GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE MENESTYVÄ SUOMI 5 RAKENNUSKONSULTOINTI TREUTHARDT OY Kohdekohtainen tieto takaa parhaan lopputuloksen 7 ENERMIX OY 4 NORD DDB Talotohtori 2.0. on digitaalinen alusta, joka tuo energiansäästöä mukavista olosuhteista tinkimättä Paremmat ideat – paremmat tulokset MAINOSLIITE

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Petsamonkadun kiinteistön ympäristö on vilkkaasti liikennöity, joten lumiesteiltä vaaditaan paljon. Varma asennettiin aivan räystään reunaan turvallisuuden maksimoimiseksi. Onko kiinteistönne kattoturva lakisääteisellä tasolla? Lumiesteiden tarpeellisuus kyseenalaistetaan silloin tällöin, mutta kulunut talvi oli hyvä muistutus siitä, että runsaslumisiin talviin tulee varautua. Kiinteistön omistajalla on lakisääteinen vastuu suojata sisäänkäynnit, kulkuväylät ja ympäröivä katualue rakennuksen katolta putoavalta lumelta ja jäältä. Lumiesteet suojaavat myös kattovarusteita, kuten kouruja ja tikkaita. Lumiesteet suositellaan aina asennettavaksi koko lappeen mitalle. Vesivekin Varma-lumieste minimoi riskit Varma-ritilälumieste tarjoaa maksimaalisen suojan putoavalta lumelta ja jäältä. Muita lumiestemalleja ei saa asennettua lähelle katteen pintaa, jolloin lumi ja jää pääsee valumaan esteen ali. Tämä ongelma korostuu erityisesti saumakatoilla. Varma pystytään alareunan urituksen ansiosta asentamaan aivan katteen pintaan kiinni. Ainutlaatuisen kiinnikkeensä ansiosta Varma voidaan muista malleista poiketen asentaa aivan räystään reunalle. Näin myöskään katon etuosaan ei jää suojaamatonta kaistaletta. Varma sopii kaikille katto- ja katetyypeille. Erityisesti Varmaa suositellaan käytettäväksi taajama-alueailla korkeissa rakennuksissa sekä kouluissa ja päiväkodeissa, joissa vaaditaan erityistä suojaa. Ei enää varoituspuomeja! As Oy Petsamonkatu 14 on 12-kerroksinen taloyhtiö, joka sijaitsee taajaan asutulla Kalevan asuinalueella Tampereella. Taloyhtiön alakerroksessa on myös liiketiloja, eli jalankulkijoita ja liikennettä ympäristössä riittää. Lumiesteitä ei loivalla saumakatolla ollut. Talvisin jouduttiinkin välillä asettamaan pihan puolelle varoituspuomeja katolta putoavan lumen ja jään takia. Katon huoltomaalauksen myötä katteesta tuli niin liukas, että riski lumen Miksi kannattaa valita Varma-lumieste? 1. Korkea ritilämäinen profiili (180 mm) > lumi ei tule esteen yli eikä läpi. 2. Alareunan urituksen ansiosta Varma voidaan asentaa katteen pintaan kiinni > jäälautat eivät pääse lumiesteen ali. 3. Ainutlaatuinen kiinnike mahdollistaa asentamisen aivan räystään reunaan > lumiesteen eteen ei jää suojaamatonta aluetta. 019 211 3900 | vesivek.fi | Takuulla vastataan. ja jään putoamisesta tuli huomattavaksi. Taloyhtiön hallitus päätti hoitaa asian kuntoon. ” Halusimme lumiesteen, joka varmasti pitää lumet katolla ja jonka ali jää ei pääse”, kertoo isännöitsijä Seppo Peltola. Kiinteistöön asennettiin Varma-lumiesteet etelä- ja itälappeelle. Viime talven runsaat lumet osoittivat heti uusien lumiesteiden tarpeellisuuden. ”Kulkuteillä ei näkynyt mitään merkkejä katolta pudonneista lumesta tai jäästä, joten aikaisempien talvien puomivirityksia ei enää tarvittu. Eli Varma-lumiesteet näyttävät täyttävän tehtävänsä – ja varmasti”, toteaa Seppo tyytyväisenä. Vesivekin veloitukseton Kattoturvakatselmus selvittää, onko kiinteistönne kattoturva lakisääteisellä tasolla. Soita 019 211 3900 tai mene vesivek.fi/kattoturvakatselmus

GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Miten vastuullinen brändisi toimii? Viestintä- ja markkinointitoimisto Fabrik on kehittänyt toimivan työkalun yritysten toiminnan arviointiin ja positiivisten vaikutusten maksimointiin. S uomalaiset yritykset kykenivät koronan tuoman pakon edessä ottamaan nopeasti valtavan digiloikan. Viestintä- ja markkinointitoimisto Fabrikin toimitusjohtaja J. Perttu Kouvalainen toivoo, että yrityksillä olisi yhtä paljon rohkeutta ottaa edistysloikka vastuullisuuden kääntämisessä kilpailueduksi. ”Kyetäkseen toimimaan vastuullisesti, on ymmärrettävä, mihin oma toiminta vaikuttaa. Sitten voi päättää, mitä vaikutuksille pyrkii tekemään ja miten siitä ulospäin viestii”, Kouvalainen pohjustaa. Eniten hyvää tekevän väylän valinta on turvallinen strategia Kouvalainen pystyy miettimättä kiteyttämään Fabrikin oman strategian. ”Autamme asiakkaitamme maksimoimaan oman positiivisen vaikutuksensa ja hyödyntämään vastuullisen toimintansa kilpailuetuna strategisen viestinnän ja markkinoinnin kautta.” Fabrik on kehittänyt yrityksen toiminnan vaikuttavuusarviointiin yhdessä kansainvälisten kumppaneidensa kanssa ainutlaatuisen työkalun. ”Sen avulla saadaan skannattua toiminnan vaikutukset, luokiteltua niiden eri tasot ja fokusoiduttua niihin, joilla on suurin positiivinen vaikutus.” Älä putoa ”hero trap” -loukkuun Visionäärisesti pohdiskeleva Kouvalainen ei säikähdä sitä, että tulevaisuus on hämärän peitossa. Myös tästä Fabrikin asiakkaat hyötyvät. ”Se, Kouvalaisen mielestä kyetäkseen toimimaan vastuullisesti, on ymmärrettävä, mihin oma toiminta vaikuttaa. mikä on tähän asti toiminut vastuullisuusviestinnässä, ei enää riitä. Ei kannata kehua brändinsä vastuullista toimintaa tehden silloin tällöin kuusen istutus-kompensaatiokampanjoita. Sen sijaan kerro, miten ihmiset voivat paremmin brändisi avulla.” Kouvalaisen mukaan ihmiset odottavat yrityksiltä ja brändeiltä ratkaisuja maailman ongelmiin – tätä yrityksissä ei kannata pelätä. ”Toimiessasi oikein ja vastuullisesti, teet pitkällä tähtäimellä myös paljon parempaa bisnestä.” Tulevaisuudessa pärjäävä yritys valitsee huolellisesti yhteistyökumppaninsa ymmärtäen, että vastuullisuus on megatrendi isolla M:llä. ”Vastuullisuus-strategia tulee integroida brändistrategiaan.” ”Vastuullisuusstrategia tulee integroida brändistrategiaan. Suurin riski yritysjohdolle on yrittää välttää liikaa virheitä ja jäädä katsomaan, mitä kilpailijat tekevät. Jos toimii oikeassa järjestyksessä ja aidosti niin, että brändisi tekee ihmisten elämästä parempaa, ratkaisee samalla kaikki ongelmat, niin työnantaja- kuin brändimielikuvapuolella”, Kouvalainen summaa. w 3

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Paremmat ideat – paremmat tulokset NORD DDB Helsingin luovat ammattilaiset osaavat haastaa asiakkaitaan sopivasti, jotta asiakkaan brändiin istuvat uniikit ideat näkevät päivänvalon ja saavat niiden kassavirran kilisemään. N ORD DDB Helsinki kuuluu DDB Worldwide -ketjuun sekä NORD DDB -mikroketjuun. ”Ruotsi, Tanska, Norja ja Latvia kuuluvat Suomen lisäksi tähän porukkaan, jossa tieto ja osaaminen vaihtuvat asiakkaittemme eduksi”, kertoo toimitusjohtaja Lauri Ferrer, joka luotsaa yhdessä luovan johtajan kanssa noin pariakymmentä työntekijää. Kaikki lähtee luovan alan tuloksenteossa siitä, että työntekijät viihtyvät: pakolla ei puristeta helmiä. ”Kuluneena keväänä upeinta oli, ettemme joutuneet lomauttamaan tai irtisanomaan ketään. Etsimme itse asiassa parhaillaan lisää työvoimaa”, Ferrer kertoo. Vakioasiakaskunta on nimekästä ja kansainvälistä, joka ei pysäyttänyt tekemisiään vaan sopeutui muokaten suunnitelmiaan. Tässä auttoi joustava toimistokulttuuri, jonka ansiosta etätyöhön 4 sopeuduttiin nopeasti. ”Aloitimme jokaisen työpäivän etätiimipalaverilla, se ryhdittää hyvin päivää. Syksyllä meillä on saanut valita, työskenteleekö toimistolla vai kotona ja suurin osa näkyy käyvän toimistolla”, Ferrer sanoo. Työ maittaa porukalle, mikä näkyy tuloksissa. ”Meidät tunnetaan alalla McDonald´sin toimistona, ja toki olemme voittaneet myös palkintoja. Olemme kasvuvauhdissa samalla nöyrästi muistaen, että olemme niin hyviä kuin viimeisin työmme on.” Uutta, vielä parempaa, sitkeästi Ferrer pystyy helposti nimeämään muitakin menestyksen avaimia. ”Aitous ja rehellisyys. Haluamme aidosti tehdä hyviä töitä ja tulosta – inhimillisesti, yhdessä asiakkaittemme kanssa.” Vaikka taustalla on iso kansainvälinen DDBketju, Suomen toimisto on alalla jopa hieman altavastaajan asemassa – vielä toistaiseksi. ”Tämä on hyvä tilanne, josta asiakkaamme hyötyvät. Venymme kaikessa tekemisessä, kehitämme inspiroituneina uutta ja parempaa, kaivamme uniikin erottautumistekijän jokaisen asiakkaan kohdalla. Lisäksi meidän kanssamme on kuulemma tosi mukava työskennellä”, Ferrer intoutuu kuvailemaan lisäten samaan hengenvetoon: ”En halua sortua omakehuun, mutta meillä on vain niin hyvä porukka, jonka luovuuden ylläpitoon panostamme järjestelmällisesti.” Rohkeus kuuluu myös Ferrerin porukan työkalupakkiin. ”Jaksamme inttää sopivassa määriin ja haastaa asiakasta samalla ymmärtäen asiakkaan realiteetit, historian ja taustan.” Ferrer tiimeineen toivottaa tervetulleeksi uudet asiakkaat ja kutsut kilpailutuksiin. ”Me palamme halusta päästä pureutumaan yhä useampien toimialojen trendi- ja kilpailijaanalyyseihin ja ideoimaan uutta ja uniikkia asiakkaittemme, kuluttajien ja talouskasvun eduksi.”w

GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE MENESTYVÄ SUOMI Kohdekohtainen tieto takaa parhaan lopputuloksen Kuntotutkimuksen lopputulos perustuu liian usein yleiseen ohjeistukseen. Päättävä taho tarvitsee kuitenkin oikeisiin ratkaisuihin päätyäkseen nimenomaan kohdekohtaista tietoa. R akennuskonsultointi Treuthardt Oy:n toimitusjohtaja Markus Treuthardt kuvailee onnistuneen korjaushankkeen tarkoittavan pääosin sitä, että osakkeenomistajat saavat rahoilleen sellaisen vastineen, kun alun perinkin on ollut tarkoitus. – Onnistunut lopputulos on sovitun mukainen ja laajuudeltaan niin teknisesti kuin taloudellisestikin järkevä, ei yli- eikä alimitoitettu. Treuthardt korostaa, että korjausrakentamiskohteen kuntotutkimuksen lopputuloksen tulee antaa kuntotutkijalle ja tilaajalle riittävä käsitys siitä, mikä rakenteen todellinen kunto on, mitä konkreettisesti pitäisi tehdä ja mitä toteutus kustantaa. – Tarkka ja kantaaottava kuntotutkimus helpottaa oleellisesti hankesuunnitelman laadintaa. ”Tehdystä työstä oltava hyötyä kiinteistölle ja sen osakkeenomistajille.” Kuntotutkimuksen lopputuloksella tulee olla selkeä merkitys tilaajalle sekä päätöksiä tekevälle taholle. Treuthardtin mukaan kuntotutkimuksen lopputulos perustuu liian usein yleiseen ohjeistukseen rakenteiden käyttöiästä sekä teoreettisista kunnossapitojaksoista. – Tietotaidon loppuessa turvaudutaan yleiseen teoreettiseen kantaan. Tästä seurauksena on usein väärä mitoitus – rakennuksia niin sanotusti ylikorjataan tai vastaavasti selvästi uusimista kaipaaviin kohteisiin esitetään kunnostustoimia. Kuntotutkimuksen tekijällä tulee ennen kaikkea olla ammattimainen ymmärrys siitä, mitä Rakennuskonsultointi Treuthardt Oy on erikoistunut korjausrakentamisen suunnitteluun ja valvontaan, kuntotutkimuksiin sekä rakennuttajatehtäviin. tutkii. Konsensus faktatiedon ja kokemuspohjaisen tiedon välillä tulisi saavuttaa nimenomaan kohdekohtaisesti. – Yrityksemme tavoitteena on, että tehdystä työstä on aina hyötyä kiinteistölle ja että suoritettavat korjaustoimet ovat kokonaisuus huomioon ottaen järkeviä osakkeenomistajille, Treuthardt sanoo. w 5

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Ylävatsavaivat kannattaa tutkia ajoissa - avuksi suomalaisinnovaatiot Ylävatsavaivat ovat Suomessa yleisiä ja varsinkin vanhemmissa ikäluokissa niiden taustalla voi usein olla helikobakteeri. Siitä tai autoimmuunitaudista seuraava oireeton atrofinen gastriitti eli mahalaukun limakalvon surkastuma jää ylävatsavaivat ja refluksioireet primaaridiagnostiikan käypähoitosuositusta seuraten diagnosoimatta. Tästä johtuen atrofisesta gastriitista seuraava mahasyöpä diagnosoidaan useimmiten liian myöhään eli vasta silloin kun potilaalla on jo hälyttäviä oireita. Suomalaisen Biohit Oyj:n innovaatiot GastroPanel ja ColonView-FIT voivat helpottaa riittävän aikaista diagnosointia. Y lävatsavaivoista kärsii Suomessa 20–40 prosenttia ihmisistä. Osa näistä on harmittomia toiminnallisia vaivoja, mutta varsinkin vanhemmissa ikäryhmissä esiintyy helikobakteerin aiheuttamaa atrofista gastriittia. Tämä ja mahalaukun limakalvon korkea haponeritys lisää maha- ja ruokatorvisyöpien riskiä. Näihin syöpiin vuosittain sairastuu lähes tuhat ihmistä ja menehtyy yli 700. ”Gastroskopia- ja koepalatutkimus tehdään usein vasta hälyttävien oireiden ilmaannuttua, jolloin hoitoennuste on useimmiten jo huono”, toteaa Biohit Oyj:n hallituksen puheenjohtaja, professori Osmo Suovaniemi, LKT Mahasyöpäriskin lisäksi atrofiseen gastriittiin liittyy myös muita riskejä kuten B12-vitamiinin, raudan, kalsiumin, magnesiumin ja sinkin sekä eräiden lääkeaineiden imeytymishäiriöitä. 6 Varsinkin vanhemmilla ihmisillä atrofisesta gastriitista (hapoton maha) johtuva riski kasvaa myös maha-suolikanavan ja keuhkojen vaikeisiin infektioihin. Suovaniemen mukaan on syytä epäillä, että atrofisesta gastriitista ja sen liitännäissairauksista johtuen myös koronaviruksen aiheuttaman infektion riski ja vaikeusaste kasvaa. Siksi erityisesti ikäihmisten koronavirustestauksia olisi hyödyllistä täydentää GastroPanel testillä. Seulonnat ja oikea-aikaiset innovatiiviset testit käyttöön Nykyhoitosuositusten mukaiset helikobakteeritestit eivät auta tunnistamaan mahalaukun limakalvon atrofista gastriittia tai korkeaa haponeritystä. Biohitin GastroPanel-testi ja tulosten tulkitsemiseen suunnitellulla GastroSoft-ohjelmalla yhdessä potilastietojen kanssa saadaan laajempi ja luotettavampi kuva mahalaukun limakalvon rakenteesta ja toiminnasta. ”Jos tällä yhdistelmällä seulottaisiin maha- ja ruokatorvisyövän riski esimerkiksi kymmenen ikäluokkaa; 65–74-vuotiaat, noin 600 000 ihmistä, saataisiin suuri määrä tietoa ja säästettyä eliniänaikaisista terveydenhuollon kuluista noin 800 milj. euroa”, Suovaniemi kertoo. Varsinkin ikäihmisillä ylävatsavaivojen takana voi olla suolistoperäiset ongelmat. Biohitin ColonView-FIT auttaa suolistosyövän esiasteiden varhaisessa toteamisessa. Suovaniemi toivoisikin, että myös suoliston terveys selvitettäisiin osana ylävatsavaivojen hoitoa. ”Kehitys on mennyt huomattavasti eteenpäin ja testit tulisi ehdottomasti saada ylävatsavaivojen ja refluksioireiden primaaridiagnostiikkaan sekä seulontoihin, jotta voitaisiin parantaa potilasturvallisuutta sekä välttää jopa turhia syöpäkuolemia ja kustannuksia.” w www.gastropanel.com, www.colonview.fi,  www.biohit.fi/lisatietoja, www.acetium.fi https://www.gastropanel.com/fi/ kustannushyoty/gastropanelilla-saavutettavatkustannussaastot-seulonnassa,  www.biohit.fi/lisatietoja3, http://www.biohit.fi / Uutiset / Luettavaa: GastroPanel-innovaatio Huslab: ”Tutkimuksia käytetään mahavaivaisen potilaan oireiden selvittelyissä, helikobakteeriinfektion diagnostiikassa sekä atrofisen gastriitin varhaistoteamisessa”  Kela-korvaus lääkärin lähetteellä,  www.biohit.fi/gastropanel-lahete

GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE MENESTYVÄ SUOMI Talotohtori 2.0. on digitaalinen alusta, joka tuo energiansäästöä mukavista olosuhteista tinkimättä Talotohtori 2.0 on järjestelmäriippumattomasti toimiva käyttöliittymä ja digitaalinen alusta, jonka avulla saadaan aikaiseksi kustannussäästöjä. Siihen voidaan helposti liittää muut rakennusautomaatiojärjestelmät ja IoT-sensorit ja sen kautta tuottaa laajasti palveluita yhtenäisellä käyttäjäkokemuksella. Talotohtori-sovelluksella seuraat kiinteistösi olosuhteita ja vedenkulutusta helposti puhelimellasi. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi Google Playsta ja App Storesta. T alotohtorin takana olevan yrityksen Enermix Oy:n toimitusjohtaja Sami Vatasen mukaan tuote tarjoaa laajoja hyötyjä monelle kohderyhmälleen. - Energiayhtiöille tarjoamme älyohjattua alustaa, erityisesti kaukolämpöä varten, jonka avulla tuotantokapasiteettia voidaan optimoida kiinteistöjen oikean tarpeen mukaan. Huolto- ja kiinteistöyhtiöille merkittävin etu on yhtenevä käyttöliittymä, jonka alle aiemmat, vaihtelevat automaatiojärjestelmät voidaan tuoda. - Vanhaa järjestelmää ei tarvitse poistaa, tuomme alustan niiden päälle. Tärkeää on skaalautuvuus, uusia järjestelmiä ei tarvitse rakentaa jatkuvasti. Talotohtorin tuominen osaksi kokonaisuutta on vaivatonta ja edullista, Vatanen kuvailee. Samalla käytöstä tulee helpompaa esimerkiksi huoltoa tekeville. Tyypillisesti taloteknisten järjestelmien käyttöliittymät ovat todella vaihtelevia, Talotohtori tuo yhdenmukaisuudellaan helpotusta työhön. Loppukäyttäjälle tärkein hyöty on totta kai optimaaliset asuinolosuhteet ja kiinteistön energiankulutuksen säästö. Läpinäkyvyyttä ja liiketoimintamahdollisuuksia Talotohtorin avulla myös läpinäkyvyys kasvaa ja sen myötä esimerkiksi ennakoiminen on aiempaa helpompaa. Lisäksi yhä tärkeämmäksi asiaksi noussut tietoturva on varmasti kunnossa. - Voimme ennakoida esimerkiksi huoltotöitä ja nähdä, jos jossain on edessä laiterikko. Talotohtori voi toimia myös tietoturvan osalta palomuurina, kun käytössä on paljon laitteita, jotka ovat suoraan yhteydessä verkkoon ja joiden tietoturvatasosta ei ole takeita, Vatanen kertoo. Järjestelmän käyttöönottaneiden asiakkaiden mukaan se lisää tiedolla johtamisen mahdollisuuksia. Enää laitteiden kunnon tai olosuhteiden tarkkailuun ei tarvita pitkän linjan ammattilaisen osaamista. Talotohtorin kautta tieto on helposti nähtävissä. Kustannussäästön ohella palvelu voi antaa myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia. - Kun esimerkiksi kiinteistöhuoltoliike saa näkymän kaikkiin kohteisiin, se voi samalla tarjota esimerkiksi olosuhdepalveluja loppukäyttäjille tai samoin energiayhtiö taloyhtiölle, Vatanen summaa. w 7

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Huipputason teknologiaosaamisen tulkki tuottaa vaikuttavaa markkinointia Teknologia- ja teollisuussektorin markkinointiviestintään erikoistunut Brandkind purjehtii myötätuulessa alan yleistä suhdannetta vastaan. B randkind terävöitti pari vuotta sitten strategiansa erikoistuen teknologia- ja teollisuussektorin B2B- yritysten palvelemiseen. Se on kannattanut. ”Meillä kuten muissa Pohjoismaissa luodaan hyviä ja kestäviä ratkaisuja, mutta niiden hyötyjä ei aina osata tuoda esiin asiakasnäkökulmasta. ”Suomalainen rehellisyys ja ajoittainen vaatimattomuuskin kaipaa tuekseen rohkeaa otetta markkinointiin”, toimitusjohtaja Marja Peltola Brandkindilta tietää. 8 ”Olemme tulkki, joka kääntää teknisen osaamisen ja innovaatiot selkeiksi asiakaseduiksi.” ”Työmme vaatii monesti erittäin yksityiskohtaisen ja laajan tiedon omaksumista. Olemme tulkki, joka kääntää teknisen osaamisen ja innovaatiot selkeiksi asiakaseduiksi”, Peltola valottaa. Brandkindin portfolioon kuuluvat niin perinteiset kuin modernimmatkin markkinointikanavat ja -keinot: ”Emme tee ainoastaan isoja kampanjoita vaan teemme myös tarkkaan valittuja markkinoinnin toimenpiteitä. Digitaalisuus tarjoaa meille keinot tehdä globaaleja toimenpiteitä samanaikaisesti tai muulla tavoin tavoittaa halutut kohderyhmät tehokkaasti.” Brandkindin asiakkaina on monia suuria pohjoismaisia pörssiin listattuja tai yksityisomisteisia GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Viestin kirkastaminen ja monikanavainen asiakaskokemus ovat polku menestykseen, tietävät Brandkindin Head of Digital, Marko Mannonen, Planner Petri Laine ja toimitusjohtaja Marja Peltola. yhtiöitä kuten Metso Outotec, Metsä Fibre, Neles, Pesmel ja iLOQ. Asiakasportfolio jo itsessään kertoo omaa tarinaansa Brandkindin osaamisesta. Luotettava ja turvallinen kumppani Brandkind on uudistumisensa myötä vankistanut talouttaan niin, että toimintaedellytykset ovat kunnossa poikkeuksellisesta ajasta huolimatta. Yrityksellä on myös koko ajan toinen jalka tulevaisuuden oven välissä. ”Meillä on vahvat resurssit ja tahtotila osaamisemme jatkuvaan kehittämiseen, jotta voimme palvella asiakkaitamme entistä paremmin. Tavoitteemme on tuplata liikevaihtomme muutaman vuoden kuluessa. Korona-aika on tuonut haasteita, mutta tavoitteesta ei ole luovuttu ja vain sen aikajännettä on hieman pidennetty. Kaikki on tietenkin kiinni hyvistä asiakkaistamme ja yhteistyöstämme heidän kanssaan. Aiomme lunastaa antamamme lupaukset jatkossakin”, Peltola summailee. w

GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE MENESTYVÄ SUOMI Kotimainen innovaatio, keraamiletku, mahdollistaa huoltovapauden teollisuuslaitosten materiaalinsiirrossa Käynnissäpitoinsinööri Jari Perälä Tampereen Sähkölaitoksen Naistenlahden voimalaitokselta seuraa arinahiekan siirtoa säiliöautosta turvallisin mielin. Metalliputken korvannut Teknikum GRANIT Ceramic -letkuratkaisu säästää ympäristöä, aikaa ja rahaa. K eraamiletku on vähentänyt kunnossapitotarpeita huomattavasti, Jari Perälä summaa Teknikumin tuotteen suurimman edun voimalaitokselle. Teknikumin tuotepäällikkö Jarkko Kalliomäki on tyytyväinen, kun pitkäjänteinen kehitystyö on aukonut uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja vahvistanut Teknikumin tulevaisuutta. – Olemme toimittaneet keraamisisäpinnalla vuorattuja letkuja erityisesti kaivosteollisuuteen, energiateollisuuteen, metsä- ja paperiteollisuuteen, mutta myös terästeollisuuteen. Uusimpana asiakassegmenttinä tulevat jätteidenkäsittely ja kierrätyslaitokset, Kalliomäki kuvailee laajentunutta asiakaskuntaa. Teknikum on valmistanut materiaalinsiirtoletkuja teollisuudelle kymmeniä vuosia ja asiakkaita on kotimaassa ja ulkomailla. Kestävää kehitystä ja jatkuvaa parantamista Teknikumin myyntipäällikkö Markku Haaranen muistaa hyvin, kuinka yhteistyö jälleenmyyjä Etran ja Tampereen Sähkölaitoksen omistaman Naistenlahden voimalaitoksen kanssa käynnistyi. – Kun alkuperäinen metalliputki päivitettiin yhteistyömme ansiosta erittäin kestävään Teknikumin keraamiletkuun, asiakkaan tuotantoprosessin luotettavuus ja tehokkuus paranivat merkittävästi. Keraamipinta kestää jopa vuosia siinä missä metalli kului puhki muutamassa kuukaudessa, Haaranen muistelee. Haaranen on syystäkin tyytyväinen ratkaisuun. – Moni on yrittänyt kopioida innovatiivisen letkumme rakennetta, mutta toistaiseksi vain Teknikumilla osataan valmistaa laadukas keraamipinnoite kaarevalle pinnalle. Ainoana kotimaisena letkuvalmistajana tahdomme levittää ratkaisumme hyödyllistä ilosanomaa teollisuuteen. Puhkeamaton kumiletku lisää työturvallisuutta, suojelee ympäristöä ja vähentää riskiä tuotannollisille viiveille. Valmistamme teollisuusletkuja kaikissa kokoluokissa, käyttökohteena vaativat sovellukset maa-aineksien siirrosta happoihin ja öljyihin. w Katso video ratkaisusta osoitteessa: teknikum.com 9

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Arnimaa-Leinosen Suomen Yrittäjät ry:lle suunnitteleman Virta-sarjan kalvosinnapit ja solmiopidin, hopeaa GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Kultakeskuksen pääsuunnittelija Assi Arnimaa-Leinonen Kultakeskuksen suunnittelupalvelu tarjoaa räätälöityjä ratkaisuja muistamiseen Perinteikäs suomalainen Kultakeskus on toiminut jalometallien parissa jo yli sata vuotta. Kultakeskus on yritysten ja yhteisöjen luotettu kumppani palkitsemiseen ja huomioimiseen. Suunnittelupalvelun avulla asiakkaille luodaan yksilöllisiä tuotteita, jotka ovat antajansa näköisiä ja ilahduttavat saajaansa. K ultakeskuksen yritys- ja yhteisöpalvelujen asiakkaista suurin osa löytyy julkiselta sektorilta, valtion laitokset, kunnat ja kaupungit arvostavat yrityksen laadukkaita tuotteita - Meillä on laaja valmistuotemallisto, mutta suunnittelupalvelun avulla saadaan luotua juuri asiakkaan ilmeen ja tarinan mukaisia tuotteita, kertoo myyntijohtaja Mikko Joukainen. Lahjaesineen yhteyteen toteutetaan yleensä rasia ja tuotesertifikaatti. Tuotesertifikaatin avulla asiakas voi myös itse kertoa enemmän omaa tarinaansa ja Kultakeskuksen suunnittelija voi avata ideointiprosessiaan. Kultakeskus Oy Paroistentie 2, 13600 Hämeenlinna puh. (03) 65 711 tilaukset@kultakeskus.fi Arnimaa-Leinosen Hyvinkään kaupungille suunnittelema Rautatieomenapuu-riipus, hopeaa 10 Kultakeskuksen pääsuunnittelija Assi ArnimaaLeinonen korostaa, että suunnittelu on eräänlaista salapoliisityötä, jossa hintaluokan ja käyttötarkoituksen lisäksi tärkeintä on selvittää, mitä asiakas haluaa lopputuloksella viestittää. - Työ on ennen kaikkea asiakkaan kuuntelemista ja ongelmanratkaisua. Olen itse kultaseppä ja otan suunnittelussa myös tuotannon vaatimukset huomioon jo alusta asti, hän toteaa. Käyttöä ja katsetta kestäviä lahjoja Kultakeskukselta korostetaan, että tavoitteena on luoda esineitä, jotka varmasti päätyvät käyttöön. Joukaisen mukaan huono lahjaesine on yksinkertaisesti sellainen, jota saaja ei halua käyttää. - Joskus voimme johdatella asiakasta hieman. Tarvitseeko lahjan olla logo tai vaakuna, vai voisiko se olla jotain muuta, joka kuitenkin ilmentää toivottua viestiä, Arnimaa-Leinonen kuvailee. Esimerkkejä kiinnostavista, yksinoikeudella asiakkaille suunnitelluista töistä ovat esimerkiksi Hyvinkään kaupungille suunniteltu Rautatieomenapuu-riipus ja Suomen Yrittäjät ry:lle toteutettu Virta-sarja. Näissä asiakkaan toiveet kohtaavat kauneuden ja käytettävyyden. Muotoiluprosessissa esinettä hiotaan, kunnes asiakas on täysin tyytyväinen. - Kantava voimamme on se, että uskomme omaan osaamiseemme. Tähtäämmekin aina siihen, että tilaajan toiveet on varmasti täytetty, Joukainen summaa. w

T uomme lisäarvoa koko tuotantoprosessiin alkaen tuotekehityksestä, teknisestä suunnittelusta ja leikkaamisesta, sekä siitä edelleen ompeluun ja tuotteen jalostamiseen brodeerauksen ja merkkauksen avulla. Lyhyesti: autamme asiakkaitamme tulemaan kilpailukykyisemmiksi tekstiilien kehitys- ja tuotantoprosessissa. Tietämyksemme tuotannon teknisistä järjestelmistä ja prosesseista on rakennettu yli 100 vuoden tiiviissä yhteistyössä asiakkaittemme kanssa. Tämä on tarjonnut meille ainutlaatuisen roolin linkkinä maailman johtavien konevalmistajien ja asiakkaiden välillä tärkeässä kehitysprosessissa. Työskentelemme yksinomaan maailman johtavien tuotemerkkien kanssa, jotka jakavat visiomme tarjota huipputeknologiaa asiakkaiden odotukset ylittävällä palvelulla. Asiakkaidemme koko vaihtelee; palvelemme kaikkia yksityisyrityksistä suuriin monikansallisiin konserneihin. Tarjoamme kaikkea vakiotuotteista räätälöityihin ratkaisuihin, jotka vastaavat tuotannon haasteisiin parhaalla mahdollisella tavalla. Meillä on ykkösluokan palveluorganisaatio, ja palveluihimme kuuluvat konsultointi, asennus, koulutus, huolto ja tuki. Lisävauhtia otamme ulkomailta, ja sieltä tuomme mukanamme uusia ideoita ja tuotteita, jotka hyödyttävät asiakkaitamme ja Suomen markkinoita. w G G ACG Nyström on johtava tekstiiliteollisuuden laite- ja järjestelmätoimittaja. år AC ACG Nyström 100 vuotta MENESTYVÄ SUOMI RU PPEN 1921 21 MAINOSLIITE 20 GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU - ACG Nyström on kansainvälinen yritys, joka markkinoi kehittyneitä laitteita, järjestelmiä ja osaamista teollisuudelle, joka jalostaa perinteisiä tekstiilejä, teknisiä tekstiilejä ja muita vastaavia materiaaleja. Olemme edustettuina paitsi Suomessa myös Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Ukrainassa. ACG Gruppen koostuu ainutlaatuisista, laajaalaisesti useilla liiketoiminta-alueilla toimivista yrityksistä niin perinteisten tekstiilikoneiden sektorilla kuin hyvin erilaisilla muilla teollisuudenaloilla, kuten painatuksessa, materiaalinkäsittelyssä ja etiketöinnissä. info@acgnystrom.fi 050 4777 008 11

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU SOL palvelee asiakkaita joustavalla ja jatkuvasti kehittyvällä otteella SOL Logistiikkapalvelut Oy ja SOL Kiinteistöpalvelut Oy tarjoavat kokonaisvaltaista ja kustannustehokasta palvelua, jonka avulla asiakkaiden oma fokus säilyy ydinliiketoiminnassa. SOLin työntekijät kokevat, että menestyksen takana on hyvä työilmapiiri ja ratkaisukeskeisyys. S OL Logistiikkapalvelut tarjoaa laajaa kattausta logistiikka-alan palveluja. Suurin kilpailuetu on se, että asiakas vapautuu kysyntävirtojen kustannusriskeistä. Henkilöstövuokrauksen sijaan siis myös kohteen työnjohto on yrityksen hoidossa. - Ulkoistamisen hyödyt liittyvät pitkälti talouteen, sen avulla saadaan kustannussäästöjä, tuetaan asiakkaan kilpailukykyä, tehostetaan toimintaa ja 12 annetaan mahdollisuus keskittyä ydinliiketoimintaan, kertoo aluejohtaja Minna Tuira. Logistiikan kustannukset ovat tyypillisesti yksi merkittävimmistä menoeristä. Tuiran mukaan ulkoistamalla voidaan keventää yritysten kulurakennetta. Alalle tyypillisiä haasteita ovat esimerkiksi suuri volyymien vaihtelu, johon ulkoistus voi tuoda helpotusta. Saamme paljon kiitosta joustavuudesta. Asiakkaamme ovat meille yhteistyökumppaneita, joiden

GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MAINOSLIITE MENESTYVÄ SUOMI Ulkoistamalla logistiikan palveluita, voidaan keventää yrityksen kulurakennetta. SOL Kiinteistöpalveluiden uudessa sopimusmallissa huomioidaan kokonaisvastuu kiinteistöstä. kehityskohteita pohditaan yhdessä, Tuira mainitsee. SOL Logistiikkapalvelut pystyy jatkossa tarjoamaan yhä kattavampaa palvelua, koska se on aloittanut yhteistyön Sigma Trukit Oy:n kanssa. - Nyt voimme varmistaa, että oikean henkilömäärän lisäksi käytössä on oikea määrä laitteita. Esimerkiksi trukkien seisottaminen on kallista, tämä voi siis tuoda selvää kustannussäästöä asiakkaille. Yksi tärkeistä asiakasryhmistä on kaupan ala, jolle ulkoistaminen voi olla tapa ennakoida kuluja ja vähentää logistiikkaan liittyvää omaa työkuormaa. - Asiakkaille tämä on helppoa, koska heidän ei tarvitse huolehtia suorittavasta työstä tai siihen liittyvästä toimistotyöstä, kertoo palveluesimies Tero Moilanen. Yhtenä tärkeänä kilpailuetuna SOLille on hyvä työviihtyvyys ja osaava johtaminen, tämä näkyy myös asiakkaalle päin. - Meillä on hyvä rento ilmapiiri, jonka myötä porukka myös pysyy meillä pitkään. Itse pyrin olemaan helposti lähestyttävä ja joustava, Moilanen kuvailee SOLin työskentelytapaa. Kokonaiskuva helpottaa kiinteistöjen hoitoa Myös SOL Kiintestöpalvelut Oy panostaa kokonaisvaltaiseen ja asiakkaiden arkea sujuvoittavaan palveluun. - Tavoitteenamme on nostaa kiinteistöpalvelualan laatu uudelle tasolle. Tätä tavoitetta vasten olemme kehittäneet uuden sopimusmallin, jossa otamme kokonaisvastuun kiinteistöstä. Olemme tunnistaneet, että tyypillisesti eri palveluntarjoajien välillä voi olla jopa päällekkäisyyksiä, mutta kokonaisvastuuta kiinteistönhoidosta ei kanna kukaan, toteaa SOL Kiinteistöpalvelut Oy:n myyntipäällikkö Niko Nissinen. Lisäksi palvelujen laatua nostetaan keskittymällä tiedolla johtamiseen ja henkilökohtaiseen palveluun. Nissisen mukaan yrityksen tehtävän on luoda työnjohdolle edellytykset henkilökohtaisten asiakaskontaktien ylläpitämiseen. Käytännön palveluina SOL Kiinteistöpalvelut hoitaa niin päivittäisiä, teknisiä töitä ja talonmiestöitä kuin auttaa elinkaaren turvaamiseen liittyvissä suuremmissa linjoissa, kuten investoinneissa tai modernisoinneissa. - Tärkeintä on totta kai, että arki pyörii, mutta tiedolla johtaminen ja yhteinen suunnitelma asiakkaan kanssa takaavat kiinteistön toiminnallisuuden pitkällä aikavälillä, Nissinen vetää yhteen. w 13

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU Armeka Engineering toimittaa turvallisia lattioita Lattia on usein merkittävä haihtuvien orgaanisten yhdisteiden eli VOC-yhdisteiden lähde. V äärin valitut pinnoitemateriaalit sekä puutteet asentajien ammattitaidoissa näkyvät paitsi terveydellisinä riskeinä myös siinä, että lattiapinnoitteet eivät kestä käytössä. Kostean betonin päälle asennettu pinnoite irtoilee, halvimmat pinnoitteet sisältävät vaarallisia liuottimia ja enemmän täytekuin sideaineita. ”Kemikaalin haju ilmassa on selvä merkki, että pinnoitemateriaalista haihtuu ilmaan epäterveellisiä yhdisteitä. Mittaustulokset voivat näyttää hyviltä vaikka asunnossa ei pystyisi asumaan. Jos 14 perjantaina laitetaan ilmanvaihto täysille ja tiistaina mitataan hyvin tuuletettu asunto, ei tuloksissa ole mitään hälyttävää. Kuitenkin asukas saa oireita. Lattian pinta-ala on iso, joten lattiapinnoitteiden valinnalla ja oikealla asennuksella on suuri merkitys”, sanoo Armeka Engineering Oy:n toimitusjohtaja ja pinnoiteasiantuntija Ari Korpipää. ”Varsinkin, kun hiertomassalattioissa puhutaan turvallisen ja pitkäikäisen vaihtoehdon kohdalla alle kymmenen euroa korkeammista neliöhinnoista”, Ari Korpipää jatkaa. Asiantuntevasti asennetut turvalliset pinnoitteet Armeka Engineering Oy on kehittänyt yhteistyössä Finnester Coatings Oy:n kanssa markkinoiden laadukkaimmat kovaan kulutukseen ja haastaviin olosuhteisiin tarkoitetut TVOC-päästöttömät lattiapinnoitteet. Esimerkiksi joustava, nopeasti kuivuva Pheronpinnoite antaa parhaat mahdolliset mekaaniset ominaisuudet jotka huoneenlämmössä kovettuva pinnoite voi saavuttaa. Pheron on sertifioitu vesieriste jo 0,7 millimetrin paksuisena kerroksena ja myös ainoa markkinoilla oleva vesieriste, jonka päälle voidaan asentaa hiertomassapinnoite. Normaali massapinnoite ei sellaisenaan ole vesieriste. Armeka Engineering tekee myös vedeneristyksiä, kapselointeja, palosuojattuja lattioita ja antimikrobisia hiertomassalattiapinnoitteita sekä ESD-suojauksia ja -mittauksia. w Useiden lattiapinnoitteiden (akryyli, polyuretaani, huonolaatuiset epoksit) ongelmana ovat korkeat VOC-arvot. Hajuhaittoja ja mahdollisesti syöpää aiheuttavia yhdisteitä vapautuu ilmaan merkittäviä määriä asennettaessa sekä pitkään asennuksen jälkeenkin.

GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Torniolla ja Ruotsin Haaparannalla on yhteinen, elinvoimainen keskusta Tornionjokilaakson upeissa maisemissa. Tuhannen taalan paikkoja Torniossa Torniossa on rajaton potentiaali liiketoiminnalle pohjoisia alueita yhdistävänä kansainvälisenä kasvukeskuksena. Siksi Tornio on myös oivallinen sijoittautumisja sijoittamiskohde. S eudun näytöt ulottuvat 400 vuoden ajalle: Lapin kaupan siivittämästä kaupungin perustamisesta aina nykyaikaiseen, Pohjoismaiden suurimpaan LNG-kaasun terminaaliin.  ”Rajakaupunkina Torniolla on ainutlaatuiset vetovoimatekijät puolellaan. Normaalioloissa Tornion kohdalla ylitetään raja 14 miljoonaa kertaa vuosittain, joten täällä on paljon potentiaalista kansainvälistä asiakaskuntaa. Erikoispalvelut houkuttelevat asiakkaita Oulua, Rovaniemeä ja Pohjois-Norjan kaupunkeja Tornion alueella on useampia vahvoja kaupan keskittymiä. ”Rajakaupunkina Torniolla on ainutlaatuiset vetovoimatekijät puolellaan.” myöten”, Business Tornion toimitusjohtaja Marko Alamartimo summaa. ”Meillä on vahvat kaupan keskittymät sekä kaupunkikeskuksessa Ruotsin rajalla että Torpin alueella. Pääväylä E4-tien varrella sijaitseva Torppi on kaupan lisäksi erinomainen alue myös tuotantoteollisuudelle. Kromilaakso puolestaan on erityisesti valmistavalle yritystoiminnalle sopiva alue Outokummun tehtaiden ja sataman läheisyydessä. Kehittyvän logistiikan tarpeita palvelee LNGterminaalin lisäksi E4-tien varteen suunniteltu logistiikkayritysten keskus.” Potentiaali ei edes rajoitu Tornioon. Alamartimo muistuttaa, että alle 15 minuutin matkan päähän rakennetaan Metsä Fibren uutta biotuotetehdasta, joka on pohjoisen pallonpuoliskon merkittävimpiä puunjalostuslaitoksia.  TornioHaparandan alueella on 32 000 asukasta, ja rajakaupunkien yhteistyö ja yhteinen elinvoimainen keskusta tarjoavat hyvän pohjan kasvulle ja kansainvälistymiselle. “Kansainvälistyminen on aina ajankohtaista, ja Tornion CV:ssä se on ollut jo 400 vuotta. Meillä on verrattoman kielitaitoinen työntekijävaranto, joka palvelee sekä kaksikielistä väestöpohjaa että vientiyrityksiä. Pohjoisen logistisena solmukohtana Torniossa on aito tekemisen meininki”, Alamartimo lupaa. w Tornio on oivallinen sijoittautumis- ja sijoittamiskohde yrityksille. Otapa siis yhteyttä Business Tornion Marko Alamartimoon, niin jutellaan tarkemmin. Markon tavoitat numerosta 040 025 1350 tai sähköpostista marko.alamartimo@tornio.fi. 15

MENESTYVÄ SUOMI MAINOSLIITE Menestyvä Suomi tarvitsee uuden ajan tilaratkaisuja, jotka elävät muutoksen tahtiin, ei sen sanelemana. Sinä päätät, mistä palasista toimitilasi koostuu ja kuinka kauan niissä viihdyt. POOL on Antiloopin aina sopiva tilaratkaisu, joka joustaa muuttuvassa arjessa. Siellä on helppo kohdata, keskittyä ja kehittää uutta. POOLissa on erilaisia työtiloja, joista voitte koota juuri teidän yrityksenne tarpeisiin sopivan ja henkilöstönne hyvinvointia tukevan kokonaisuuden. POOL-tiloja löytyy Kampista, Vallilasta, Sörnäisistä, Hakaniemestä ja Aviapoliksesta. Tutustu lisää osoitteessa: antilooppi.fi/pool GSD NORDICIN TUOTTAMA ASIANTUNTIJAJULKAISU