6 LOREM IPSUM 11 LOREM IPSUM 4 Uraesent posuere augue KRIITTISET LIIKETOIMINTAat enim blandit Kraesent posuere augue at enim blandit JÄRJESTELMÄT OLTAVA 4 KUNNOSSA ENNEN KASVUPYRKIMYKSIÄ IFS TEKNOLOGIA- JA TEOLLISUUSRATKAISUT 19 LOREM IPSUM Draesent posuere TEKNOLOGIAJA at augue TEOLLISUUSRATKAISUT enim blandit 15 LOREM IPSUM Praesent posuere augue at enim blandit 6 9 8 LOREM IPSUM LOREM IPSUM MERKITTÄVÄÄ Araesent posuere LISÄARVOA augue at enim blandit MATERIAALIVIRTOJEN 10 HALLINNAN LOREM IPSUM ULKOISTAMISELLA Sraesent posuere augue Praesent posuere augue at enim blandit 21 LOREM IPSUM Jraesent posuere augue at enim blandit at enim blandit TRANSVAL HYDROLINEN LEO 12 10 9 ABLOY TEKNOLOGIA www.nortal.com 19 16 TEKNISERI Kilpailuetuina KERTOO HYDRAULISYLINTERIN laatu, notkeus ja halu palvella JÄLJELLÄ OLEVAN KÄYTTÖAJAN teollisuutta Uudistuva olympiastadion tuo myös kulunhallintansa nykyaikaan MAINOSLIITE PAROC 15 finland@nortal.com sukeltaa Teknisen ajankohtaisiin eristämisen ilmiöihin säästöpotentiaali on unohtunut monelta CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 1

Pohjoismaiden johtava teknologiatapahtuma sinulle, joka työskentelet teollisuuden ja teknologian alalla ja haluat kasvattaa asiantuntemustasi, oppia uutta ja verkostoitua! 5.–7.11.2019 Messukeskus Helsinki AUTOMAATIO | ELEKTRONIIKKA | HYDRAULIIKKA JA PNEUMATIIKKA LEVYTYÖ | KONEENRAKENTAMINEN | KUNNOSSAPITO AI JA ROBOTIIKKA | ICT Mukana yli 400 näytteilleasettajaa Huippuohjelmaa joka päivä! • maksutonta ohjelmaa 5 ohjelmalavalla, yli 100 luentoa! • Teknologia Forum, seminaareja • Tulevaisuuden työnantaja -teemapäivä 5.11.2019 • Startup Competition ja Ällistyttävät Robotit-kilpailu Teemana Ihminen, vastuullisuus ja teknologia Verkostoidu, päivitä tietosi ja tutustu alan uusiin innovaatioihin! • After work ja Teknologia Party keskiviikkona Puhujina mm. Katso koko ohjelma ja näytteilleasettajat ja rekisteröidy kävijäksi ennakkoon teknologia19.fi Linda Liukas koodaaja, kouluttaja ja kirjailija #teknologia19 Alf Rehn Risto Linturi kirjailija, kolumnisti tulevaisuudentutkija ja johtamisen professori Avoinna: ti 5.11 klo 9–17 | ke 6.11 klo 9–19 | to 7.11 klo 9–16 Yhteistyössä 2 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE MAINOSLIITE

IFS: Kriittiset liiketoimintajärjestelmät oltava kunnossa ennen kasvupyrkimyksiä................................. ››4 Transval: Materiaalivirtojen hallinnan ulkoistamisella voidaan saavuttaa monipuolisesti lisäarvoa.................... ››6 Netox: Luottamusta rakentamassa................................ ››8 Abloy: Uudistuva olympiastadion tuo myös kulunhallintansa nykyaikaan.................................. ››9 Paroc: Teknisen eristämisen säästöpotentiaali on unohtunut monelta...................................................... ››10 Pihla Group: Sisätilojen kuuluvuuden ja mobiilidatan ongelmat historiaan ikkunainnovaatiolla....››11 Aleksi Randell: Suomi kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaation paalupaikalla........................................... ››11 OT-Kumi valmistaa erikoistiivisteitä ja profiileja............. ››12 Sulzer valmistaa kulumattomia kompressoreita kotkassa...................................................................... ››13 Premekon: Kaakonkulmalta kansainvälisille markkinoille................................................................. ››14 Teknologia 19 sukeltaa ajankohtaisiin ilmiöihin............. ››15 Valtra: Ei uusi, vaan entistä ehompi.............................. ››15 Tekniseri: Laatu, notkeus ja halu palvella ovat teollisuuden merkintätuote-valmistajan kilpailuetuina... ››16 HTR-Hydraulics 10-kerhoon......................................... ››17 Calefa muuttaa teollisuuden energian hiilineutraaliksi... ››18 KPA Unicon: Puhtaan energian suunnannäyttäjä.......... ››19 WIKA Finland: Ympäristöystävällisyys paranee korkealaatuisella mittausteknologialla........................... ››20 Flowplus: Pidempi elinkaari älykkäällä huollolla............. ››21 Väre: Tehokkaat salkunhoitajat hallitsevat sähkömarkkinoiden riskit.............................................. ››22 Feon sähköistää teräskaupan....................................... ››23 Keinoäly kunnossapidon Apupoika Anterona T eollisesta internetistä ja tekoälystä on puhuttu jo tarpeeksi. Kunnossapidon ja kenttähuollon toiminnassa näiden kyvykkyyksien hyödyntämisessä on otettu ensiaskeleita, mutta ripeitä toimenpiteitä tarvitaan. Tyypillisessä asiakkaan lähtötilanteessa kyse ei ole niinkään datan puutteesta, vaan siiloutuneen tiedon yhdistämisestä ja analyyttisestä hyödyntämisestä. Keskeistä on toteuttamiskelpoisten, mitattavaa arvoa tuottavien käyttötapausten tunnistaminen. Parhaimmillaan tekoälypohjaiset ratkaisut auttavat laitteiden vikaantumisen ennakoinnissa, huoltosuunnitelmien optimoinnissa sekä luovat uutta liiketoimintaa differoiden kilpailijoista. Ennustavan kunnossapidon analytiikan käyttötapaukset ovat moninaisia, ja toisinaan raja kunnossapidon ja tuotannon optimoinnin välillä on hiuksenhieno. Esimerkiksi asiakkaidemme kanssa toteutetut putkistojen tai kuljettimien tukkeutumista ennustavat mallit ovat toisaalta kunnossapitotarvetta ehkäiseviä, mutta toisaalta tuotantoa optimoivia ratkaisuja. Keinoälyratkaisuilla voidaan myös parantaa kenttähuollon tehokkuutta luoden samalla palveluliiketoiminnan kasvua. Liiketoiminnallisen arvon luomisen kannalta tärkeää on, että datan ja tekoälyn avulla tuotettu tietämys ei jää pisteratkaisuksi. Apupoika Antero [kansikuvassa] tulee liittää saumattomasti osaksi operatiivista kunnossapitoa ja sisällyttää keinoäly asiakkaille tarjottaviin palveluihin. Jarkko Haapalainen & Tarmo Kekki, IBM Kiertotalous = maksimoi arvo + minimoi hukka K iertotalous tulee mullistamaan teollisuuden perinteisiä arvoketjuja. Se on samalla loistava kestävän kasvun resepti. Teknologiateollisuuden, Sitran ja Accenturen yrityksille rakentamassa avoimessa kiertotalouden työkirjassa (circularplaybook.fi) on viisi tämän reseptin mukaista liiketoimintamallia ja työkaluja kääntämään liiketoiminta kiertotalouteen. Data on uuden arvonluonnin takana. Teknologiat avaavat keinoja kerätä dataa tuotteiden elinkaaresta ja asiakassuhteesta reaaliaikaisesti. Jos toimitusjohtajana käyt viikoittain läpi PÄÄTOIMITTAJA Ville Leppäaho KANSIKUVA IBM:n arkisto AD / LAYOUT Emma Happonen TOIMITTAJAT Hannele Koskinen Soile Suvanto MAINOSLIITE MAINOSLIITE Nina Kellokoski Mervi Varonen Kai Lintinen Jorma Yrjölä Jarmo Seppälä yrityksesi taloustilannetta, niin kuinka usein mietit datatilannettasi? Kannattaa pysähtyä, sillä pelin logiikka on teollisuudessakin muuttumassa: Uudet liiketoimintamallit + uudet teknologiat + uusi ajattelutapa = Uusi peli. Laura Juvonen Teknologiateollisuus ry KUVAAJAT Hannele Koskinen Aleksi Friman Markku Pajunen Tomi Setälä Kai Lintinen Jarmo Seppälä JULKAISIJA Calcus.com Oy Fredrikinkatu 47, 7. krs, 00100 HELSINKI www.calcus.com CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3 3

KRIITTISET LIIKETOIMINTAJÄRJESTELMÄT OLTAVA KUNNOSSA ENNEN KASVUPYRKIMYKSIÄ Moni yritys siirtää järjestelmähankintojaan siinä pelossa, että käyttöönotto johtaa liiketoiminnan takkuamiseen tai kannattavuuden notkahtamiseen pitkäksi aikaa. Mutta varmistaakseen kilpailukykynsä pitkällä aikavälillä, on yrityksen kuin yrityksen uudistuttava. M onella alalla yritykset ovat kasvaneet paitsi orgaanisesti myös yritysostojen kautta, jonka seurauksena yrityksillä voi olla useita päällekkäisiä järjestelmiä käytössään, mikä harvoin on optimaalista. Toisaalta järjestelmien uusimisen haasteena voi olla eri funktioiden siiloutuminen: tiettyyn tarpeeseen on hankittu erillisratkaisuja, jotka eivät kuitenkaan isossa kuvassa tue yrityksen toimintaa riittävässä laajuudessa. ”Monissa keskisuurissa suomalaisissa yrityksissä on vielä paljon erillisiä, ei-integroituja järjestelmiä käytössään. Turhan monessa yrityksessä eletään vielä myös sellaisessa uskossa, että pienistä paloista rakennettu järjestelmä on paras”, IFS Nordicsin Suomen ja Baltian myyntijohtaja Tomas Salonaho kertoo. IFS on ruotsalaislähtöinen, tänä päivänä globaalisti toimiva liiketoimintajärjestelmiä toimittava yritys. IFS:n ERP-ratkaisulla (IFS Applications™) ja siihen integroitavissa olevilla muilla liiketoimintaa kehittävillä 4 moduuleilla voidaan yritysten liiketoiminta tuoda yhtenäisen järjestelmän ja toimintatavan alle. ”Tyypillistä on, että me lähdetään kasvamaan asiakkaan kanssa yhdessä – autetaan heitä ulosmittamaan potentiaaliaan tarjoamalla heidän liiketoimintaansa parantavia ratkaisuja ja varmistetaan, että heidän prosessinsa tukevat heitä kasvun koittaessa”, Salonaho valottaa. IFS on tehnyt ERP:n käytöstä mukavaa Perinteisesti ERP:it mielletään monimutkaisiksi. Asia perustuu kokemuksiin, sillä sitähän ne yleensä ovatkin. IFS:n ratkaisut puolestaan on luotu käyttäjäkokemus edellä. ”Vaikka meidän tarjoamat ratkaisut voivat koostua useista toisiinsa integroiduista ohjelmistoista, niiden taustalla oleva monimutkaisuus piilotetaan käyttäjiltä. Näkyväksi tuodaan vain se, mikä on käyttäjän kannalta oleellista ja siinä esitysmuodossa, jossa käyttäjä itse näkee parhaiten toimivansa”, asiakasrajapinnassa työskentelevä Senior Solution Consultant Tapani Rintanen kertoo. IFS:llä on vahva toimialaosaaminen valikoiduissa segmenteissä, mutta jokainen yritys on myös yksilö. IFS pureutuu asiakkaisiinsa Business Value Engineering -toimintatavallaan, jolla asiakasyrityksen bisnes, haasteet ja riskit tehdään näkyväksi. Tällöin voidaan jo myyntivaiheessa ja järjestelmän implementoinnissa pureutua yrityksen liiketoiminnan kannalta olennaisiin asioihin. ”Me teemme asiakkaalle itselleen näkyväksi heidän nykyisen tilansa ja tavoitellun CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE

aseman sekä mitä heidän pitää tehdä saavuttaakseen tavoitteensa. Tämä avataan business case -laskelmien tasolle.” Asiakas ottaa tässä vaiheessa omistajuuden lopputuloksesta ja voi halutessaan vielä kilpailuttaa muita palveluntarjoajia, voivatko he tarjota samoja asioita. ”Meillä on järjestelmäämme integroidut välineet kuvata asiakkaan prosessit yhden päivän työllä ylätasolta sovellustoimintoihin. Kuvauksemme tuottaa myyntivaiheen tukemista varten aineiston ja sen lisäksi samalla valmiin materiaalin hyödynnettäväksi implementointivaiheessa, mikä näin parantaa ja tehostaa koko toimitusprosessiamme. Hyödynnämme projekteissa globaalia IFS Implementation -menetelmäämme, joka on tuhansissa projekteissa hiottu toimivaksi.” Vaikka IFS ei ole Suomessa suuren yleisön keskuudessa vielä kovinkaan tunnettu, yrityksellä on taustalla pitkä historia ja vahvat näytöt globaalin tason toiminnasta. Puolueettomasti mitattu asiakastyytyväisyys on yli 90 prosenttia ja tutkimusyhtiö Gartner on puolestaan rankannut IFS:n ERPtoimittajien ykköseksi keskisuurten yritysten segmentissä. ”Olemme suuri ja globaali toimija, mutta emme liian massiivinen. Toimintamme keihäänkärkenä on tiukka keskittymisemme valikoiduille toimialoille, joissa olemme äärimmäisen vahvoja”, Salonaho perustelee menestystekijöitä. IFS on asiakkailleen strateginen kumppani, joka ratkoo yhdessä heidän kanssaan eteen tulevia haasteita. ”Kaikki järjestelmiemme viisaus tulee asiakkailta. Me kutsumme jatkuvasti heitä luoksemme keskustelemaan, mikä on heille tärkeää ja mitä he järjestelmiltään kaipaavat. Autamme jatkuvasti asiakkaitamme myös järjestelmiemme käytössä, jotta he saavat niistä lupaamaamme lisäarvoa liiketoiminnalleen”, Rintanen ja Salonaho summaavat. n Tomas Salonaho ja Tapani Rintanen kertovat IFS:n ERP- ja ohjelmistoratkaisujen kilpailueduista. IFS on globaali liiketoimintajärjestelmiä (mm. ERP, EAM, ESM) asiakkailleen toimittava ohjelmistoyhtiö. Ruotsissa pääkonttoriaan pitävä yhtiö työllistää maailmanlaajuisesti yli 3 500 ammattilaista. Yrityksellä on vahva toimialaosaaminen etenkin valmistavan teollisuuden, energiasektorin, rakentamisen, palveluiden sekä ilmailun ja maanpuolustussektorin yritysten haasteiden ratkaisemiseen. “ MAINOSLIITE MONISSA KESKISUURISSA SUOMALAISISSA YRITYKSISSÄ ON VIELÄ PALJON ERILLISIÄ, EIINTEGROITUJA JÄRJESTELMIÄ KÄYTÖSSÄÄN.” Vuodesta 1991 Suomessa toiminut IFS Suomessa palvelee asiakkaitaan valtakunnallisesti neljän konttorin kautta. Suomen toiminnot yhdistettiin alkuvuonna osaksi 800 ihmistä työllistävää IFS Nordicsia, mikä tuo entistä laajemman osaamisen tehokkaammin myös suomalaisten asiakkaiden saataville. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5

MATERIAALIVIRTOJEN HALLINNAN ULKOISTAMISELLA VOIDAAN SAAVUTTAA MONIPUOLISESTI LISÄARVOA Monelta valmistavan teollisuuden ja prosessiteollisuuden yritykseltä löytyy merkittävää kehittymispotentiaalia sisälogistiikan ja materiaalivirtojen hallinnasta. ”M onessa yrityksessä olisi hyvä ottaa agendalle omat sisälogistiikan ja materiaalivirtojen hallinnan tunnusluvut sekä toimitusten laatu- ja täsmällisyysasiat: ovatko niihin liittyvät mittarit ajantasolla ja voidaanko niiden avulla kehittää toimintaa?”, sisälogistiikkaan ja materiaalinhallintaan erikoistuneen Transvalin johtaja Jussi-Pekka Hoskari haastaa. Ulkoistamalla materiaalivirtojen hallinnan ja sisälogistiikan, yritykset voivat siirtyä pois kiinteiden tila- ja henkilökustannusten maailmasta joustaviin palvelusopimuksiin, joiden kulut määräytyvät käytettävien resurssien mukaisesti. Se tuottaa mahdollisuuden toiminnan skaalaamiseen sekä ylös- että alaspäin eli korkeasuhdanteessa tiloja ja työvoimaa löytyy aina tarpeeseen ja hiljaisempina aikoina ei makseta turhasta. ”Kustannussäästö ei ole ainoa syy ulkoistamiselle vaan kasvavat yritykset saattavat 6 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU tarvita esimerkiksi lisää tuotantotilaa ilman kalliita investointeja uusiin tiloihin. Tällöin tilaa voi vapauttaa ottamalla varastotilaa ydinliiketoiminnan käyttöön ja siirtämällä varaston ja sen hallinnnon toisaalle ulkoiselle palveluntarjoajalle. Moni organisaatio on jo tiedostanut, että näitä asioita olisi kehitettävä, mutta heidän omat eväänsä eivät siihen riitä ja tukea tarvittaisiin ulkopuolelta”, Hoskari tietää. Yksi toiminnan kehittämisen alue monilla voi olla tuotannollisten toimintojen ja sisälogistiikan eriyttäminen. Monesti nämä hoidetaan yrityksissä lomittain, ja esimerkiksi asentajat käyttävät aikaansa keräilyyn, mikä ei ole tehokasta resurssien käyttöä. Tällöin myös eri työvaiheiden kustannuksia on vaikea tehdä näkyväksi eikä siten tehokkuutta tai säästöjä voida tuottaa. ”Kun toiminnot on eriytetty, sisälogistiikkaa kehittämällä voidaan parantaa tuotannon virtausta ja esimerkiksi asentajat MAINOSLIITE

pääsevät käyttämään aikansa varsinaisen työnsä tekemiseen. Lopputuloksena tuotannon läpimenoaika paranee, jolloin kapasiteettia saadaan kasvatettua ilman investointeja tuotantoteknologiaan”, Hoskari valottaa. Mitattavuutta ja läpinäkyvyyttä materiaalivirtoihin Teollisuuden toiminnanohjausjärjestelmät hoitavat tuotantoprosessien hallinnan hyvin, mutta nykyaikaiselle kokonaislogistiikan tehokkaalle hallinnalle ne harvoin antavat juurikaan mitään. Jos materiaalivirtoihin päästäisiin kiinni ennen ja jälkeen tuotantovaiheen, olisi mahdollista saada talteen paljon käyttökelpoista dataa toiminnan kehittämiseksi. MAINOSLIITE ”Yleensä käytössä olevat järjestelmät eivät tuota riittävästi informaatiota, mutta niihin on kehitetty täydentäviä mittausjärjestelmiä, joilla voidaan seurata prosessien eri vaiheita totuttua laajemmin ja jakaa tätä tietoa reaaliajassa eri osapuolille. Saadun datan avulla “ OVATKO YRITYKSESI SISÄLOGISTIIKKAAN JA MATERIAALINHALLINTAAN LIITTYVÄT MITTARIT AJANTASOLLA JA VOIDAANKO NIIDEN AVULLA KEHITTÄÄ TOIMINTAA?” toimintaa voidaan edelleen kehittää Lean Six Sigma -työkaluja hyödyntäen. Jos tällaista dataa ei ole saatavilla, toiminnan kehittämisen edellytykset jäävät vähäisiksi.” Toiminnan tehokkuutta ja tuottavuutta voidaan myös parantaa keskittymällä tiiviimmin yrityksen ydinliiketoimintaan ja ulkoistaa enemmän muita toimintoja. ”Yrityksille on tänä päivänä mahdollista ulkoistaa varastoinnin ja materiaalivirtojen hallinnan lisäksi esimerkiksi erilaisia esi- ja jälkikokoonpanotöitä tai asennuksia. Toimintansa jatkuva kehittäminen on kilpailukyvyn säilyttämisen edellytys joka ikiselle yritykselle”, Hoskari summaa. n CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

LUOTTAMUSTA RAKENTAMASSA Kun IT-palvelun tuottaja ei vain huolehdi sovituista tehtävistä, vaan myös ennakoi, kehittää ja varmistaa, se tarkoittaa että palveluiden tuottaminen on hallittua ja asiakas voi keskittyä omaan liiketoimintaansa. Y ritysten toimintaympäristöt ovat erilaisia ja tämä asettaa haasteita myös IT-palveluille, kyberturvallisuudesta puhumattakaan. Muutosvauhti puolestaan asettaa omat tarpeensa järjestelmien skaalautuvuudelle ja hallinnalle. Netox on erikoistunut luotettavien IT- ja tietohallintopalveluiden tuottamiseen. Kyberturvallisuus erottavana tekijänä Netoxilla nähdään kokonaisvaltaisen kyberturvallisuuden ja luottamuksen rakentaminen kilpailutekijänä. ”Meillä kyberturvallisuus ei ole pelkästään markkinointia vaan olemme aidosti panostaneet sekä osaamisen kehittämiseen että asiakaslähtöisten, 8 soveltuvien ratkaisuiden toteuttamiseen”, kyberturvajohtaja Markku Korkiakoski toteaa. ”Perinteisten IT-palveluiden lisäksi me pystymme tarjoamaan myös kattavat asiantuntijapalvelut sekä luotettavan ja sertifioidun konesaliympäristön. Käytännössä asiakkaat saavat halutessaan meiltä kaikki tarvitsemansa palvelut”, hän jatkaa. vuonna 2018 jälleen yli 30 prosenttia, niin kuin on kasvanut joka vuosi vuodesta 2015 lähtien. n Tuulia Nissinen Markku Korkiakoski Palvelumuotoilu apuna asiakaskokemuksen luomisessa Kyberturvallisuusosaamisen ohella Netox on panostanut asiakaskokemukseen palvelumuotoilun avulla. ”Asiakkaan kokemus ratkaisee menestyksen näillä markkinoilla. Netoxin palvelupohjainen lähestyminen on jo opettanut yrityksiä ostamaan selkeitä kokonaisuuksia. Mitä asiakaslähtöisemmin palvelut on muotoiltu ja toteutettu, sitä enemmän palvelu pystyy tuottamaan lisäarvoa asiakkaalle”, Netox Oy:n palvelumuotoilusta vastaava johtaja Tuulia Nissinen kertoo. Palvelumuotoilun avulla Netox on uudistanut strategiaansa ja pystynyt kasvamaan uusille toimialoille. Panostukset näkyvät myös liiketoiminnassa ja Netox kasvoi CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU NETOX OY on vuonna 2004 perustettu luotettavien ITpalveluiden tuottaja, jonka 50 ammattilaista työskentelevät yrityksen toimistoilla Oulussa ja Helsingissä. www.netox.fi tuulia.nissinen@netox.fi markku.korkiakoski@netox.fi MAINOSLIITE

UUDISTUVA OLYMPIASTADION TUO MYÖS KULUNHALLINTANSA NYKYAIKAAN Helsingin Olympiastadionin peruskorjaus- ja uudistaminen on maalisuoralla. Vuoden 2020 aikana valmistuvan suururakan yhteydessä myös stadionin kulunhallinta on tuotu nykyaikaan toisen sinivalkoisen ikonin Abloyn ratkaisujen avulla. ”M eillä on yli 2300 lukittavaa kohdetta. Avaimia pitää jakaa esimerkiksi tapahtumajärjestäjille, urheilutapahtumissa joukkueille, turvallisuusorganisaatiolle, poliisille sekä erilaisille palveluntarjoajille, kuten ravintolatoimijoille”, Olympiastadionin kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Ilkka Rautakivi valottaa lukituksen ja kulunvalvonnan lähtökohtia. Olympiastadionin kaltaisilla suuria ihmismassoja kokoavilla areenoilla kävijöiden turvallisuuden takaaminen on ensisijaisen tärkeää. Olympiastadion valitsi sen vuoksi Abloyn PROTEC2 CLIQ -järjestelmän, joka yhdistää “ MAINOSLIITE mekaanisen ja elektronisen lukituksen parhaalla mahdollisella tavalla. ”Mekaaninen avain on tärkeä, että ovet saadaan auki poikkeustilanteissa – esimerkiksi mahdollisen sähkökatkon aikana. Elektronisuus taas takaa sen, että kullekin avaimelle voidaan määritellä yksilölliset kulkuoikeudet. Tiedämme täsmälleen, kenellä avaimia on hallussa ja mihin niillä pääsee. Tarvittaessa voimme lisätä tai poistaa kulkuoikeuksia lennosta.” Olennainen osa järjestelmän luomaa turvallisuutta on avainten käyttötietojen tallentuminen kulkurekisteriin: ”Jos jotain on tapahtunut, kulkurekisterin avulla tiedämme aina, mihin oveen mitäkin avainta on käytetty. Voimme myös katsoa millä avaimella on menty ja mihin. Ja kadonneen avaimen voimme tehdä toimimattomaksi heti siitä tiedon saatuamme.” Olympiastadionilla avainten kulkuoikeudet päivitetään joko kiinteästä ohjelmointilaitteesta tai mobiilisovelluksesta. Avainten, käyttäjien ja kulkuoikeuksien hallinta tapahtuu karttapohjaisesta ABLOY OS -käyttöliittymästä. ”ABLOY OS on yksi järjestelmän suuria etuja näin suuressa kohteessa. Näemme kartasta myös auki jääneet ovet”, Rautakivi kertoo. Korkea ammattitaito vakuuttanut Olympiastadionin näkökulmasta suuri etu on myös Abloyn valtuutettujen lukkoliikkeiden jakeluverkosto, josta löytyi juuri sopiva kumppani palveluntarjoajaksi. ”Olemme olleet positiivisesti yllättyneitä heidän ammattitaitonsa määrästä asioidemme hoidossa.” Abloyn lukkoja on käytetty Stadionilla jo sen valmistumisen aikoihin, mistä saatiin sattumalta äskettäin todiste: ”Löysimme remontin aikana vuodelta 1938 peräisin olevan alkuperäisen Abloyn avaimen.” Nyt yli 80 vuotta myöhemmin yhteisessä historiassa käännetään uusi sivu, kun stadionin käyttäjiä turvaa jälleen Abloy, tällä kertaa sähköisellä lukitusjärjestelmällään. ”Yhteistyömme jatkuu, kun Olympiastadion uudistuneena avaa ovensa suomalaisille jälleen ensi vuonna”, Rautakivi iloitsee. n KULKUREKISTERIN AVULLA TIEDÄMME AINA, MIHIN OVEEN MITÄKIN AVAINTA ON KÄYTETTY.” CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

“ TEKNISEN ERISTÄMISEN SÄÄSTÖPOTENTIAALI ON UNOHTUNUT MONELTA Varsinkin teollisuudessa energiansäästöt kohdistuvat usein liikaa ostettavan energian optimointiin, kun esimerkiksi huippuluokan eristämisellä voitaisiin tuottaa suuria säästöjä. Eristäminen on tutkimustenkin mukaan tehokkaimpia tapoja vähentää kohteiden CO2-päästöjä.* P arocin teknisten eristeiden tuotepäällikön Toni Saukkosen mukaan yleisenä haasteena on, että eristyksen energiansäästöpotentiaalia ei tunneta tai siihen liittyvä päätöksenteko on hajautunut organisaatioissa. ”Energiaa ja päästöjä pyritään optimoimaan tekemällä energiasopimuksia ja muita toimenpiteitä muualla organisaatiossa, kun taas eristyksestä vastaavat ylläpitotahot huolehtivat eristyksestä usein ihmisten turvallisuuden tai prosessin toimivuuden näkökulmista. Näin eristyksen säästöpotentiaali jää monilla kokonaan huomioimatta”, Saukkonen taustoittaa. 10 ”Kukaan ei kodeissa jättäisi ovea talvella auki, mutta teollisuudessa löytyy rikkoutuneita eristyksiä tai täysin eristämättömiä kohteita, kuten laippoja ja venttiileitä. Näiden eristämisellä säästettäisiin huomattavia määriä energiaa.” ”Eristykseen herätään usein vasta silloin, kun esim. putkistojen kunnossapitokustannukset nousevat ja niiden elinkaari osoittautuu suunniteltua lyhyemmäksi”, Saukkonen kertoo. ”Käyttötarkoituksen mukaan oikein valituilla eristemateriaaleilla saavutetaan edullisemmat elinkaarikustannukset huomioiden myös kunnossapito”, Saukkonen muistuttaa. Suomi edelläkävijä, mutta tekemisen sarkaa riittää täälläkin Suomi on laadukkaan teollisuuseristämisen edelläkävijämaa, mutta energiansäästöpotentiaalia löytyy meiltäkin. Suomessa on vielä käytössä 1970-1980-luvuilla eristettyjä putkistoja, joiden eristykset on mitoitettu sen aikaisten vaatimusten mukaisesti. Nykystandardien mukainen ja energiatehokkuuden kannalta optimaalinen eristepaksuus on usein jopa kaksinkertainen aikaisempaan verrattuna. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ERISTEINVESTOINNIN TAKAISINMAKSUAIKA ON USEISSA TAPAUKSISSA VAIN MUUTAMIA KUUKAUSIA JO PELKÄSTÄÄN SÄÄSTETYN ENERGIAN ANSIOSTA”. ”Meidän tekemissä mittauksissa 350 °C:een höyryputken alkuperäisen mattomaisen eristeen korvaaminen nykystandardien mukaisella, energiatehokkaalla kourueristeellä tuotti noin 50 prosentin energiasäästön”, Saukkonen valottaa. ”Eristeinvestoinnin takaisinmaksuaika on useissa tapauksissa vain muutamia kuukausia jo pelkästään säästetyn energian ansiosta”. Parocin kourueristeellä on monia kilpailuetuja verrattuna mattoeristeisiin. Kourueristeitä käytettäessä ei tarvita lämpöhukkaa aiheuttavia metallitukia. Kourueristeen ainutlaatuinen ponttijärjestelmä mahdollistaa sen, että eristeeseen ei tule avosaumoja putkien lämpölaajentumisen yhteydessä. ”Lisäksi meiltä löytyy valmiit eristeosat putkistojen käyrille osille”, Saukkonen muistuttaa. ”Kourueristeen asentaminen onnistuu puolet nopeammin kuin mattoeristeen. Kourulla eristettäessä materiaalin käyttö on huomattavasti tehokkaampi pienemmän materiaalihukan vuoksi ja samalla saavutetaan parempi eristävyys”, Saukkonen päättää. n * McKinsey&Company (2013). Pathways to a low-carbon economy: Version 2 of the global greenhouse gas abatement cost curve, infograafi sivu 7. Luettavissa: https://www.cbd. int/financial/doc/Pathwaystoalowcarboneconomy.pdf MAINOSLIITE

“ ASIANTUNTIJA UUDEN SUKUPOLVEN ANTENNILASIIKKUNA ON MARKKINOILLA KAIVATTU RATKAISU, JOKA TUO IKÄVÄÄN ONGELMAAN EDULLISEN JA VAIVATTOMAN RATKAISUN.” SISÄTILOJEN KUULUVUUDEN JA MOBIILIDATAN ONGELMAT HISTORIAAN IKKUNAINNOVAATIOLLA Energiatehokkuutta parantavien rakennusmääräysten varjopuolena on mobiiliverkon kuuluvuuden ja datansiirron ongelmat sisätiloissa. ”V oisi hyvinkin ajatella, että yhtä olennaisena ominaisuutena kuin lukot ulko-ovissa, pitäisi nykyään myös talojen mobiiliyhteydet olla kunnossa”, Pihla Groupin teknologiajohtaja Timo Nissinen miettii. Pihla Group on yllä mainitun ongelman ratkaisemiseksi innovoinut mobiiliyhteyksiä sisätiloissa parantavan Antennilasi-ikkunan. Sen toiminta perustuu lasin näkymättömään pinnoitteeseen laserilla poltettavaan antennikuvioon. ”Antenni on toteutettu patentoidulla StealthCase-teknologialla, johon meillä on yksinoikeus. StealthCasen osaaminen on perua kännykkäantennien suunnittelusta Nokialle ja Microsoftille”, Pihla Groupin markkinointijohtaja Minna Keränen valottaa. Antennikuvio mahdollistaa signaalin leveän horisontaali keilan ulkoa sisään ja jakaa mobiiliverkon signaalin koko huoneeseen, eikä käyttäjän sijainnilla huoneistossa ole merkitystä. Muissa markkinoilla olevissa antenni-ikkunaratkaisuissa signaali etenee sisään vain suoraan, mikä jättää suuria katvealueita”, Nissinen lisää. Antennilasin hankintapäätös ei vaadi asiantuntija-apua eikä kohteessa tehtäviä mittauksia, koska esimerkiksi tukiasemien sijainneista ei tarvitse huolehtia. ”Uuden sukupolven Antennilasi-ikkuna on markkinoilla kaivattu ratkaisu, joka tuo ikävään ongelmaan edullisen ja helposti toteutettavan ratkaisun. Tuote on kehitetty helpoksi valita ja nopeaksi valmistaa, ja olemme valmiit laajamittaisiinkin toimituksiin. Antennilasin saa sekä Pihlan että Tiivin kaikkiin lasimalleihin, riippumatta lasin koosta”, Keränen summaa. n MAINOSLIITE SUOMI KIINTEISTÖ- JA RAKENTAMISALAN DIGITALISAATION PAALUPAIKALLA R akennusalan digitalisaatio merkitsee uutta liiketoimintaa, kustannussäästöjä ja tuottavuuden kasvua. Se ei ole pikkujuttua alalla, jonka vuosittainen liikevaihto Suomessa on noin 34 miljardia euroa. Suomen lisäksi rakentamisen kustannustehokkuutta ja rakennetun ympäristön älykkyyttä edistävä digitalisaatio ja alustaratkaisut ovat kysyttyjä kaikkialla, missä kaupungistuminen etenee. Innovaatioista myös maksetaan. Tarjolla on paikka edelläkävijänä, sillä Suomi on paalutettu osaamisella, jonka päälle voidaan rakentaa kansainvälisestikin merkittävä rakennusalan digitalisoitumisen menestystarina. Rakennusalan digitalisaatiosta puhuttaessa Suomessa ei tarvitse paukutella henkseleitä ilman katetta. Edellisellä vaalikaudella hallituksen kärkihankkeisiin lukeutuneen kiinteistö- ja rakentamisalan KIRA-digin ja sen synnyttämien kokeiluiden onnistuminen on merkki siitä, että suunta on oikea. Kokeilujen on laskettu tuovan yksinomaan Suomessa hyötyä noin 5,5 miljardia euroa. Tuloksien valossa kannattaa miettiä, millainen merkitys kokeilujen jalostamisella ja skaalaamisella voi olla – myös kansainvälisesti. KIRA-digin työtä jatkaa nyt KIRAHub, jonka alan yhteisöt ovat omalla siemenrahoituksellaan käynnistäneet. Suomessa on osaamista, joka mahdollistaa alustaratkaisujen kehittämisen datan välittämiseen ja jalostamiseen. Niille on käyttöä rakennusalalla aina maankäytön ja rakentamisten lupaprosesseista olosuhteiden hallintaan ja ennustamiseen sekä rakennetun ympäristön ylläpitoon ja ekologisuuden lisäämiseen asti. Kirsikkana hallitusti rakennetun digikakun päällä ovat toimialan käytäntöjen läpinäkyvyyden, yhtenäisyyden ja asiakaslähtöisyyden lisääntyminen, laadun paraneminen sekä työn mielekkyyden kasvu. Aleksi Randell Rakennusteollisuus RT ry:n toimitusjohtaja CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

OT-Kumi: • • • • • tuotantotilaa 7500 neliömetriä työntekijöitä 20 kaikki materiaalit sertifioituja puolet tuotannosta vientiin vientimaat Venäjä, Norja, Latvia, Liettua, Tanska, Ruotsi, Kiina, Kanada • rautatie-, laiva- ja rakennusteollisuus suurimmat asiakkaat • kohteena mm. Länsimetro OT-KUMI VALMISTAA ERIKOISTIIVISTEITÄ JA PROFIILEJA VALTTINA KETTERYYS JA LAADUKAS ASIAKASLÄHTÖINEN PALVELU K umi taipuu iiläisen OT-Kumin tuotantohalleissa moneksi. “Käytettävissä on 11 erilaista extruusiolinjaa, joissa voidaan valmistaa sekä räätälöityjä että standardiprofiileja. Nopeuden takaa oma muotti/suulakevalmistus”, kertoo OT-Kumin toimitusjohtaja Janne Lahdenperä. Usein asiakas tulee piirustuksen kanssa, josta aletaan räätälöidä tuotetta. “Jos valmista piirustusta ei ole, työstämme sitä yhdessä. Sitten teemme prototyyppejä, joita asiakas kokeilee. Kun asiakas on tyytyväinen, valmistamme lopullisen tuotteen”, Lahdenperä sanoo. OT-Kumin suurimmat asiakkaat ovat rautatie- ja laivateollisuus. Yritys on mukana junanvaunujen valmistuksessa Pietarissa ja viimeisin projekti on ollut Skoda Transtechin uudet raitiotievaunut Suomessa . “Kumitiivisteitä tarvitaan junissa paljon, muun muassa rakenteissa ja verhoiluissa.” Myös elektroniikka- ja lääketeollisuus toimii iiläisyrityksen kanssa. 12 “Alan yrityksille on hyvin tärkeää tietää raaka-aineiden tarkka alkuperä”, Lahdenperä toteaa. OT-Kumilla on käytettävissään 25 erilaista materiaalia TPE:stä, silikonista, NBRkumista ja EPDM-kumista ja sen eri sekoituksista. Materiaalit tulevat kotimaasta ja Skandinaviasta. Aikataulut saattavat olla kiireisiä ja OT-Kumi pystyy vastaamaan ketterästi pulmatilanteisiin. “Meillä on yli 6000 aktiivista työkalua käytössä ja pystymme vastaamaan nopeasti esimerkiksi tehtaiden tai laivojen äkillisiin tiiviste tarpeisiin”, Lahdenperä kertoo. OT-Kumi on yksi Suomen johtavia tiivistevalmistajia ja sen tuotteita löytyy pääasiassa teollisuudesta, mutta myös ikkunoiden ja ovien tiivisteistä, rakennuksista sekä ajoneuvoista. Viimeisen parin vuoden aikana yritys on voimakkaasti kehittänyt vesi- ja viemäriteollisuudelle muoviputkiin käytettäviä tiivisteitä ja tiivisterenkaita. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU OT-Kumissa ajatellaan aina asiakkaan etua, kun tuotetta tehdään. “Pyrimme optimoimaan asiakasyrityksessä tehtävää työtä. Mietimme myös kierrätysasiat tarkoin”, Lahdenperä toteaa. n MAINOSLIITE

SULZER VALMISTAA KULUMATTOMIA KOMPRESSOREITA KOTKASSA Tiesitkö, että nykyään Karhulan teollisuuspuistossa Kotkassa valmistetaan pumppujen lisäksi myös turbokompressoreita? S uomalaiseen keksintöön ja suurnopeustekniikkaan perustuvat laitteet on alusta asti kehitetty ja valmistettu Suomessa, vaikka suurin osa kompressoreista toimitetaankin ulkomaille. Kiina on suurin yksittäinen ostajamaa. Sulzerin valmistamien suurnopeuskompressoreiden selkein etu ovat niiden matalat elinaikaiset kustannukset. Vaikka laiteinvestointi onkin hiukan suurempi kuin markkinoilla olevien vastaavien tuotteiden, kompressorin takaisinmaksuaika on lyhyt pienten sähkö- ja kunnossapitokustannusten ansiosta. Koska magneettilaakeroidussa laitteessa ei ole mekaanisesti kuluvia osia, sen elinikä on pitkä ja siksi investointi maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. Suurnopeuskompressorin toinen etu on sen turvallisuus. Koska laitteessa ei ole tippaakaan öljyä, niin prosessiin siirtyvään ilmaan ei tule lainkaan epäpuhtauksia, jotka saattaisivat aiheuttaa ongelmia lopputuotteen laadussa tai tehtaan herkissä laitteissa. Puhdas ilma ei myöskään aiheuta terveysongelmia ihmisille. Tänä päivänä yhteinen huoli ympäristöstä ja kestävästä kehityksestä on yhä enemmän esillä. Suurnopeustekniikkaan perustuva turbokompressori säästää ympäristöä, sillä korkean hyötysuhteensa ansiosta sen hiilijalanjälki on pieni. Koska kompressori on pitkäikäinen ja kulumaton, se on erinomainen esimerkki tulevaisuuden kiertotalousmallin tuotteesta. Tuotevalikoimassamme on tuotteita sekä matalan paineen sovelluksiin (HST) että teollisuuden paineilmaverkkojen MAINOSLIITE Sulzerin edistykselliset suurnopeus-kompressorit kehitetään ja valmistetaan Suomessa. paineluokkiin (HSR). Merkittävin käyttökohde on jätevesien puhdistusprosessien ilmastusaltaiden ilmastus, jossa biologinen prosessi hajottaa vedessä olevat epäpuhtaudet. Kompressori on otettu hyvin vastaan myös elintarviketeollisuuden sovelluksissa, jossa täysin puhdas paine- ja matalapaineisempi prosessi-ilma on ehdoton vaatimus. Hyvän säädettävyytensä ja ylivoimaisten ominaisuuksiensa ansiosta laitetta käytetään myös esimerkiksi biopolttoainevoimaloissa, ja sopivia käyttökohteita ilmaantuu koko ajan lisää. n CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13

KAAKONKULMALTA KANSAINVÄLISILLE MARKKINOILLE LOPPUTULOS ON VALMIS KOKONAISUUS ”Ei mitä tahansa hoitotasoja.” Kokonaisvaltainen osaaminen on Premekon Oy:n valttikortti maailmalla. “M etallialan kokonaisvaltainen osaaminen” on ytimekäs lause, jota Premekon Oy:n toimitusjohtaja Mikko Pölkki ja myyntipäällikkö Jussi Tiippana ovat mieluusti yritysesittelyissä käyttäneet. Viime vuosina markkinointipuheita on tarvittu yhä harvemmin: joutsenolainen, teräs- ja alumiinirakenteisiin hoitotasoihin, portaisiin, porrastorneihin, tikkaisiin, kaiteisiin sekä koneturvatuotteisiin erikoistunut yritys on tehdyn työn kautta tullut tutuksi; referenssit kertovat ainutlaatuisesta osaamisesta. Teknisen kehityksen kärjessä Premekonin tarina lähti Mikko Pölkin mukaan nousukiitoon vuonna 2016. “Kasvuloikka oli huikea, pelkästään Metsä Groupin biotuotetehtaan toimitus oli yli tuhat tonnia, hän sanoo ja kohdistaa kiitoksen tuolloin rakenteilla olleen Äänekosken sellutehtaan projektiorganisaatiolle. Uusinta teknologiaa edustanut rakennushanke otti omakseen niin ikään uuden, kokonaisvaltaiseen toimitukseen suuntaavan ajattelumallin myös laitoksen laitteistojen hoitotasojen, porrastornien ja niihin liittyvien detaljirakenteiden osalta.” Suomen tähän asti suurin metsäteollisuuden investointi pönkitti Premekonin matkaa 14 maailmalle ja antoi loistavan referenssin. Samaan aikaan myös muut olemassa olleet kumppanuudet syvenivät, ja uusia asiakkuuksia syntyi. Premekonin asiakaskunta on pääosin maailmalla. “Yhdysvallat, Kiina, Espanja, Ruotsi, Norja", Pölkki ja Tiippana luettelevat kohdemaita. “Paikkakuntakeskeisyydestä meitä ei voi syyttää, vaikka tuotteet pääosin menevät asiakkaille päämiesten kautta.” Lappeenrannan itänurkassa sijaitseva Joutseno on monen toimialan näkökulmasta syrjäistä seutua. “Kaikkialle on täältä pitkä matka”, miehet myöntävät. Harmitukseen ei kuitenkaan ole mitään aihetta, eikä matkapäiviä lasketa: yrittäjäystävällinen kaakonkulma on tunnetusti teknisen kehityksen kärkeä. Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto tuottaa tekijöitä, joita Premekonin kaltainen tekniikkaa ja teknisiä konstruktioita hyödyntävä yritys tarvitsee. “Melkein kaikilla hallinnossa ja suunnittelussa on LUT-tausta, asennuspuoli on aitoa manpoweria”, Pölkki ja Tiippana sanovat ja huomauttavat, että uusille osaajille on aina ovi auki. Suunnittelusta suoraan valmistukseen Premekonin valttikortti maailman markkinoilla on toimintamalli, joka poikkeaa tyystin perinteisestä. “Kokonaistoimitus sisältää mitoituksen, suunnittelun, valmistuksen ja tarvittaessa myös asennuksen. Ratkaisu on asiakkaan näkökulmasta vaivaton ja kustannustehokas”, Pölkki sanoo. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Hän toteaa, että paketti on käytännössä aina asiakaskohtainen, eikä valmistusta käytännössä ole mahdollista millään tapaa tuotteistaa tai sarjoittaa. Pölkki viittaa yliopiston kanssa tehtävään tiiviiseen kehitysyhteistyöhön. “Suunnittelussa käytetään 3D-ohjelmistoja. Yksittäisistä kappaleista ja detaljeihin perustuvista ratkaisuista huolimatta rakenteen sisällä on Premekonin omia, rakenteellisia ja materiaalin käyttöön liittyviä innovaatioita, jotka osaltaan nostavat lopputuotteen omaan luokkaansa”, hän sanoo. “Merkittävintä prosessissa on, että parametriset mallinnukset menevät mahdollisimman vähäisellä paperityöllä suoraan valmistukseen. Hoitotasot ja portaat ovat valmiita kokonaisuuksia, joissa on otettu huomioon eri teollisuusympäristöjen erikoisvaatimukset.” Metalliala on kansainvälisesti tarkkaan säädelty ala ja esimerkiksi hoitosiltastandardit ovat äärimmäisen tiukkoja. Kyse on aina ja kaikessa ensisijaisesti henkilöturvallisuudesta, joten vastaan ei ole Pölkin ja Tiippanan mukaan väittämistä. ”Mielenkiintoista on, että kansalliset ja maakohtaiset standardit voivat olla yleisiä säännöksiä monin verroin ankarammat. Myös arkkitehtuurin ja teollisen muotoilun ymmärrys, osaaminen ja vaateet ovat entistä enemmän arvossaan. Maan tapojen mukaan mennään”, miehet sanovat ja muistelevat hymyssä suin kulttuurisia ja kansallisia eroja, joihin työssään ovat joskus törmänneet. ”Ainakin kerran on porrastornin asennuksessa pitänyt ottaa huomioon myös Feng shui.” n MAINOSLIITE

EI UUSI, VAAN ENTISTÄ EHOMPI Valtran traktoritehtaalla uskotaan, että kiertotalous on kasvava trendi. Valtra Reman -palvelu kierrättää komponentteja, nopeuttaa toimitusketjua ja säästää ympäristöä. TEKNOLOGIA 19 SUKELTAA AJANKOHTAISIIN ILMIÖIHIN Pohjoismaiden johtava teknologiatapahtuma Teknologia 19 järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 5.–7.11. Ohjelmassa näkyvät alan ajankohtaiset puheenaiheet ja ilmiöt, ja puheenvuoroja on luvassa muun muassa robotiikasta, koodaamisesta, tekoälystä ja digitalisaatiokehityksestä. E nsimmäisenä messupäivänä 5.11. ohjelmaa on suunnattu erityisesti teknologia-alan opiskelijoille, jotka voivat näytteilleasettajien osastoilla keskustella erilaisista uravaihtoehdoista teknologia-alan yritysten edustajien kanssa. Tulevaisuuden työnantaja -päivän aikana yritykset voivat esimerkiksi tehdä rekrytointihaastatteluja, kertoa tulevista rekrytointitarpeista tai esitellä yrityksen eri toimenkuvia. Teknologia-messujen startup-kilpailun finaali järjestetään keskiviikkona 6.11. klo 14–15. Kilpailun voittaja palkitaan Suomen Messusäätiön lahjoittamalla 10 000 euron stipendillä. Finaalissa on mukana kuusi yritystä: Delicode, Ensavetec, Huoleti, Meluta, Skillgrower ja VimAI. Startup-kilpailun voittaja julkistetaan ja palkitaan Teknologia 19 -messujen iltatilaisuudessa keskiviikkona 6.11. Iltatilaisuuden juontavat Kari Ketonen ja Antti Luusuaniemi, tilaisuudessa esiintyvät myös Osmo Ikonen ja Jannika B. ​ Teknologia 19 -messujen ohjelmaan ja näytteilleasettajiin voi tutustua osoitteessa www.teknologia19.fi. n MAINOSLIITE O stetaanko uusi vai huolletaanko vanha? Tätä joudutaan miettimään, kun työkone vaurioituu ja urakka pysähtyy. Seisottaminen on kallista, joten nopeat ratkaisut ovat tarpeen. Kun työkone on Valtran traktori ja vika on vaihteistossa, on apua saatavilla yllättävän nopeasti. Valtran Suolahden tehtaalla on voimansiirtoon erikoistuneita ammattilaisia, jotka toimittavat uutta vastaavan vaihteiston varaston hyllyltä pikavauhtia maailmalle. Palvelun nimi on Valtra Reman. Se on lyhenne englanninkielisestä sanasta remanufactured, josta käytetään Suomessa usein termiä tehdaskunnostus. Valtra Oy Ab:n huoltopalveluiden markkinointipäällikkö Jari Luoma-aho puhuu mieluummin uudelleenvalmistuksesta kuin kunnostuksesta: “Reman-palvelu on paljon enemmän kuin korjaamista. Vanha vaihteisto puretaan ja kootaan täysin uusiksi sekä testataan. Meillä Suolahdessa on siihen paras osaaminen, koska tuotteet ovat täällä suunniteltuja ja kehitettyjä.” Asiakas voittaa Uudelleenvalmistetun komponentin hankinnassa on monta etua, joista kärkenä on hinta. Asiakas maksaa reman-tuotteesta 30–40 prosenttia vähemmän kuin täysin uudesta tuotteesta. “Asiakas voittaa, koska saa tuotteen nopeasti ja edullisesti. Myös me olemme tyytyväisiä, että voimme näyttää huippuosaamistamme. Siksi annamme uudelleenvalmistetulle tuotteelle täyden takuun.” Komponenttien kierrätys tehtaan kautta palvelee myös jälleenmyyjiä ja huoltopisteitä, joiden huoleksi jää vaihteistolaatikon asennustyö. Kiertotalous toimii myös ympäristön hyväksi. Kun vanhat komponentit menevät hyötykäyttöön, säästetään merkittävät määrät energiaa ja resursseja. Kierrätystä tukee Valtran panttijärjestelmä. Uudet huoltotilat Reman-palvelun kysyntä on kasvanut viiden vuoden aikana kiihtyvää tahtia ja suunta on ylöspäin. Noin 700 neliön tilat sijaitsevat Nelostien ja Hirvaskankaan risteyksessä, 12 kilometrin päässä traktoritehtaalta. “Investointi tarkoittaa sitä, että Valtralla uskotaan uudelleenvalmistuksen tulevaisuuteen”, arvioi Jari Luoma-aho. n CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15

Tekniserin valikoimaan kuuluvat kaikki teollisuudessa tarvittavat merkintä-, tiiviste- ja eristetuotteet. LAATU, NOTKEUS JA HALU PALVELLA OVAT TEOLLISUUDEN MERKINTÄTUOTE-VALMISTAJAN KILPAILUETUINA Tekniseri tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaisen merkintätuotteiden, tiivisteiden ja elektroniikan eristeiden valikoiman sekä niiden ympärille asiakkaiden kaipaamia palveluita. Y ritykset haluavat ulkoistaa entistä enemmän ja keskittyä omaan ydinbisnekseensä. Sen vuoksi Tekniseri tarjoaa heille tänä päivänä kattavan tuotevalikoimansa lisäksi niihin liittyviä palveluita, kuten valmiiden tuotteiden välivarastointia ja muuta logistiikkaa asiakkaiden tarpeiden mukaan. ”Ei riitä, että tavaraa toimitetaan ovelta ovelle vaan asiakkaita on kyettävä palvelemaan pelipaikalla. Me olemme siihen valmiita”, Tekniserin toimitusjohtaja Veli Torvinen lupaa. Tekniserin suuri kilpailuetu on toimitusten joustavuus ja nopeus. Sen tuloksena yritys on voittanut useita asiakkuuksia 16 Keski-Euroopasta asti: ”He tilaavat meiltä, koska eivät saa paikallisilta toimijoilta vastaavia tuotteita riittävän nopeasti”, myyntijohtaja Christian Lemström lisää. ”Perustuotteidemme toimitusaika on pari viikkoa. Erikoistuotteissa, kuten monimutkaisemmissa kalvokytkimissä, toimitusaika on hieman pidempi, mutta yhä äärimmäisen kilpailukykyinen”, Lemström antaa esimerkin tehokkuudesta. Tekniseri on investoinut toimintansa kehittämiseen viime vuosina reilusti. Osin apuna on ollut ELY-keskuksen kautta saatu Euroopan Aluekehitysrahaston tuki, jonka avulla yritykseen on hankittu uutta painatusteknologiaa ja lisätty resursseja uusien tuotealueiden omaksumiseen. Panostukset ovat siivittäneet yrityksen vahvaan kasvuun, ja teollisuuden asiakkaat voivat keskittää Tekniserille kaiken tarvitsemansa merkintä-, tiiviste- ja eristetuotteiden hankinnan. ”Laatu ja toimitusvarmuus ovat asiat, mitä haluamme osaamisessamme rummutta. On CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU vaikea vakuuttaa asiakasta ennen ensimmäistä toimitusta, mutta olemme valmiita lunastamaan tässäkin antamamme laatu- ja palvelulupaukset”, Torvinen summailee. n Tekniseri Group on vuonna 1986 Suomessa perustettu vahvasti kasvava ja kansainvälisesti toimiva teollisuuden sopimuspaino. Yrityksen omistaa tänä päivänä ruotsalainen sijoitusyhtiö, jonka tavoitteena on kehittää toimintaa pitkäjänteisesti. Tekniserillä on kaksi tehdasta Suomessa ja yksi Kiinassa. Suomessa asiakkaita palvelee myös Espoon valmistuotevarasto. Kaikista toimipisteistä löytyy myynti, tuotanto, asiakaspalvelu sekä tuotetuki- ja suunnitteluresurssit. Tekniserin tuotteiden ja palvelun laatuun luottaa yli 800 jatkuvasti tilaavaa asiakasta 18 maassa. MAINOSLIITE

HTR-HYDRAULICS 10-KERHOON Nopeasti kasvava hydrauliikkatalo HTR-Hydraulics Oy täyttää ensi keväänä 10 vuotta. Yritys on kasvanut kilpailukykyiseksi toimittajaksi konevalmistajien, teollisuuden, mobilehydrauliikan ja jälleenmyynnin asiakkaille. O rimattilassa toimivan HTRHydraulics Oy:n tuotevalikoima käsittää kolme tuoteryhmää: valo-, voima- tai tasavirralla toimivat valmisyksiköt, komponenttimyynti sekä asiakkaille räätälöidyt hydrauliikkayksiköt. Maahantuojana HTR perustaa myynnin tunnettujen merkkien varaan, jota tukee oma valmistus. ”Erityisesti vahvuutemme on hydrauliikan ja sähkön yhdistäminen asiakkaalle räätälöityinä ja tehokkaina ratkaisuina. Tarjouskilpailuissa pääsemme niillä haastamaan jo isojakin hydrauliikkataloja”, kertoo toimitusjohtaja Ralle Tuominen. Asiakkaina ovat jälleenmyyjät, teollisuus ja konevalmistajat. Tuotteiden loppukäytöstä noin 60 prosenttia menee teollisuuden sekä laitevalmistajien tarpeisiin ja 40 prosenttia liikkuvan kaluston valmistajille ja käyttäjille. ”Pumput, moottorit, venttiilit, miniyksiköt ja muut komponentit tulevat Euroopasta tunnetuilta valmistajilta, joihin sitoudumme ja uskomme laadun kantavan hedelmää pitemmällä aikavälillä”, kommentoi myynnistä vastaava Lasse Manninen. Hydrauliikkayksiköt koostuvat moduulisäiliöstä 30, 60, 90 ja 125 litraa ja toinen koneikkosäiliölinja koostuu 100 litrasta 1000 litraan. Suurin valmistettu yksikkö on 3500 litraa. ”Olemme valmistaneet yksiköitä pienistä 0,25 kW sähkömoottorilla varustellusta yksiköstä aina 110 kilowatin yksiköihin asti. Polttomoottorilla käytettäviä yksiköitä olemme tehneet 6,5 Hp koosta aina 146 Hp kokoon MAINOSLIITE Komponentteja saatavilla varastosta. Asiakkaalle räätälöity koneikko valmiina toimitukseen. asti”, kertoo Manninen. ”Pystymme tarjoamaan asiakkaille räätälöidyn kokonaispaketin, joka sisältää hydrauliikan lisäksi myös sähköpuolen, suunnittelusta aina asennukseen ja käyttöönottoon saakka.” Asiakkaat ovat todenneet HTR:n koneikot kilpailukykyisiä hinta-laatusuhteeltaan. Komponenteissa lisäarvoa tuo niiden laatu ja saatavuus suoraan varastosta. ”Olemme joustavia ja tuotantomme sekä toimituksemme vastaa nopeasti asiakkaiden tarpeisiin. Meiltä saa myös osaavan after sales -tuotetuen.” HTR porskuttaa hyvässä myötätuulessa. Yrityksen liikevaihto kasvoi yli 3,3 milj. euroon edellisellä tilikaudella. ”Tavoittelemme edelleen kasvua ja siihen tarvitsemme hyvän kenttämyyjän sekä asentajan tuotannon puolelle. Meillä on kaksi työpaikkaa avoinna, ottakaa rohkeasti yhteyttä”, kehottaa Tuominen. HTR-Hydraulics Oy työllistää kuusi henkilöä ja alihankintaketju on rakennettu yrityksen toimintatapaan sopivaksi. ”Olemme tehokas ja joustava uuden ajan hydrauliikkatalo. Asiakkaat ja työntekijät saavat meistä pitkäjänteisen, vakavaraisen ja luotettavuuden kumppanin”, lupaa toimitusjohtaja Ralle Tuominen. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 17

Eroon energian kertakäyttöisyydestä. Toimitusjohtaja Petri Vuori. Askelmerkit hiilivapauteen 1. On ensiarvoisen tärkeää laittaa energia tekemään työ moneen kertaan. Hukkalämpöä kierrättämällä uutta energiaa tarvitsee tuottaa ja ostaa vähemmän. 2. Lisäenergia tuotetaan uusiutuvista energianlähteistä hiilineutraalisti ja tehokkaasti erikoislämpöpumpuilla. 3. Järjestelmä hukkalämmön uusiokäyttöön takaa huolettomuuden. Teetä kartoitus kokonaisjärjestelmätoimittajalla, niin saat realistiset säästö- ja tuottolaskelmat. Calefa muuttaa teollisuuden energian HIILINEUTRAALIKSI Leikkaa CO2-päästöt ja säästät samalla reilusti rahaa. Miten se on mahdollista? ”K aikki energia minkä teollisuus ostaa, muuttuu hukkalämmöksi. Yleensä hukkalämmöstä yritetään päästä mahdollisimman helposti ja halvalla eroon, vaikka nykyteknologialla valtaosa siitä olisi hyödynnettävissä 25-100 % pääomantuotolla”, sanoo Calefa Oy:n toimitusjohtaja Petri Vuori. Suurin osa CO2-päästöistä syntyy uuden energian tuotannosta. Mitä enemmän energiaa uusiokäytetään, sitä vähemmän päästöjä syntyy. ”Lähes jokaiselta teollisuuden toimijalta löytyy kannattavasti hyödynnettävää hukkalämpöä”, Vuori lisää. Teolliset erikoislämpöpumput pystyvät jalostamaan hyvällä hyötysuhteella +5–70 °C hukkalämpöjä jopa 130-asteiseksi uusiolämmöksi. Calefan toteuttamissa energian uusiokäyttöjärjestelmissä ne ovat isossa roolissa. Teknologiasta hyötyvät niin teollisuus kuin energiayhtiöt. Puumalassa Suur-Savon Sähkö Oy tuottaa lämpöpumpulla hiilivapaata kaukolämpöä ulkoilmasta ja auringosta. Kiilto Oy hyödyntää joka vuosi 2600 MWh tuotannon hukkalämpöä Lempäälän tehdasalueen lämmittämisessä ja vähentää samalla 500t CO2-päästöjä. Energialaskussa säästyy vuosittain kuusinumeroinen summa. ”Teollisuudella on tontillaan raaka-aine siihen, jolla pystymme tekemään isoja tekoja CO2-päästöjen vähentämisessä. Hukkalämmön uusiokäytöllä kilpailukyky paranee, koska samat tuotannon tehot saadaan huomattavasti pienemmällä ostoenergian määrällä”, Vuori toteaa. n 18 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Calefan toteuttamilla järjestelmillä asiakkaat ovat säästäneet 13 miljoonaa euroa energiakuluissa ja vähentäneet samalla 60 000 tonnia CO2-päästöjä. Säästöt K€ K€ Säästöt 13 118 8 346 5 011 2 687 2013 18 2014 74 832 2015 2016 2017 2018 2019 4 114 13 483 Päästövähenemä Päästötn CO2 vähenemä tn CO2 24 612 39 427 60 470 MAINOSLIITE

PUHTAAN ENERGIAN SUUNNANNÄYTTÄJÄ Globaali, mutta paikallinen. Edelläkävijä, joka toimii puhtaan energian ratkaisujen kumppanina. Suomalainen IoT-suunnannäyttäjä elää vahvan kasvun vuosia. Onnistuneet teknologia- ja teollisuusratkaisut puhtaan energian tuotannossa sekä viime vuonna solmitut isot kaupat ja yhteistyökuviot tahdittavat pieksämäkeläisyrityksen menestystä. "T oimitamme puhtaan energian ratkaisuja ja profiloidumme kumppanina. Näemme itsemme edelläkävijänä, sillä erotumme kilpailijoista mm. ”Lead”-ratkaisujen alueella, missä meillä on aivan uudenlaista ja erilaista tarjontaa", taustoittaa KPA Uniconin digitaalisten palvelujen tuotepäällikkö Joni Räsänen. Hän viittaa ”kapasiteettia palveluna” eli CaaSiin, jossa asiakasyritykset voivat ostaa ainoastaan esimerkiksi jonkin laitoksen kapasiteettia, eikä koko puhtaan energian ratkaisua. ”Me mahdollistamme yhdessä kumppanien kanssa laitoskapasiteetin. Loppuasiakas maksaa vuosimaksua tai maksaa laitoksen tuottamasta energiasta ja tuo halutessaan polttoaineen itse”, mainitsee Räsänen. Ilmasto ja IoT ”Toimimme globaalisti, mutta aina paikallisesti. Haluamme toimia kaikissa maissa MAINOSLIITE hyvin samalla tavalla ja olla se asiakkaan paras ja luotettavin kumppani. Onpa sitten kyse huoltotöistä, uuslaitostoimituksista, uusista ratkaisuista tai jatkuvan palvelun operointityöstä.” ”Kun puhutaan ilman puhtaudesta ja kaikenlaisista saasteista, on se hyvin ajankohtaista ympäri maapallon. Pitkä kokemus ja yhteistyö paikallisten toimijoiden kanssa sekä teknologia ovat vaikuttaneet siihen, että halutaan ja voidaan saavuttaa aina vaan puhtaampia tuotantoratkaisuja”, kertoo Räsänen. KPA Uniconilla on oma digitaalinen palvelualusta, jota on kehitetty jo kymmenen vuoden ajan. Yritys on siitä asti erottunut teollisen internetin osaajana, IoT:n pioneerina, joka tänä päivänä käsittelee noin 30 miljoonaa mittausarvoa tai muutosta vuorokaudessa omissa tietojärjestelmissään. ”Tämän datamäärän avulla, me haluamme tuoda uusia innovaatioita ja ratkaisuja käyttöön, jotka helpottavat operaattoreiden työtä. Lisäksi valjastamme tietoa liiketoiminnan päätöksentekoon johdolle, joka suunnittelee mm. laitosten toimintakapasiteettia pidemmällä tähtäimellä.” Paljon vartijana Digitaalisten palvelujen yksikössä Räsänen tiimeineen kehittää jatkuvasti digitaalista palvelualustaa ja sen päälle uusia työkaluja. Erilaisten tietojen ja arvojen yhdistettävyys on parantunut yrityksen digialustan kehitystyön myötä. Tietoa jalostetaan ja rikastetaan helppolukuiseen ja ymmärrettävään muotoon, avataan käyttöön monille eri sidosryhmille ja kytketään liiketoimintalukuihin. Digitaalinen alusta on käytössä laajasti, mutta kehitystyö jatkuu ja visio on tulevaisuudessa. Yrityksen strategia ja siitä johdettu digitaalinen ”roadmap” kartoittaa tulevaisuutta kolmiportaisesti jopa 10 vuoden päähän. ”Laitteet ja laitokset itsessään alkavat tehdä ihmisten tekemiä töitä ja se taas vapauttaa ihmiset paljon tuottavampaan ja luovempaan työhön”, Räsänen visioi teollisen internetin mahdollisuuksista tulevaisuudessa. ”Puhutaan paljon tekoälystä ja koneoppimisesta sekä siitä, että laitteet tai laitokset pystyisivät antamaan päätösehdotuksia ja keskustelemaan keskenään. Ennakoiva kunnossapito on jo käytössä meidän järjestelmässämme. Tulevaisuuden visiona on kehittää järjestelmää ”selfservingtasolle”, silloin laitteet huoltaisivat ja korjaisivat jo itseään, ennen huoltoilmoitusta. n KPA Unicon • Puhtaan energian ratkaisut -kumppani • Päätoimipaikka Pieksämäellä, 8 toimipistettä Suomessa • Tytäryhtiöt Venäjällä, Chilessä, Ranskassa, Kroatiassa ja Iso-Britanniassa • Yhtiö elää vahvan kasvun vuosia, tänä vuonna toteutuu solmittuja kauppoja ja uusia isoja yhteistyökuvioita mm. Ranskassa ja Chilessä • Realistinen liikevaihtotavoite 100 miljoonaa, 2019 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 19

YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISYYS PARANEE KORKEALAATUISELLA MITTAUSTEKNOLOGIALLA Ympäristöystävällisyys on yrityksille win-win-tilanne: päästöjen leikkaaminen pienentää myös kustannuksia. Uusiutuvia polttoaineita ja uusiutuvaa energiaa sekä teollisuuden ja kiinteistöjen energiatehokkuutta voidaan parantaa ja kehittää tarkan ja luotettavan mittausteknologian avulla. ”K arkeasti voidaan sanoa, että yksi kulutettu yksikkö energiaa vaatii kolme yksikköä energiaa energiantuotannossa. Se tekee energiatehokkuudesta ja energian säästöstä erittäin merkittävän tekijän ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa yhdessä uusiutuvien energiamuotojen kanssa”, WIKA Finlandin toimitusjohtaja Tapio Moisio viittaa eräisiin laskelmiin energiahukasta ennen sen hyödyntämistä. Saksalaislähtöinen, perheomisteinen WIKA on globaali markkinajohtaja paineen, lämpötilan, pinnankorkeuden, voiman ja virtauksen mittaamisessa sekä kalibroinnissa. Vuonna 1946 perustettu yritys nojaa edelleen vahvoin perusarvoihinsa, mikä näkyy toiminnassa esimerkiksi vastuullisuutena ihmisiä ja ympäristöä kohtaan. WIKA:n ratkaisut ovat osaltaan mahdollistamassa monia ympäristön kuormitusta vähentäviä prosesseja. Hyvänä esimerkkinä 20 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU tällaisesta on yrityksen toimittamat mittauslaitteistot Nesteen tuotantolaitokselle, jossa jalostetaan mm. tieliikenteen polttoaineita, jätteistä ja tähteistä valmistettavaa Neste MY -dieseliä. ”Polttoaineiden jalostus on monimutkainen prosessi, jonka erilaisia lämpötiloja on mitattava äärimmäisen tarkasti. Neste luottaa tässä meidän toimittamiin mittalaitteisiin”, Moisio valottaa. Vastaavia esimerkkejä löytyy myös muilta aloilta. Eräs yritys kykeni optimoimaan tilojensa ilmanvaihdon tehoa WIKA:n mittaustekniikalla. Esimerkiksi paine-eromittaukseen perustuva suodattimien kunnonvalvonta ennakoi suodattimien vaihtotarpeen ja säästää merkittävästi energiaa. Puolestaan WIKA:n lämpötila- ja virtausmittausteknologiaa käytetään tuuli- ja aurinkoenergian tuotannossa ja sen optimoinnissa. ”Meidän tavoitteemme on edistää asiakkaidemme menestystä tarjoamalla heille parhaita mahdollisia mittausratkaisuja. Jos jokin ratkaisu ei heti toimi halutulla tavalla, olemme asiakkaille läsnä ja autamme heitä valitsemaan parhaita mahdollisia vaihtoehtoja laajasta tuoteportfoliostamme”, Moisio lupaa. n “ YKSI KULUTETTU YKSIKKÖ ENERGIAA VAATII KOLME YKSIKKÖÄ ENERGIAA ENERGIAN TUOTANNOSSA.” Korkealuokkainen mittausteknologia on osaltaan ympäristöystävällisten ratkaisujen mahdollistaja. MAINOSLIITE

PIDEMPI ELINKAARI ÄLYKKÄÄLLÄ HUOLLOLLA Lisäämällä älyä kunnossapitoon voi laitteiden elinkaarta pidentää. Oikein ajoitettu huolto ja pidentynyt elinkaari auttavat taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. I lmastonmuutos, kallisarvoisten luonnonvarojen ylikulutus, energian tuhlaaminen. Kuulostaako tutulta? Suurin osa ihmisistä on varmasti kuullut edellä mainituista asioista, mutta ei välttämättä tiedä mitä tehdä maailman vallitsevan tilan parantamiseksi. Moni on ahdistunut maapallon huononevasta tilasta. Sitä kuvaamaan on syntynyt myös oma termi: ilmastoahdistus. Yksittäinen ihminen voi tietysti omilla valinnoillaan vaikuttaa omaan hiili- vesi- ja ekologiseen jalanjälkeensä mutta mitä innovatiivinen kunnossapidon alalla toimiva yritys voi asian eteen tehdä? Kunnossapito saatetaan mieltää toiminnaksi, jossa tekijät työnteon likaamissa vaatteissa viettävät työpäivän pajavasaraa heiluttaen. Mielikuva on edelleen sitkeä, vaikka totuus on nykyään varsin toisenlainen. Kunnossapidon työmenetelmät ja välineet MAINOSLIITE ovat kehittyneet huomattavasti viime vuosina ja kehittyvät jatkuvasti. Muutoksen tuulia Miten kunnossapito sitten on kehittynyt vuosikymmenten saatossa? Digitalisaatio on vuosien saatossa muuttanut alan toimintatapoja voimakkaasti. Ennakoivat digitaaliset menetelmät ovat tulleet kunnossapitoon jäädäkseen. Niiden avulla teollisuudessa käytettävien laitteiden elinkaarta ja toimintavarmuutta voidaan pidentää huomattavasti. Flowplus Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Piippo kertoo. Oikein ajoitettu huolto säästää yrityksen kustannuksia, pitää laitoksen toimintavarmana ja auttaa ehkäisemään energiantuhlausta sekä mahdollisia vuotoja, jotka ovat haitaksi ympäristölle ja vesistöille. Laitteiden kriittisyysasteen tunnistaminen on kaiken A ja O. Digitalisaatio on helpottanut kunnossapitoa sekä siihen liittyvien lisäarvopalvelujen, kuten seurannan ja analyysin tuottamista. Nykyään melko edullisilla mittalaitteilla päästään kiinni jo pieniinkin yksityiskohtiin. Niitä analysoimalla voidaan löytää laitteen optimaalisin toimintapiste tai vaihtoehtoisesti korvaava laite suorittamaan tehtävä pienimmällä mahdollisella kulutuksella ja maksimaalisella käyttövarmuudella. Moni yritys onkin päättänyt ulkoistaa kunnossapidon kokonaan kunnossapitopalveluita tarjoaville yrityksille, jotta voivat itse keskittyä ydintoimintaansa. Myös Flowplus on lähtenyt tuottamaan lisäarvopalveluita ja lanseerannut Flowdicator -nimisen tuotteen pumppujen, puhaltimien, sähkömoottoreiden ja muiden pyörivien koneiden valvontaan ja analysointiin. Kehitystyötä on tehty pitkään ja viimein on päästy pisteeseen, missä voidaan alkaa odottaa tuloksia. Paikallista palvelua Pätevät, läheltä löytyvät kunnossapitopalvelut kiinnostavat yrityksiä entistä enemmän. Lähellä olevat palvelut nopeuttavat tilanteisiin reagointia, pienentävät kustannuksia sekä päästöjä kaluston kuljetustarpeen vähenemisen myötä. Juuri tähän kysyntään Flowplus Oy on tarttunut ja kehittää alan tarpeisiin ja kysyntään vastaavia palvelukokonaisuuksia. Yhdistelmällä digitaalisia palveluita ja perinteistä kunnossapitoa pystytään tuottamaan parempaa palvelua asiakkaille ja välttämään turhia kustannuksia, Piippo toteaa. n CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 21

Risto Kinnunen (edessä), Matti Palosaari ja Juha KeskiKarhu välittävät salkunhoitoasiakkailleen tietoa spot- ja johdannaismarkkinoista, ilmiöistä muutosten takana, hintaennusteita ja toimintasuosituksia. TEHOKKAAT SALKUNHOITAJAT HALLITSEVAT SÄHKÖMARKKINOIDEN RISKIT Sähköpörssin hintavaihtelut voivat olla erittäin suuria. Väre tuntee toimialan, hallitsee sähkön ostotavat ja riskit sekä luotaa laajasti toimintaympäristöä ja markkinoita asiakkaidensa parhaaksi. S kuten muuhunkin pörssikauppaan. Väreen salkunhallintatiimillä on jo noin 20 vuoden kokemus salkunhoidon palveluista yrityksille ja yhteisöille. Laajat, asiakaskohtaiset palvelut perustuvat parhaisiin sähkömarkkina-analyyseihin, vahvaan osaamiseen ja pitkäaikaiseen kokemukseen. Yrityksellä on Finanssivalvonnan toimilupa. Kumppanuus kunniaan ähkön pörssihintaan vaikuttaa monta tekijää säätilasta EU:n tukijärjestelmän toimintaan. Oman lisänsä tuo markkinapsykologia, ”Strateginen suunnittelu ja toteutus sekä tiivis yhteydenpito asiakkaaseen on syvällistä kumppanuustoimintaa. Tarjoamme aktiivista seurantaa, hyviä analyysityökaluja ja toimialatuntemusta”, Väreen toimitusjohtaja Juha Keski-Karhu sanoo. Asiakkaina on pörssiyhtiöitä, kuten Olvi, Ponsse ja SSAB, mutta myös pienempiä yrityksiä ja pk-yritysryhmiä. Suojausmenetelmät riippuvat kunkin asiakkaan liiketoiminnasta, "Luotamme siihen, että kaikkien Ponssen yhteistyöyritysten toiminta on vakaata ja tehokasta. Ponsse odottaa Väreen salkunhallinnalta kilpailukyvyn säilyttämistä sekä taidokasta salkunhallintaa. Vaikka salkunhoito on sähkön markkinahinnan vaihtelun takia yhä vaativampaa, Väreen tiimi on onnistunut siinä hyvin”, Ponssen johtaja Tommi Väänänen kertoo. 22 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU onhan vaikkapa vihanneskasvattajalla erilaiset tarpeet kuin prosessiteollisuudella. ”Yrityksen tai yhteisön, jonka vuotuinen sähkönkäyttö on vähintään 100–300 megawattituntia, kannattaa ehdottomasti harkita salkunhallintapalveluja”, salkunhoitaja Risto Kinnunen esittelee. Konsultoivan salkunhoidon suositusten perusteella asiakas tekee omat ratkaisunsa. Täyden palvelun salkunhoidossa salkunhoitaja toteuttaa asiakkaan kanssa yhdessä sovittua hankintastrategiaa ja käy aktiivisesti sähkökauppaa. Trendit huomioon Sähkösalkun hoitaminen on haasteellista, sillä toimintaympäristö muuttuu koko ajan ja poliittiset riskit ovat kasvaneet. Myös asiakkaan tuotannonvaihtelut vaikuttavat salkunhoitoon. Salkunhoitaja Matti Palosaari sanoo, että koko ajan on oltava hereillä, sillä trendit on havaittava ja ne on otettava huomioon. ”Asiakkaidemme pitää tietää oman toimintansa riskit, joten sähkön hinta ja sen kehitys ovat merkittäviä asioita myös investointeja suunniteltaessa.” Lisätietoja osoitteesta väre.fi/yrityksille. n MAINOSLIITE

FEON SÄHKÖISTÄÄ TERÄSKAUPAN Kotimainen perheyhtiö Feon Oy on kehittänyt vahvoja digitaalisia palvelukanavia eli verkkokauppaa, asiakasportaalia sekä sähköistä sanomanvälitystä. Ne luovat perustan kumppanuuksille, tehostavat toimintaa ja helpottavat materiaalivirtojen hallintaa. F eon Oy toimittaa rakenneterästen peruslaatuja ja -muotoja, erikoisteräslaatuja sekä innovatiivisia rakennusjärjestelmiä. Yrityksellä on laaja yhteistyö Euroopan suurimpien teräksen valmistajien sekä kotimaisen alihankintaverkoston kanssa. Yrityksen liikevaihto on noin 80 miljoonaa euroa ja työntekijöitä on noin 100. Tehokkuus, varmuus ja selkeys “Teräskauppa digitalisoituu ja tekoälyä ja ohjelmistorobotiikkaa otetaan jatkossa entistä enemmän käyttöön”, Feon Oy:n toimitusjohtaja Petri Kalliokoski kertoo. MAINOSLIITE Feonin asiakkaista noin puolet toimii rakennusalalla, puolet teknologiateollisuudessa. Feon on itse rakentanut tehokkaan digitaalisen asiakasjärjestelmän, joka integroituu hyvin rajapintoihin ja helpottaa asiakkaiden hankintatointa merkittävästi. “Nykyaikaisilla ostokanavilla voimme tuottaa kaupat ja hankintaprosessit tehokkaasti hyvin pitkälti digitaalisina palveluina. Tämä tekniikka on ylivoimaista, kun tarkastellaan esimerkiksi datamassan ja materiaalivirtojen hallintaa, toiminnan reaaliaikaisuutta, toimitusaikaa ja -varmuutta”, Kalliokoski korostaa. Feonin verkkokaupassa on sekä yhtiön omat tuotteet että sen yhteistyökumppaneiden tuotteita. Asiakkaiden työ on helppoa ja selkeää, valikoimat ovat laajentuneet ja tarjolla on keskitetysti mahdollisimman paljon erilaisia tuotteita. “Nopeat toimitusajat ja tuotteiden saatavuus on tärkeää, samoin luotettavuus ja myyjän jatkuva tavoitettavuus. Asiakas saa täsmälliset toimitukset, varasto voidaan optimoida eli pääomia vapautuu muualle, asiakas voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa ja toiminta on läpinäkyvää ja luotettavaa”, Kalliokoski sanoo. Joustavaa asiakaspalvelua Feonin jotkut asiakkaat toimivat parin päivän toimitusajoilla, ja myös ensi ja seuraavan vuoden tarpeita pyritään suunnittelemaan yhdessä ennakolta. Toisaalta on nopean toiminnan päiväostajia, jotka yleensä ostavat verkosta. Digitaaliset järjestelmät helpottavat työtä, kun dataa tulee paljon ja sitä voidaan käsitellä nopeasti. Jos tuotteiden hinnat vaihtelevat, sähköiset järjestelmät pitävät myös asiakasyritysten kilpailukyvyn kunnossa. “Osa asiakkaistamme haluaa jo käyttää tulevaisuuden järjestelmiä ja osa haluaa perinteistä palvelua. Palvelemme kaikkia asiakkaitamme joustavasti. Myös henkilökohtainen myyntityö on edelleen tärkeää, mutta se on muuttumassa varsinaisesta myynnistä asiakkaiden tarpeita kartoittavaksi ja ennakoivaksi.” Lisätietoja: www.feon.fi. n CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 23

TEOLLISUUDEN HUOLTO JA KUNNOSSAPITO Teemme monipuolisesti erilaisia kunnossapidon töitä KOKONAISKUNNOSSAPITOJA PALVELUSOPIMUKSET PUMPPUHUOLTO VUOSIHUOLTOSEISAKIT VENTTIILIHUOLTO KONEPAJATYÖT JA TEOLLISUUDEN PUTKISTOT Lisätietoa www.eth.fi 24 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE