ja muut sidosryhmät yrityksen tietoturvan tasosta. Tukee viranomaisvaatimusten täyttämistä (esim. GDPR). 4. Parantaa riskienhallintaa: päätöksenteon ja priorisoinnin tueksi saadaan faktatietoa todellisista haavoittuvuuksista. 5. Parantaa turvallisuuden tasoa ja tukee organisaation oppimista. Combitech on puolustus- ja turvallisuuskonserni Saabin omistama pohjoismainen turvallisuus- ja teknologiapalveluyritys. Combitech.fi MAINOSLIITE GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15

TULEVAISUUDEN YRITYS Yritystehdas rakentaa suomalaisia menestystarinoita Yritystehtaan tarjoaa lupaavimmille Start Up- ja Spin off -yrityksille räätälöidyn kaksivuotisen kasvuvalmennuksen. K eväällä Jyväskylässä avatun Yritystehtaan koneisto on viritetty kasvuyritysten tarpeisiin. Uniikki hautomokonsepti pitää sisällään kattavan, yksityiskohtaisen ja pitkäjänteisen valmennuskokonaisuuden sekä vahvan sidosryhmäverkoston, johon kuuluu mm. vahvoja rahoitus-, markkinointi- ja tutkimusorganisaatiota. Monialainen asiantuntijatiimi ja kokonaisvaltainen valmennuskokonaisuus ovat Yritystehtaan keskeiset vahvuudet. Tästä hyvinä esimerkkeinä toimivat yritysvalmentajat Marko Sorri, Henna Kautto ja Roope Pietilä. Sorri on erityisosaaja rahoituksessa ja kansainvälisessä bisneksessä, Kautto hyvinvoinnin saralla ja Pietilä sijoittamisen sekä liiketoiminnan kentällä. ”Kaksivuotisessa hautomossa paneudutaan yritysten liiketoiminnan käynnistämiseen liittyviin osa-alueisiin kuten rahoitukseen, myyntiin, tuotekehitykseen ja valmennetaan yrittäjätiimin jäsenet henkisesti, fyysisesti ja osaamisen puolesta kovaan iskuun. Näin laajaa palettia eivät muut toimijat Suomessa tarjoa”, Pietilä sanoo.  ”Räätälöimme valmennukset aina yrityksen ja yrittäjien yksilöllisten tarpeiden mukaan. Hyvinvointi on haluttu ottaa keskeiseksi osaksi valmennuskokonaisuutta, koska yrityksen menestys on aina yksilöiden hyvinvoinnista kiinni”, Kautto lisää. Kriteereinä kasvuhautomoon pääsylle on hyvä liikeidea, sidos Jyvässeudulle, skaalautuva tuote tai palvelu, 1,5 vuoden rahoitus ja voimakas halu kasvaa. Kun taustat ovat kunnossa, kasvuhautomoyrityksille on myös hyvät mahdollisuudet vankan rahoituksen keräämiseen. ”Rahoittajien ja yritysten törmäyttämiseksi toteutamme erilaisia toimenpiteitä ja tapahtumia, josta esimerkkinä yhteistyössä Suomen Yrityskehitys Oy:n kanssa säännöllisesti järjestettävä rahoituspaneelin, jossa kasvuhautomo yritykset pääsevät esittelemään toimintaansa rahoittajille”, Sorri kertoo. u 16 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Haluatko yrityksesi kasvupolulle tai etsitkö oivallista sijoituskohdetta? Ota yhteyttä Yritystehtaaseen yritystehdas.fi/info Yritystehtaassa Start Up -yrittäjiä valmentaa monialainen huippuasiantuntijatiimi. Kuvassa Yritystehtaan rahoituksen- ja kansainvälisen busineksen asiantuntija Marko Sorri (vas.), startup-valmentaja ja hyvinvointiasiantuntija Henna Kautto, toimitusjohtaja, valtakunnallisesti palkittu sarjayrittäjä ja hallitusammattilainen Kati Rauhaniemi sekä liiketoimintavalmentaja, sijoittaja ja sarjayrittäjä Roope Pietilä. Kuvasta puuttuvat yhteisömanageri Paula Ylipulli, palvelumuotoilija Katriina Lahtinen ja yhteisökoordinaattori Oona Tynkkynen. MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS “Olemme luoneet terveysjalanjäljen kuvaamaan toiminnan vaikuttavuutta. Vuonna 2017 25 merkittävintä tuotettamme mahdollisti suomalaisille yhteensä 19 285 terveenä vietettyä elinvuotta”, kertoo Päivi Kerkola. Lääkeala on eniten tutkimukseen ja tuotekehitykseen panostava ala. Uuden lääkkeen kehittäminen vie noin 12–16 vuotta ja maksaa jopa 2 miljardia euroa. Pfizer, yksi maailman suurimmista lääkeyrityksistä, tunnetaan vahvasta innovaatiotyöstään. Pfizer haluaa parhaan lääkehoidon suomalaisille ja houkuttelee investointeja Suomeen tulehdus- ja immunologisiin sairauksiin sekä rokotteisiin ja infektiotauteihin. ”Toivon, että Suomen mahdollisuudet varhaisvaiheen lääkekehityksessä tuottavat tulosta. Olisi hienoa, jos Euroopan nopeimmin ikääntyvän maan tutkijat löytäisivät uusia polkuja esimerkiksi Alzheimerin taudin lääkehoitoon”, Kerkola kertoo. YHTEISTYÖLLÄ NÄKYVYYTTÄ SUOMELLE PFIZER KÄYTTÄÄ VUOSITTAIN 7–8 miljardia euroa tutkimukseen ja kehitykseen. ”Vauhdilla etenevä lääketiede luo teollisuudelle valtavasti mahdollisuuksia”, kertoo Pfizer Suomen toimitusjohtaja Päivi Kerkola. Pfizerin DNA:ssa on uusien lääkkeiden ja rokotteiden kehitys. Yritys on ollut vahvasti läsnä Suomessa 60 vuoden ajan: ”Missiomme on taata suomalaisille paras mahdollinen lääkehoito ja olla henkilökunnallemme inspiroiva työnantaja.” Pfizer on erikoistunut syöpätauteihin, harvinaissairauksiin, sydän- ja verisuonitauteihin, MAINOSLIITE Lääkejätin tytäryhtiön yhtenä tavoitteena on tukea terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kasvustrategian toteutumista houkuttelemalla investointeja Suomeen. ”Suomessa on vahvaa lääketieteen ja teknologian osaamista, mutta töitä pitää tehdä, jotta saamme tunnettavuutta maailmalla.” Kun mielenkiintoisia hankkeita saadaan kotimaahan, huippututkijoiden ei tarvitse muuttaa töiden perässä muualle. Pfizer tekee aktiivisesti yhteistyötä muun muassa tutkimusyhteisön, terveydenhoitoalan ammattilaisten sekä teknologia-alan startup- yritysten kanssa. Pari vuotta sitten Suomessa aloitettiin laaja akateemisten tutkimuslaitosten ja organisaatioiden sekä lääkeyritysten yhteistyö, FinnGen-tutkimushanke. Tarkoituksena on kerätä puolen miljoonan suomalaisen genomitieto ja saadun datan avulla pyrkiä ymmärtämään paremmin sairauksien syntymekanismeja. Pfizer on ollut alusta asti mukana hankkeessa. ”FinnGen tuo Suomelle kaivattua näkyvyyttä”, Kerkola iloitsee. u Suomessa on vahvaa lääketieteen ja teknologian osaamista, mutta töitä pitää tehdä, jotta saamme tunnettavuutta maailmalla. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 17

TULEVAISUUDEN YRITYS Baswaren hankintaratkaisujen asiantuntijalla Tuula Tuonosella on pitkä työkokemus myös toiselta puolelta pöytää, suurten yritysten hankintaosastoilta. Tulevaisuuden kilpailukykyinen yritys vaatii kattavan tiedon pohjalta tehtyjä hyviä liiketoimintapäätöksiä Yrityksen taloushallinnon ja hankinnan yhtenäinen prosessi tekee yrityksen menoista läpinäkyviä. Tiedon talteenotto prosessin alusta loppuun ja kerätyn tiedon analysointi parhailla työkaluilla antaa eväät parempaan johtamiseen ja kilpailukyvyn kasvattamiseen. Suomessa toimivilla Top 500-listan yrityksillä laskut liikkuvat jo pääosin sähköisesti, seuraava askel tehokkuuden ja tiedon parantamiseen on hankinta- ja talousprosessin yhdistäminen. ”USEIN YDINLIIKETOIMINTAAN liittyvät suorat hankinnat, kuten raaka-aineisiin tai prosessiin liittyvät ostot, ovat yrityksissä jo tarkasti optimoituja. Mutta jokaisen yrityksen liiketoimintaan liittyy paljon epäsuoria hankintoja kuten toimistotarvikkeita tai muita käyttötavaroita ja palveluita, joita ei ole optimoitu”, Baswaren hankinnan asiantuntija Tuula Tuononen valottaa. Epäsuorien hankintojen osalta ei aina olla yrityksessä kartalla kuka ostaa, mitä ostaa ja mistä ostaa. Tämä jalkautuu talouspuolelle lukuisina laskuina, joiden alkuperä on epäselvä ja lähteet moninaiset. Näiden hankintojen läpinäkyvyys, hallinta ja johtaminen mahdollistaisi yritykselle merkittäviä säästöjä. ”Kulujen hallinnan yleisenä haasteena on, että taloushallinnolla ja hankintoja tekevillä henkilöillä ja osastoilla ei ole yhtenäisiä toimintatapoja tai keskitettyjä kanavia toistuville, mut- ”Kun johtaminen perustuu aitoon ja reaaliaikaiseen, analysoituun dataan, se antaa eväät toiminnan jatkuvaan kehittämiseen.” 18 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ta epäsäännöllisille hankinnoille. Yksi hyvä harjoitus asian ymmärtämiseen on laskea montako epäsuorien hankintojen toimittajaa yrityksellä on ja kuinka paljon euroja näihin hankintoihin laitetaan vuosittain. Laajalla saman tuotteen tai palvelun toimittajajoukolla menetetään myös mahdollisuus neuvotella parempia ehtoja ja hintoja hankinnoille.” Hankintaratkaisun edut pähkinänkuoressa: • Hankintojen keskittäminen ja automatisointi tuottaa merkittäviä säästöjä yritykselle • Aidosta tiedosta johdettu analyysi johtaa parempaan päätöksentekoon ja johtamiseen • Hankintakanavien läpinäkyvyys antaa kokonaisvaltaisen kuvan yrityksen kuluihin • Koko organisaatio ohjataan yhteiseen toimintatapaan ja budjetointi helpottuu YKSINKERTAISTA TOIMINTA, JÄRKEISTÄ KULUTUS Basware auttaa asiakkaitaan saavuttamaan parempaa näkyvyyttä liiketoimintaansa sekä optimoimaan hankintakanavia ja talouden toimintoja hankinnasta maksuun ratkaisun avulla. ”Niissä hankinnasta maksuun -prosessien hidasteet tehdään näkyväksi Success Lab työpajojen avulla, jolloin niitä voidaan kehittää. On hyvä muistaa, että kyse on järjestelmäprojektin sijaan kokonaisvaltaisesta toimintatapojen muutoksesta, johon koko organisaation on sitouduttava. Meillä on tästä kokemusta maailmanlaajuisesti, tuhansista eri yrityksistä.” Lopputuloksena mm. kassavirran menopuolesta tulee läpinäkyvä, automatisoitu ja johdettava tulosyksikkö. ”Hankinnat keskitetään portaa- leihin, joista kaikki tiedot saadaan analysoitavaksi esimerkiksi tekoälyä hyödyntäen. Johtaminen perustuu aitoon ja reaaliaikaiseen liiketoimintatietoon, mikä antaa eväät toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Tällä kehitystyöllä saavutettavat edut ja säästöt yllättävät yrityksiä”, kertoo globaalisti toimivien yritysten kanssa näitä muutoksia suunnitellut ja toteuttanut Tuula Tuononen. Tutkimusyhtiö Gartner valitsi Baswaren tänä vuonna jo neljättä kertaa peräkkäin maailman johtavien hankinnasta maksuun -ratkaisujen toimittajien joukkoon Magic Quadrant for Procure-to-Pay Suites -raportissaan. Raportti on ladattavissa luettavaksi Baswaren kotisivuilla. u MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS Palveleva logistiikkakumppani auttaa yritystäsi menestymään Neele-Vat Logistics tarjoaa yhden katon alta kaikki tarvitsemasi logistiikka- ja huolintapalvelut. NEELE-VAT LOGISTICS on Hollannissa pääkonttoriaan pitävä logistiikan perheyhtiö, joka avasi ensimmäisenä short sea -merikuljetukset Suomen ja Hollannin välille. ”Suomeen vuonna 1993 perustettu tytäryhtiö oli konsernin ensimmäinen ulkomaan konttori”, Neele-Vat Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Honkaniemi valottaa. Yritys järjestää kaikki kuljetukset Suomen ja muun Euroopan välillä. Vahvuutena on perheyhtiöön vahvasti sitoutunut ammattitaitoinen henkilöstö, joka tuottaa asiakaslähtöistä palvelua. ”Me toimimme asiakkaan aikataulun mukaan emmekä päinvastoin”, Honkaniemi lisää ja kertoo yrityksen saavan kiitosta eritoten ongelmanratkaisukyvystään ja muutostilanteiden hallinnasta. TUONTI KIINASTA SUJUU MYÖS ONGELMITTA Neele-Vatin palveluihin kuuluu myös kuljetukset Kiinasta Hollannin kautta Suomeen. ”EU:n ulkopuolisen rahdin tulli- ja arvonlisäverovähennykset hoituvat tehokkaasti Hollannissa ja asiakkaat saavat tavaransa nopeasti Suomeen.” Honkaniemi itse on alalla yli 30 vuotta työskennellyt, kaiken nähnyt konkari. Tullessaan Neele-Vatille vuonna 2013 hän käynnisti toiminnan määrätietoisen kehittämisen. ”Toimintaa laajennettiin myös vientiin ja omaan traileriliikenteeseen. Liikevaihto on harpannut yhdestä miljoonasta lähes kymmeneen miljoonaan euroon, kun tyytyväiset asiakkaat ovat luottaneet meille kuljetuksiaan enenevissä määrin.” Honkaniemen mukaan Neele-Vatin kaltainen keskisuuri toimija menestyy vain asiakkaitaan erinomaisesti palvelemalla. ”Meiltä saa yksilöllistä palvelua tarvitsemallaan hetkellä. Olemme tavoitettavissa toimistoaikojen ulkopuolella, viikonloppuina ja koska vain. Kun meille soittaa, puhelimeen vastaa aina ihminen. Asiakkaat eivät ole meille numeroita vaan kumppaneita, joiden menestyminen ei jää ainakaan logistiikasta kiinni”, Honkaniemi lupaa. w ”Meiltä saa yksilöllistä palvelua tarvitsemallaan hetkellä.” VUONNA 1993 PERUSTETTU Neele-Vat Finland Oy on osa Hollannissa pääkonttoria pitävää Neele-Vat Logisticsia. 800 ihmistä kansainvälisesti työllistävällä ja 260 miljoonaa euroa vaihtavalla yrityksellä on konttorit yhteensä seitsemässä Euroopan maassa ja emoyhtiön korkeaan laatuun sitoutuva edustajaverkosto kattaa koko mantereen. Juha Honkaniemen aikana Neele-Vat Finland on kasvanut vauhdilla. MAINOSLIITE GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 19

TULEVAISUUDEN YRITYS Leasingin edut myyjäliikkeelle: • Asiakkaan ostokynnys madaltuu. • Liike saa kauppasumman kokonaisuudessaan kun leasing-sopimus tehty ja laite toimitettu. • Leasingia hyödyntävät myyjäliikkeet erottuvat positiivisesti kilpailutilanteessa. • Leasingin edut loppuasiakkaalle: Joel Liski toivoo, että palvelusaatio laajenee Suomessa tulevaisuudessa vauhdikkaasti ja yritykset keskittyisivät ydinosaamiseensa sekä yhteistyöhön. • Asiakas maksaa vain käytöstä. • Laite ei sido omaa pääomaa, vaan raha voidaan käyttää esimerkiksi tuotekehitykseen. • Kuukausierät ovat alv-vähennyskelpoisia. • Arvonalenemisen riski jää rahoittajalle. Laitteen omistamisesta kohti kiertotaloutta Nykykulutustottumus – laitteen valmistus, käyttö, poisheitto - ei ole pitkän aikavälin ratkaisu. Käytön optimointi ja uusiokäyttö on. I Ikean jalanjäljissä syntynyt Ikano Bank rahoittaa yritysten kalusto- ja laiteinvestointeja kahviautomaatista kuorma-autoihin. Leasingissa ja osamaksussa on samoja piirteitä, ensimmäinen on toistaiseksi tuntemattomampi vaihtoehto. ”Suomessa vallitsee edelleen vahva omistuskulttuuri, Euroopassa leasing on arkipäivää”, 20 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Ikano Bankin Suomen sivuliikkeen myyntijohtaja Joel Liski toteaa. Selkeällä vertailulla selviää, kannattaako leasing vai ei. PALVELUSAATIO KEHITTYY ”Kaivuri voi levätä varastossa pitkään käyttämättömänä. Se on epätehokasta ja osat haperoituvat.” Leasinglaitetta voidaan käyttää tehokkaasti tarpeellisen ajan, jonka jälkeen se huolletaan tarvittaessa ja sille etsitään uusi koti: ”Tehokasta kiertotaloutta.” ICT-ala on ollut Suomen suunnannäyttäjä palvelusaatiossa. Ikano Bankissa toivotaan, että se leviäsi myös muille aloille. ”Ennen hankittiin tuote, nyt hankitaan ratkaisu, tulevaisuudessa lopputulos”, Liski tiivistää ja jatkaa: ”Vakuudellisen ja vakuudettoman rahoituksen yhdistelmästä syntyy uusia rahoitusmixejä ja hankintatapoja.” Tulevaisuuden ekosysteemeissä nicheosaajien välinen kilpailu muuttuu yhteistyöksi, ja palataan takaisin maailmaan, jossa jokainen keskittyy ydinosaamiseensa. ”Asiakas, valmistaja, myyjä, rahoittaja, huoltaja, vakuuttaja, jälkimarkkinoija, kierrättäjä ja niin edelleen”, Liski listaa. Tuote tai laite lähtee hyväkuntoisena uuteen kiertoon ja sitä voidaan käyttää tehokkaasti elinkaaren loppuun asti. u MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS Pinnoittamalla uutta ehommaksi – bonuksena mainehyöty Valtameriluokan komponentti odottaa laserpinnoitusta. Kuvassa vasemmalta Kokkola LCC Oy:n toimitusjohtaja Seppo Heiskanen, myyntipäällikkö Mikael Luokkala ja tuotantopäällikkö Ilkka Piispanen. Laserpinnoitukseen erikoistunut Kokkola LCC pidentää teollisuuslaitteiden osien elinkaarta, vähentää tuotantoon liittyviä hiilidioksidipäästöjä ja neitseellisten raaka-aineiden käyttöä. Mainehyöty on ilmeinen. Kokkola LCC Oy Laserpinnoituksen suomalainen edelläkävijä. Mukana kiertotalouden ytimessä perustamisestaan, vuodesta 2004 alkaen. Tarjoaa laserpinnoitus- ja koneistuspalveluja. Käyttökohteita mm. teräs-, prosessi- ja paperiteollisuus, offshore, kaivostoiminta, maansiirto, energiateollisuus ja koneenrakennus. Liikevaihto n. 2,5 miljoonaa euroa, henkilöstö 15. Lue lisää: www.lcc.fi MAINOSLIITE KUN KYSYMYS KUULUU, hankitaanko uusi komponentti vai pinnoitetaanko vanha uudenveroista parempaan kuntoon, sitä kannattaa pohtia hetki. ”Laserpinnoite takaa kuluneelle komponentille lisää käyttöikää, usein jopa enemmän kuin alkuperäiselle osalle. Uusien tuotteiden laserpinnoituksella puolestaan saadaan niihin alusta alkaen pidempi elinkaari. Nämä tukevat vahvasti kiertotalouden periaatteita ja näin myös asiakasyrityksemme kytkeytyvät osaltaan mukaan kiertotalouteen ”, sanoo Kokkola LCC:n myyntipäällikkö Mikael Luokkala. ”Yhteistyö tarjoaa fiksuja, ympäristöystävällisiä ratkaisuja ja kumppanuutta sekä kunnossapitoon että uustuotantoon. Kaupanpäälle vahvistuva vastuullisen yrityksen maine on väkevä arvonlisä sekin.” KETTERÄ KUMPPANI ”Useimmissa tapauksissa on taloudellisesti järkevää pinnoittaa vanhaa kuin tilata uusi varaosa. Asiakkaamme ja mm. vakuutusyhtiöt arvostavat, kun tehtaan, öljynporauslautan tai rahtialuksen huoltoseisokki on lyhyt. Palvelujamme käyttää paperi- ja prosessiteol- lisuus, terästeollisuus, konepajat, kaivos-, merija energiateollisuus, mm. ydinvoimalat. Palautteet kertovat, että pystymme palvelemaan asiakasta ”helkkarin hyvin”. Olemme sopivan kokoinen firma - joustava ja ketterä”, toimitusjohtaja Seppo Heiskanen kertoo. ”Toimintamme täyttää kriteerit, jolla pääsimme mukaan Sitran kokoamalle listalle kiertotalouden kiinnostavimpien yritysten joukkoon, www.sitra.fi. Myös yhteiskunnan kannalta menetelmä on ilmastoystävällinen: Laserpinnoituksen tuottamat päästöt vastaavat vain 1-2 prosenttia uuden komponentin valmistuksessa tuotetuista päästöistä.” LAATU EDELLÄ Kokkola LCC Oy on alansa johtava allround -laserpinnoittaja Euroopassa. Tuotantoskaala on laaja sekä pinnoitevariaatioiden että komponenttien koon ja muodon suhteen. ”Laatu on meille itseisarvo. Se on keskeinen kilpailutekijä. Haluamme olla osa asiakasyrityksemme arvoketjua varmistamalla osaltamme laitosten ja laitteiden käyttövarmuutta. Se taas parantaa asiakasyritystemme kannattavuutta ja kilpailukykyä”, Seppo Heiskanen sanoo. w GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 21

TULEVAISUUDEN YRITYS ”ERP-järjestelmiin pohjautuvista tuotannonohjausjärjestelmistä poiketen closed-loop manufacturing-järjestelmät, eli modernit PLM- ja ERPratkaisujen kanssa integroidut Manufacturing Operations Management -ratkaisut, kykenevät nopeisiin tuote- ja aikataulumuutoksiin; ohjaamaan työvaiheiden vaatimia materiaalivirtoja, työohjeita, ja tuotantoautomaatiota sekä keräämään tietoa asennetuista komponenteista ja itse prosessista” toteaa IDEAL PLM:n MOM-liiketoiminnasta vastaava Juha Lunkka. Closed-Loop Manufacturing – yksilöllisen tuotannon kriittinen menestystekijä Valmistusketjun läpäisevä digitaalisen tuoteinformaation hyödyntäminen mahdollistaa yksilöllisten tuotteiden kustannustehokkaan valmistamisen. Asiakkaalle voidaan toimittaa räätälöityjä tuotteita, tuotanto pystytään käynnistämään aiempaa nopeammin ja älykästä tuotantoa voidaan ohjata joustavasti tuotteen ja tuotannon digitaalisten mallien avulla. IDEAL PLM TOIMITTAA tuotteen elinkaaren hallinnan ja älykkään valmistuksen ratkaisuja valmistavan teollisuuden tarpeisiin. IDEAL PLM:n asiakkaita ovat yhtä lailla suuret kansainväliset teollisuusyritykset, kuin pienet startup-yrityksetkin. ”Elektroniikan ja ohjelmistojen määrä tuotteissa on kasvanut räjähdysmäisesti. Samaan aikaan yritysten asiakkaat haluavat yhä yksilöllisempiä tuotteita. Tämä tarkoittaa tuotevarianttien määrän lisääntymistä ja eräkokojen pienenemistä. Äärimmillään jokainen valmistettava tuoteyksilö on erilainen, toisin sanoen valmistuksen eräkoko on yksi” sanoo toimitusjohtaja Juha Takkunen. 22 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU TEHOKKUUS EDELLYTTÄÄ ÄLYKÄSTÄ TUOTANTOA ”Tehokkuuden säilyttämiseksi eräkokojen pienentyessä on tuotannon mukauduttava joustavasti erilaisten tuotevarianttien valmistamiseen” toteaa pääarkkitehti Teppo Salmia. ”Älykkään tuotannon kulmakiviä ovat tuotantoautomaatiojärjestelmän ymmärtämät tuotteen ja tuotannon täydelliset digitaaliset kaksoset, joiden avulla tuotantoautomaatiota voidaan ohjata jokaisen tilauksen mukaisen tuotevariantin vaatimalla tavalla” jatkaa Salmia. ”Tuotteiden muuttuessa entistä yksilöllisemmiksi on tuotantojärjestelmien digitalisoiminen ja modernien tuotannonohjausjärjestelmien käyttäminen kriittinen menestystekijä valmistavalle teollisuudelle” summaa Juha Takkunen. u IDEAL PLM:n toimitusjohtaja Juha Takkunen MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS TUHKAN HYÖTYKÄYTÖLLÄ EDISTETÄÄN KIERTOTALOUTTA Tuhkan käyttäminen tierakennuksessa pienentää kaatopaikkojen kuormaa ja säästää kuluja. SUOMESSA SYNTYY lämpö- ja voimalaitoksissa vuosittain yli miljoona tonnia tuhkaa. Uudistettu asetus jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa (MARA-asetus) mahdollistaa, että biopohjaisesta, kuten puun ja turpeen poltosta jäävää tuhkaa on aiempaa helpompi käyttää osana yksityis- ja metsäteiden pohjamateriaalia tai tuhkan ja murskeen seoksena tien pintamateriaalina. ”Tuhkaa on käytetty aiemminkin isompien teiden rakentamisessa, mutta nyt asetus mahdollistaa käytön pienemmilläkin teillä”, sanoo TKI-asiantuntija Sanna-Mari Wallin Lahden ammattikorkeakoulusta. ”Vuoden 2018 alusta riittää ilmoitusmenettely, jossa kerrotaan ELY-keskukselle käytetyn tuhkan määrä ja paikka”, täydentää vesiensuojelun johtava asiantuntija Samuli Joensuu metsätalouden asiantuntijaorganisaatio Tapio Oy:stä. MAINOSLIITE LAAJA KOHDERYHMÄ SELVÄÄ SÄÄSTÖÄ Wallin vastaa LAMKin Arvo-Tuhkahankkeesta. LAMK on Maaseuturahaston rahoittaman hankkeen päätoteuttaja, kumppaninaan Tapio Oy. Hankkeen kohderyhmään kuuluvat tuhkan ja maarakentamisen parissa työskentelevät toimijat, kuten tuhkan tuottajat, urakoitsijat, suunnittelijat, tierakentajat ja yksityiset tienomistajat Päijät-Hämeessä. Hanke tekee uutta asetusta tutummaksi käytännön demonstraatiokohteiden ja koulutuksen avulla sekä hälventää tuhkan käyttöön liittyviä ennakkoluuloja. ”Hankkeessa myös arvioidaan, millainen operaatio tuhkan hyödyntäminen on ja miten kannattavaa se on taloudellisesti”, Joensuu kertoo. Projektin myötä rakennetaan mallitiekohde syksyn 2019 kuluessa. Samalla testataan ilmoitusmenettelyn toimivuutta käytännössä.  Tapiossa on tutkittu ennenkin tuhkan käyttöä. Tuhkatie-hanke 2011–14 osoitti, että tuhkalla ei ole haitallisia ympäristövaikutuksia pohjavesiin. Tuhkalla on myös selviä etuja. ”Koska tuhka tekee pohjasta tiiviimmän, sitä käyttämällä teiden kantavuus paranee.” LAMK ja Tapio tuottavat yhdessä aiheeseen liittyvää materiaalia. LAMK:n rooli on myös järjestää toimijoille työpajoja, joissa Tapio on asiantuntijana. ”Lisäksi testaamme puhdistusteknologioita eli sitä, miten jatkossa saadaan yhä tasalaatuisempaa, eri raja-arvojen sisään mahtuvaa tuhkaa kustannustehokkaasti”, sanoo Sanna-Mari Wallin. Hän muistuttaa, että tuhkan hyötykäyttö on taloudellisesti järkevää. ”Tuhka on usein sen tuottajille kustannus, koska kaatopaikalle läjitetystä tuhkasta maksetaan jäteveroa 70 euroa tonnilta. Jos tuo kulu saadaan nollattua, se on selvää säästöä.” u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 23

TULEVAISUUDEN YRITYS Paperia tarvitaan yhä kiertoon Paperin kierrätys sujuu suomalaisilta. Paperin kulutuksen vähentyessä on entistäkin tärkeämpää saada kaikki kierrätykseen kelpaava paperi kerättyä uusiokäyttöä varten. Materiaalista on paperiteollisuuden raaka-aineena jo pulaa. P aperin kierrätyksellä on Suomessa pitkät perinteet. Paperia alettiin kerätä meillä jo 1940-luvulla, kun monista raaka-aineista oli puutetta sotien jälkeen. Metsäyhtiöt tarvitsivat keräyspaperia kartongin valmistukseen ja kansalaisia kannustettiin keräyspuuhiin. Alkuun houkuttimena toimivat palkinnot, mutta vuosien myötä paperin kerääminen muuttui ammattimaiseksi, eikä palkkioita keräystavoitteen toteutumiseksi enää tarvittu. Tänä päivänä paperi on Suomessa parhaiten kierrätetty jätelaji, jota jokainen meistä kantaa keräyslaatikoihin lähes 50 kiloa vuodessa. ”Paperin kerääminen muusta jätteestä erillään on niin itsestään selvää, että se tulee jo äidinmaidossa”, naurahtaa asiamies Merja Helander Suomen Keräystuotteesta. ”Paperin kierrätys on niin tuttua, että voisi sanoa meidän jokaisen olevan asiantuntija.” Mutta paperinkeräyksessäkin eletään muutoksen aikaa. Paperin kulutus on vähentynyt, kun esimerkiksi sanoma- ja aikakauslehtiä on siirrytty lukemaan netistä. Vaikka Aasiassa paperin ja kartongin kulutus onkin vielä kasvussa, Suomessa on paperin kulutus ollut viime vuosina noin viiden prosentin laskussa. Euroopan, USA:n ja Japanin paperin ja kartongin kysynnän odotetaan laskevan edelleen noin prosentin vuodessa vuoteen 2030 mennessä. 24 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Suomen Keräystuotteen asiamies Merja Helander korostaa, että Suomessa paperinkierrätys on kuluttajalle täysin maksutonta. Keräyspaperista on sen talteenottohistorian aikana harvoin ollut ylitarjontaa. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa kysyntä ylittää reilusti tarjonnan ja teollisuus joutuu tuomaan raaka-ainetta ulkomailta. Kun kierrätettävää materiaalia on vähemmän, vähenee myös sen hyödyntäminen. Vähenevän keräyspaperimäärän varaan ei tehdä investointeja, muistuttaa Merja Helander. ”Paperinkeräys on meillä kehittynyt pitkien perinteiden, erilliskeräyksen ja tuottajavastuun ansiosta. Malli on ainutlaatuinen koko maailmassa. Hyvä kysyntä paperiteollisuuden raaka-aineena pitää keräyksen tehokkaana.” PAPERISTA ON MONEKSI Paperin kierrättäminen kannattaa, sillä keräyspaperi muuntuu moneksi. Paperimassaa käytetään teollisuudessa esimerkiksi sanomalehtipaperin ja pehmopaperin valmistukseen ja siitä tehdään myös materiaalia talojen lämpöeristykseen. Paperi on kiitollinen kierrätettävä, sillä sen kuidut soveltuvat muovattavaksi uudelleen tuotteiksi jopa kuusi kertaa. Suomessa kulutetusta paperista päätyy kierrätykseen 85 prosenttia. Vaikka osuus on korkea, parantamisen varaa on edelleen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun kotitalouksien sekajätteiden koostumusta tutkinut HSY selvitti, että sekajätteistä suurin osa olisi ollut lajiteltavissa kierrätykseen. Paperiakin sekajätteen joukossa oli yli neljä prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen asukas heittää lähes seitsemän kiloa kierrätyskelpoista paperia sekajätteeseen. Sekajätteestä paperi päätyy energiahyötykäyttöön ja poistuu siten kierrosta. Paperin kierrätys on moneen muuhun kotitalouden kierrätystoimeen verrattuna helppoa. Paperinkeräysastiaan voi laittaa lähes kaiken postinsa, sanoma- ja aikakauslehdet, mainokset, kirjekuoret ja toimistopaperit. Sen sijaan keräyslaatikon peikkoja ovat ruskea pahvi, ruskeat paperipussit, paperitapetti ja lahjapaperit. Merja Helander muistuttaa, että kotitaloudet säästävät jätehuoltomaksuissa, kun vievät paperit keräysasioihin, sillä sieltä keräys on paperin tuottajien vastuulla ja kuluttajille maksutonta. ”Kannustamme kaikkia tarkistamaan huolellisesti, ettei sekajätteeseen mene yhtään paperia, jotta kaikki paperi saadaan teollisuuden raaka-aineeksi.” w Keräyspaperi numeroina • Suomessa kulutetusta paperista 85 % päätyy kierrätykseen. • Vuoden 2017 aikana kuluttajilta kerättiin yhteensä 241 000 tonnia paperia. • Määrä vastaa 6694 rekkalastillista keräyspaperia. • Jokainen asukas heittää lähes 7 kg kierrätyskelpoista paperia sekajätteeseen. • Suomen Keräystuote on valtakunnallinen paperin tuottajayhteisö. Jos yrityksesi on paperin tai paperituotteiden valmistaja tai maahantuoja, se on jätelain mukaan tuottajavastuussa ja velvollinen liittymään tuottajayhteisöön. MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS Ympäristöystävällinen kuitumateriaali haastaa muovipakkaukset Ecopulp Finland Oy:tä voidaan pitää ’Vihreän’ pakkaamisen kotimaisena uranuurtajana. Yritys on valmistanut puu- ja kierrätyskuitupakkauksia jo vuosikymmenen ajan. K uituvalostekniikka on vanha keksintö jonka muovi lähes syrjäytti 60–70-luvulla. Me olemme kehittäneet tätä tekniikkaa yli 10 vuotta. Olemme ainoa tätä teknologiaa hyödyntävä yritys Skandinaviassa. KOTIMAINEN VALMISTUSKETJU Kouvolalaisen Ecopulp Finland Oy:n toimitusjohtaja Ari Henttosen mukaan pakkausalalle on syntynyt viime vuosina lukuisia ekologisia pakkauksia ja pakkausmateriaaleja tarjoavia yrityksiä. Ecopulp on kilpailijoita hyvän matkaa edellä, sillä yrityksen käyttämiä materiaaleja ja pakkausteknologiaa on hyödynnetty pitkään. “Kuituvalostekniikka on sata vuotta vanha keksintö. Sitä on käytetty muun muassa kananmunakennojen valmistukseen. Muovi syrjäytti valokset 60–70-luvulla, eikä kuitupakkauksia kehitetty vuosikymmeniin. Me aloimme kehittää muotoiltujen kuituvalosten tekemiseen soveltuvaa teknologiaa 10 vuotta sitten. Nyt olemme ainoa teollisuusyritys Skandinaviassa, jolla on tällaista valmistustoimintaa”, Henttonen kertoo. Kuituvalokset soveltuvat lähes kaikkien tuotteiden pakkauksiin. Pienimmät pakkaukset voivat olla kooltaan 5 x 15 senttimetrin kokoisia. Keväällä Ecopulpille valmistui uusi tuotantolinja, jolla voidaan valmistaa pakkauksia aiempaa suuremmille tuotteille, esimerkiksi kodinkoneille. “Pakkauksillamme voidaan korvata esimerkiksi epäekologiset muovipakkaukset ja EPS:stä tehdyt pakkaussuojat. Tuotteet ovat kevyitä kuljettaa. Logistiikassa säästetään tilaa, koska pakkaukset ovat pinottavissa sisäkkäin. Pakkaus on heti käyttövalmis, joten pakkaustyö voidaan helposti automatisoida. Erityisesti viimeisten viiden vuoden aikana yritykset ovat havainneet pakkaustemme edut ja niiden suosio on kasvanut selvästi”, Henttonen pohtii. u Ecopulp Finland oy • Perustettu Korialla vuonna 2009. • Valmistaa, kehittää ja suunnittelee muotoiltuja kuituvalupakkauksia. • Vuoden 2018 liikevaihto 743 000 euroa. • Vuoden 2018 liiketulos 70 000 euroa. • Yhdeksän vakituista työntekijää. LOGISTISESTI FIKSU RATKAISU Pakkauksillamme voidaan korvata epäekologiset muovipakkaukset. Logistiikassa säästetään tilaa ja pakkaukset ovat pinottavissa sisäkkäin. Pakkaus on heti käyttövalmis ja pakkaustyö voidaan automatisoida. Monomateriaalinen pakkauskokonaisuus on helposti kierrätettävissä. Pakkaus säästää varastotilaa ja vähentää palokuormaa. MAINOSLIITE GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 25

TULEVAISUUDEN YRITYS Fundu tarjoaa täydentävää yritysrahoitusta suomalaisille pienille ja keskisuurille yrityksille. Vastuullisuus on Fundun tärkein arvo ja luotonantoon suhtaudutaan vakavasti. Kaikki rahoitusta hakevat yritykset arvioidaan samoin perustein ja päätökset tehdään vakioidulla tavalla. Fundu tukee yritysten kasvua vastuullisesti F undun talousjohtaja Mika Jokiranta kumoaa aika ajoin kuullun väitteen, että Fundun toiminnassa olisi kyse yritysten pikavipeistä. “Selvitämme parhaan kykymme mukaan jokaisen lainanhakijan takaisinmaksukyvyn ja vain uskottavan kassavirran osoittavat yritykset saavat lainaa kauttamme.” Fundu toimii rahoituksen välittäjänä, alustana jossa sijoittajat ja rahoitusta hakevat yritykset kohtaavat. “Tavoitteemme on pitää yrityksen rahoituskustannus niin maltillisena kuin mahdollista. Vastaavasti tavoitteemme on tarjota sijoittajillemme paras mahdollinen tuotto kantamastaan luottoriskistä. Lainojemme keskimääräinen korko on kymmenisen prosenttia.” POIKKEUKSELLINEN YHTEISTYÖVERKOSTO Fundu ei halua haastaa pankkeja vaan toimia heidän kanssaan tiiviissä yhteistyössä. “Olemme pankkien hyväksymä täydennysrahoittaja ja meillä on yhteistyösopimus useimpien pankkiryhmien kanssa.” Jokiranta näkee, että toimiala tulee kasvamaan edelleen. “Pankkien luotonantoa koskeva sääntely kiristyy edelleen, mutta yritysten rahoitustarpeet eivät häviä mihinkään. Haluamme tarjota tähän tarpeeseen pitkäjänteisen ja avoimen vaihtoehdon ja siten kantaa kortemme kekoon koko toimialan puolesta.” u FUNDUN ASIAKASKUNTA ON MONIPUOLINEN “Täydentävään rahoitukseen liittyy usein myytti, että sitä hakevat yritykset ovat joko epätoivoisia tai todella alkuvaiheessa toimintaansa, Jokiranta kertoo. Tosiasiassa yritykset ovat todella moninaisia, niin elinkaarensa kuin toimialojensa osalta.” Fundun intohimona on auttaa yrityksiä kasvamaan ja kehittymään – ja sitä kautta tuomaan hyvää koko yhteiskuntaan. Tätä tuetaan joustavalla ja ketterällä tavalla suhtautua asiakaspalveluun. “Nopeimmillaan tarvittava rahoitus kerätään muutamassa tunnissa, jonka jälkeen rahat siirretään asiakasyrityksen käyttöön. Fundulla on erittäin vahva kontaktiverkosto. Ellemme saa ratkaistua yrityksen rahoitustarvetta itse, ohjaamme pyynnön useimmiten jollekin yhteistyökumppaneistamme”, Jokiranta kertoo. 26 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Mika Jokiranta MAINOSLIITE

TULEVAISUUDEN YRITYS OPEN 24/7 Uniikki keidas ja tukikohta yrityksille Aivan Helsingin ydinkeskustasta löytyy hyvin erikoislaatuinen kokous- ja toimistomaailma, joka vastaa kansainvälisten organisaatioiden tila- ja palvelutarpeita jopa 24/7. Helsingin Forumin kauppakeskuksen yhteydessä on toiminut jo 5 vuotta yhä useamman yrityksen suosima Business Meeting Park niminen rauhallinen ja turvallinen keidas keskellä vilkasta kaupunkia. Täällä he ovat voineet kokoustaa ja työskennellä luottavaisin mielin helpon, joustavan ja turvallisen palvelukonseptin ansiosta. Meeting Parkissa on mm. neuvoteltu Pohjoismaiden suurimmista yrityskaupoista, pidetty suurlähettiläiden vastaanottoja ja tiloissa voi törmätä myös valtioiden päämiehiin ja menestyksekkäimpiin yritysjohtajiin ympäri maailmaa. Meeting Parkilla on yli 1000 kokous- ja työtilojen varausta kuukausittain, ja jo yli 2000 kotimaista ja kansainvälistä yritysasiakasta, joista lähes kolmannes on sopimusasiakkaita. Mistä on siis oikein kyse? Kare Casals toimitusjohtaja Business Meeting Park Oy:n toimitusjohtaja Kare Casalsin mukaan yhtiö perustettiin elinkeinoelämän tarpeista, koska yhä kansainvälisempi toimintaympäristö asettaa uusia vaatimuksia mm. tietovaltaisille toimialoille, jolloin tarvitaan myös yhä joustavammin monipuolisia turvallisia tiloja ja palveluja, mahdollisimman helposti. Meeting Park tarjoaa myös aidosti luottamuksellisen ympäristön esimerkiksi sopimusneuvotteluille ja välimiesmenettelyille, sillä mm. kaikki vuokralaiset, kuukausiasiakkaat ja henkilökunta ovat saman salassapitosopimuksen piirissä—ainoana Pohjoismaissa. Meeting Park pystyy vastaamaan myös eri viranomaisten turvallisuusvaatimuksiin. Meeting Parkin palveluvalikoima käsittää myös perinteiset Business Center palvelut, kuten assistentti-, posti- ja osoitepalvelut, tarjoilut ja turvalliset videoneuvottelut, joissa se on Suomen suurimpia palveluntarjoajia. “Toimintamme on verrattavissa conciergepalveluun; Pyrimme tarjoamaan asiakkaille kaikki heidän tarvitsemansa tilat ja palvelut keskitetysti ja luottamuksellisesti” toteaa yhtiön varatoimitusjohtaja Jani Kaarlejärvi. Dr. Jani Kaarlejärvi varatoimitusjohtaja MeetingPark.fi +358 (0)10 5011 501 helsinki@meetingpark.fi Meeting Park tarjoaa keskeisellä sijainnilla monipuolisen kokousja toimistomaailman, joka palvelee ehdottoman luottamuksellisesti, asiantuntemuksella ja suurella sydämellä jopa ympäri vuorokauden. Tarjolla on lähes 100 erilaista kokous- ja koulutustilaa, co-working ja toimistotilaa, niin tilapäiseen kuin pysyvämpäänkin tarpeeseen. Meeting Parkille ominaista on joustava, helppo ja asiakaslähtöinen toimintatapa, jolla luodaan mahdollisimman lämminhenkinen, kotoisa, turvallinen ja huoleton työympäristö asiakkaille. MAINOSLIITE Kauppakeskus Forum, Mannerheimintie 20 B, Helsinki GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 27

TULEVAISUUDEN YRITYS MAAILMAN PUHTAIN TEOLLISUUS TUO KILPAILUKYKYÄ JA SIJOITTAJIA 24.–26.9. TA M P E R E E N M E S S U - Teema 2019: KESTÄVÄ VALMISTUS J A U R H E I L U K E S K U S AlihankintaHEAT # A l i h a n k i n t a # A l i h a n k i n t a H E AT # A l i h a n k i n t a H U B 28 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU REKISTERÖIDY NYT >> ALIHANKINTA.FI MAINOSLIITE