MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE 4 MENESTYVÄ SUOMI MARRASKUU 2020 LPG-kuntoutus – Active Life optimoi ortopedin kädenjäljen 13 Vantaan Taksi Oy kunnioittaa perinteitä ja tuottaa laadukasta palvelua 17 BPI Chempump Oy on teollisuuden pumppu- ja kiinnitystarvikealan palveleva asiantuntija MAINOSLIITE CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 1

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Kuvassa oikealla perheyhtiön perustaja Jani Jokinen ja hänen poikansa Jimi Jokinen. Työsuhdesähköpyörä tuo säästöjä työnantajalle ja työntekijälle 2 Työnantaja voi tarjota työntekijöille sähköavusteisen polkupyörän verovapaana työsuhde-etuna vuoden 2021 alusta. Sähköpyörällä matka taittuu nopeasti ja kunto kohenee. Laajasta valikoimasta löytyy jokaiselle käyttäjälle sopiva sähköpyörä. ”Sähköavusteisen polkupyörän hankintahinta tai leasing-sopimuksen kulut voidaan jakaa useammalle vuodelle aiotun käyttöajan mukaisesti. Työsuhdesähköpyörä voidaan hankkia työntekijän käyttöön jopa 48 kuukauden leasing-sopimuksella”, sanoo Jokinen. Ensi vuoden alusta lähtien työsuhdesähköpolkupyörä voidaan hankkia aiempaa edullisemmin, sillä työsuhdepolkupyörästä tulee verovapaa luontoisetu 1200 euroon saakka vuosittain. Työsuhdesähköpyörä voidaan tarjota työntekijälle palkan päälle tulevana etuna tai vähentää pyörän kustannukset palkasta. ”Työnantajalle koituu taloudellista hyötyä, sillä työsuhde-edusta ei tule palkan sivukuluja ja sähköpyörän leasing-sopimuksen kulut tai hankintahinta voidaan vähentää yhteisöverotuksessa. Työntekijälle etu on jatkossa tuloverovapaa”, kertoo yrittäjä Jani Jokinen Electrobikeltä. Työsuhdesähköpyörän hankinnassa hyödynnetään usein leasing-sopimusta, johon voidaan sisällyttää määräaikaishuollot. Huollot sisältävä sopimus varmistaa sähköpyörän toimivuuden ja pitkän käyttöiän. Työntekijä voi myös itse huolehtia työsuhdepyörän huolloista. Sähköpyörän ladattava moottori avustaa polkemista, joten ylämäet, vastatuuli tai muut sääolosuhteet eivät käy liian raskaiksi työmatkakäytössä. Työsuhdesähköpyörällä työmatka taittuu nopeasti, ruuhkat eivät hidasta matkantekoa ja pysäköintipaikkojen tarve vähenee. ”Sähköavusteisuus helpottaa työmatkapyöräilyn aloittamista, mikäli peruskunto on päässyt rapistumaan. Avusteisuustaso on säädettävissä, joten kunnon kasvaessa avusteisuutta voi madaltaa ja kunto paranee kuin huomaamatta”, Jokinen kertoo. Työmatkaliikunta lisää arkiaktiivisuutta ja kohentaa hyvinvointia. Hyväkuntoinen henkilöstö on aikaansaavaa. Sähköpyöräily on lisäksi vähäpäästöinen tapa liikkua, ja samalla voi välttää mahdolliset joukkoliikenteessä tapahtuvat altistumiset koronavirukselle tai muille taudinaiheuttajille. ”Kiinnostus sähköpyöriä kohtaan on ollut todella suurta. Rekrytointivalttinakin toimiva työsuhdesähköpyörä on äärettömän hyvä keino palkita ja kannustaa työntekijöiden terveellistä liikkumista sekä tuoda yrityksen arvomaailma esille. Nykypäivänä nuorille on tärkeää, että yrityksen arvomaailma tukee heidän omia näkemyksiänsä”, Jokinen sanoo. Sopii kaikille kuntotasosta riippumatta CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Laajasta valikoimasta sopiva ratkaisu Sähköpyörä kannattaa hankkia erikoisliikkeestä, jossa valikoimaa ja erilaisia vaihtoehtoja on runsaasti. Asiantuntevat myyjät opastavat tarpeita vastaavan sähköpyörän valinnassa. Työnantaja voi määritellä työsuhdesähköpyörälle hintahaarukan, jonka puitteissa työntekijä valitsee itse pyörän. ”Meillä sähköpyörävalikoima kattaa erilaiset pyörät maasto- ja retkisähköpyöristä kaupunkisähköpyöriin. Eri merkkeihin, malleihin ja avustusjärjestelmiin kannattaa tutustua ennen valintaa. Sähköpyörä luovutetaan asiakkaalle luovutushuollettuna ja käyttäjän mittojen mukaan säädettynä”, kertoo Jokinen. Electrobiken valikoima sekä sähköpyörien että lisävarusteiden ja tarvikkeiden suhteen on erittäin laaja. Työsuhdepyörä voidaan varustaa asiakkaan tarpeiden mukaisilla osilla ja tarvikkeilla. Tarvikkeiden asennus kuuluu pyörän hintaan. Tutustu sähköpyöriin osoitteessa www.electrobike.fi

