MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Orange Advertising Oy Mainostoimisto kehitti verkkopalvelun asiakkailleen 11 Oy CrossLam Kuhmo Ltd Rakentamisessa ekologisuus on asennekysymys 16 John Deere Forestry Oy Asiakasyritysten kannattavuuden tukeminen uuden liiketoimintamallin takana 4

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Säät muuttuvat, muuttuvatko katot? S ademäärät kasvavat ympäri vuoden, mutta suurinta kasvu on talvikuukausina, jolloin sade tulee yhä useammin vetenä tai räntänä lumen sijaan. Pidempien, selkeiden pakkasjaksojen puuttuessa kodin rakenteet eivät ehdi välillä kuivumaan. Myös pilvisyys lisääntyy erityisesti talvella. Kaikki nämä tekijät lisäävät homeen kasvua ja kosteuden kondensoitumista kodin rakenteissa. Yläpohjan tuulettuvuuden merkitys korostuu Katto- ja sadevesiremontit ovat kuluttajalle isoja investointeja. Niissä käytettyjen rakenne- ja materiaaliratkaisujen tulee olla pitkäikäisiä ja toimia myös muuttuvissa sääolosuhteissa. Vesivekin tekninen johtaja Jari Pohja kertoo, että yrityksen tuotekehitysosastolla on pitkään tutkittu ja lanseerattu uusia ratkaisuja ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin. ”Periaatteenamme on aina ollut tarjota asiakkaille tuotteita, jotka on suunniteltu suomalaisiin koteihin ja koviin sääolosuhteisiin. Esimerkiksi Arvo-kourulle myönnämme peräti 60 vuoden puhki­ ruostumattomuustakuun”, Pohja kertoo. Vaihtelevien talvisäiden myötä yläpohjan tuulettuvuuden merkitys korostuu entisestään. Kun yläpohja tuulettuu hyvin, siirtyy ylimääräinen kosteus eristeistä sekä muista kattorakenteista ulkoilmaan eikä kosteusvaurioita pääse syntymään. Tällöin esimer- 2 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Ilmasto on sekä kokemusperäisesti että tutkitusti muuttumassa. Tulisiko meidän huolestua kotiemme terveydestä ja kestävyydestä tulevaisuuden sääolosuhteissa? kiksi peltikatteeseen kondensoitunut vesi pääsee haihtumaan. Kondenssivettä muodostuu, kun yläpohjassa oleva lämmin, kostea ilma törmää kylmään pintaan, kuten peltikatteeseen ja tiivistyy pisaroiksi. Vesivekin käyttämä tuplatuuletusrakenne takaa riittävän ilmankierron aluskatteen molemmin puolin. Osa vanhemmista katto­ rakenteista vaatii kuitenkin erikoisratkaisuja, jotta riittävä tuulettuvuus voidaan saavuttaa. Siksi yrityksessä on konseptoitu erikois­ rakenteita näitä kohteita varten. Lisäksi remonteissa käytetään 100 % energiakierrätettävällä suoja-aineella käsiteltyä puutavaraa, jotta kattorakenteet pysyvät terveinä eivätkä kerää home- ja sienikasvustoja. Aluskatteella on tuplatehtävä Aluskatteen tulee pysäyttää ylhäältä tulevat vuodot sekä sitoa alhaalta nouseva kosteus. Uusi Vesivek Divoroll ProTM -aluskate on ainoa hengittävä aluskate, jolla on 30 vuoden valmistajan takuu. Se on tavanomaista painavampi ja paksumpi ja sitoo siten enemmän vettä itseensä. Samoin uuden aluskatteen mekaaninen lujuus ja UV-säteilyn kesto on erinomainen. Jokainen katto on erilainen, ja vaatii asiantuntemusta sekä tarkan kuntoarvion pitkäikäisten ratkaisujen löytämiseksi. u

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Hyvä johtaja ANTAA TIIMIN KANTAA VASTUUNSA JA LOISTAA Makaronitehtaan toimitusjohtaja   Merja Rahkola-Toivanen tietää, että yrityksen menestyksen ratkaisee oikea tiimi. Perheyrittäjä uskoo myös, että väkevät arvot tuovat erottuvuutta kilpailijoista. M erja Rahkola-Toivanen aloitti yrittäjänä jo 17-vuotiaana ja liittyi mukaan puolisonsa Juhan perustamaan ravintolaan 90-luvun alussa. Classic Pizza Restaurantin rinnalle perustettiin 10 vuotta sitten toinen ravintolaketju, tuorepastoihin erikoistunut Makaronitehdas Oy. ”Voi sanoa, että henkilökunta koulutti minut, kun aloitimme ravintola-alalla. Meillä on ollut älytön onni saada alusta asti hyvä tiimi töihin”, Rahkola-Toivanen kertoo. Perheyrityksen johdon taustassa näkyvät monet intohimot ja rohkeus hypätä uuteen. Rahkola-Toivasen mukaan uudelle alalle pääsee kiinni rehellisyydellä, avoimuudella ja tietämällä, mistä puhuu. ”Jos ei tiedä miten ala käytännössä toimii, ei yritystä voi johtaa, eikä odottaa saavansa henkilökunnan luottamusta. Rehellisyyskin on ehdoton edellytys. On myös hyvä muistaa, että henkilökunnan hyvistä ehdotuksista kunnia pitää antaa heille”, hän kuvailee. Yrityksessä uskotaan erottuviin ja humaaneihin arvoihin; laatuun, palveluun, rehellisyyteen, avoimuuteen ja välittämiseen. Näiden arvojen ohella Rahkola-Toivanen nostaa menestystekijöiksi edestä johtamisen, innostamisen ja vastuun antamisen. ”Pitää valtuuttaa ja vastuuttaa. Suhtaudun niin, että annetut tehtävät tulevat tehdyiksi. Lisäksi ajattelen, että sydämellä johtaen saa parempia tuloksia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita liikaa kiltteyttä, vaan ehdottomasti vahvuutta. Meillä on aivan mielettömän hyvät päälliköt”, hän toteaa. Henkilöstökyselyjen mukaan johtamistyyli toimii, tulokset ovat olleet jatkuvasti erinomaisia. Tämä näkyy myös rekrytoinnissa, ravintoloihin on aina saatu parhaat osaajat. Kuva: Sami Perttilä Innostuksella eteenpäin Menestyksekäs ote on tunnistettu myös ulkopuolisten toimesta. Classic Pizza Restaurant sai arvostetun RLI Most Innovative Food and Beverage Concept- kunniamaininnan elokuussa. Tänä syksynä saavutusten joukkoon saadaan kaksi isoa palkintoa. RahkolaToivanen palkitaan hopealla kansainvälisten Stevie Awardsien kategoriassa; Female Entrepreneur of the Year, Consumer Services. Samassa kisassa Makaronitehdas, sekä myös Classic Pizza Restaurant saavat saa kultaa kategoriassa Company of the Year, Consumer Services. Palkinnot eivät saa Rahkola-Toivasta kuitenkaan pysähtymään. Nyt on tullut hyvä hetki auttaa oman yrityksen kehittämisen ohella muita yrittäjiä yrityssparraajana KasvuOpen-verkostossa. ”Johtaminen kasvattaa joka päivä ja olen itse oppinut jo paljon ja vielä on opittavaa. Nyt haluan kuitenkin antaa osaamista eteenpäin,” hän summaa. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 3

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Asiakasyritysten kannattavuuden tukeminen uuden liiketoimintamallin takana ”Smart Industrial -liiketoimintamallin tavoitteena on asiakas­yritysten kannattavuuden tukeminen tarjoamalla uusia teknologia- ja elinkaariratkaisuja”, kertoo Timo Ylänen, Deere & Companyn metsäkoneliiketoiminnan johtaja. A siakaslähtöinen innovatiivisuus tuottaa ratkaisuja, jotka helpottavat asiakkaan työntekoa, lisäävät tuottavuutta ja parantavat koneen kestävyyttä. John Deere lanseerasi vuonna 2008 kääntyvän ja vakaavan ohjaamon kuormakoneisiin, harvestereissa vastaava ominaisuus on ollut käytössä jo vuodesta 2001. Ohjaamo mullisti metsäkonetyöskentelyn ergonomia-ajattelun; mukavuus vaikuttaa kuljettajan työvireeseen ja nostaa tuotta- 4 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU vuutta. Asiakkaista 85 % valitsee koneeseensa kääntyvän ja vakaavan ohjaamon. Vuonna 2013 John Deere lanseerasi puomin älykkään kärki­ ohjauksen kuormakoneisiin. Myöhemmin IBC (Intelligent Boom Control) on tullut saatavaksi myös kaikkiin John Deeren Joensuussa valmistamiin harvestereihin. Älykkäässä ohjausj­ärjestelmässä anturit tunnistavat harvesteripään sijainnin ja algoritmit sovittavat puomin liikeradat mukauttaen ne automaattisesti puulle vientiin ja harvesteripäässä olevaan kuormaan. Kuljettaja ohjaa ainoastaan harvesteripäätä ja puomiston nivelten liikkeitä ohjataan automatiikan laskemilla liikeradoilla.

MAINOSLIITE ”Älykäs ohjausjärjestelmä toimii myös alustana, jolle voimme tulevaisuudessa tuoda lisää kuljettajan työtä helpottavia ominaisuuksia”, Ylänen kertoo. Älykkäässä puominohjauksessa on myös sähköinen päätyvaimennus, joka toimii kuten keittiön kaapinoven hidastin. Sen ansiosta kone vaimentaa automaattisesti liikkeet ääriasentoihin. Työstä tulee pehmeää ja sujuvaa ja samalla koko puomiston rasitus vähenee. 90 % Joensuussa valmistettavista koneista varustetaan älykkäällä puominohjauksella. Deere on edelläkävijä reaaliaikaisen tiedonsiirron hyödyntämisessä. Hakkuukone tuottaa valtavan määrän tietoa mm. kaadetusta puusta. Harvesteripään anturit ja GPS-data mahdollistavat täsmällisen tiedon leimikon tapahtumista. TimberMatic™ Kartat ja TimberManager™ edistävät koko korjuu­ketjun tehokkuutta ja helpottavat kuljettajan suunnittelu­ työtä. Tarkka ja reaaliaikainen tieto katkotun puun sijainnista leimikolla helpottaa kuormakoneen kuljettajan reittisuunnittelua ja säästää polttoainetta. Reaaliaikainen näkymä työmaan edistymisestä auttaa koneyrittäjää tehostamaan toimintoja kuten puutavara-auton tilausta ja koneiden siirtoa seuraavalle leimikolle. Täsmällinen kuutiomäärä varastopaikkaan tuodusta puutavarasta helpottaa yrittäjän arkea. TimberMatic Kartat ja TimberManager ovat vakiona kaikissa uusissa John Deere -merkkisissä metsäkoneissa ja myös ne toimivat alustoina, joille pystymme jatkossa tuomaan lisää asiakasta palvelevia ominaisuuksia. Kesäkuussa 2020 Deere julkisti uuden Smart Industrial -toimintamallin, ­ joka kohdistuu tuotantojärjestelmien, teknologia­ratkaisujen sekä tuotteiden koko elinkaarta tukevien järjestelmien kehittämiseen. ”Uusi toimintamalli on suunniteltu tuottamaan lisäarvoa asiakkaille. Toimintamallin mukaisesti tuotekehitykseen suunnatut määrärahat tullaan kohdistamaan lupaavimpaan, kannattavaan ja asiakkaalle selvää lisäarvoa tuottavaan teknologiaan. Tarkoituksena on integroida älykkäät innovaatiot myös Pohjois-Amerikassa valmistettaviin tuotteisiin. Samalla uudistetaan organisaatiorakenteita tukemaan uutta toimintamallia ja Suomeen on siirtymässä uusia automaatioon liittyviä työtehtäviä Pohjois-Amerikasta”, Ylänen kertoo. Uusi liiketoimintamalli keskittyy kolmelle painopistealueelle: Tuotantojärjestelmät: Tuotteiden ja ratkaisujen strateginen linjaus tuotantojärjestelmiin ja niiden kehittämiseen. Pyrimme lisäämään resurssien kohdentamista ratkaisuille, jotka tuottavat eniten arvoa asiakkaille. Asiakkaan tuottavuus ja kannattavuus ovat avainasemassa. Teknologiaratkaisut: Investoinnit älykkäitä ratkaisuja tuottavaan intuitiiviseen tekniikkaan sekä tutkimukseen ja tuote­ TULEVAISUUDEN TEKIJÄT kehitykseen. Teknologiaratkaisut koostuvat laitteistoista, sulautetuista ohjelmistoista, liitettävyydestä, data-alustoista ja sovelluksista. Elinkaariratkaisut: Elinkaariratkaisu keskittyy omistuskokemukseen. Tuotanto­järjestelmämme ovat kytkettyjä ja teknisesti edistyneitä. Tarjoamme asiakkaillemme sekä reaktiivista että ennakoivaa asiakastukea, helppoa pääsyä varaosiin, lisäarvoa tuottavia palveluja sekä koneiden suorituskyvyn päivityksiä. Maksimoimalla tuotantojärjestelmien arvon asiakkaille autamme heitä kehittämään liiketoimintaansa. John Deere Forestry Oy:n toimitusjohtaja Timo Ylänen on nimitetty Deere&Company -konsernin metsäkoneliiketoiminnan johtajaksi. Uudessa tehtävässään Ylänen vastaa sekä katkotun puutavaralajimenetelmän että kokopuumenetelmän koneiden liiketoiminnasta maailmanlaajuisesti ja siirtyy johtoryhmän jäseneksi maan­ rakennus- ja metsäkonedivisioonaan. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 5

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Hämeenkyrönväylä avaa uusia mahdollisuuksia yrityksille Hämeenkyrön yrityselämä saa piristysruiskeen, kun Hämeenkyrönväylä valmistuu loppuvuodesta 2022. Mittava infrahanke tulee vahvistamaan Hämeenkyrön asemaa Pirkanmaalla. Se sujuvoittaa liikennettä ja synnyttää uusia työpaikka-alueita. Hämeenkyrö sijaitsee vilkkaan liikenteen solmukohdassa. Vajaan tunnin ajomatkan etäisyydellä on jopa reilu 350 000 asukasta, lentokenttä ja päärata. Välittömässä läheisyydessä ovat myös Etelä-Suomen muut suuret ja kasvavat työmarkkina-alueet. Hämeenkyrössä kaikki on valmiina uutta yritystoimintaa varten. H ämeenkyrön Yrityspalvelut Oy:n toimitusjohtaja Markus Pikka kertoo, että yrityksillä on juuri nyt erinomainen tilaisuus päästä vaikuttamaan työpaikka-alueiden muodostumiseen. Parhaillaan etsitään uusia kaupanalan ja teollisuuden yrityksiä toimimaan alueella. Hanhijärven teollisuusalue on täysin uusi, ja sen kaavoitus on vasta käynnistymässä. Se sijoittuu etelästä katsottuna Hämeenkyrön väylän alkuun, ja alue laajenee valtatien molemmille puolille. Noin 75 hehtaarin alue tarjoaa hyvin tilaa vaativalle liiketoiminnalle. Sijaintinsa puolesta se on myös optimaalinen paikka suurille maantiekuljetuksille. "Hanhijärven teollisuusalueen sijainti lähellä Tamperetta on erinomainen. Tampereelle on vain parinkymmenen minuutin matka. Se on myös Pirkanmaan mittakaavassa kooltaan merkittävä alue, jollaisia on vähän tarjolla. Siellä on hyvin tilaa esimerkiksi teollisuuden, logistiikan ja kiertotalouden toimijoille", Pikka miettii. Tavoitteena on, että Hanhijärven alueen kaavoitus on tehty ja tie alueelle valmis loppuvuodesta 2022. Pikan mukaan yrityksillä on juuri nyt hyvä mahdollisuus päästä vaikuttamaan Hanhijärven kaavoitukseen. Tippavaara on toinen työpaikka-alue, jota kehitetään Hämeenkyrönväylän myötä. Kyröskosken ja kirkonkylän välissä sijaitseva Tippavaara on jo nyt Hämeenkyrön vahvin kaupallinen alue, ja sitä on tarkoitus laajentaa kaavoittamalla uusia tontteja liikenneympyrän läheisyyteen. "Osittain alue on jo nyt rakentamisvalmis ja lisää kaavoitetaan koko ajan. Meillä on kuitenkin valmius ottaa Tippavaaran alueelle uusia palvelualan yrityksiä ja kaupallisia toimijoita heti", Pikka tiivistää. 6 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Tippavaara sijaitsee Satakunnan ja Pohjanmaan vilkkaassa liikennevirrassa. Keskimääräinen vuorokausiliikenne on yli 10 000 ajoneuvoa. Palvelut ovat hyvin näkyvillä pohjoisen ja etelän suunnasta tuleville. Hämeenkyrönväylän uusi eritasoliittymä tulee mahdollistamaan helpon poikkeamisen kaupoille Tippavaaraan. Hämeenkyrön Yrityspalvelut Oy on kunnan omistama yhtiö, jonka tehtävänä on auttaa ja tukea yrittämisen eri vaiheissa. Toiminnassa keskeistä on yhteistyö Hämeenkyrön Yrittäjät ry:n kanssa. "Toivotamme uudet yrittäjät lämpimästi tervetulleiksi! Uusien työpaikka-alueiden lisäksi tarjoamme esimerkiksi apua liiketoimintaidean kypsyttelyyn ja investointitukien hakemiseen. Kaikilla yrityksillä on omat tarpeensa sekä haasteensa, ja meidän tehtävämme on auttaa näissä tilanteissa. Jos emme tiedä jotain, otamme selvää." Hämeenkyrössä toimivien yrittäjien määrä on ollut kasvusuuntainen viime vuosina. w Hämeenkyrön Yrityspalvelut Oy Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrä www.hameenkyronyrityspalvelut.fi Markus Pikka, toimitusjohtaja 050 310 0331 markus.pikka@hameenkyro.fi Tanja Lahti, asiakkuuspäällikkö 050 364 6052 tanja.lahti@hameenkyro.fi

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Antiloopin Head of Asset Management Esa Mattila sekä portfoliojohtaja Laura Kemppinen. SILTASAARI 10 YHDISTÄÄ TOIMITILAT JA YMPÄRISTÖN PALVELUT Kiinnostavatko modernit, joustavasti muunneltavat toimit­ilat Helsingin ydinkeskustan ja meren kupeessa? Hakaniemestä muovautuu uusi Punavuori, mutta paremmin palveluin. Elannon klassikkotavaratalo Siltasaari 10:ssä uudistetaan toimitiloiksi. M ahtavalla paikalla Hakaniemessä sijaitseva arvokiinteistö Siltasaari 10 remontoidaan toimitiloiksi. Se tarjoaa valmistuttuaan modernien toimistotilojen lisäksi Kalliosta hehkuvaa luovaa miljöötä ja kattavia peruspalveluita niin saman katon alta kuin kävelyetäisyydeltäkin. Monipuoliset tilat ”Tarjoamme seitsemässä kerroksessa monitoimitilaa, POOLjoustotilaa sekä neuvottelu- ja tapahtumatilaa. Näitä tiiviisti täydentävät lounasravintolat, kahvilat, päivittäistavarakauppa sekä autoparkkihallin lisäksi erityisillä sosiaalitiloilla varustettu pyöräparkki pyörähuoltoineen”, kertoo kiinteistösijoitusyhtiö Antiloopin portfoliojohtaja Laura Kemppinen. Hän näkee, että vuokralaisiksi sopii hyvinkin erilaisilta toimialoilta olevat yritykset kuten luovien alojen yritykset, investointipankit tai asianajotoimistot. Ilmarisen ja AMF Pensionsforsäkringin omistama Antilooppi kehittää ja vuokraa neljääkymmentä kohdetta pääkaupunkiseudulla. ”Vuokrausmarkkina käy ilahduttavan vilkkaana. Toimimme kumppanina asiakkaillemme kehittäen heidän tarpeidensa ja liiketoimintanäkymiensä pohjalta sekä toimitilakiinteistöjä että niiden palveluympäristöä. Hakaniemessäkin omistamme useita kohteita”, sanoo Antiloopin Head of Asset Management Esa Mattila. Antilooppi panostaa vahvasti kestävään kehitykseen. Tämä näkyy myös Siltasaari 10:ssä. ”Rakennuksen ympäristöystävällisyyttä seurataan maailman käytetyimmän sertifiointijärjestelmän LEEDin avulla”, Mattila vahvistaa. Huippusijainti, käyttötarpeen mukaan elävät tilat Toimitilat ja työympäristö ovat tärkeä tekijä yrityksen menestymisessä. ”Siltasaari 10:n toimistot toteutetaan joustavana monitilaratkaisuna, huomioiden käyttötarpeen mukaan elävät tilat. Työhyvinvointia tuetaan tarjoamalla myös riittävästi yksityisyyttä, valonsäätöä ja hiljaisuutta. Monitoroimme jatkuvasti myös sisäilman laatua”, Kemppinen lisää. Hän muistuttaa, että toimitilan sijainti on myös kilpailuetu ja erottautumiskeino. ”Siltasaari 10 tulee helpottamaan jo sijainniltaan siellä työskentelevän arkea eli lisäämään työssä viihtymistä”, Kemppinen muistuttaa.w GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 7

TULEVAISUUDEN TEKIJÄT MAINOSLIITE Innovaatiot kilpailuetuna Ideaboxilla kasvuun! Innovaatiokapasiteetti ja uusiutumiskyky on viimeistään nyt jokaisessa organisaatiossa hyödynnettävä maksimaalisesti. Innovaatiotyötä, ideointia ja ideoiden jalostamista voidaan tehdä koko organisaation voimin Sarakkeen Ideabox-palvelulla. K ahvihuoneen puolityhjät idea-pahvilaatikot eivät enää ole tätä päivää. ”Nyt on panostettava hyvinvoivaan innovointikulttuurin, jossa ideointi- ja kehitysprosessi sekä niihin liittyvä keskustelu voidaan käydä virtuaalisesti, strukturoidusti, läpinäkyvästi ja joukkoistetusti”, painottaa Sarakkeen toimitusjohtaja Tanja Räikkönen. Sarakkeen muutama vuosi sitten markkinoille tuomaa, helppokäyttöistä Ideabox-alustaa on laajennettu entisestään. Se kokoaa asiakasrajapinnasta tulevat signaalit sekä innovaatioaihiot koko organisaatiosta ja tukee idean tarkempaa konseptointia ja mallintamista. Palvelun avulla voidaan yrityksissä joukkoistaa innovaa­ tioiden hallinta sekä strategiatyö. Hyötyjen maksimoimiseksi alusta on integroitavissa muihin järjestelmiin. ”Ideointi ja kehitystyö on aktiivista vuoropuhelua, jonka tulemat voidaan kytkeä strategiatyöhön ja jota voidaan ohjata hallitusti organisaation monimuotoisuudesta tai koosta riippumatta. Ideaboxpalvelun lisäksi meiltä saa myös tukea innovointistrategian ja- kulttuurin kehittämiseen. Kaikki eivät ole ideanikkareita, toiset ovat idean etenemisen mahdollistajia. Tärkeää on ymmärtää, että molempia tarvitaan.” Sarake on tiedonhallinnan ytimessä. ”Hyvin harva organisaatio kokee tällä hetkellä kilpailuvahvuudekseen optimoidun innovaatio­prosessin. Haluamme sosiaalisella alustallamme tukea organisaatiokulttuurin muotoilua ja näin auttaa yrityksiä kasvamaan ja menestymään.” u Suomalainen kone­pajayritys KOTILA ENGINEERING hakee nopeaa kasvua investoimalla Innovatiivinen tilauskonepajayritys Kotila Engineering kehittää koneita ja laitteita sahoille ja tukinkäsittelyyn. Yritys pyrkii kasvattamaan toimintaansa ja kokoluokkaansa isoilla investoinneilla tuotantokoneisiin ja -tiloihin. Kotila Engineering tekee koneistuksia ja sorvauksia CNC-kalustolla sekä hitsauksia, asennuksia ja automatisointia. Lisäksi yrityksessä kehitetään ja valmistetaan myös omia koneita ja laitteita. Yrityksen omat innovaatiot ovat tukinkäsittelyyn liittyviä koneita ja laitteita. Kotila Engineering on esimerkiksi kehittänyt laitteiston, jolla kuivunut puu saadaan hyötykäyttöön. Yrityksen asiakkaisiin kuuluvat sahat Suomessa, muissa Pohjoismaissa, mutta myös muualla Euroopassa ja Venäjällä. Erityisesti pienemmille sahoille pystytään tarjoamaan tarpeiden mukaisia, liiketoimintaa tukevia ratkaisuja. Asiakkaita palvellaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti, avaimet käteen -periaatteella ja kilpailukykyisin hinnoin. Tuotteiden suorituskykyyn panostetaan erityisesti, koska se luo kannattavuutta asiakasyrityksille. Tällä hetkellä Kotila Engineering panostaa erityisesti vahvaan kasvuun, liikevaihto pyritään nostamaan muutamassa vuodessa kahdesta miljoonasta jopa viiteen miljoonaan. Kasvua tukevat investointien lisäksi hyvät asiakassuhteet ja maine. Yrityksen mukaan uusasiakashankinnan sijaan uudet asiakkaat osaavat lähestyä heitä suoraan. u 8 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Pätevien T naisten pankki Länsi-Kymen Osuuspankissa tehtiin nelisen vuotta sitten finanssialalle epätavallinen ratkaisu. Pankkiin muodostettiin johtoryhmä, jossa ei ole yhtään miestä. Toimitusjohtaja Saila Rosas kertoo ennakkoluulottomien henkilövalintojen taustalla olevan kodin perintönä saatu malli tasa-arvosta. Pöydän ääressä OP Länsi-Kymin johtoryhmäläiset Moona Salo (vas.), Maiju Ylä-Outinen, toimitusjohtaja Saila Rosas, Mette Mikkola ja Ina Lassas. oimitusjohtaja Saila Rosas ei ajatellut kiintiöitä valitessaan pankkiinsa johtoryhmää. Lähtökohtana oli saada johtamisen tueksi motivoituneita ja päteviä ihmisiä. ”Lähdin siitä, että ei ollut merkitystä, onko mies vai nainen. Oli sattumaa, että johtoryhmän jäsenet löytyivät oman pankin sisältä ja olivat kaikki naisia.” Ratkaisu on ollut onnistunut. LänsiKymen Osuuspankki on tehnyt tulosta ja vahvistanut koko ajan asemiaan. ”Jokaisella meistä on omat vahvuusalueemme, yhdessä olemme paljon enemmän kuin osiemme summa”, Rosas arvioi. ”Emme me silti mikään amatsonilauma ole. Meidän naisten tunneälystä, empaattisuudesta ja muiden huomioon ottamisesta on etua. Emme ole parempia mutta erilaisia. Se näkyy asiakaspalvelutyössä.” Rosaksen valintaa Länsi-Kymen Osuuspankin historian ensimmäiseksi naistoimitusjohtajaksi edelsi työn ohessa suoritetut kauppatieteiden tohtorin opinnot. Hän pitää rohkeutta haastaa itsensä tärkeänä työelämässä. ”Nuorille naisille sanon, että hakekaa avoimia paikkoja ja viekää omaa asiaa eteenpäin. Uskokaa omiin kykyihin ja kehittäkää määrätietoisesti itseänne. Omaan koulutukseen kannattaa satsata.” ”Johtoryhmän naiset ovat korkeakoulutettuja. Olen kannustanut opiskelemaan työn ohessa ja sitäkin kautta tullut avanneeksi ovia tulevaisuuteen. Aktiivisesta itsensä kehittämisestä hyötyy yksilön lisäksi koko työyhteisö.” Länsi-Kymen Osuuspankin 36 toimihenkilöstä miehiä on seitsemän. Heidän määränsä on lähtenyt kasvuun. Saila Rosas uskoo sukupuolierojen pankkialalla pikkuhiljaa hälvenevän. Silti edelleen törmää myös siihen, että siinä missä mies mielletään jämäkäksi johtajaksi, samoin toimiva nainen määritellään yhteistyökyvyttömäksi. ”Kulttuurinmuutos on lähtenyt liikkeelle. Pyrimme monimuotoiseen tasaarvoon. Se on hyvän työnantajan merkki. Päteviä miehiä ja naisia tarvitaan niin asiakaspalvelu- kuin johtotehtävissä. Kaikilla pitää olla samat mahdollisuudet".w GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 9

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Koronapandemia vauhdittaa verkkokauppaa ennakoimattomalla volyymillä. Siten monelle yritykselle lähiajat ovat täydellinen momentum uudistaa varastointijärjestelmänsä. Tripoint TEHOSTAA VERKKOKAUPPATOIMITUKSIA MODERNEILLA VARASTO- JA KERÄILYJÄRJESTELMILLÄ Verkkokaupan kasvu on viime kuukausina kasvattanut varastointi-investointeja. "Myös logistiikka-alan murros sekä järjestelmien kehitys ovat vaikuttaneet ajanmukaisten varastojärjestelmien kysyntään", Tripoint Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Kuusisto toteaa. K un yrityksen tavoitteena on toimintatehokkuus "Tämä on huomattu maailmanlaajuisesti", Kuusisto ja nopeat toimitukset, vaaditaan systemaatsanoo. tisuutta myös tavarankäsittelyyn. "Yrityksissä on oivallettu, että nykyiset järjesTripoint Oy:llä telmät eivät kunnolla toimi, ja – mikä pahinta Logistiikkahankinnoissa korostuvat järjeson vahvuutena telmällisyyden rinnalla yhä useammin ympä– voivat ovat esteenä tuottavuuden kasvulle", vuosikymmenten menestyksellinen ristönäkökulmat. Tripointin asiantuntijoiden Kuusisto luonnehtii. osaaminen Salpomecavulla selvitetään yrityksen tarpeeseen  soTripointilla on parhaillaan käynnissä useituotevalikoiman veltuvat energiatehokkaat varastoratkaisut. ta toimituksia eri toimialoja edustaville asiakkehittämisestä eri puolille kaille – Suomessa ja maailmalla. "Kun tila käytetään tehokkaasti, säästyy maailmaa ja eri "Toimitimme juuri mittavan kahden tason ja myös euroja", Kuusisto korostaa. toimialojen yrityksiin. usean nostimen kokonaisuuden, jossa robot"Usein vältytään myös kalliilta lisärakentamiselta, kun nykyinen tila suunnitellaan järtien käyttö on edellyttänyt uudenlaista innovatiikevästi. Järjestelmiltä odotetaan myös helppoa visuutta, tarkkuutta – ja kokeneiden asiantuntijoiden osaamista. muunneltavuutta ja skaalautuvuutta." Toimitukset jatkuvat myös vaateteollisuuden yrityksille. Tarve toiminnan kehittämiseen ja tehokkuutta parantaviin ratkaisuihin näkyykin tällä hetkellä ensi vuoden logistiikka"Pelkästään yhden kansainvälisen kauppaketjun vaatteita lähtee budjettien suunnittelussa. Salpomec- järjestelmien kautta vuosittain 30 miljoonaa kappaletta ja verkkokaupan palautuksia käsitellään jopa enemmän." u "Tulevan kevätkauden aikana yrityksissä valmistaudutaan koronajälkeiseen suhdannenousuun", Kuusisto arvioi. "Tämä merkitsee myös logistiikka-alan uudistumista." Ketterä reagointi vahvistaa tuottavuutta Tripoint Oy kehittää ja toimittaa ratkaisuja Salpomec-tuotemerkillä "Tavoitteemme on olla jatkossakin suomalaisen logistiikkaosaamisen kärkitoimija. Tähän antavat hyvät edellytykset osaava henkilöstö, avoin yhteistyö asiakasverkoston kanssa sekä ammattitaitoiset yhteistyökumppanit." Viimeistään nyt kun koronan voimistama verkkokaupan myynti on monikertaistunut, tarvitaan uusia ratkaisuja. 10 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU TRIPOINT OY suunnittelee ja toimittaa Salpomec- varasto- ja kuljetinjärjestelmiä • Liikevaihto: 3 ME • Liiketoiminta-alueet: Verkkokaupan toimitukset ja palautukset • Päämarkkina-alueet: Suomi, Eurooppa • Vienti: 70 % www.salpomec.fi puh. 03-882 000

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Mainostoimisto kehitti verkkopalvelun asiakkailleen Mainonnan projektinhallintaan ja vedoskommentointiin luotu verkkopalvelu helpottaa niin mainostoimiston asiakkaan kuin työntekijän arkea. Orange Advertising Oy tarjoaa kehittämänsä palvelun asiakkailleen osana yhteistyötä. O range Advertising on mainostoimistona erinomainen esimerkki siitä, miten palveluita kannattaa tänä päivänä kehittää. ”Tekemisen tahti on kiihtynyt ja mainonnan alustojen määrä lisääntynyt huimasti, joten toiminta­prosessienkin on kehityttävä”, toteaa Orange Advertisingin operatiivinen johtaja Ville Papula. Hänen vetämänsä Orange Store -projekti on kasvanut matkan varrella. ”Kehitimme aikoinaan asiakkaillemme sähköisen briiffausalustan, joka on liitetty suoraan toiminnanohjausjärjestelmäämme. Tänä päivänä Orange Store tarjoaa asiakkaillemme myös mainonnan tuottamisen kannalta oleelliset projektinhallinnan työkalut. Asiakas kommentoi ja hyväksyy aineistot yhdessä paikassa, oli kyse sitten vaikkapa videosta, kuvasta, audiosta tai HTML-sisällöstä”, Papula kertoo. Keskitetty kommentointityökalu on tätä päivää Orange julkaisee asiakkaidensa toimeksi­ annoista päivittäin keskimäärin 150 mediapintaa. ”Valmiita mainoksia edeltävä suunnitteluvaiheen ja aineistojen kommentointimäärä on moninkertainen. Suurimmilla asiakkaillamme kommentoijia on useita. Palvelu mahdollistaa useiden kommentoijien ja hyväksyjien ketjun. Yksi Orange Store -palvelun hyödyistä onkin se, että reaaliaikainen ja visuaalinen kommentointi nopeuttaa prosessia sekä vähentää virheitä ja ristiinkommentointia, joka on tyypillistä sähköpostitse kommentoitaessa.” Asiakkaalle syntyy Orange Storeen sähköinen projektitietokanta, jota on helppo hyödyntää. ”Jo toteutettuihin projekteihin voidaan palata helposti. Niitä voi jatkojalostaa tai käyttää pohjina uusille projekteille. Järjestelmään tallentuu myös aineistoversioiden jäljitysketju eli audit trail”, Papula konkretisoi. ”Orange Storen suurin etu tulee siitä, että projektinhallinta sekä aineistojen kommentointi ja hyväksyntä tapahtuu yhdessä palvelussa”, kertovat Orange Advertisingin CTO Janne Vuori ja COO Ville Papula. store.orangead.fi/about Ajasta ja paikasta riippumaton palvelu sopii kansainväliseen liiketoimintaan Papula toteaa, että asiakastapaamiset kuuluvat etenkin suunnitteluprojektien alkuvaiheeseen. Heti, kun aletaan suunnitella ja tuottaa yksittäisiä elementtejä, on oleellista, että projektinhallinta ja aineistojen kommentointi tehdään keskitetysti. Palvelu on Orangen asiakkaille maksuton ja osa yhteistyötä. Yrityksen tarkoituksena on kehittää palvelu sellaiseksi, jonka esimerkiksi suuri kansainvälinen mainostaja voisi ottaa globaalisti käyttöön oman kumppaniverkostonsa kanssa. ”Orange Store tuo meille selkeää kilpailuetua ja on haluttu palvelumuoto kansainvälisessäkin mittakaavassa. Systemaattinen, laatusertifioitu liiketoiminta pysyy aina arvossaan”, Papula toteaa. w GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 11

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Uusi normaali teki haasteista mahdollisuuksia Maaliskuussa maailma muuttui. Miten toteuttaa laihdutusvalmennusta, jos vuorovaikutukseen perustuva tapaaminen ei olekaan mahdollista? Toimitusjohtaja Annika Rak muutti asennettaan ja teki rohkeita päätöksiä. Nykyään Cambridge laihdutusvalmennusta tehdään joustavasti niin lähellä kuin etänäkin. C ambridge Ohjelma lupaa tuloksia laihduttajalle ja yrittäjälle. Konseptin kolme osaa: tuote, ohjelmat ja valmennus varmistavat onnistumisen. Valmentajien avaimet käteen -koulutuksessa saama into sekä tiedot ja taidot ohjaavat laihduttajaa matkalla kohti päämäärää. Inspiroiva, tsemppaava ja välillä vaativakin Valmentaja osaa suunnitella jokaiselle laihduttajalle sopivan ohjelman ja tuloksia syntyy. Nopeat ja rohkeat päätökset veivät eteenpäin haastavassa tilanteessa Cambridge Ohjelmaan on aina kuulunut oikea tapaaminen. Keväällä Suomeen saapunut poikkeustilanne kuitenkin pakotti monet yritykset uusien ratkaisujen äärelle, niin myös Cambridgen. Miten voimme palvella laihduttajiamme, jos he eivät voi tulla tapaamiseen. Entä yrittäjä, mitä Cambridge Ohjelma voi tehdä niin, ettei Valmentajan tarvitse laittaa lappua luukuulle vaan isolle osalle Valmentajista ainoana tulonlähteenä oleva laihdutusvalmennus voisi tilanteesta huolimatta jatkua. Ensimmäinen askel oli muuttaa omaa asennetta ja tehdä nopeita päätöksiä. Rohkeat päätökset veivät eteenpäin ja jo viikko poikkeustilanteen alusta Cambridgella koulutettiin ensimmäisiä etävalmentajia. Matka kohti uutta Cambridgea oli alkanut. Laihduttajan valmennuksen lisäksi Valmentajan toimeentulo oli taattava. Cambridge tiimi loi parissa viikossa nettikaupan, josta laihduttajan 12 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Laihdutusvalmentaja iloitsee onnistumisista ja tsemppaa haasteissa. Etävalmennuksen myötä laihduttajan kohtaaminen on vieläkin helpompaa. ostaessa, tuoteprovisio ohjataan Valmentajalle. Valmentajan tulo pysyy samana, vaikka laihduttajan ostos tapahtuu Valmentajan hyllyn sijaan nettikaupasta. Tämä pelasti monen Valmentajan kevään. Valmentaja pystyi toimimaan uudella, joustavalla tavalla ja laihduttajat pystyivät jatkamaan tai aloittamaan ohjelman. Kenenkään ei tarvinnut lopettaa. Intohimo auttamiseen jatkuu – välineitä on nyt lisää Annika Rak johtaa Cambridgea intohimoisella, inspiroivalla ja haasteita pelkäämättömällä otteella. Keväällä kohtaamamme uusi maailma ja sen haasteet, on Cambridgella käännetty vahvuudeksi. Täydellisestä shokkitilanteesta on kulunut nyt puoli vuotta ja Cambridgella eletään täysillä uutta normaalia ja iloitaan onnistumisesta. Poikkeustilanne toi valikoimaan enemmän joustoa ja mahdollisuuksia. Valmennus, ohjelmat ja tuote pysyvät, mutta toteuttaminen on entistäkin helpompaa niin laihduttajalle kuin Valmentajallekin. “Lähivalmennuksesta emme ikinä luovu, mutta etävalmennus tekee ohjelmastamme vieläkin vahvemman” toteaa Rak tyytyväisenä. u

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Hoviruoka on valmisruokien vastuullinen vaihtoehto Hoviruoka tunnetaan sekä perinteisistä suomalaisista valmis­ruoista, että uudenlaisista free from -tuotteista. Yrityksen tuotevalikoimaa kehitetään aktiivisesti ja rohkeasti kuluttajia kuunnellen ja ympäristövastuuseen panostaen. - Tuotevalikoimamme jakaantuu kahteen; perinteisiin tuotteisiin kuten liha- ja riisipiirakoihin ja mämmiin sekä uuden ajan allergeenittomiin tuotteisiin, joihin kuuluvat esimerkiksi vegaaniset ja gluteenittomat tuotteet, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Pekka Kaikkonen. Erityisesti hyvänmakuiseen, kasvipohjaiseen, jopa vegaaniseen ruokaan panostetaan huomattavasti. Yrityksen hittituote Vihis on saanut jo kulttimaineen. Lisäksi kasvistuotteisiin kuuluu esimerkiksi hampurilaisia, hodareita ja maidottomia puuroja. Hoviruoka pyrkii tuomaan uutuudet tarjolle ensimmäisenä ja kuuntelemaan herkästi trendejä ja asiakkaiden toiveita. Kuluttajatutkimukset antavat lisää tietoa tulevaisuuden tarpeista. Kaikkosen mukaan yrityksen tärkein menestystekijä onkin se, että Hoviruoka haluaa aina olla hieman erilainen ja tarttua rohkeasti ennen näkemättömään. - Olimme Suomessa ensimmäisiä, jotka toivat markkinoille esimerkiksi vegaaniset kasvispihvit ja laktoosittoman riisipuuron. Lisäksi kaikki tuotteemme ovat soijattomia, mikä on erityisesti vegaanisissa tuotteissa poikkeuksellista. Uskomme, että jatkossakin allergeenivapaa ruoka on se, jonka kysyntä tulee kasvamaan, Kaikkonen esittää. Ekologisuus koko tuotantoketjussa Ruokien vastuullisuus ei rajoitu esimerkiksi kasvipohjaisuuteen, vaan yritys satsaa jatkuvasti myös muihin tapoihin tukea kestävää kehitystä. Tuotteiden tuplapakkaamista vältetään ja tuotteet pyritään pakkaamaan mahdollisimman kevyesti. Esimerkiksi kasvispihveissä pakkaus on kartonkinen muovisen sijaan. - Meillä on käytössä myös maakaasu ja vegaaniset tuotteemme ovat biokaasu-merkittyjä. Tulemme investoimaan myös aurinkopaneeleihin. Pyrimme kaikin tavoin vähentämään ekologista kuormaa ja olemaan osana oikeaan suuntaan menemistä, Kaikkonen summaa. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 13

TULEVAISUUDEN TEKIJÄT MAINOSLIITE Eteva kuntayhtymä AVAA UUDEN KEHITYSVAMMA­ POLIKLINIKAN, JOTA LUOTSAAVAT MONIALAISET HUIPPUOSAAJAT Eteva avaa marraskuun lopussa 45 kuntaa palvelevan uuden kehitysvammapoliklinikan Vantaalle. Poliklinikka tuottaa asiakaslähtöisiä tutkimus-, hoito- ja kuntoutuspalveluja kaiken ikäisille. Poliklinikalla toimii moniammatillinen tiimi. U usi kehitysvammapoliklinikka sijoittuu perustason ja erikoissairaanhoidon väliin. Poliklinikka tarjoaa lakisääteisiä palveluja alueen omistajakunnille, mutta tärkeänä osana toimintaa on myös kehitysvammalääketieteen kehittäminen. ”Pyrimme toimimaan edelläkävijöinä. Meillä on paitsi tiiviit suhteet erikoissairaanhoitoon, myös paljon monipuolista osaamista omassa tiimissä, joten sisäisetkin konsultaatiomahdollisuudet ovat hyvät”, kertoo ylilääkäri Lumikukka Socada. Tulosaluejohtaja Kirsi Leväpellon mukaan kuntayhtymän omistajakuntien kanssa käytiin tiivistä keskustelua alueen tarpeista ja pyyntöjä kehitysvammaisten palvelujen järjestämiseen tuli runsaasti. Socada ja Leväpelto näkevät, että kehitysvammaisten terveydenhoidon järjestäminen osana julkista terveydenhuoltoa on todella tärkeää. ”Tässä ajassa on olennaista antaa merkki ympäröivälle yhteiskunnalle, että asiakkaiden tulee saada apua. Meillä on tässä myös tärkeä opettamistehtävä”, Leväpelto toteaa. Naisjohtajuus ja moniammatillisuus luovat omat puitteensa toiminnalle Sekä Leväpelto että Socada kokevat, että kuntayhtymä on osoittanut heille naisjohtajina luottamusta ja tarjonnut etenemismahdollisuuksia. ”Olemme edelleen tilanteessa, jossa sukupuolesta joutuu puhumaan. Itselläni on kokemusta myös yksityiseltä ja kolmannelta sektorilta ja koen, että julkisella sektorilla johtajana ja naisena on hyvät mahdollisuudet näyttää kykynsä”, Leväpelto mainitsee. Socada arvostaa sitä, että työnantaja on arvioinut häntä ammattilaisena ja ihmisenä, ei jonkin sukupuolen edustajana. 14 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Olen päässyt etenemään hyvin ja esimerkiksi se, että minulla on pieniä lapsia, on nähty vain yhtenä asiana muiden joukossa.” Kehitysvammapoliklinikan toimintaan oman etunsa tuo monipuolinen ammattiosaaminen ja sen tuomat moninaiset näkökulmat. Leväpelto on ekonomina talousasioiden asiantuntija, kun taas Socada vastaa lääketieteellisestä toiminnasta. ”Meillä on muutenkin hyvin moniosaava henkilöstö, ja näen itse huippuammattilaisten johtamisen niin, että se on ennen kaikkea mahdollistamista ja puitteiden luomista”, Socada toteaa. Leväpelto on samoilla linjoilla. ”Kuten sanotaan, parasta on, että johtajalla on isot korvat ja pieni suu. Lähtökohtana on, että ihmiset saavat keskittyä omaan työhönsä, mutta paikalla on joku, jonka kanssa keskustella tarvittaessa”, hän summaa. u

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT KYSY LISÄÄ KUNTIEN TYÖLLISYYSPALVELUIDEN KEHITTÄMISESTÄ: Tutkija Anne Kallio anne.kallio@susinno.fi Toimitusjohtaja Jaana Pakarinen jaana.pakarinen@vates.fi Kuva: Juho Salminen Vates ja Kuntaliitto ovat julkaisseet käytännönläheisen esitteen kuntien käyttöön. Esitteessä on esimerkkejä kuntien konkreettisista toimista, joissa työllisyydenhoito nähdään elinvoimaa tukevasta näkökulmasta. bit.ly/tyollisyydenhoito-esite ELINVOIMAISEMPI KUNTA hyvällä työllisyydenhoidolla Työllisyys luo hyvinvointia ja tasapainottaa kuntataloutta. Oikeilla valinnoilla kunta voi vaikuttaa työllisyyden kehittymiseen ja samalla kuntalaisten hyvinvointiin. M yös erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden työpanosta tarvitaan kuntien työllisyystilanteen vahvistamiseksi. Kun palveluprosessit tehostuvat, yhä useampi kuntalainen työllistyy. Tutkija Anne Kallio tutki kun­ tien työllisyyspalveluiden vaikuttavuutta Vates-säätiössä. Tutkimuksen rahoitti Kunnallisalan kehittämissäätiö. ”Kuntien päättäjien tulisi miettiä, miten sitoa työllisyyden tukeminen osaksi alueen elinvoimaisuuden kehittämistä, sen sijaan että työllisyyspalvelut nähdään vain lakisääteisinä sosiaalipalveluina. Huomio tulisi suunnata organisaatioiden onnistumisesta ihmisten työllistymiseen”, Kallio tiivistää tutkimuksen johtopäätökset. Työllisyyspalveluihin panostamalla kunta saa lisää kunnallisverotuloja ja säästää työmarkkinatuen kuntaosuudessa. Samalla kunnan maksupaine toimeentulotuessa sekä sosiaali- ja terveysmenoissa pienenee. ”Jo palveluihin aktivoinnilla ja osallistumisella on myönteisiä vaikutuksia sekä yksilön että kunnan talouteen, Kallio sanoo. Esimerkki näkökulman vaihdoksesta: Työllisyyspalvelu sosiaalipalveluna: Kuntouttavaan työtoimintaan ohjataan pisimpään työttömänä olleet työnhakijat. Työllisyyspalvelu on rutiinitekemistä. Työllisyyspalvelu elinvoimapalveluna: Kunnassa on selvitetty työttömyyden rakenne, ja tarjotaan niitä palveluja, joille on tarve. Työllisyyspalvelu on asiakkaalle räätälöityä. Kuntien päättäjien tulisi tuntea työllisyydenhoitoon käytettävien panosten ja tuotosten suhde. Tieto auttaa tunnistamaan vaikuttavimmat keinot ja rohkaisee satsaamaan riittävästi palveluihin. ”Esimerkiksi Joensuussa on käytössä sähköinen raportointi­ työkalu. Työllisyydenhoitoon liittyvät tiedot päivittyvät järjestelmään kuukausittain”, Kallio kertoo. Pienillä kunnilla ei usein ole resursseja laajoihin työllisyys­ palveluihin, mutta lähikunnat voivat yhdessä tarjota parempia palveluita kuntalaisilleen. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 15

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Rakentamisessa ekologisuus on asennekysymys CLT-levyjä valmistava ja toimittava Oy CrossLam Kuhmo Ltd haluaa ravistella rakennusalan päättäjät huomaamaan puurakentamisen ekologisuuden ja kustannustehokkuuden. Yritys toivoo rakentamiseen kannustimia, jotka tukevat myös luonnon kannalta kestävien ratkaisujen valintaa. Tuupalan koulu helmikuu Kuvaaja Martti Huusko C LT-levy on massiivipuulevyä, jossa useampi lamellikerros on liimattu ristiin. Levyt ovat vahvoja ja mitoiltaan stabiileja, joten niitä voidaan käyttää sekä pysty- että vaakarunkorakenteissa. CLT-elementit ovat ekologinen ja kestävä vaihtoehto betonielementeille. Crosslam on Suomen ensimmäinen ja suurin CLTelementtivalmistaja. Yritys on toimittanut CLT-levyä jo viiteentoista kerrostaloon ja jo lähes 400 muuhun rakennukseen. Kokemusta tuotteen käytöstä on runsaasti. Euroopassa tuotetta on käytetty jo pitkään, mutta Suomessa vasta kuusi vuotta. CLT-elementtien tunnettuus suomalaisella rakennusalalla on edelleen vähäinen ja siihen CrossLam toivoo muutosta. ”CLT:llä on, totta kai ylivoimaisia vahvuuksia ympäristöasioissa, mutta teknisten ominaisuuksien ja teollisen esivalmistuksen myötä rakentamisen nopeus, täsmällisyys ja työstötarkkuus ovat myös omaa luokkaansa”, toteaa yrityksen toimitusjohtaja Juha Virta. Puurakentaminen ekologista ja kustannustehokasta Rakentamisessa ekologisuus on Crosslamin mukaan ennen kaikkea asennekysymys. Rakentamisen perinteet sanelevat materiaalivalinnat ja esimerkiksi liikenteen tai energiatuotannon saamat veroedut ja kannustimet jäävät rakennusalalta puuttumaan. Tämä on ongelmallista, koska juuri rakentamiseen on saatavilla toimivia, ekologisia tuotteita - toisin kuin monilla tuetuilla aloilla. ”Kannustimissa olisi hyvä muistaa, että puuteollisuus on tyypillisesti suurten asutuskeskusten ulkopuolella, jossa työllistämisvaikutukset ovat merkittäviä. Lisäksi lainsäädännön tulisi olla materiaalineutraalia, tällä hetkellä CLT-rakentamista säätelevät tiukat, osin ylimitoitetut rajoitteet”, Virta mainitsee. Crosslamin asiakkuudet toimivat hyvinä esimerkkeinä siitä, miten puurakentamisessa ekologisuus ja kustannustehokkuus toteutuvat samanaikaisesti. Vuoden puupalkinnon saanut Tuupalan koulu on monin tavoin onnistunut puurakennus, jonka hinta jäi ainoastaan 2 250€/ krsm2,kun vertailukohtana esimerkiksi monet pääkaupunkiseudun betonikoulut maksavat 3 500–4 000€/krsm2. Tuupalan koulun toteutus on todella laadukas ja suuret puupinnat tekevät rakennuksesta lapsille viihtyisän kokemuksen. Rovaniemen opiskelijasäätiölle toteutettu ARA-kerrostalokohde on toinen esimerkki, jossa puurakentaminen on voitu toteuttaa ilman lisäkustannuksia ja ARA-rahoitusjärjestelmän vaatimalla tehokkuudella. ”Olemme aina valmiita keskustelemaan CLT:n hyödyistä ja henkilökuntamme vastaa kaikkiin esille nouseviin kysymyksiin tuotteesta ja puurakentamisesta”, Virta lopettaa. u Asennetta peliin - crosslam.fi 16 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT ”ISOVERlasivillaeristeet ovat tutkitusti vähähiilisiä.” ISOVER-eristeet valmistetaan Saint-Gobain Finlandin tehtailla Hyvinkäällä ja Forssassa. Kotimaiset ISOVER-eristeet valmistetaan kierrätyslasista Suomessa paikallisiin oloihin suunnitellut ja valmistetut ISOVER-eristeet tehdään 70 prosenttisesti kierrätyslasista ja niillä on tutkitusti pieni hiilijalanjälki. Tiesitkö että turvallisia, tehokkaita ja asumismukavuutta lisääviä äänen- ja lämmöneristämisen ratkaisuja tarjoava ISOVER on Suomen suurin kierrätyslasin käyttäjä? ISOVER-eristeiden raaka-aineena käytetään pääosin kierrätyslasia – jopa 70 % eristeistä koostuu kierrätys­lasista. Suomalaisiin oloihin suunnitellut eristeet valmistetaan Saint-Gobain Finlandin tehtailla Hyvinkäällä ja Forssassa, jonne kierrätys­raaka-aine tulee Suomesta kerättävästä kierrätyslasista. Lasivillan raaka-aineeksi kelpaavan kierrätyslasin tulee olla puhdasta. Hyvinkään ja Forssan lasivillatehtaille kierrätyslasi toimitetaan ulkopuolisilta keräys- ja puhdistuslaitoksilta. Heiltä lähtevä lasimurska voi siten olla peräisin vaikkapa rikki menneestä auton tuulilasista tai kotitalouden kierrättämästä hillopurkista. ISOVERin lasivillan valmistuksessa hyödynnetään lisäksi Iittalan taidelasin lasijätettä. Lasivillaa valmistetaan sulattamalla kierrätyslasi, hiekka, sooda ja muut täyteaineet punahehkuiseksi massaksi 1400-asteisessa uunissa. Sulatuksen jälkeen seos kuidutetaan ohueksi lasivillakuiduksi. Lasivilla ”kypsytetään” uunissa lopulliseen muotoonsa, minkä jälkeen se on valmis käytettäväksi. ISOVER-lasivillaeristeet ovat myös vähähiilisiä ISOVER-eristeratkaisujen vähähiilisyys perustuu lasivillan pienempään tiheyteen samalla lämmöneristystasolla. ISOVER-lasivillaeristeiden pienen hiilijalanjäljen takana on lasivillan pienemmällä massalla saavutettava lämmöneristystaso sekä materiaalin kierrätysalkuperä. Lisäksi ISOVER-lasivillan valmistuksessa käytetään uusiutuvilla energiamuodoilla tuotettua sähköä, joka pienentää hiilidioksidi­päästöjä jopa 20 %, ja Forssan tehtaalla myös paikallisesti tuotettua biokaasua. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 17

TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Marja Dunderfelt on globaalisti merkittävällä turvallisuusalan kärkipaikalla: hän vastaa Huawein Suomen maayhtiön sisäisestä ja ulkoisesta kyberturvasta. 18 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE Tavoitteena älykäs ja turvallinen digimaailma

MAINOSLIITE Huaweilla työskennellään voimakkaasti tasa-arvoisen kyberturvallisuuden puolesta. Haasteiden selättäminen vahvistaa uusiutumiskykyä ja periksiantamattomuutta. TULEVAISUUDEN TEKIJÄT H uawei Technologies Oy:n liiketoiminta keskittyy tieto- ja viestintätekniikan infrastruktuuriin. ”On hienoa saada työskennellä yhdessä alan globaaleista edelläkävijäyrityksistä ja päästä vaikuttamaan tulevaisuuden digitaalisen maailman luomiseen, 5G-teknologian ja uusien sukupolvien sovellusten kehittämiseen sekä kyberturvallisuuden edistämiseen”, kiteyttää Huawein tietoturvajohtajana (Chief Security Officer, CSO) tänä syksynä aloittanut Marja Dunderfelt. Toimintamalleja uudistamalla lisää kilpailuetua Toistakymmentä vuotta teknologiayrityksissä työskennellyt Dunderfelt tunnustautuu tulosorientoituneeksi. ”Tähän kiinalainen työkulttuuri istuu hyvin. Kansainvälinen yrityskulttuuri ylipäänsä kiehtoo minua”, hän toteaa ja tunnistaa itsessään myös toisen vahvan piirteen. ”Olen muutosjohtaja. Tietoturva-alalla jatkuva kehitys on elinehto. Tämä koskee myös toimintamalleja. Meillä Huaweilla on ympäri maailmaa todella paljon huippukyberosaajia. Lähtisinkin kehittämään heidän välistään yhteistyötä erilaisin virtuaaliorganisaatioin, jotta saisimme tästä valtavasta osaamisarsenaalista mahdollisimman paljon hyötyä.” Kyberturva-ala tarvitsee lisää naisia Tietoturva on historiallisesti ollut hyvin miehinen ala, ja sen pariin on hakeutunut paljon puolustusvoimien ja poliisin työntekijöitä. Marja Dunderfelt on nyt naisena globaalisti merkittävällä turvallisuusalan kärkipaikalla: hän vastaa Huawein Suomen maayhtiön sisäisestä ja ulkoisesta kyberturvasta. ”Olen kiitollinen mieheni ja perheeni tuesta, että olen saanut keskittyä täysillä myös työuraani, enkä koe joutuneeni kolistelemaan lasikattoja”, hän toteaa ja kannustaa alalle lisää naisia: ”Olemme kybertur- va-alallakin matkalla tasa-arvoisempaan suuntaan. Haluan rohkaista esimerkilläni naisia tälle äärimmäisen mielenkiintoiselle alalle, jossa varmasti riittää töitä.” Tasa-arvoisesti kyberturvallisessa maailmassa Tietoturva on paljon muutakin kuin teknisiä ohjelmistohaavoittuvuuksia. ”Asioita tulee tarkastella riskienhallinnan kautta ja ne ovat useimmiten vastuukysymyksiä”, Dunderfelt pohtii ja jatkaa kyberturvan ja tasa-arvon merkityksestä: ”Kansalliset lainsäädökset eivät ole riittäviä sillä puhumme koko internetin kehittämisestä turvallisempaan suuntaan. Kukaan yksittäinen operaattori, teknologiatoimittaja tai käyttäjä ei saisi saavuttaa asemaa, jossa voi helposti tehdä tietoturvaan tai yksityisyyden suojaan liittyviä väärinkäytöksiä. Tätä kehitystyötä haluamme olla tekemässä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.” 5G tulee parantamaan digitaalista infrastruktuuria merkittävästi ja hyödyttämään kansantalouttamme. Mutta ennen kuin päästään maaliin, on oltava valmis sitkeästi kampittamaan haasteita. ”Huaweilla kaikki kehitystyö lähtee siitä, että tietoturva ja yksityisyyden suoja implementoidaan jo alkumetreillä. Olen ylpeä siitä, miten hyvin tämä itse asiassa meillä huomioidaan”, Marja Dunderfelt toteaa. Hän toivoo, että 5G:n hyötyjä päästään Suomessa toteuttamaan laajamittaisesti lähivuosina. ”Viiden - kymmenen vuoden tähtäimellä jatkuvuuden näkökulmasta on hyvä asia, että vaihtoehtoja teknologiatoimittajiksi on mahdollisimman paljon. Tärkeintä olisikin saada kilpailutettua Suomeen paras mahdollinen tekninen infrastruktuuri niin, että pääsemme nopeasti hyötymään 5G:n tuomista mahdollisuuksista.” u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 19

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Muuta taloudellinen tulevaisuutesi Opiskele rahataitoja, tutustu omaan rahatarinaasi ja hyödynnä työkaluja oman taloutesi hyödyksi alle pizzan hinnalla kuukaudessa. Mikko Sjögren aloitti taloustaidon valmentamisen ammattimaisesti ensimmäisenä Suomessa. Rahasta puhuminen on Suomessa koettu aina hieman kiusalliseksi. Vaikka ihmisillä on kautta aikojen ollut tarve saada apua raha-asioidensa hoitamiseen, niin taloustaitojen valmennus on Suomessa vielä varsin uutta. ”Kehitin talouden lukutaitoani ulko­ maisten valmentajien opissa ja opin ymmärtämään miten markkinat toimivat”, Sjögren valottaa. Nykyään Sjögren valmentaa itse näiden kansain­välisti tunnettujen asiantunti­joiden kanssa. Sjögrenin ponnistelut ovat tuottaneet tulosta. Uusiessaan opetussuunni­ telmaa halusi Opetushallitus kuulla myös Varapuun näke­myksiä talousopetuksesta. Taloustaitojen opetus on nyt mukana peruskoulun, lukion ja ammatillisten oppilaitosten opetus­ suunnitelmissa. On ollut mukava huomata, että opetussisällöt ovat pitkälti samanlaisia kuin meidän omissa koulutuksissammekin. Työnantajat voisivat ottaa roolia henkilöstönsä rahataitojen parantamisessa. Vuonna 2013 toteutetun kyselytutkimuksen mukaan huono henkilökohtainen 20 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU ”Tuon palaveroinnin tuloksena syntyi talousopetukseen tarkoitettu Money Flow Challenge -kännykkäpeli, joka on herättänyt myös kansainvälistä kiinnostusta.” raha­ tilanne on merkittävin suomalaisten työhyvin­ vointia heikentävätekijä. Se lisää uupumisen ja tapaturmien riskiä sekä aiheuttaa riitoja työyhteisössä. Tyhypäivissä olisikin hyödyllistä järjestää liikuntasessioiden ohella myös raha­ taidon valmennuksia, Sjögren vinkkaa. Varapuu tarjoaa puolueetonta tietoa sijoittamisesta Emme tarjoa sijoitusneuvontaa, eikä meillä ole mitään sijoitustuotteita ja -palveluita myytävänä. Varapuu missiona on aikaan­saada 10  000 taloudellista läpi­ murtoa Suomessa valmentamalla ihmisiä taitavaksi rahan kanssa ja tekemään rahaa sijoittamalla. Varapuu järjestää tapahtumia niin raha-­ asioiden hoitoon kuin eri omaisuus­ lajeihin. Niihin voi osallistua myös verkossa, tai verkko­ kurssin muodossa. Tuhansien asiakaspalautteiden perusteella asiakkaat suosit­telisivat Varapuun palveluita tuttavilleen arvosanalla 4,86/5. Kukaan ei pidä sinun rahoistasi niin hyvää huolta, kuin sinä itse. Jotta sinun ei enää tarvitsisi kysyä keneltäkään neuvoa mihin seuraavaksi kannattaisi sijoittaa, vaan tietäisit sen itse. Opiskeleminen kannattaa AINA, sillä harvoin oppii huonommaksi. w Valmennusyhtiö Varapuu 13 vuoden kokemuksella ja yli 30 000 asiakasta Tule riskittömästi mukaan valmennukseen, saat kokeilla sitä 30 päivää ilmaiseksi. www.rahataidonvalmennus.fi/kokeile www.varapuu.fi www.mikkosjogren.fi

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Yhteistyö, avunanto ja 100-vuotinen hulluus – menestyvä ACG Nyström V almistava teollisuus on yrityksemme olemassaolon aikana muuttunut paljon. Oma muuttumattomuutemme ja pysähtyneisyytemme oli koitua kohtaloksemme. Tukeuduimme liiaksi menneeseen, mutta nyt teemme aktiivista nousua ylöspäin. Tämä ei tarkoita vain aktiivisuutta asiakkaiden suuntaan, vaan myös uusien tuotteiden ja toimintatapojen löytämistä. Historia ja perinteet antavat kuitenkin kasvullemme perustan: ne antavat osaamista ja varmuutta ja asettavat perspektiivin, johon on helppo tukeutua niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Tästä huolimatta on tärkeä pitää ajatukset mukana tässä päivässä, ettei historia ala sitoa liikaa, tee meistä vanhanaikaisia ja pahimmillaan estä kehitystämme. Nyt olemme suunnanneet katseemme tulevaisuuteen ja haemme sitä, mitä ei vielä edes ole. Kestävyys on noussut merkittäväksi tekijäksi niin tuotannossa kuin kuluttamisessakin etenkin tekstiilialalla. Konepuolella tämä on tarkoittanut nopeampia ja vähemmän energiaa kuluttavia laitteita. Kymmenisen vuotta sitten valikoimiimme tulleet vesileikkuritkaan eivät enää ole vain suurien tehtaiden oikeus. Nyt meillä on protoiluun tarjolla kompakti pienoisvesileikkuri, jonka avulla asiakkaamme voivat viedä omat tuotesuunnitelmansa hyvin pitkälle ennen varsinaisen tuotannon aloittamista. Muutosta on näkynyt myös valmistavan teollisuuden siirtymisenä lähemmäs kotimarkkinoita, kun kansainväliset toimitusket- jut eivät enää viime keväästä lähtien ole toimineet entiseen tapaansa. Oman lisämausteensa on tuonut se tosiseikka, että niin tekstiili- kuin metallialallakin on pula osaajista. Automaatioasteen kasvattamiseen on nyt siis hyvä tilaisuus, ja tätä pitää myös meidän konetoimittajien tukea. Sekä tekstiili- että metallialalle on saatavilla jo kokonaisia tuotantolinjoja avaimet käteen -periaatteella. Teemme ne yhdessä ruotsalaisen emoyhtiömme kanssa, jossa automaatiosta on pitkä kokemus; kaikkea ei tarvitse tehdä yksin, eikä hampaat irvessä puurtamisesta ole mitään iloa kenellekään. Strategiamme keskiössä on nimenomaan yhteistyö niin oman konsernimme kuin suomalaisten partneriemme kanssa. Kehitysstrategiassamme olemme miettineet, missä olemme hyviä ja mikä kannattaa jättää muille niin resurssien kuin logistiikankin kannalta. Kohtaamme paremmin asiakkaamme, kun emme yritä sinkoilla kaikkialle samanaikaisesti - vaan meillä on kumppani, joka tukee toimintaamme. w ACG Gruppen AB • Perustettu: 1921 • Toimipisteet: Ruotsi, Suomi, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Ukraina, Hong Kong • Työntekijöitä: 240 • Liikevaihto: 38,1 miljoonaa euroa Ota Yhteyttä www.acgnystrom.fi 050 477 7008 ACG Nyström Oy:n maajohtaja Marita Koskinen. GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 21

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Energiahoitojen kokonaisvaltainen vaikuttavuus hyvinvointiin kiinnostaa yhä useampaa Riskittömien ja pehmeiden energiahoitomenetelmien toimivuus yksinään ja osana muita hoitoja on alettu tunnistaa, samalla myös kiinnostus alalle kouluttautumiseen lisääntyy. Holistisen hyvinvoinnin trendin noustessa energiahoitaja voikin olla yksi todellisista tulevaisuuden ammateista. Suomen Energiahoitajien toiveena on, että energiahoidoista tulee vähitellen osa terveydenhoitojärjestelmää. ”Olemme havainneet, että ihmiset ovat alkaneet ajatella terveyttään syvällisemmin. Enää ei haluta hoitaa pelkkiä oireita”, kertoo energiahoitaja ja kouluttaja Petri Filipczak Suomen Energiahoitajista. Hän haluaa nostaa esille, että psyyken ja fysiikan välinen yhteys on tärkeää ymmärtää hoitoja tehdessä. Esimerkiksi pelkän selkäkivun hoito ei välttämättä riitä, jos sen aiheuttajana on työstressi. Energiahoidoissa pyritäänkin aina menemään syytasolle, jolloin hoitotulokset ovat parempia ja pysyvämpiä, kuin pelkkää fyysistä oiretta hoitaessa. Meneillään on selvä asennemuutos suhteessa energiahoitoihin. Sana hoitojen toimivuudesta kiirii ja moni omakohtaisia positiivisia kokemuksia saanut toimii mielellään puolestapuhujana. ”Itsekin olen avomielinen skeptikko. Kaikkeen tulee mielestäni suhtautua kriittisesti, mutta avoimesti. Suurin väärien us- 22 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU komusten korjaaja on kuitenkin oma kokemus. Olemme nähneet, että moni tulee energiahoitoihin viimeisenä oljenkortenaan ja yllättyykin hyvistä hoitotuloksia”, Filipczak kuvailee. Hänen mukaansa asiasta kiinnostuneiden kannattaa tutustua myös tieteellisiin tutkimuksiin, joissa energiahoidoilla on saatu todistetusti positiivisia vaikutuksia. ”Kannattaa itse tutkia ja miettiä, eikä lukittua jäykkiin ajattelumalleihin.” Koulutus tärkeässä osassa Filipczak kollegoineen harjoittaa BodyMind Energy Balancing Method -nimistä hoitomenetelmää. Metodin hoitotekniikoilla tarkoitus on vaikuttaa autonomiseen hermostoon. Esimerkiksi kiropraktiikasta menetelmä

MAINOSLIITE TULEVAISUUDEN TEKIJÄT poikkeaa siinä, ettei hoitaja käytä fyysistä voimaa. Energiahoidossa kyse ei kuitenkaan ole mystiikasta tai magiasta, vaan fysiologiasta. Suomen Energiahoitajat myös kouluttaa metodin käyttöön ja toiveena onkin saada Suomeen kattava verkosto osaavia ammattilaisia. Hyvällä koulutuksella tekniikkojen oppiminen saadaan korkealle tasolle, joka osaltaan auttaa asennemuutoksen luomisessa. ”Energiahoitotekniikoita voi käyttää itsessään tai yhdistää muihin hyvinvointialan töihin. Tekniikoista saa apua työhönsä yhtä lailla psykologi kuin vaikkapa kalevalainen jäsenkorjaaja. Toivoisimme, että vähitellen energiahoidot olisivat osa terveydenhuoltojärjestelmää”, Filipczak esittelee. Koulutuksista voi saada yhtä lailla päätyön, kakkostyön tai tekniikoita voi käyttää omaksi tai läheisten iloksi. Yrityksen kurssin käyneitä hoitajia on tällä hetkellä Suomessa noin 600. Metodissa on kuusi kurssia, joilla opitaan menetelmän eri tekniikat perusteista alkaen ja koulutukset onnistuvat sekä lähiopetuksena ympäri Suomea että webinaareina. ”Tehokkailla tekniikoilla saadaan hyviä tuloksia, mikä tekee tästä myös työnä äärimmäisen palkitsevaa. On hienoa, kun näkee, että on aidosti voinut auttaa”, Filipczak lopettaa. u GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU 23

TULEVAISUUDEN TEKIJÄT Uusi tila menestykseesi. Olemme rakentaneet satoja uusia liike-, tuotanto-, logistiikka- tai varastotiloja. Katso referenssit netistä lehto.fi/toimitilat MAINOSLIITE Uuden toimitilan kassavirta käyntiin jopa vuoden nopeammin! Lehdon ketterän Kirittäjä-palvelun avulla uudet toimitilat saadaan käyttöön jopa vuoden nopeammin kuin perinteiseen tapaan toteutetulla prosessilla. Maksuttoman Kirittäjä-projektin lopputuloksena syntyy budjettisi mukainen ratkaisuehdotus uusista toimitiloista. Saat kaikki päätöksentekoon tarvittavat aineistot kuten alustavat suunnitelmat, sitovan aikataulun sekä tarkan sisältökuvauksen. Voit merkitä avajaispäivämäärän kalenteriisi jo suunnitteluvaiheessa. Kestäviä ja energiatehokkaita kauppapaikkoja Uutta toimitilaa rakentaessa yrittäjä säästyy myös yllättäviltä remonttikuluilta, joita vanha rakennus usein voi tuoda mukanaan. Uudessa toimitilassa pystytään ottamaan myös paremmin huomioon rakennuksen elinkaari, älykkäät energiaratkaisut sekä muut kestävän rakentamisen tarpeet. Sovitaan tapaaminen tai pyydä tarjous! lehto.fi 24 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Jukka Pekonen myyntijohtaja Lehto Tilat Oy puhelin 040 706 6121 jukka.pekonen@lehto.fi