Uusia palveluja uudessa varastossa s. 12–13 Puhtaampia kuljetuksia kaasuautolla s. 4–5 Asiakas- ja henkilöstölehti 2020 Markkinajohtaja valitsi Powder-Transin s. 6–7 Bror-Torsten Roos tuntee kaikki s. 20

Tässä numerossa: • • • • Asiakas on kumppanimme Hyvä lukija, käsissäsi on Powder-Trans-konsernin uuden lehden ensimmäinen numero. Lehti on tarkoitettu kaikille yhteistyökumppaneillemme. Me Powder-Transilla haluamme tälläkin tapaa saavuttaa tavoitteemme, joiden mukaan olemme työskennelleet yrityksen alusta alkaen, lähes 50 vuotta. Asiakassuhteemme ovat meille kunnia-asia. Puhumme asiakkaista kumppaneina. Sama pätee myös eri sidosryhmiin, jotka yhdessä kanssamme päivittäin nostavat kuljetus- ja logistiikkapalvelumme uusiin korkeuksiin. Nyt otamme seuraavan askeleen kohti jatkuvaa yhteydenpitoa kaikkien teidän kanssa luodaksemme edellytykset vieläkin paremmalle toiminnalle kaikkien hyödyksi ja menestykseksi. Lehden nimi ”TEAM” tulee sloganistamme Together Everyone Achieves More (Yhdessä jokainen saavuttaa enemmän). Siinä tiivistyy ja se selittää, miten työskentelemme ja saavutamme menestyksen yhdessä kaikkien parhaaksi. Esimerkkejä on useita. Uudet varasto- ja korjaamotilamme Liedossa otettiin käyttöön vuonna 2020. Se mahdollistaa merkittäviä lisäpalveluja asiakkaillemme. Voimme nyt tarjota entistä enemmän kokonaisratkaisuja jauhelogistiikkaan. Kokonaisratkaisut ovat avainasemassa myös usein laajoissa ja vaativissa projektitoimeksiannoissa. Vuosien varrella olemme onnistuneet toteuttamaan merkittäviä toimeksiantoja yhdessä, ja uusia on jo lähtötelineissä. Koko yrityksemme laatu- ja määrätavoitteiden saavuttaminen edellyttää ennen kaikkea osaavaa ja motivoitunutta henkilöstöä sekä nykypäivän vaatimukset täyttävän ajoneuvokannan ja laitteet, jotka edustavat kehityksen kärkeä. Tämän vuoksi olemme jatkaneet merkittäviä investointeja uusiin ajoneuvoihin ja panostaneet muun muassa LNG-käyttöisiin ajoneuvoihin, peilittömiin autoihin sekä renkaiden kehitystyöhön ympäristöä ajatellen. Työmme ympäristön puolesta jatkuu, ja uusia ratkaisuja edustavat myös uuden varastomme aurinkopaneelit ja kattavampi pakkausmateriaalien kierrätys, puhumattakaan kuljettajien ajotapojen ja kuljetusten tehokkuuden kehittämisestä. • • • • • • • • • • • • • • • Asiakas on kumppanimme Uusi logo vaiheittain käyttöön Uudella kaasuautolla puhtaampia kuljetuksia Markkinajohtajan prioriteettina turvallisuus Uusia ympäristötekoja Projektista projektiin Fossiilivapaata lämpöä kohti parempaa tulevaisuutta Uusi varasto tuplasi kapasiteetin Kesätyöstä elämäntyö Parempia renkaita projektityönä Testissä peilittömät ajoneuvot Kaikki Pohjoismaat hallinnassa Hyvä auditointi Organisaatio vahvistuu Saksalainen laatu maailmanlaajuisesti 2 3 4-5 6-7 8 9 10-11 12-13 14 15 15 16-17 17 17 18 Uusi intranet tehostaa viestintää 19 Kuorma-autoja läpi elämän 20 Kuljetukset hoituvat huolimatta turvaväleistä 21 Kaikesta tästä ja paljosta muusta voit lukea tästä numerosta. Otamme mielellämme vastaan palautetta lehdestä, jotta voimme kehittyä senkin tekemisessä. Kaikki voivat saavuttaa yhdessä enemmän koskee kaikkea, mitä teemme. Mukavia lukuhetkiä! Fredrik Blomqvist 2 • • Me PT:llä Historia herää eloon 22-23 24

Uusi logo vaiheittain käyttöön Uutta logoa käytetään nykyisen logon rinnalla, joka on nykymuodossaan ollut käytössä kymmenen vuoden ajan. Nykyinen logo on peräisin 1980-luvun puolivälistä, ja se sisältää koko yrityksen nimen Powder-Trans. Nyt käyttöön otettava uusi symbolilogo koostuu vain kirjaimista ”PT”, joita ympäröi säiliön muotoinen viiva, joka symboloi jauhekuljetuksia sekä kumppanuutta ja yhteenkuuluvuutta. – Uuden logon avulla haluamme esitellä modernimman ulkoasun. Lisäksi haluamme, että yritys ja sen palvelut ovat tunnistettavissa ilman, että aina tarvitsee käyttää nykyistä, pidempää ja suurempaa logoa, sanoo Sture Holm HolmMediaDatasta, joka yhdessä graafisen suunnittelutoimiston Pixatonin kanssa suunnitteli uuden logon. Tarkoituksena ei ole korvata nykyinen logo uudella, vaan logot täydentävät toisiaan. Samassa ajoneuvojen ohjaamojen etuosan nykyisen logon muotoilua on yhte- Uusi logo alkaa näkyä Powder-Trans-konsernin toiminnassa lähivuosina. Uusi logo on moderni symbolilogo, jonka kirjaimet ”PT” viittaavat yrityksen nimeen. näistetty lisäämällä valkoinen pohja sekä logo ja teksti Powder-Transin väreissä ajoneuvon merkistä riippumatta. Aikaisemmin väritys on voi- nut vaihdella ajoneuvon merkin ja ohjaamon yläosan pohjavärin mukaan. Uudistukset tullaan tekemään kaikille uusille ajoneuvoille sekä ajoneuvoille, joiden ulkoasu vaatii päi- vittämistä. Ensimmäiset ajoneuvot ovat jo saaneet uuden logon. – Uudistus on osa hankettamme lisätä yrityksen näkyvyyttä ja markkinointia, jonka aloitimme vuoden 2020 alussa, sanoo toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist. Hanke sisältää myös useita muita toimenpiteitä, kuten painetun vuosikertomuksen sekä uuden henkilöstö- ja sidosryhmälehden TEAMin. Samanaikaisesti käytettäviin uuteen ja nykyiseen logoon perustuva uusi graafinen opas on myös laadittu Powder-Transin 50-vuotisjuhlaa ajatellen vuonna 2022. 3

Kaasulla puhtaampia kuljetuksia Kuljettaja Per Råstedt tankkaa biokaasua. Powder-Transin uusi kaasukäyttöinen kuorma-auto on yksi Pohjoismaiden ensimmäisistä jauhekuljetuksien saralla. Myös asiakkaita kiinnostavat kuljetuspalvelut, joiden käyttövoimana on nesteytetty maakaasu (LNG) ja biokaasu (LBG). Powder-Transin ensimmäinen LNG-käyttöinen kuorma-auto saapui Liedon varastoalueelle elokuun puolivälissä 2020. Scania-merkkinen kuorma-auto on toistaiseksi sen verran uusi ilmiö alalla, että se on vielä kuljetusyritysten testattavana. Powder-Transilla kokeilu vastaa yleiseen ja myös asiakkaiden kasvavaan kiinnostukseen vaihtoehtoisia polttoaineita kohtaan. – Kuljetusalalla on juuri nyt suuri murros meneillään. Yhä useammat kiinnittävät huomiota ympäristö- 4 asioihin ja myös asiakkaat kyselevät vaihtoehtoisten polttoaineiden perään, toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist sanoo. ”Yhä useammat kiinnittävät huomiota ympäristöasioihin ja vaihtoehtoisten polttoaineiden perään kysellään.” Powder-Transin uusi kaasuauto hoitaa suurteollisuuden jauhekulje- tuksia Etelä-Suomessa. Sen lähtöpaikka on Liedon varasto tai Turun satama. Parantuneet edellytykset Yksi syy siihen, miksi PowderTrans on ollut valmis investoimaan kaasuautoon, ovat lähialueen hyvät tankkausmahdollisuudet. – Meillä on asema vain noin 100 metrin päässä varastoltamme, ja myös Turun satamassa voi tankata, noin 10 kilometrin päässä täältä,

Blomqvist sanoo. Auton kahden kaasutankin vetoisuus on yhteensä 758 litraa. – Täysillä tankeilla voi ajaa 800–1200 kilometriä, Blomqvist kertoo. 800 kilometrin toimintasäde on riittävä Powder-Transin kuljetuksissa, joten toistaiseksi kohtalaisen harva tankkausasemien verkosto ei ole ongelma. Lisäksi moottoriteho riittää aina 60 tonnin ajoneuvoyhdistelmän vetämiseen saakka, mikä vastaa Powder-Transin tarpeita. Yhtiön uudella Scanialla on tällä hetkellä markkinoiden isoin kaasukäyttöinen moottori. Suorituskyky on sama kuin dieselkäyttöisellä kuorma-autolla. – Se on kuitenkin huomattavasti hiljaisempi, mitä arvostan. Mitä vähemmän melua, sen mukavampaa, sanoo kuljettaja Per Råstedt. Ympäristöystävällisyys, mukavuus ja suorituskyky kulkevat käsi kädessä ilman ongelmia. toki mietityttivät minua aluksi, mutta kaikki on tähän mennessä toiminut hyvin. Ajoneuvon poikkeavin piirre on tankkaus. – Pitää miettiä tarkemmin, milloin ja missä tankata. Asemia ei vielä toistaiseksi ole niin monessa paikassa, Råstedt sanoo. Uutta ja mielenkiintoista Nesteytettyä kaasua Per Råstedt on yksi uuden kaasuauton kuljettajista. Kun hän viime keväänä sai kuulla mahdollisuudesta ajaa uutta kaasuautoa, hänen asenteensa oli välittömästi positiivinen. – Kaikki tekniset uutuudet kiinnostavat, joten totta kai suhtauduin tähän positiivisesti. Itse tankkaaminenkin on erikoista. Ajoneuvossa käytettävä maakaasu jäähdytetään –162 asteeseen, jolloin se muuttuu nestemäiseen muotoon ja vie jopa 600 kertaa vähemmän tilaa kuin normaalisti kaasuna. Polttoainetankit pitävät kylmää termospullon tavoin. Jos ajoneuvo seisoo pitkiä aikoja, kaasu voi lämmetä, jolloin se laajenee. Tällaisia tapauksia varten tankissa on putki, jonka kautta kaasu pääsee ulos. Jos tankki pidetään täynnä ajoneuvon seisoessa pidem- ”Pitää miettiä tarkemmin, milloin ja missä tankata.” Per Råstedtilla tulee vuoden 2020 syksyllä 20 vuotta täyteen Powder-Transin kuljettajana. Uuteen ja uniikkiin ajoneuvoon vaihtaminen sattuu siis hyvään saumaan. Råstedt oli mukana alusta asti, kun Powder-Trans alkoi testata ajoneuvoa. Testivaiheen aikana hänelle kertyi noin 1000 kilometriä ratin takana. Syksyn aikana autoon on tehty viimeiset hienosäädöt Powder-Transin omalla korjaamolla. – Jotkin tekniset yksityiskohdat Fredrik Blomqvist uskoo maa- ja biokaasuun tulevaisuuden polttoaineina. pään, tankki pitää kylmää paremmin ja kaasuhäviöiltä vältytään. Kaasulla käyvät kuorma-autot ovat vielä suhteellisen harvinainen ilmiö sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa. Per Råstedt uskoo, että pitkällä aikavälillä kaasukäyttöiset kuorma-autot tulevat yleistymään alalla, etenkin jos moottoritehot kasvavat ajoneuvojen pituuden ja painon mukana. – Uskon, että niitä tulee lisää, mutta siinä on kyse isoista investoinneista. Lisäksi ne ovat vielä sen verran uusia, että monet yritykset eivät oikein uskalla panostaa niihin. Toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist vahvistaa, että Powder-Transilla on kiinnostusta hankkia useampi ajoneuvo. – Arvioimme vielä käyttöä. Tulevaisuudessa voi tulla ajankohtaiseksi hankkia kaasukäyttöisiä ajoneuvoja liikenteeseen myös muualla Pohjoismaissa. Kaasutankkausasemat ovat vielä harvassa, mutta verkosto kehittyy koko ajan. 5

Markkinajohtajan prioriteett Eurooppalainen Inovyn tuottaa rakennusteollisuuden, sairaaloiden ja metsäteollisuuden tarvitsemia materiaaleja. Kuljetuspalveluita valitessaan yrityksen ykköskriteerejä ovat turvallisuus ja ympäristö. Inovyn on markkinajohtaja useimmilla sektoreilla, joilla heillä on valmistusta. Yrityksen tärkeimpiä tuotteita ovat muun muassa vinyylimuovi, kloori ja lipeä. Näitä kaikkia valmistetaan eri puolilla Eurooppaa, myös Pohjoismaissa, ja täälläkin Inovyn on markkinajohtaja. – Olemme Pohjoismaiden suurin lipeän ja ainoa PVC:n valmistaja, minkä vuoksi markkinaosuutemme on iso, sanoo Inovynin logistiikkavastaava Leif Axelsson. Axelsson vastaa Inovynin PVCmuovin kuljetuksesta koko Euroopassa ja lipeäkuljetuksista Pohjoismaissa. Axelsson on työskennellyt Inovynillä ja sitä ennen pohjoismaisten tehtaiden entisellä omistajalla Norsk Hydrolla yli 30 vuotta. Vuodesta 2005 lähtien hän on ollut töissä logistiikkapuolella. Tässä tehtävässä Axelsson työskentelee tiiviisti Powder-Transin kanssa. Tärkeitä tehtaita Pohjoismaissa Inovynillä on yksi tehdas Ruotsissa Stenungssundissa ja kaksi tehdasta Norjassa Porsgrunnissa. – Suhteellisen suuri osa tehtaiden tuotannosta on korkealaatuisia erikoistuotteita. Vaikka valmistamiamme perustuotteita myydään pääasiassa Pohjoismaissa, erikoistuotteiden johdosta myymme suhteellisen paljon myös Manner-Eurooppaan, Axelsson kertoo. Prosessi käynnistyy klooritehtaasta, jossa pääraaka-aineista, suolasta ja vedestä, valmistetaan sähkön avulla natronlipeää ja kloorikaasua. Lipeä on monille aloille erittäin tärkeä raaka-aine, Pohjoismaissa eri- 6 tyisesti paperi- ja selluteollisuudelle. Kloorista ja eteenistä valmistetaan vinyylikloridia, josta polymerisoidaan PVC-muovia. Muovin raakaainetta, vinyylikloridimonomeeriä (VCM), valmistetaan Inovynin tehtaalla, Grenlandin alueella Rafnesin sataman tuntumassa. – Tehdas on iso ja toimittaa raaka-aineen esimerkiksi Porsgrunnin PVC-tehtaalle, Frierfjord-vuonon vastarannalle, Axelsson sanoo. Valmistuksessa tarvittava vinyylikloridimonomeeri kuljetetaan vuonon ali putkea pitkin. Porsgrunnin tehtaalla siitä syntyy lopputuote, polyvinyylikloridi eli PVC-muovi, joka on maailman kolmanneksi käytetyin muovilaji. PVC-muovia on valmistettu Porsgrunnissa yli 70 vuoden ajan. Tehtaalla on runsaat 100 työntekijää, ja se tuottaa vuodessa 200 000 tonnia muovia. – Valmiista muovista hieman yli puolet on suolaa ja loput tehdään öljystä. PVC on siis melko resurssitehokas polymeeri, eikä se ole ansainnut huonoa mainettaan, Axelsson sanoo. Monia asiakkaita Porsgrunnista PVC-muovi matkaa asiakkaille, joista suurin osa toimii rakennusalalla. – Muovia käytetään erilaisten rakennusosien, kuten ikkunaprofiilien, putkien ja lattiamateriaalien, valmistukseen. Powder-Transilla on merkittävä rooli tuotteen kuljetuksessa tehtaisiin. Lisäksi muovia käytetään lääketeollisuudessa esimerkiksi veripussien valmistamiseen, Axelsson sanoo. Inovynin Ruotsin tehdas Sten-

tina turvallisuus ungssundissa on jonkin verran Porsgrunnin tehdasta nuorempi, mutta sekin on toiminut yli 50 vuotta. Myös siellä valmistetaan PVC-muovia ja lisäksi muovin VCM-raaka-ainetta. Tuotantomäärä on 400 000 tonnia vuodessa, ja henkilökuntaa on hieman yli 300. Molemmilla tehtailla on lukuisia laatu-, ympäristö-, turvallisuus- ja hallintosertifikaatteja. Nämä ovat yritykselle tärkeitä asioita, minkä vuoksi myös kuljetusyrityksiltä vaaditaan samaa. – Turvallisuus on ilman muuta etusijalla tuotteesta riippumatta. Terveys, turvallisuus ja ympäristö ovat asioita, joiden kohdalla Inovyn ja omistajamme Ineos eivät ole valmiita joustamaan. Keskitymme niihin erittäin vahvasti, Axelsson sanoo. Kaikkiin kuljetuksiin on käytettävä luotettavaa kalustoa ja koulutettua henkilökuntaa. Mitään vuotoja ympäristöön ei hyväksytä, ja kuljetusyrityksiltä edellytetään ympäristösertifikaatteja. – Tämän vuoksi olemme erittäin tyytyväisiä Powder-Transiin. He ovat panostaneet näihin asioihin paljon, Axelsson sanoo. Powder-Transin sertifikaatit päivitettiin hiljattain, ja tulokset olivat vielä parempia kuin aikaisemmin, mitä Inovynillä arvostettiin. Inovynin kahden Pohjoismaiden tehtaan ja Powder-Transin välinen asiakassuhde on jatkunut jo lähes 30 vuotta. Axelsson on työskennellyt yhdessä Powder-Transin nykyisen ja aiemman toimitusjohtajan kanssa. – Fredrikin tapasin ensimmäisen kerran joskus 90-luvulla, mutta olin sitä ennen jo työskennellyt yhdessä Carl-Johanin kanssa. ta, pääasiassa Norjasta Ruotsiin ja Ruotsin sisällä. Leif Axelsson arvostaa yhteistyötä. – Powder-Transin henkilökunta on erittäin sitoutunutta. Käytämme Powderia erityisen suuriin kuljetuksiin. Tarvitsemme kumppanin, jolta löytyy kapasiteettia. Powder-Transilla ollaan kiitollisia luottamuksesta. ”Turvallisuus on ilman muuta etusijalla.” – Olemme ylpeitä siitä, että meillä on Inovynin kaltainen asiakas. On todella palkitsevaa työskennellä yrityksen kanssa, jolla on samat tavoitteet ja arvot kuin Powder-Transilla, toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist sanoo. Leif Axelsson näkee valoa myös tulevaisuudessa. Inovyn ja sen omistaja Ineos ovat isoja konserneja, joilta ei resursseja puutu. – Panostamme voimakkaasti Pohjoismaiden tehtaisiin. Olemme hiljattain tehneet suuria investointeja molempiin tehtaisiin, ja uusia on suunnitteilla. Tämä lisää kapasiteettiamme. Kysyttäessä, miten yhteistyötä Powder-Transin kanssa voidaan tulevaisuudessa kehittää, Axelsson heittää pallon Powder-Transille. – Kuljetusten laajentaminen on mahdollista, mutta tällä hetkellä Inovyn on perustettu vuonna 2015 ja on yksi maailman kolmesta johtavasta vinyylimuovin valmistajista. Yrityksen liikevaihto on 3,5 miljardia euroa vuodessa, tuotanto 40 miljoonaa tonnia ja työntekijöiden määrä 4300 henkilöä. Toimipisteitä on 8:ssa Euroopan maassa. Omistaja Ineos on maailman johtava petrokemian teollisuuden yritys, ja se on Ison-Britannian suurin yksityinen yritys. Konserni on lisäksi yli 60 miljardin dollarin liikevaihdollaan yksi maailman 40 suurimmasta valmistavan teollisuuden yrityksestä. Tuotteet ulottuvat biopolttoaineista ja eristemateriaaleista vedenpuhdistuksessa käytettävään klooriin ja elintarvikemuoveihin. Konsernilla on 183 yksikköä 26 maassa ja henkilöstöä on yli 23 000. Pohjoismaiden kuljetusmäärät ovat suunnilleen maksimissa. Kokemukset yhteistyöstä eivät nimittäin anna mitään syytä muuttaa konseptia. – Minun on vaikeaa kuvitella tilanne, jossa Powder-Trans ei olisi kuljetuskumppanimme viidenkään vuoden päästä, Axelsson sanoo. Leif Axelsson on tyytyväinen yhteistyöhön. Yhteiset arvot Nykyään yritykset ovat yhteydessä päivittäin, ja Powder-Trans hoitaa suuren osan pohjoismaisten, Stenungssundissa ja Porsgrunnissa sijaitsevien tehtaiden kuljetuksis- Stenungssund, Ruotsi 7

Uusia ympäristötekoja Aurinkoenergia, uusiutuva diesel sekä tehokkaampi kuljetusten ja varastojen hallinta ovat parantaneet merkittävästi Powder-Transin ympäristöystävällisyyttä vuonna 2020. Seuraavaksi vuorossa on ympäristöraportoinnin uudistus. Powder-Trans on jo kauan tehnyt pitkäjänteistä työtä ympäristövaikutustensa minimoimiseksi. Vuonna 2020 on otettu monia askelia eteenpäin. Powder-Transin kiinteistöissä on investoitu muun muassa moderniin LED-valaistukseen sekä ilma- ja ilma-vesilämpöpumppuihin. Lisäksi oma aurinkoenergiatuotanto kattaa nyt yli 40 % sähkönkulutuksesta. Uudet varasto- ja korjaamotilat Liedossa tarjoavat myös muita ympäristöetuja. Lajittelu ja kierrätys hoituu nyt paljon aiempaa tehokkaammin. – Uudet ympäristötoimenpiteet, mutta myös jatkuvuus, ovat meille tärkeitä. Ympäristöajattelu kuuluu yrityksen arvoihin. Mietimme jatkuvasti, kuinka voimme parantaa ja kehittää sitä, sanoo Powder-Transin projekti- ja markkinointipäällikkö Pontus Eggert. Ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja Kolme tärkeää ja jatkuvaa tapaa vähentää yrityksen ympäristövaikutuksia liittyvät ajoneuvoissa käytettäviin polttoaineisiin, kaluston ajanmukaisuuteen sekä kuljettajien ympäristöystävällisiin ajotapoihin. – Olemme alkaneet seurata kul- 8 jettajamme ajoprofiileja ja ajotapoja entistä tarkemmin syksyn 2020 aikana. Vuonna 2021 tavoitteena on kannustaa aktiivisemmin kuljettajia, jotka parantavat ja ylläpitävät taloudellista ajotapaa, Eggert sanoo. Myös investoinnit uusiin ajoneuvoihin jatkuvat. Jo vuoden 2019 lopussa Powder-Transin kalusto koostui 95-prosenttisesti ajoneuvoista, jotka edustavat kahta parasta Euro-päästöluokkaa. Kokonaiset kaksi kolmasosaa autokannasta edustaa korkeinta luokkaa. Useat vuonna 2020 tehdyt uudet hankinnat ovat kasvattaneet tätä osuutta entisestään. – Jatkamme myös työtä vaihtoehtoisten polttoaineiden parissa ja kartoitamme tällä hetkellä uuden kaasuauton etuja ja sitä, miten toimivaa kaasu käytännössä on, Eggert sanoo. Uuden kaasukäyttöisen kuorma-auton lisäksi Powder-Trans on lisännyt muiden vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä vuoden 2020 aikana. Powder-Trans käyttää nykyään uusiutuvaa HVO-dieseliä yhä useammassa ajoneuvossa. Uusiutuva diesel valmistetaan muun muassa kierrätetyistä kasviöljyistä ja tuottaa 90 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin pe- rinteinen dieselpolttoaine. Myös ympäristöystävällistä GTL-dieseliä, joka valmistetaan osittain kaasusta, käytetään useissa ajoneuvoissa. Liedon toimistolla on lisäksi asiakkailla mahdollisuus sähköautojen lataamiseen. Seuraavaksi vuorossa ympäristöraportti Vuonna 2020 Powder-Trans on myös liittynyt Operation Clean Sweepiin, joka on muovikuljetusten ympäristövaikutusten minimointiin tähtäävä kansainvälinen toimintaohjelma. Ohjelman tavoitteena on, että yksikään muovigranulaatti ei päädy saastuttamaan ympäristöä. Monien ympäristöä hyödyttävien toimenpiteiden ja hankkeiden avulla Powder-Trans aikoo seuraavaksi kehittää menetelmän tulosten seuraamista ja raportointia varten. – Tavoitteena on yhdistää suunnittelujärjestelmämme ajoneuvojen tietokoneisiin ja ympäristöraportteihin, toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist sanoo. Tämän pohjalta kehitetään ympäristöraportointistandardi. Sen jälkeen esimerkiksi asiakaskohtainen ympäristötavoitteiden ja -tulosten seuranta on helpompaa.

Projektista projektiin Projektikuljetukset ovat pitkään olleet Powder-Transin liiketoiminnan vahva tukijalka. Yksi Powder-Transin historian suurimmista urakoista tuli tiensä päähän vuonna 2019, mutta uusia on jo odottamassa. Säännöllisten kuljetusten lisäksi lyhytaikaiset mutta isotöiset projektikuljetukset ovat jo pitkään olleet tärkeä osa Powder-Trans-konsernin toimintaa. Viime vuosina on toteutunut useita pieniä ja suuria hankkeita. – Ovathan ne tietysti tärkeitä, varsinkin hiljaisempina aikoina, sanoo myyntipäällikkö Esa Salminen. Salminen huomauttaa, että ne tuovat lisäksi vaihtelua työhön ja tarjoavat haasteita työntekijöille. – Siihen vaaditaan tietty määrä henkilö- ja kalustokapasiteettia, jotta voidaan tarpeen vaatiessa hoitaa suuriakin volyymejä tilapäisesti. Tässä Powder-Trans ja sen ruotsalainen tytäryhtiö BulkTEAM ovat onnistuneet monta kertaa lyhyellä varoitusajalla, tiukalla aikataululla ja erittäin suurien kuljetusmäärien kanssa. Nord Stream 2 -kaasuputkihanke on yksi Powder-Transin monista viime vuosien projekteista. Powder-Trans kuljetti 22 kilometrin mittaiselle tietyömaalle kolmessa kuukaudessa 84 000 betonikuutiometriin tarvittavan sementin. Suomessa Powder-Trans on kuljettanut sementtiä Venäjän ja Saksan välistä Nord Stream-kaasuputkihanketta varten vuosina 2009– 2011 sekä 10 vuotta myöhemmin, vuosina 2018–2020, toteutetun jatkohankkeeseen, Nord Stream 2:een. Nord Stream 2 oli yksi viime vuosien suurimmista projekteista. – Se työllisti useita ajoneuvoyhdistelmiämme pari vuotta, Salminen sanoo. Suomen ja Powder-Transin osalta hanke valmistui vuonna 2019. Uusi projekti Ruotsissa Powder-Transilla on myös pitkä kokemus eri alojen asiakkaiden, kuten paperiteollisuuden tuotantohäiriöiden tai -keskeytysten aiheuttamien äkillisten kuljetustarpeiden hoidosta. – Tällaiset häiriöt ovat odottamat- tomia ja vaativat paljon enemmän kapasiteettia kuin tavalliset säännölliset kuljetukset. Päivää kohti voi tulla jopa 500 tonnin ylimääräinen kuljetusvolyymi ja jopa 800 kilometriä ajoa suuntaansa, Esa Salminen sanoo. Tällaiset tehtävät hoidetaan sekä muiden projektien että säännöllisten kuljetusten ohella. Tällä hetkellä Powder-Transilla on projektitoimeksianto suomalaisille vedenpuhdistuslaitoksille. Kuljettajien ja ajoneuvojen lisäksi se työllistää myös varasto- ja lastaushenkilöstöä. Lisäksi syksyllä on käynnistynyt uusi suuri projekti Ruotsissa. Powder-Trans ja BulkTEAM hoitavat suuren, vuoteen 2021 ulottuvan infrastruktuurihankkeen laajat projektikuljetukset. Kyse on sideaineiden kuljetuksista. – Meidät on valittu näihin projekteihin juuri siksi, että pystymme hoitamaan kokonaisuuksia ja koska meillä on sekä valmiudet että tieto niiden toteuttamiseen, Esa Salminen sanoo. Laaja rakennushanke Powder-Transin historian varrelle mahtuu monia suuria hankkeita. Powder-Trans esimerkiksi toimitti kaiken sementin Ruotsin pisimmän, Uppsalan lähellä sijaitsevan, betonitien valmistukseen vuonna 2006. Esa Salminen pitää projektitehtäviä haastavina ja mielenkiintoisina. 9

Fossiilivapaata lämpöä kohti parempaa tulevaisuutta Alansa kärkeä edustava Scandbio on kunnianhimoisten arvojen yritys. Yrityksen tuotteita toimitetaan niin kotitalouksille kuin suuryrityksillekin aina mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Pohjoismaiden suurimpiin kiinteitä jalostettuja puupolttoaineita tuottaviin yrityksiin kuuluvalla Scandbiolla on viisi tehdasta Ruotsissa ja yksi Latviassa. Lisäksi yritys liputtaa ympäristön ja erinomaisen asiakaspalvelun puolesta. Scandbion tärkeimmät tuotteet ovat lämmityspelletit sekä puujauhe. – Ruotsin luonnonsuojelusta vastaavan viranomaisen Naturvårdsverketin mukaan puupolttoaine on ympäristönäkökulmasta paras Ruotsissa saatavilla olevista polttoaineista. Puupolttoaine on vastuullinen ja ympäristöystävällinen sekä käyttäjän kannalta taloudellinen ja luotettava vaihtoehto, sanoo Scandbion markkinointi- ja viestintäpäällikkö Tone Johnsen. Yrityksen kuudessa toimipaikassa työskentelee tällä hetkellä noin 140 työntekijää. – Olemme lähellä sekä asiakkaitamme että tuotteidemme raa- 10 ka-ainelähteitä, eli metsiä. Se lyhentää kuljetusetäisyyksiä ja parantaa joustavuutta niin yhteistyökumppaniemme kuin asiakkaidemmekin suuntaan, Johnsen jatkaa. Tone Johnsen ja Scandbio tekevät työtä ympäristön parhaaksi. Raaka-aineet tulevat kestävästi hoidetuista metsistä ja koostuvat puunjalostuksen sivutuotteista, joita syntyy, kun puuta jalostetaan sahatavaraksi, selluksi ja rakennusmateriaaliksi. – Kaikki pohjautuu täysin uusiutuvaan energianlähteeseen. Hyödynnämme luonnonvaroja re- surssitehokkaasti ja edistämme kiertotalouden periaatteiden mukaista kestävää ratkaisua. Olemme toimineet näiden periaatteiden pohjalta alusta alkaen, vuodesta 1982 asti, Johnsen sanoo. Kaikki tehtaat noudattavat samaa linjaa ja ovat ISO 9001- ja ISO 14001-sertifioituja. Scandbion tehtaat tuottavat ja myyvät vuodessa yhteensä noin 550 000 tonnia biopolttoainetta, ja vuotuinen liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa. Yrityksen markkinat ovat Ruotsissa, Latviassa ja Tanskassa. Mukana globaalissa yhteistyössä Scandbiolle on itsestään selvää, että suuryrityksen on kannettava vastuuta niin yhteiskunnasta kuin ympäristöstä. – Haluamme olla mukana maailmanlaajuisessa yhteistyössä varmistaaksemme, että planeettamme

säilyy elinkelpoisena tulevillekin sukupolville, Scandbion hankintapäällikkö Magnus Kyhlberg sanoo. Tämä edellyttää Kyhlbergin mukaan sitä, että koko ketju työskentelee yhdessä samojen kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamiseksi. – Koska alaamme ovat biopolttoaineet ja kestävä kehitys, kuljetusten vastuullisuus on luonnollisesti tärkeä tekijä. Ajoneuvojen Euro-luokitus ja biopolttoaineen käyttö ovat molemmat tärkeitä. Kuljetusyritystä valittaessa vaakakupissa painaa ympäristöystävällisyyden ohella tietenkin myös laatu. Kyhlberg muistuttaa, että kuljettajien ja asiakkaiden kohtaamiset ovat aina yhtä tärkeitä. – Toimitamme tavaraa asiakkaille yrityksistä kouluihin, joissa asiakkaat tapaavat kuljettajan. Näin ollen myös kuljettajat ovat kasvomme ulospäin. Joustavuutta ja kehitystä Scandbio on tehnyt yhteistyötä Powder-Transin ruotsalaisen tytäryhtiön BulkTEAMin kanssa siitä asti, kun BulkTEAM perustettiin vuonna 2014. Sitä ennen kuljetuksista vastasi BulkTEAMin entinen osaomistaja Akkafrakt. Kun yhteistyö BulkTEAMin kanssa alkoi, Scandbio tunnettiin vielä nimellä Neovapellets, mutta se fuusioitui vielä samana vuonna Lantmännen Agroenergin kanssa. Vuonna 2016 yrityksen nimeksi tuli Scandbio. – Scandbio on yksi Ruotsin merkittävimmistä yrityksistä ympäristökehityksen saralla. Se asettaa meil- le kuljetusyrityksenä luonnollisesti suuret vaatimukset, sillä erilaisten raporttien lisäksi se edellyttää meiltä nykyisen tekniikan ja järjestelmien jatkuvaa kehittämistä, sanoo Powder-Transin ja BulkTEAMin Ruotsin Dalbyn yksikön johtaja LarsÅke Büchau. Scandbio tarvitsee kuljetuspalveluita eniten sään kylmetessä, joten yhteistyö edellyttää suurta joustavuutta. – Yhteistyö keskittyy suurimmaksi osaksi talvikauteen, ja kuljetuspalveluiden tarve voi vaihdella vuodesta toiseen säätilanteesta riippuen. Tämä asettaa suuret vaatimukset tiiviille yhteistyölle, Büchau jatkaa. Tällä hetkellä yrityksillä on viisivuotinen kuljetussopimus. – Olemme luoneet hyvät suhteet ja kehittäneet toimivia ratkaisuja, mistä sopimuskin on osoitus, sanoo Scandbion logistiikkakoordinaattori Niclas Svedberg. Tavoitteet korkealla Svedbergin vastuulla ovat Scandbion kuljetusten operatiiviset järjestelyt, ja hänenkin mukaansa ym- Puupolttoaine on sekä taloudellisesti että ympäristöllisesti kestävä ratkaisu. päristöasioihin on alettu kiinnittää enemmän huomiota viime vuosina. – Vaatimuksemme ovat koventuneet, mutta vielä on varaa parantaa. Voisimme esimerkiksi lisätä ajoneuvojen vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä. Tämä edellyttää kuitenkin, että vaihtoehtoisia polttoaineita myyvä huoltoasemaverkosto tihenee. Ruotsin eteläosissa tilanne on parempi, mutta Pohjois-Ruotsissa löytyy parantamisen varaa. Myös asiakaspalvelua voidaan aina kehittää. Uudet tekniset ratkaisut tuovat koko ajan uusia mahdollisuuksia muun muassa kuljetusten seurantaan. Tällä hetkellä BulkTEAM kuljettaa Scandbion tuotteita suuressa osassa Ruotsia maan eteläkärjestä aina Keski-Ruotsiin asti. Kuljetuksista huolehditaan neljän osapuolen yhteistyönä kahden muun ruotsalaisen kuljetusyrityksen kanssa. – Yhteistyön avulla varmistamme, että autot kulkevat mahdollisimman täydellä kuormalla ja mahdollisimman lyhyitä matkoja. Teemme aktiivisesti töitä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, Magnus Kyhlberg sanoo. Scandbion ympäristövaikutukset ovat jo nyt pienet, mutta tavoite on vieläkin korkeammalla – tavoitteena on täysin kestävältä pohjalta toimiva yritys. Kyhlbergin mukaan motivaatio ratkaisee. – Uskomme, että bioenergialla on suuri rooli energiamurroksessa. Scandbio haluaa ehdottomasti olla mukana kehittämässä tulevaisuuden energiaratkaisuja ja kestäviä vaihtoehtoja. 11

Uusi varasto tuplasi kapasiteetin Laajennettu korjaamo ja yli kaksi kertaa enemmän varastotilaa. Powder-Transin uudet tilat Liedossa parantavat asiakaspalvelua ja tehostavat toimintaa. Powder-Trans on investoinut varastointiin ja materiaalinkäsittelyyn siitä asti, kun yrityksen nykyinen toimipiste perustettiin Lietoon vuonna 2010. Vuosien saatossa volyymit ja erilaisten varastointi- ja käsittelypalvelujen kysyntä ovat kasvaneet, joten tilat ovat käyneet ahtaiksi. Näin ollen Powder-Trans aloitti suuren toimitilojen laajennusinvestoinnin vuonna 2019. Tilat valmistuivat keväällä 2020. – Se, että asiakkaan ei tarvitse käyttää useita kuljetusyrityksiä, on aina ollut meille valtti, ja nyt meillä on entistä enemmän kapasiteettia ja tehoa, Powder-Transin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist sanoo. Uudet, lähes 3000 neliön varasto- ja korjaamotilat mahdollistavat uusia asiakkaille tarjottavia palvelumuotoja. – Jos asiakkaalla ei ole omia säiliöitä tai varastotiloja, voimme nyt auttaa asiassa paljon paremmin kuin ennen, Blomqvist sanoo. Liedon varasto, korjaamo ja toimisto muodostavat nyt entistä toimivamman kokonaisuuden. Liedon toiminnot täydentävät toisiaan ja Trukeilla hoidetaan osa jälleenkuormauksista. tehostavat kuljetuksia ja materiaalinkäsittelyä. – Uusi halli antaa meille myös tarvittaessa lisäpurkupaikan, Blomqvist lisää. Positiivista palautetta Tavaroita voidaan ottaa vastaan kuormalava- ja suursäkkikuljetuksina. Tuotteet lähtevät varastosta asiakkaan toiveiden mukaan joko kuormalavoilla tai suoraan säiliöau- tolla. Blomqvistin mukaan toiminta on alkanut jopa odotettua paremmin. – Olemme saaneet positiivista palautetta asiakkailta. Tilat ovat muun muassa tarjonneet asiakkaille uusia mahdollisuuksia ottaa vastaan lisää tuotteita, joita he eivät muuten voi käsitellä. Juha Hietakari on Liedon terminaalin varastopäällikkö. Hän kokee, että uusi varasto hyödyttää sekä asiakkaita että henkilökuntaa monilla tavoilla. ”Olemme saaneet positiivista palautetta asiakkailta.” – Meillä on nyt entistäkin enemmän kapasiteettia vastaanottaa tavaraa varastollemme asiakkaiden aikataulujen ja toivomusten mukaan. Toisena uuden varaston etuna on parantunut kykymme ottaa vastaan suurempia yksikkökuormia esimerkiksi konttitoimitusten muodossa. Työntekijät pääsevät laajennuksen myötä nauttimaan moderneista ja tilavista työtiloista. Lisäksi työt hoituvat tehokkaammin ja turvallisemmin, koska kaikki tilat ovat samalla tontilla. Nopeampaa toimintaa Uusi varasto parantaa ja tehostaa näitä kuljetuksia. Juha Hietakari haluaa tarjota asiakkaille uusia ratkaisuja. 12 Powder-Transille laajennus on eräänlainen merkkipaalu yrityksen Liedon toiminnassa. Rakentaminen vaati perusteellista suunnittelua, mutta se kantaa nyt hedelmää. – Rakennushanke oli melkoisen vaativa, sillä toimintamme pysyi käynnissä koko ajan. Pihatilaa tarvittiin enemmän tai vähemmän jatkuvasti päivittäistä toimintaa varten. Vaati melko paljon ylimääräistä

Tero Viitanen (vas.) ja Petri Manelius ovat tyytyväisiä isomman korjaamon uusiin mahdollisuuksiin. suunnittelua, jotta kaikki saatiin sujumaan mahdollisimman kitkattomasti, sanoo rakennushankkeesta Powder-Transin puolesta vastannut Pontus Eggert. Hänen mukaansa monet tilat alkoivat käydä liian pieniksi viime vuosina. Nyt tilat ovat isommat, ajanmukaiset ja paljon käytännöllisemmät. Powder-Transilla on nyt Liedossa yhteensä 4800 neliömetriä varasto- ja korjaamotilaa. Laajennettujen 2200 neliön varastotilojen, uuden henkilökunnan autokatoksen ja erilaisten henkilöstötilojen lisäksi samalla tontilla sijaitsevaa omaa korjaamoa on laajennettu noin 600 neliöllä. – Autojen ja perävaunujen rakentaminen ja korjaaminen nopeutuu huomattavasti. Eikä enää tarvitse tehdä korjauksia ulkona, sanoo Powder-Transin kalustovastaava Tero Viitanen. Korjaamon sisäkorkeus riittää säiliöiden ylös nostamiseen. Isommat tilat soveltuvat myös huomattavasti laajempiin päällirakennetöihin. Lisäksi varaosavarastoa on pystytty kasvattamaan. Fredrik Blomqvistin mukaan etuja on lukuisia. – Laatu ja turvallisuus ovat nyt korkeammalla tasolla. Kun voimme hoitaa palvelut esimerkiksi omilla letkuilla ja säiliöillä, tiedämme varmasti, että käytössä on oikeat materiaalit, ja pystymme muokkaamaan laitteita käytännön kokemuksiemme pohjalta. Myös korjaamon henkilöstötiloja on parannettu merkittävästi. Kaikki on uusittu. rasto antaa asiakkaille mahdollisuuden varautua sekä epäsäännöllisiin toimituksiin että raaka-ainetuotannon keskeytyksiin. – Suurempien varastotilojen avulla voimme varmuusvarastoida tuotteita, joiden saatavuus on epävarmaa tai tuonti hidasta, Fredrik Blomqvist sanoo. Juha Hietakari lisää, että varasto on myös aiempaa ympäristöystävällisempi. ”Uuden varaston myötä tarjoamme kaiken kattavia palveluita.” Omassa korjaamossa tehdään monta työtä. Vladimir Lanko työssä. – Asensimme laajennuksen yhteydessä myös uuden ilmanvaihtojärjestelmän. Investoimme myöskin kattonosturiin, joten säiliöiden nostojen turvallisuus paranee, Tero Viitanen kertoo. Ympäristö kiittää Samoin kuin korjaamolla, myös varastolla voidaan nyt työskennellä aiempaa ennakoivammin. Uusi va- – Tehokas lajittelu, kierrätys ja jätteidenkäsittely, kuten myös tyhjien suursäkkien pakkaaminen ja palauttaminen asiakkaan niin halutessa, on huomioitu hallin suunnittelussa. Uudessa varastossa on myös tehokas mittatilaustyönä valmistettu pölynpoistojärjestelmä, jotta tuotteisiin ei pääse epäpuhtauksia. Fredrik Blomqvistin mukaan moni yksityiskohta erottaa uuden hallin edukseen. Laatu on taattava koko ketjun läpi. – Uuden varaston myötä tarjoamme kaiken kattavia palveluita ja kannamme kokonaisvastuun. 13

Kesätyöstä elämäntyö Seppo Juhola palkattiin Powder-Transille kahden kuukauden kesäpestiin vuonna 1995. 25 vuotta myöhemmin hän on edelleen yrityksessä töissä. – Olen ollut Powder-Transilla töissä neljännesvuosisadan, joten ei kai se sitten ole huono työpaikka. Olen ilman muuta viihtynyt täällä. Näin sanoo Seppo Juhola, joka on työskennellyt kuljettajana PowderTransilla kokonaiset 25 vuotta. Vaikka Juhola kotiutui PowderTransille, hänellä oli mahdollisuus valita Powder-Transin ja aivan toisenlai- sen kuljetustoiminnan väliltä 90-luvun puolivälissä. – Siitä on jo aikaa, mutta muistan että minulla oli kaksi vaihtoehtoa. Toinen niistä oli linja-autoliikenne. Ainutlaatuinen ajoneuvo Vuosien saatossa Juhola on ajanut kuljetuksia ympäri Pohjoismaita ja Baltiaa ja poikennut myös Saksassa ja Belgiassa asti. – Olen hoitanut nykyistä tehtävääni Powder-Transilla kolmen ja puolen vuoden ajan, joten suurimman osan ajasta olen ajanut ulkomailla. Juuri nyt Juhola ajaa yhtä PowderTransin erikoisimmista ajoneuvoista, nimittäin lattiatasoitetta kuljettavaa pumppuautoa. Sillä toimitetaan tavaraa rakennustyömaille erityisesti Helsinkiin ja sen lähialueille, mutta myös muualle Suomeen. – Iso osa ajasta menee laitteiston hallintaan ja seurantaan kun lastia puretaan. Materiaali alkaa reagoida 20 minuutin sisällä, joten on toi- 14 Seppo Juhola ajaa erikoista, mutta sitäkin tärkeämpää ajoneuvoa Powder-Transilla. Asiakkaisiin lukeutuu niin maaseudun pientaloja kuin kaupunkien kerrostalojakin. mittava nopeasti, jos jokin menee pieleen. Juhola ei halua korostaa omaa osuuttaan tehtävässään, mutta käytännössä hänen vastuullaan on paljon vedenpinnan seuraamisesta aina tarvittavien letkujen toiminnan valvomiseen. Mielenkiintoinen kokonaisuus Paljon, mutta ei kaikki, on muuttunut siitä kuin Juholan ura alkoi. Ajoneuvot ja teknologia ovat kehittyneet paljon, mutta kuljettajien työnkuva on suurimmaksi osaksi pysynyt samana. – Etenkin jos tekee ulkomaankuljetuksia, voi olla pois kotoa pitkiäkin aikoja. ”Tämä työ on asenteesta kiinni.” Juhola uskoo, että tämäkin on yksi syy siihen, miksi ala ei nykyään kiinnosta nuoria. – Tämä työ on asenteesta kiinni. Juholan mielestä työssä mielenkiintoisinta on vaihtelevuus. Kyse on muustakin kuin kuormaamisesta, ajamisesta ja lastin purkamisesta. – Suodattimet pitää puhdistaa ja venttiilit tarkastaa. Pitää itse huo- lehtia siitä, että kaikki toimii. Eniten motivoi se, kun kuljetukset menevät nappiin ja asiakas on tyytyväinen. Purkaminen suurissa kaupungeissa ja ahtailla rakennustyömailla tuo peliin lisää haastetta. – Helsingissä saattaa välillä olla kolme rakennusfirmaa yhtä aikaa töissä samassa korttelissa. Silloin on ahdasta, mutta silti koko yhdistelmä pitää saada perille asti. Asiakaspalvelu kaiken a ja o Suomen lisäksi Juhola puhuu myös englantia ja ruotsia, jotta hän, kuten hän itse sanoo, pystyy lastaamaan ja purkamaan kuorman ja tilaamaan ruokaa muilla kielillä. – Olen joskus sanonut, että jos en voisi toimittaa kuormaa kielimuurin takia, voisin yhtä hyvin lyödä hanskat naulaan. Juholan mielestä asiakaspalvelu on tärkeä osa työtä. – Ei voi olla liikkeellä sillä asenteella, että ajaa isoa autoa ja on maanteiden kuningas. On myös tärkeää ottaa toiset huomioon omalla käytöksellään.

Parempia renkaita projektityönä Powder-Trans aloitti syksyllä 2020 yhteistyön rengasvalmistaja Michelinin ja akselivalmistaja BPW:n kanssa polttoaineenkulutuksen ja renkaiden kulumisen vähentämiseksi. Powder-Transin tavoitteena on sekä alhaisempi polttoaineenkulutus että pienempi renkaiden kuluminen. Powder-Transin kalustovastaava Tero Viitasella on suuret odotukset uutta projektia kohtaan. – Perävaunun akseleihin tulee järjestelmä, joka valvoo ja täyttää automaattisesti rengaspaineet ja ilmoittaa mikäli rengas puhkeaa. Syyskuussa alkanut hanke toteu- tetaan yhteistyössä rengasvalmistaja Michelinin ja akselivalmistaja BPW:n kanssa syksyn 2020 aikana. – Tavoite on, että renkaat kestäisivät paremmin ja että polttoaineenkulutus laskisi. Toinen tavoite on, että rengasrikot vähentyisivät tien päällä, Viitanen sanoo. Testi suoritetaan asentamalla perävaunuun järjestelmä, jonka keräämiä tuloksia verrataan vastaavaan perävaunuun, jossa ei ole uutta järjestelmää. Powder-Transin ja Michelinin väliseen yhteistyöhön kuuluu myös jatkuva raaka-ainevalintojen seuranta ja renkaiden käyttöiän tehokkaampi optimointi. Yhteishanke on Powder-Transille tärkeä, sillä se vastaa useisiin ympäristöhaasteisiin renkaiden valmistuksesta aina kierrätykseen saakka. Testissä peilittömät ajoneuvot Powder-Trans testaa kaluston uusimisen yhteydessä myös autovalmistajien uutta tekniikkaa. MercedesBenz on toimittanut syksyn aikana Powder-Transille kolme ajoneuvoa, joita nyt testataan liikenteessä. Perinteiset peilit on korvattu niissä kameroilla, mikä parantaa olennaisesti liikenneturvallisuutta. Kamerat on asennettu sivuovien yläpuolelle, ja niiden välittämä kuva näkyy ohjaamossa a-palkkien kahdessa näytössä. Kamerat voidaan kytkeä päälle ohjaamosta nappia painamalla silloinkin, kun moottori ei ole käynnissä. Näkyvyys hytistä sivuetukulmiin paranee, sillä näytöt peittävät paljon pienemmän alueen kuin perinteiset taustapeilit. Lisäksi ajoneuvon aerodynamiikka paranee, mikä puolestaan vähentää polttoaineenkulutusta. Näyttöjen kuva seuraa perävaunua käännöksissä ja parantaa siten näkyvyyttä. Lisäksi näytöissä näkyy etäisyys- ja tukiviivoja, joista on apua esimerkiksi ohitettaessa tai peruutettaessa. Samoja autoja käytetään renkaiden valvontajärjestelmän testihankkeessa, jonka Powder-Trans toteuttaa yhdessä rengasvalmistaja Michelinin ja akselivalmistaja BPW:n kanssa. Uudet ajoneuvot ovat täten useamman ominaisuuden testausalustoja. – Näin saamme tarkkoja tuloksia ja vertailudataa, Powder-Transin kalustovastaava Tero Viitanen kertoo. 15

Kaikki Pohjoismaat hallinnassa Oikea kuorma oikealla reitillä oikeaan aikaan. Powder-Transilla on tiivis kuljetusten suunnittelutiimi, jonka tavoitteena on saada kaikki kuljetukset hoidettua mahdollisimman tehokkaasti. Digitalisaation myötä tiimin työt ovat muuttuneet monin tavoin. Työskentely kuljetussuunnittelijana sisältää monipuolisia tehtäviä, joissa tarvitaan niin järjestelmällisyyttä kuin sopeutumis- ja reagointikykyäkin. Powder-Transilla on neljä kuljetussuunnittelijaa Suomessa ja kaksi Ruotsissa, ja heille jokainen päivä tuo jotain uutta tullessaan. – Kiinnostavimmaksi asiaksi voisin mainita työpäivien erilaisuuden. Joka päivä törmäämme erilaisiin haasteisiin, joita ratkomme yhdessä muiden kuljetussuunnittelijoiden kanssa. Onneksi meillä on tähän hyvin soveltuva porukka, sanoo Jani Laaksonen, joka työskentelee kuljetussuunnittelijana Powder-Transin Liedon yksikössä. Häntä tukee kollega Rickard Haglund Powder-Transin ja tytäryhtiö BulkTEAMin Dalbyn yksiköstä Ruotsista. – Ajojen suunnittelussa pyritään aina optimoimaan logistiikka, mutta kun kaikki päivät ovat erilaisia muuttuvien olosuhteiden takia, aiempi suunnitelma pitää joskus hylätä. Kummankin yksikön kulje- tussuunnittelu on sekä vastuullista että vaativaa työtä. Kummankin tavoitteena on tehokkuus ja asiakaslähtöisyys. Kuljetussuunnittelijoiden vastuulla on päivittäin noin 120 ajoneuvoa eri puolilla Pohjoismaita ja osittain Baltiassa ja lisäksi yhteydenpito niin asiakkaiden kuin kuljettajienkin kanssa. – Haastavinta on saada kuormat toimitettua asiakkaiden toivomassa aikataulussa niin, että se on mahdollisimman taloudellista ja tehokasta. Ehkä tämä on myöskin se seikka, joka tekee asiasta kiinnostavaa, Laaksonen sanoo. Työssä tulee ottaa huomioon kaikki työajoista ympäristövaikutuksiin ja lautta-aikatauluihin, jos kuljetus suuntautuu ulkomaille. Ilman oikeita apuvälineitä tehtävä olisi toivoton. – Nykyistä automäärää olisi mielestäni mahdotonta hallita tehokkaasti ilman digitaalista seurantaa, Laaksonen sanoo. Powder-Transin korkean digitalisaatioasteen ansiosta jokainen kuljetustilaus käsitellään nykyään täysin sähköisesti. Kuljetuksia, ajoneuvoja ja aikatauluja seurataan reaaliajassa. Powder-Transin kuljetussuunnittelu huolehtii nykyään kaikista kuljetuksista sähköisesti. Jani Laaksonen (pieni kuva). 16 – Lisäksi voimme periaatteessa tehdä töitä missä tahansa, missä pääsee nettiin. Jos minun tarvitsee kirjata tilaus tai muuttaa tilausta illalla tai viikonloppuna, voin tehdä sen suoraan suunnittelujärjestelmämme kautta, Rickard Haglund sanoo. Kattavaa digitalisaatiota Powder-Transin kattava digitalisointi alkoi jo 2000-luvun alussa. GPS-ohjattu ajoneuvojen hallinta ja valvonta otetiin käyttöön vuonna 2002. Lisäksi käyttöön otettiin sähköinen työajanseuranta, joka silloin oli vielä alalla melko harvinaista. Seuraava iso muutos tapahtui noin kymmenen vuotta myöhemmin, kun Powder-Trans uudisti ERP-järjestelmänsä ja päivitti ajoneuvotietokoneet. Projektista vastasi Powder-Transin laatuvastaava Juha Hietakari. – Projekti alkoi jo alkuvuonna 2011, kun aloimme tutkimaan mahdollisia ajoneuvopäätelaitteiden toimittajia. Jouduimme melko pian toteamaan, että markkinoilla ei ollut kuivabulk-kuljetuksille sopivaa valmista ratkaisua.

Rickard Haglund voi seurata kaikkia ajoneuvoja reaaliajassa myös kotoa käsin. Lopulta Powder-Trans löysi kaksi toimittajaa, jotka yhdessä tarjosivat räätälöitävissä olevan ratkaisun. Järjestelmä otetiin käyttöön vuonna 2012. Uusi ohjelma tarjosi täysin integroidun ratkaisun. Järjestelmä on vuodesta 2012 lähtien kattanut kaiken tilausten käsittelystä ja laskutuksesta kuljetusten, lastaamisen, purkamisen ja polttoaineenkulutuksen seurantaan. Järjestelmä luo edellytykset optimoiduille, ympäristöystävällisemmille ja kannattavammille kuljetuksille. – LogiPlan on myöskin monin tavoin käyttäjäystävällisempi kuin aiemmin käytössä ollut järjestelmä ja mukautettu hyvin tarpeisiimme. Olemme mm. saaneet asiakkaiden tilaustenhallintaohjelmia integroitua LogiPlaniin, Hietakari sanoo. Kokemukset ovat positiivisia. Jani Laaksonen vastaa yhteydenpidosta useisiin asiakkaisiin, joiden järjestelmä on integroitu Powder-Transin järjestelmään. – Se on sekä helpottanut yhteistyötä että nopeuttanut kommunikointia. Manuaaliset työvaiheet ovat jääneet pois, ja inhimillisten virheiden riski on minimoitu. Apua ja joustavuutta Sekä Jani Laaksonen että Rickard Haglund ovat erittäin tyytyväisiä järjestelmään. – Digitalisaatiosta on paljon apua, Haglund sanoo. Haglund on työskennellyt BulkTEAMilla kuljetussuunnittelijana yrityksen perustamisesta, vuodesta 2014 alkaen, mutta hänellä on kokemusta sekä tehtävästä että alalta jo ajalta ennen sitä. Digitaaliset mahdollisuudet olivat harvassa siihen aikaan ja muissa yrityksissä. Jani Laaksonen puolestaan on ollut mukana Powder-Transin viimeisimmässä digitalisaatioprosessissa alusta loppuun. Hän työskenteli ensin kuljettajana ja vaihtoi kuljetussuunnittelijan tehtäviin vuonna 2011. Sekä Haglund että Laaksonen pääsevät nykyään nauttimaan digitalisaation eduista monin tavoin. Molemmat aloittavat työpäivänsä tilannetarkastuksella varmistaakseen, että kaikki sujuu, ja samalla suunnitellakseen seuraavan päivän kuljetukset. – Tilauksia tulee asiakkailta jatkuvalla syötöllä. Sen jälkeen suunnittelemme ajoneuvojemme tehtävänjaon, Haglund sanoo. Jani Laaksosen työpäivä alkaa usein jo kotona, missä hän käy läpi sähköposteja ja tarkistaa asiakkaiden säiliöiden tilanteen etänä. Tämän jälkeen hän lähtee toimistolle. – Tarkistan, että kaikki autot ovat sovitussa aikataulussa, lastattujen kuormien painot ym. Työpäivään kuuluu kuluvan ja seuraavan päivän ajojen suunnittelua, kuljettajien työtuntien tarkistuksia ja autojen huoltojen ja katsastusten suunnittelua. Viimeiset tilaukset tulevat yleensä iltapäivän puolella, joten seuraavan päivän ajo-ohjelma on saatu lyötyä lukkoon noin klo 16.00. Pitkälle viedystä digitalisaatiosta huolimatta kehitys jatkuu. Vuosien 2011–2012 suuren päivityshankkeen jälkeen pieniä parannuksia on tehty tasaisin väliajoin. Muun muassa digitaaliset ajopiirturit on päivitetty siten, että kaikki tiedot voidaan ladata suoraan ERP-järjestelmään. Uusia askelia on otettu myös vuonna 2020, jolloin käyttöön saatiin esimerkiksi uusi intranet. Kehitys jatkuu. Hyvä auditointi Powder-Trans läpäisi elokuussa kattavan SQAS-auditoinnin (Safety & Quality Assessment for Sustainability). Kolmen vuoden välein suoritettavan auditoinnin tulos oli vuonna 2020 vielä parempi kuin edelliskerralla, vuonna 2017. Powder-Transin turvallisuus-, laatu-, ympäristö- ja yritysvastuutulokset olivat toisin sanoen paremmat kuin koskaan ennen. Powder-Trans ylittää samalla selvästi eurooppalaisten yritysten keskiarvon. – On hienoa huomata, että Powder-Transin tehokas ja määrätietoinen työ tuottaa tuloksia, jotka näkyvät sekä päivittäisessä työssämme että auditointiraportissa, kertoo Powder-Transin laatuvastaava Juha Hietakari. Organisaatio vahvistuu Powder-Trans vahvistaa Ruotsin-organisaatiota uudella operatiivisen johtamisen palvelulla. Operatiiviseksi johtajaksi on nimitetty Michael Stertman, joka on vastuussa tietyistä asiakaskontakteista, henkilöstöstä, koulutuksesta ja teknologiasta yrityksen sisällä. Stertmanin työnantaja on Powder-Transin ruotsalainen tytäryhtiö BulkTEAM. BulkTEAMin paikallisjohtaja LarsÅke Büchau jatkaa nykyisessä tehtävässään Dalbyn yksikön johtajana ja vastaa edelleen myynnistä, palveluista ja asiakaskontakteista. – Stertman on toiminut aktiivisesti kuljetusalalla vuodesta 2003 lähtien muun muassa säiliöauton kuljettajana, jauhekuljetusprojektien logistiikkapäällikkönä ja Swerock AB:n jauhekuljetusten johtajana. Uusi nimitys antaa meille mahdollisuuden nostaa työturvallisuus ja toimintamme laatu entistä korkeammalle tasolle, toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist sanoo. 17

Saksalainen laatu maailmanlaajuisesti Saksalainen bulk- ja säiliöperävaunujen, junavaunujen sekä konttien valmistaja Feldbinder on arvostettu globaali jättiläinen. Yritys on valmistanut 45:ssa vuodessa yli 60 000 yksikköä. Feldbinderin tarina alkoi vuonna 1975, kun kaksi ystävystä yhdistivät voimansa ja filosofiansa. Yhtiö aloitti vain kolmen työntekijän voimin bulk-perävaunujen valmistuksen, mutta perustajilla Otto Feldbinderillä ja Jan-Dirk Beckmannilla oli tavoitteet korkeammalla. Kasvu alkoi lähes välittömästi. Muutama vuosi myöhemmin alkuperäinen tehdas Hampurin lähellä siirrettiin toiseen osaan kaupunkia, ja siellä tuotettiin nyt 120 ajoneuvoa vuodessa. Uudetkin tilat jäivät pian liian pieniksi, ja tuotanto siirrettiin Winseniin Hampurin eteläpuolelle. Kymmenen vuotta myöhemmin yritys osti seuraavan tehtaansa Wittenbergistä Berliinin eteläpuolelta. – Se antoi meille mahdollisuuden laajentaa tuotantoa ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin säiliöperävaunuihin sekä junavaunuihin. Kapasiteettia lisättiin myös, jotta pystyimme tuottamaan alumiinisia bulk-säiliöitä palvelemaan uusia asiakkaita Euroopassa ja jopa Aasiassa ja Lähi-idässä, myyntipäällikkö Volker Hedden Feldbinderistä kertoo. ”Se antoi meille mahdollisuuden laajentaa tuotantoa.” Kotipaikka on 40 vuotta myöhemmin edelleen Winsenissä, ja Saksakin on säilynyt yrityksen tuotannon, myynnin ja asiakaspalvelun keskipisteenä Euroopassa. ”Made in Ger- 18 many” on maailmanlaajuisesti tunnettu merkki korkeasta laadusta, ja laatu, joustavuus ja luotettavuus ovatkin perheyrityksen eteenpäin ajavat voimat. ”Made in Germany” Powder-Trans on ollut Feldbinderin asiakas 90-luvun lopulta lähtien. Nykyään Feldbinderin bulk-kalustoa käytetään kaikenlaisiin kuljetuksiin, elintarvikkeista muoviin, ja ”Made in Germany” on ollut maineensa veroinen. – Feldbinderillä oli ilo tutustua Powder-Transiin kansainvälisillä messuilla 90-luvun lopulla, jolloin tehtiin ensimmäinen kippivaunutilaus. Yhteistyö toimi hyvin, ja nykyään suuri osa Powder-Transin kalustosta on Feldbinderin vaunuja, Hedden sanoo. Feldbinder-konserni valmistaa tällä hetkellä erilaisia bulk- ja säiliövaunuja, säiliökontteja sekä säiliövaunuja. Tuotanto on keskitetty kahteen tehtaaseen: Hampurin lähellä sijaitsevaan emotehtaaseen ja Wittenbergiin. Yrityksen vuotuinen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa, sillä on noin 1 000 työntekijää ja sen vuotuinen tuotanto on noin 2 000 yksikköä. Jatkuva kehitystyö ja räätälöidyt asiakasratkaisut ovat iso osa yrityksen filosofiaa. Asiakas voi määritellä vaunun ominaisuudet tilavuudesta ja pituudesta akseleihin ja purkujärjestelmiin. Esimerkki jatkuvasta innovaatio- työstä on vuonna 2019 lanseeratut titaaniset säiliövaunut. Titaani on kevyttä, joten se lisää kuljetustilavuutta 30 prosenttia 40 prosentin painonpudotuksen ansiosta. Lisäksi Feldbinder on ottanut valikoimaan säiliöt, joissa on sisäänrakennetut tietokoneet, mikä digitalisoi vaunut ja yksinkertaistaa käsittelyä entisestään. Tärkeitä virstanpylväitä Uudet innovaatiot ovat täydentäneet Feldbinderin tuotevalikoimaa koko yrityksen historian ajan. Feldbinder on laajentanut toimintaansa Euroopassa sekä kansainvälistä myynti- ja palveluverkostoaan 90-luvulta lähtien. – Asiakkaamme sekä tekniikkamme ja osaavan henkilöstön turvaama tuotanto ja modernit tehtaat lupaavat Feldbinderille hyvää tulevaisuutta. Myös investointeja on käynnissä, Hedden sanoo. Viime vuosina yhtiö on saavuttanut sekä tuotannollisia että hallinnollisia virstanpylväitä. Yhtiö toimitti kaikkien aikojen 60 000. kuljetusyksikkönsä vuonna 2019. Vuotta aiemmin perustajat Otto Feldbinder ja Jan-Dirk Beckmann luovuttivat yrityksen johdon nuoremmalle sukupolvelle. Perheyritys on siis edelleen perheyritys niin omistuksen kuin johdonkin suhteen. Feldbinderin missiolla ja laatu- ja vastuullisuusarvoilla on siis vahvaa jatkuvuutta, samoin yhteistyöllä Powder-Transin kanssa.

Uusi intranet tehostaa viestintää Powder-Transin tavoitteita uudelle intranetille ovat laadukkaat koulutusmateriaalit, sähköinen raportointi ja parempi sisäinen ja ulkoinen viestintä. Työ uuden ja kattavan intranetin parissa alkoi syksyllä 2019. Vajaassa vuodessa toimittajan tarjoama alusta räätälöitiin vastaamaan PowderTransin erityistarpeita. – Toimittajalla oli vakaa alusta, jossa oli jo valmiina suurin osa tarvitsemastamme. Lisäksi toimittaja pystyi laajentamaan järjestelmäänsä tarvitsemillamme lisäominaisuuksilla. Näin toteaa projektista PowderTransilla vastannut Pontus Eggert. Eggert listaa uuden intranetin pääominaisuuksia. Järjestelmä sisältää monenlaista materiaalia oppaista ja tarkistuslistoista sisäisiin uutisiin ja kuljettajien koulutustodistuksiin. – Lisäksi olemme kehittäneet koulutusalustan sekä ohjeet niin sisäiseen kuin ulkoiseen käyttöön. Alusta toimii keskeisenä työkaluna koulutusmateriaalien ja muun tiedon jakamisessa kuljettajillemme, Eggert sanoo. Sujuvampaa viestintää Uuden intranetin ansiosta kuljettajat voivat myös ilmoittaa poikkeamista ja vahingoista sähköisesti. – Tuloksena on nopeampi viestintä asiakkaan, kuljettajien, toimiston ja alihankkijoiden välillä, parempi läpinäkyvyys ja kaiken kaikkiaan tehokkaampi viestintä yrityksen sisällä, Eggert sanoo. Intranetin kautta on mahdollista lähettää esimerkiksi kuljettajille kiireellisiä tietoja eri muodoissa, kuten teksti-, kuva- ja videotiedostoina. Henkilöstöpäällikkö Christian Pontus Eggert on kiinnittänyt paljon huomiota koulutuksen ja turvallisuuden parantamiseen. Blomqvist on erittäin tyytyväinen mahdollisuuksiin. Verkko tulee kaikkien kuljettajien käyttöön syksyn ja talven 2020 aikana. – Intranetin kautta tieto kulkee kuljettajille ja henkilökunnalle paljon aiempaa sujuvammin. Kuvat ja videot helpottavat kommunikointia ja tekevät siitä selkeämpää ja helpommin ymmärrettävää. Christian Blomqvistille (vas.) on tärkeää, että intranet parantaa yrityksen sisäistä viestintää. Kuvassa myös Juho Lähteenmäki. 19

Kuorma-autoja läpi elämän Kuorma-autot ovat olleet merkittävä osa hänen elämäänsä yli 60 vuotta. Vielä nykyäänkin Bror-Torsten Roos muistaa elämänsä aikana myymiensä ja näkemiensä ajoneuvojen mallit ja rekisterinumerot. Sen lisäksi, että Bror-Torsten Roos on Suomen kuorma-autokaupan grand old man, hän on myös ikuinen kuorma-autoharrastaja. – Olin kouluikäinen, kun istuin kuorma-auton lavalla häkäpöntön vieressä ja uuteen puserooni paloi reikiä. Kuorma-autot ovat olleet ajatuksissani nuoruudesta lähtien. Eläkkeelle jäätyäänkin BrorTorsten on jatkanut alan seuraamista, analysoinut myytyjen kuormaautojen tilastoja ja muistaa edelleen myymiään ajoneuvoja, niiden varustusta ja jopa rekisterinumeroja. Uransa aikana hän pystyi ennustamaan varsin tarkasti, kuinka monta kilometriä ajoneuvolla olisi mittarissa tietyn vuosimäärän jälkeen. – Työskenneltyäni pitkään samalla alueella tiesin suunnilleen, kuinka paljon mittariin kertyi, riippuen siitä, missä ja mitä niillä ajettiin ja kuinka monta kuljettajaa niillä oli. Se johtuu luultavasti vain kiinnostuksesta ja muistista, Bror-Torsten sanoo vaatimattomasti. Ulkopuoliselle on silti selvää, että työ oli Bror-Torstenille koko sielun ja sydämen asia. Kaikki alkoi kotona Virkkalassa Lohjan lähistöllä 50-luvun lopulla, missä hän pääsi kosketuksiin kalkkitehtaan sementtiautojen kanssa. Varusmiespalveluksen jälkeen Bror-Torsten työskenteli Liikennevirastolla Helsingissä, josta hän saattoi saada sementtiautoa kuljettavalta kaveriltaan kyydin kotiin Lohjalle. Pian tämän jälkeen hän alkoi itsekin ajaa sementtiautoa, mutta siirtyi ennen pitkää jatkamaan opintojaan. ”Tuolloin suurin osa liikennöitsijöistä ajoi itse, joten työajat sovitettiin heidän mukaansa.” – Opintojen jälkeen sain työpaikan Volvo Auton tekniseltä osastolta. Vastuualueeni oli kuitenkin hiukan hankala, se ulottui Joensuusta Pohjois-Suomeen. Bror-Torsten oli tämän vuoksi Carl-Johan Blomqvist (vas.) ja Bror-Torsten Roos, eli tuttavallisemmin BT tai Roosen, ovat olleet ystäviä jo pitkään. 20 hieman tyytymätön työpaikkaansa, mutta pian hänellä oli edessään uusi mahdollisuus, kun Scan-Auto alkoi rekrytoida henkilöstöä vuonna 1964. – Siellä kuluikin sitten melkein 37 vuotta. Alkuun Bror-Torsten oli töissä korjaamolla, mutta alkoi pian myydä vaihdossa saatuja kuorma-autoja. Vuonna 1974 Scan-Auto rakensi uuden myymälän Lohjalle, jossa Bror-Torsten teki varsinaisen, lähes 30-vuotisen elämäntyönsä. Hyvien kontaktien, kaksikielisyyden ja innokkuutensa ansiosta Bror-Torstenista tuli nopeasti oikea myyntitykki. – Tuolloin suurin osa liikennöitsijöistä ajoi itse, joten työajat sovitettiin heidän mukaansa. Työpäivät alkoivat usein aamukahdeksalta, ja kotiin tultiin iltaisin yhdeksän

maissa. Samalla sai alkunsa myös BrorTorstenin merkkiuskollisuus. ScanAuton ja Bror-Torstenin merkki oli ja pysyi Scaniana. – Niin siinä kävi, vaikka aioin kahdestikin vaihtaa Volvolle. Volvo yritti houkutella häntä, ja kerran hän oli itsekin kiinnostunut. Hän kuitenkin teki uransa Scanialla. Vaikeita aikoja Vuosikymmenien saatossa BrorTorsten on päässyt todistamaan kovaa kilpailua, muuttuvia viranomaismääräyksiä ja uskomatonta teknistä kehitystä. – Asiat muuttuivat parikin kertaa vuodessa, mutta meille järjestettiin hyvät koulutukset, jotta pysyimme kehityksessä mukana. Mieleen on jäänyt myös 1990-luvun lama. – Vuoden 1990 alussa toimitin kolmessa kuukaudessa 15 autoa, mutta sitten tuli stoppi. Vuonna 1993 laskutin vain kolme uutta autoa, mutta jo 1994 alkoi helpottaa, kun liikennöitsijät saivat vähentää arvonlisäveron. 30 liikettä Tarinoita ja muistoja epäilemättä riittää ja paljon, mukaan lukien yhteistyö Powder-Transin ja yrityksen perustajan Carl-Johan Blomqvistin kanssa. – Muistan ikuisesti, kun möin ensimmäisen T 112:n Carl-Johanille. Oli jo ilta, kun viimein löimme kättä päälle. Vuosi oli 1980, ja kauppa oli Bror-Torstenin ja Carl-Johanin liikesuhteen ensimmäinen askel. Vaikka neuvottelut usein olivat tiukkoja, vastapuolten välille syntyi yhä tänään jatkuva ystävyys. Vuosien 1980 ja 2000 välisenä aikana BrorTorsten myi kokonaiset 30 autoa Powder-Transille – selvä merkki oikeaan osuneesta uravalinnasta. – Eiköhän se aina ollut itsestään selvää, että halusin myydä kuorma-autoja. Ei ole syytä valittaa vaan tuntea olonsa onnekkaaksi ja tyytyväiseksi. Kuljetukset hoituvat huolimatta turvaväleistä Amanda Juhola työssään. Turvavälit ja huolellinen hygienia tulivat osaksi useampien yritysten arkea vuonna 2020. Powder-Trans tarttui toimenpiteisiin viipymättä. Kun koronaepidemia puhkesi alkuvuodesta, Powder-Transille oli selvää, että tarvitaan nopeita toimenpiteitä henkilöstön, asiakkaiden ja ympäristön terveyden varmistamiseksi. Samalla oli kuitenkin tärkeää varmistaa kuljetusten jatkuvuus. Kuljetukset olivat monin paikoin tärkeämpiä kuin koskaan, joten niiden rajoittaminen ei ollut vaihtoehto. – Tärkeimmät toimenpiteet ovat tietysti käsien peseminen mahdollisimman usein ja parin metrin turvavälin pitäminen muista, mutta suosittelemme myös, että kuljettajat ostavat valmiita ruoka-annoksia palveluasemilta ja syövät sitten autossa, kertoo henkilöstöpäällikkö Christian Blomqvist. Powder-Trans ryhtyi maaliskuussa toimiin sekä viranomaisten ohjeiden että oman toimintasuunnitelmansa mukaisesti. – Paljon oli kiinni terveen järjen käytöstä. Kuljettajille ja henkilökunnalle kerrottiin viranomaisten toimenpiteistä sekä joidenkin asiakkaidemme asettamista rajoituksista, Blomqvist sanoo. Toimistossa siirryttiin etätöihin, ja tien päällä kuljettajien ja asiak- kaiden välinen kontakti minimoitiin. Powder-Transin edistyneen digitalisaation ansiosta työt sujuivat huolimatta siitä, että esimerkiksi fyysisiä tapaamisia asiakkaiden kanssa piti välttää. Epidemian vaikutus kuljettaja Amanda Juholan työhön on ollut minimaalinen. – Tiedot lastauksista, puruista ja kohteista liikkuu pääsääntöisesti sähköisesti ja puhelimitse, joten henkilökontakteja ei juuri synny. Eli näin kuljettajana voin sanoa, että mukautuminen oli helppoa. Itsenäinen työnteko on siis jatkunut ilman suurempia huolia. Sekään ei häirinnyt kuljetuksia, että Uudenmaan maakunta eristettiin maaliskuussa muusta maasta viruksen leviämisen estämiseksi, sillä kuljetusajoneuvoilla oli silloinkin vapaa kulku. – Hankalinta oli kylläkin kahvikupin hakeminen huoltoasemilta ja ihmisjoukkojen välttäminen. Tärkeintä ja järkevintä niin työssä kuin arjessakin on tavallisen maalaisjärjen käyttö: katsoa että turvavälit ihmisiin löytyy ja panostaa muun muassa käsien pesuun ja pintojen puhtauteen, Juhola kertoo. 21

Robin Rosenberg Perhe: Naimisissa Annikan kanssa, Linan isä ja Sulo-kissan palvelija. Työ: Kansainvälisten kuljetusten kuljetussuunnittelija, Lieto, Suomi Milloin aloitit Powder-Transilla? Huhtikuussa 2015 Paras kokemus työelämässä? Vaikeaa valita jokin yksittäinen kokemus. Päivittäisessä työssä on palkitsevinta se, kun kuljetukset hoidetaan suunnitelmien mukaan ja asiakkaat, omat esimiehet ja kuljettajat ovat kaikki tyytyväisiä lopputulokseen. Mitä arvostat eniten työkavereissasi? Arvostan yhteistyötä ja yhteishenkeä, mikä meillä kuljetussuunnittelijoilla on. Toisinaan meno voi käydä hektiseksi ja ääni nousta, mutta kaikki puhaltavat yhteen hiileen. Arvostan kuljettajien ammattitaitoa ja sopeutumiskykyä nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Mikä tekee sinut onnelliseksi? Arkiset asiat perheen kanssa, hyvä ruoka, ulkoilu. Paikallisen mustavalkoisen urheiluseuran menestys Åsa Algotsson Perhe: Asun Genarpissa mieheni Christoferin, lastemme Emman ja Julian sekä kissamme Sirin kanssa. Työ: Kirjanpitäjä BulkTEAMilla Dalbyssä Ruotsissa. Milloin aloitit Powder-Transilla? Tammikuussa 2018 Paras kokemus työelämässä? Yksi parhaista kokemuksistani on se, kun uskalsin 22 niin nurmella kuin jäälläkin. Mikä tekee sinut vihaiseksi? Ihmiset, jotka eivät ota vastuuta teoistaan. Mitä haluat tehdä seuraavalla lomallasi? Toivon, että maailman tilanne palautuu normaaliksi, jotta voin mennä jalkapallon EM-kisoihin ja nähdä Suomen lopputurnausdebyytin ensi kesänä. Miltä Powder-Trans näyttää 10 vuoden päästä? Edelleen kunnianhimoiselta ja innovatiiviselta. Arvostetulta työnantajalta ja kumppanilta. lähteä työelämästä opiskelemaan taloustieteitä, jotta tänään voin tehdä sitä mitä teen. Mitä arvostat eniten työkavereissasi? Arvostan eniten sitä, että he ovat auttavaisia, luotettavia ja vaatimattomia, sekä ennen kaikkea sitä, että töissä saan olla oma itseni. Mikä tekee sinut onnelliseksi? Perhe, aurinko ja ystävät. Se tunne, kun voit auttaa ystävää tai kun saat kiitosta työkaverilta. Mikä tekee sinut vihaiseksi? Eipä paljon mikään, mutta rikkoutunut kahvinkeitin voi pilata koko päivän. Mitä haluat tehdä seuraavalla lomallasi? Meillä on asuntovaunu harkinnassa, joten Euroopan-matka perheen kanssa olisi mukavaa. Miltä Powder-Trans näyttää 10 vuoden päästä? Meillä on kiikarissa uudet toimitilat, joten toivon, että sekä myyntimme että henkilöstömäärämme kasvavat. Lisää digitaalisia ja pilvipohjaisia ratkaisuja ja enemmän digitaalisuutta.

Margus Akkerman Perhe: Kaksi lasta Työ: Kuljettaja, Lieto, Suomi Milloin aloitit Powder-Transilla? 2009 Paras kokemus työelämässä? On vaikea tuoda jotain yhtä esiin, mutta tuo säiliöauton ajaminen itsestään on paras kokemus. Erityisesti, jos on jonkinlainen erikoiskeikka ja kaikki vaativat erikoisjärjestelyt sujuvat. Mitä arvostat eniten työkavereissasi? Ennen kaikkea rehellisyyttä. Mikä tekee sinut onnelliseksi? Onnelliseksi tekee se, että voin tehdä sitä, mistä tykkään. Powder-Transilta olen saanut mahdollisuuden todistaa, mihin pystyn, ja sen jälkeen minulle on uskallettu antaa uudet ja kunnolliset työkalut. Olen erittäin tyytyväinen Powder-Transilla. Mikä tekee sinut vihaiseksi? Olen rauhallinen mies, ei tarvitse olla vihainen. =) Kristian Rantala Perhe: Olivia-vaimo ja Tomppa-kissa. Työ: Talousjohtaja, Lieto, Suomi Milloin aloitit Powder-Transilla? Tammikuussa 2018 Paras kokemus työelämässä? Purjehtiminen Golden Gate -sillan alta San Franciscon edustalla aiemman työpaikan Mitä haluat tehdä seuraavalla lomallasi? Seuraavalla lomalla teen varmasti jotain kivaa perheen kanssa. Miltä Powder-Trans näyttää 10 vuoden päästä? Tuo on aika hyvä kysymys. Olen 10 vuotta todistanut Powder-Transin nousua ylöspäin. Kuinka korkealle se nousee vielä? Englanniksi voisi sanoa The sky is the limit. virkistyspäivillä. Mitä arvostat eniten työkavereissasi? Powder-Trans on sopivan kokoinen yritys, jossa on hyvä yrityskulttuuri ja jossa työkaverit ovat valmiita käärimään hihat ​ja auttamaan toisiaan tarvittaessa. Suuremmissa yrityksissä työntekijät tuppaavat pitämään liian tiukasti kiinni omasta toimenkuvastaan eivätkä uskalla kokeilla tehtäviä sen ulkopuolelta. Mikä tekee sinut onnelliseksi? Positiiviset ihmiset, perhe, lomat, kesämökki Paraisilla. Mikä tekee sinut vihaiseksi? Negatiiviset ihmiset, mobiilisovellukset, Saaristotien liikenne, kesäkeitto. Mitä haluat tehdä seuraavalla lomallasi? Ehdottomasti käydä ulkomailla. Ulkomaanmatkailua ei tänä kesänä juurikaan tullut harrastettua... Miltä Powder-Trans näyttää 10 vuoden päästä? 10 vuoden päästä Powder-Trans on Pohjoismaiden johtava jauhekuljetusyritys, joka on ensisijainen vaihtoehto asiakkaille ja alan työntekijöille. Myynti on kasvanut reilusti ja tulos on nykyistäkin parempi. 23

Historia herää eloon Oman menneisyyden tunteminen ja vaaliminen on nykyisin yhä tärkeämpää. Kansallinen veteraanikuormaautoseura vaalii Suomen kuljetusalan perinteitä. Veteraanikuorma-autoseura ry:llä eli VetKulla on yli 1  000 jäsentä, joista runsaat 100 on kannatusjäsenyrityksiä. Luvut kertovat paljon seuran merkityksestä niin kuljetusalan kesken kuin laajemminkin. – Perinteiden vaaliminen on osa toimivaa yhteiskuntaa ja se on tärkeä osa Veteraanikuorma-autoseuran toimintaa, sanoo seuran puheenjohtajana vuodesta 2017 toiminut Juha Helin. ”Tallennamme perinnetietoa ja rohkaisemme jäseniä entisöimään vanhoja autoja, jolloin ne jäävät elämään, jälkipolvien nähtäväksi” Etenkin 2000-luvulla voimakkaasti kasvanut VetKu toimii nykyisin monipuolisena tapahtumajärjestäjänä sekä tietävien ja innokkaiden harrastajien yhdyssiteenä. – Näissä ympyröissä on tullut paljon uusia tuttuja ympäri Suomen, Helin sanoo. Osaaminen talteen Seuran jäsenet avustavat toisiaan lukuisissa entisöintiprojekteissa. Moni ajoneuvo on pelastettu romutukselta uuteen elämään. Nyt ne Carl-Johan Blomqvist (vas.) ja Juha Helin haluavat innostaa jäseniä kunnostamaan vanhoja ajoneuvoja. kertovat tärkeää tarinaa Suomen historiasta, eri vuosikymmenten kuljetustarpeista, teollistumisesta ja ajoneuvojen kehityksestä. – Tallennamme perinnetietoa ja rohkaisemme jäseniä ja muuta yleisöä entisöimään vanhoja autoja, jolloin ne jäävät elämään jälkipolville nähtäväksi, Helin sanoo. VetKulla ja veteraanikuorma-autoilla ylipäänsä on itsestään selvä sijansa myös Powder-Transin historiassa ja toiminnassa. Yrityksen perustaja Carl-Johan Blomqvist kiinnostui jo varhain ajoneuvoista, joiden ympärillä yritys kasvoi ja hän itse aikuistui. – Aikanaan kun itse liityin seuraan vuonna 2012, Calle oli ensimmäisenä toivottamassa tervetulleeksi toimintaan, mikä jäi heti mieleen, Juha Helin sanoo. Kiinnostus kasvussa Veteraanikuorma-autoilla on nykyisin näkyvä rooli niin maanlaajuisilla messuilla kuin paikallisissa tapahtumissa. VetKun perustamisvuonna, 1987, tilanne oli toinen. Ensimmäinen valtakunnallinen veteraanikuorma-autonäyttely oli järjestetty edellisvuonna, ja harrastus vasta virisi eloon. VetKun 14 perustajajäsenestä on kasvanut suuri joukko. Lisäksi on runsaasti paikalli- Julkaisija: Powder-Trans Ab Oy, 21420 Lieto Tuotanto: Oy HolmMediaData Ab Suunnittelu ja layout: Sture Holm Teksti: Christoffer Holm sia ja alueellisia harrastajayhdistyksiä. – Suomessa on noin 1 600 museorekisteröityä kuorma-autoa. Sen lisäksi joukko muutoin ajossa olevia kunnostettuja ja kunnostamattomia veteraani-ikäisiä kuorma-autoja, Helin sanoo. Laki sallii kuorma-auton museorekisteröinnin, kun sen ikä on yli 30 vuotta ja kunto alkuperäistä vastaava tai asianmukaisesti entisöity. Katsastuksen jälkeen saa dieselverosta ja käyttömaksusta vapauttavan todistuksen, mutta auton käyttö on myös rajattu 30 päivään vuodessa. Iso osa sallituista ajopäivistä kuluu erilaisissa tapaamisissa ja paraateissa. – Veteraanikuorma-autoharrastus on myös kulttuuria vaikka, ei heti uskoisi: tästä osoituksena seuramme sai viime vuonna Auto- ja Liikennegaalassa kulttuuripalkinnon, Helin sanoo. VetKu järjestää tapaamisten ja kurssien lisäksi vuosittain kolme erittäin suosittua kokoontumisajoa eri puolilla maata. – Näyttävät autokaravaanit ja keikan yhteydessä järjestetyt näyttelyt ovat olleet yleisön mieleen. Veteraanikuorma-autoilla pyritään nimenomaan ajamaan, ei pelkästään pitämään näyttelykunnossa, Helin sanoo. Kuvat: Pontus Eggert, Christoffer Holm ja Powder-Transin kuva-arkisto Käännös: Traduct Oy Taitto: Ab Pixaton Oy Paino: Paino-Kaarina Oy