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Tässä lehdessä 2 Electrobike: Työsuhdesähköpyörä tuo säästöjä työnantajalle ja työntekijälle 4 Alaset Import: LPG-kuntoutus – Active Life optimoi ortopedin kädenjäljen 6 Citrus tuo teknologian hyödyt lakiasioiden rutiineihin 7 Orange Advertising: Mainostoimisto kehitti verkkopalvelun asiakkailleen 8 Contour Design: Parempaa työergonomiaa Contour Designin tuotteilla 9 Kvalitest Industrial: Laatu paranee testaamaalla ja mittaamalla 10 Bermuda: Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko? 11 Mcare Pro: Maailma muuttuu – muutu mukana Löytyykö pokkaa? 11 Juho Romakkaniemi: Suomen kilpailukyvyn avaimet 12 Ava-akatemia: 100-vuotias valmennustalo nostaa esiin psykologisen turvallisuuden menestymistekijänä Vahvan brändin luominen vaatii pokkaa. Sitä, että laittaa itsensä likoon ja tuo muiden eteen jotain tunteita herättävää. On se sitten henkilövetoinen brändi, jossa suunnittelija antaa sielustaan osan luomisprosessissa tai tarkkaan mietitty brändi, joka tähtää kaupalliseen volyymiin. Pokkaa vaatii myös aitous. Olla aidosti jotain mieltä, ottaa kantaa ja olla persoonallinen oma itsensä. Vahvan brändin tunnusmerkkejä ovat uniikki DNA ja kautta linjan kulkeva yhteneväisyys ja tinkimättömyys. Se, että brändin tunnistaa jo kilometrin päästä. Vahvan brändin uskaltavaan luonteeseen kuuluu myös yllätyksellisyys - se, että ottaa riskejä ja luo jatkuvasti uutta kutkuttavaa sisältöä. Vaikka brändi olisikin paras, kaunein ja vahvin, tämän harvinaisen yksilön selviytymiselle oleellista on nopea reaktiokyky. Jos jokin asia ei toimi, siihen pitää reagoida heti ja tilaisuuksien kimppuun täytyy hyökätä sillä hetkellä kun ne ilmaantuvat. Joskus sitä vain intuitiivisesti tietää miten kuuluu toimia vaikka lähipiiri väittää muuta. Brändääjät, olkaa siis aitoja, persoonallisia, rohkeita ja intuitiivisia. Hyvä siitä tulee! 13 Vantaan Taksi Oy kunnioittaa perinteitä ja tuottaa laadukasta palvelua 14 Best-Hall: Kotimainen Best-Hall Oy yhdistää pitkän historian ja tulevaisuuden kasvun 15 ACG Nyström: Yhteistyö, avunanto ja 100-vuotinen hulluus – menestyvä ACG Nyström 16 Autolle.com muuttaa autokaupan rutiineja 17 BPI Chempump Oy on teollisuuden pumppu- ja kiinnitystarvikealan palveleva asiantuntija 18 Accado: Paperiton taloushallinto on vihdoin täällä 19 Grapevine Media: Menestyvä digiajan brändi löytyy ja erottuu 20 Finfinet: Puhtaus ja hygienia erikoisosaamisena 21 Tim-Nordic: Hygienia-asema tuo turvaa koronalta 22 Dustin kehitti Suomen kattavimman konesalipalvelun 23 Mantec: Pysyvä muutos kasvaa aina organisaation sisältä 24 BoMentis: Huippujohtoryhmä sitoutuu yhteisiin tavoitteisiin 25 KIP Academy on kumppanisi työelämän kehittämisessä 26 Trutec: Rakennamme tilaa menestyksellesi Minna Parikka Suunnittelija, yrittäjä 27 Valmennusyhtiö Varapuu: Muuta taloudellinen tulevaisuutesi PÄÄTOIMITTAJA Ville Leppäaho TOIMITTAJAT Aurinna Weisman Jarmo Seppälä Laura Sulkava Päivi Remes Sari Järvinen Tuomas Lehtonen KUVAAJAT Aleksi Friman Markku Pajunen Sami Pulkkinen KANNEN KUVA Sami Pulkkinen JULKAISIJA Calcus.com Oy Fredrikinkatu 47, 7. krs, 00100 HELSINKI www.calcus.com CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE LPG-kuntoutus – Active Life optimoi ortopedin kädenjäljen Active Life -kuntoutus nopeuttaa merkittävästi potilaan toipumista leikkauksista. “L eikkaus poistaa toimintakykyä heikentävän vian, mutta ilman varhaista kuntoutusta toipuminen viivästyy. Lääkärin kontrollissa 2-3 kk:n kuluttua liikkuvuudessa ja koordinaatiossa havaitaan puutteita, arpikudosta on muodos- tunut leikatulle alueelle ja sairasloma jatkuu. Silloin ollaan pahasti myöhässä”, toteaa fysioterapeutti Raimo Alanen. ”Active Life -konsepti on kehitetty ortopedien ja kuntoutusalan ammattilaisten kanssa Ranskassa ja olemme ottaneet sen käyttöön Suomessa. Tämä tehokas kuntoutuskonsepti alkaa 60 päivää ennen operaatiota jatkuen mahdollisimman pian leikkauksen jälkeen. Kuntoutus toteutetaan ranskalaisella tekno- logialla, Huber ja Cellu M6 -hoitolaitteella. Suomessa LPG-hoitoa on käytetty post-operatiivisesti jo 20 vuoden ajan.” Lonkkakipupotilaalla kivut estävät pitkään liikunnan harrastamisen, jolloin mikään ei oikein suju. Koordinaatioon tulee väkisin puutteita ja lihasvoima vähenee. Huber on loistava vaihtoehto kuntoutumiseen: oskilloiva alusta mahdollistaa kuntoilun hienovaraisen liikkeen avulla, se parantaa potilaan Alaset Import Oy:n toimitusjohtaja Raimo Alasella oli pitkä ura fysioterapian ja urheilun parissa jo ennen LPG-edustustaan. 4 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE proprioseptiikkaa, tasapainoa, keskivartalon hallintaa, lihasvoimaa ja koordinaatiota. ”Tämä kaikki on tärkeää, koska harjoittelu jättää muistijäljen josta on hyötyä postkuntoutuksessa. Kuntoutus jatkuu jopa 60 pv leikkauksen jälkeen, kertoo Raimo Alanen. Huberissa on myös testausjärjestelmä, jonka avulla arvioidaan kuntoutujan toiminnallisuutta, liikkuvuutta, kävelyä, koordinaatiota, tasapainoa, voimaa sekä keskivartalon stabiliteettia.” Kipuun LPG-hoitoa Cellu M6 laitteella Hoitomenetelmä patentoitiin jo v. 1986 postoperatiiviseen kuntoutukseen ja on käytössä maailmanlaajuisesti. Mekaaninen mobilisointi vilkastuttaa aineenvaihduntaa, ehkäisee fibroosia sekä stimuloi fibroplasteja tuottamaan kollageenia ja elastiinia, jolloin vaurioitunut kudos palautuu liikkuvaksi ja elastiseksi. Tieteellisiä tutkimuksia on 145. Active Life -kuntoutuksella optimoidaan tulokset, nopeutetaan potilaan toipumista ja vältytään pitkiltä sairaslomilta. Potilas voi palata työelämään jopa kuukausia aikaisemmin. w www.alasetimport.fi LPG-kuntoutus optimoi ortopedin kädenjäljen Pre- ja postoperatiivinen kuntoutuskonsepti nopeuttaa merkittävästi potilaan toipumista leikkauksesta. Se vähentää kipuja ja palauttaa potilaalle mahdollisimman hyvän toimintakyvyn. Tuomo Yli-Jaskari, fysioterapeutti Fysiokipinässä luottaa Huberin monipuoliseen teknologiaan. Alaset Importin toimitusjohtaja ja fysioterapeutti Raimo Alasta huolestuttaa se, että tuki- ja liikuntaelinleikkauksista toipuvat potilaat jäävät liian usein ilman vaativaa, lääkinnällistä kuntoutusta tai kuntoutus aloitetaan vasta kun toimintakykyä haittaava vika on syntynyt. Kuntoutus optimoi ortopedin käden jäljen. Leikkaus poistaa toimintakykyä heikentävän vian, mutta ilman kuntoutusta toipuminen viivästyy, eikä tavoiteltua lopputulosta välttämättä saavuteta. Jos potilaalla havaitaan lääkärikontrollin, 2–3 kuukauden yhteydessä vikaa, liikkuvuuden heikentymistä ja runsaasti arpikudosta ollaan potilaan kannalta pahasti myöhässä. – Suosittelemme kuntoutusta jo ennen leikkausta, jolla taataan parempi aineenvaihdunta, kivun vähentyminen ja liikkuvuuden lisääntyminen. Joissain tapauksissa vamma voi parantua pelkällä kuntoutuksella, eikä leikkausta tarvita lainkaan. Leikkauksen jälkeinen 1–60 päivän kuntoutusjakso on mahdollista aloittaa leikkausta seuraavana päivänä. Arpea ympäröivä kudos välttyy turvotukselta (turvotus voi levitä koko raajaan) ja tulehdukselta ja itse arven hoito voidaan aloittaa aikaisessa vaiheessa. Tarvitaan aktiivinen kuntoutusjakso, jotta potilaan toimintakyky palautuu mahdollisimman pian. – Kuntoutuksella optimoidaan leikkaustulokset, nopeutetaan potilaan toipumista ja vältytään pitkiltä sairauslomilta. Töihin paluu nopeutuu jopa useilla kuukausilla. Tämä on työnantajankin kannalta merkittävä asia, kun yhden sairauspoissaolopäivän hinta on satoja euroja. Active Life -kuntoutuksen kustannukset ovat vähäiset verrat- tuna pitkiin sairauslomiin, joista aiheutuu iso lasku yhteiskunnalle, Raimo Alanen sanoo. Active Life pre- ja postoperatiivinen konsepti on kehitetty ortopedien ja kuntoutusalan ammattilaisten yhteistyönä Ranskassa. Menetelmä yhdistää vuosikymmenien ajan käytetyt LPG-hoidot ja Huber-laitteella tehtävät aktiiviset kuntoutukset. Active life -konseptissa on valmiit hoito-ohjelmat ennen leikkausta 60–10 päivää ja leikkauksen jälkeen 1–60 päivää. Cellu M6 -laite stimuloi mekaanisesti hoidettavaa kudosta ja tehostaa aineenvaihduntaa. Hoito vähentää potilaan oireita ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen se nopeuttaa haavan ja arpikudoksen paranemista, ehkäisee kiinnikkeiden syntymistä, vähentää kudoksen turvotusta ja palauttaa leikatun alueen toiminnallisen kapasiteetin. Alasen mukaan LPG-hoidon toimivuus on todistettu 145 tieteellisessä tutkimuksessa. Hoitojakson aikana aktiivista kuntoutusta lisätään asteittain Huberin avulla. Treeni parantaa potilaan proprioseptiikkaa, tasapainoa, lihasvoimaa ja liikkuvuutta. Huberilla voidaan myös arvioida potilaan toiminnallisuutta, liikkuvuutta, kävelyä, koordinaatiota, tasapainoa, voimaa sekä keskivartalon stabiliteettia. Active Life -konseptissa on valmiit hoitoprotokollat olkapää-, selkä-, nilkka- ja ACL -leikkauksiin, pre ja post. Samoin lonkka- ja polviproteesileikkauksiin. Tämä kuntoutusmenetelmä on jo käytössä Suomessa. Alaset Import Oy ■ LPG Maahantuonti ■ www.alasetimport.fi CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Citrus tuo teknologian hyödyt lakiasioiden rutiineihin Lakialan toimintatavoissa ei ole nähty merkittäviä muutoksia satoihin vuosiin – rutiinit ovat suuritöisiä. Citrus Solutions disruptoi digitalisoimalla perinteistä alaa ja tuo korkeatasoiset juridiset palvelut kaikkien ulottuville. L akiasioissa ihmistä ei voi korvata, mutta toistuvat rutiinit voidaan opettaa robotille. Inhimillisiä virheitä ei tapahdu, päivien työ hoituu tunneissa ja asiantuntija voi keskittää osaamisensa monimutkaisiin kysymyksiin. Suomalaisen, 18 vuotta toimineen Citruksen Legal Tech -tuoteperhe automatisoi lakiasioiden rutiinit. ”Palvelu pohjautuu uuteen ajattelumalliin ja toimintatapaan, jossa juristin kymmenien vuosien kokemus paketoidaan monistettavaksi ja teknologian hyödynnettäväksi”, selittää juridiikkaan ja teknologiaan erikoistuneen yrityksen strateginen johtaja Taina Koskinen ja painottaa: ”Asiantuntijan työajasta vapautuu jopa puolet!” Citruksen toimitusjohtaja Saara Perho sekä strateginen johtaja Taina Koskinen. Käytetäänkö lakiasiantuntijoidenne aikaa rutiininomaisiin töihin, kuten yksinkertaisten sopimusten tekemiseen, sopimusten ajan tasalla pitämiseen ja määräysten mukaisuudesta huolehtimiseen? Milloin automatisointi kannattaa? Lakirobotti on helppo ja edullinen väline lakipalveluihin. Tekoälyn ja robotiikan hyödyntäminen on erityisen hedelmällistä aikaavievien sopimus- ja asiakirjojen läpikäymisessä sekä laadinnassa. Käyttäjä saa varmuuden, että käytössä on aina viimeisin versio. ”Lakirobotti sopii myös juridisiin erityisosaamista vaativiin kokonaisuuksiin, kuten tietosuoja-asioihin. Kannattaa lähteä liikkeelle pienestä, aikaavievästä rutiinista”, toimitusjohtaja Saara Perho toteaa. Käyttöönotto on nopeaa ja esimerkiksi sopimuksen laadinnan ja läpikäynnin prosessin robotti oppii välittömästi, kunhan asiantuntija malttaa opettaa kokonaisuuden säännöt. 6 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Citruksen malli eroaa perinteisestä ohjelmistokehitysprojektista, sillä osaaminen ja tieto eivät poistu talosta, kun järjestelmä on otettu käyttöön – itse asiassa toisinpäin. ”Robotti oppii yrityksen omalta asiantuntijalta, joka opettaa säännöt eli kuiskaa monistettavan tietonsa sille. Jos jotain ei löydy, robotti kysyy neuvoa”, Perho selittää. Hän itse hyödyntää robottia esimerkiksi salassapitosopimusten laadinnassa ja tarkastamisessa. Aikaisemmin pohjia on lähetelty edestakaisin ja tarvittavia asioita, kuten luottotietoja tarkistettu käsin: ”Nyt kun logiikka on kuiskattu robotille, yhteen sopimukseen menee aikaa pari minuuttia.” w Hae mukaan Citruksen Legal Tech -pilottiin Käytetäänkö lakiasiantuntijoidenne aikaa rutiininomaisiin töihin, kuten yksinkertaisten sopimusten tekemiseen, sopimusten ajan tasalla pitämiseen ja määräysten mukaisuudesta huolehtimiseen? Citruksen pilotissa automatisoidaan asiakkaan juridinen tai hallinnollinen prosessi. Projekti saadaan käyntiin nopeasti ja tulos on laadukas sekä kustannustehokas. Kiinnostuitko? Legal Tech -pilottihaku on nyt auki. Lisätietoa ja hakuohjeet löydät osoitteesta: www.citrus.fi/legal-tech-pilotti Citrus Solutions Legal Tech -palvelut • Citrus Robotti • Sopimus Robotti • Tarkastus Robotti • Prosessisovellus • myGDPR-palvelu • Selosteet-työkalu • myAML-palvelu • Juridiset asiantuntijapalvelut

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Mainostoimisto kehitti verkkopalvelun asiakkailleen Mainonnan projektinhallintaan ja vedoskommentointiin luotu verkkopalvelu helpottaa niin mainostoimiston asiakkaan kuin työntekijän arkea. Orange Advertising Oy tarjoaa kehittämänsä palvelun asiakkailleen osana yhteistyötä. O range Advertising on mainostoimistona erinomainen esimerkki siitä, miten palveluita kannattaa tänä päivänä kehittää. ”Tekemisen tahti on kiihtynyt ja mainonnan alustojen määrä lisääntynyt huimasti, joten toimintaprosessienkin on kehityttävä”, toteaa Orange Advertisingin operatiivinen johtaja Ville Papula. Hänen vetämänsä Orange Store -projekti on kasvanut matkan varrella. ”Kehitimme aikoinaan asiakkaillemme sähköisen briiffausalustan, joka on liitetty suoraan toiminnanohjausjärjestelmäämme. Tänä päivänä Orange Store tarjoaa asiakkaillemme myös mainonnan tuottamisen kannalta oleelliset projektinhallinnan työkalut. Asiakas kommentoi ja hyväksyy aineistot yhdessä paikassa, oli kyse sitten vaikkapa videosta, kuvasta, audiosta tai HTML-sisällöstä”, Papula kertoo. Keskitetty kommentointityökalu on tätä päivää Orange julkaisee asiakkaidensa toimeksiannoista päivittäin keskimäärin 150 mediapintaa. ”Valmiita mainoksia edeltävä suunnitteluvaiheen ja aineistojen kommentointimäärä on moninkertainen. Suurimmilla asiakkaillamme kommentoijia on useita. Palvelu mahdollistaa useiden kommentoijien ja hyväksyjien ketjun. Yksi Orange Store -palvelun hyödyistä onkin se, että reaaliaikainen ja visuaalinen kommentointi nopeuttaa prosessia sekä vähentää virheitä ja ristiinkom- mentointia, joka on tyypillistä sähköpostitse kommentoitaessa.” Asiakkaalle syntyy Orange Storeen sähköinen projektitietokanta, jota on helppo hyödyntää. ”Jo toteutettuihin projekteihin voidaan palata helposti. Niitä voi jatkojalostaa tai käyttää pohjina uusille projekteille. Järjestelmään tallentuu myös aineistoversioiden jäljitysketju eli audit trail”, Papula konkretisoi. Ajasta ja paikasta riippumaton palvelu sopii kansainväliseen liiketoimintaan Papula toteaa, että asiakastapaamiset kuuluvat etenkin suunnittelu- projektien alkuvaiheeseen. Heti, kun aletaan suunnitella ja tuottaa yksittäisiä elementtejä, on oleellista, että projektinhallinta ja aineistojen kommentointi tehdään keskitetysti. Palvelu on Orangen asiakkaille maksuton ja osa yhteistyötä. Yrityksen tarkoituksena on kehittää palvelu sellaiseksi, jonka esimerkiksi suuri kansainvälinen mainostaja voisi ottaa globaalisti käyttöön oman kumppaniverkostonsa kanssa. ”Orange Store tuo meille selkeää kilpailuetua ja on haluttu palvelumuoto kansainvälisessäkin mittakaavassa. Systemaattinen, laatusertifioitu liiketoiminta pysyy aina arvossaan”, Papula toteaa. w ”Orange Storen suurin etu tulee siitä, että projektinhallinta sekä aineistojen kommentointi ja hyväksyntä tapahtuu yhdessä palvelussa”, kertovat Orange Advertisingin CTO Janne Vuori ja COO Ville Papula. store.orangead.fi/about CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Parempaa työergonomiaa Contour Designin tuotteilla Tietokoneiden ergonomisia ohjauslaitteita valmistava Contour Design haluaa parantaa työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa työhyvinvointiinsa. Yrityksen mukaan ergonomiaan kannattaa kiinnittää huomiota ajoissa, jotta tulevilta ongelmilta vältytään. P erinteisen hiiren ja näppäimistön käyttö saattaa aiheuttaa jännityksiä ja kiputiloja käsiin sekä muualle kehoon. Contour Design etsii ratkaisuja, joilla työnteko on mukavampaa ja turvallisempaa. ”Olemme hyödyntäneet tutkimustietoa siitä, mitkä toistuvat työtavat ja liikeradat aiheuttavat kiputiloja ja millä muutoksilla voimme päästä parempaan tulokseen”, kertoo yrityksen avainasiakaspäällikkö Joonas Ruuskanen. Ruuskasen mukaan tyypillisten ohjauslaitteiden käyttö saattaa aiheuttaa epäluonnollisia asentoja ja lisäksi asentovaihtelun määrä jää liian vähäiseksi. ”Meidän tuotteillamme asennot muuttuvat luonnollisemmiksi ja variaatiota tulee enemmän.” Yksikin sairaslomapäivä maksaa enemmän kuin välineiden päivittäminen ennaltaehkäisevästi”, hän korostaa. Ruuskanen muistuttaa myös työfysioterapeuttien tekemästä tärkeästä työstä. ”Asiantuntijoiden neuvoja kannattaa kuunnella, ottaa ne tosissaan ja tehdä vaadittavat muutokset ajoissa.” Contour Design tarjoaa laitteitaan veloituksetta testattavaksi. Mahdollisuuteen kokeilla ergonomisempaa vaihtoehtoa kannattaisi tarttua matalalla kynnyksellä. Tämä on suoraan työhyvinvointiin ja -tehoon vaikuttava asia. ”Kukaan työnantaja ei varmasti pahastu siitä, että työntekijä etsii itselleen mukavaa ja turvallista tapaa tehdä töitä tehokkaammin”, hän lopettaa. w Suuri muutos pienellä vaivalla Radikaaleimmillaan työvälineiden vaihto parempiin voi pelastaa koko työuran. Tyypillisesti vaihtaminen vie mennessään jatkuvat käsi tai niska-hartiakivut. Ruuskasen mukaan Suomessa työergonomiaan tartutaan kuitenkin edelleen aivan turhan hitaasti, usein vasta lääkärikäynnin jälkeen. ”Muissa Pohjoismaissa tämän suhteen ollaan edellä. Välineissä säästäminen tai lääkärin suosituksen odottaminen ei todellakaan kannata. Oikea Väärä 8 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Laatu paranee testaamaalla ja mittaamalla Kvalitest Industrial Oy:n tavoite on parantaa asiakkaidensa tuotteiden laatua, luotettavuutta, suorituskykyä ja turvallisuutta. Tähän Kvalitest tarjoaa laajan ja monipuolisen valikoiman erilaisia mittaus- ja testauslaitteita sekä -palveluja. K valitestin toiminta lähtee siitä, että ensin selvitetään asiakkaan valmistaman laitteen testaus- tai mittaustarpeet, minkä jälkeen asiakkaalle ehdotetaan ja tarjotaan sopivaa testaus- tai mittausratkaisua. ”Asiakkaamme kehittävät sellaisia laitteita ja koneita, jotka liikkuvat ulkotiloissa tai joissa on pyöriviä osia, kuten esimerkiksi autot, lentokoneet ja paperikoneet. Simuloimme ja testaamme eri äärioloja yhden komponentin tai koko laitteen osalta”, toimitusjohtaja Pekka Jolanki esittelee. Näiden komponenttien ja laitteiden valmistajat haluavat jo tuotekehitysvaiheessa testata, miten heidän tuotteensa kestävät ääriolosuhteita, kuten kylmää, lämpöä, kosteutta, tärinää ja shokkeja tai jopa avaruusoloja. ”Jos vialliset laitteet on toimitettu asiakkaille ympäri maailmaa, tuotteen parantaminen on jo myöhäistä”, Pekka Jolanki toteaa. ”Meillä on hyvin erityyppisiä asiakkaita elektro- ja elektromekaniikka-alan yrityksistä autotehtaisiin ja raskaiden koneiden valmistajiin. Näillä kaikilla testaustoiminnan tarve kasvaa koko ajan.” Uusia palveluja Test Centerissä Yrityksen uusin kehityskohde on oma Test Center, jota on Covid-19-aikana kehitetty ja johon kuuluu muun muassa sääkaappeja, tärinätestereitä, pudotustesteri, aineenkoestuskoneita, suurnopeuskamera, lämpökamera sekä staattisia ja dynaamisia mittaus- ja analysointijärjestelmiä. ”Olemme nyt laajentuneet pelkästä laitteiden maahantuojasta enemmän asiantuntija- ”Koneita, laitteita ja niiden komponentteja testataan monipuolisesti yhä enemmän”, toimitusjohtaja Pekka Jolanki kertoo. Taustalla on ACS:n sääkaappi ja Sentekin täristin. Kuva: Emmi Virtanen ja palveluntarjoajaksi. Tarjoamme sekä omia testauspalvelujamme että testauskapasiteettimme ja mittalaitteiden vuokrausta”, Jolanki kertoo. Monipuolisiin palveluihin kuuluvat tärkeänä osana myös testilaitteiden kalibrointipalvelut. Mittausta ja valvontaa Mittaaminen lähtee aina anturista ja Kvalitest tarjoaa antureita esimerkiksi kiihtyvyyden, kallistuksen, venymän, voiman, vääntömomentin, etäisyyden ja nopeuden mittauksiin. Anturit kytketään erilaisiin monikanavaisiin mittausjärjestelmiin, joissa mittausdata kerätään, analysoidaan ja esitetään. Kvalitestin antureita ja mittalaitteita käytetään pääasiallisesti tuotekehitysvaiheessa, mutta myös koneiden jatkuvassa valvonnassa ja vian etsinnässä. Sähköverkkojen mittaus- ja testauslaitteisiin kuuluvat esimerkiksi sähkölaadunanalysaattorit ja häiriötallentimet, suojarele- ja katkaisijatesterit sekä tehoanalysaattorit. ”Simuloimme ja testaamme äärioloja yhden komponentin tai koko laitteen osalta.” Muuramessa ja Tukholmassa toimivan perheyrityksen liikevaihto on 3,7 miljoonaa euroa, josta viennin osuus muun muassa Pohjoismaihin ja Baltiaan on noin kolmasosa. Yritys työllistää nyt seitsemän henkilöä.w 020 730 6070 kvalitest.fi sales@kvalitest.com CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko? B2B-yrityksen pitää myydä ratkaisunsa kolmeen kertaan Suomalaisille B2B-yrityksille selkeä kasvustrategia ja hyvä kumppaniverkosto ovat globaalin kasvun ehdoton edellytys. Maailmanvalloitus voi kuitenkin tyssätä rikkinäisiin puhelimiin kolmessakin kohtaa. 1. Myy se omalle organisaatiolle Strategioissa siiloja puretaan kuin kylmän sodan jäljiltä, mutta todellisuus on harvoin yhteisen ymmärryksen juhlaa. Kohtaavatko kulmahuoneen strategiat, arvot, visiot ja missiot tuotannon todellisuuden tai kaupparatsun konkretian? Keskijohdon haaste on muuttaa strategia sanahelinästä järkeen ja tunteeseen vetoavaksi toimintatavaksi ja yrityskulttuuriksi, jonka jokainen organisaatiossa kokee omakseen. Tähän ei riitä yhdet kalvosulkeiset, vaan mitä enemmän sisäiseen brändija strategiaviestintään panostaa, sen enemmän se vaikuttaa myös ulkoiseen. MARKKINOINTITOIMISTO BERMUDA 10-vuotias B2B-markkinointitoimisto Bermuda on kymmenessä vuodessa profiloitunut erityisesti B2B-yritysten viestin kirkastajaksi ja brändin rakentajaksi. Asiakkaamme valmistavat kaikkea murskaimista renkaisiin ja teollisuuden raaka-aineista langattomiin protokolliin, mutta yhteistä on ennakkoluulottomuus ja halu kertoa ratkaisuista rohkeasti hyödyt edellä. 10 2. 3. Myy se asiakkaalle B2B-ostopäätökseen päätymisen vaiheet voivat olla varsin vaihtelevia, kun vaikuttajia ja vaikutteita on monia. Tunnettuudella pehmennetty maaperä on kumppanille aina otollisempi iskeä aura maahan. Oikeita päättäjiä vakuuttava ja erottuva sisältömarkkinointi, kumppanin kanssa yhdessä rakennettu näkyvyys ja tarkoituksenmukainen myynnintuki ovat vähintä, mitä voit jakeluverkostosi tueksi ja kysynnän rakentamiseksi tehdä. Kun viesti on terävä ja osuva, ratkaisun natsatessa päättäjän tavoitteisiin alkavat myyntikeskustelutkin sujua. Yhteinen tavoite – yhteinen kieli Myy se kumppanille Kumppaniverkostosi pitäisi tuntea portfoliosi etu- ja takaperin. Mutta lähes poikkeuksetta partnerin pöydällä on paljon muutakin ja sitä myydään, mikä helpoiten kaupaksi menee. Kaikki maailman kiiltävät neliväriesitteet eivät korvaa jaettua innostusta, ratkaisuhalua ja vahvaa brändiä, jonka takana seistä. Keskinäinen luottamus rakennetaan haastavana etäaikanakin uusilla ideoilla, osaamisen jakamisella ja jatkuvalla vuorovaikutuksella. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Kukaan ei voi hallita diktaattorina koko arvoketjuaan – ei edes oman talon sisällä. Mielikuvien hallinta loppuu tasan oman piposi ulkopuolella, ja ketjuun kerran kadonnut informaatio korvautuu aina jollakin muulla – vältä siis strategia- ja brändityhjiötä! Tiukan niskaotteen sijaan pitää olla luottamus siihen, että seuraavakin lenkki osaa asiansa ja puhuu samaa kieltä. Koronapoteroissa väijyessäkin on huolehdittava arkisen kanssakäymisen jatkumisesta, ettei brändipuhelimesi pätki. Asetupa siis vaikka kumppanisi asemaan, ja mieti, millaisen kuvan välitätte tuotteistanne, asiakkaistanne ja kulttuuristanne. Ja tartu luuriin! • Brändi-identiteetit ja tarinan kirkastukset • Strategiaviestintä • Markkinointistrategiat ja tuotelanseeraukset • Verkkosivustot ja online-markkinointi • Myynnintukiratkaisut ja -materiaalit, videot • Partner-markkinointi Asiakkaita mm. Kreate, Metso-Outotec, Haarla, Wirepas, Bronto Skylift, Robit

MAINOSLIITE MENESTYVÄ SUOMI Maailma muuttuu – muutu mukana Vallitsevat poikkeusolot edellyttävät monissa yrityksissä toimintatapojen uudelleenarviointia ja työvälineiden päivittämistä. Mikäli yrityksen tietohallinto ja ylläpito on yhden henkilön harteilla ja tehdään oman toimen ohessa sekä mahdollisesti puutteellisin resurssein, on taakka kohtuuton ja riskit liiketoiminnalle liian suuret. Ulkoistettu tietohallintopäällikkö eli ITstrategi tuo käyttöösi kokonaisen armeijan omien erikoisosaamisalueidensa huippuja. Kun tämä virtuaalinen supernörtti huolehtii yrityksesi IT-asioista, sinä voit keskittyä palvelemaan omia asiakkaitasi. Suomen kilpailukyvyn avaimet YRITYKSET JA YHTEISÖT ovat lähes toimialasta riippumatta pakotettuja miettimään ja tehostamaan toimintatapojaan ja -ympäristöään. Monilla aloilla paljon ja joillakin jopa kaikki siitä mitä vielä alkuvuodesta tehtiin kasvotusten, tapahtuu nyt verkon välityksellä. Kevään jälkeen olemme varmasti kaikki osallistuneet vähintään yhteen verkkotapaamiseen, tai olemme saaneet apua yrityksemme IT-osastolta etäyhteyden kautta. Alalla kuin alalla vähintään sähköposti on jo arkipäivää, mutta enenevissä määrin myös erilaiset videoneuvottelujärjestelmät ja pilvipalvelut. Työtyytyväisyyden ja –tehon, laitteiston hallinnan ja ylläpidettävyyden sekä kustannusten ennustettavuuden välillä puntarointi vetää helposti kokeneenkin päättäjän vakavaksi. Yrityksen huonosti tai puutteellisin taidoin suunniteltu ja jalkautettu IT-strategia aiheuttaa harmaita hiuksia sekä johdolle että henkilöstölle. Kannattaa myös harkita voisiko päivittäisen tietotekniikan ja tietoliikennelaitteet sittenkin hankkia palveluna tai vuokrata. Erityisesti nyt poikkeusoloissa olisi viimeistään korkea aika miettiä modernin tietotekniikan omalle liiketoiminnalle tuomia etuja ja varmistaa kilpailukyky myös tulevaisuudessa. w Tämä juttu on lyhennelmä. Koko artikkelin voit lukea osoitteessa blog.mcare.pro. SUOMI OLI VIIME VUOSISADAN GLOBAALI MENESTYSTARINA. Valitettavasti olemme viime vuosikymmenet pitäneet kiinni menneistä rakenteista ja saavutetuista eduista. Uudistuksia on toteutettu liian vähän, liian myöhään. Suomi on luisunut kilpailukykyvertailuissa maailman kärjestä kärkikymmenikön ulkopuolelle. Tähän on saatava muutos. Suomen vahvuuksia kilpailukykyvertailussa ovat osaaminen, instituutioiden toimivuus sekä julkisen talouden vakaus. Heristelimme vasta sormea talouttaan huonosti hoitaneille Euroopan maille. Nyt olemme vaarassa ajautua samaan tilanteeseen. Julkisen taloutemme kestävyys oli heikko jo ennen koronaa. Nyt velkaannumme ennätystahtia. Meidän on päätettävä uskottavasta korjaussuunnitelmasta. Heikkouksiamme ovat logistiset yhteydet ja työmarkkinoiden jäykkyydet. Paikallisen sopimisen on vihdoin edettävä lainsäädäntötietä kaikkiin yrityksiin. Myös Irtisanomissuojan lieventäminen lisäisi työllisyyttä ja työmarkkinoiden kiertoa. Tämä kohentaisi tuottavuutta kun oikea työ ja tekijä kohtaisivat nykyistä useammin. Työllistämisen kynnystä nostaa myös kustannustaso. Työn verokiila on Suomessa merkittävä. Jopa puolet yrityksistä on kertonut työllistävänsä aiempaa enemmän, mikäli työvoimakustannukset alentuisivat. Tiedämme mitä on tehtävä ollaksemme tulevaisuudessa maailman kilpailukykyisin ja hyvinvoivin yhteiskunta. Kysymys kuuluu: onko meillä tarpeeksi halua ja rohkeutta tehdä tarvittavat muutokset? Juho Romakkaniemi Toimitusjohtaja Keskuskauppakamari Kirjoittajat: Sami Koljonen ja Markus Saviaro CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE 100-vuotias valmennustalo nostaa esiin psykologisen turvallisuuden menestymistekijänä Sadan vuoden ikä on harvinainen saavutus yritysmaailmassa. Helsinkiläinen, valtakunnallisesti toimiva Ava-akatemia täyttää tänä vuonna pyöreät 100 vuotta. M itkä ovat Ava-akatemian pitkän iän salaisuudet? ”Erityisosaamistamme ovat johtamis-, esimies- ja liiketoimintaosaamisen tutkinnot sekä yrityksille räätälöidyt johtamis-, esimies- ja liiketoimintaosaamisen valmennukset. Meille on tärkeää ymmärtää, millaisella osaamisella menestytään ja miten taitoja kannattaa treenata, jotta ne siirtyvät arjen kilpailukykytekijöiksi. Olemme sitoutuneet voimakkaasti asiakkaidemme menestymiseen ja oman osaamisemme kehittämiseen”, kertoo Ava-akatemian rehtori Pasi Haaponiemi. Psykologisen turvallisuuden johtaminen lisää toimintakykyä ”Valmennuksissamme kehitetään monipuolisesti johtamiseen liittyvää osaamista, mutta eräs tällä hetkellä esiin nouseva taito on psykologisen turvallisuuden johtaminen. Muuttuvissa olosuhteissa ennustamattomuus ja epävarmuus haastavat työryhmien hyvinvoinnin ja suorituskyvyn. Psykologinen turvallisuus tarkoittaa, että yksilö voi toimia vapautuneesti, rakentaa luottamuksellisia suhteita muihin sekä siirtää potentiaaliaan itsensä ja muiden hyötykäyttöön”, kuvailee Haaponiemi. Haaponiemen mukaan psykologisen turvallisuuden vaikutuksista organisaation menestymiseen on vahvaa näyttöä. Sen on todettu korreloivan yksilöiden ja ryhmien aktiivisuuteen, oma-aloitteisuuteen, oppimiskykyyn, sisäisen motivaation heräämiseen, yhteistyöhalukkuuteen ja lopulta suorituskykyyn mm. Harvardin yliopiston tutkimuksissa ja Googlen Aristoteles-projektissa. ”Psykologinen turvallisuus parantaa yksilön ja ryhmän resilienssiä niin, että ne kykenevät ylläpitämään ja jopa parantamaan suoritustaan epävarmuuden 12 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ja ennustamattomien muutosten puskiessa päälle. Resilientti yksilö ja ryhmä taipuu, mutta ei taitu. Ne kestävät vastoinkäymisiä, palautuvat nopeasti, toimivat joustavasti muutoksissa, sopeutuvat uusiin tilanteisiin ja ottavat tarvittaessa uuden suunnan.” ”Olemme saaneet erinomaisia kokemuksia psykologisen turvallisuuden johtamisen malleista ja työkaluista omissa valmennuksissamme. Näyttää siltä, että psykologinen turvallisuus on kasvanut trendistä kansainvälisen johtamiskeskustelun kestoaiheeksi”, toteaa Haaponiemi.w

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Vantaan Taksi Oy kunnioittaa perinteitä ja tuottaa laadukasta palvelua Pääasiassa yritysasiakkaisiin keskittyvä Vantaan Taksi on ylpeä, että on voinut taksialan murroksessa pitää yllä poikkeuksellisen korkeaa, perinteistä palvelutasoa. Dynaaminen yritys katsoo kuitenkin myös rohkeasti tulevaisuuteen esimerkiksi ympäristöasioissa. Vantaan Taksi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ari Javanainen V antaan Taksin juuret ulottuvat vuoteen 1949 ja lentokenttäasiakkaita yritys on palvellut jo vuodesta 1952. Nykyisin yritys palvelee lentokenttäasiakkaiden lisäksi yrityksiä ja kuljettaa yhtä lailla pieniä koululaisia kuin yritysten työntekijöitä. Pitkä kokemus luo vakaan pohjan asiakaspalvelulle. ”Kuljettajiemme ammattitaito on avainasemassa laadun luomisessa, heistä monella on todella pitkä kokemus ja erinomainen pääkaupunkiseudun tuntemus”, kertoo Vantaan Taksi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ari Javanainen. Täsmällisyys on asiakkaiden edellyttämä ja kiitosta saava kilpailuetu, palvelua tuotetaan minuuttiaikataululla ja lähes vuorokauden ympäri. Luotettava palvelu myös yöaikaan on- kin Javanaisen mielestä erityisen tärkeää. Taksinkäyttö työmatkojen suorittamiseen tuo yrityksille useissa tapauksissa monia etuja. ”Tämä voi olla yrityksille jopa rekrytoinnin tuki. Yritykset voivat palkata autottomia henkilöitä, vaikka töihin pitäisi päästä keskellä yötä. Tuomme asiakkaan kohtuuhinnalla töihin ajasta riippumatta. Työnantajan ei tarvitse kustantaa parkkipaikkaa eikä pohtia minne henkilöstö pysäköi autonsa. Tilaaminen on vaivatonta ja laskutus hoituu kuukausittain kustannuspaikat eriteltynä”, Javanainen esittelee. Turvallisuus ja ympäristö edellä Vantaan Taksille turvallisuus ei tarkoita ainoastaan liikenneturvallisuutta. Javanaisen mukaan yrityksen kuljettajille on itsestään selvää saada toimitukset hoidettua luotettavasti. ”Meille on kunnia-asia hoitaa turvallisesti ovelta ovelle lapset tai vanhukset. Kyytimme voi laittaa yhtä lailla myös unohtuneen lompakon.” Ympäristösertifikaatin hankkinut yritys näkee tärkeänä kilpailuetuna myös ympäristön huomioimisen. Yrityksessä on vaihdettu uusiutuvaan dieseliin ja autokantaan kuuluu nyt myös sähköautoja. Javanainen näkeekin laadukkaan palvelun tuottamisen monen asian summana. ”Hyvää asiakaspalvelua ei ole vain se kaksikymmentä minuuttia, kun asiakas on kyydissä. Kaikkien osien tulee toimia. Nykyajassa perinteisen hyvän palvelun määritelmä on alkanut monessa yhteydessä hämärtyä, mutta meille on ylpeydenaihe perinnettä yllä”, hän summaa. w CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Kotimainen Best-Hall Oy yhdistää pitkän historian ja tulevaisuuden kasvun PVC- ja teräshalleja valmistava Best-Hall on ylpeä suomalaisuudestaan ja takaa vankan laadun pitämällä tuotannon kotipaikallaan Kälviällä. Yritys uskoo, että oman henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyys takaa menestyksen. B est-Hallin toiminta on startannut jo vuonna 1975 ja yritys on kasvanut 45 vuoden aikana Suomen suurimmaksi ja tunnetuimmaksi alallaan. Yrityksen tuotteita myydään Suomen lisäksi myös kansainvälisesti, erityisesti Euroopassa. ”Tuotteemme on täysin suomalainen ja saimme sille tänä vuonna Avainlipun. On ollut strateginen päätöksemme pitää tuotanto itsellämme ja taata sitä kautta korkea laatu”, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Tuomas Tuomela. Yrityksen tuotteista valtaosa on PVC-halleja ja loput teräshalleja. Suunnittelussa pyritään jatkuvaan kehitykseen. ”Olemme luoneet prosesseja, jotka nopeuttavat valmistusta ja tuovat asiakkaalle kustannushyötyjä. Olemme esimerkiksi kehittäneet hallien ankkurointiratkaisun yhteistyössä VTT:n kanssa”, Tuomela mainitsee. Hallien tulee olla pitkäikäisiä ja yhtä kestäviä, kuin muut pysyvät rakennukset. Tuomelan mukaan niiden valmistuksessa onkin todella tärkeää huomioida paikallisten olosuhteiden vaikutukset. ”Esimerkiksi Itävallassa tai Pohjois-Norjassa lumikuorma voi olla merkittävä, toisaalta rannikkoalueilla voi olla kovia tuulia.” Ihmiset edellä Tuomela nostaa asiakastyytyväisyyden yhdeksi tärkeimmiksi menestyksen taustalla vaikuttaviksi asioiksi. Asiakkaan tulee saada odottamansa markkinoiden laadukkain tuote. ”Kaikkien päätösten tulee lähteä siitä, että asiakas hyötyy”, Tuomela korostaa. 14 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Asiakkaiden lisäksi Best-Hall haluaa huolehtia myös työntekijöistään ja yhteistyökumppaneistaan. Asema merkittävänä paikallisena työllistäjänä tuo mukanaan suurta vastuuta. ”Tunnistamme oman roolimme ja tärkeytemme kaikkien sidosryhmien kanssa yhteistyössä. Työturvallisuus on meille ensisijaisen tärkeää, haluamme, että henkilöstö tulee aamulla tyytyväisenä töihin ja lähtee terveenä kotiin.” Tulevaisuuteen suunnatessa Best-Hall hakee vahvaa kasvua esimerkiksi uusien markkinoiden kautta. ”Seuraavat fokusmaamme ovat Espanja ja Ranska. Selkeä tavoitteemme tällä hetkellä on kasvaa kansainvälisesti”, Tuomela summaa. w

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Yhteistyö, avunanto ja 100-vuotinen hulluus – menestyvä ACG Nyström V almistava teollisuus on yrityksemme olemassaolon aikana muuttunut paljon. Oma muuttumattomuutemme ja pysähtyneisyytemme oli koitua kohtaloksemme. Tukeuduimme liiaksi menneeseen, mutta nyt teemme aktiivista nousua ylöspäin. Tämä ei tarkoita vain aktiivisuutta asiakkaiden suuntaan, vaan myös uusien tuotteiden ja toimintatapojen löytämistä. Historia ja perinteet antavat kuitenkin kasvullemme perustan: ne antavat osaamista ja varmuutta ja asettavat perspektiivin, johon on helppo tukeutua niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Tästä huolimatta on tärkeä pitää ajatukset mukana tässä päivässä, ettei historia ala sitoa liikaa, tee meistä vanhanaikaisia ja pahimmillaan estä kehitystämme. Nyt olemme suunnanneet katseemme tulevaisuuteen ja haemme sitä, mitä ei vielä edes ole. Kestävyys on noussut merkittäväksi tekijäksi niin tuotannossa kuin kuluttamisessakin etenkin tekstiilialalla. Konepuolella tämä on tarkoittanut nopeampia ja vähemmän energiaa kuluttavia laitteita. Kymmenisen vuotta sitten valikoimiimme tulleet vesileikkuritkaan eivät enää ole vain suurien tehtaiden oikeus. Nyt meillä on protoiluun tarjolla kompakti pienoisvesileik- kuri, jonka avulla asiakkaamme voivat viedä omat tuotesuunnitelmansa hyvin pitkälle ennen varsinaisen tuotannon aloittamista. Muutosta on näkynyt myös valmistavan teollisuuden siirtymisenä lähemmäs kotimarkkinoita, kun kansainväliset toimitusketjut eivät enää viime keväästä lähtien ole toimineet entiseen tapaansa. Oman lisämausteensa on tuonut se tosiseikka, että niin tekstiili- kuin metallialallakin on pula osaajista. Automaatioasteen kasvattamiseen on nyt siis hyvä tilaisuus, ja tätä pitää myös meidän konetoimittajien tukea. Sekä tekstiili- että metallialalle on saatavilla jo kokonaisia tuotantolinjoja avaimet käteen -periaatteella. Teemme ne yhdessä ruotsalaisen emoyhtiömme kanssa, jossa automaatiosta on pitkä kokemus; kaikkea ei tarvitse tehdä yksin, eikä hampaat irvessä puurtamisesta ole mitään iloa kenellekään. Strategiamme keskiössä on nimenomaan yhteistyö niin oman konsernimme kuin suomalaisten partneriemme kanssa. Kehitysstrategiassamme olemme miettineet, missä olemme hyviä ja mikä kannattaa jättää muille niin resurssien kuin logistiikankin kannalta. Kohtaamme paremmin asiakkaamme, kun emme yritä sinkoilla kaikkialle samanaikaisesti - vaan meillä on kumppani, joka tukee toimintaamme. w ACG Gruppen AB • Perustettu: 1921 • Toimipisteet: Ruotsi, Suomi, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Ukraina, Hong Kong • Työntekijöitä: 240 • Liikevaihto: 38,1 miljoonaa euroa Ota Yhteyttä www.acgnystrom.fi 0504777008 ACG Nyström Oy:n maajohtaja Marita Koskinen. CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Autolle.com muuttaa autokaupan rutiineja Uudenlainen autokaupan toimintamalli näkyy asiakkaalle monina etuina. “T oimintamme ytimessä on oman kulurakenteemme pitäminen mahdollisimman kevyenä”, toteaa Autolle.comin toimitusjohtaja Niklas Nukari. ”Tämä mahdollistuu siten, että toimimme pitkälti etämyynnillä jolloin säästämme esimerkiksi liikkeiden ylläpito- ja varastointikustannuksissa. Meillä on perinteiset liikkeet vain Kempeleessä ja Vantaalla, vaikka toiminta-alueemme on koko maa Hankoniemeltä ylimpään Lappiin asti.” ”Etämyyntiä helpottamaan olemme rakentaneet monia palveluita, jotka lisäävät luottamusta asiakkaan ja meidän kesken. Toimitamme kiinnostavat autot suoraan ostajan pihaan, jonka jälkeen hän voi suorittaa koeajon normaaliin tapaan. Tavanomaista kattavampi takuutarkastukseme tehdään ulkopuolisen autotohtorin toimesta. Tarkastuksessa käydään läpi koko ajoneuvo pienimpiä yksityiskohtiaan myöten: esimerkiksi tekniset toiminnot, vikakoodit, maalipinnan paksuus paikkausmaalausten havainnoimiseksi, sisätilat – kaikki tarkistetaan huolella.” ”Tavoittelemme mahdollisimman suurta avoimuutta. Niinpä takuutarkastuksessa kaivetaan kaikki tieto esiin virheitä myöten: autoja ei siis meikkailla myyntikuntoon joka kiveniskun takia, vaan toimimme avoimin kortein. Uskomme, että näillä toimenpiteillä autokauppa sujuu myös etänä”, toteaa Nukari. Täyden luottamuksen autokauppaa Nukarin mukaan yrityksessä tehdään kauppaa noin 6000 auton vuosivauhdilla. – Myynnin lisäksi sekä yksityishenkilöt että yritykset saavat meiltä leasing-autoja uutena tai käytettynä. AutoRahaksi -palvelun avulla entinen tai ylimääräinen auto voidaan samassa yhteydessä myydä kauttamme. Nukarin mukaan yrityksen asiakaskunta koostuu tavallista valveutuneemmista autonostajista. ”Muilta osin he ovat kaiken ikäisiä ja maantieteellisesti koko maasta, mutta selvästikään eivät enää ensiauton ostajia. Voi olla, että toimintatapamme sopii hyvin erityisesti kokeneemmille autonostajille, jotka tietävät jo, että ei se auto katselemalla parane”, toteaa Nukari. w 16 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Autolle.comin toimitusjohtaja Niklas Nukari

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE BPI-Chempump Oy on teollisuuden pumppu- ja kiinnitystarvikealan palveleva asiantuntija Teollisuuden pumppuja ja kiinnitystarvikkeita maahantuova BPI-Chempump Oy viettää tänä vuonna 30-vuotisjuhliaan. Perheyrityksen menestys perustuu tiiviiseen yhteistyöhön valmistajien kanssa, ratkaisukeskeiseen asiakaspalveluun ja kattavaan tuotevalikoimaan. “M eillä on todella pitkä historia suhteessa niin asiakkaisiin kuin valmistajiin. Nyt meillä on kuitenkin meneillään murroshetki, kun isäni jäi eläkkeelle ja minä jatkan yritystä”, kertoo toimitusjohtaja Mikko Pihlflyckt. Pitkäaikaiset kumppanuudet ovat yksi yrityksen menestystekijöistä. Pihlflycktin mukaan tärkeää on kuitenkin luoda nyt suhteita asiakkaisiin ja valmistajiin. Yrityksen toimiala on kilpailtu ja haastava. Pienen yrityksenä joustavuus, nopea reagointi ja ongelmanratkaisutaidot auttavat menestymään kilpailun keskellä. Palvelu halutaan pitää henkilökohtaisena ja byrokratiaa vältetään. ”Menemme asiakkaan tarve edellä. Emme tyrmää asiakkaan ajatuksia tai ainoastaan totea, että tiettyä tuotetta ei ole tarjolla. Etsimme aidosti ratkaisua”, Pihlflyckt kuvailee. Saatavuus ja nopeus korostuvat Alalla tuotteiden nopea saatavuus on asiakkaille kriittistä. BPI-Chempump vastaa tähän hyvällä varastotilanteella ja pikaisilla toimituksilla. ”Varsinkin kiinnitystarvikepuolella näkee, että jos meillä ei ole tarjota puuttuvaa komponenttia, menee asiakas välittömästi kilpailijalle. Meidän pitää olla hereillä koko ajan ja pitää yllä kattavaa varastoa”, Pihlflyckt toteaa. Yritys kasvatti tuotevalikoimaa juuri ennen koronan tuomia mullistuksia. Tulevaisuudessa ei olekaan tarpeen lisätä tuotteiden määrää, vaan löytää tuotteille uusia asiakkaita ja sitä kautta kasvua. ”Tällä hetkellä voi sanoa, että valikoimamme kattaa suurimman osan asiakkaiden pumppaustarpeista. Meihin voi rohkeasti ottaa yhteyttä, niin perehdymme toiveisiin ja mietimme parhaat ratkaisut”, Pihlflyckt lopettaa.w CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 17

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Paperiton taloushallinto on vihdoin täällä Vuosia siitä on puhuttu, nyt se on mahdollista. Tilitoimisto Accado torjuu ennakkoluuloja paperitonta taloushallintoa kohtaan. “S uuri askel paperittomuuden polulla on ollut verkkolaskutuksen käyttöönotto. Yritykset innostuivat verkkolaskutuksesta hitaanlaisesti, mutta lopullisen sysäyksen antoi oivallus sen helppoudesta. Myös kokonaisprosessista saatavat hyödyt – henkilöstökulusäästöt, nopeus, ajantasaisuus, läpinäkyvyys – ovat selvästi nopeuttaneet sähköiseen taloushallintoon siirtymistä”, toteaa Accadon toimitusjohtaja Mikael Donner. Parantuneet pilvipalvelut ovat puolestaan parantaneet tiedon säilytyksen ongelmia. Viime aikoina mobiilisovellukset esimerkiksi tositteiden dokumentaatioon ovat tulleet suosituiksi. Donner muistuttaa, että osittainen siirtymä paperittomaan taloushallintoon johtaa päällekkäisten prosessien ylläpitoon, mikä lisää toiminnan kankeutta, jopa virhemahdollisuuksia. Accadon toimitusjohtaja Mikael Donner 18 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Käyttöönotto muiden uudistusten yhteydessä vaivattominta ”Kun sähköinen taloushallinto kytketään yrityksen muuhun toimintaan ja esim. toiminnanohjausjärjestelmään, edut lisääntyvät. Siksi muutosta kannattaa punnita silloin, kun muutenkin uudistetaan prosesseja.” ”Tarvittavat tiedot löytyvät erilaisten hakujen avulla sähköisistä tiedostoista hyvin helpolla. Lisäksi kehityskulut pitkältäkin ajalta saadaan selkeästi esiin erilaisten raportointiominaisuuksien avulla.” Donner painottaa sopivan kumppanin mukaanottoa riittävän varhaisessa vaiheessa. Accado on kymmenhenkinen tilitoimisto Espoossa, joka tarjoaa täysin sähköistä taloushallintaa. ”Toimintamme fokus on tehokkaissa prosesseissa ja raportoinnissa sekä lisäarvon tuottamisessa asiakkaille. Paperittoman taloushallinnon suurin hyöty syntyy siitä, että kokonaiskustannukset putoavat tehokkaamman käsittelyn ja parantuneiden prosessien ansiosta. Yrittäjän omaa aikaa säästyy, samalla liiketoiminnan ymmärrys ja johtaminen numeroiden avulla paranee.” Uusi toimipiste Mikkelissä tarjoaa sähköisen taloushallinnon palveluita myös itäsuomalaisille yrityksille. Accado kuuluu osana Solwers-konserniin. Solwers Oyj on omien osaamisalueidensa kärkiyhtiöistä koostuva ryhmä, joka tarjoaa asiakkailleen parhaat mahdolliset rakennetun ympäristön ratkaisut ja suunnittelun prosessit.w

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Menestyvä digiajan brändi löytyy ja erottuu Yrityksesi menettää melkoisesti kauppaa, jos et suunnittele ja toteuta asiakaskokemustasi monikanavaisesti. Kilpailukykyinen digiajan brändi varmistaa, että tulee löydetyksi ja erottuu massasta. Markkinointiviestintätoimisto Grapevinen perustaja Marika Siniaalto tiimeineen haastaa asiakkaitaan rohkeuteen. Kuvaaja Lauri Hytti T utkimusten mukaan noin 70 % kuluttajista aloittaa ostopolkunsa digitaalisissa kanavissa. Kun siis potentiaalinen asiakas on ensimmäistä kertaa yhteydessä myyjääsi, hän tuntee jo yrityksesi ja tuotteesi. Digitaaliseen markkinointiin erikoistuneen markkinointiviestintätoimisto Grapevinen perustaja ja toimitusjohtaja Marika Siniaalto uskoo, että viimeistään koronapandemia on pakottanut yritykset todella miettimään sitä, miten palvellaan asiakkaita myös digitaalisesti. “Kilpailukykyinen digiajan brändi on sekä rohkea että suunnitelmallinen.” “Markkinoijan tehtävä on vakuuttaa asiakas jokaisessa ostopolun vaiheessa”, Siniaalto tiivistää. Ja koska yhä useammin ostopolku alkaa digikanavista, hakukoneop- timoidut nettisivut, some, blogit ja muut digisisällöt kuuluvat menestyksekkään brändin kanavastrategiaan yhtä kiinteästi kuin sähköposti tai puhelin. Grapevine Media Oy • Perustettu: 2009 Kädenlämpöinen ei kiinnosta ketään Erottautuminen on löytymisen lisäksi kilpailukyvyn elinehto. Jos hukut jatkuvasti kasvavaan sisällön massaan, et pääse mukaan asiakkaasi harkintaikkunaan. “Grapevinen tiimi haastaa jatkuvasti asiakkaitaan olemaan rohkeita. Brändi-identiteettiin sopiva, mutta kilpailijoista erottuva tonaliteetti vaatii monesti uudenlaista ajattelua ja riskinottokykyä tuoden mukanaan myös positiivisia tuloksia”, Siniaalto summaa. Kilpailukykyinen ja omaleimainen brändi tekeekin markkinointi- ja viestintästrategiansa niin, että digitaalisuus toimii sen johtotähtenä. Kun monikanavaisuus on otettu huomioon jo strategiavaiheessa, luovat konseptit ja konkreettinen toimintasuunnitelma toimivat koko paletin polttoaineena helpottaen toimistokumppaneiden yhteistyötä ja parantaen tuloksia. w • Toimintaidea: strateginen markkinointiviestinnän kumppani aidosti digitaalisella sydämellä • Ydinpalvelut: markkinointiviestinnän konsultointi, koulutus, suunnittelu ja toteutus monikanavaisesti • Työntekijöitä: 15 • Liikevaihto: 1,3 M€ • Asiakkaina mm.: Dansukker, Järvikylä, Miele, Paulig, AW Academy CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 19

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Puhtaus ja hygienia erikoisosaamisena Teollisuudessa esiintyy päivittäin useita kriittisiä ja haastavia puhdistustarpeita, jotta tuotanto pääsee jatkumaan katkeamatta, laatukriteerit täyttäen. Finfinet räätälöi ja toimittaa mittatilaustyönä korkeapainevesitekniikan ratkaisut mm. pesuun ja puhdistukseen, huomioiden käyttövarmuuden ja optimoidun energiankulutuksen. Säiliön puhdistus onnistuu helposti ja nopeasti säiliönpesimellä. Pyörivä pää pesee säiliön huolellisesti joka puolelta. ”Kun asiakkaalla on ongelma, hän ottaa meihin yhteyttä. Silloin keksimme ongelmaan ratkaisun ja rakennamme laitteen asiakkaan tarpeen mukaan”, sanoo Sauli Kärkkäinen. T Finfinet Teollisuuteen tarkoitettujen korkeapaineyksiköiden, pumppujen, painepesureiden ja tarvikkeiden ammattilainen yli 20 vuoden kokemuksella. Speck-pumppujen virallinen maahantuoja ja asiantuntija matala-, keski- ja korkeapainejärjestelmät kaikkialle Suomeen oma tuotekehitys, suunnittelu, asennus ja huolto vientiä kaikkialle maailmaan. 20 ämä vuosi on viimeistään opettanut arvostamaan puhtautta ja korkeita hygieniatasoja niin tuotannossa kuin loppukäyttäjien arjessa. Puhdistustapoja eri tuotannoissa on teknologian kehityksen myötä pystytty lisäämään – ja hyvä niin. Perinteinen höyry-, kylmä- ja kuumavesipesu on edelleen monilla tuotannonaloilla päivittäinen puhdistustapa erilaisissa tiloissa, säiliöissä, alustoissa ja laitteissa. ”Rakennamme mittatilaustyönä asiakkaan tarpeen pohjalta erilaisiin kohteisiin vesihydrauliikkalaitteita, putkityöt ja pumppujen toimitukset mukaan lukien”, kertoo Finfinetin pitkäaikainen toimitusjohtaja Sauli Kärkkäinen. Sauli Kärkkäisen motto on koko uran ajan ollut selkeä: ”Lamaa tai muuta poikkeusaikaa ei ehdi ihmetellä ja surra. Tuotantoa ja tarjontaa muokataan kysynnän mukaan.” Niinpä tänäkin vuonna, vaikka vienti tiettyjen perinteisempien laitteiden osalta on yskinyt, Finfinetin tulos CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ei notkahda. ”Nyt on tarjottu keski- ja korkeapainepesureita ja erilaisia puhdistusyksiköitä uudenlaisiin tarpeisiin kaikkialle Suomeen. Meillä ei tarjouspyynnön saavuttua jäädä ihmettelemään, vaan hetkessä olemme jo pohtimassa sopivaa ratkaisua asiakkaalle. Myös asennus sujuu nopeasti”, Kärkkäinen lupaa. Energiataloudellisuus ja vastuullisuus samassa paketissa Kärkkäinen on huomannut, että yhä useampi asiakas laskeskelee tänä päivänä energian kulutukseen kuluvia euroja miettien samalla toimintaansa ympäristövastuun näkökulmasta. Näin tehdään myös Finfinetillä. ”Vaihtamalla vanha matalapainepesu uuteen korkea- tai keskipainejärjestelmään, säästää vedenkulutuksessa helposti 40 % ja tämä on merkittävä ero vesilaskun maksajalle. Usein pesuvesi on vielä kuumaa. Takaisinmaksuaika uuden, isommankin laitteiston hankinnalle on vain kuukausia ja hyöty ympäristölle moninkertainen”, Kärkkäinen huomauttaa. w

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Hygienia-asema tuo turvaa koronalta Tim-Nordic tuo saksalaiset MODI-hygieniaasemat Suomen markkinoille. Tavoitteena on ehkäistä uusia covid19-tartuntoja. pat, kuntokeskukset sekä teolliset laitokset ja toimistoympäristöt. MODI-hygienia-asema koostuu ohjainyksiköstä, joka sisältää PC-tietokoneen, näytön, kameran ja led-valot. Yksinkertaisimmillaan ohjainyksikkö tunnistaa maskin käytön, mutta siihen voidaan liittää monia muitakin helposti muokattavia toimintoja. Hygieniaasema voidaan kiinnittää seinään tai sitä varten tarkoitetulle erilliselle alustalle. Siihen on saatavissa myös desinfiointiaineen annostelija. “Yksinkertaisimmillaan ohjainyksikkö tunnistaa maskin käytön, mutta siihen voidaan liittää monia muitakin helposti muokattavia toimintoja.” MODI-hygienia-asemalla voidaan helpottaa korona-aikana esimerkiksi läheisten asiointia palvelutaloissa ja sairaaloissa. www.timnordic.fi www.modihealth.net K irkkonummelainen TimNordic Oy alkaa tuoda Suomeen Saksassa suunniteltuja ja valmistettuja MODI-hygieniaasemia. Tim-Nordicin Jan Fagerström ja Tage Stenman kertovat laitteiden soveltuvan useimpien organisaatioiden tarpeisiin. Esimerkkikohteina he mainitsevat vanhainkodit, sairaalat, ravintolat, ruokakau- Yksikkö voidaan liitää tietoturvalliseen MODI-pilvipalveluun. Palvelussa voidaan muokata järjestelmän toimintoja, analysoida hygienia-asemilta kerättyä dataa ja rekisteröidä uusia käyttäjiä. ”Hygienia-asema asennetaan sisääntulon yhteyteen. Sillä voidaan tarkastaa muun muassa tiloihin saapuvan henkilön ruumiinlämpö ja happisaturaatio sekä laskea tiloissa olevien henkilöiden määrä. Ongelmista laite ilmoittaa ohjainyksikön näyttöruutuun ilmestyvällä tekstillä. Kulunvalvontajärjestelmään liitetty hygienia-asema voi myös estää sairastunutta tai maskitonta henkilöä pääsemästä sisään. Sisäpuhelintoiminnolla saapuva henkilö voi ottaa yhteyttä esimerkiksi aulapalveluun”, Fagerström kertoo. Jos hygienia-asemaan on valittu RFID/ NFC-lukija, dokumentinlukija tai kasvojentunnistustoiminto, se pystyy tunnistamaan henkilöt ulkonäöltä tai henkilötunnisteesta. MODI-järjestelmään voidaan liittää myös erilaisia anturijärjestelmiä muun muassa turvaetäisyyksien ja tilan hiilidioksidipitoisuuksien mittaamista varten. ”Organisaatio voi hankkia MODIhygienia-asemat omakseen kertamaksulla, mutta myös leasing -sopimus on mahdollinen. Pilvipalvelu on puolestaan kuukausihinnoiteltu”, Stenman sanoo. w CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 21

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE ”Meillä on valmis kokonaisuus erikokoisten yritysten palvelinpalveluiden hankkimiseksi. Se on helppoa: yksi kuukausimaksu sisältää kaiken, myös asiakkaan tiloissa sijaitsevat palvelinratkaisut.” Dustin kehitti Suomen kattavimman konesalipalvelun Mika Karpala ja Elias Pekkala haluavat herätellä päättäjiä miettimään, että kaikki ITratkaisut voidaan toteuttaa yksinkertaisesti palvelumallilla. Laitetoimittajana tunnettu Dustin laajensi IT-palveluihin ja kehitti Suomen monipuolisimman konesalipalvelun. Y ritykset ovat joutuneet haastavaan tilanteeseen pohtiessaan, missä välttämättömät IT-palvelut kannattaa tuottaa. Ovatko järjestelmät tietoturvallisia ja ajanmukaisia? Onko kustannukset optimoitu? Entä onko kumppani aidosti käytettävissä ja kehittää ympäristöä? Tämä kaikki vie yritykseltä resursseja, aiheuttaa huolta ja voi olla menestyksen ja kasvun jarru. Ei ole ihme, että yhä useampi yritys ulkoistaa IT-palvelut ammattilaisille. ”Ne ovat yhä monimutkaisempia kokonaisuuksia, jotka vaativat omalta henkilökunnalta erikoisosaamista, kallista ylläpitoa ja jatkuvaa kouluttautumista”, Dustin Finland Oy:n myyntijohtaja Mika Karpala kertoo. Karpalalla on kuitenkin hyviä uutisia. Kun Suomen parhaana laitetoimittajana tunnet- 22 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU tu Dustin osti IT-palveluja tuottavan ITaidon, yhteistyöllä syntyi uusi palvelu. Se on lajissaan Suomen monipuolisin. Pilvi asiakkaan tiloihin ”Nyt meillä on valmis kokonaisuus erikokoisten yritysten palvelinpalveluiden hankkimiseksi. Se on helppoa: yksi kuukausimaksu sisältää kaiken, myös asiakkaan tiloissa sijaitsevat palvelinratkaisut. Tuomme pilven tarvittaessa asiakkaan tiloihin. Laitteistojen lisäksi toimitamme ohjelmistot, ylläpidämme ja kehitämme ympäristöä”, Karpala tiivistää. Dustin Groupilla on Suomessa töissä yli sata huipputason teknistä asiantuntijaa, joten asiakkaan ympäristön käytettävyys ja kehitys on turvattu. Automatisoinnin kehittymisen myötä nämä huippuasiantuntijat pystyvät paremmin palvelemaan asiakkaita. ”Ylläpitopalveluissa automatisaatio hoitaa nykyään rutiinitehtävät laadukkaasti, joten asiantuntijamme keskittyvät tuottamaan lisäarvoa asiakkaan IT-ympäristölle”, ITaidon myyntijohtaja Elias Pekkala toteaa. Myös skaalautuvuus on erittäin hyvällä tasolla. Tällöin esimerkiksi yrityksen palvelinkapasiteetin tarpeen yhtäkkiä kasvaessa, lisää tilaa on tarjolla. Näin pystytään reagoimaan nopeasti. Yritys voi myös säilyttää tai siirtää osan datastaan ja sovelluksistaan Dustinin suomalaisiin tai julkisiin pilvipalveluihin. ”Kun kokenut ja koulutettu suomalainen tukitiimi huolehtii valvonnasta, päivityksistä, kehityksestä ja vian selvityksistä, yritys voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa. Tällöin sillä on kaikki mahdollisuudet olla alansa seuraava suomalainen menestyjä”, Karpala sanoo.w

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Pysyvä muutos kasvaa aina organisaation sisältä Mantec vahvistaa muutosjohtamista ja parantaa tuottavuutta tiiviissä yhteistyössä asiakkaan operatiivisen johdon kanssa. “O ngelmahan tahtoo olla se, että hyväksikin todettuja parannuksia ei kyetä juurruttamaan yrityksen toimintatapaan pysyvästi”, toteaa maajohtaja Martin Kääriäinen. Pohjoismaisessa liikkeenjohdon konsulttitalo Mantecissa pureudutaan juuri tähän ongelmakohtaan. ”Emme tyydy olemaan pelkästään neuvoa-antava konsulttiyritys vaan paneudumme muutoksen toimeenpanoon. Kun asiakkaalla on tarve esimerkiksi kohottaa kilpailukykyään, toimintansa laatua, kustannustehokkuutta tai myyntiä, tiedämme että tavoitteet eivät toteudu puutteellisella implementaatiolla.” Myyntijohtaja Eero Vuorensola toteaa, että yksi onnistumisen edellytyksistä on yhteistyö operatiivisen henkilöstön kanssa niin suunnittelu- kuin implementaatiovaiheessa. ”Organisaation osaamisella on mittaamaton arvo toimintaa uudistettaessa. Kun tämä tieto yhdistetään ammattimaiseen muutosprojektin hallintaan, sitoutuminen muutoksiin vahvistuu ja mitattavia, aitoja tuloksia alkaa syntyä. Toinen avaintekijä on parannusten mitattavuus. Monissa työympäristöissä näkyy jo väsymystä kehittämistoimintaan, joka ei tuota riittävästi konkreettisia tuloksia.” Kokeneet konsultit muutoksen ajureina Kehittämistyö on haastavaa ja harva ehtii oman toimen ohella paneutua siihen riittävästi. Toisinaan halutaan saada ulkopuolinen arvio oman toiminnan tilasta, toisinaan muutosta on jo yritetty omin voimin siinä kuitenkaan onnistumatta. ”Asiakkaamme ovat kansainvälisiä oman toimialansa johtavia valmistavan teollisuuden ja palvelusektorin organisaatiota. Me tuemme heitä tilanteissa, joissa johto on tunnistanut tarpeen merkittävän muutoksen toteuttamiselle”, toteaa Kääriäinen. ”Oman kehitystyön ohella olemme oppineet paljon omilta asiakkailtamme, ja meille on 20 toimintavuoden aikana rakentunut toimiva työkalupakki muutostilanteiden ja kehittämisprojektien hallintaan.” ”Johtava periaatteemme on mitattavan asiakasarvon luominen. Tätä tavoitetta ei saavuteta vain tutkimalla organisaatiota ulkoapäin. Onnistuakseen kehitystyön ja muutoksen pitää tapahtua organisaation sisällä, päivittäin töitä tekevien henkilöiden toteuttamana”, jatkaa Vuorensola. w Martin Kääriäinen ja Eero Vuorensola CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 23

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Huippujohtoryhmä sitoutuu yhteisiin tavoitteisiin Valmentavan johtajuuden ja systeemisen ajattelun edelläkävijän BoMentis Oy:n valmennukset antavat johtoryhmille harvinaisen tilaisuuden pysähtyä ja tarkastella toimintaansa rohkeasti sekä rakentaa johtoryhmästä tiimi, joka luotsaa organisaatiota onnistumaan. Jokaisen johtoryhmän uniikit tarpeet kuullaan herkällä korvalla ja valmennusprosessi muotoutuu organisaation näköiseksi. B oMentiksen valmentajat ovat kirjoittaneet useampia johtamiskirjoja, joista johtoryhmien kehittämiseen liittyy kirja Johtoryhmästä tähtijoukkue (Ristikangas & Rinne). Valmennusten alussa kartoitetaan johtoryhmän tila Tähtijoukkueanalyysin avulla. Näin löydetään valmennuksen fokus. Todellinen muutosvoima syntyy siitä, kun johtoryhmän yhteistyöpotentiaali saadaan käyttöön, jolloin myös tiimin yhdessäohjautuvuus aktivoituu, aloittaa Executive Coach Vesa Ristikangas. ”Jos johtoryhmän jäsenet eivät tee yhteistyötä, heijastuu se koko organisaatioon. Aina tulisi katsoa, miten strategiset prosessit liittyvät toisiinsa ja miten tuotetaan yhteistä parasta arvoa - oman vastuualueen optimoinnin sijaan. Tämä näkyy tuloksellisuudessa ja asiakaskokemuksessa”, mainitsee Executive Coach Marjut Alatalo. 24 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Rohkeutta ja sinnikkyyttä Johtoryhmävalmentajat näkevät, että valmennusten arvo syntyy siitä, että ulkopuolinen haastaa johtoryhmää yhteiseen ajatteluun. Tätä tarvitaan, koska johtoryhmissä saatetaan elää vuodesta toiseen samojen haasteiden, tabujen tai toimintatapojen kanssa. Valmennukset ravistelevat muuttumaan aidosti. Kun ongelmat saadaan nostettua pöydälle ja käsiteltyä yhdessä, vapauttaa se merkittävästi energiaa tuloksen tekemiseen ja keskinäiseen yhteistyöhön. Kokemus kyvystä ratkaista kiperiäkin ongelmia, kasvattaa johtoryhmän sisäistä psykologista turvallisuutta ja toimintakykyä. ”Emme päästä johtoryhmiä helpolla. Jäämme sitkeästi ongelmien äärelle”, Alatalo mainitsee. BoMentiksen valmentajat rohkaisevat osallistujia ja luovat uudenlaista dialogia heidän välilleen. He toimivat myös itse aktiivisesti esimerkkinä, koska valmennukset BoMentiksen Executive Coachit Marjut Alatalo sekä Vesa Ristikangas. toteutetaan pareittain, jolloin valmentajaparin oma vuorovaikutus ruokkii myös ryhmää avoimuuteen. ”Onnistuneen valmennustilanteen erottaa, kun johtoryhmäläiset uskaltavat ilmaista myös kriittisiä ajatuksia ja tuntemuksia. Silloin päästään pois turvallisesta prosessipuheesta rehelliseen minä- ja me -puheeseen”, Ristikangas esittää. BoMentiksen valmentajat kuvailevat, että he ovat valmentajina asiakkaidensa parhaita ystäviä. Tämä tarkoittaa, että yhdessätyöskentely on rentoa ja hauskaa, vaikka puhutaankin kuumista, kiperistä kipupisteistä. ”Parhaan ystävän tehtävä ei ole mielistellä, vaan herättää, auttaa tekemään tavoitteellinen muutos ja olla luotettavasti mukana prosessissa rinnallakulkijana”, Alatalo summaa.w

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE KIP Academy on kumppanisi työelämän kehittämisessä Työelämän laadun ja osaamisen kehittäminen luovat perustan yritysten kilpailukyvylle. KIP Academy tarjoaa yrityksille avaimet käteen-periaatteella palveluita, joilla rakennetaan menestyviä yrityksiä ja menestyvää Suomea. ”Innovation through cooperation kuvaa hyvin sekä Kokkolan suurteollisuusalueen että KIP Academyn tapaa toimia”, sanoo koulutuspäällikkö Jonas Sandlin. Kuva: Teemu Hujanen KIP Academyn palveluita • Täsmäkoulutus • Koulutukset ja koulutussuunnittelu • Validointi • Uravalmennus • Rekrytointi • Opinnäytetyöt ja työharjoittelupaikat • KIP Talks KIP “Y ritysten on entistä tärkeämpi huolehtia henkilöstönsä osaamisen pitkäjänteisestä ja suunnitelmallisesta kehittämisestä sekä sen käytännön toteutuksesta. KIP Academy on perustettu tuottamaan yrityksille kehittämispalveluita, kuten koulutuksia, validointeja, rekrytointeja tai vaikkapa irtisanottujen työntekijöiden uudelleen sijoittumista edistäviä valmennuksia”, kertoo Jonas Sandlin, joka on ollut keskeisesti suunnittelemassa uutta konseptia. Sandlin työskentelee KIP Service Oy:n koulutuspäällikkönä Kokkolan suurteollisuusalueella. KIP Service toimii teollisuuden strategisena kumppanina, ja se on myös yksi tahoista, joka tuottaa koulutuksia KIP Academylle. Viime vuonna KIP Servicen koulutuksiin osallistui noin 2 300 henkilöä. KIP Academy yhdistää yritykset ja työelämäkehittäjät Konseptin ansiosta yritykset saavat työelämän kehittämisessä tarvitsemansa palvelut helposti yhden toimijan, eli KIP Academyn kautta. Erilaisille palveluntarjoajille KIP Academy on puolestaan erinomainen väylä tavoittaa yhdellä yhteydenotolla laaja asiakaskunta – Kokkolan suurteollisuusalueen noin 80 kotimaista ja kansainvälistä yritystä. ”Luomme parhaillaan KIP Academylle yhteistyöverkostoa, ja olemme avoimia myös valtakunnalliseen yhteistyöhön esimerkiksi koulutusorganisaatioiden kanssa. Meille tärkeintä on se, että pystymme tuottamaan asiakkaille luotettavasti parhaat mahdolliset ratkaisut”, Jonas Sandlin toteaa. • Kokkola Industrial Park, eli Kokkolan suurteollisuusalue, on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden ekosysteemi • Noin 80 yritystä • 2 300 työntekijää • Alueen yritysten viennin arvo 1,37 miljardia euroa • 2010–2019 alueen yritysten investoinnit 800 miljoonaa euroa • Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistys toimii alueen markkinoijana ja yritysten yhteistyöfoorumina • Lisätietoja www.kip.fi CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 25

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE RAKENNAMME TILAA MENESTYKSELLESI RAKENNUSPROJEKTIT ASIAKKAAN KANNALTA  OPTIMAALISELLA SISÄLLÖLLÄ Trutec Oy rakentaa toimitila- ja liikuntahalleja avaimet käteen -toimituksina isoja teräsrunkoja tuoteosakaupalla rakennusliikkeille asennettuna monikerrosrakennusten kantavia teräsrakenteita työmaatoimituksina T rutec Oy on henkilökunnan hyödyn­­netään laadu­kasta suunnitteluosaaomistama, kotimaan markkimista ja vakiorakenteita. noilla toimiva kokenut rakentaja ja teräsrakennetoimittaja, joka toimii verkostoituneella Lupaamme asiakkaan projektinjohtomallilla. Trutec rakentaa erilaitarpeeseen optimoidun sia toimitiloja ja myymälöitä, liikuntahalleja, voimalaitosrakennuksia sekä teräsrakenteita suunnitteluratkaisun sekä ja julkisivutoimituskokonaisuuksia. kilpailukykyisen toimitusajan, Yhdessä laajan yrittäjävetoisen kumppani­ jolloin asiakas saa nopeasti verkostomme kanssa mahdollistamme jokaitilat tuottavaan käyttöön. seen projektiin parhaat osaajat sen erityisvaatimukset huomioiden, kertoo Trutec Oy:n toimitus­johtaja Jukka Kapela. Asiakas saa projektin ajan täyden rakenYhteys luonnosvaiheessa Truteciin:­nusprosessin läpi­ näky­ vyyden. Näin asiak­ Rakentamista suunnittelevan asiakkaan­ kaamme tietää aina, missä vaiheessa kannattaa olla Truteciin yhteydessä jo projekti etenee. Uuden toiminnan­ hankkeen luonnos­ vaiheessa. Näin voimohjausjärjestelmän avulla voimme kertoa me antaa asiakkaalle optimaalisen­ja hankkeen projektin osien ja osa-alueiden erittäin kilpailukykyisen tarjouksen, jossa täsmällisen päivit­täisen statuksen. Asiakaalle SUUNNITTELEMME 26 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU VALMISTAMME trutecoy.fi on tärkeää nähdä, että projekti etenee aikataulun mukaisesti ja rakennus on käyttöönotettavissa sovitusti. Kehitämme tuotteitamme ja palveluitamme jatkuvasti tarjotaksemme asiakkaillemme kilpailukykyisimmät tuotteet ja tilat sekä kokemuksen sujuvasta ja helposta rakennusprojektista. Panostamme  kovan kysynnän vuoksi voimakkaasti julkisivuliiketoimin­taan, jossa tarjoamme asiakkaillemme uusimmat julkisivurakentamisen tuotteet. Parhaillaan rakennamme mm. Matinkylän harjoitusjäähallin teräsrakenteet Espooseen, Wärtsilän logistiikkakeskusvaraston teräsrakenteet Vaasaan sekä liikuntahallia ja myymälää Seinäjoelle KVR:nä. Kun tarvitset toimitilahallia, liikuntahallia, voimalaitosrakennuksen, teräsrunkorakenteita tai näyttävää julkisivua rakennusprojektiisi, soita meille! ASENNAMME

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE MAINOSLIITE Muuta taloudellinen tulevaisuutesi Opiskele rahataitoja, tutustu omaan rahatarinaasi ja hyödynnä työkaluja oman taloutesi hyödyksi alle pizzan hinnalla kuukaudessa. Logo.pdf M ikko Sjögren aloitti taloustaidon valmentamisen ammattimaisesti ensimmäisenä Suomessa. Rahasta puhuminen on Suomessa koettu aina hieman kiusalliseksi. Vaikka ihmisillä on kautta aikojen ollut tarve saada apua raha-asioidensa hoitamiseen, niin taloustaitojen valmennus on Suomessa vielä varsin uutta. ”Kehitin talouden lukutaitoani ulko­ maisten valmentajien opissa ja opin ymmärtämään miten markkinat toimivat”, Sjögren valottaa. Nykyään Sjögren valmentaa itse näiden kansain­välisti tunnettujen asiantuntijoiden kanssa. Sjögrenin ponnistelut ovat tuottaneet tulosta. Uusiessaan opetussuunni­telmaa halusi Opetushallitus kuulla myös Varapuun näkemyksiä talousopetuksesta. Taloustaitojen opetus on nyt mukana peruskoulun, lukion ja ammatillisten oppilaitosten opetussuunnitelmissa. On ollut mukava huomata, että opetussisällöt ovat pitkälti samanlaisia kuin meidän omissa koulutuksissammekin. Työnantajat voisivat ottaa roolia henkilöstönsä rahataitojen parantamisessa. Vuonna 2013 toteutetun kyselytutkimuksen mukaan huono henkilökohtainen rahatilanne on merkittävin suomalaistentyöhyvinvointiaheikentävätekijä.Se lisää uupumisen ja tapaturmien riskiä sekä aiheuttaa riitoja työyhteisössä. Tyhy-päivissä olisikin hyödyllistä järjestää liikuntasessioiden ohella myös rahataidon valmennuksia, Sjögren vinkkaa. Varapuu tarjoaa puolueetonta tietoa sijoittamisesta Emme tarjoa sijoitusneuvontaa, eikä meillä ole mitään sijoitustuotteita ja -palveluita myytävänä. Varapuu missiona on aikaansaada 10 000 taloudellista läpimurtoa Suomessa valmentamalla ihmisiä taitavaksi rahan kanssa ja tekemään rahaa sijoittamalla. Varapuu järjestää tapahtumia niin rahaasioiden hoitoon kuin eri omaisuuslajeihin. Niihin voi osallistua myös verkossa, tai verkkokurssin muodossa. Tuhansien asia- 1 20/01/20 19:47 ”Tuon palaveroinnin tuloksena syntyi talousopetukseen tarkoitettu Money Flow Challenge -kännykkäpeli, joka on herättänyt myös kansainvälistä kiinnostusta.” kaspalautteiden perusteella asiakkaat suosittelisivat Varapuun palveluita tuttavilleen arvosanalla 4,86/5. Kukaan ei pidä sinun rahoistasi niin hyvää huolta, kuin sinä itse. Jotta sinun ei enää tarvitsisi kysyä keneltäkään neuvoa mihin seuraavaksi kannattaisi sijoitta, vaan tietäisit sen itse. Opiskeleminen kannattaa AINA, sillä harvoin oppii huonommaksi. w Valmennusyhtiö Varapuu • 13 vuoden kokemuksella ja yli 30 000 asiakasta • Tule riskittömästi mukaan valmennukseen, saat kokeilla sitä 30 päivää ilmaiseksi. www.rahataidonvalmennus.fi/kokeile www.varapuu.fi • www.mikkosjogren.fi CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 27

MENESTYVÄ SUOMI 28 CALCUS.COM OY:N TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE