MAINOSLIITE 8 IFS FINLAND OY AB Kriittiset liiketoiminta­ järjestelmät oltava kunnossa ennen kasvupyrkimyksiä 12 TRANSVAL OY Etävalvonta tukee hävikinhallintaa 15 ELISA OYJ Kiihdytä vapaalle ohituskaistalle omalla privaattiverkolla 16 KP-SERVICEPARTNER OY 4 Purkupihan ”Asiakkaat ovat saaneet kaipaamansa vaihtoehdon” kierrättämillä rakennusosilla mittavat säästöt teollisuusrakentamisessa

MAINOSLIITE

MAINOSLIITE TÄSSÄ LEHDESSÄ Purkupiha Merihallin uusi elämä......................................... 4 Elisa Oyj Kiihdytä vapaalle ohituskaistalle omalla KP-ServicePartner Oy ”Asiakkaat ovat saaneet privaattiverkolla........................................................................ 15 kaipaamansa vaihtoehdon”...................................................... 6 Teknikum Oy Pitkää ikää ja terveyttä metallille............. 16 IFS Finland Oy Ab Kriittiset liiketoimintajärjestelmät Wipak Oy Kestävät pakkausratkaisut ovat Wipakin oltava kunnossa ennen kasvupyrkimyksiä........................... 8 toiminnan ytimessä................................................................. 18 Sulzer Pumps Finland Oy Prosessiosaamisen Oy RVS Technology Ltd. Uutta keraamipintaa edelläkävijä................................................................................ 10 hammasporista meridieseleihin.......................................... 20 Lahti Precision Oy Punnitustiedon hallinnalla Apex Communications Onnistuneesti uudenlaista tehoa logistiikkaratkaisuihin............................11 2020-luvun superdigiloikkaan.............................................. 21 Transval Oy Nykyaikaista hävikinhallintaa etävalvonnalla Oy Woikoski Ab, kotimainen kaasujen edelläkävijä ja myymäläpalveluilla............................................................. 12 ja luotettava kumppani.......................................................... 22 WIKA Finland Oy Ympäristöystävällisyys paranee Atlas Copco Energiatehokasta paineilmaa...................... 23 korkealaatuisella mittausteknologialla............................... 14 e21 Solutions Oy Digitaalisilla ratkaisuilla vauhtia teollisuusyritysten myyntiin................................................... 15 PÄÄTOIMITTAJA Olli Maila olli.maila@gsdnordic.com 040 7761 742 YRITYSYHTEISTYÖT Anssi Pähtilä anssi.pahtila@gsdnordic.com 050 3114 720 TOIMITTAJAT Aurinna Weisman Jarmo Seppälä Kai Lintinen Päivi Remes GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU KUVAAJAT Aleksi Friman Kai Lintinen Päivi Remes Tomi Setälä JULKAISIJA GSD Nordic Rovakatu 9 96100 Rovaniemi www.gsdnordic.com 3

MAINOSLIITE Merihallin uusi elämä Purkupihan kierrättämänä, entisen Merihallin elämä jatkuu ekologisen elementtitehtaan tuotantorakennuksena. 4 Ympäristöministeriön ohjeistuksesta kiertotaloutta tulisi toteuttaa kaikissa purkuhankkeissa. Helsingin Hernesaaressa Wärtsilän telakkahallina alun perin toimineen jättikokoisen Merihallin purku on tästä kouluesimerkki, sillä kokonaisena purettavien rakennusosien uusiokäyttö soveltuu erityisen hyvin teollisuusrakentamiseen. Alalla yli 15 vuotta toimineen Purkupihan porukka ei pelännyt tarttua haasteeseen, vaikka lähes viiden jalkapallokentän kokoinen Merihalli oli koottu useista eri-ikäisistä laajennusosioista. ”Kaikki piti purkaa tarkassa järjestyksessä”, kertoo Purkupiha konsernin aluejohtaja Santeri Karell. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE PURKUPIHA PURKAA TURVALLISESTI JA KIERRÄTTÄÄ EKOLOGISESTI Vuonna 2003 perustettu Purkupiha on Suomen suurimpia purkualan yrityksiä ja yksi johtavista rakennusten purkajista. Massiivipurkuun, haitta-ainepurkutöihin ja rakennusmateriaalien kierrättämiseen erikoistunut Purkupiha on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Vuonna 2014 yritys laajensi toimintaansa kierrätyspuolelle, kun Lahteen perustettiin kierrätysasema. Viime vuonna avattiin kierrätysasemat Vantaalle ja Lappeenrantaan. ”Jätteiden käsittelyssä markkinat ovat vahvasti paikalliset, ja siksi kasvukin tapahtuu alueellisia toimipaikkoja perustamalla. Haluamme toimia ekologisesti ja välttää jätteiden kuljettamista kumipyörillä pitkiä matkoja”, korostaa Purkupihan kierrätysyksikön johtaja Kimmo Rinne. Purkupiha tarjoaa asiakkailleen merkittäviä synergiaetua, kun purkamisen palvelut saadaan samasta paikasta. ”Olemme kasvaneet sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. Tarkoitus on jatkaa laajentumista erityisesti kierrätys- ja haitta-ainetöiden puolella ja jatkaa toimintaa turvallisesti ja luotettavasti, kuten tähänkin asti”, toteaa Purkupihan markkinointi- ja kehittämis­päällikkö Kati Tuominen. Purkupihaan kuuluvat Purkupiha Oy, Purkupiha Asbestityöt Oy ja Purkupiha Asbestityöt Pori Oy. KIERRÄTYSHALLIN AVULLA BETONIYRITYKSELLE MITTAVAT SÄÄSTÖT Purkupiha etsi aktiivisesti kokonaisena purettujen hallin rakennusosien uudelleenkäytölle sopivia kohteita. ”Lahden Kestobetoni Oy löysi elementtitehtaan laajennusosaansa Merihallista teräsrungon pilarit, palkit, kattotuolit, nosturiradat ja viisi siltanosturia. Kierrätyksen ansiosta heille syntyi kustannussäästöjä useita satoja tuhansia euroja. Lopuille nostureille ja lähes kaikille runkorakenteille löytyi uusiokäyttökohde ja betonista kierrätettiin kaikki kierrätyskelpoiset betonit”, Karell iloitsee. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Ihan kertakiepaisulla jättihallin osat eivät Helsingistä Lahteen siirtyneet. ”Pisimmillään 30-metrisiä teräspalkkeja piti erityisluvalla kuljettaa Helsingin keskustan läpi öisin”, Karell muistelee vuoden takaista suururakkaa. Purkupihan missio on selkeä: rakennusjätteiden ja materiaalien elinkaarta halutaan jatkaa niin pitkälle kuin mahdollista. ”Teemme lajittelevaa purkua jo työmaalla. Vastaanotetusta betoni- ja tiilijätteestä jalostamme CE-merkittyä Demorockbetonimursketta, jota myymme edullisesti maanrakennuskäyttöön”, Karell kertoo. Demorockia Purkupiha tuottaa satoja tuhansia tonneja vuositasolla valtakunnallisesti. Yhä useampi kaupunki on siirtymässä Helsingin esimerkistä käytäntöön, jossa purkulupa ei heltiä ellei kierrätyssuunnitelmaa ole esittää. ”Kiertotalous on tätä päivää”, Karell vahvistaa. PURKUTORI.FI Materiaalien uusiokäyttöä Purkupiha edistää myös purkutori.fi -palvelulla. Se on netissä toimiva kauppapaikka uusiokäyttökelpoiselle purku- ja rakennustavaralle, kuten halleille, kierreportaille, kattopalkeille sekä koneille ja laitteille. Purkupiha.fi -palvelussa voivat ostaa ja myydä sekä yritykset että yksityishenkilöt. ■ 5

MAINOSLIITE Nollilta nosturimarkkinan ykköshaastajaksi vain muutamassa vuodessa: ”Asiakkaat ovat saaneet kaipaamansa vaihtoehdon” 6 KP-ServicePartner Oy on ravistellut nosturimarkkinaa kasvamalla muutamassa vuodessa tyhjästä Pohjoismaiden johtavaksi toimijaksi ja markkinakakkoseksi Suomessa. Tämä on saavutettu katta­ valla nosturivalikoimalla ja asiakaslähtöisillä ratkaisulla. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE ”Suomessa on totuttu pitkälle meneviin räätälöinteihin, mutta meiltä löytyy standardinosturi tarpeeseen kuin tarpeeseen.” Vielä muutama vuosi sitten eurooppalainen nosturimarkkina oli taloudellisesti ja teknologisesti epätasapainoisessa tilanteessa, missä kaikki merkittävimmät brändit olivat saman omistajan hallinnassa. KP-ServicePartner tuli näille markkinoille vuonna 2016, jolloin ABB luopui teollisuusnosturien kunnossapitoliiketoiminnastaan ja myi toiminnot aiemmalle sopimuskumppanilleen KP-ServicePartnerille. Yrityksen menestyksen kivijaloiksi ovat muodostuneet kattava tuotevalikoima maailman laadukkaimpia nostureita, partneriverkoston avulla toteutettavat modernisaatiot sekä ainutlaatuinen varaosapolitiikka. KP-ServicePartner edustaa maailman johtavaa standardinosturivalmistajaa ABUSta ja standardoitujen erikoisnosturien osaajaa STAHLia. ”Tarjoamme asiakkaille heidän kauan kaipaamia vaihtoehtoja. Suomessa on totuttu pitkälle meneviin räätälöinteihin, mutta meiltä löytyy useimmiten standardinosturi tarpeeseen kuin tarpeeseen”, KP-ServicePartnerin toimitusjohtaja Pekko Herola lupailee. ”Modernisaatioratkaisujamme ovat esimerkiksi etähallinta tai heilunnan esto, joita moni muu markkinoi ’uutena juttuna’, mutta me tarjoamme näitä kyvykkyyksiä myös vanhoihin nostureihin”, Herola lisää. 30 vuotta teollisuusalaa eri puolilta nähnyt Herola liputtaa päämiehensä Abuksen poikkeuksellisen varaosa-ajattelun puolesta: ”En ole aiemmin kohdannut teollisuusyritystä, joka haluaa varmistaa loppuasiakkaan varaosakustannusten olevan elinkaaressa mahdollisimman alhaisia. Kaikki heidän uudet nosturinsa on suunniteltu siten, että niiden pääkomponentit pystytään korvaamaan yleisillä teollisuuskomponenteilla!” Kokeneena nosturien kunnossapitoimijana KPServicePartner tuntee tuotteisiinsa kohdistuvat vaatimukset ja tarpeen elinkaarenhallinnasta. Yritys on itse kehittänyt Suomessa nosturiin asennettavan wMate-etähallintaratkaisun, joka kerää nostureista käynti- ja häiriötietoja, käyttöprofiileja ja muita suureita. ”Etähallinnan tuottamaa käyttötietoa tarjotaan asiakkaille avoimin rajapintojen kautta hyödynnettäväksi. Tällöin ylläpito- ja investointipäätökset perustuvat oikeaan tietoon arvailun sijaan. Kustannus voi kasvaa elinkaaressa kaksinkertaiseksi, jos investoidaan väärän käyttöluokan nosturiin.” LÄPINÄKYVIÄ INVESTOINTILASKELMIA ERI VAIHTOEHDOIN KP-ServicePartner on saanut kiitosta siitä, että yritys uskaltaa avata lukuja tarjouksiinsa ja tarjoaa vaihtoehtoisia elinkaarilaskelmia investointipäätösten tueksi. ”Tarjoamme kolmenlaisia vaihtoehtoja: kokonaan uutta nosturia, vanhan teknologian päivittämistä tai laitteen elinkaaren pidentämistä varaosilla tietyn rikkoutumisriskin uhalla. Joku myy uusia, toisella taas paras bisnescase on korjata vanhaa – me emme tarjoa yhtä ratkaisua vaan erilaisia vaihtoehtoja, joista asiakas itse valitsee sopivimman”, Herola päättää. ■ KP-ServicePartner Oy:n tyhjästä markkinoiden ykköshaastajaksi teollisuusnostureissa nostaneen Pekka Herolan silmissä loimuaa vahva visio: ”Tavoitteenamme on 50 prosentin markkinaosuus seuraavan 5–10 vuoden aikana!” Suomessa kehitetty wMate-etähallintaratkaisu tuo älykkyyttä vanhaan nosturiin. Sen avulla huollot ja investoinnit voidaan suunnitella aidon käyttödataan pohjatuen, mikä tuottaa suuren kustannushyödyn. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

MAINOSLIITE Kriittiset liiketoimintajärjestelmät oltava kunnossa ennen kasvupyrkimyksiä Moni yritys siirtää järjestelmähankintojaan siinä pelossa, että käyttöönotto johtaa liiketoiminnan takkuamiseen tai kannattavuuden notkahtamiseen pitkäksi aikaa. Mutta varmistaakseen kilpailukykynsä pitkällä aikavälillä, on yrityksen kuin yrityksen uudistuttava. Monella alalla yritykset ovat kasvaneet paitsi orgaanisesti myös yritysostojen kautta, jonka seurauksena yrityksillä voi olla useita päällekkäisiä järjestelmiä käytössään, mikä harvoin on optimaalista. Toisaalta järjestelmien uusimisen haasteena voi olla eri funktioiden siiloutuminen: tiettyyn tarpeeseen on hankittu erillisratkaisuja, jotka eivät kuitenkaan isossa kuvassa tue yrityksen toimintaa riittävässä laajuudessa. ”Monissa keskisuurissa suomalaisissa yrityksissä on vielä paljon erillisiä, ei-integroituja järjestelmiä käytössään. Turhan monessa yrityksessä eletään vielä myös sellaisessa uskossa, että pienistä paloista rakennettu järjestelmä on paras”, Tomas Salonaho (Sales Finland, IFS Nordics) kertoo. IFS on ruotsalaislähtöinen, tänä päivänä globaalisti toimiva liiketoimintajärjestelmiä toimittava yritys. IFS:n ERP-ratkaisulla (IFS Applications™) ja siihen integroitavissa olevilla muilla liiketoimintaa kehittävillä moduuleilla voidaan yritysten liiketoiminta tuoda yhtenäisen järjestelmän ja toimintatavan alle. ”Tyypillistä on, että me lähdetään kasvamaan asiakkaan kanssa yhdessä – autetaan heitä ulosmittamaan potentiaaliaan tarjoamalla heidän liiketoimintaansa parantavia ratkaisuja ja varmistetaan, että heidän prosessinsa tukevat heitä kasvun koittaessa”, Salonaho valottaa. IFS ON TEHNYT ERP:N KÄYTÖSTÄ MUKAVAA Perinteisesti ERP:it mielletään monimutkaisiksi. Asia perustuu kokemuksiin, sillä sitähän ne yleensä ovatkin. IFS:n ratkaisut puolestaan on luotu käyttäjäkokemus edellä. ”Vaikka meidän tarjoamat ratkaisut voivat koostua useista toisiinsa integroiduista ohjelmistoista, niiden taustalla oleva monimutkaisuus piilotetaan käyttäjiltä. Näkyväksi tuodaan vain se, mikä on käyttäjän kannalta oleellista ja siinä esitysmuodossa, jossa käyttäjä itse näkee parhaiten toimivansa”, asiakasrajapinnassa työskentelevä Senior Solution Consultant Tapani Rintanen kertoo. IFS:llä on vahva toimialaosaaminen valikoiduissa segmenteissä, mutta jokainen yritys on myös yksilö. IFS pureutuu asiakkaisiinsa Business Value Engineering -toimintatavallaan, jolla asiakasyrityksen bisnes, haasteet ja riskit tehdään näkyväksi. Tällöin voidaan jo myyntivaiheessa ja järjestelmän implementoinnissa pureutua yrityksen liiketoiminnan kannalta olennaisiin asioihin. ”Me teemme asiakkaalle itselleen näkyväksi heidän nykyisen tilansa ja tavoitellun aseman sekä mitä heidän pitää tehdä saavuttaakseen tavoitteensa. Tämä avataan business case -laskelmien tasolle.” 8 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE Asiakas ottaa tässä vaiheessa omistajuuden lopputulok­ sesta ja voi halutessaan vielä kilpailuttaa muita palvelun­ tarjoajia, voivatko he tarjota samoja asioita. ”Meillä on järjestelmäämme integroidut välineet kuvata asiakkaan prosessit yhden päivän työllä ylätasolta sovellustoimintoihin. Kuvauksemme tuottaa myyntivaiheen tukemista varten aineiston ja sen lisäksi samalla valmiin materiaalin hyödynnettäväksi implementointivaiheessa, mikä näin parantaa ja tehostaa koko toimitusprosessiamme. Hyödynnämme projekteissa globaalia IFS Implementation -menetelmäämme, joka on tuhansissa projekteissa hiottu toimivaksi.” Vaikka IFS ei ole Suomessa suuren yleisön keskuudessa vielä kovinkaan tunnettu, yrityksellä on taustalla pitkä historia ja vahvat näytöt globaalin tason toiminnasta. Puolueettomasti mitattu asiakastyytyväisyys on yli 90 prosenttia ja tutkimusyhtiö Gartner on puolestaan rankannut IFS:n ERP-toimittajien ykköseksi keskisuurten yritysten segmentissä. ”Olemme suuri ja globaali toimija, mutta emme liian massiivinen. Toimintamme keihäänkärkenä on tiukka keskittymisemme valikoiduille toimialoille, joissa olemme äärimmäisen vahvoja”, Salonaho perustelee menestystekijöitä. IFS on asiakkailleen strateginen kumppani, joka ratkoo yhdessä heidän kanssaan eteen tulevia haasteita. ”Kaikki järjestelmiemme viisaus tulee asiakkailta. Me kutsumme jatkuvasti heitä luoksemme keskustelemaan, mikä on heille tärkeää ja mitä he järjestelmiltään kaipaavat. Autamme jatkuvasti asiakkaitamme myös järjestelmiemme käytössä, jotta he saavat niistä lupaamaamme lisäarvoa liiketoiminnalleen”, Rintanen ja Salonaho summaavat.■ Monissa keskisuurissa suomalaisissa yrityksissä on vielä paljon erillisiä, ei-integroituja järjestelmiä käytössään.” Tomas Salonaho ja Tapani Rintanen kertovat IFS:n ERP- ja ohjelmistoratkaisujen kilpailueduista. IFS on globaali liiketoimintajärjestelmiä (mm. ERP, EAM, ESM) asiakkailleen toimittava ohjelmistoyhtiö. Ruotsissa pääkonttoriaan pitävä yhtiö työllistää maailmanlaajuisesti yli 4 000 ammattilaista. Yrityksellä on vahva toimialaosaaminen etenkin valmistavan teollisuuden, energias­ ektorin, rakentamisen, palveluiden sekä ilmailun ja maanpuolustussektorin yritysten haasteiden ratkaisemiseen. Vuodesta 1991 Suomessa toiminut IFS Suomessa palvelee asiakkaitaan valtakunnallisesti neljän konttorin kautta. Suomen toiminnot yhdistettiin alkuvuonna yli 360 ihmistä työllistävää IFS Nordicsia, mikä tuo entistä laajemman osaamisen tehokkaammin myös suomalaisten asiakkaiden saataville. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

MAINOSLIITE PROSESSI­ OSAAMISEN EDELLÄKÄVIJÄ Karhulan Teollisuuspuiston historiallisessa miljöössä tuotetaan maailman mittakaavassa huippuunsa kehitettyjä teollisuuspumppuja. Pumppaus- ja sekoitusteknologian asiantuntijana tunnettu Sulzer Pumps Finland Oy kulkee alansa kansainvälisessä eturintamassa. Päätuotteet, pumput ja sekoittimet, ovat perustaltaan pysyneet samoina vuosikymmeniä, mutta teknologiaa hiotaan jatkuvasti ja ennakoiden soveltumaan uusiin vaatimuksiin. Sulzerin teollisuusliiketoiminnan kehityskeskus sijaitsee Kotkan Karhulassa, jossa tehtaan tiloihin on vastikään rakennettu demolaitteisto. 10 ”Pystymme demoajoilla näyttämään asiakkaalle pumpun toimintaa eri tilanteissa – niin tuottoalueensa optimi- kuin ääripisteissä - ja lisäämään ymmärrystä pumpun valintaan vaikuttavista seikoista. Näistä energiatehokkuus on yksi tärkeimmistä, samoin tiivisteveden kulutuksen minimointi”, kertoo tuoteportfolio­päällikkö Saku Vanhala. Laitteita syntyy erityisesti sellu- ja paperiteollisuudelle, mutta myös muun muassa lannoite-, metalli- ja kaivosteollisuuden tarpeisiin. Tulevaisuuden mahdollisuuksia nähdään Hydrauliikka, juoksupyörä, tiiviste, pumpun rakenne ja materiaali - monet tekijät yhdessä vaikuttavat pumpun toimintaan pumpattavan nesteen ja prosessin lämpötilan lisäksi. Karhulan Pumpputehtaalla näitä pääsee testaamaan demolaitteistolla, jota esittelevät Jukka Vanhala (vas.), Matti Rikka ja Saku Vanhala. eritoten uusiutuviin raaka-aineisiin sekä kiertotalouteen liitty­ vissä prosesseissa. ”Sulzerilla on jo täysi portfolio vesien ja jätevesien käsittelyyn. Valikoimaamme kuuluvat myös kompressorit, joissa uusinta teknologiaa edustavat magneettilaakeroidut suur­ nopeuskompressorit”, strategiajohtaja Matti Rikka mainitsee. Uuden teknologian kärkenä on mahdollisimman hyvä hyötysuhde, joka esimerkiksi magneettilaakereissa tarkoittaa vähäistä kulumista ja siten pienempiä kunnossapitokuluja ja laitteelle pidempää elinikää. Viimeisin innovaatio on syyskuussa lanseerattu, Suomessa kehitetty langaton kunnonvalvontajärjestelmä, joka seuraa pumpun lämpötilaa ja värähtelyä digitaalisesti. Tuotekehityksen kivijalkana on tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa. Yritys tunnetaan vahvasta prosessiosaamisesta. ”Teknologiaosaaminen on myös kykyä hallita kokonai­ suutta suunnittelusta jälkiseurantaan asti. Ymmärrämme asiakkaan prosessit ja teemme laitteet niiden mukaisesti”, toteaa myyntipäällikkö Jukka Vanhala. Menestyksen avain on tiivistettynä yksinkertainen: ”Henkilöstömme on utelias. Haluamme olla ajan hermolla ja meitä aidosti kiinnostaa, mitä asiakkaamme tarvitsevat.” ■ GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE Punnitustiedon hallinnalla uudenlaista tehoa logistiikka­ ratkaisuihin Lahti Precisionilla on pitkä yli sadan vuoden historia punnitusjärjestelmien valmistajana. Yritys ei kuitenkaan katso menneeseen, vaan on lähtenyt tekemään todellista toimialan murrosta digitaalisten palvelujen avulla. ”Jo vuosia sitten näimme, että punnitustiedon hallintaratkaisut olivat vanhanaikaisia. Jokaisella asiakkaalla oli omat ohjelmistot ja niiden ylläpito raskasta. Ajatuksemme oli, että toimivalla digitaalisella ratkaisulla saamme aikaan vahvaa asiakashyötyä ja voimme luoda jatkuvaa kehitystä”, kertoo Digitaalisten palvelujen liiketoimintapäällikkö Matti Sipilä. Lahti Precisionin innovatiivinen mScales toimii pilvipalveluna. Käyttöön tarvitaan vain nettiselain, asiakkaan ei tarvitse omistaa ohjelmistoa, tehdä investointeja tai suuria järjestelmähankkeita. Veloitus on kuukausiperusteinen. Lahti Precisionin mScales-punnituspalvelu uudistaa teollisuuden punnituksen ja materiaalien vastaanoton menetelmät. Saas-palveluna toimiva ratkaisu helpottaa ja nopeuttaa asiakkaan prosesseja sekä luo varmuutta ja läpi­näkyvyyttä kaikille käyttäjilleen. TURVAA JA OIKEA-AIKAISUUTTA KAIKILLE SIDOSRYHMILLE mScales-palvelu integroidaan toiminnanohjausjärjestelmään ja laskutukseen. Se nopeuttaa toimintaa, vähentää manuaalista työtä ja tekee esimerkiksi raportoinnista varmempaa. Palvelu voidaan liittää myös muiden toimittajien vaakoihin. Järjestelmän avulla tiedon jakaminen on sujuvaa ja läpinäkyvää. Niin toimittajat kuin esimerkiksi kuljettajat pääsevät käsiksi tarvittavaan tietoon helposti netin välityksellä. ”Prosesseissa ei eletä enää historiassa vaan punnitukset voidaan kohdistaa suoraan sopimuksille ja tuottaa laskutuskelpoista tietoa reaaliaikaisesti”, Sipilä toteaa. Turvallisuus lisääntyy olennaisesti palvelun avulla. SaaSpalvelussa tietoturvasta huolehtii asiakkaan sijaan palvelun toimittaja. Käytännön työssä turvallisuutta lisää esimerkiksi se, että järjestelmän ollessa käytössä kuljettajien ei tarvitse poistua autostaan punnitusten ajaksi. Palvelun käyttökokemukset ovat olleet erinomaisia. mScales onkin käytössä alojensa arvostetuilla toimijoilla kuten Encore ympäristöpalveluilla ja Nordkalkilla. ”Olemme muuttuneet punnituslaitetoimittajasta prosessien tehostajaksi ja se näkyy myös asiakastyytyväisyydessä”, Sipilä summaa. ■ Matti Sipilä ja Juho Koskinen, Toimitusjohtaja MIKÄ ON KAUPALLINEN VAAKA? ■V aa’an punnitustulosta käytetään palvelun hinnan määrittämiseen. tuotteen tai ■V aa’an rakenteen sekä toiminnan tulee täyttää lakien ja asetusten vaatimukset. ■V aakajärjestelmä kokonaisuudessaan tulee ennen käyttöönottoa varmistaa soveltuvaksi kaupalliseen käyttöön. ■K aupallisille vaa’oille tulee tehdä lakisääteinen varmennus kolmen vuoden välein. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

MAINOSLIITE Nykyaikaista hävikinhallintaa etävalvonnalla ja myymäläpalveluilla 12 Myymälöiden ja verkko-ostosten noutojen hävikkiä voidaan pienentää tehokkaalla toiminnalla ja etämonitoroinnilla. Tuotteen logistiikkaketjusta pitää saada katkeamaton ja valvottu tapahtuma. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE Tuotteen logistiikkaketjun pitää olla katkeamaton ja valvottu tapahtuma” HÄVIKKI VÄHEMMÄKSI KAUPAN KAIKISSA TOIMISSA Sisä- ja sopimuslogistiikan suunnannäyttäjä Transval vahvisti valtakunnallisesti toimivaa myymäläpalveluaan (markkinassa palvelunimellä VOIMAHYLLYTYS) ostamalla kaupan hävikinhallintaan erikoistuneen KV Turvan alkuvuodesta. Palvelua käyttävät kauppaketjut, kauppiaat ja esimerkiksi elintarviketeollisuus. Palvelukokonaisuus kattaa kaikki myymälät pienistä kivijalkamyymälöistä hypermarketeihin. ”Palvelemme noin 1300 myymälää kattavasti Suomessa. Selvitämme asiakkaan tarpeen perusteellisesti ja kokoamme sopivan palvelupaketin kohteen liiketoiminnan ja ympäristön mukaan. Tuomme entistä tehokkaammin mukaan palveluihimme kiertotalousajattelua ja kestävää kulutusta. Tavoitteemme on saada tuotehävikki minimiin ja tuotteet ostavan asiakkaan matkaan mutkattomasti. Olemme osa myymälöiden asiakaskokemusta ja omalta osaltamme mahdollistamme asiakkaamme keskiostoksen kasvamisen”, myyntipäällikkö Jari Mattila esittelee. Myymäläpalveluissa Transval on Suomen markkinajohtaja. Tarjolla on kaupalle muun muassa perushyllytyspalvelua, jolla varmistetaan se, että tuotteet siirtyvät nopeasti, tehokkaasti ja hyvässä kunnossa kaupan varastosta hyllyihin ja ovat hyvin saatavilla. Myymälöiden ja verkko-ostosten noutojen hävikkiä voidaan pienentää tehokkaalla toiminnalla ja etämonitoroinnilla. Tuotteen logistiikkaketjusta pitää saada katkeamaton ja valvottu tapahtuma. Tuotehävikki myymälässä voi olla vuodessa keskimäärin jopa kaksi prosenttia ja tuotekohtainen hävikki seitsemän prosenttia. Jos myymälän vuosittainen liikevaihto on 30 miljoonaa euroa, on tuotehävikin määrä 600  000 euroa – vuosittain. Hävikin määrään vaikuttaa moni asia eli tuote voi esimerkiksi hävitä matkalla, mennä väärään osoitteeseen, vaurioitua, pilaantua, vanhentua tai joutua myymälävarkaalle. Suurin hävikki on myymälän takatilassa ikuisesti hyllypaikkaansa odottava tuote. Silloin tuotteen elinkaaren kustannukset jäävät huippuunsa ja valmistettu tuote ei päädy maksavan ostajan mukaan.  GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Osalla myymälöissä toimivista henkilöistämme on turva-alan peruskoulutus. He edistävät turvallista asiointia myymälöissä sekä toimivat apuna kaupan eri tehtävissä, kuten hyllysaatavuuden optimoinnissa, tuotteiden hävikin hallinnassa ja kassatyössä sekä etävalvonnassa”, Mattila kertoo. ETÄVALVONTA VARMISTAA VERKKOOSTOSTEN NOUDON ”Tuotteen logistiikkaketjun pitää olla katkeamaton ja valvottu tapahtuma. Palveluumme kuuluu nyt myös myymälöiden etävalvontamahdollisuus, joka varmistaa sen, että tuote lähtee myymälästä ulos maksavan asiakkaan mukana”, Mattila sanoo. Kaupan digitalisaatio lisää varkauksien riskiä. Etävalvonnan avulla pystytään valvomaan esimerkiksi verkkokaupassa tehtyjen ruokakassitilausten toteutuminen ja nouto myymälästä. Mattilan mukaan teknisten apuvälineiden lisäksi tarvitaan myös ihmisiä. Yhä enemmän tilanne on se, että myymälöissä on perinteisten vartijoiden sijaan turvallisuuskoulutettua kaupan henkilöstöä. Transval tuotteistaa hyllysaatavuutta ja tarjoaa muita tukipalveluja nyt lähes 5 000 logistiikan ammattilaisten osaamisella. Hyvän toimintakonseptin pohjalta voidaan kehittää myymälöiden asiakaskokemusta sekä vaikuttaa hävikinhallintaan.■ TIESITKÖ TÄMÄN TRANSVALISTA? ■■Palvelee noin 500 asiakasta Suomessa ja Baltian maissa asiakkaiden omissa tiloissa; esimerkiksi varastoissa, terminaaleissa, teollisuudessa ja myymälöissä. ■■Yhtiö on toiminut 25 vuotta, henkilöstöä noin 5 000. ■■Palvelu kattaa toimitusketjuratkaisut kuljettamisesta varastointiin sekä asiakkaiden tiloissa tapahtuvat sisälogistiikan ratkaisut ja logistiikan ammattiosaajien henkilöstöpalvelut. ■■Toimintaa koko maan alueella, pääkonttori Helsingissä. ■■Muuttaa asiakkaiden sisälogistiikan kiinteitä kuluja muuttuviksi kustannuksiksi. ■■Suomen markkinajohtaja ulkoistuslogistiikassa. ■■Tekee sen, minkä lupaa. www.transval.fi 13

MAINOSLIITE Ympäristö­ ystävällisyys paranee korkea­ laatuisella mittaus­ teknologialla Yksi kulutettu yksikkö energiaa vaatii kolme yksikköä energiaa energian tuotannossa. Ympäristöystävällisyys on yrityksille win-win-tilanne: päästöjen leikkaaminen pienentää myös kustannuksia. Uusiutuvia polttoaineita ja uusiutuvaa energiaa sekä teollisuuden ja kiinteistöjen energiatehokkuutta voidaan parantaa ja kehittää tarkan ja luotettavan mittausteknologian avulla. ”Karkeasti voidaan sanoa, että yksi kulutettu yksikkö energiaa vaatii kolme yksikköä energiaa energiantuotannossa. Se tekee energiatehokkuudesta ja energian säästöstä erittäin merkittävän tekijän ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa yhdessä uusiutuvien energiamuotojen kanssa”, WIKA Finlandin toimitusjohtaja Tapio Moisio viittaa eräisiin laskelmiin energiahukasta ennen sen hyödyntämistä. Saksalaislähtöinen, perheomisteinen WIKA on globaali markkinajohtaja paineen, lämpötilan, pinnankorkeuden, voiman ja virtauksen mittaamisessa sekä kalibroinnissa. Vuonna 1946 perustettu yritys nojaa edelleen vahvoin perusarvoihinsa, mikä näkyy toiminnassa esimerkiksi vastuullisuutena ihmisiä ja ympäristöä kohtaan. WIKA:n ratkaisut ovat osaltaan mahdollistamassa monia ympäristön kuormitusta vähentäviä prosesseja. Hyvänä esimerkkinä tällaisesta on yrityksen toimittamat mittauslaitteistot Nesteen tuotantolaitokselle, jossa jalostetaan mm. tieliikenteen polttoaineita, jätteistä ja tähteistä valmistettavaa Neste MY -dieseliä. ”Polttoaineiden jalostus on monimutkainen prosessi, jonka erilaisia lämpötiloja on mitattava äärimmäisen tarkasti. Neste luottaa tässä meidän toimittamiin mittalaitteisiin”, Moisio valottaa. Vastaavia esimerkkejä löytyy myös muilta aloilta. Eräs yritys kykeni optimoimaan tilojensa ilmanvaihdon tehoa WIKA:n mittaustekniikalla. Esimerkiksi paine-eromittaukseen perustuva suodattimien kunnonvalvonta ennakoi suodattimien vaihtotarpeen ja säästää merkittävästi energiaa. Puolestaan WIKA:n lämpötila- ja virtausmittausteknologiaa käytetään tuuli- ja aurinkoenergian tuotannossa ja sen optimoinnissa. ”Meidän tavoitteemme on edistää asiakkaidemme menestystä tarjoamalla heille parhaita mahdollisia mittausratkaisuja. Jos jokin ratkaisu ei heti toimi halutulla 14 tavalla, olemme asiakkaille läsnä ja autamme heitä valitsemaan parhaita mahdollisia vaihtoehtoja laajasta tuoteportfoliostamme”, Moisio lupaa.■ Korkealuokkainen mittausteknologia on osaltaan ympäristöystävällisten ratkaisujen mahdollistaja. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE Digitaalisilla ratkaisuilla vauhtia teollisuus­yritysten myyntiin Teollisuusyritysten tuotteiden ja ratkaisujen myynnissä korostuu asiakaskohtainen räätälöinti sekä monimutkainen tuotekonfigurointi. ”Investoimalla tuotetiedon digitalisointiin ja rakentamalla myynnin prosesseja tukevia ratkaisuja teollisuusyritys voi ratkoa asiakkaiden ongelmia aiempaa kustannustehokkaammin ja parantaa samalla asiakkaan kokemaa palvelua”, toteaa e21 Solutions Oy:n toimitusjohtaja Marko Rautakoura. Kiihdytä vapaalle ohituskaistalle omalla privaattiverkolla ”Teollisuusyritysten myyntiorganisaatioilla tuntuu olevan käynnistysvaikeuksia digitaalisten ratkaisujen käyttöönotossa, vaikka niiden avulla voidaan tarjota kustannustehokkaita ratkaisuja sekä asiakkaalle että yritykselle itselleen.” ”Digitalisaation mahdollisuuksia ei aina osata nähdä, vaikka ne olisivat tuntuviakin”, sanoo Rautakoura ja jatkaa: ”Myyntikulttuurimme on perustunut enemmänkin tuoteosaamiseen kuin palveluosaamisen kehittämiseen. Rutiininomaista tietojen hakemista ja tuotteiden konfiguroimista pidetään olennaisina työtehtävinä myyntityössä.” Digitaalisten ratkaisujen avulla myynnin rutiininomaisia vaiheita voidaan nopeuttaa ja helpottaa, ja osin siirtää ne jopa pois myyntitapahtumasta. Tämä vapauttaa aikaa varsinaisille kasvokkain tapahtuville asiakaskohtaamisille ja ongelmien ratkaisemiselle. TUOTETIETOUS JA -KONFIGUROINTI VERKKOON Teollisuuden ratkaisut ovat luonteeltaan monimutkaisia: ne koostuvat useista yksittäisistä tuotteista, joista jokaisesta voi löytyä kymmeniä vaihtoehtoja mukaan lukien koko, muoto, teho ja käyttötarkoitus. Yhä edelleen nämä tuotetiedot on tapana koota painettuihin esitteisiin ja tuoteluetteloihin, joiden avulla myyjä yhdessä asiakkaan kanssa rakentaa tarvittavan ratkaisun. ”Painetun tiedon ongelmana on, että se on yleensä vanhentunut jo syntyessään. Tuotetiedon digitalisoinnilla tuotteiden löydettävyys paranee ja ratkaisujen rakentaminen helpottuu”, sanoo Rautakoura. Koska räätälöitävät ratkaisut voivat koostua jopa sadoista tuotenimikkeiden yhdistelmistä, kokonaisuuden rakentaminen vie aikansa ja edellyttää myyjältä syvällistä tuotetietoa. Näin yritykselle voi muodostua harhaluulo siinä, ettei tätä tuotekonfigurointia voida vakioida ja digitalisoida. Vakioituja tuotekonfigurointeja on kuitenkin toteutettu esim. kiinteistön valaistuksen suunnitteluun sekä kattorakentamisen avuksi. OSAAVA KUMPPANI AVAA SILMÄT ”Teollisuusyrityksissä ei aina osata nähdä digitaalisen ratkaisujen hyötyä myyntiin ja asiointiin”, toteaa Rautakoura. ”Kokeneen kumppanin tuella edut alkavat nousta esiin, ja näin päästään hedelmällisen yhteistyön alkuun.” Ratkaisut liikkuvat melko syvällä yrityksen prosesseissa, joten yhteistyö vaatii suurta luottamusta. Kyse on kumppanuudesta, ei pelkästä liikesuhteesta. ”Kysymykseni kuuluukin, onko teollisuusyrityksissä todella ymmärretty digitalisaation tarjoamat hyödyt? Käsitykseni on, että kaikki, mitä voidaan digitalisoida, tullaan myös digitalisoimaan. Myös asiakaskohtaisesti räätälötävien tuotteiden myynti”, toteaa Rautakoura. ■ E21 SOLUTIONS PÄHKINÄNKUORESSA: ■■asiantuntijayritys, toimialana teollisuuden ja teknisen kaupan alan digitaaliset ratkaisut ■■perustettu vuonna 2000 ■■verkkosivut: www.e21.fi GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Petteri Svensson ja Eetu Prieur kuvattiin Elisan juuri avatussa 5G-Showroomissa, mihin asiakkaita kutsutaan innovoimaan uusia, 5G-verkkoa hyödyntäviä palveluita. Kuvassa Prieur ohjaa etänä 5G-verkon yli fyysisesti muualla sijaitsevaa traktoria. Privaattiverkko on oma mobiiliverkko, jolla yritykset voivat varmistaa yhteyksien toimivuuden kaikissa tilanteissa. ”Privaattiverkko on järkevä, jos on tarpeen hallinnoida kriittisiä palveluita tai sovelluksia mobiilisti. Verkko toimii vain määritellyillä päätelaitteilla ja muu liikenne suljetaan ulkopuolelle”, Elisan mobiiliratkaisujen johtaja Eetu Prieur valottaa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri VSSHP on tehnyt yhteistyösopimuksen Elisan kanssa privaattiverkkoratkaisujen kehittämisestä vuonna 2022 Turkuun avattavaa T3-sairaalaa Sairaalan sisällä varten. VSSHP:n nykyisissä kohteissa käytepuheluiden tään DECT-keskuspuhelinjärjestelmiä, joille ja datayhteyksien on haetaan nyt modernimpaa vaihtoehtoa. ”Iso etu syntyy esimerkiksi jo siitä, että toimittava, vaikka Elisan ratkaisussa voidaan käyttää erillisten verkko ulkopuolella DECT-puhelimien sijaan ihan tavallisia, mistä olisi kaatunut. tahansa hankittavia älypuhelimia. Ne pysyvät helpommin ihmisten matkassa ja niitä muistetaan myös ladata”, VSSHP:n teleliikenneasioista vastaava sähkötekniikan päällikkö Miika Taimela kertoo. ”Sairaalan sisällä puheluiden ja datayhteyksien on toimittava, vaikka verkko ulkopuolella olisi kaatunut”, Taimela lisää, ”privaattiverkolla varmistamme myös, että potilaiden puhelut ja datankäyttö eivät vaaranna kriittisiä yhteystarpeitamme.” ”Moni yritys on vienyt mobiilisti toteuttavan kriittisen prosessin tai toiminnan mobiiliverkon päälle, koska sen luotettavuus on wifi-verkkoja korkeampi”, Elisan yritysasiakkaista vastaava liiketoimintajohtaja Petteri Svensson summaa privaattien mobiiliverkkojen hyötyjä.■  15

MAINOSLIITE Pitkää ikää ja terveyttä metallille Kotimaiset Teknikumkumipinnoituspalvelut parantavat asiakkaiden kilpailukykyä 16 Suomen suurin teollisten kumi- ja polymeeri­ tuotteiden valmistaja ja palveluntarjoaja Teknikum kuulee usein asiakkaaltaan kysymyksen ”kuinka kauan tämä kestää?”. Kun kysymyksessä ovat kumi­pinnoituspalvelut, tarkoitetaan tyypillisesti mekaanista rasituksensietoa tai kemikaalien kestoa. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE Teknikum Kiikan tehtaalla kumioidaan monen muotoisia ja kokoisia kappaleita. Kumilla suojattu putki ei kulu puhki, eikä kulutusosa syövy rikki käytössä. Työstetyt säiliöt sekä tankit pitävät pintansa korroosion nakertamatta. Kumiointi käy myös joustavasti asiakkaan luona. johtaja Timo Kokkonen. ”Teknikum kumiointipalvelun kilpailuetu syntyy erinomaisista materiaaleista ja kestävästä kehityksestä. Keskiössä on kuitenkin lopulta aina myös tekijän käsityötaito.” TYÖSTÖ ON SEKÄ PERINNEOSAAMISTA ETTÄ HI-TECHIÄ Teknikumin Kiikan tehtaalla kumia leikataan ja muotoillaan käsin. Työ vaatii korkeaa ammattitaitoa, jotta pinnoitusmateriaali saadaan kiinnitettyä saumatta kumioitavan kappaleen pintaan. Työstäminen muistuttaakin jossain määrin nahan muokkaamista ja eroaa siinä monesta muusta metallin työstövaiheesta: ei ole olemassa sorvia tai robottia, joka hoitaisi työn ammattilaisen puolesta. Erikoisen muotoiset kappaleet vaativat kumisuutarilta näppäryyttä, tarkkuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Kuvassa Teknikumin kumiointimestari Jukka Niemi kumioi lietesekoittimen lapoja UTG Mixing Groupin toimeksiannosta. Taito on karttunut pitkän työsuhteen aikana 70-luvulta alkaen: ”Olen oppinut parhaan tekniikan työtä tekemällä. Vaikka kumialalla on pitkät perinteet Suomessa, tällaista käsityötä ei opeteta enää kouluissa” Niemi kertoo. ”Käsillä tekemisessä kasvaa suuri ammattiylpeys. Jokaisella meillä on oma käsiala. Omaa taitoa myös siirretään yksikössämme eteenpäin mestarilta oppipojalle.” Sekä kaivosteollisuudessa toimiva asiakas että Kokkonen ovat tyytyväisiä Teknikumin tarjoamaan palvelutasoon. ”Haluamme tuottaa asiakkaalle lisäarvoa, pitää koneet käynnissä ja auttaa heitä välttämään prosesseissaan yllätyksiä. Tavoitteemme on aina pitkäaikainen asiakas- ja luottamussuhde: emme ratkaise vain pintaa vaan teemme rakenteista kestäviä”, hän toteaa. ■ TEKNIKUM GROUP ■ Täyden palvelun polymeeriteknologiatalo Teknikumin kumipinnoitusyksikkö palvelee usean vuosikymmenen kokemuksella monialaista asiakaskuntaansa. Erityistä kotimaisen kumijätin palveluissa ovat – paitsi ketteryys ja joustavuus – henkilöstön käsityötaito ja pinnoitusmateriaalien syvällinen tuntemus. Teknikumin materiaalikehityskemistit saavat kumiraaka-aineet suoraan omalta sekoitustehtaalta Keravalta. Kolmessakymmenessä vuodessa on saavutettu vertaansa vailla oleva tuotekehitys, jonka hedelmistä nauttivat nyt mm. kemianteollisuuden, kaivosteollisuuden-, energia- ja ydinvoimatuotannon sekä meriteollisuuden parissa toimivat asiakkaat. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU KEHITYSYHTEISTYÖ PALVELUNA Teknikum erottuu Suomen markkinoilla toimivana kuumavulkanoidun kumioinnin tarjoajana. Työmenetelmä takaa laadullisesti parhaan lopputuloksen. Kumioitu kappale Pirkanmaalla Kiikan tehtaan autoklaavissa, joka on pituudeltaan 12 m. Asiakkaan luona tehdylle työlle kappaleen koolla ei sen sijaan ole rajoitetta. ”Erotuksena muihin alan toimijoihin tarjoamme kotimaista materiaali-, tuote- ja menetelmäkehitystä eli räätälöimme palvelumme laadukkaasti ja kustannustehokkaasti asiakkaan tarpeeseen”, kertoo Teknikum Lining-liiketoimintayksikön ■O  saamisen juuret ulottuvat vuoteen 1898, jolloin yhtiön nykyinen toiminta oli osana Suomen Gummitehdas Osakeyhtiötä ja myöhemmin yhtiö yhdistyi Nokia-konserniin. ■V  uonna 1989 pääosa Nokia-konsernin teknisen kumin liiketoiminnasta siirtyi Teknikum-Yhtiöille. ■ T eknikum-konserniin kuuluvat kolme tehdasta Suomessa, Sastamalassa ja Keravalla, tehdas Unkarissa, myyntiyhtiö Saksassa ja myyntiedustus Venäjällä. ■ L iiketoimintayksiköt: Lining, Industrial hoses, Moulded products, Compounds, Foam ja Plastic. ■K  onsernin henkilöstömäärä on noin 700 henkilöä ja liikevaihto n. 70 milj. euroa. ■ Lisätietoa: www.teknikum.com 17

MAINOSLIITE Kestävät pakkausratkaisut ovat WIPAKIN toiminnan ytimessä 18 Pakkausteollisuudessa toimivan Wipakin tavoite on hiilineutraalius vuoteen 2025 mennessä. Tähän päästään muun muassa tehostamalla materiaalien käyttöjä, käyttämällä kierrätettäviä raaka-aineita, luomalla tehokkaita tuotteita ja toimintamalleja sekä käyttämällä hiilivapaasti tuotettua energiaa. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE Suomalaisomisteiseen Wihurin monialakonserniin kuuluva Wipak on erikoistunut elintarvikkeiden pakkausratkaisuihin sekä sterilointipakkausratkaisuihin terveydenhuollon instrumentteja valmistaville toimijoille. Wihurin pakkausliiketoimintaan kuuluu Euroopassa ja Aasiassa toimiva Wipak sekä Pohjois-Amerikassa toimiva Winpak. Tuotantolaitoksia kolmella mantereella on yhteensä 21. Korkealaatuinen tutkimus- ja kehitystyö on tehnyt Wipakista johtavan monikerroskalvojen tuottajan. Wipak on hyvä GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU esimerkki siitä, mitä moderneilla toimintatavoilla ja panostuksilla uuteen teknologiaan saadaan aikaiseksi. Markkinoiden nykyaikaisin tekniikka antaa mahdollisuuden kehittää uusia innovaatioita yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Wipak Nordic -regioonan toimitusjohtaja Tuija SuurHamarin mukaan isoin ympäristöteko on ruokahävikin vähentäminen. ”Pakkaussuunnittelu lähtee aina suojattavasta tuotteesta. Sen jälkeen mietitään oikea raaka-ainepohja ja pyritään tekemään pakkaus, jossa materiaalin käyttö on tehokasta. Asiakkaiden ja kuluttajien vaatimuksien mukaisesti tarkastellaan, voidaanko pakkaukseen käyttää uusiutuvaa raaka-ainepohjaa tai kierrätettyä raaka-ainejaetta. Näin pakkauksen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt pienentyvät.” kuvailee Suur-Hamari. Uusia pakkausmateriaaleja kehitettäessä kierrättämisen helppouteen kiinnitetään huomiota heti alusta alkaen. Wipakin valikoimassa on kierrätettäviä monikerroksisia materiaalikalvoja sekä monikerroskalvoja, joilla on pienempi hiilijalanjälki muun muassa biopohjaisten materiaalien ansiosta. Kestävän kehityksen mukaiset kierrätettävät pakkausratkaisut ovat bioraaka-aineisiin ja kierrätysmateriaaleihin perustuvia tuotteita. Wipakin tuotteissa käytetty paperi tulee vastuullisesti hoidetuista metsistä. Tuotteen elinkaaren lopussa korostuu entistä enemmän pakkauksen kierrätettävyys. Wipak tekee yhteistyötä alan toimijoiden kuten toimialajärjestöjen ja jätehuoltoyritysten kanssa kotimaisen muovin kierrätysasteen nostamiseksi. ”Olemme myös tuomassa markkinoille kokonaan uusia innovaatiota kuten painatukseen piilotetun viivakoodijärjestelmän, joka mahdollistaa suuren tietomäärän sisällyttämisen pieniinkin pakkauksiin ja kassamaksatustoimintojen tehostamisen kaupoissa. Investoimme jatkuvasti tuotantolaitteistomme modernisointiin uusimpien vaatimusten mukaisesti.” Tuija Suur-Hamari kertoo. Wipakin vahva fokus tuotekehitykseen ja innovaatioihin luo selkeää tarvetta eri alojen parhaiden ammattilaisten palkkaamiselle. Hiilineutraalius on vaativa tavoite, jonka saavuttaminen varmistetaan kun teollisuus houkuttelee huippuosaajia. ■ 19

MAINOSLIITE Uutta keraamipintaa hammasporista meridieseleihin Oy RVS Technology Ltd. valmistaa, kehittää ja markkinoi metallikitkapintoja uudistavaa, tribokeraami-teknologiaa hyödyntävää tuotetta, joka on patentoitu ensimmäisen kerran vuonna 2007. Kotimaan myynti on hyvässä kasvuvauhdissa, mutta tavoitteita on myös kansainvälisillä markkinoilla. ”RVS muodostaa normaalisti lämmölle ja kitkalle altistuville metallipinnoille, kuten vaikkapa auton moottorissa, teollisuusvaihteessa tai polkupyörän ketjussa vahvan keraamisen, peilipinnan kaltaisen ohuen pintakerroksen, joka suojaa ja ehkäisee kulumiselta ja rikkoutumiselta ja jopa kunnostaa jo vaurioitunutta kitkapintaa”, Oy RVS Technology Ltd:n hallituksen puheenjohtaja Raimo Grönroos esittelee. Prosessin tuloksena kuluneen laitteen suoritusarvot palautuvat alkuperäisiin tai lähelle niitä, koska laitteen liikkuvien osien välinen kitka vähenee ja välykset pienenevät. Näin esimerkiksi polttomoottorien puristuspaineet palautuvat jopa alkuperäisiin arvoihinsa. RVS ei siis hio vanhaa, vaan muodostaa uutta pintaa. Lisäksi uusi suojaava pinta on entistä kestävämpi ja joustavampi. Säästöä tulee siitä, että RVS-käsittely lisää mekanismin käyttöikää ja pienentää mekaanista vastusta, joten myös energiaa säästyy ja päästöt vähenevät. Grönroosin mukaan tuote on erittäin monikäyttöinen, sillä se sopii erilaisiin koneisiin ”hammaslääkärin poran pienistä laakereista aina meridieselin ja teollisuusvaihteiston isoihin metallipintoihin”. RVS:n kotimaan myyntimäärät ovat kehittyneet myönteisesti ja asiakaspalautteet ovat suorastaan erinomaisia. Erityisesti ja myös teollisella puolella ja kansainvälisesti onkin näkyvissä ja jo todettavissa merkittävää kiinnostusta ja kasvupotentiaalia. ”Meillä on hyvät jakeluverkot, kuten esimerkiksi Motonet, IKH sekä osa Fixus-ketjun liikkeistä. Tunnettuutemme paranee, Facebook-sivuilla käydään vilkasta keskustelua, ja hyvää palautetta tulee koko ajan.” Ossi Oikarinen RVSkiihdytysautonsa ratissa Ruotsin Tierpin radalla. RVS yhteistyö­kumppaneineen tutustumassa käsittely- ja tarjouskohteisiin Gazpromin tehtaalla UFA:ssa, Venäjällä. RVS:n kansainvälistämistiimi kuljetusyhtiö Transpesin edessä neuvottelun jälkeen Belo Horizontessa, Brasiliassa. Grönroos keskellä. VIENTIHANKKEILLA VAUHTIA JA KASVUA Yritys on myös vahvasti kansainvälistymässä Business Finlandin ja Finnveran tukemien hankkeiden avulla. ”Kuluttajatuotteitamme viedään 13 maahan, mutta kasvu vaatii vielä paljon markkinointia. Meillä on hyvässä valmisteluvaiheessa B-to-Bkehityshankkeita muun muassa Saksassa, Tanskassa, Venäjällä, USA:ssa, Brasiliassa ja Kolumbiassa.” Kansainvälisillä markkinoilla tuotteen käyttökohteina ovat myös esimerkiksi kaivosteollisuus, sementti- ja terästehtaat, laivateollisuus, energiantuotanto sekä öljy- ja kaasuteollisuus, niihin liittyvine kuljetuskalustoineen, kuluttajasegmenttiä unohtamatta. ■ 20 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE ”Digi-roadmap kannattaa tehdä jokaisessa yrityksessä, koosta riippumatta”, opastaa Apex Communications Finland Oy: n toimitusjohtaja Hannu Peltola. Olemme jo ymmärtäneet digitalisaation myötä, että markkinat ja kilpailu ovat kansainvälistä. Olemme eläneet ensimmäisen ja toisen digi­aallon – ensin opimme, että pystyimme liikkuessamme puhumaan puhelimessa, sitten 2010-luvulla sisäistimme, että liikkuessamme voimme käyttää internetiä lähes kaikkialla. ”Kolmas ja suurin digiaalto on tulossa 2020-luvulla. Koneet voivat käyttää internetiä missä tahansa. Tehot kasvavat, keinoäly lisääntyy, työnkuvat muuttuvat merkittävästi”, sanoo Apex Communicationsin toimitusjohtaja Hannu Peltola. SYSTEMAATTINEN TILANNEKARTOITUS, TIETOTURVA HUOMIOIDEN Onnistuneesti 2020-luvun superdigiloikkaan Yhä vahvemmin digitalisoituvassa maailmassa on viimeistään 2020-luvulle tultaessa aika arvioida kriittisesti yrityksen strategia, liiketoimintaprosessit, eri toimintojen roolit ja toiminnot sekä ICT:n tilannekuva. Kartoitus ja liiketoimintaan sidottu digitaalinen roadmap kannattaa toteuttaa luotettavan ja kokeneen kumppanin avulla. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ICT:n tehtäväkenttä organisaatioissa on laajentunut koko ajan. Vuodesta 1998 saakka toimineen suomalaisen Apex Communicationsin asiakassuhteet ovat muodostuneet pitkäkestoisiksi. ”Olemme käytännössä edistäneet digitalisaatiota. Arkkitehtuuri­ suunnittelu, palveluiden kehitys, kilpailutus ja käyttöönotto ovat perus­ palveluitamme, joissa meillä on vahva osaaminen”, Peltola kertoo ja jatkaa: ”Konsulttimme ovat vetäneet useita vaativia 1,5–3 vuotta Kolmas ja kestäneitä ICT-hankkeita ja -projekteja. Projektit ovat käsittäneet koko suurin ICT-skaalan uusien järjestelmien digiaalto on kilpailutuksista käyttöönottoihin, tulossa suuriin ulkoistushankkeisiin sekä ko2020-luvulla. nesalien käyttöönottoihin. Itse olen ollut uusimassa mm. keskisuuren kaupungin tietoliikenneverkkoa. ” Asiakasyritysten kasvuhakuisen strategian tukemiseksi Apex Communications auttaa tekemään ICT:n tilannekuvakartoituksia ja raken­tamaan organisaatioille liiketoimintaan sidotun digitaalisen roadmapin. ”Digi-roadmap kannattaa tehdä jokaisessa yrityksessä, koosta riippu­ matta. Neuvoisin tekemään sen kymmeneksi vuodeksi, lähi­ vuodet toki tarkemmin mietittynä, uhkiin varautuen.” Lisäksi Apexilla on tuotteistettu malli uuden ICT-avusteisen liike­ toiminnan systemaattiseen kehittämiseen. ”Malli mahdollistaa uuden liiketoiminnan tehokkaan käynnistämisen johdettuna ja selkeästi etenevänä projektina. Näin tulee samalla huomioitua riittävällä painoarvolla yksi tärkeimmistä aihealueista eli tietoturva.” Eniten kiitosta asiakkailta tulee kokonaisvaltaisesta palvelusta ja asioiden loppuun asti hoitamisesta silloinkin, kun sidosryhmien määrä on huikea. ”Isommissa projekteissa on helposti mukana 20–30 toimijaa”, Peltola kertoo. Hyvä maine tuo lisää töitä. Apex Communicationsilla onkin jatkuva rekrytointi käynnissä. ”Haemme joukkoomme kasvamaan ja kehittymään uusia ICTkonsultteja”, Peltola vahvistaa. Hannu Peltola on havainnut, että monissa organisaatioissa ICT:n kasvanutta potentiaalia kehitystyön mahdollistajana ei ole vielä täysipainoisesti noteerattu. ”Kehottaisin suhtautumaan digimurrokseen avoimin mielin. Näin ICT:n hyödyistä saa mahdollisimman paljon irti”. ■ APEX COMMUNICATIONS FINLAND OY on vuonna 1998 perustettu suomalainen ICT-palveluihin keskittynyt riippumaton liikkeenjohdon konsulttiyritys. ■ www.apexcommunications.fi 21

MAINOSLIITE Kuvassa Oy Woikoski Ab:n Voikosken toimipisteen ilmakaasutehdas Woikoski, kotimainen kaasujen edelläkävijä ja luotettava kumppani Kotimainen kaasualan erikoisosaaja, Oy Woikoski Ab (1882) on yksi kaasualan perustajayrityksistä maailmassa. Olemme valmistaneet ja myyneet kaasuja yli sadan vuoden ajan suomalaisen teollisuuden ja terveydenhuollon tarpeisiin. Yhteiskuntamme toimivuus on riippuvainen kaasuista. Vasta kriisien aikaan siihen havahdutaan, kun on tarve varmistaa oman toiminnan jatkuvuus ja/tai ihmisten turvallisuus ja hoito. Woikoski on kysytty asiantuntija erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä projekteissa, joissa kaasuosaamista tarvitaan. Parhaillaan on meneillään mm. EU-rahoitteinen HySTOChanke, jossa testataan menetelmää, jolla vety saadaan varastoitua ja kuljetettua tiiviimmässä muodossa sitomalla vety orgaaniseen kantajamolekyyliin. Onnistuessaan hanke lisää turvallisuutta ja tuo säästöjä vedyn kuljetuskustannuksiin. 20-luvulla osoitimme, että energiaa voi varastoida vedyn muodossa. Tuotannossa käytettiin vesivoimalla tuotettua sähköä. Ylimääräisellä sähköllä tuotettiin vetyä, joka taas kulutuspiikkejä varten poltettiin generaattorikäyttöisessä ”lokomobiilissä” tarvittavan ylimääräisen sähkön tekemiseen. Ensimmäinen vetyauto Woikoskella rakennettiin tavallisesta mäntämoottori autosta 30-luvun alussa, 2014 kehitimme vetypolttoaineen tuotantoa ja jakelupisteitä rakentamalla ensimmäiset vetytankkausasemat Suomeen ja Göteborgiin. Infran rakentamiseen tarvitaan kuitenkin Suomen valtiovallan havahtuminen vedyn todelliseen potentiaaliin päästöttömänä, toimintavarmana ratkaisuna. Woikoski tuottaa asiakkailleen todellista lisäarvoa ja helpottaa heidän elämäänsä toimimalla yritysten luotettavana yhteistyökumppanina kaasujen ohella myös verkostoratkaisuissa, joissa pitkä ja vankka osaaminen räätälöityihin asiakaskohtaisiin ratkaisuihin kaasunjakelujärjestelmien suunnittelussa ja kehittämisessä, sekä verkostojen huollossa ja kunnossapidossa tarjoaa asiakkaillemme kilpailuetua, säästöjä ja kustannustehokkuutta. Toimintamme on vastuullista, meille on myönnetty ISO 9001 – laatusertifikaatti vuonna 2017. ■ Woikosken vetyautot, Packard vm. 1927 ja Hyundai vm. 2014 Woikoski toimittaa mm. pakattuja kaasuja, säiliö- sekä putkitoimituksia. 22 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE Energiatehokasta paineilmaa Myynti ja huolto toimivat kiinteästi yhdessä. Kuvassa Atlas Copco Kompressorit Oy:stä Iisakki Hyypiä ja Janne Kinnunen. Atlas Copco valmistaa energiatehokkaita ja laadukkaita paineilmakompressoreita ja alipainepumppuja kaikkien teollisuusalojen eri tarpeisiin. Vuonna 1873 Tukholmassa perustettu Atlas Copco on maailman johtavia paineilmaratkaisujen toimittajia. Suomessakin yhtiö on toiminut alan suunnannäyttäjänä ja johtavana paineilmateknologian toimijana jo yli sadan vuoden ajan. ”Olemme koko toimintamme ajan panostaneet innovatiiviseen tuotekehitykseen ja räätälöitäviin implementointeihin”, vahvistaa Vantaan pääkonttorissa toimiva Key Account Manager Iisakki Hyypiä. Atlas Copco Kompressorien tuotevalikoimaan kuuluvat teollisuuskompressorit, kaasu- ja prosessikompressorit, typpija happigeneraattorit, paineilman ja kaasun jälkikäsittelylaitteet, matalapainepuhaltimet sekä alipainepumput. LAITTEISTON ELINKAARIPALVELUT YHDELTÄ LUUKULTA Atlas Copco Kompressorit tarjoaa yhdeltä luukulta kokonaisvaltaisen palvelun: paineilmajärjestelmän alkukartoitukset ja suunnittelun, optimoidut laitteet, kattavat huoltopalvelut, keskusohjaus- ja etävalvontapalvelut, sekä energiansäästö- ja -talteenottoratkaisut. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Palvelemme kaikkia teollisuuden alan yrityksiä. Palettiimme kuuluvat myös joustavat rahoitusvaihtoehdot. ”Palettiimme kuuluvat myös joustavat rahoitusvaihtoehdot”, Hyypiä kertoo. ”Olen usein jo alkukartoitustapaamisessa mukana, jotta huoltotarpeiden ennakointikin tulee heti huomioitua”, sanoo huollon piiripäällikkö Janne Kinnunen. ”Oikein huollettu tarkoittaa paitsi käyttökatkoksien minimointia myös huomattavaa energiasäästöä”, hän lisää. ENERGIATEHOKKAASTI, KATTAVASTI HUOLLETTUNA Kompressorin elinkaarikustannuksista reilu 70 % menee energiakustannuksiin, joten laitteen energiatehokkuuteen kannattaa kiinnittää huomioita. Hukkalämmön talteenotto ja kevennyskäynnin minimointi ovat esimerkkejä merkittävistä energiasäästöistä, joita nykyaikaisilla laitteilla saadaan aikaan. Suomessa sekä globaalisti toimiva Atlas Copco palvelee kaikkia teollisuuden alan yrityksiä. Lisäksi yritys pystyy tarjoamaan suomalaisille laitevalmistaja-vientiyritysasiakkailleen laajasta tuotevalikoimastaan tarvittavat laitteet. ”Pystymme myös tarjoamaan paikallisesti käyttöönoton, koulutuksen, opastuksen ja huollon. Näin asiakkaamme pystyvät varmistamaan omien laitteistojensa toiminnan loppuasiakkaille ympäri maailmaa”, painottaa Atlas Copco Kompressorit Oulun yksiköstä Pasi Partanen. ■ www.atlascopco.com 23

MAINOSLIITE HELPOTTAA KEMIKAALIEN HALLINTAA – PAPERISET OHJEET VOI NYT UNOHTAA Yritysten kaapeissa voi olla satoja, jopa tuhansia sivuja kemikaalien käyttöturvaohjeita. Würthin uusi sovellus kokoaa tiedot yhteen paikkaan ja pitää ne aina ajan tasalla. Monessa pk-yrityksessä kemikaaleihin liittyvät ja viranomaisten vaatimat turvallisuustoimet ovat pahasti retuperällä. Viime syksynä tehdyssä viranomaisten tarkastuskampanjassa moitittavaa löytyi peräti yhdeksässä tapauksessa kymmenestä. Monissa yrityksissä viranomaisten edellyttämistä kemikaaliluetteloista huolehtii joku henkilö oman toimen ohella, ilman parempaa tietoa siitä, mitä hänen pitäisi tehdä. Kun yritykselle myydään jokin kemikaalituote, mukana pitää olla käyttöturvallisuusohje. Paperisena se voi olla kymmenien sivujen pituinen. samaan paikkaan sekä muodostaa käytössä olevista kemikaaleista myös automaattisesti viranomaisten vaatiman kemikaaliluettelon. Sovelluksesta löytyy myös jokaisesta Würth-kemikaalista turvaohje, josta selviää mikä tuote on kyseessä, mitä suojauksia tai suojavälineitä tarvitaan ja miten tuote hävitetään. Ja mitä tehdään, jos jotain sattuu. Pahimmassa tapauksessa tänään printattu ohje voi olla pian jo vanha, koska ohjeet päivittyvät jatkuvasti. IISI!! on ylivoimaisesti paras ja kätevin tapa hallita huoltomekaanikkojen päivittäisessä käytössä olevia kemikaaleja. Mobiiliapplikaation avulla käyttöturvatiedotteet ovat aina myös liikkuvien asentajien/huoltomiesten käytössä ja ajantasaisia. Automaattiset tuotepäivitykset pitävät myös kemikaaliluettelon aina ajan tasalla. Würthin kehittämä uusi kemikaalienhallintajärjestelmä IISI!! kokoaa kaikkien kemikaalien käyttöturvatiedotteet yhteen ja Järjestelmä on erittäin helppo ottaa käyttöön ja sen ylläpitäminen on vaivatonta.